Spring naar bijdragen

Wat betreft slavernij in de bijbel (deuteronomium 15)


Aanbevolen berichten

2 uur geleden zei Noel:

Ik dacht meer aan een carierreswitch richting dichter...

Ja precies

Die misantrope toon
Uit dichters kelen
In zwart en wit gevangen
Zo hard als het maar zijn kan
Geeft te denken 
Dat de tijd iets behoeft
Dat zacht als fluweel
De pennevrucht ontsnapt
En als een briesje
Langs onbelezen boeken wervelt

 

helaas nog teveel een opgeknipte zin...

Waarom ook niet. Als jij daar een boterham mee kan verdienen, wellicht beginnen als amateur en maar kijken of anderen jou emoties iets interesseert. Poëzie is een moeilijk definieerbaar begrip. Zo ben ik erachter gekomen dat een gedicht in lengte variabel kan zijn. Prachtig is dit en ik ben gelijk aan het dichten geslagen:

U.

Over essentie gesproken; opgeknipter kan niet.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 597
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ik heb gegrasduind door dit topic en het valt mij op dat er nogal wat aan anachronisme wordt gedaan (ik vind vandaag de dag, dit immoreel, dus is dat een absoluut gegeven)... Was het maar zo gemakkeli

Volgens mij zit hem de crux in het niet willen toegeven dat de Bijbel óók moreel dubieuze dingen zegt, zoals: 1. Een mens kan het eigendom van een ander mens zijn. 2. Als je een slaaf mishan

Dat was echter omdat de farao het Israëlische volk wilde onderdrukken. Hij wilde voorkomen dat ze te groot zou worden en mogelijk in een oorlog de kant van de tegenstander zou kiezen. Die redenatie ku

Posted Images

30 minuten geleden zei TTC:

Ja, zo wordt het in veel studiewerken verwoord, dat positieve kan zich echter wel in verschillende vormen manifesteren waardoor het schijnbaar iets anders wordt. Zo bijvoorbeeld:

In het moderne leven onderdrukken we het kind meestal, want kinderlijkheid is een belediging voor het soort ego dat we bewonderen. We geven de voorkeur aan de welopgevoede, beheerste, aangepaste en nogal uniforme mens die heeft geleerd dat hij moet passen in de doelstellingen van onze maatschappij, die grotendeels vorm hebben gekregen door ons geloof in het Kapitalisme. We definiëren rijpheid in die termen en steunen een opvoedingssysteem dat die filosofie schraagt. Ons gebrek aan wellevendheid is grotendeels te wijten aan het onderdrukte kind dat ingaat tegen de harde eisen die door de maatschappij aan hem worden gesteld. Mensen zijn boos en gedeprimeerd om het vreugdeloze leven dat ze gedwongen worden te leiden en luchten hun frustratie door verwerpelijke manieren van asociaal gedrag, als waren ze kinderen die niet hebben geleerd wat het is om sociaal te zijn. Onze huidige maatschappelijk ‘donkere nacht’ is deels te wijten aan de onderdrukking van het kind in ons. (bron)

 

Ik kan dit niet rijmen met het weten van "allemaal vrede willen, maar alleen op de eigen manier, waardoor er juist geen vrede is"

de kinderwil = eigen manier; 

of heb je er vrede mee als er geen vrede kan zijn (dat is ook nog een mogelijkheid)?

2 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Waarom ook niet. Als jij daar een boterham mee kan verdienen, wellicht beginnen als amateur en maar kijken of anderen jou emoties iets interesseert. Poëzie is een moeilijk definieerbaar begrip. Zo ben ik erachter gekomen dat een gedicht in lengte variabel kan zijn. Prachtig is dit en ik ben gelijk aan het dichten geslagen:

U.

Over essentie gesproken; opgeknipter kan niet.

 

Hermetisch!

Ik denk dat ik dit positief bedoel...maar er lijken sluiers te zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Over slavernij: Ik ben liever slaaf of dienstknecht van de Allerhoogste (die mij heeft gemaakt) dan slaaf van de duivel. Er zijn misschien nog mensen die denken dat ze er tussenin kunnen zitten maar die tijd raakt snel voorbij. Ik voorzie dat mensen nu voor een keuze komen te staan. Zeg het maar, wie je wilt dienen, God of de satan. Het is verbazingwekkend dat dit in Nederland niet of nauwelijks in het nieuws komt maar in de Verenigde Staten is die keuze nu gewoon al aan de orde. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Thot is dood.

Ik had het over hermetische poezie, en niet over Egyptische goden en Hermes Trismegistus. Je zette me ook op een ander spoor, want toen ik Thot opzocht kwam ik bij de urban dictionairy: 

Citaat

Stop that high class act girl, you're no lady! You're a thot!

Ik betrok dat op mijzelf, alsof ook ik met een soort high class act zou bezig zijn. Eventueel gepoch past daar wel in, doen alsof je meer bent. Niet zozeer narcisme, maar juist een soort onzekerheid.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Willempie:

Over slavernij: Ik ben liever slaaf of dienstknecht van de Allerhoogste (die mij heeft gemaakt) dan slaaf van de duivel. Er zijn misschien nog mensen die denken dat ze er tussenin kunnen zitten maar die tijd raakt snel voorbij. Ik voorzie dat mensen nu voor een keuze komen te staan. Zeg het maar, wie je wilt dienen, God of de satan. Het is verbazingwekkend dat dit in Nederland niet of nauwelijks in het nieuws komt maar in de Verenigde Staten is die keuze nu gewoon al aan de orde. 

Zo is dat! Je kunt beter "slaaf" zijn van Christus, dan "slaaf" van boeddha, occulte zaken zoals reiki, yoga, de islam of andere afgoden. Zijn we dan slaaf? Nee, absoluut niet, immers, opdat wij waarlijk vrij zouden zijn, heeft Christus ons vrijgemaakt!

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei Noel:

Ik had het over hermetische poezie, en niet over Egyptische goden en Hermes Trismegistus. Je zette me ook op een ander spoor, want toen ik Thot opzocht kwam ik bij de urban dictionairy:

Als je nu eens kijkt bij https://nl.wikipedia.org/wiki/Hermes_Trismegistus, dan kom je vanzelf de relatie met thot tegen.

7 minuten geleden zei Noel:

Ik betrok dat op mijzelf

Het sloeg dan ook op hermetisch en niet op jou.

Link naar bericht
Deel via andere websites
19 minuten geleden zei WdG:

Zo is dat! Je kunt beter "slaaf" zijn van Christus, dan "slaaf" van boeddha, occulte zaken zoals reiki, yoga, de islam of andere afgoden. Zijn we dan slaaf? Nee, absoluut niet, immers, opdat wij waarlijk vrij zouden zijn, heeft Christus ons vrijgemaakt!

Je noemt nu een heleboel zaken, maar hoe zijn dat "afgoden"? Heb je daar een definitie voor?

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Noel:

Je noemt nu een heleboel zaken, maar hoe zijn dat "afgoden"? Heb je daar een definitie voor?

Zaken als yoga en reiki lijken onschuldig. Veel mensen (zelfs Christenen) zullen beweren dat het niks bijzonders is, totaal onschuldig is, terwijl ze niet door hebben dat ze de deur openzetten voor de tegenstander. Yoga is niet zomaar een soort "gymnastiek". Deelnemers denken door een bepaalde vorm van oefeningen of meditatie tot een bepaalde verlichting te komen. Helaas zijn al deze oefeningen en vormen van meditatie niet op Christus gericht, maar op de "zelf" of zelfs - bewust of onbewust - op de demonische wereld. Ook nu wijs ik je graag op jouw onderschrift: het gaat om Jezus-bewustzijn, niet om "zelf-bewustzijn".

De "krachten" en technieken bij dergelijke vormen van meditatie zijn niet uit Christus, of op Hem gericht. Sommigen zullen beweren van wel, maar helaas, het zijn leugens van satan. Ze noemen het meestal anders, maar feitelijk handelt het om de oude Babylon religie, die naar Egypte en India uitwaaierde, dus om afgoderij.

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Thot is dood.

Waarschijnlijk wel ja. Thoth (de Griekse Hermes) was een zoon van Enki (uit Soemerië cq Babylonië). Enki was een van de "elohim", "zij die uit de hemel nederdaalden"  en werden aangezien voor goden. Maar deze "goden" waren stoffelijke, sterfelijke wezens, die wel veel ouder werden dan mensen en over onvoorstelbare technologie beschikten. In die tijd was het niet ongebruikelijk om namen te 'vertalen' naar een equivalent in de eigen taal.  Een andere zoon van Enki was overigens Marduk, ook wel geschreven als Mardoek, en Marduk was dus een broer van Thoth. 

Deze "elohim", ook wel bekend als de Anunnaki, hadden arbeidskrachten nodig en zij schiepen die door middels genetische manipulaties een sprong in de aardse evolutie teweeg te brengen. Zo ontstond "Adam" (letterlijk: "hij van de aarde", de "Aardling"). Als hybride kon Adam zich echter niet voortplanten. De zich in de Bijbelse geschiedenis van Adam en Eva weerspiegelende gebeurtenissen gaan over de tweede genetische manipulatie door Enki, die de extra benodigde chromosomen en genen toevoegde, om een seksuele voortplanting van Adam mogelijk te maken.  En toen de mensheid zich vermeerderde, maar zich niet zo ontwikkelde als wat hun bedoeling was, gaf Enlil (de broer van Enki) aan Enki de opdracht om de mensheid in de zondvloed ten onder te laten gaan. Enki echter verzette zich hiertegen. Hierbij gaat het om die gebeurtenissen, waarvan de held in de bijbel Noach wordt genoemd, en die Ziusudra wordt genoemd in de oorspronkelijke Soemerische teksten. 

Onder de elohim, de Anunnaki dus die "uit de hemel nederdaalden" , bevinden zich, net als bij mensen, goeden en kwaden.  Zij hebben dezelfde God als wij, want er is maar één God.  Niet voor niets hebben Vaticaanse geestelijken meermaals aangegeven dat ze deze buitenaardsen zouden dopen als zij (weer) op aarde zouden komen en daarom zouden vragen. 

In het zevende boek van Hermes, met de titel " Zevende Boek - Hermes tot Tat over het mengvat en de eenheid", vers 8, 9 en 10, staat bijvoorbeeld geschreven dat God een vat vol bewustzijn naar de aarde heeft gestuurd met de mogelijkheid dat we ons daarin onderdompelen:

Citaat

Hij (God) heeft een groot mengvat met Bewustzijn gevuld en naar beneden gezonden, een heraut aangesteld en deze opgedragen het volgende aan de harten der mensen bekend te maken: 
'Gij (hart), dat daartoe bij machte zijt, dompel uzelf in dit mengvat onder, gij (hart) dat gelooft dat gij zult opstijgen tot hem die het mengvat naar beneden gezonden heeft, gij (hart) dat weet waartoe gij geboren zijt!' Allen nu die de verkondiging vernemen en zich laten onderdompelen in het vat van bewustzijn, krijgen deel aan de Gnosis en worden volmaakten en ingewijden, daar zij bewustzijn ontvangen. Maar wie op de verkondiging geen acht slaan, dat zijn de 'verstandigen', daar zij geen bewustzijn erbij gekregen hebben en daarom niet weten waartoe zij geboren zijn en door wie zij zijn voortgebracht.

 

In vers 5, 6 en 7 gaat daar echter het Offer van Christus aan vooraf:
 

Citaat

Tat: Waarom, O Vader, heeft God de geest niet toebedeeld aan alle mensen?
Hermes: Hij heeft gewild, mijn zoon, dat de geestbinding door alle zielen zou worden verkregen, echter als prijs voor de wedloop.
Tat: En waar heeft hij deze dan tot stand gebracht?

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 minuten geleden zei Noel:

@WdG

Dus een "afgod" is een god of godsleer vanuit het oude Babylon? En onderscheidend is daarbij de gerichtheid op een "zelf" en "zelf-realisatie" en niet op een realisatie in Jezus?

Niet perse uit Babylon. Overigens noemde ik niet slechts afgoden, maar ook occulte zaken, zoals reiki, yoga en andere activiteiten die uit het boeddhisme afkomstig zijn. Een Christen hoort zich daar verre van te houden. Het kan ernstige geestelijke schade toebrengen. De enige juiste vorm van meditatie is meditatie die op Christus gericht is. Christelijke meditatie heeft totaal niks te maken met praktijken die gebaseerd zijn op Oosterse mystiek, zoals transcendente meditatie, zijnsorientatie, yoga. Ze zijn levensgevaarlijk. Een Christen hoort zich hier verre van te houden!

Link naar bericht
Deel via andere websites
41 minuten geleden zei WdG:

Zaken als yoga en reiki lijken onschuldig. Etc etc etc.

Voor jou geldt dat allemaal ja, want jij wordt geboeid door angstdenkbeelden en gelooft in je eigen vastgezette ideeën.  Dan zorg dat je die dingen vermijdt, want voor jou zijn het dan goden.   Echter voor de wat meer in Christus vertoevende en geestelijk ontwikkelde mens is jouw eigen tekort hierin helder als glas.   

20 minuten geleden zei WdG:

Christelijke meditatie heeft totaal niks te maken met praktijken die gebaseerd zijn op Oosterse mystiek, zoals transcendente meditatie, zijnsorientatie, yoga. Ze zijn levensgevaarlijk. Een Christen hoort zich hier verre van te houden!

Allemaal volslagen flauwekul wat je zegt. Alleen een bepaald type psychiatrisch patiënt kan in sommige gevallen beter niet mediteren en beter niet aan mindfulness doen .  Waar jij bang voor bent zit in jezelf, en dat is precies wat je tracht te vermijden.  En wellicht is dat voor jou het beste, maar dit zegt niets over de dingen die je noemt, maar alles over jouzelf. 

Normaliter negeer ik dit soort berichten, maar juist wat je hierover allemaal roept is schadelijk in de Zaak die van Christus is. Religie maakt meer kapot dan u lief is.

Als het voor iemand in wie Christus is ingedaald, op een bepaald moment even beter is sommige dingen na te laten en andere dingen juist te doen, dan kan die daar beter geen dogma van maken.  Niets is verboden, maar niet alle dingen zijn op alle momenten even goed.  En iets waartoe je gedrongen wordt door de Geest om los te laten, om bijvoorbeeld ruimte te maken voor andere aandachtsgebieden in je leven, kan later opgepoetst weer aan je worden teruggegeven.  Het grote probleem van sommigen is dat ze zichzelf door allerlei verzonnen extra dogma's steeds verder terug in gebondenheid hebben gebracht. Jouw afgoden zijn die van een ander niet. 

 En als mensen die angstige ideeën ook al jarenlang hebben geroeptoeterd op hun websites, kunnen ze maar moeilijk afscheid nemen van al die eigen leer. Want dan moeten ze toegeven dat ze verkeerde dingen hebben gepredikt. 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
19 minuten geleden zei Noel:

Realisatie in Jezus Christus kan eventueel volgen na zelf-realisatie, waarna dan nog wel een moeilijk besef kan zijn van demonische gebondenheid. Ik snap dat in wanhoop men dan zeker de beschikking over zichzelf  helemaal bij de Allerhoogste wil neerleggen.

Heel veel mensen hebben juist door Reiki Jezus Christus leren kennen. ;)   In het cursusmateriaal wordt - hoe gebrekkig het ook moge zijn - gewezen op Jezus Christus als de grote Geneesheer. :P  Bovendien is bij die mensen in hun bewustzijn het idee opgekomen dat er een genezing nodig en mogelijk is het van het energetisch lichaam, wat Paulus het soma pneumatikon noemt. En het idee dat oplicht dat juist het energetisch lichaam genezing behoeft, is des Christus. Wij verwachten immers onze verandering door de ontvangst van Zijn Verheerlijk Lichaam, het corpus gloriosum. En wat WdG en vele anderen doen, (ik hoop en geloof dat dat op basis van onwetendheid is)  is een spirituele abortus bewerkstelligen.

 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
19 minuten geleden zei Dolce Vita:

Heel veel mensen hebben juist door Reiki Jezus Christus leren kennen. ;)   In het cursusmateriaal wordt - hoe gebrekkig het ook moge zijn - gewezen op Jezus Christus als de grote Geneesheer. :P  Bovendien is bij die mensen in hun bewustzijn het idee opgekomen dat er een genezing nodig en mogelijk is het van het energetisch lichaam, wat Paulus het soma pneumatikon noemt. En het idee dat oplicht dat juist het energetisch lichaam genezing behoeft, is des Christus. Wij verwachten immers onze verandering door de ontvangst van Zijn Verheerlijk Lichaam, het corpus gloriosum. En wat WdG en vele anderen doen, (ik hoop en geloof dat dat op basis van onwetendheid is)  is een spirituele abortus bewerkstelligen.

 

 

Wat versta je onder spirituele abortus? Pogingen om te voorkomen dat het leven precies die wendingen neemt om Jezus-realisatie te geven?

Ik zou het wel snappen als men zou pogen de Jezus-realisatie en het Jezus-bewustzijn minder moeilijk te maken.

Maar te makkelijk kan natuurlijk niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
15 minuten geleden zei Dolce Vita:

Alsof het welvaartsevangelie wel van Christus is.....alsof de uiterst grofstoffelijke leer dat een gelovige per definitie gezond moet of zou kunnen zijn wel van Christus is. .....;).    

Nee, dat lijkt me inderdaad alleen kunnen voor een gedeelte van het leven met Christus, zeker niet het hele leven.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Noel:

Nee, dat lijkt me inderdaad alleen kunnen voor een gedeelte van het leven met Christus, zeker niet het hele leven.

Daar hebben Robert Frans en Hendrik-NG al diepgaand en uitentreuren op geantwoord in een ander topic. Ik haalde het aleen even aan om je even weer wakker te schudden. *:}

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 uur geleden zei Dolce Vita:

Daar hebben Robert Frans en Hendrik-NG al diepgaand en uitentreuren op geantwoord in een ander topic. Ik haalde het aleen even aan om je even weer wakker te schudden. *:}

Ik ben wakker inderdaad, niet in de laatste plaats vanwege Greenpeace die een treitercampagne is begonnen tegen Shell, om hen de titel "Koniklijk" af te nemen, en ik me bijna gedachteloos had laten verleiden om de kant van Greenpeace te kiezen. Dat strookt niet met een dienstbare en gehoorzame opstelling vanuit het geloof, en ook niet met een volwassen afwijzen van kinderachtig treiteren en pesten. Toen ik jaren geleden een paar maanden voor Shell te werken kwam, voelde ik al gauw dat deze grote jongens de antecedenten van mensen ter beschikking hebben, en hoewel het er eerst veelbelovend voor mij uitzag, heeft mijn troebele verleden van anti-alles mij ingehaald en was het daar gauw bekeken. Ik ben nooit meer "normaal" behandeld, maar als een soort melaatse. Dat doet wat me je. Ik heb op zich sympathie voor de protestbewegingen, als mensen die van avontuur houden, en als een Japie Krekel  (Jiminy Crichet - JC ) de machthebbers op hun geweten aanspreken. Jezus was ook een strijder tegen onrecht en iemand die het geweten van machthebbers aansprak. Maar duidelijk moet toch wel zijn dat sommig geweten zich niet extern laat aanspreken, dat alleen God dit vermogen heeft.

Link naar bericht
Deel via andere websites
21 uur geleden zei Noel:

Ik kan dit niet rijmen met het weten van "allemaal vrede willen, maar alleen op de eigen manier, waardoor er juist geen vrede is" de kinderwil = eigen manier; of heb je er vrede mee als er geen vrede kan zijn (dat is ook nog een mogelijkheid)?

Binnen het Goddelijke spel van goed en kwaad zal er mi altijd wel kwaad aanwezig blijven, we hebben dan een hemel nodig waar vrede heerst. Spontaan komt dan ook het concept van een Axis Mundi in het vizier, hemel en aarde zijn niet gescheiden maar zitten in elkaar verweven. Het oplossen van profane problemen zou mi dan wel kunnen helpen om een vrediger toestand te realiseren, om nadien misschien terug te hervallen? Maar wat doen we dan in een wereld waar men de sociale alternatieven terzijde schuift? Er zijn mi ook mensen die heel het systeem naar hun hand proberen te zetten, dit leidt vaak tot perverse effecten waardoor anderen dan weer in actie schieten om er iets aan te verhelpen. Alles valt wel te rijmen, we hebben er wel heel wat kronkelwegen voor nodig.

Link naar bericht
Deel via andere websites
43 minuten geleden zei TTC:

Binnen het Goddelijke spel van goed en kwaad zal er mi altijd wel kwaad aanwezig blijven, we hebben dan een hemel nodig waar vrede heerst. Spontaan komt dan ook het concept van een Axis Mundi in het vizier, hemel en aarde zijn niet gescheiden maar zitten in elkaar verweven. Het oplossen van profane problemen zou mi dan wel kunnen helpen om een vrediger toestand te realiseren, om nadien misschien terug te hervallen? Maar wat doen we dan in een wereld waar men de sociale alternatieven terzijde schuift? Alles valt wel te rijmen, we hebben er wel heel wat kronkelwegen voor nodig. 

We hebben het dan over "maakbaarheid".  Maar het is al gemaakt. Je kunt onderzoeken hoe het is gemaakt. Dat gaat je bij eventuele acceptatie of verwerping misschien helpen. Maar wie zegt er dat een oordeel nodig is? Het enige waar we macht over hebben, volgens Epictetus, is onze opvattingen. En zijn idee was toch nog een soort maakbare opvattingen. Misschien dat haalbaar is zonder opvattingen leven, of is haalbaar dat we niet onder onze opvattingen hoeven te lijden. De eeuwige bron waaraan we ons kunnen blijven laven, als andere bronnen uitdrogen, is God.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Noel:

We hebben het dan over "maakbaarheid".  Maar het is al gemaakt. Je kunt onderzoeken hoe het is gemaakt. Dat gaat je bij eventuele acceptatie of verwerping misschien helpen. Maar wie zegt er dat een oordeel nodig is? Het enige waar we macht over hebben, volgens Epictetus, is onze opvattingen. En zijn idee was toch nog een soort maakbare opvattingen. Misschien dat haalbaar is zonder opvattingen leven, of is haalbaar dat we niet onder onze opvattingen hoeven te lijden. De eeuwige bron waaraan we ons kunnen blijven laven, als andere bronnen uitdrogen, is God.

Met je eens, het is mogelijk om meer inzicht te verwerven in hoe het systeem werkt. Veel mensen hebben dat al gezegd maar dat wil duidelijk niet zeggen dat ze ook begrepen worden, Jezus is daar een perfect voorbeeld van. Christenen dragen dan ook een immense verantwoordelijkheid met zich mee, ze doen er dan ook alles om anderen uit hun slavernij te bevrijden. Ter getuigenis:

Eenheidsbewustzijn ervaren, maakt van de betrokkene nochtans niet per definitie een 'beter' mens, in de maatschappelijke betekenis van 'goed' en 'kwaad'. Dergelijke bewustzijnsverruimende ervaring(en) beleven, maakt van de betrokkene echter wel een bewustere mens, in de zin dat men inzicht verkrijgt in de eigen levensloop, de eigen psychische processen en de psychosociale interacties. Wanneer dergelijk inzicht wordt geïntegreerd in het leven van elke dag, kan het de betrokkene in welbepaalde zin tot een 'vrijere' en 'gelukkigere' mens maken, omdat men vat krijgt op processen die het denken, voelen en handelen anders onbewust blijven leiden en/of determineren. Het besef krijgen en de ervaring beleven dat men, juist doorheen de overgave aan de 'Hogere Wet van Eenheid', 'vat' kan krijgen op het eigen leven en de persoonlijke levensloop in de dualiteit, doet bovendien een appèl op het verantwoordelijkheidsgevoel voor zichzelf, de wereld en de medemens met welke men zich vanuit (de herinnering aan) het eenheidsbewustzijn verbonden weet. (bron)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid