Spring naar bijdragen

Zijn mensen en dieren gelijkwaardig?


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 235
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Heerschappij ja. Niet persé kroon der schepping. Die term staat er niet.   En er staat niet dat Jezus voor de mensen stierf. Er staat dat hij voor de kosmos stierf. Dus voor al het bekende.

Volgens mij wordt het woord gelijkwaardig niet door iedereen hetzelfde begrepen. Zijn man en vrouw gelijkwaardig? Zeker, maar ze zijn niet hetzelfde. Een mens is uniek en een koe ook. Theoretisch gezi

Grappig, ik bemerk dit vaker bij christenen. Heb je t over dierenwelzijn, gaat t expres opeens over het milieu... geeft te denken?   De bio-industrie is ontstaan in overwegend christelijke

1 uur geleden zei Willempie:

Volgens mij wordt het woord gelijkwaardig niet door iedereen hetzelfde begrepen. Zijn man en vrouw gelijkwaardig? Zeker, maar ze zijn niet hetzelfde. Een mens is uniek en een koe ook. Theoretisch gezien kan je geen waardeverschil aanbrengen tussen mensen, of dieren, of planten, of bacteriën. Wel kunnen we stellen dat iedere levensvorm uniek is, "naar zijn aard". Dat God de mens een grote mate van verantwoordelijkheid toebedeelt en het dier niet wil nog niet zeggen dat ze daarom niet gelijkwaardig zijn. Binnen het mensdom is ieder mens uniek want we zijn allemaal verschillend (zelfs onze vingerafdrukken zijn uniek) maar dat behelst geen waardeoordeel. Toch wordt er in de Bijbel over mensen wel een waardeoordeel uitgesproken. Je kunt tot nut zijn of nutteloos en dat hangt af van je verbondenheid en gehoorzaamheid. Een dier kan nooit nutteloos worden, een mens kan dat wel als die te ver afdwaalt van zijn oorsprong en bestemming. Het mensdom is zelfs in staat om God's schepping gedeeltelijk te vernietigen. Zoiets. Denk ik.

Dus mocht het zover komen dat jij en mijn hond aan het verdrinken zijn, dan kan ik dus zonder wroeging voor de redding van mijn hond gaan en jou laten verzuipen. Het is immers kiezen tussen gelijkwaardigen...

Link naar bericht
Deel via andere websites
22 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Dus mocht het zover komen dat jij en mijn hond aan het verdrinken zijn, dan kan ik dus zonder wroeging voor de redding van mijn hond gaan en jou laten verzuipen. Het is immers kiezen tussen gelijkwaardigen...

Doe die hond van je maar eerst. :+ Nee, je hebt hier natuurlijk een sterk punt. Ben ik voor jou waardevoller dan jouw hond? Waarom? Weer iets om over na te denken. Ik ga er later verder op in want ik was helemaal vergeten dat het vandaag sabbat is. En nee, ik ben geen jood en ook niet van de ZDA. Tot later dus. ;) Shabbat sjalom! 

Link naar bericht
Deel via andere websites
23 minuten geleden zei Willempie:

Doe die hond van je maar eerst. :+ Nee, je hebt hier natuurlijk een sterk punt. Ben ik voor jou waardevoller dan jouw hond? Waarom? Weer iets om over na te denken. Ik ga er later verder op in want ik was helemaal vergeten dat het vandaag sabbat is. En nee, ik ben geen jood en ook niet van de ZDA. Tot later dus. ;) Shabbat sjalom! 

Als je consequent wilt zijn in deze, dan laat ik je ook onbehandeld mocht je getroffen worden door een virale infectie. Dan zoeken jullie het maar ff uit wie er meer recht op leven heeft. Ik neem aan dat je opofferingsgezindheid het beste voor heeft met ander leven.

Link naar bericht
Deel via andere websites
22 minuten geleden zei Willempie:

Doe die hond van je maar eerst. :+ Nee, je hebt hier natuurlijk een sterk punt. Ben ik voor jou waardevoller dan jouw hond? Waarom? Weer iets om over na te denken. Ik ga er later verder op in want ik was helemaal vergeten dat het vandaag sabbat is. En nee, ik ben geen jood en ook niet van de ZDA. Tot later dus. ;) Shabbat sjalom! 

Er bestaat een manier om te testen wie het meest van je houdt, je vrouw of je hond. Het is eenvoudig, steek ze in je kofferbak en rij een paar uur rond, liefst met veel kronkels. Open dan de kofferbak en je krijgt een antwoord op de vraag. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
22 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Als je consequent wilt zijn in deze, dan laat ik je ook onbehandeld mocht je getroffen worden door een virale infectie. Dan zoeken jullie het maar ff uit wie er meer recht op leven heeft. Ik neem aan dat je opofferingsgezindheid het beste voor heeft met ander leven.

Wat hanteer je toch rare argumenten. Overtrokken. Moet dat nu? Je maakt er geen punt mee.

Link naar bericht
Deel via andere websites
54 minuten geleden zei TTC:

Er bestaat een manier om te testen wie het meest van je houdt, je vrouw of je hond. Het is eenvoudig, steek ze in je kofferbak en rij een paar uur rond, liefst met veel kronkels. Open dan de kofferbak en je krijgt een antwoord op de vraag. 

Ik zou voor de kuilen gaan voor een definitief zeker weten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Willempie:

Ben ik voor jou waardevoller dan jouw hond? Waarom?

Ja, dat ben jij. Het kan in ieder geval voor de scherpte van de discussie zinvol zijn om na te denken over de uiterste consequenties van standpunten. Dieren worden geschapen naar hun aard, jij bent geschapen naar het beeld van God. De Bijbel leert dat een dier redeloos is en zich niet hoeft te verantwoorden voor God, jij echter wel. Dus ik spring dat water in en ga op jou af. En ik hoop van harte dat me hond een pijnloze dood sterft.

Link naar bericht
Deel via andere websites
52 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Ja, dat ben jij. Het kan in ieder geval voor de scherpte van de discussie zinvol zijn om na te denken over de uiterste consequenties van standpunten. Dieren worden geschapen naar hun aard, jij bent geschapen naar het beeld van God. De Bijbel leert dat een dier redeloos is en zich niet hoeft te verantwoorden voor God, jij echter wel. Dus ik spring dat water in en ga op jou af. En ik hoop van harte dat me hond een pijnloze dood sterft.

Ik heb het probleem van de keuze niet, want a) ik heb geen hond en trouwens ook geen kat meer  en b ) ik kan met mijn met veel moeite behaalde A-diploma in combinatie met mijn bamboeskelet nog net voldoende zwemmen om mijzelf een tijdje boven water te houden in een verwarmd zwembad, dus van mij zijn überhaupt geen reddingsacties te verwachten. 

Maar wat mij opvalt in je reactie is het volgende: dus jij redt die mens uit het water, omdat je hem wilt redden uit de handen (om - gezien je formulering - niet te zeggen de klauwen?) van God?  Begrijp ik het zo goed, of bedoel je het anders?

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Dolce Vita:

Maar wat mij opvalt in je reactie is het volgende: dus jij redt die mens uit het water, omdat je hem wilt redden uit de handen (om - gezien je formulering - niet te zeggen de klauwen?) van God?  Begrijp ik het zo goed, of bedoel je het anders?

Met de aanduiding:

De Bijbel leert dat een dier redeloos is en zich niet hoeft te verantwoorden voor God, jij echter wel.

Geef ik enkel aan dat de mens dus belangrijker is in de ogen van God dan een dier. God verwacht vele malen meer van de mens. Daarnaast is het ook nog eens zo gelegen dat als ik een mens van de dood red, dit ook kan zorgen voor meer geredde levens...

Link naar bericht
Deel via andere websites
58 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Met de aanduiding:

De Bijbel leert dat een dier redeloos is en zich niet hoeft te verantwoorden voor God, jij echter wel.

Geef ik enkel aan dat de mens dus belangrijker is in de ogen van God dan een dier. God verwacht vele malen meer van de mens. Daarnaast is het ook nog eens zo gelegen dat als ik een mens van de dood red, dit ook kan zorgen voor meer geredde levens...

Misschien zorgt het juist wel voor meer gedode levens of meer lijden voor de geredde drenkeling..... je kent het programma van het levensconcert van de drenkeling  immers niet.

Dus aan het rijtje met de tien geboden, en de twee rijtjes extra geboden die  de katholieke kerk en de protestantse kerk er nog aan hebben toegevoegd, voeg jij nu ook nog jouw rijtje toe. Eens kijken, wat krijgen we dan,  

11. Gij zult zich door de juiste kerk laten dopen

12. Gij zult uw baby door de juiste kerk laten dopen

12. Gij zult vormsel en communie doen

13. Gij zult te biecht gaan bij de priester

13. Gij zult (protestant) geen kinderdoop doen

14. Gij zult, indien vrouw, een rok dragen (refo, jg, enz enz)

15. Gij zult op vrijdag vis eten (oh nee, geldt niet meer, gerectificeerd)

16. Gij zult op zondag naar de kerk gaan.

17. Of nee, gij zult op zaterdag naar de kerk gaan.

18. Gij zult niet mediteren maar immer enkel op aardse zorgen gericht blijven.

19. Gij zult geen ronde tekeningen maken. 

20. Gij zult geen schilderij van Boeddha in huis hebben.

21. Gij zult geen seks hebben voordat gij het boterbriefje hebt ingevuld en ondertekend.

22. Gij zult, bij daarna sterk tegenvallend resultaat, niet scheiden.

23. Gij zult Maria vereren.

24. Gij zult nimmer Maria vereren.

Enz.enz.enz.enz.enz.enz.enz.enz.enz.en. En nu vult Kaasjeskruid de rijen aan met

1001.  Gij zult een mens uit het water redden en uw hond laten verzuipen.

 

God verwacht maar 1 ding van de mens, en dat is dat ie tot inkeer komt. En God weet dat Hij zo weinig te verwachten heeft van de mens, dat Hij Zijn Eniggeboren Zoon heeft gegeven, opdat ieder die in Hem gelooft, eeuwig leven hebbe.  Niet de intelligentie van Kaasjeskruid of de regels van die of die of die kerk, maar de dwaasheid van het Kruis is de enige redding.  Dát "leert" de Bijbel (om het op zijn Kaasjeskruids te zeggen, want "de Bijbel" "leert" niks, het is een boek, een belangrijk boek maar wel een boek, en eigenlijk een setje boeken).

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Dus bij jou kan ik gerust voor de hond gaan?

Ja hoor, dat kun je. Ik vertrouw niet op jou, maar op God.  En Hij weet allang wat er op mijn pad komt. Als Hij wil dat ik in die situatie nog even voortleef in het grofstoffelijk lichaam, dan zal Hij in grofstoffelijke redding voorzien. En dan stuurt Hij iemand anders op mijn pad. Misschien wel iemand met een boot, ben ik nog sneller uit het water ook.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Dolce Vita:

Ja hoor, dat kun je. Ik vertrouw niet op jou, maar op God.  En Hij weet allang wat er op mijn pad komt. Als Hij wil dat ik in die situatie nog even voortleef in het grofstoffelijk lichaam, dan zal Hij in grofstoffelijke redding voorzien. En dan stuurt Hij iemand anders op mijn pad. Misschien wel iemand met een boot, ben ik nog sneller uit het water ook.

Beetje vreemde redenatie. Ik heb het over een situatie waarin alleen de drenkeling, ik en de hond zijn betrokken. In feite stuur jij dan de aanwezige hulp weg en verwacht van God een andere oplossing. Ik vrees voor je dat ik je teleur ga stellen en je gewoon bij je bamboebotten uit het water sleur.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Beetje vreemde redenatie. Ik heb het over een situatie waarin alleen de drenkeling, ik en de hond zijn betrokken. In feite stuur jij dan de aanwezige hulp weg en verwacht van God een andere oplossing. 

De vreemde redenatie is echter geheel van jou.  Er bestaat geen situatie waarin alleen de drenkeling, jij en de hond betrokken zijn. God is met de gelovige, overal en altijd.  Zowel in leven als in dood. Precies zoals Jezus heeft gezegd. Mat.28:20: "En zie, Ik ben met u, al de dagen tot aan de voleinding der wereld."  

Citaat

Ik vrees voor je dat ik je teleur ga stellen en je gewoon bij je bamboebotten uit het water sleur.

Dat zul je uitsluitend kunnen als God je op dat moment daarvoor de kracht en het geloof geeft. En dankjewel dat ook jij je voor Zijn Koninkrijk beschikbaar wilt stellen *:}

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 uur geleden zei MysticNetherlands:

Heerschappij ja. Niet persé kroon der schepping. Die term staat er niet.

 

En er staat niet dat Jezus voor de mensen stierf. Er staat dat hij voor de kosmos stierf. Dus voor al het bekende. Inclusief, zeker inclusirf zelfs, alle dieren. God houdt ontzettend veel van ze. Continue moeten benadrukken dat wij meer zijn is spirituele armoede in mijn opinie en een verschijnsel van hoe religie staat in deze gevallen wereld

Als wij niet de kroon op gods schepping zijn waarom is de gehele aarde met ons gevallen ?

Tuurlijk houdt God van dieren

Math: 6:26

26 Aanziet de vogelen des hemels, dat zij niet zaaien, noch maaien, noch verzamelen in de schuren; en uw hemelse Vader voedt nochtans dezelve; gaat gij dezelve niet zeer veel te boven?

 

Job 28:13
De mens weet haar waarde niet, en zij wordt niet gevonden in het land der levenden.

 

Psalmen 49:21
De mens, die in waarde is, en geen verstand heeft, wordt gelijk als de beesten, die vergaan

 

Psalm8:5-7

5 Wat is de mens, dat Gij zijner gedenkt, en de zoon des mensen, dat Gij hem bezoekt?

6 En hebt hem een weinig minder gemaakt dan de engelen, en hebt hem met eer en heerlijkheid gekroond?

7 Gij doet hem heersen over de werken Uwer handen; Gij hebt alles onder zijn voeten gezet;

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
45 minuten geleden zei Thinkfree:

Psalmen 49:21
De mens, die in waarde is, en geen verstand heeft, wordt gelijk als de beesten, die vergaan

Zo is dat. Beesten gaan niet naar de hemel, hebben geen Godsbesef. Als mijn hond doodgaat zie ik die nooit weer, heel simpel.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Zo is dat. Beesten gaan niet naar de hemel, hebben geen Godsbesef. Als mijn hond doodgaat zie ik die nooit weer, heel simpel.

Zo is dat? Ik weet niet welke Bijbelveetaling jij leest, maar dat vers zegt helemaal niets over wel of niet naar de hemel gaan. Of dat de dieren naar de hemel gaan, of niet. Eerder t ongekeerde. Gevalletje wensdenken?

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Zo is dat. Beesten gaan niet naar de hemel, hebben geen Godsbesef. Als mijn hond doodgaat zie ik die nooit weer, heel simpel.

Dieren hebben de hemel nooit verlaten. Zij zijn zelf niet  gevallen, de mens is gevallen en de mens heeft de gehele schepping met zich meegetrokken. Dieren (niet beesten, mensen zijn vaak beesten, dieren zijn gewoon dieren) gaan gewoon direct terug naar de hemel bij hun dood. Ze zijn meestal zó ontzettend trouw aan hun liefde voor de mens dat ze na de dood vaak dicht bij hun zogenaamde "baasje" blijven.

Dieren zijn dieren. Mensen, die kunnen beesten zijn. Het getal van het beest bijvoorbeeld, is een mens. Geen dier.

2 uur geleden zei Thinkfree:

Als wij niet de kroon op gods schepping zijn waarom is de gehele aarde met ons gevallen ?

Omdat Adam al een zondige natuur had voor ie vlees werd en voor ie appels at en God hem (dwz ons)niet venietigde. Daarom. Verbeeld je maar niks, een hond en een aap komen niet in een duisternisdomein terecht. Een mens eventueel wel. De wereld bungelt over de rand van de afgrond, en Fikkie en Fluffie hebben dat niet gedaan en Bokito en Jumbo ook niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dieren hebben ook gewoon een ziel. Het is namelijk niet mogelijk voor een grofstoffelijk lichaam om te leven zonder ziel, aangezien geest (het levensprincipe) zó tegengesteld is aan de grove materie, aan het grofstoffelijk lichaam (van plant, dier en mens), dat het een voertuig nodig heeft om in het lichaam te kunnen  verblijven en dus het lichaam te be-leven.  De ziel van een mens, een dier, en ook van een plant, is onsfscheidelijk verbonden met een fijnstoffelijk zielelichaam, ook wel zielevoertuig genoemd. En geest kan alleen met een ziel een grofstoffelijk lichaam bewonen, omdat geest van zichzelf niet accordeert met de grove materie.

Mens, dier en plant zijn geest, hebben een ziel en bewonen een lichaam. Alles wat er bestaat is uit God, zoals ook in de Bijbel geschreven staat. En God is geest, zoals ook in de Bijbel geschreven staat.

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 uur geleden zei Dolce Vita:

Dat zul je uitsluitend kunnen als God je op dat moment daarvoor de kracht en het geloof geeft.

Ben je zo zwaar dan? Geen probleem hoor, water reduceert dat behoorlijk.

5 uur geleden zei Dolce Vita:

En dankjewel dat ook jij je voor Zijn Koninkrijk beschikbaar wilt stellen *:}

Waarom zet je "beschikbaar" cursief?

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 uur geleden zei Dolce Vita:

Misschien zorgt het juist wel voor meer gedode levens of meer lijden voor de geredde drenkeling..... je kent het programma van het levensconcert van de drenkeling  immers niet.

Voor dat programma ben ik niet verantwoordelijk.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Ben je zo zwaar dan? Geen probleem hoor, water reduceert dat behoorlijk.

Waarom zet je "beschikbaar" cursief?

Ik vind deze reactie van je op mijn antwoord uitzonderlijk vreemd.  Lees het allemaal nog eens rustig terug door.

Wat betreft dieren: ja, ook die hebben een geestelijk lichaam en leven dus voort in de domeinen van toe- en afnemende lichtheid, ook wel hemelen genoemd. In de grondtekst van Genesis staat namelijk dat God in den beginne de hemelen schiep, en er staat niet hemel. 

Dieren hebben net als mensen een geestelijk lichaam. 

 1Kor.15:44 "Er wordt een aards lichaam gezaaid maar een geestelijk lichaam opgewekt. Wanneer er een aards lichaam is, is er ook een geestelijk lichaam."

 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid