Spring naar bijdragen

Het boek Job


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 201
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

"Zelfs indien U mij wilt doden, dan nog zal ik op U vertrouwen." (Job) Eigenlijk krijgt Job geen directe antwoorden op de vragen die hij aan God stelt. Uiteindelijk is het feit dat God hem antwoordt v

Hè MN, waarom bannen? Het slowchatten, spammen en trollen gaat echt wel weer een keer stoppen. Ik zou jouw bijdragen erg missen, hoe vaak moet ik je nog nog liken ( maar deze post like ik niet)

En terecht. Daarmee zou hij satan eer geven die hem niet toekomt. Er worden in de hemel besluiten genomen door God en niet door satan.

1 uur geleden zei TTC:

Misschien is onderstaande conclusie wel congruent verwoord.

Met andere woorden, na 31 hoofdstukken is Jobs vraag nog steeds niet opgelost. Daardoor maakt alleen al de vorm van het boek het probleem, of beter het enigma, van het lijden duidelijk. Doorheen de zeer lange beschouwingen van de vrienden - drie gespreksrondes -, en de al even lange weerleggingen ervan door Job, toont de auteur aan dat er eigenlijk geen sluitend antwoord ís op het probleem van het menselijke lijden. Aan de discussie over het lijden komt nooit een eind. In dergelijke discussie is het gangbaar dat sommige partijen de hoop op consensus opgeven, juist omdat er toch geen eind aan dergelijke debatten komt. (bron)

Ik kijk gewoon naar de wereld en ervaar het menselijke lijden als bijzonder pijnlijk, dat is alles.

Nochtans schijn je er  maar niet genoeg van te kunnen krijgen, van dat lijden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Dolce Vita:

Nochtans schijn je er  maar niet genoeg van te kunnen krijgen, van dat lijden, niet?

Wellicht een kwestie van empathisch vermogen, sorry daarvoor.

1 minuut geleden zei Kaasjeskruid:

Dat kan, en meningen zijn er om bijgesteld te worden in bepaalde gevallen. Alleen laat ik dat niet afhangen van de mening van de meerderheid.

Het zou leuk zijn moesten mensen Job beter begrijpen, dan hoeven we niet overal naar schuldigen te zoeken en onze tijd anders besteden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
14 minuten geleden zei TTC:

Anderen wel, nogal veel anderen eigenlijk.

Tsja, zij die de wereldse ogenschijnlijke oplosser van het lijden, de mens die alle monetaire problemen gaat oplossen, gaan volgen, zullen ook zweren krijgen net als Job.  Het leven onder menselijk bestuur leidt ultimo klaarblijkelijk tot hele pijnlijke zweren, veroorzaakt door het teken van het beest, zonder welke na de monetaire reset niemand meer zal kunnen kopen of verkopen. Je bent er schijnbaar nogal gek op.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Dolce Vita:

Tsja, zij die de wereldse ogenschijnlijke oplosser van het lijden, de mens die alle monetaire problemen gaat oplossen, gaan volgen, zullen ook zweren krijgen net als Job.  Het leven onder menselijk bestuur leidt ultimo tot hele pijnlijke zweren, veroorzaakt door het teken van het beest, zonder welke niemand meer zal kunnn kopen of verkopen na de monetaire reset.

Die Goddelijke reset staat in de bijbel, straks is God dat beest. Hallo? Gods verschrikkingen, het blijkt een moeilijk boek. :)

Link naar bericht
Deel via andere websites
18 minuten geleden zei TTC:

Wellicht een kwestie van empathisch vermogen, sorry daarvoor.

Overempathisch in het leven staan leidt vaak tot Jezus syndromen met alle complexe gedrag van dien.

18 minuten geleden zei TTC:

Het zou leuk zijn moesten mensen Job beter begrijpen, dan hoeven we niet overal naar schuldigen te zoeken en onze tijd anders besteden.

Een leerstellig verstandelijk antwoord wordt in Job niet gegeven. We schieten simpelweg tekort met onze vermogens om God in alles te kunnen doorgronden. Wat rest is vertrouwen, een vertrouwen die het hart dusdanig gerust stelt dat Job in ieder geval kan zeggen en begrijpen:

Ik weet, dat Gij alles vermoogt, en dat geen van Uw gedachten kan afgesneden worden. (Job 42:2)

Ik denk dat het verstandig is om zelf op de operatietafel te gaan liggen ipv God erop te leggen.

16 minuten geleden zei Dolce Vita:

Tsja, zij die de wereldse ogenschijnlijke oplosser van het lijden, de mens die alle monetaire problemen gaat oplossen, gaan volgen, zullen ook zweren krijgen net als Job.  Het leven onder menselijk bestuur leidt ultimo tot hele pijnlijke zweren, veroorzaakt door het teken van het beest, zonder welke niemand meer zal kunnn kopen of verkopen na de monetaire reset.

https://en.wikipedia.org/wiki/Hyperimmunoglobulin_E_syndrome

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Overempathisch in het leven staan leid vaak tot Jezus syndromen met alle complexe gedrag van dien. Een leerstellig verstandelijk antwoord wordt in Job niet gegeven. We schieten simpelweg tekort met onze vermogens om God in alles te kunnen doorgronden. Wat rest is vertrouwen, een vertrouwen die het hart dusdanig gerust stelt dat Job in ieder geval kan zeggen en begrijpen: Ik weet, dat Gij alles vermoogt, en dat geen van Uw gedachten kan afgesneden worden. (Job 42:2) Ik denk dat het verstandig is om zelf op de operatietafel te gaan liggen ipv God erop te leggen.

We lijken stilaan ergens te komen, het debat kan eeuwig doorgaan en het menselijke lijden ook. Verandert dat iets aan onze houding jegens het leven en onze medemensen?

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei TTC:

We lijken stilaan ergens te komen, het debat kan eeuwig doorgaan en het menselijke lijden ook. Verandert dat iets aan onze houding jegens het leven en onze medemensen?

Sta niet onverschillig ten opzichte van het lijden. Probeer het te verzachten waar maar kan. Dat is de houding die ik heb ten opzichte van andere mensen, deze is nog aan het uitkristalliseren.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei TTC:

En dan zwijgen we nog over wat er nog in dat boek staat, het zou immers kunnen leiden tot een volgende strijd. :)

Wat een onzin, waarom zouden we zwijgen over het lijden? Is het niet juist het lijden dat ons in staat stelt de ander te helpen? Zou lijden ons juist niet zover kunnen brengen dat we het strijden opgeven? Nergens garandeert God ons een lijdeloos bestaan in dit leven. Waar God echter wel garant voor staat is:

Want ik houde het daarvoor, dat het lijden dezes tegenwoordigen tijds niet is te waarderen tegen de heerlijkheid, die aan ons zal geopenbaard worden. (Rom.8:18)

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei TTC:

Nu wordt het wel echt hilarisch, een reset helpt bij de onthechting van geld waardoor de mens terug centraal komt te staan. 

In het Konrinkrijk van God staat God centraal, niet de mens. 

1 uur geleden zei TTC:

Wellicht een kwestie van empathisch vermogen, sorry daarvoor.

In je berichten zie ik niet zozeer empathie als wel sympathie als vermomming van zelfmedelijden. Sympathie is schijn-empathie en schijnrechtvaardiging.  Het lijden van de wereld gebruiken om de eigen strijd cq aanklacht tegen God te rechtvaardigen. Werkelijk doorgevoerde empathie voert een mens m.i. dieper naar binnen waar men op het einde van de eigen mogelijkheden stuit. Golgotha.

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 minuten geleden zei Dolce Vita:

In het Konrinkrijk van God staat God centraal, niet de mens. Sympathie is schijn-empathie.

Het heeft z'n beste tijd wel gehad.

40 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Wat een onzin, waarom zouden we zwijgen over het lijden? Is het niet juist het lijden dat ons in staat stelt de ander te helpen? Zou lijden ons juist niet zover kunnen brengen dat we het strijden opgeven? Nergens garandeert God ons een lijdeloos bestaan in dit leven. Waar God echter wel garant voor staat is: Want ik houde het daarvoor, dat het lijden dezes tegenwoordigen tijds niet is te waarderen tegen de heerlijkheid, die aan ons zal geopenbaard worden. (Rom.8:18)

Vraag het eens aan Dolce Vita en het zal blijken dat je altijd ongelijk hebt, we zijn mensen zonder verstand en ook niet in staat dat op een redelijke manier te gebruiken. :)

Link naar bericht
Deel via andere websites
47 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Wat een onzin, waarom zouden we zwijgen over het lijden? Is het niet juist het lijden dat ons in staat stelt de ander te helpen? Zou lijden ons juist niet zover kunnen brengen dat we het strijden opgeven? Nergens garandeert God ons een lijdeloos bestaan in dit leven. Waar God echter wel garant voor staat is:

Want ik houde het daarvoor, dat het lijden dezes tegenwoordigen tijds niet is te waarderen tegen de heerlijkheid, die aan ons zal geopenbaard worden. (Rom.8:18)

Juist. Daar wees ook Boeddha 500 jaar voor Christus ook al op. "Leven is lijden"zei hij. En "het leven is een brug. Loop eroverheen en ga er niet op zitten."  500 jaar later werd die brug geboren. Hij werd voor ons aan het kruis geslagen.

repent.jpg

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei Dolce Vita:

Juist. Daar wees ook Boeddha 500 jaar voor Christus ook al op. "Leven is lijden"zei hij. En "het leven is een brug. Loop eroverheen en ga er niet op zitten."  500 jaar later werd die brug geboren. Hij werd voor ons aan het kruis geslagen.

Gaan we het nu over het achtvoudige pad hebben? Van Job tot Boeddha, het is een vreemde wending. :) 

Link naar bericht
Deel via andere websites
22 minuten geleden zei TTC:

Gaan we het nu over het achtvoudige pad hebben? Van Job tot Boeddha, het is een vreemde wending. :) 

Er werd je nóg een richtingwijzer aangereikt, TTC. Boeddha wees de weg naar het licht, Jezus Christus is het licht. Geroeptoeter hoe erg het lijden in de wereld wel niet is en je gedroomde "montetaire reset" brent je de Vrede niet aan.  Verdrukking dient een doel. Job was zich daarvan bewust en stelde zijn vertrouwen op de Enige die dat vertrouwen verdient en niet op een monetaire reset.  Als je de mensen echt wilt helpen dan breng je ze het Evangelie, opdat ook zij het Koninkrijk van God kunnen binnengaan. Als je het lijden van de mensen werkelijk wilt helpen opheffen, dan wijs je ze op Jezus Christus en geef je ze het brood (het Evangelie)  in plaats van stenen (filosofie, monetaire reset, etc). 

Link naar bericht
Deel via andere websites
14 minuten geleden zei Dolce Vita:

Er werd je nóg een richtingwijzer aangereikt, TTC. Geroeptoeter hoe erg het lijden in de wereld wel niet is en je gedroomde "montetaire reset" brent je de Vrede niet aan.  Verdrukking dient een doel. Job was zich daarvan bewust en stelde zijn vertrouwen op de Enige die dat vertrouwen verdient en niet op een monetaire reset.  Als je de mensen echt wilt helpen dan breng je ze het Evangelie, opdat ook zij het Koninkrijk van God kunnen binnengaan. Als je het lijden van de mensen werkelijk wilt helpen opheffen, dan wijs je ze op Jezus Christus en geef je ze het brood (het Evangelie)  in plaats van stenen (filosofie, monetaire reset, etc). 

Een Jubeljaar bestaat niet langer, het werd inmiddels geschrapt uit de Bijbel. Kunnen we dan verder met Satan?

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei TTC:

Een Jubeljaar bestaat niet langer, het werd inmiddels geschrapt uit de Bijbel. Kunnen we dan verder met Satan?

We hebben het niet over jubeljaren. En nee, wij gelovigen zijn niet verdergegaan met Satan. Wij hebben gekozen voor Jezus de Christus.  Maar jij kunt natuurlijk verder met Satan als je dat per se wilt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Volgens mij is Job onze spiegel en Jezus ons voorbeeld.

Het komt in vele vormen

1 juiste begrip / juiste inzicht (pali: samma ditthi)

  • Begrijpen wat lijden is (dukkhe ñana).
  • De oorzaak van lijden begrijpen (dukkhasamudaye ñana).
  • De opheffing van lijden begrijpen (dukkhanirodhe ñana).
  • Het pad begrijpen dat leidt naar de opheffing van lijden (dukkhanirodhagamini patipadaya ñana).

2 juiste gedachten / juiste intenties / juiste bedoelingen (pali: samma sankappa)

  • Gedachten van het verzaken van zelfzucht (nekkhamma sankappa).
  • Gedachten van welwillendheid, liefdevolle vriendelijkheid (avyapada sankappa).
  • Gedachten van geweldloosheid, harmonie of mededogen (avihimsa sankappa).
1 minuut geleden zei Dolce Vita:

We hebben het niet over jubeljaren. En nee, wij gelovigen zijn niet verdergegaan met Satan. Wij hebben gekozen voor Jezus de Christus.  Maar jij kunt natuurlijk verder met Satan als je dat per se wilt.

O God, laat ons verder lijden door niet in rekening te brengen wat U ons hebt aangeboden, met dank overigens.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid