Spring naar bijdragen

Zijn mensen en dieren gelijkwaardig?


Aanbevolen berichten

4 minuten geleden zei Dolce Vita:

Voor mij zijn dieren allemaal kinderen van God. Engelen. En zij kunnen naar mijn mening zeker wel nadenken en dit is gewoon feitelijk te constateren.

Kijk, dat maakt de spoeling aanzienlijk dikker. Benieuwd of er in navolging van het homohuwelijk nu ook bestialiteit legaal wordt.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 235
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Heerschappij ja. Niet persé kroon der schepping. Die term staat er niet.   En er staat niet dat Jezus voor de mensen stierf. Er staat dat hij voor de kosmos stierf. Dus voor al het bekende.

Volgens mij wordt het woord gelijkwaardig niet door iedereen hetzelfde begrepen. Zijn man en vrouw gelijkwaardig? Zeker, maar ze zijn niet hetzelfde. Een mens is uniek en een koe ook. Theoretisch gezi

Grappig, ik bemerk dit vaker bij christenen. Heb je t over dierenwelzijn, gaat t expres opeens over het milieu... geeft te denken?   De bio-industrie is ontstaan in overwegend christelijke

11 minuten geleden zei MysticNetherlands:

Waarom is t zo interessant om je mening over wat dieren wel of niet kunnen met hun hersenen te geven? Is t niet veel interessanter wat de wetenschap erover zegt? En eerst eens goed zaken te definiëren voor een discussie te beginnen? Als nadenken bijv gewoon denken is over een gestelde vraag of probleem (na-denken), kunnen sommige dieren dus aantoonbaar prima nadenken.

Ik vind het belangerijker wat de schepper verteld hij is in mijn ogen de absoluut waar ik alles aan toest tot nog toe nooit op een fout betrapt 

Wetenschap is belangerijk maar niet mijn absoluut zou ook dwaas Zijn dat te doen.

Bij mij staat wetenschap niet op nummer 1

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Thinkfree:

Ik vind het belangerijker wat de schepper verteld hij is in mijn ogen de absoluut waar ik alles aan toest tot nog toe nooit op een fout betrapt 

Wetenschap is belangerijk maar niet mijn absoluut zou ook dwaas Zijn dat te doen.

Bij mij staat wetenschap niet op nummer 1

 

En de Schepper vertelt jou dat dieren kunnen denken maar niet kunnen nadenken? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 minuten geleden zei Thinkfree:

En dat heeft niets met karakter van die beestjes maken ?

 

Nee, niet uitsluitend nee.  Het gebeurt namelijk ook andersom, ze vragen mensen om hulp en bedanken hen ook. Ook dieren hebben denkvermogen.  En zogenaamde "christenen" doen er alles aan om te doen alsof dat niet zo is, en zo schroeien ze hun geweten toe en hebben decennialang de bio-industrie gepromoot. Ene Bleker (CDA) bijvoorbeeld.  Zo ontkennen deze " christenen" dat alles uit God is en door God is en dat alles tot God is, zoals Johannes 1 beschrijft.

 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 minuten geleden zei Dolce Vita:

Dit zegt heel veel over wat zich allemaal in jouw geest afspeelt, en niets over de ander.

Ik heb een groot voorstellingsvermogen. Je geeft aan dmv je voorbeeld dat dolfijnen kunnen denken omdat ze volgens jou mensen beschermen. Maar waaruit blijkt dat ze mensen willen beschermen? Volgens mij is dat grote onzin en voornamelijk het gevolg van wensdenken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Thinkfree:

Nee dat niet maar wel dat wij mensen de kroon op de schepping zijn en gemaakt zijn in zijn beeld waaruit we kunnen concluderen dat beestjes bij verre niet kunnen tippen Aan mensen.

Kroon der schepping? Dat staat niet in mijn Bijbel. Heeft God je t dan ingefluisterd oid?

En wat betekent 'tippen aan'? In welk opzicht? Overigens stierf Jezus ook voor de dieren. Dat staat dan wel weer in mijn Bijbel (en die van jou).

1 minuut geleden zei Kaasjeskruid:

Ik heb een groot voorstellingsvermogen. Je geeft aan dmv je voorbeeld dat dolfijnen kunnen denken omdat ze volgens jou mensen beschermen. Maar waaruit blijkt dat ze mensen willen beschermen? Volgens mij is dat grote onzin en voornamelijk het gevolg van wensdenken.

Waarom voel de behoefte he mening keer op keer te herhalen? Sla eens een boek of wat op en over de materie. Het is hij die aan wensdenken doet. Stereotyp christelijk wensdenken helaas.

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Ik heb een groot voorstellingsvermogen. Je geeft aan dmv je voorbeeld dat dolfijnen kunnen denken omdat ze volgens jou mensen beschermen. Maar waaruit blijkt dat ze mensen willen beschermen? Volgens mij is dat grote onzin en voornamelijk het gevolg van wensdenken.

Als je goed hebt gekeken en inderdaad, zoals Mystic aangeeft, de wetenschap hierover volgt, dan weet je gewoon dat dieren bewust denkende en voelende en communicerende wezens zijn. En dat ze mensen soms willen beschermen, daar zijn talloze voorbeelden van. 

En hóe ver Gods Liefde voor dieren gaat, en hoe ver God hen kan gebruiken als getuigenis van Hem Zelf voor mensen, heb ik in mijn leven mogen meemaken. Doch dat is een Parel die een Oester verdient en die deel ik niet op een forum, en al helemaal niet met mensen die in dezen op zo een smerig niveau denken als waar jij in deze topic blijk van gaf.  Ik waardeer je in de regel behoorlijk hoog, maar op dit punt is het golflengteverschil zeer groot.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Dolce Vita:

Als je goed hebt gekeken en inderdaad, zoals Mystic aangeeft, de wetenschap hierover volgt, dan weet je gewoon dat dieren bewust denkende en communicerende wezens zijn. En dat ze mensen willen beschermen, daar zijn talloze voorbeelden van. 

En hóe ver Gods Liefde voor dieren gaat, en hoe ver God hen kan gebruiken als getuigenis van Hem Zelf voor mensen, heb ik in mijn leven mogen meemaken. Doch dat is een parel die een Oester verdiend en die deel ik met niemand, doch zeker niet met mensen die zo laag bij de gronds reageren als jij in dezen deed. 

Weinig concreet en ontwijkend antwoord. Volgens mij volgen jullie andere wetenschap dan de mijne. Ook in de wetenschap is men niet uit over deze kwestie en dat kun je weten als je de wetenschap volgt. Voorts combineer ik mijn theoretische kennis met de praktijk van de opvoeding van mijn hond.

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Weinig concreet en ontwijkend antwoord. Volgens mij volgen jullie andere wetenschap dan de mijne. Ook in de wetenschap is men niet uit over deze kwestie en dat kun je weten als je de wetenschap volgt. Voorts combineer ik mijn theoretische kennis met de praktijk van de opvoeding van mijn hond.

Je bent duidelijk echt com-pleet niet de wetenschap aan het volgen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Voorts combineer ik mijn theoretische kennis met de praktijk van de opvoeding van mijn hond.

Ja, jij denkt dat je dat geheel uit eigen kracht kunt. Je schreef eens ergens dat je op zoek was naar de gevaarlijkste hond die je kon vinden en die zou jij dan wel in huis nemen en opvoeden. Toen wilde ik je nog antwoorden "pas maar op dat je niet in de hoogmoedvalkuil trapt en hij je verslindt." Maar ik besloot maar te zwijgen.  Jij mag een dier (leren) beheren bij de gratie Gods.  

En er is geen mens gezegd dat hij met dieren mag doen wat hem maar belieft.

Link naar bericht
Deel via andere websites
30 minuten geleden zei MysticNetherlands:

Kroon der schepping? Dat staat niet in mijn Bijbel. Heeft God je t dan ingefluisterd oid?

 

Genesis 1:28
En God zegende hen, en God zeide tot hen (Adam en Eva): Weest vruchtbaar, en vermenigvuldigt, en vervult de aarde, en onderwerpt haar, en hebt heerschappij over de vissen der zee, en over het gevogelte des hemels, en over al het gedierte, dat op de aarde kruipt!

heerschappij (zn): bestuur, gezag, macht, opperbestuur, overheersing, overwicht, suzereiniteit. ... macht (zn) : bewind, gezag, grootmacht,heerschappij, machtsblok, mogendheid, overheid, puissance, regime, staat, staatsmacht, supermacht, wereldmacht.

30 minuten geleden zei MysticNetherlands:

wat betekent 'tippen aan'? In welk opzicht? Overigens stierf Jezus ook voor de dieren. Dat staat dan wel weer in mijn Bijbel (en die van jou).

32 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Waar lees je dat ? (@mystic)

Sorry voor de misquote

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Thinkfree:

Genesis 1:28
En God zegende hen, en God zeide tot hen (Adam en Eva): Weest vruchtbaar, en vermenigvuldigt, en vervult de aarde, en onderwerpt haar, en hebt heerschappij over de vissen der zee, en over het gevogelte des hemels, en over al het gedierte, dat op de aarde kruipt!

Heerschappij: het geheel der dingen waarover iemands macht zich uitstrekt, waarover hij heerst (bewind uitoefent) en het daarbij horende gezag geniet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 4-1-2018 om 15:12 zei Robert Frans:

Mensen zijn niet gelijkwaardig aan dieren, maar hebben een eigen, unieke positie en verantwoordelijkheid in de wereld.

Mensen zijn dieren en we hebben vanwege een overschot aan hersencellen, een zelfbewustzijn en een ontwikkelde moraal een hoge mate van verantwoordelijkheid. Dat maakt ons niet unieker dan andere dieren, hooguit anders. Zou een koe jou uniek vinden? Mensen vinden zichzelf uniek, omdat het christendom ze verteld dat ze zo uniek en belangrijk zijn. Dat er een God is die van dieren houdt, maar al helemaal van die gekke mensen.

Een beerdiertje, die is uniek. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Hitchens:

Tja, een discussie over biologie is volstrekt zinloos als de tegenpartij nog met emotionele blokkades zit. Ja inderdaad, dat leer ik iedereen die er wat van wil snappen en daar ben jij er niet een van.

Sorry hoor, maar hier moet ik dan toch tegen ageren. Want je beweert dat beerdiertjes uniek zijn. Waarom denk je dit? Is dit niet omdat zij een eigenschap hebben (waarschijnlijk doel je op het overleven in de ruimte) die andere wezens niet hebben? 

Als dit zo is, dan ligt het er toch maar net aan waar je naar kijkt? De mens heeft zelfbewustzijn, heeft voor het lichaam een enorm groot brein en veel verbindingen, dit maakt de mens dan weer uniek. Maar de mensheid is dankzij Darwin (al zal hij het zo niet bedoeld hebben) zo ver doorgeslagen dat men ontkent dat de mens een uniek wezen is, in psychisch opzicht. 

Of een mens een dier is is trouwens ook zoiets. Biologen hebben bepaald "hier moet dierlijk leven aan voldoen" en de mens voldoet eraan en daar zij wij dieren. Maar het zijn maar woorden, definities. Zelfde geldt voor leven, wat is leven. Men heeft bepaald "leven is dit en dat" en daaraan moet men zich onderwerpen. Dat andere dingen ook levend zouden zijn (atomen bijvoorbeeld) wordt hierdoor ontkend. Ook dit is weer de definitie die alles bepaald.

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei Foppe1986:

Als dit zo is, dan ligt het er toch maar net aan waar je naar kijkt?

Helemaal gelijk hoor. Het was dan ook niet meer dan mijn mening over die beerdiertjes. Maar wat een toffe beestjes en ze zijn nog niet eens een atoomoorlog gestart (-S)

5 minuten geleden zei Foppe1986:

Of een mens een dier is is trouwens ook zoiets. Biologen hebben bepaald "hier moet dierlijk leven aan voldoen" en de mens voldoet eraan en daar zij wij dieren. Maar het zijn maar woorden, definities.

Een mens valt inderdaad binnen de definitie van een diersoort. Dat zijn woorden inderdaad. Indelingen gemaakt door biologen. Wat is je punt precies?

Link naar bericht
Deel via andere websites
15 minuten geleden zei Hitchens:

Tja, een discussie over biologie is volstrekt zinloos als de tegenpartij nog met emotionele blokkades zit. Ja inderdaad, dat leer ik iedereen die er wat van wil snappen en daar ben jij er niet een van.

Precies ik laat me niets leren, zonder het zelf te onderzoeken. 

Onzin blijft onzin zelfs als het in de schoolboeken staat

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Hitchens:

Helemaal gelijk hoor. Het was dan ook niet meer dan mijn mening over die beerdiertjes. Maar wat een toffe beestjes en ze zijn nog niet eens een atoomoorlog gestart (-S)

Dat kunnen ze dan ook niet, want qua hersencapaciteit kunnen ze onze teennagels nog niet eens knippen.

1 minuut geleden zei Hitchens:

Een mens valt inderdaad binnen de definitie van een diersoort. Dat zijn woorden inderdaad. Indelingen gemaakt door biologen. Wat is je punt precies?

Dat ik het gelul van de bovenste plank vind als je stelt "mensen zijn dieren". Je zou net zo goed kunnen beweren "dieren zijn mensen". 

En dan ook nog beweren "Tja, een discussie over biologie is volstrekt zinloos als de tegenpartij nog met emotionele blokkades zit.". Gooi het maar op emotionele blokkades als mensen het niet met je eens zijn. Toegegeven, enkel geloven dat mensen boven dieren staan omdat een boek dit beweert is niet slim. Maar wat als je er gewoon over hebt nagedacht zonder religieuze bijbedoeling? Ik denk dat het eerder andersom is. Mensen die stellen "mensen zijn dieren, punt" zijn vaak gevallen voor de antireligieuze beweging van bepaalde biologen (zoals Dawkins) of mensen zoals Swaab, die beweerde dat wij slechts ons brein zijn en dus niet zoveel kunnen doen aan hoe wij zijn.  Die mensen hebben vaak niet door dat het enkel definities zijn en meer niet. 

Als ik kijk naar de mensen en dieren dan zie ik overduidelijk verschillen. Mensen zijn zoveel grootser in daden (zowel goede als slechte dingen). Dit komt heus niet enkel omdat wij rechtop zijn gaan lopen en een duim hebben.  Er zijn apen die ook rechtop lopen, er zijn dieren met duimen, er zijn dieren met gereedschap. Maar nooit maken ze de bouwwerken na die wij gemaakt hebben, of komen ze op de maan of op mars zoals wij gedaan hebben of nog doen. 

Als je dit niet uniek vindt, dan moet je gewoon leren anders te kijken.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
48 minuten geleden zei Thinkfree:

Precies en daarmee het hoofd ( kroon) van de schepping

Het hoofd nog wel. :#  Grapjas.  Es war einmal, ja.   De huidige gevallen mens kan helemaal niks nakkes nada "beheren", sterker nog, hij kan dieren zelfs nog niet eens in leven houden.  Ik weet niet onder welke stoeptegel jullie de afgelopen twintig jaar hebben gebivakkeerd, maar ik zou zeggen, begin eens met het bestuderen van het verminkte zeeleven in de Golf van Mexico. 

 

 

 

Dan hebben wet alleen nog "maar" over een deel van het reeds afgestorven zeeleven......

Een klein voorbeeldje van het dode landleven: 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Dolce Vita:

Het hoofd nog wel. :#  Grapjas.  Es war einmal, ja.   De huidige gevallen mens kan helemaal niks nakkes nada "beheren", sterker nog, hij kan dieren zelfs nog niet eens in leven houden.  Ik weet niet onder welke stoeptegel jullie de afgelopen twintig jaar hebben gebivakkeerd, maar ik zou zeggen, begin eens met het bestuderen van het verminkte zeeleven in de Golf van Mexico. 

 

 

 

Nee de mens is er niet meer toe in staat, Alsof de dood van toepassing was in het paradijs.. het geeft enkel de plaats weer die God aan de mens gegeven heeft.

(Naar zijn beeld)

Dat neemt zijn positie of verantwoording nog niet weg

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid