Spring naar bijdragen

Laatste dagen - Openbaring


Aanbevolen berichten

15 minuten geleden zei Willempie:

Je vergeet vers dertien erbij te vermelden. Doe je dat bewust?

Nee, excuus. Hij krijgt idd een opstanding, maar er staat niet echt wat hij gaat doen.

16 minuten geleden zei Willempie:

Dat is helemaal geen fout want dat staat gewoon in de Bijbel.

Er staat zoveel in de Bijbel, maar dat moet je wel in de context zien. De hemel kan ook 'de lucht' zijn. Maar gezien het feit dat hij daarna nog een brief schrijft duidt erop dat hij niet in de hemel is.

3 minuten geleden zei thom:

13 En niemand is opgevaren in den hemel, dan Die uit den hemel nedergekomen is, namelijk de Zoon des mensen, Die in den hemel is.

Alleen Jezus (in de hoedanigheid als mens) is in de hemel geweest. Niemand is opgevaren naar de hemel.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 554
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ik heb effe een paar andere woorden vet gemaakt ? : Galaten 5: 22. De vrucht van de Geest is echter: liefde, blijdschap, vrede, geduld, vriendelijkheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid, zelfbe

Prachtig. Er staat op YT een mooi commentaar onder: As a youtube comment once said: "Children are afraid of the Dark, Adults are afraid of the Light."

Posted Images

9 uur geleden zei sjako:

Waarom denk je dit?

Omdat profeet Mileachi zegt het duidelijk: 'Ik zende ulieden den profeet Elia, eer dat die grote en die vreselijke dag des HEEREN komen zal.' De komst van Christus, zijn geboorte, was niet vreselijk, in tegenstelling tot Zijn toekomstige wederkomst. Maar of één van die getuigen Elia zal zijn of iemand anders, dat maakt niet uit; zijn missiewerk blijft hetzelfde.

9 uur geleden zei sjako:

We zijn het dus eens? Tenminste enigszins. Zij zijn de uitverkorenen om met Christus mee te regeren over Gods Koninkrijk op aarde. De 'onderdanen' van die aarde zijn niet perse uitverkorenen, al zou je ze natuurlijk wel zo kunnen noemen.

De vraag is dan, wat versta jij onder het regeren? Wetten schrijven en uitvaardigen? Straffen en belonen? Zo ja, dan ben ik daar niet mee eens. Niet alle begrippen uit onze realiteit van de gevallen wereld kunnen we ten volle toepassen als we spreken over de absolute metafysische of hemelse realiteit. Daarom zou ik het woord 'regeren' in dit geval niet gebruiken. Ik zou liever het woord heersen gebruiken; maar zelfs dan moeten we aan dat woord geen aardse betekenis geven. De Bijbel zegt duidelijk over wie de mens dient te heersen, namelijk: 'En God zeide: Laat Ons mensen maken, naar Ons beeld, naar Onze gelijkenis; en dat zij heerschappij hebben over de vissen der zee, en over het gevogelte des hemels, en over het vee, en over de gehele aarde, en over al het kruipend gedierte, dat op de aarde kruipt' (Genesis 1:26). De mens is dus niet geschapen om over zijn medemensen te heersen. Het is helaas wel gebeurt na de zondeval. En de Schrift noemt het een kwaad. Bijvoorbeeld, toen de Israëlieten wilden zich met andere volken assimileren en vroegen Samuel om koning boven hen aan te stellen, terwijl Yahwe was hun Koning; 'zo weet dan, en ziet, dat uw kwaad groot is, dat gij voor de ogen des HEEREN gedaan hebt, dat gij een koning voor u begeerd hebt... En al het volk zeide tot Samuël: Bid voor uw knechten den HEERE, uw God, dat wij niet sterven; want boven al onze zonden hebben wij dit kwaad daartoe gedaan, dat wij voor ons een koning begeerd hebben.' (1 Samuel 12:17, 19). Als mensen delen we één en dezelfde natuur, ook al worden we onderverdeeld als personen. Het is dan Gods wil dat alle mensen eenheid zouden vormen, één mens zouden zijn; zoals God één is, maar bestaat in drie Personen. Door de zondeval kon de mens deze eenheid niet bereiken, maar bracht verdeeldheid (individualisme) in zijn natuur, die nergens naartoe leidt.  

Ik zou dus zeggen dat Gods uitverkorenen zullen met Hem over Gods schepping heersen. Ze zullen de taak voltooien die God oorspronkelijk aan Adam gegeven heeft: een verbindingsschakel zijn tussen de Schepper en zijn schepping. En wat betreft de relatie met hun medemensen, de hiërarchie tussen de menselijke personen blijft. De ene heiligen zullen groter zijn dan de andere en zullen daarom meer hechte relatie met God onderhouden, zullen hem beter kennen en in wezen dichter bij Hem zijn. Zelfs als er dynamische groei zal zijn in onze relatie met God, de grotere heiligen zullen altijd vooroplopen. Maar aan de andere kant zal er ook volkomen harmonie zijn, alsof iedereen aan elkaar gelijk is en er geen reden is om zich verdrietig te voelen vanwege de privileges van anderen. De Goddelijke liefde tussen de mensen zal volmaakt zijn, zodat er geen sprake zal zijn van autoritair heersen en nederig onderwerpen aan de baas. Daar zal er geen behoefte voor zijn, want in de Hemel zul je niet meer voor zonde of slechtheid geneigd zijn om jouw onder controle te houden. Dat is mijn visie. 

9 uur geleden zei sjako:

Als je tot God nadert, zal God ook jou naderen (alleen met zevenmijlslaarzen). Dus een kleine stap van jou kant levert een grote stap van Gods kant op, als het ware. 

Op zich hier ben ik wel mee eens.

bewerkt door Modestus
Link naar bericht
Deel via andere websites
15 uur geleden zei Modestus:

De vraag is dan, wat versta jij onder het regeren? Wetten schrijven en uitvaardigen? Straffen en belonen? Zo ja, dan ben ik daar niet mee eens. Niet alle begrippen uit onze realiteit van de gevallen wereld kunnen we ten volle toepassen als we spreken over de absolute metafysische of hemelse realiteit. Daarom zou ik het woord 'regeren' in dit geval niet gebruiken. Ik zou liever het woord heersen gebruiken; maar zelfs dan moeten we aan dat woord geen aardse betekenis geven. De Bijbel zegt duidelijk over wie de mens dient te heersen, namelijk: 'En God zeide: Laat Ons mensen maken, naar Ons beeld, naar Onze gelijkenis; en dat zij heerschappij hebben over de vissen der zee, en over het gevogelte des hemels, en over het vee, en over de gehele aarde, en over al het kruipend gedierte, dat op de aarde kruipt' (Genesis 1:26). De mens is dus niet geschapen om over zijn medemensen te heersen. Het is helaas wel gebeurt na de zondeval.

Dat weten we ook niet precies. Ze zullen als koningen en priesters regeren staat er. Ik denk dat ze een soort taak net als een minister hebben. Uiteindelijk is het Christus zelf die bepaald wat er gebeurd. Maar dat moet wel op de een of andere manier gecommuniceerd worden. We zullen het hopelijk gaan beleven hoe dit gaat. 

15 uur geleden zei Modestus:

De mens is dus niet geschapen om over zijn medemensen te heersen. Het is helaas wel gebeurt na de zondeval. En de Schrift noemt het een kwaad.

Helemaal met je eens.

15 uur geleden zei Modestus:

Ik zou dus zeggen dat Gods uitverkorenen zullen met Hem over Gods schepping heersen.

Dat zie ik ook zo.

15 uur geleden zei Modestus:

Maar aan de andere kant zal er ook volkomen harmonie zijn, alsof iedereen aan elkaar gelijk is en er geen reden is om zich verdrietig te voelen vanwege de privileges van anderen. De Goddelijke liefde tussen de mensen zal volmaakt zijn, zodat er geen sprake zal zijn van autoritair heersen en nederig onderwerpen aan de baas. Daar zal er geen behoefte voor zijn, want in de Hemel zul je niet meer voor zonde of slechtheid geneigd zijn om jouw onder controle te houden. Dat is mijn visie. 

Mooi gezegd.

17 uur geleden zei Willempie:

En toch lees je in de Bijbel dat dit Henoch en Elia wel degelijk is gebeurd. Over het lichaam van Mozes is ook het één en ander te doen geweest.

Over Henoch is het een beetje vaag. Er staat niet echt dat hij naar de hemel is. Ik denk dat hij op een manier is overleden dat geen lijden gaf.

Link naar bericht
Deel via andere websites
21 minuten geleden zei sjako:

Ik denk dat hij op een manier is overleden dat geen lijden gaf.

Dat mag jij denken maar is toch echt niet wat de Bijbel ons vertelt. Hij werd door God opgenomen. In het geval van Elia wordt dat ook nog eens precies beschreven, hoe dat ging. Mozes is wel gestorven maar dan lees je weer dat er een strijd ontbrandt over zijn lichaam. Geeft te denken. Waarom?

bewerkt door Willempie
Link naar bericht
Deel via andere websites
37 minuten geleden zei Willempie:
57 minuten geleden zei sjako:

Ik denk dat hij op een manier is overleden dat geen lijden gaf.

Dat mag jij denken maar is toch echt niet wat de Bijbel ons vertelt. Hij werd door God opgenomen.

Het Griekse grondwoord voor 'opgenomen' is 'harpazó'. Het staat o.a. in 1 Tessalonicenzen 4:

17 Daarna wij, die levend overgebleven zijn, zullen te zamen met hen opgenomen worden in de wolken, den Heere tegemoet, in de lucht; en alzo zullen wij altijd met den Heere wezen.

en 1 Timoteüs 3:

16 En buiten allen twijfel, de verborgenheid der godzaligheid is groot; God is geopenbaard in het vlees, is gerechtvaardigd in den Geest, is gezien van de engelen, is gepredikt onder de heidenen, is geloofd in de wereld, is opgenomen in heerlijkheid.

Zie eventueel https://biblehub.com/greek/726.htm voor meer info en andere bijbelverzen.

Henoch werd 'weggenomen' en dat heeft een ander Grieks grondwoord.

Hebreeën 11 (SV):

5 Door het geloof is Enoch weggenomen geweest, opdat hij den dood niet zou zien; en hij werd niet gevonden, daarom dat hem God weggenomen had; want voor zijn wegneming heeft hij getuigenis gehad, dat hij Gode behaagde.

Het Griekse grondwoord is 'metatithemi'.

metatithemi: I transfer, desert, change

Original Word: μετατίθημι
Part of Speech: Verb
Transliteration: metatithemi
Phonetic Spelling: (met-at-ith'-ay-mee)
Definition: to transfer, change
Usage: (a) I transfer, mid: I go over to another party, desert, (b) I change.

Bron: https://biblehub.com/greek/3346.htm

Dit woord komt zes keer voor in het NT:

  1. Handelingen 7:16 En zij werden overgebracht naar Sichem, en gelegd in het graf, hetwelk Abraham gekocht had voor een som gelds, van de zonen van Emmor, [den] [vader] van Sichem.
  2. Galaten 1:6 Ik verwonder mij, dat gij zo haast [wijkende] van dengene, die u in de genade van Christus geroepen heeft, overgebracht wordt tot een ander Evangelie;
  3. Hebreeën 7:12 Want het priesterschap veranderd zijnde, zo geschiedt er ook noodzakelijk verandering der wet.
  4. Hebreeën 11:5
  5. Hebreeën 11:5
  6. Judas 1:4 Want er zijn sommige mensen ingeslopen, die eertijds tot ditzelfde oordeel te voren opgeschreven zijn, goddelozen, die de genade onzes Gods veranderen in ontuchtigheid, en den enigen Heerser, God, en onzen Heere Jezus Christus verloochenen.
Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Bastiaan73:

Dit woord komt zes keer voor in het NT:

  1. Handelingen 7:16 En zij werden overgebracht naar Sichem, en gelegd in het graf, hetwelk Abraham gekocht had voor een som gelds, van de zonen van Emmor, [den] [vader] van Sichem.

Nieuwe Wereldvertaling houdt ook overgebracht aan. God kan hem in een diepe slaap hebben gebracht zodat hij niet gemerkt heeft dat hij overleed. Theologisch vind ik het een lastige tekst.

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei Bastiaan73:

Het Griekse grondwoord voor 'opgenomen' is 'harpazó'. Het staat o.a. in 1 Tessalonicenzen 4:

17 Daarna wij, die levend overgebleven zijn, zullen te zamen met hen opgenomen worden in de wolken, den Heere tegemoet, in de lucht; en alzo zullen wij altijd met den Heere wezen.

en 1 Timoteüs 3:

16 En buiten allen twijfel, de verborgenheid der godzaligheid is groot; God is geopenbaard in het vlees, is gerechtvaardigd in den Geest, is gezien van de engelen, is gepredikt onder de heidenen, is geloofd in de wereld, is opgenomen in heerlijkheid.

Zie eventueel https://biblehub.com/greek/726.htm voor meer info en andere bijbelverzen.

Henoch werd 'weggenomen' en dat heeft een ander Grieks grondwoord.

Hebreeën 11 (SV):

5 Door het geloof is Enoch weggenomen geweest, opdat hij den dood niet zou zien; en hij werd niet gevonden, daarom dat hem God weggenomen had; want voor zijn wegneming heeft hij getuigenis gehad, dat hij Gode behaagde.

Het Griekse grondwoord is 'metatithemi'.

metatithemi: I transfer, desert, change

Original Word: μετατίθημι
Part of Speech: Verb
Transliteration: metatithemi
Phonetic Spelling: (met-at-ith'-ay-mee)
Definition: to transfer, change
Usage: (a) I transfer, mid: I go over to another party, desert, (b) I change.

Bron: https://biblehub.com/greek/3346.htm

Dit woord komt zes keer voor in het NT:

  1. Handelingen 7:16 En zij werden overgebracht naar Sichem, en gelegd in het graf, hetwelk Abraham gekocht had voor een som gelds, van de zonen van Emmor, [den] [vader] van Sichem.
  2. Galaten 1:6 Ik verwonder mij, dat gij zo haast [wijkende] van dengene, die u in de genade van Christus geroepen heeft, overgebracht wordt tot een ander Evangelie;
  3. Hebreeën 7:12 Want het priesterschap veranderd zijnde, zo geschiedt er ook noodzakelijk verandering der wet.
  4. Hebreeën 11:5
  5. Hebreeën 11:5
  6. Judas 1:4 Want er zijn sommige mensen ingeslopen, die eertijds tot ditzelfde oordeel te voren opgeschreven zijn, goddelozen, die de genade onzes Gods veranderen in ontuchtigheid, en den enigen Heerser, God, en onzen Heere Jezus Christus verloochenen.

Interessant, dank je. Maar Genesis is geschreven in het Hebreeuws. We zouden dus eigenlijk het Hebreeuwse woord moeten bezien. Ik moet nu weer naar mijn werk dus zal dat later doen. Bovendien staat zelfs in de Griekse tekst ven Hebreeën dat Henoch niet is gestorven. Ik kan het althans niet anders lezen.          

10 minuten geleden zei sjako:

Nieuwe Wereldvertaling houdt ook overgebracht aan. God kan hem in een diepe slaap hebben gebracht zodat hij niet gemerkt heeft dat hij overleed. Theologisch vind ik het een lastige tekst.

Het is theologisch alleen maar lastig als je het in de leer hierover van het WTG wilt inpassen. Anders niet. Dan kun je gewoon lezen wat er staat, zonder het op een andere manier te hoeven lezen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 minuten geleden zei Willempie:

Interessant, dank je. Maar Genesis is geschreven in het Hebreeuws. We zouden dus eigenlijk het Hebreeuwse woord moeten bezien. Ik moet nu weer naar mijn werk dus zal dat later doen. Bovendien staat zelfs in de Griekse tekst ven Hebreeën dat Henoch niet is gestorven. Ik kan het althans niet anders lezen. 

Genesis is nogal summier. Genesis 5 (SV):

24 Henoch dan wandelde met God; en hij was niet [meer]; want God nam hem weg.

KJV:

24 And Enoch walked with God: and he [was] not; for God took him.

Het Hebreeuwse grondwoord is 'laqach'.

laqach: to take

Original Word: לָקַח
Part of Speech: Verb
Transliteration: laqach
Phonetic Spelling: (law-kakh')
Definition: to take

Bron: https://biblehub.com/hebrew/3947.htm

Link naar bericht
Deel via andere websites
35 minuten geleden zei Willempie:

Het is theologisch alleen maar lastig als je het in de leer hierover van het WTG wilt inpassen. Anders niet. Dan kun je gewoon lezen wat er staat, zonder het op een andere manier te hoeven lezen.

Dat is onzin. Het gaat om het consequent Bijbelteksten met elkaar in verband brengen. Het is theologisch vreemd dat een onvolmaakt mens opgenomen zou worden in de hemel voor het zoenoffer van Christus.

16 minuten geleden zei Bastiaan73:

Genesis is nogal summier. Genesis 5 (SV):

24 Henoch dan wandelde met God; en hij was niet [meer]; want God nam hem weg.

Precies, daarom denk ik dat hij pijnloos overleden is. Hij krijgt straks gegarandeerd een opstanding.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei sjako:

Dat is onzin. Het gaat om het consequent Bijbelteksten met elkaar in verband brengen. Het is theologisch vreemd dat een onvolmaakt mens opgenomen zou worden in de hemel voor het zoenoffer van Christus.

De denkfout die je hier maakt is dat het zoenoffer slechts geldig zou zijn voor na dit offer. In werkelijkheid is het zoenoffer universeel en tijdloos. Voordat Jezus voor onze zonden is gestorven sprak de Bijbel al over mensen die in God's ogen rechtvaardig waren. Het Lam is het eerste sterrenbeeld en het fundament, of de hoeksteen, van dit universum.

 

4 uur geleden zei sjako:

Precies, daarom denk ik dat hij pijnloos overleden is. Hij krijgt straks gegarandeerd een opstanding.

Heel vreemd. Wat denk je dan wat er bedoeld wordt met "God nam hem weg"? Er is hier duidelijk iets bijzonders aan de hand. In ieder geval iets heel anders dan voor de gewone stervelingen geldt. Het vind trouwens plaats vlak voor de grote vloed. Ook bijzonder.

bewerkt door Willempie
Link naar bericht
Deel via andere websites
39 minuten geleden zei sjako:

Wat ik dus al zei: weggenomen uit het leven. En wel op een manier dat geen lijden heeft veroorzaakt.

Ja, daag! De informatie die de Bijbel ons geeft wordt niet veranderd of beïnvloed door onze misvattingen. Je zit gevangen in een leer en juist door die leer wordt het begrijpen van de Bijbel bemoeilijkt. Laat die leer van het WTG toch eens los en ga gewoon lezen wat er staat.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Interessante analogie met het NT (citaat):

De wegneming van Henoch is een beeld van de opname van de Gemeente, die ‘in wolken zal worden opgenomen de Heer tegemoet in de lucht’ (1 Tess. 4:15-18). De redding van Noach is profetisch gezien echter een beeld van de bewaring van het gelovige overblijfsel van Israël tijdens de oordelen van de Grote Verdrukking. Zoals Noach door de oordeelswateren heen veilig aankwam op een nieuwe aarde, zullen de verzegelden uit Israël gespaard blijven in de komende oordeelstijd en veilig de nieuwe wereld van het Vrederijk bereiken. Israël heeft een specifiek aardse toekomst, de Gemeente een specifiek hemels deel.

...

In Genesis 5 staat het einde van Henoch’s leven in groot contrast tot dat van alle andere mensen, van wie telkens wordt herhaald: '(...) en hij stierf'. Henoch werd weggenomen opdat hij de dood niet zag, en zó zal het ook gaan met de levenden die overblijven tot de komst van de Heer.

Bron: https://www.oudesporen.nl/Download/HB386.pdf

bewerkt door Bastiaan73
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Willempie:

Ja, daag! De informatie die de Bijbel ons geeft wordt niet veranderd of beïnvloed door onze misvattingen. Je zit gevangen in een leer en juist door die leer wordt het begrijpen van de Bijbel bemoeilijkt. Laat die leer van het WTG toch eens los en ga gewoon lezen wat er staat.

Jij zit gevangen. Jij interpreteert niet. Twee teksten kunnen elkaar niet tegenspreken, zo simpel is het. Als Jezus zegt dat er NIEMAND naar de hemel is opgestegen dan is dat zo. Daarom staat er bijv in Handelingen 2:34 David is weliswaar NIET naar de hemel opgestegen, maar toch zegt hij......enz. Vóór Christus zoenoffer is er niemand naar de hemel gegaan. Dat kan niet, want iedereen is beladen met de erfzonde. Anders zou het zoenoffer van Christus niet nodig zijn geweest.

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 uur geleden zei Willempie:

Ja, daag! De informatie die de Bijbel ons geeft wordt niet veranderd of beïnvloed door onze misvattingen. Je zit gevangen in een leer en juist door die leer wordt het begrijpen van de Bijbel bemoeilijkt. Laat die leer van het WTG toch eens los en ga gewoon lezen wat er staat.

Hier een stuk over deze materie van een ex WTG'er. Je weet hoe WTG'ers omgaan met ex-leden: die liegen altijd...

https://wachttorenkijker.wimdegoeij.nl/PDF/Niemand_opgevaren_naar_de_hemel.pdf

modbreak Trajecto: Nou niet meteen JG's gaan prikken. Dat lijkt hier echt steeds te gebeuren wanneer het ook maar enigszins mogelijk is.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
22 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Hier een stuk over deze materie van een ex WTG'er. Je weet hoe WTG'ers omgaan met ex-leden: die liegen altijd...

https://wachttorenkijker.wimdegoeij.nl/PDF/Niemand_opgevaren_naar_de_hemel.pdf

Eigenaardige paginanummering heeft deze pdf.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hoofdstuk 13. Het beest dat uit zee opkomt.

49350e549bc159427b3504ea0edaed7e.jpg

Het eerste beest uit hoofdstuk 13 symboliseert tegelijkertijd antichrist en alle andere kwaadaardige krachten die hem voorafgaan en hem de weg banen - godsvijandelijke keizerrijken, keizers, koningen en supermachten. In hem worden als het ware alle heidense wereldrijken verenigd en alle anti-Goddelijke aardse macht geconcentreerd. In de deuterocanonieke boek 4 Ezra 6: 49-52 kunnen we misschien de prefiguratie van deze beesten (uit hoofdstuk 12 en 13) zien:

Citaat

En toen hebt gij twee dieren verordineerd, de naam van het ene noemdet gij Behemoth, en de naam van het andere noemdet gij Leviathan. En gij hebt die van elkander gescheiden. Want het zevende deel waar het water verzameld was, kon die beide niet bevatten. En gij hebt aan Behemoth het ene deel gegeven, dat op de derde dag was gedroogd, opdat hij daarin zou wonen, waar duizend bergen zijn. De Leviathan nu hebt gij het zevende deel des waters gegeven, en hebt hem bewaard, opdat hij zij tot een verslinding degene, die gij wilt, en wanneer gij wilt.

Openbaring benadrukt dat het beest uit de zee de Antichrist is, dat wil zeggen een parodie op Christus. De intronisatie van het beest onthult vele parallellen met de intronisatie van het Lam in Openbaring 5. Het Lam ontvangt zijn kracht van God (5: 7,12), en het beest uit de zee krijgt zijn kracht en grote macht van de draak-satan (13: 2). Het Lam (5: 9) heeft door zijn bloed mensen verlost 'uit elke stam en taal, en volk en natie'. Zo ook over het beest uit de zee wordt gezegd dat hem werd "macht gegeven over alle geslacht, en taal, en volk" (13: 7). Maar hij gebruikt deze kracht om mensen te doen verdoemen. Zoals elk schepsel in hemel en op aarde het Lam aanbidt (5:13), zo ook aanbidden mensen het beest (13: 4). Het Lam wordt "als geslacht" genoemd (5: 6). En een van de hoofden van het beest "was als dodelijk gewond", maar deze wond was genezen (13: 3). Het beest uit de zee als "anti-Lam" verschijnt aan mensen, net zoals het "Lam". Maar de mensen, wier namen zijn opgeschreven in het boek des levens bij het Lam, gehoorzamen en aanbidden hem niet (13: 8).

Merkwaardig is dat in het vers 18 uit hoofdstuk 12 - 'En ik stond op het zand der zee' - staat niet duidelijk of het echt om de toeschouwer Johannes gaat. Er staat namelijk geen "ik" (ego), maar alleen "stond" (ἐστάθην, estáthin). Ik denk dus dat het zou beter zijn om te vertalen 'En hij (draak-satan) stond op het zand der zee', vanwaaruit hij de aan hem gelijke helper oproept.

Citaat

1 En ik zag uit de zee een beest opkomen, hebbende zeven hoofden en tien hoornen; en op zijn hoornen waren tien koninklijke hoeden, en op zijn hoofden was een naam van gods lastering.

In hoofdstuk 17 legt een engel aan Johannes uit wat het allemaal betekent: "De zeven hoofden zijn zeven bergen... En het zijn ook zeven koningen; de vijf zijn gevallen, en de een is, en de ander is nog niet gekomen, en wanneer hij zal gekomen zijn, moet hij een weinig tijds blijven. En het beest, dat was en niet is, die is ook de achtste koning, en is uit de zeven en gaat ten verderve. En de tien hoornen, die gij gezien hebt, zijn tien koningen, die het koninkrijk nog niet hebben ontvangen, maar als koningen macht ontvangen op een ure met het beest. Dezen hebben enerlei mening, en zullen hun kracht en macht het beest overgeven. De wateren, die gij gezien hebt,... zijn volken, en scharen, en natiën, en tongen". In hoofdstuk 17 kom ik hierop nog terug om een preciezere uitleg te geven. 

In de Bijbel wordt de zee heel vaak gebruikt in de zin van een veelheid van onrustige, woelige volken, die vijandig staan tegenover het Koninkrijk van God en het volk van God (Psalm 94: 3; Jesaja 8: 7, 8; 17:12; Jeremia 46: 7 ).

In het boek Openbaring het is alleen Christus die de koninklijke kronen terecht bezit. Het zijn tekenen van zijn ware koninklijke waardigheid (19:12). Het beest met zijn kronen is dus een parodie op Christus. Dit wordt ook aangegeven door de opmerking dat de draak het beest zijn troon geeft; dit staat in contrast met de toetreding van Christus tot de troon van Zijn Vader (3:21).

De godslasterlijke namen op zijn hoofden kunnen de namen zijn die geassocieerd werden met de cultus van de Romeinse keizer, en zijn goddelijkheid benadrukten: augustus (majestueus, heilig), divus (goddelijk), dominus (heer), deus (god), filius dei (zoon van god). Deze namen behoren in principe alleen tot de ene en ware God; maar gestolen door een charlatan en usurpator met zijn immense claims, worden ze godslasterlijk.

Citaat

2 En het beest dat ik zag, was een pardel gelijk, en zijn voeten als eens beers voeten, en zijn mond als de mond eens leeuws; en de draak gaf hem zijn kracht, en zijn troon, en grote macht.

Deze kenmerken zijn ontleend aan Daniel 7: 2–27. In het visioen van Daniël verschijnen achtereenvolgens een leeuw, een beer, een luipaard met vier hoofden en een vreselijk monster met tien horens. De leeuw staat voor Babylonië, beer - Perzië, luipaard met vier hoofden - rijk van Aleksander de Grote, die na zijn dood verdeeld was in meerdere, hoofdzakelijk vier hellenistische rijken; het monster met tien horens is het Romeinse rijk en tien horens zijn de keizers die de Kerk hebben vervolgd. De elfde kleine hoorn die oprees is antichrist. Wat heeft hij met Romeinse rijk te maken? Net zoals Rome poogde de hele wereld te veroveren, zo ook de rijk van antichrist zal daadwerkelijk wereldwijd zijn. Verder bestaat de gelijkenis in de manier van machtsuitoefening, denk hierbij aan sterk gecentraliseerde macht, de principe van Pax Romana, de keizercultus... Het heeft dus zowel ideologische als bureaucratische overeenkomsten. In Openbaring worden de kenmerken van alle vier beesten van Daniël gecombineerd in één beest uit de zee. 

Citaat

3 En ik zag een van zijn hoofden als tot den dood gewond, en zijn dodelijke wonde werd genezen; en de gehele aarde verwonderde zich achter het beest.

De beestelijke imitatie van de dood en opstanding van het Lam is net zo karikaturaal: Een van de hoofden van het beest was "als" dodelijk geslacht, maar zijn dodelijke wond was genezen (vs. 3). Het beest ontving een dodelijke wond door een zwaardaanval (vgl. 14), maar keerde terug van de dood tot het leven. "Een van zijn hoofden als tot den dood geslacht" (niet "gewond", zoals in de Statenvertaling, maar "geslacht" - ἐσφαγμένην, esfagménin), wat duidelijk lijkt op de beschrijving van het Lam, dat was "als geslacht" (5: 6). Het is belangrijk dat het lot van dat ene hoofd wordt geïdentificeerd met het lot van het hele beest, want over het herstel van één van zijn hoofden wordt gezegd dat het zijn hoofd is (vs. 3). Waarschijnlijk zal de antichrist de dood en opstanding van Christus ook daadwerkelijk imiteren, maar dan op een valse manier.

Citaat

4 En zij aanbaden den draak, die het beest macht gegeven had; en zij aanbaden het beest, zeggende: Wie is dit beest gelijk? wie kan krijg voeren tegen hetzelve?

Net zoals de aanbidding van het Lam is tegelijkertijd de aanbidding van God, zo ook de aanbidding van het beest uit de zee is aanbidding van de draak, die aan het beest zijn macht gaf. En deze aanbidding culmineert in de godslasterende retorische vraag: "Wie is dit beest gelijk?" Dit herinnert aan de lofprijzing van God in het Oude Testament: "Wie is als Gij onder de goden? wie is als Gij...?" (Exodus 15:11); “Wie is den HEERE gelijk, onder de kinderen der sterken?' (Psalm 89: 7).

Citaat

5 En hetzelve werd een mond gegeven, om grote dingen en gods lasteringen te spreken; en hetzelve werd macht gegeven, om zulks te doen, twee en veertig maanden.

Vergelijk Daniël 7: 8,20,25 waarin wordt gezegd dat de kleine hoorn godslastering uitspreekt. 3 1/2 jaar is relatief korte tijd, want "zo die dagen niet verkort werden, geen vlees zou behouden worden; maar om der uitverkorenen wil zullen die dagen verkort worden (Mattheus 24:22)."

Citaat

6 En het opende zijn mond tot lastering tegen God, om Zijn Naam te lasteren, en Zijn tabernakel, en die in den hemel wonen.

In het begin kan de antichrist God en de rest lasteren door zich als God of Goddelijke incarnatie te vertonen. Eenmaal als hij de absolute macht krijgt wordt zijn godslastering steeds meer openlijk. Gods tabernakel is de Kerk, heiligen en vrome christenen. 

Citaat

7 En hetzelve werd macht gegeven, om den heiligen krijg aan te doen, en om die te overwinnen; en hetzelve werd macht gegeven over alle geslacht, en taal, en volk.

Het doel van goddeloze regering is dus de vervolging en vernietiging van christenen. De uitdrukking "den heiligen krijg aan te doen, en om die te overwinnen" herinnert Daniël 7:21: "Ik had gezien, dat diezelve hoorn krijg voerde tegen de heiligen, en dat hij die overmocht." 

Citaat

8 En allen, die op de aarde wonen, zullen hetzelve aanbidden, welker namen niet zijn geschreven in het boek des levens, des Lams, Dat geslacht is, van de grondlegging der wereld.

In het boek des levens wordt je ingeschreven door je in de kerk van Christus te laten dopen in de naam van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest. En om je redding te behouden, wordt van je inspanning verwacht om zoveel mogelijk volgens Gods woord te leven. Het 'Lam, dat geslacht is, van de grondlegging der wereld' betekent dat bij de schepping van de wereld, God, die boven de tijd is, voorzag de zondeval en als oplossing voor de menselijke tragedie had een heilsplan waarin Hij als mens zal moeten sterven aan het Kruis en weer opstaan voor het heil van de gelovigen.

Citaat

9 Indien iemand oren heeft, die hore. 10 Indien iemand in de gevangenis leidt, die gaat zelf in de gevangenis; indien iemand met het zwaard zal doden, die moet zelf met het zwaard gedood worden. Hier is de lijdzaamheid en het geloof der heiligen.

De christen, aan wie het boek Openbaring is gericht, krijgt daardoor te begrijpen dat de situatie wordt nog erger dan het nu is. Dit is onmogelijk te vermijden. Hij kan het uithouden alleen als hij bewijst dat zijn naam waardig is om geschreven te zijn in het boek des levens. Daarom is geduld en uithoudingsvermogen van hem vereist: men moet niet verwachten dat alles snel ten goede zal veranderen. Dit is precies wat er bedoeld wordt in deze aansporing voor christenen, die wordt voorafgegaan door een oproep tot aandacht: "Indien iemand oren heeft, laat hem horen." In vs. 10 Johannes duidt op de schijnbaar hopeloze situatie van de immense antichristelijke macht als de door God voorziende, daarom volgt er een parafrase uit Jeremia 15: 2: "Zo zegt de HEERE: Wie ten dood, ten dode; en wie tot het zwaard, ten zwaarde, en wie tot den honger, ten honger; en wie ter gevangenis, ter gevangenis!" 

Men moet bereid zijn voor martelaarschap, als er geen andere uitweg is. Tegelijkertijd worden christenen opgeroepen voor geduld (of beter, standvastigheid) en voor geloof (of beter, voor trouw). Maar de positie die de vers 10 suggereert, sluit actieve weerstand of strijd tegen de staat uit. In de overtuiging dat de gelovigen hemelse burgerschap hebben, omdat hun namen zijn ingeschreven in het boek des levens, kunnen ze de onderdrukking van de staatscultus weerstaan en onvermijdelijke lijden accepteren (passieve weerstand). Voor de blik van Johannes staat religieus afgebeelde staatsmacht. Het vereist een persoon om de keizer met God te identificeren. Daarom, zelfs als Openbaring de loyaliteit aan deze staat afkeurt als afgoderij, het betekent niet de ontkenning van de staat in het algemeen. Alleen de perversie van staatsmacht wordt afgekeurd. In dit geval is loyaliteit aan God vereist, wat tot uitdrukking komt in de aanvaarding van marteling, dat wil zeggen in standvastigheid en trouw. Maar daarmee wordt actieve weerstand tegen de staats-religieuze machine uitgesloten. Zulk verzet zou slechts een impotente rebellie van een kleine minderheid zijn.

Over antichrist profeteert Paulus in 2 Thessalonicensen 2:

Citaat

want die (de dag des Heren) komt niet, tenzij dat eerst de afval gekomen zij, en dat geopenbaard zij de mens der zonde, de zoon des verderfs; Die zich tegenstelt, en verheft boven al wat God genaamd, of als God geëerd wordt, alzo dat hij in den tempel Gods als een God zal zitten, zichzelven vertonende, dat hij God is... En nu, wat hem wederhoudt, weet gij, opdat hij geopenbaard worde te zijner eigen tijd. Want de verborgenheid der ongerechtigheid wordt alrede gewrocht; alleenlijk, Die hem nu wederhoudt, Die zal hem wederhouden, totdat hij uit het midden zal weggedaan worden. En alsdan zal de ongerechtige geopenbaard worden, denwelken de Heere verdoen zal door den Geest Zijns monds, en te niet maken door de verschijning Zijner toekomst; Hem, zeg ik, wiens toekomst is naar de werking des satans, in alle kracht, en tekenen, en wonderen der leugen; En in alle verleiding der onrechtvaardigheid in degenen, die verloren gaan; daarvoor dat zij de liefde der waarheid niet aangenomen hebben, om zalig te worden. En daarom zal God hun zenden een kracht der dwaling, dat zij de leugen zouden geloven; Opdat zij allen veroordeeld worden, die de waarheid niet geloofd hebben, maar een welbehagen hebben gehad in de ongerechtigheid.

Zo kunnen we ook concluderen dat antichrist een mens zal zijn, bezield en gesteund door de satan, zichzelf voor God zal uitgeven, zal zetelen in Gods tempel. Zo te zien zal de Joodse tempel weer herbouwd worden, waarin de antichrist wordt verwelkomd als Messias. Uiteindelijk zal Jezus zelf een eind aan hem maken. Alleen ik vraag me af wie het is die hem nu wederhoudt om te komen en die uit het midden zal weggedaan worden?

Revelation-13.jpg?resize=864,550  

Openbaring 13

daniel-7.jpg 

Daniel 7. 

bewerkt door Modestus
Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Trajecto unlocked this discussie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid