Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 291
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Probleem is alleen dat je zo werken en geloof tegen elkaar uitspeelt, terwijl ze beiden een geheel vormen. Door je deugdzaamheid vermeerder je je geloof en door je geloof vermeerder je je deugdzaamhei

Een raammodel? Onze Lieve Heer is toch geen manager? In het Evangelie spreekt Hij dan ook helemaal niet over een raammodel. Hij zegt heel eenvoudig: "Gij moet daarom zo bidden." (Mt 6,9) Dus wordt het

In Genesis werd de mens geschapen naar Zijn beeld (Zijn beeld?: Als Jezus: onzelfzuchtige liefde en vol  goddelijke kracht). Door Adam's gruwelijke schuiver is de mens gevallen en worden allemaal g

Posted Images

2 uur geleden zei MysticNetherlands:

Ik heb t niet eens over iets verwachten.... Klinkt allemaal nogal onrechtvaardig zo zeg... Een soort van toverformule eigenlijk. Maar goed, zo iedereen zijn eigen visie en geloof.

Dat is dus de wijsheid en liefde van God. Niet wat wij denken klopt altijd, maar wat Hij denkt en zegt via Jezus wel.

Wat pas echt onrechtvaardig is: God die Zijn heerlijkheid verlaat, in Jezus afdaalt naar ons gevallen-mens-niveau (in alles is Hij ons gelijk geworden), laat zien wie Hij werkelijk is (vol liefde hielp/genas Hij iedereen), zich kapot liet slaan (niet meer menselijk was Zijn gestalte) en zich aan een kruis liet nagelen, zodat de schuld voor de zondeval betaald werd / wij Zijn goddelijke natuur (Zijn Geest) weer kunnen ontvangen..... terwijl wij (de mens) de zondeval veroorzaakt hadden....

Dat is geen toverformule, dat is pure liefde van de Vader, de Geest des Levens naar ons, zijn gevallen schepping. So good.

Dit soort dingen wordt je door de Heilige Geest geopenbaard. Hij leidt je in de volle waarheid. Vraag Hem maar eens |:)

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 minuten geleden zei Ton:

Dat is dus de wijsheid en liefde van God. Niet wat wij denken klopt altijd, maar wat Hij denkt en zegt via Jezus wel.

Wat pas echt onrechtvaardig is: God die Zijn heerlijkheid verlaat, in Jezus afdaalt naar ons gevallen-mens-niveau (in alles is Hij ons gelijk geworden), laat zien wie Hij werkelijk is (vol liefde hielp/genas Hij iedereen), zich kapot liet slaan (niet meer menselijk was Zijn gestalte) en zich aan een kruis liet nagelen, zodat de schuld voor de zondeval betaald werd / wij Zijn goddelijke natuur (Zijn Geest) weer kunnen ontvangen..... terwijl wij (de mens) de zondeval veroorzaakt hadden....

Dat is geen toverformule, dat is pure liefde van de Vader, de Geest des Levens naar ons, zijn gevallen schepping. So good.

Dit soort dingen wordt je door de Heilige Geest geopenbaard. Hij leidt je in de volle waarheid. Vraag Hem maar eens |:)

Jouw getuigenis doet me op deze manier denken aan het welvaarts-evangelie. Alsof je allerlei materiele rijkdom mag gaan verwachten door in het geloof te zijn. Klopt dat?

Link naar bericht
Deel via andere websites
28 minuten geleden zei Ton:

Dat is dus de wijsheid en liefde van God. Niet wat wij denken klopt altijd, maar wat Hij denkt en zegt via Jezus wel.

Wat pas echt onrechtvaardig is: God die Zijn heerlijkheid verlaat, in Jezus afdaalt naar ons gevallen-mens-niveau (in alles is Hij ons gelijk geworden), laat zien wie Hij werkelijk is (vol liefde hielp/genas Hij iedereen), zich kapot liet slaan (niet meer menselijk was Zijn gestalte) en zich aan een kruis liet nagelen, zodat de schuld voor de zondeval betaald werd / wij Zijn goddelijke natuur (Zijn Geest) weer kunnen ontvangen..... terwijl wij (de mens) de zondeval veroorzaakt hadden....

Dat is geen toverformule, dat is pure liefde van de Vader, de Geest des Levens naar ons, zijn gevallen schepping. So good.

Dit soort dingen wordt je door de Heilige Geest geopenbaard. Hij leidt je in de volle waarheid. Vraag Hem maar eens |:)

Raar.... Mij vertelt God dat de hindoe die zijn goedbetaalde baan in de financiële wereld opgaf en nu letterlijk 24/7 voor wees- en straatkinderen zorgt, iedere dag vecht om de ca 200 kinderen van de straat te houden, van hun drugsverslaving af te helpen, te voeden, een simpel vak te leren, die de hele dag ruzies beslecht, personeel instrueert, fondsen werft, vader en moeder is voor kleine engeltjes die bij hem opbloeien en voor t eerst dromen durven te hebben, bij hem uithuilen etc etc. Jezus beter kent dan hen die graag deze man voorstellen in de hel waar hij tot in de eeuwigheid zal gefolterd worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@ Noel

Ik heb het volgens mij niet over materiële dingen gehad. Maar ik heb niets met het welvaartsevangelie. Welvaart maakt je alleen maar vet in je omstandigheden ;-).

Ik denk niet dat Jezus zich aan een kruis liet nagelen om ons een superdikke bankrekening te geven. De meesten van ons zouden er alleen maar domme dingen van kopen zoals meer/grotere auto's, meer huizen, etc, troep dus. God kan verder best rijkdom geven. Salomo bad om wijsheid om het volk van God te leiden waarop God zei: "omdat je wijsheid hebt gevraagd ipv rijkdom, zal ik je rijker maken dan alle koningen ooit zullen worden". Gezien het einde van Salomo is een goede start en veel geld geen garantie voor een goed einde.

Jezus kwam boven alles om Zijn leven in je te stoppen, Zijn Geest, zodat je kunt gaan wandelen als Hem. Hij is de eerstgeborene van de nieuwe schepping met vele broertjes en zusjes (wij). We zijn voorbestemd om te veranderen naar het beeld van God (Rom 8:29). Hij is het 'zaadje' dat in de grond gestopt werd en veel vrucht voortbracht: het lichaam van Christus /  de Gemeente, wij, zijn broers en zussen. Dat is de reden waarom Hij gekomen is.

14 minuten geleden zei MysticNetherlands:

Raar.... Mij vertelt God dat de hindoe die zijn goedbetaalde baan in de financiële wereld opgaf en nu letterlijk 24/7 voor wees- en straatkinderen zorgt, iedere dag vecht om de ca 200 kinderen van de straat te houden, van hun drugsverslaving af te helpen, te voeden, een simpel vak te leren, die de hele dag ruzies beslecht, personeel instrueert, fondsen werft, vader en moeder is voor kleine engeltjes die bij hem opbloeien en voor t eerst dromen durven te hebben, bij hem uithuilen etc etc. Jezus beter kent dan hen die graag deze man voorstellen in de hel waar hij tot in de eeuwigheid zal gefolterd worden.

Ja, die goede werken in het 'natuurlijke' horen er ook allemaal bij. Geweldig dat deze man dat doet. God is liefde, wij worden naar dat beeld, wat we in Jezus, zien getransformeerd door Zijn Geest. 1 Korinthe spreekt over de vruchten en (bovennatuurlijke) gaven van de Geest. Het is en en. Met de nadruk op de liefde.

Link naar bericht
Deel via andere websites
18 minuten geleden zei MysticNetherlands:

Raar.... Mij vertelt God dat de hindoe die zijn goedbetaalde baan in de financiële wereld opgaf en nu letterlijk 24/7 voor wees- en straatkinderen zorgt, iedere dag vecht om de ca 200 kinderen van de straat te houden, van hun drugsverslaving af te helpen, te voeden, een simpel vak te leren, die de hele dag ruzies beslecht, personeel instrueert, fondsen werft, vader en moeder is voor kleine engeltjes die bij hem opbloeien en voor t eerst dromen durven te hebben, bij hem uithuilen etc etc. Jezus beter kent dan hen die graag deze man voorstellen in de hel waar hij tot in de eeuwigheid zal gefolterd worden.

Hoe vertelt God jou dat?

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei Ton:

@ Noel

Ik heb het volgens mij niet over materiële dingen gehad. Maar ik heb niets met het welvaartsevangelie. Welvaart maakt je alleen maar vet in je omstandigheden ;-).

Ik denk niet dat Jezus zich aan een kruis liet nagelen om ons een superdikke bankrekening te geven. De meesten van ons zouden er alleen maar domme dingen van kopen zoals meer/grotere auto's, meer huizen, etc, troep dus. God kan verder best rijkdom geven. Salomo bad om wijsheid om het volk van God te leiden waarop God zei: "omdat je wijsheid hebt gevraagd ipv rijkdom, zal ik je rijker maken dan alle koningen ooit zullen worden". Gezien het einde van Salomo is een goede start en veel geld geen garantie voor een goed einde.

Jezus kwam boven alles om Zijn leven in je te stoppen, Zijn Geest, zodat je kunt gaan wandelen als Hem. Hij is de eerstgeborene van de nieuwe schepping met vele broertjes en zusjes (wij). We zijn voorbestemd om te veranderen naar het beeld van God (Rom 8:29). Hij is het 'zaadje' dat in de grond gestopt werd en veel vrucht voortbracht: het lichaam van Christus /  de Gemeente, wij, Zijn broers en zussen. Dat is de reden waarom Hij gekomen is.

Ja, die goede werken in het 'natuurlijke' horen er ook allemaal bij. Geweldig dat deze man dat doet. God is liefde, wij worden naar dat beeld, wat we in Jezus, zien getransformeerd door Zijn Geest. 1 Korinthe spreekt over de vruchten en (bovennatuurlijke) gaven van de Geest. Het is en en. Met de nadruk op de liefde.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
46 minuten geleden zei MysticNetherlands:

Via Whatsapp

;) 

Via What is up in de hartstochtelijke liefde van Christus voor de gehele mensheid. De minnende kracht die behoort tot de menselijke natuur van Christus, en die zich uit in de bereidheid om te lijden in het belang van de ander. 

73b9439c-c95b-440f-837f-4ebae29ab2de.jpg

 

https://www.kro.nl/katholiek/abc/heilig-hart-van-jezus?npo_cc=126&

Het Hart weet wat het verstand niet kan be-grijpen.

Ef.3: 18 Moogt gij in staat zijn met alle heiligen te vatten, wat de breedte en lengte en diepte is, 19 en te kennen de liefde van Christus, die alle kennis te boven gaat. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Naeva:

Bijna alles overstijgt het niveau van Opwekking meerdere malen. |=

Verder vind ik het mooi dat je zoveel tijd en aandacht steekt in het uitleggen van je geloof, al staat jouw beleving ver van de mijne af. :)

Het gaat mij er niet om, om iemand te laten zien waar hij niet staan, maar te laten zien waartoe we geroepen zijn. Groeien in alle dingen in Hem. Elkaar aanmoedigen in geloof en goede werken (zowel wonderlijke als natuurlijke dingen).

 

38 minuten geleden zei Noel:

@Ton

dat Leven van Christus is in mijn ogen ook erg belangrijk. Maar hoe "leef" je in het besef dat wat gegeven wordt je terugkrijgt, maar tevens wat genomen wordt je weer ontnomen wordt? 

ik dacht zelf zoiets als 1/3 nemen 2/3 geven?

Nou.... dat gaat wel wat verder. Je bent niet op aarde om voor je zelf te leven maar voor Zijn Beeld, Gelijkenis en Zijn Glorie. God is Geest en wij zijn Zijn tempel. Hij woont in ons. De Mirror bible spreekt van een seamless oneness. In 1 Korinthe staat ergens, dat zij die zich aan de Heer hechten 1 geest zijn met Hem.

Jezus zei toen Hij aan het kruis hing en bespot werd: Vader vergeef het hun, ze weten niet wat ze doen. Hij zei tevens: Verloochen jezelf en volg Mij.

Zien dat je niet geroepen bent om in je gevallen natuur te excelleren, het ikke-mij-ikke, maar als Hem: onzelfzuchtig, vol liefde in Zijn Goddelijke natuur. Je geeft dus iets op waarvoor je sowieso helemaal niet gemaakt was: voor je zelf leven. Dat onzelfzuchtige heeft, door de val, niemand uit zichzelf in zich. Wij kunnen onszelf ook niet als Hem maken; Hij kan dat wel. Daarom onze overgave aan Zijn Geest: Vader, maak mij zoals U het bedoeld had in Genesis, naar Uw beeld en gelijkenis, ik geef al mijn rechten op die ik dacht te hebben door de val, haal alles wat de val mij bracht uit mij en Heilige Geest herschep mij naar het beeld van Jezus. Dat is een bovennatuurlijk proces van Gods Geest in ons. "Ik zal jullie een nieuw hart en een nieuwe geest geven, ik zal je versteende hart uit je lichaam halen en je er een levend hart voor in de plaats geven. Ezechiël 36:26".

Die verandering leidt er toe, dat wanneer iemand jou benadeeld, bespot, over je liegt, etc, je niet eens meer boos kunt worden. Je weet: als diegene zou weten wie hij zou kunnen zijn in Christus, zou hij dit nooit gedaan/gezegd hebben. Dus niet meer huilen om je zelf, maar om die ander. Dat maakt dat elke dag niet meer stuk kan, of iemand je nou aardig vindt of niet. Ongeacht de omstandigheden. Het geliefd zijn en geliefd worden komt van God. Prima als dat ook van mensen komt, maar het bepaalt je dag niet meer. Je bent compleet in Hem.

Paulus had deze transformatie ondergaan. Terwijl hij in de gevangenis zat, zijn rug door geseling kapot geslagen, schrijft hij: "Dankt te allen tijde!". Waarom? Wie Jezus is en wie Paulus was geworden door Hem (een verloste, nieuwe schepping) bepaalde de dag van Paulus, niet zijn gevangenschap. 

Omdat weinigen zich hier aan overgeven zie je ook in kerken nog altijd gestreef naar posities, haat, nijd, scheuring, scheidingen, etc en de buitenwereld schudt nog eens haar hoofd.

 

 

 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 uur geleden zei Ton:

Het gaat mij er niet om, om iemand te laten zien waar hij niet staan, maar te laten zien waartoe we geroepen zijn. Groeien in alle dingen in Hem. Elkaar aanmoedigen in geloof en goede werken (zowel wonderlijke als natuurlijke dingen).

 

Nou.... dat gaat wel wat verder. Je bent niet op aarde om voor je zelf te leven maar voor Zijn Beeld, Gelijkenis en Zijn Glorie. God is Geest en wij zijn Zijn tempel. Hij woont in ons. De Mirror bible spreekt van een seamless oneness. In 1 Korinthe staat ergens, dat zij die zich aan de Heer hechten 1 geest zijn met Hem.

Jezus zei toen Hij aan het kruis hing en bespot werd: Vader vergeef het hun, ze weten niet wat ze doen. Hij zei tevens: Verloochen jezelf en volg Mij.

Zien dat je niet geroepen bent om in je gevallen natuur te excelleren, het ikke-mij-ikke, maar als Hem: onzelfzuchtig, vol liefde in Zijn Goddelijke natuur. Je geeft dus iets op waarvoor je sowieso helemaal niet gemaakt was: voor je zelf leven. Dat onzelfzuchtige heeft, door de val, niemand uit zichzelf in zich. Wij kunnen onszelf ook niet als Hem maken; Hij kan dat wel. Daarom onze overgave aan Zijn Geest: Vader, maak mij zoals U het bedoeld had in Genesis, naar Uw beeld en gelijkenis, ik geef al mijn rechten op die ik dacht te hebben door de val, haal alles wat de val mij bracht uit mij en Heilige Geest herschep mij naar het beeld van Jezus. Dat is een bovennatuurlijk proces van Gods Geest in ons. "Ik zal jullie een nieuw hart en een nieuwe geest geven, ik zal je versteende hart uit je lichaam halen en je er een levend hart voor in de plaats geven. Ezechiël 36:26".

Die verandering leidt er toe, dat wanneer iemand jou benadeeld, bespot, over je liegt, etc, je niet eens meer boos kunt worden. Je weet: als diegene zou weten wie hij zou kunnen zijn in Christus, zou hij dit nooit gedaan/gezegd hebben. Dus niet meer huilen om je zelf, maar om die ander. Dat maakt dat elke dag niet meer stuk kan, of iemand je nou aardig vindt of niet. Ongeacht de omstandigheden. Het geliefd zijn en geliefd worden komt van God. Prima als dat ook van mensen komt, maar het bepaalt je dag niet meer. Je bent compleet in Hem.

Paulus had deze transformatie ondergaan. Terwijl hij in de gevangenis zat, zijn rug door geseling kapot geslagen, schrijft hij: "Dankt te allen tijde!". Waarom? Wie Jezus is en wie Paulus was geworden door Hem (een verloste, nieuwe schepping) bepaalde de dag van Paulus, niet zijn gevangenschap. 

Omdat weinigen zich hier aan overgeven zie je ook in kerken nog altijd gestreef naar posities, haat, nijd, scheuring, scheidingen, etc en de buitenwereld schudt nog eens haar hoofd.

 

 

 

 

Ik las over allerlei vormen van gebondenheid, voorafgaande aan het geloof, niet in de laatste plaats demonische gebondenheid. Een rijke geeft niet zomaar alles op, of het mag niet van zijn vrouw,,,

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 uur geleden zei Ton:

Ik heb het volgens mij niet over materiële dingen gehad. Maar ik heb niets met het welvaartsevangelie. Welvaart maakt je alleen maar vet in je omstandigheden ;-).

Zoek eerst Zijn Koninkrijk en gerechtigheid en AL DEZE DINGEN zullen je toegeworpen worden. Geloof je dat God zuinig is? Als je de gerechtigheid Gods in Christus bent, wat word je toegeworpen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat wordt je toegeworpen?

Soms verdriet, soms pijn, soms het verlies van een dierbare, soms ernstige tot dodelijke ziektes. Ja dat overkomt ook christenen en waarom niet, waarom zou dat alleen niet of anders gelovigen overkomen?

Morgen ga ik naar een begrafenis van zo'n oprecht gelovige vrouw, 49 jaar is ze geworden . Ze heeft een leven van ellende en leed achter zich en toen het beter ging kreeg ze kanker.......

Ja ze haalde hoop en kracht uit haar geloof, er werd voor haar gebeden, ze bad zelf diep en intens. Ze moet haar dochtertje van 10 jaar achter laten.

Weet je, ik moet mijn emotie buiten de discussie proberen te houden, maar dat vind ik heel moeilijk bij dit soort topic's.

Link naar bericht
Deel via andere websites
39 minuten geleden zei WdG:

Zoek eerst Zijn Koninkrijk en gerechtigheid en AL DEZE DINGEN zullen je toegeworpen worden. Geloof je dat God zuinig is? Als je de gerechtigheid Gods in Christus bent, wat word je toegeworpen?

Daarom zijt niet bezorgd, zeggende: Wat zullen wij eten, of wat zullen wij drinken, of waarmee zullen wij ons kleden? (Mat.6:31)

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Daarom zijt niet bezorgd, zeggende: Wat zullen wij eten, of wat zullen wij drinken, of waarmee zullen wij ons kleden? (Mat.6:31)

Precies. We hoeven ons dus geen zorgen te maken over onze financien, onze kleding, gezondheid of wat dan ook. Als we eerst Zijn Koninkrijk en gerechtigheid zoeken, zullen al deze dingen ons toegeworpen worden. De Bijbel leert ons dat gerechtigheid een geschenk is, waar we niet voor hoeven te werken. God zorgt overvloedig voor ons, in alle opzichten!

Link naar bericht
Deel via andere websites
13 minuten geleden zei WdG:

Precies. We hoeven ons dus geen zorgen te maken over onze financien, onze kleding, gezondheid of wat dan ook. Als we eerst Zijn Koninkrijk en gerechtigheid zoeken, zullen al deze dingen ons toegeworpen worden. De Bijbel leert ons dat gerechtigheid een geschenk is, waar we niet voor hoeven te werken. God zorgt overvloedig voor ons, in alle opzichten!

Ik ga nu met kleren aan en voldoende voedsel en drinken (koffie verkeerd in dit geval) in de maag naar het gemeentehuis. Praten over een werk re-integratietraject. Ik heb er bijna drie jaar schuldsanering opzitten. En hoewel het geen vetpot is, heeft het mij aan niets ontbroken. God zorgt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Op zich schrijft Ton geen heel vreemde dingen, zeker als hij aangeeft het welvaartsevangelie af te wijzen. Het is een wat evangelische toon die mij ook niet altijd aanspreekt, maar de idee dat Jezus vrede, vrijheid en genezing schenkt is natuurlijk geen heel vreemde gedachtengang binnen het christendom. Goed, hij lijkt te impliceren dat we geen zondige natuur meer zouden hebben als we wedergeboren worden, maar geeft wel weer aan dat we dan nog steeds fouten en verkeerde dingen kunnen doen en dus toch kunnen zondigen. Het lijkt dus meer op een accentverschil dan echt een theologische aardverschuiving.

Problemen kunnen echter ontstaan als je meent dat wanneer iemand iets over het ene zegt, hij dan ook automatisch iets over het andere zou zeggen. Dat hoeft namelijk niet per se zo te zijn. Een ander, concreet voorbeeld hierin: stel dat ik zou zeggen dat gezinnen met kinderen gezegend worden (gewoon als voorbeeld hè?), dan zeg ik daarmee nog niets over gezinnen zonder kinderen. Alleen kun je misschien de neiging krijgen om te denken: "En die andere gezinnen dan, worden die dan níét gezegend?" Terwijl ik dus nog niets over die gezinnen gezegd heb, maar enkel over kinderrijke gezinnen.

Het is dan heel wel mogelijk dat ik geloof dat ook die gezinnen in het bijzonder gezegend worden, maar de context van de discussie mij ertoe dreef om gezinnen met kinderen in het bijzonder te noemen. Dus is het ook heel wel mogelijk dat Ton alleen schrijft over mensen die Christus navolgen, maar nog niet in het bijzonder over mensen die dat niet doen. Zelfs als hij zou aangeven dat die mensen niet dezelfde gaven zouden ontvangen, zegt hij daarmee nog niets over bijvoorbeeld een folterende hel. Pas als hij zelf expliciet zo'n hel aangeeft of een beschrijving ervan bevestigd, weten we dat hij in zo'n hel gelooft. Anders niet.

Als een christen dus (terecht!) schrijft dat Jezus een gelovige overlaadt met allerlei gaven, dan kun je inderdaad menen dat hij daarmee rechtvaardig levende niet-gelovigen tekort zou doen. Maar je kunt dat ook allereerst zien als prachtig nieuws voor de mensheid, waar niet-gelovigen dan ook in kunnen delen als zij dat willen. En gewoon die christen rustig navragen over de nuances, over hoe dat dan zit met gelovigen die Hem niet werkelijk navolgen en niet-gelovigen die in hun leefwijze dichter bij Christus zitten dan die gelovigen. Dan pas kun je nagaan wat die christen over de niet-gelovigen te melden heeft.

De katholieke Kerk leert inderdaad dat ook je daden ertoe doen, dat je moet meewerken met de genade door ervoor open te staan en door God en je naasten lief te hebben in woord en daad. Maar het blijft een genadegift die Jezus geeft aan wie Hij wil. En ja, we leren de hemel én de hel, waar zowel katholieken als niet-katholieken in kunnen belanden. Maar we geloven wel dat het direct navolgen van Christus door gebed, sacrament en naastenliefde de meest veilige en complete weg naar het heil is. Christus schenkt ons zijn gaven immers niet voor niets, maar om ons te redden uit de zonde en het lijden.

Enerzijds is God niet gebonden aan zijn sacramenten en kan Hij dus wel degelijk mensen redden die geen sacrament ontvangen hebben, maar in hun doen en laten toch (indirect) Christus hebben nagevolgd. Maar dat betekent niet dat de sacramenten voor ons daarom niet heilsnoodzakelijk zouden zijn. Als we dus spreken over het heil dat Christus ons brengt en de uitnodiging van Hem om zich te bekeren, dan spreken we nog geen oordeel uit over hen die niet in Hem geloven. Maar we nodigen hen dan wel uit om met Christus op weg te gaan en we gaan er wel van uit dat een afwijzing van Hem gevolgen zal hebben.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Robert Frans:

Maar je kunt dat ook allereerst zien als prachtig nieuws voor de mensheid, waar niet-gelovigen dan ook in kunnen delen als zij dat willen. En gewoon die christen rustig navragen over de nuances, over hoe dat dan zit met gelovigen die Hem niet werkelijk navolgen en niet-gelovigen die in hun leefwijze dichter bij Christus zitten dan die gelovigen. Dan pas kun je nagaan wat die christen over de niet-gelovigen te melden heeft.

Het evangelie = blijde boodschap. Ofwel prachtig nieuws!

 

God kondigde in Genesis 3:15 direct al het herstel van de val aan: "Haar kind zal jouw kop verpletteren en jij zal de hiel van haar kind verpletteren". In Christus doet Hij dat en geeft Hij opnieuw Zijn Koninkrijk aan ons. Zijn eigen leven is een blauwdruk van ons leven, zoals het bedoeld is. Dat leven zie je ook terug in Zijn eerste 12+70 vrienden.

  • In Genesis: "Laat ons mensen maken naar ons beeld en gelijkenis en laat ze autoriteit hebben over de schepping". Omdat Jezus het exacte beeld is van God weten we hoe dat er uit ziet: in liefde wandelend als Hem. Dat is wat Zijn eerste 82 vrienden feilloos oppakten: Het juk van de zondeval is gebroken! We zijn uit God geboren! God weer in ons! Joepie!
  • In Lucas: "Gratis geef Ik jullie Mijn Koninkrijk, genees de zieken, wek de doden op, drijf boze geesten uit" (Rom 3:24, mat 10:1, mat 10:8, Luc 9:1-2, Luc 10:9).

In 1 van de brieven schrijft 1 van de apostelen dat "hij buiten zinnen is voor zijn Maker (als hij alleen is met Hem in zijn "stille" tijd), maar belooft dat hij zich zal gedragen als hij in de gemeente is".

Maw: als wij ons realiseren, dat Zijn woord waar is en dat wij gratis overgeplaatst zijn naar Zijn Koninkrijk, rein, heilig, smetteloos, al compleet in Hem zijn, gratis uit God geboren zijn, gratis Zijn Goddelijke natuur deelachtig zijn, dan geeft dat onbeschrijfelijke vreugde.

De Mirror Bible beschrijft dit heel fraai: "When i am alone before the Lord i go in insane-mode, but i promise to behave when i am with you".

Ik heb het opgezocht in de Greek interlinear Bible. Het woord insane is inderdaad de juiste vertaling vanuit het Grieks. Weten dat je door het offer van Jezus gratis uit God geboren bent geeft belachelijke vreugde.

Wij bidden vaak voor mensen dat ze tot geloof mogen komen. Paulus bidt juist nadat mensen tot geloof zijn gekomen dat "hun ogen geopend mogen worden voor de de onuitputtelijke rijkdom die ze in Christus ontvangen hebben". 

 

Trouwens mooie aanvullingen over het onderwerp welvaartevangelie. Er zijn voldoende teksten die idd onderbouwen dat Hij zorgt voor ons.

Weer even on topic. Net een mooi getuigenis gekregen. 6 weken geleden brak een dame van 81 haar scheen- en kuitbeen. Wij bidden. Geen acute genezing. Ze moest in het gips. Na 3 weken werd er een controle foto gemaakt. De botten zat weer aan elkaar, maar wel scheef. Er werd overwogen het opnieuw te breken, maar daar werd van afgezien vanwege de fragiele toestand en hoge leeftijd. Wij weer bidden. Gisteren bleek bij controle dat het been keurig recht geheeld was en het gips er vervroegd af mocht. Dat kan dus niet he.... Jezus, dank u!

Link naar bericht
Deel via andere websites
46 minuten geleden zei Ton:

De Mirror Bible

Deze heet zo omdat ze ons een spiegel voorhoud?

But be sure you live out the message and do not merely listen to it and so deceive yourselves. For if someone merely listens to the message and does not live it out, he is like someone who gazes at his own face in a mirror. For he gazes at himself and then goes out and immediately forgets what sort of person he was. But the one who peers into the perfect law of liberty and fixes his attention there, and does not become a forgetful listener but one who lives it out — he will be blessed in what he does. (James 1:22-25, MB)

But be ye doers of the word, and not hearers only, deceiving your own selves. For if any be a hearer of the word, and not a doer, he is like unto a man beholding his natural face in a glass: For he beholdeth himself, and goeth his way, and straightway forgetteth what manner of man he was. But whoso looketh into the perfect law of liberty, and continueth therein, he being not a forgetful hearer, but a doer of the work, this man shall be blessed in his deed. (James 1:22-25, KJV)

De KJV is wat genderspecifieker in dit geval (een niet geheel onbelangrijke reflectie).

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Deze heet zo omdat ze ons een spiegel voorhoud?

Precies. Kijkend naar het leven van Jezus, zie je je eigen leven, zoals het bedoeld is en waartoe we uitgenodigd worden.

Steeds weer het: Geschapen naar het beeld en gelijkenis van God, gevallen uit dat beeld van goddelijke liefde en kracht door de val, gratis uit liefde weer terug in dat beeld door Zijn perfecte offer en inwoning van Zijn Geest.

 

De eerste Adam verprutste alles. De 2e Adam (Jezus/God) bracht alles terug als voor de zondeval. Herschapen naar Zijn beeld.

It is sown a natural body (ons leven in de gevallen natuur), it is raised a spiritual body (ons nieuwe leven in Hem). If there is a natural body, there is also a spiritual body. So it is written: “The first Adam became a living being”; the last Adam (Jesus), became a (divine)life giving spirit. The spiritual did not come first, but the natural, and after that the spiritual. The first man (Adam) was of the dust of the earth; the second man (Jesus) is of heaven. As was the earthly man (Adam), so are those who are of the earth (ons leven in de gevallen natuur); and as is the heavenly man (Jesus), so also are those who are of heaven (uit god geboren, jij en ik!). And just as we have borne the image of the earthly man (het leven in de gevallen natuur), so shall we bear the image of the heavenly man (het goddelijke leven als Jezus) (1 kor 15:44-49).

Of weet u niet dat wij allen die in Christus Jezus gedoopt zijn, in Zijn dood gedoopt zijn? Wij zijn dan met Hem begraven door de doop in de dood (dus vrij van de gevallen natuur), opdat evenals Christus uit de doden is opgewekt tot de heerlijkheid van de Vader, zodat ook wij in een nieuw (Zoë) leven (als Jezus) zouden wandelen (Rom 6:3-4). We zijn "A new creation in Christ". Gratis. Door Zijn eens en voor altijd perfecte offer.

 

Dit schuilt achter het bekende “al zo lief heeft God de wereld gehad dat door Hem de wereld niet verloren gaat maar door Hem behouden”. Weet dat “behouden” vanuit de grondtekst “Sozo/soteria” vertaald moet worden als: "gered, bevrijd, genezen, volmaakt geworden, beveiligd”. Het koninkrijk van God is een Koninkrijk van kracht (1 kor 4:20). Alles is ons reeds nu gegeven. Het offer van Jezus brengt ons dus terug naar de positie die we hadden voor de zondeval. 1 met en in Hem. We zijn compleet in Hem en worden herschapen naar Zijn beeld (Kol 2:8-9, 3-10). Dit ontdekken we in het Woord en door openbaring door Zijn Geest, die in ons werkt met kracht en ons transformeert naar onze oorspronkelijke staat. De oude gevallen-natuur-gewoontes leggen we af in onze communicatie met en werking door de Heilige Geest (2 Kor 3:18). Het enige wat nog verborgen blijft is de laatste transformatie van ons lijf naar een verheerlijkte staat, zoals Jezus nu is (Phil 3:20-21). 

 

Jij en Ik zijn 1 (Joh 14:20, 17:21/23). Dezelfde macht en kracht die Ik van de Vader heb gekregen, heb Ik aan jou gegeven (Joh 17:22). Wij zijn nu reeds waar Hij is zodat wij de hemelse macht en majesteit van Jezus zullen zien (Joh 17:14). Het Koninkrijk van God is in u (Luk 17:21)

 

Samengevat: een mens begint in God (hij kende je al voor je geboren werd), ging verloren in Adam en wordt gered en teruggeplaatst in Zijn oorspronkelijke goddelijke natuur door Jezus.

 

Eindelijk vindt de Geest des levens weer de mogelijkheid om zich tastbaar, zichtbaar en in volheid te openbaren door de mens heen. Precies zoals Hij het bedoeld had in Gen 1:26. "Then God said: Let Us (Father, Son, Holy Spirit) make man in Our image, according to Our likeness [not physical, but a spiritual personality and moral likeness]; and let them have complete authority.....". Dit is precies wat Jezus in de evangeliën aan Zijn eerste vrienden en 2000 jaar later aan ons schenkt (mat 10:1, mat 10:8, Luc 9:1-2, Luc 10:9, 19). Zijn woord, Geest, plan, liefde, kracht is onveranderlijk.

 

Wat hebben wij hier voor moeten doen?: NIKS!

Rom 5:17 For if by the trespass of the one (Adam), death reigned through the one (Adam), much more surely will those who receive the abundance of grace and the free gift of righteousness reign as Kings in Zoe life through the One, Jesus Christ.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid