Spring naar bijdragen

Wat betreft slavernij in de bijbel (deuteronomium 15)


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 597
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ik heb gegrasduind door dit topic en het valt mij op dat er nogal wat aan anachronisme wordt gedaan (ik vind vandaag de dag, dit immoreel, dus is dat een absoluut gegeven)... Was het maar zo gemakkeli

Volgens mij zit hem de crux in het niet willen toegeven dat de Bijbel óók moreel dubieuze dingen zegt, zoals: 1. Een mens kan het eigendom van een ander mens zijn. 2. Als je een slaaf mishan

Dat was echter omdat de farao het Israëlische volk wilde onderdrukken. Hij wilde voorkomen dat ze te groot zou worden en mogelijk in een oorlog de kant van de tegenstander zou kiezen. Die redenatie ku

Posted Images

11 uur geleden zei Dat beloof ik:

Bij die laatste 2 heb zelfs ik wel beeld. Maar jezelf vergelijken met een slaaf, dat gaat er bij mij echt niet in.

Om maar de vergelijking te trekken met de populaire serie 'De Luizenmoeder'. Niet raar? Toch héél bijzonder.

Hij is een theoloog. Hij zal het wel weten :)

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Gaitema:

Hij is een theoloog. Hij zal het wel weten :)

 

Als je dat zo zegt daagt bij mij het idee dat voor het onderwerp van slavernij op de achtergrond het onderwerp van autoriteit aan de orde is. Het accepteren van autoriteiten, of juist niet. Het moeite hebben met leiding, of juist niet. Iemand die meer genegen is autoriteit boven zich te accepteren, zal minder protesteren tegen de relatie meester-slaaf, omdat die dan redelijk natuurlijk kan overkomen. Dus dan is de eigenlijke kwestie misschien dat er onbegrip is voor hen die respect hebben voor autoriteiten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Gaitema:

Dat denk ik ook. God wil immers niet een kleine rol gaan spelen in onze levens, maar de totale regie over onze levens.

Wel vreemd dat iemand die het kan weten (want hij is theoloog) er zo tegenaan kijkt, terwijl er zat andere theologen zijn die beweren dat God ons juist opzettelijk een eigen wil heeft gegeven, om zelf keuzes te kunnen maken.
Dit is tegengesteld aan elkaar en daarmee komt een motivatie "hij kan het weten want hij is theoloog" te vervallen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei TTC:

Heb je nog een bepaald doel voor ogen?

Gewichtsverlies (streng dieet). Werkzaamheid (afgelopen met dat lanterfanteren in de ziektewet, ga maar putjes scheppen of zo)

Gewetensontlasting (ophouden met delen ideeen, ga maar oudjes helpen met de afwas in de vrije tijd)

Op de een of andere manier kan ik het niet zelf...

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Noel:

Gewichtsverlies (streng dieet). Werkzaamheid (afgelopen met dat lanterfanteren in de ziektewet, ga maar putjes scheppen of zo) Gewetensontlasting (ophouden met delen ideeen, ga maar oudjes helpen met de afwas in de vrije tijd) Op de een of andere manier kan ik het niet zelf...

Misschien dat een WRAP je wel kan helpen, het lijkt weer een modetrend te zijn. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als ik dit lees:

https://www.kenniscentrumphrenos.nl/diensten/implementatietrajecten/wrap/

moet je wel eerst in de groep van aangedane mensen horen.

Ik dacht meer aan een carierreswitch richting dichter...

Ja precies

Die misantrope toon
Uit dichters kelen
In zwart en wit gevangen
Zo hard als het maar zijn kan
Geeft te denken 
Dat de tijd iets behoeft
Dat zacht als fluweel
De pennevrucht ontsnapt
En als een briesje
Langs onbelezen boeken wervelt

 

helaas nog teveel een opgeknipte zin...

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei Noel:

Als ik dit lees:

https://www.kenniscentrumphrenos.nl/diensten/implementatietrajecten/wrap/

moet je wel eerst in de groep van aangedane mensen horen.

Ik dacht meer aan een carierreswitch richting dichter...

Ja, het gaat over mensen die niet langer slaaf willen zijn maar door verschillende heren gevangen gehouden worden, het is dan ook een plan om een en ander te herstellen. Het gaat hier niet enkel over woorden maar om daden. Aan welke switch had je dan gedacht?

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei TTC:

Ja, het gaat over mensen die niet langer slaaf willen zijn maar door verschillende heren gevangen gehouden worden, het is dan ook een plan om een en ander te herstellen. Het gaat hier niet enkel over woorden maar om daden.

Zeker interessant, bedankt voor het onder mijn aandacht brengen. Zal het eens met de arbeidspsychologe bespreken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
19 minuten geleden zei Noel:

Zeker interessant, bedankt voor het onder mijn aandacht brengen. Zal het eens met de arbeidspsychologe bespreken.

Ook nu is jouw onderschrift weer van toepassing! Waarvan zijn we ons bewust? Van de zonde? Van onszelf? Of zijn we Jezus-bewustzijn? "Slavernij in de Bijbel". Jezus heeft ons vrijgekocht, waardoor we mogen regeren in het leven door HEM:

Want als door de overtreding van de ene de dood geregeerd heeft door de ene, veel meer zullen zij die de overvloed van de genade en van de gave van de gerechtigheid ontvangen, in het leven regeren door de Ene, namelijk Jezus Christus.

Het betekent dus ook dat Christus ons bevrijd heeft van slavernij! We zijn geen slaven van de wet meer, we zijn geen slaven van de zonde meer. De dood regeert niet meer, maar zij die de gave van gerechtigheid ontvangen, door Christus te accepteren als Verlosser, zullen regeren.

Jezus zegt dat Hij ons vrijmaakt van de slavernij van de zonde: “Als dan de Zoon u vrijgemaakt heeft, zult u werkelijk vrij zijn.” (Johannes 8).

Link naar bericht
Deel via andere websites
29 minuten geleden zei Noel:

Zeker interessant, bedankt voor het onder mijn aandacht brengen. Zal het eens met de arbeidspsychologe bespreken.

Ik zou daar persoonlijk voorzichtig mee zijn, dit is van een andere orde dan de traditie voorschrijft. Maar zeker eens proberen, op die manier komt een mens heel wat te weten. Geen dank Noel, informatie is gratis, het denken daarover ook. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei WdG:

Ook nu is jouw onderschrift weer van toepassing! Waarvan zijn we ons bewust? Van de zonde? Van onszelf? Of zijn we Jezus-bewustzijn? "Slavernij in de Bijbel". Jezus heeft ons vrijgekocht, waardoor we mogen regeren in het leven door HEM:

Want als door de overtreding van de ene de dood geregeerd heeft door de ene, veel meer zullen zij die de overvloed van de genade en van de gave van de gerechtigheid ontvangen, in het leven regeren door de Ene, namelijk Jezus Christus.

Het betekent dus ook dat Christus ons bevrijd heeft van slavernij! We zijn geen slaven van de wet meer, we zijn geen slaven van de zonde meer. De dood regeert niet meer, maar zij die de gave van gerechtigheid ontvangen, door Christus te accepteren als Verlosser, zullen regeren.

Jezus zegt dat Hij ons vrijmaakt van de slavernij van de zonde: “Als dan de Zoon u vrijgemaakt heeft, zult u werkelijk vrij zijn.” (Johannes 8).

Inderdaad, de filosofie is verder niet nodig als je Jezus kent. Wat hoopvol dat de paus in China door de staat goedgekeurde bisschoppen mocht aanwijzen.

 

4 minuten geleden zei TTC:

Ik zou daar persoonlijk voorzichtig mee zijn, dit is van een andere orde dan de traditie voorschrijft. Maar zeker eens proberen, op die manier komt een mens heel wat te weten.

Dat ervaringsdeskundigen het werk zouden kunnen gaan overnemen, is te voorzien iets dat weerstand op kan roepen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 minuten geleden zei Noel:

Dat ervaringsdeskundigen het werk zouden kunnen gaan overnemen, is te voorzien iets dat weerstand op kan roepen.

De intentie is samenwerking, ook binnen de GGZ is namelijk een paradigmashift zich aan het voltrekken. Het is in de rest van de wereld niet anders, het is een simultaan proces. Volledig in lijn met dit topic dat geldt als een periphere trigger, voor wie dat nog niet begrepen heeft tenminste. Ja, weerstand zal er zeker zijn, ook dat is een traditie. :)

Link naar bericht
Deel via andere websites
33 minuten geleden zei Noel:

Inderdaad, de filosofie is verder niet nodig als je Jezus kent. Wat hoopvol dat de paus in China door de staat goedgekeurde bisschoppen mocht aanwijzen.

 

Dat ervaringsdeskundigen het werk zouden kunnen gaan overnemen, is te voorzien iets dat weerstand op kan roepen.

:# (Y)

 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
25 minuten geleden zei TTC:

De intentie is samenwerking, ook binnen de GGZ is namelijk een paradigmashift zich aan het voltrekken. Het is in de rest van de wereld niet anders, het is een simultaan proces. Volledig in lijn met dit topic dat geldt als een periphere trigger, voor wie dat nog niet begrepen heeft tenminste. Ja, weerstand zal er zeker zijn, ook dat is een traditie. :)

Ik vraag me wel af of je in de berekenende modus waarin je "triggers" zet, en wat je waarschijnlijk ziet als onderdeel van de rol waarmee je je identificeert, niet voorbij gaat aan een kinderziel die verscholen zit achter dit alles.

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 minuten geleden zei Noel:

Ik vraag me wel af of je in de berekenende modus waarin je "triggers" zet, en wat je waarschijnlijk ziet als onderdeel van de rol waarmee je je identificeert, niet voorbij gaat aan een kinderziel die verscholen zit achter dit alles.

Het innerlijke kind sterft niet, het laat zich doorgaans wel vangen door ideologische volwassenheid. En dan wordt het kunst om zich te bevrijden uit de slavernij en verslavingen die de speelsheid van het innerlijke kind ondermijnen. Garantie op succes bestaat natuurlijk niet, daarom dat het ook zo absurd overkomt. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 minuten geleden zei TTC:

Het innerlijke kind sterft niet, het laat zich doorgaans wel vangen door ideologische volwassenheid. En dan wordt het kunst om zich te bevrijden uit de slavernij en verslavingen die de speelsheid van het innerlijke kind ondermijnen. Garantie op succes bestaat natuurlijk niet, daarom dat het ook zo absurd overkomt. 

Als het gaat om kinderlijke onbevangenheid kan ik je volgen, en snap ik dat je het hebt over ideologische volwassenheid. Als het andersom zou gaan om kinderlijke wil, dan zou de volwassenheid (zoals eerder in dit topic besproken) juist als positief moeten gelden: afgestemde wil.

Link naar bericht
Deel via andere websites
20 minuten geleden zei Noel:

Als het gaat om kinderlijke onbevangenheid kan ik je volgen, en snap ik dat je het hebt over ideologische volwassenheid. Als het andersom zou gaan om kinderlijke wil, dan zou de volwassenheid (zoals eerder in dit topic besproken) juist als positief moeten gelden: afgestemde wil.

Ja, zo wordt het in veel studiewerken verwoord, dat positieve kan zich echter wel in verschillende vormen manifesteren waardoor het schijnbaar iets anders wordt. Zo bijvoorbeeld:

In het moderne leven onderdrukken we het kind meestal, want kinderlijkheid is een belediging voor het soort ego dat we bewonderen. We geven de voorkeur aan de welopgevoede, beheerste, aangepaste en nogal uniforme mens die heeft geleerd dat hij moet passen in de doelstellingen van onze maatschappij, die grotendeels vorm hebben gekregen door ons geloof in het Kapitalisme. We definiëren rijpheid in die termen en steunen een opvoedingssysteem dat die filosofie schraagt. Ons gebrek aan wellevendheid is grotendeels te wijten aan het onderdrukte kind dat ingaat tegen de harde eisen die door de maatschappij aan hem worden gesteld. Mensen zijn boos en gedeprimeerd om het vreugdeloze leven dat ze gedwongen worden te leiden en luchten hun frustratie door verwerpelijke manieren van asociaal gedrag, als waren ze kinderen die niet hebben geleerd wat het is om sociaal te zijn. Onze huidige maatschappelijk ‘donkere nacht’ is deels te wijten aan de onderdrukking van het kind in ons. (bron)

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid