Spring naar bijdragen

Boekentopic


Aanbevolen berichten

Op 18-1-2018 om 11:45 zei Willempie:

Zojuist begonnen in "Lof der Zotheid" van Erasmus. Werd wel eens tijd. :+

Wat prachtig! Waarom heb ik dat boek nooit eerder gelezen? Nou ja, beter laat dan nooit. Het valt me op dat het niets aan actualiteit heeft ingeboet, ondanks dat het vijfhonderd jaar geleden is geschreven.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 59
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Eerste hulp, weet wat je moet doen. Van Het Nederlandse Rode Kruis. Die ligt altijd wel in de buurt.

Welk boek ben je aan het lezen? Wat vind jij echt een aanrader Welk boek wil je graag nog eens lezen? Allemaal vragen voor het boekentopic   Ik ben aan het wachten op Moeder en

Vrijdagavond in huis, zaterdagavond uit.  Dat geeft aan hoe boeiend ik het vond.  Aan de ene kant diep treurig, hard en eenzaam. Aan de andere kant (of daardoor) ongelofelijk kwetsbaar en ontroer

8 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

 Xinhua Zidian

https://en.wikipedia.org/wiki/Xinhua_Zidian

Geen barst aan. Nochtans het derde best verkochte boek ter wereld. Te zot voor woorden.

:+ Kostelijk. Chapeau! Om even op Lof der Zotheid terug te komen: Het boek corrigeert mij persoonlijk en geeft me tegelijkertijd wat meer ruimte en bemoediging. Maar het is moeilijk om dat soort ervaringen te delen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
19 minuten geleden zei Willempie:

:+ Kostelijk. Chapeau! Om even op Lof der Zotheid terug te komen: Het boek corrigeert mij persoonlijk en geeft me tegelijkertijd wat meer ruimte en bemoediging. Maar het is moeilijk om dat soort ervaringen te delen.

Ooit heb ik dat boek eens gegeven als kadootje aan me broertje. Bijbelkritikus als hij is, vond ik dat indertijd wel passend. Hoewel een boek met hoog moreel gehalte niet perse hoeft te duiden op een hoog geestelijk gehalte. Hiervan getuigt m.i. ook zijn schrijfsel https://nl.wikipedia.org/wiki/Colloquia_(Erasmus)

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Willempie:

Wat prachtig! Waarom heb ik dat boek nooit eerder gelezen? Nou ja, beter laat dan nooit. Het valt me op dat het niets aan actualiteit heeft ingeboet, ondanks dat het vijfhonderd jaar geleden is geschreven.

Ik vond er in feite niet zoveel aan ;) Ik heb het gelezen toen ik nog geschiedenis studeerde (dus meer dan 20 jaar geleden) en het nobele streven had om alle boeken van de leeslijst te lezen voor mijn examen... Een nobel maar onhaalbaar streven trouwens, elk hoofdstuk werd met zo'n 20 tot 30 werken afgesloten, om die allemaal te lezen had ik een klein leven nodig... En ik heb wel geprobeerd om speedreading aan te leren, maar vind het gewoon veels te veel moeite :$.

Eén van de werken die er voor mij danig uitsprong was trouwens Il principe van Machiavelli, stukken beter dan Sun Tzu's "Art of War" of de Banshenschukai (sorry weet niet meer hoe het geschreven wordt). (Al zijn deze twee laatste meer praktisch van aard)

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 weeks later...
2 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

http://www.watchman-nee.nl/

Wellicht de moeite waard om te lezen.

Alle boeken van Watchman Nee zijn m.i. zeer de moeite waard om te lezen. Hij is één van de velen die mij hebben geholpen het e.e.a. in het juiste perspectief te zien. Hij was een trouwe herder die, in navolging van zijn meester, zijn leven heeft gegeven voor zijn schapen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
14 minuten geleden zei Willempie:

Alle boeken van Watchman Nee zijn m.i. zeer de moeite waard om te lezen. Hij is één van de velen die mij hebben geholpen het e.e.a. in het juiste perspectief te zien. Hij was een trouwe herder die, in navolging van zijn meester, zijn leven heeft gegeven voor zijn schapen.

Ja, de wereldse welvaart was voor deze man niet weggelegd. Toch heb ik ook mijn bedenkingen bij sommige verklaringen van deze man. Zo stelt hij bv in zijn boek "the spiritual man":

For each and every thing God has created there is a law. . . . Hence evil spirits also operate according to definite laws, one of which is that certain causes will produce certain effects. Now should anyone fulfill the conditions for the working of evil spirits (whether he fulfills them willingly, such as the witch, the medium or the sorcerer—or unwillingly, such as the Christian), then he has definitely given ground to them to work on him.

In hoeverre openbaart hij hier wijsheid die Bijbels gefundeerd is?

Link naar bericht
Deel via andere websites
14 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Ja, de wereldse welvaart was voor deze man niet weggelegd. Toch heb ik ook mijn bedenkingen bij sommige verklaringen van deze man. Zo stelt hij bv in zijn boek "the spiritual man":

For each and every thing God has created there is a law. . . . Hence evil spirits also operate according to definite laws, one of which is that certain causes will produce certain effects. Now should anyone fulfill the conditions for the working of evil spirits (whether he fulfills them willingly, such as the witch, the medium or the sorcerer—or unwillingly, such as the Christian), then he has definitely given ground to them to work on him.

In hoeverre openbaart hij hier wijsheid die Bijbels gefundeerd is?

Ook t.a.v. W.Nee ben ik tot dezelfde conclusie gekomen als jij. Maar dan nog scherper.  Het is in zijn werk naar mijn bevinding de tegenstrever op zijn verraderlijkst.  Zelfde met die Prince trouwens.  Het streelt wel het oor van degene die in werkelijkheid zelf de controle hebben gehouden. Dat zijn dan ook altijd de figuren die het hardst roepen dat men niet aan zichzelf hoeft te werken en die voortdurend op "demonenuitdrijving" gericht zijn. Op demonen wijzen is het masker waarachter men de eigen innerlijke duisternis verborgen houdt. Zolang andere mensen nou maar blijven denken dat demonen het doen, blijft de innerlijke duisternis verborgen.   En zolang men niet aan zichzelf werkt hoeft men ook de eigen innerlijke duisternis niet te erkennen.  Ergo van werkelijke bekering was geen sprake.  En dus is men voortdurend bezig met demonen en komt alles door demonen. Daarmee is de cirkel weer rond.  En alles wat die mens met zichzelf confronteert, en wat hart en ziel aanspreekt, wordt gedemoniseerd om de valse leer in stand te kunnen houden.

Het Katholieke verstaan is naar mijn bevinding toch duidelijk het enige meest ware geloof.  De genoemde figuren duikelen m.i.  allemaal over de rand van de opgeblazen kennis. Het is een verstandsgeloof, en dat blijft onevenwichtig , en erger. 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
27 minuten geleden zei Dolce Vita:

Ook t.a.v. W.Nee ben ik tot dezelfde conclusie gekomen als jij.

Ik stelde iets in vraag en heb nog geen conclusies getrokken over deze man en zijn leer. Over het algemeen kan ik me wel vinden in wat hij leert.

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Ik stelde iets in vraag en heb nog geen conclusies getrokken over deze man en zijn leer. Over het algemeen kan ik me wel vinden in wat hij leert.

Dat kan. Dan denk ik daar dus toch anders over. Ik heb zijn boeken in huis gehad en deels gelezen en vervolgens van de hand gedaan. Zelfde met Prince en Zijlstra. Onderzoekt alles, behoud het goede, was mijn motto. Door (gelukkig) beperkte kastruimte en doordat ik veel prijs stel op opgeruimdheid, is mijn doel altijd om alleen de juwelen te behouden en voor mij zijn die dat dus beslist niet.   Net als Lewis. In huis gehad, gelezen, te licht bevonden en weggedaan.  

Ik ben de laatste twee nieuwe boeken aan het lezen van Antoine Bodar. Die gaan niet weg. :)

Link naar bericht
Deel via andere websites
18 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Ja, de wereldse welvaart was voor deze man niet weggelegd. Toch heb ik ook mijn bedenkingen bij sommige verklaringen van deze man. Zo stelt hij bv in zijn boek "the spiritual man":

For each and every thing God has created there is a law. . . . Hence evil spirits also operate according to definite laws, one of which is that certain causes will produce certain effects. Now should anyone fulfill the conditions for the working of evil spirits (whether he fulfills them willingly, such as the witch, the medium or the sorcerer—or unwillingly, such as the Christian), then he has definitely given ground to them to work on him.

In hoeverre openbaart hij hier wijsheid die Bijbels gefundeerd is?

Zelf ben ik daar nog niet uit. Ik vraag me wel eens af waar al die demonen uit de tijd van Jezus zijn gebleven. Zijn ze na de kerstening van Europa massaal verhuisd naar andere gebieden? Of hebben ze zich in de westerse wereld vooral vermomd en/of aangepast aan de moderne tijd? Ik ben er heilig van overtuigd dat een volgeling van Jezus niet bezeten kan worden maar dat hoeft nog niet te betekenen dat we niet beïnvloed of gebonden kunnen worden. Het is wel oorlog en we hebben wel te strijden, denk ik. En we moeten attent en waakzaam blijven. In mijn eigen leven heb ik te maken met zaken waar ik wel degelijk demonen achter vermoed maar ga daar uiteraard heel voorzichtig en biddend mee om. Eén ding heb ik nog niet zolang geleden ontdekt en dat is dat ik die donkere wolken van depressiviteit waaronder ik zeer heb geleden niet langer hoef te accepteren. Zodra ik weer zo'n duistere wolk voel neerdalen, zeg ik tegenwoordig: "In de naam van Jezus van Nazareth: wegwezen!" en bij mij schijnt dat nog te werken ook. :) Maar dat is heel persoonlijk op mij van toepassing en depressies kunnen door een heel aantal factoren worden veroorzaakt, waaronder onze chemische huishouding. Ik zou dus nooit durven beweren dat mijn "methode" voor een ander ook zou moeten werken. Ik ben echt niet bang voor de duivel of voor demonen maar beschouw ze wel als reële entiteiten en het lijkt me voor een christen niet handig om daarvoor de kop in het zand te steken. 

Interessant genoeg las ik net het volgende op Wikipedia:

Enige tijd na de uitgave van De geestelijke mens raakte Watchman Nee ervan overtuigd dat zijn boek niet meer uitgegeven zou moeten worden. Enerzijds zag hij dat mensen op een verkeerde wijze met dit boek omgingen en anderzijds vond hij het een gevaarlijk boek, als het door 'vleselijke' christenen als leer (dogma) gebruikt zou gaan worden. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 weeks later...

Op dit moment laat ik mij Rebible voorlezen door Siri :+ en zojuist heb ik de biografie van Gordon gekocht. Een hele stap voor mij, want mijn vroegere valkuil was teveel hart voor mensen.  Ik heb moeten leren oordelen en grenzen stellen, en dit laatste desnoods keihard omdat mijn  grenzen (met uitzondering van het klaslokaal want ordeproblemen heb ik helemaal nooit gehad) vrijwel nooit werden gerespecteerd.  Mijn aandacht opnieuw geven aan lief en leed van andere mensen (de rode draad in mijn leven), zonder mijzelf echter opnieuw te laten leven en leegroven, is een gewaagde onderneming. Maar juist het uitkomen van dit boek is daar wel het geschikte moment voor. Ik heb veel waardering voor Gordon, zonder blind te zijn voor zijn fouten.  Ook heb ik iets  met (dwz een zwak voor en een goede verstandhouding met) homosexuelen. Mijn lievelingsoom is er een (niet praktiserend). Tijdens mijn studententijd bleek ik om te gaan met twee lesbiënnes (geen stelletje trouwens).  Ik was de laatste die daar achter kwam :#.  In het eerste jaar in het onderwijs werd ik vriendschappelijk uit eten gevraagd door een aardige piepjonge (jonger dan ik) collega, die  onder het eten uit de kast kwam.  En later werkte ik in een duo baan met een homosexuele collega. 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Gods plan en de overwinnaars (Watchman Nee)

Heeft God een plan? En zo ja, wat is de inhoud ervan? Hoe zal het worden uitgewerkt? Zijn wij er bij betrokken? Is er ook tegenstand tegen dat plan?

In dit boek zet Watchman Nee het eeuwige plan van God voor ons uiteen; dat plan is het samenvatten van alle dingen in Christus, opdat Hij in alle dingen de eerste plaats zal innemen (Ef. 1:10, Kol. 1:18). Dit plan wordt met geweld tegengewerkt door Satan, die deze plaats ten onrechte voor zichzelf opeist. Het ziet er voorlopig nog naar uit dat het hem lukt Gods plan te saboteren, maar God zond op de daarvoor bestemde tijd Zijn Zoon naar deze aarde om al de werken des duivels te verbreken en alle obstakels die de uitvoering van het plan in de weg staan op te ruimen. Aan het kruis heeft Christus het verlossingswerk volbracht en Hij roept Zijn Gemeente op om te gaan staan in Zijn overwinning, om vanuit die positie samen met Hem er voor te zorgen dat alle dingen aan Hem worden onderworpen.

Zitten, Wandelen, Standhouden (Watchman Nee)

De lezer ontdekt dat hij mag leven vanuit een nieuwe positie in Christus, wat iets anders is dan proberen een christelijk leven te leiden.

Watchman Nee (1903 - 1972) wordt gezien als een van de belangrijkste kerkelijke leiders binnen het Chinese christendom. Hij heeft de basis gelegd voor de huisgemeenten in China, die de vervolgingen van het communistische regime wisten te doorstaan. In 1952 werd Watchman Nee gearresteerd en valselijk beschuldigd van vele misdaden, waarvoor hij tot zijn dood in 1972 in de gevangenis verbleef.

De gaven van de Geest (Derek Prince)

Krachtige gaven van de Geest zijn voor jou beschikbaar! Elke gelovige heeft op zijn minst één bovennatuurlijke gave van de Heilige Geest ontvangen. Weet jij welke gave je hebt en hoe je die kunt gebruiken?

Dit boek neemt je mee in de Bijbelse rijkdom van bovennatuurlijke gaven waarin Jezus, de apostelen en alle nieuwtestamentische christenen voortdurend functioneerden… Maar hoe zit het met ons vandaag? Eén van de belangrijkste dingen die de Kerk en de wereld om ons heen vandaag nodig heeft, is de gemanifesteerde kracht van God door de Heilige Geest. Zodat de mensen weten dat Jezus leeft en dat het evangelie de waarheid is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 10-1-2018 om 22:32 zei Naeva:

Welk boek ben je aan het lezen?

James S. A. Corey - Abaddon's gate

Ook wel bekend als deel 3 van de boekenserie The Expanse. Een sci-fi serie waar ook een tv serie van loopt (op oa. Netflix). Zit heel sterk in elkaar vind ik. Tv serie is ook erg de moeite waard. Daarvan ken ik het eigenlijk.

Bonaventura - Leven van de heilige Franciscus van Assisi
Ligt atm stof te verzamelen, maar moet ik weer eens mee verder.  Is een middeleeuws heiligenleven over dat figuur van diereneg, geschreven door een belangrijke middeleeuwse academicus die te weinig aandacht krijgt doordat men teveel gefocust is op die vervelende tijdgenoot van hem.

Citaat

Wat vind jij echt een aanrader

Brandon Sanderson - The Starlight Archive
Een fantasy boekenserie. Hij heeft recent deel drie geschreven, komen er nog zeven. Hele dikke pillen trouwens. Wat mij betreft is hij de beste Fantasy schrijver van dit moment.

 

Citaat

Welk boek wil je graag nog eens lezen?

Bepaalde werken van Dostojevski, ik wil nog eens iets lezen van Schopenhauer en wil Beren and Luthien van Tolkien nog eens lezen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 4 months later...

Benieuwd naar de geschiedenis van de jehova getuigen ben ik het volgende eens gaan lezen:

https://vlichthus.nl/wp-content/uploads/2015/10/30_jaar_in_de_greep_der_Jehova_getuigen.pdf

Informatie uit eerste hand, altijd prettig. Een aanrader voor elke (potentiële) jehova getuige.

Link naar bericht
Deel via andere websites
28 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Benieuwd naar de geschiedenis van de jehova getuigen ben ik het volgende eens gaan lezen:

https://vlichthus.nl/wp-content/uploads/2015/10/30_jaar_in_de_greep_der_Jehova_getuigen.pdf

Informatie uit eerste hand, altijd prettig. Een aanrader voor elke (potentiële) jehova getuige.

Een vergelijkbaar boek is https://www.bol.com/nl/f/karla-faye-tucker-set-free/37290091/

Karla Faye Tucker zat eveneens gevangen in een dodencel, vergelijkbaar met de figuur uit jouw boek. Zij wist zich uiteindelijk te bevrijden. Ze is wel terechtgesteld, maar, ze heeft het eeuwige leven ontvangen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid