Spring naar bijdragen

Boekentopic


Aanbevolen berichten

Welk boek ben je aan het lezen?

Wat vind jij echt een aanrader

Welk boek wil je graag nog eens lezen?

Allemaal vragen voor het |Pboekentopic|P

 

Ik ben aan het wachten op Moeder en Zoon van Gerard Reve, deze heb ik net op marktplaats gekocht. Ik wil dat boek al een tijd lezen (want heb er al vaker óver gelezen) maar was eigenlijk een beetje bang dat Reve niks voor mij is, dus nooit actie op ondernomen. Nu heb ik alleen net De avonden gelezen, die kwam ik tijdens mijn gegoogle naar Moeder en Zoon als PDF tegen op internet. Wat een onverwacht ontroerend boek! Misschien wordt het toch wel wat met mij en hem.

Daarvoor las ik Een man van horen zeggen en Een sneeuw van Willem Jan Otten, die had ik in juni gekregen dus dat werd tijd. Mooie thematiek en niet slecht geschreven, maar toch iets te weinig impact om me echt bij te blijven.

Verder ligt op mijn nachtkastje Joe Speedboot van Tommy Wieringa (te leen gekregen van iemand). Half gelezen, leest lekker weg.

Mijn ouders hebben een gigantische kast met boeken over religie en daar neem ik soms iets uit mee om het 9 van de 10 keer ongelezen weer terug te geven. :unsure: Wegens geen tijd/geen rust/geen zin. Ik heb nu Joodse mystiek van Sjef Laenen (nog niet in begonnen) en Geschiedenis van het voege christendom van Eginhard Meijering (58 blz. gelezen). Beide om mijn spaarzame kennis wat uit te breiden. 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 59
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Eerste hulp, weet wat je moet doen. Van Het Nederlandse Rode Kruis. Die ligt altijd wel in de buurt.

Welk boek ben je aan het lezen? Wat vind jij echt een aanrader Welk boek wil je graag nog eens lezen? Allemaal vragen voor het boekentopic   Ik ben aan het wachten op Moeder en

Vrijdagavond in huis, zaterdagavond uit.  Dat geeft aan hoe boeiend ik het vond.  Aan de ene kant diep treurig, hard en eenzaam. Aan de andere kant (of daardoor) ongelofelijk kwetsbaar en ontroer

Op 10-1-2018 om 22:32 zei Naeva:

Ik ben aan het wachten op Moeder en Zoon van Gerard Reve, deze heb ik net op marktplaats gekocht.

Vrijdagavond in huis, zaterdagavond uit. :# Dat geeft aan hoe boeiend ik het vond. 

Aan de ene kant diep treurig, hard en eenzaam. Aan de andere kant (of daardoor) ongelofelijk kwetsbaar en ontroerend. En inhoudelijk geeft het me veel stof om te bezinnen.

Verder niemand aan het lezen?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 10-1-2018 om 22:32 zei Naeva:

Welk boek ben je aan het lezen?

Wat vind jij echt een aanrader

Welk boek wil je graag nog eens lezen?

Allemaal vragen voor het |Pboekentopic|P

Ik heb nog een stapeltje boeken liggen dat ik nog uit moet lezen. De meesten zijn driekwart gelezen, sommige half. En ik heb ook nog een stapeltje dat ik daarna ga lezen.  Aanraders heb ik niet, want ik heb een heel andere smaak dan de meeste religieuzen, en ook dan de meeste germanisten trouwens :#. Ik ben altijd een echt mensen-mens geweest, en houd helemaal niet van hoogdravende literatuur (ik ben germanist en behoorlijk intelligent,  maar háát bijvoorbeeld de boeken van Thomas Mann, geen  normaal mens krijgt hoogte van mij :+ ), maar vooral van literatuur die over het wel en wee van mensen gaat en vooral de geestelijke ontwikkeling en moeilijkheden daarbij van mensen. 

Wat op een stapeltje ligt om uitgelezen te worden:

1. Engelen in mijn haar. Auteur Lorna Byrne 

2. De lange weg naar huis; Rupert Isaacson 

3. Ki kracht van binnenuit; Hans Peter Roel

4. Up! ; Myrthe van der Meer 

 

en waar ik daarna in zal gaan beginnen en wat al klaar ligt naast het eerder genoemde stapeltje:

1. Hallo meneer God, met Anna; Fynn  (dit boek heb ik op dit moment uitgeleend aan mijn moeder die het heerlijk vindt om het te lezen; met dank aan Willempie voor de tip)

2.De Novice; Thich Nhat Hanh

3. Engelen binnen handbereik: Lorna Byrne

4. Het Rosie Project; Graeme Simsion

 

Daarnaast ligt er nog een rijtje stripboeken te wachten om gelezen te worden. Voornamelijk een aantal Jan, Jans en de Kinderen  en Suske en Wiske.

 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
17 minuten geleden zei Naeva:

Up en Het Rosie project wil ik ook graag lezen, dank voor de herinnering. :)

Hey, leuk dat we toch een titel gemeen hebben. Paaz vond ik ook leuk van Myrthe van der Meer.  Bij Up ben ik gebleven op pagina 209.  Wat ik ook een leuk boek vond - maar dat is een jeugdboek, maar ik lees gerust ook een kinderboeken, zit ik niet mee-  is Marcelo en de echte wereld (Francisco X. Stork). 

Oh ja, een aanrader zou ik vinden "De moed om te zijn" van Paul Tillich.   Ik heb wel veel theologische en filosofische boeken ook gelezen en houd daar ook wel van hoor.  Maar dat zijn allemaal werken die ik al gelezen heb. Nu ben ik teruggekeerd naar mijn eerste liefde (de werking van de geest in het leven van mensen). 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Emotionele ontwikkeling bij mensen met een verstandelijke beperking -- SEN steunpunt expertisenetwerken, door verschillende auteurs.

Tja, wie is er nu niet verstandelijk beperkt?

Ik zit liever op EQ dan IQ, wat benadering van deze doelgroep betreft. Sowieso heb ik bij een ieder sneller in de gaten hoe het EQ is dan het IQ. Anyway, het ontwikkelingsdynamisch model van Dosen gaf wel werkbare wenken. Jammer dat men bij deze doelgroep weinig oog heeft voor het psychiatrische component.

Het spel van de afstand - nabijheid. Ik heb wat af gecirkeld. Helaas is het werk geëindigd.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Deze tip wil ik nog even doorgeven. Ik ben ook fan van de boeken van Philip Troost (heb zijn boeken gelezen Mindfulness met Jezus ; en Spiritualiteit van de ontvankelijkheid;  dat vind ik wel echte aanraders, was ik vergeten). Nu blijkt hij een nieuw boek te hebben geschreven en dat is in deze "maand van de spiritualiteit" genomineerd voor beste spirituele boek 2018.  Het heet "Gewoon God". https://www.bol.com/nl/p/gewoon-god/9200000072328022/?suggestionType=typedsearch

 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
14 uur geleden zei Dolce Vita:

"De moed om te zijn" van Paul Tillich

Goede tip, lijkt me interessant.

Ik vreet alles op wat met ontwikkeling, persoonlijkheid, psychologie en psychiatrie te maken heeft en al helemáál als het gekoppeld wordt aan theologie.

13 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Emotionele ontwikkeling bij mensen met een verstandelijke beperking -- SEN steunpunt expertisenetwerken, door verschillende auteurs.

Tja, wie is er nu niet verstandelijk beperkt?

Ik zit liever op EQ dan IQ, wat benadering van deze doelgroep betreft. Sowieso heb ik bij een ieder sneller in de gaten hoe het EQ is dan het IQ. Anyway, het ontwikkelingsdynamisch model van Dosen gaf wel werkbare wenken. Jammer dat men bij deze doelgroep weinig oog heeft voor het psychiatrische component.

Het spel van de afstand - nabijheid. Ik heb wat af gecirkeld. Helaas is het werk geëindigd.

Heb ik snel doorgelezen een half jaar terug. Helder boek dat handvatten geeft voor de praktijk.

Momenteel zit ik ook weer in de studieboeken maar vanwege herkenbaarheid laat ik de titels even achterwege. ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites
19 minuten geleden zei Naeva:

Heb ik snel doorgelezen een half jaar terug. Helder boek dat handvatten geeft voor de praktijk.

Momenteel zit ik ook weer in de studieboeken maar vanwege herkenbaarheid laat ik de titels even achterwege. ;)

Dat boek heb ik gelezen tijdens een van de busreizen naar het werk, op advies van mijn broertje. Cliënten met een licht verstandelijke beperking tot 180 kilo begeleiden in hun dagbesteding midden in het bos. Dat moet wel zorgvuldig gebeuren, anders breekt de pleuris uit. En dat wil je niet met zagen en bijlen in de buurt. Helaas wordt er door instellingen met monopolyposities een spel gespeeld dat ten koste gaat van de zorg voor de cliënt. Grote bekken politiek en geld in eigen zak houden is wat drijft. Veruit de meeste managers zijn gewoonweg criminelen. Evenals de mensen die onder ze werken en hun arm tot over de ellebogen bruin hebben.

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei MysticNetherlands:

Als t aantal grove spelfouten een indicatie is voor de inhoudswaarde van die link.m..

Noem er dan eens een paar? Tot nu toe vond ik ze niet in de inhoudsopgave en het stukje inleiding dat ik las.  Het was een doctoraalscriptie, en wel uit 1978 (en niet uit de academische verloederingstijd in het derde millennium), dus het lijkt me nogal sterk dat er grove spelfouten in zouden zitten. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Ik vermoed dat dit voor mij bedoeld is? Heb dan iig het lef om mij persoonlijk aan te spreken ipv een losse flodder te plaatsen. Dat jij vragen stellen opvat als afkraken is jou probleem. De kracht van vragen stellen ligt em wat mij betreft in het simpele feit dat ze anderen aanzet tot nadenken.

Nee, ik bedoelde jou niet. Jij stelde gewoon een vraag zonder oordeel.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Lobke:

Ik las een bericht over het boek van Cees den Heyer . Waarom boeit Jezus velen, zelfs zij die hem niet als zoon van God zien.     http://uitgeverijvanwarven.nl/jezus-een-mensenleven/  

Bedankt voor de tip. Cees den Heyer mocht ik lereren kennen als een buitengewoon integere hoogleraar en een zeer aimabel mens.   Bijzonder aangenaam om college van te mogen volgen.  Ik wist niet dat ie recent weer een boek geschreven heeft. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid