Spring naar bijdragen

De teloorgang van een mooi forum


Aanbevolen berichten

Tussen het Nieuwe Revu-artikel en vandaag ligt een lange weg met veel hoogtepunten en een paar dieptepunten. Maar de tendens is al lange tijd neerwaarts. Het lot van veel fora, zonder twijfel. En voor een jongerenforum waarvan de bevolking volwassen of zelfs oud is geworden en waar nieuwe aanwas van jongeren ontbreekt is dat helemaal duidelijk.

Dat de crew, op één na, dit forum volledig in de steek laat, helpt niet masr illustreert wel dat het einde onontkoombaar is geworden. De gekkies hebben het overgenomen en als @Thorgrem stopt als mod resteert alleen de gekte.

Maar de dingen zijn zoals ze zijn. Ik heb vooral goede herinneringen per saldo. Heb hier veel geleerd en heb mooie mensen leren kennen met wie ik ook buiten dit forum meer of minder intensief, langer of korter, een weg gedeeld heb.

Ik heb een dwarse puber zien veranderen tot hij priester werd. Ik heb mensen katholiek zien worden, en ik heb interesse, begrip, waardering en respect zien groeien in alle richtingen. 

Oprichters, verzorgers, crewleden en users uit het verleden, jullie hebben credible tot iets moois helpen groeien. Dank aan wie dit nog lezen.

Moge de patiënt in vrede sterven en als een mooie herinnering zo nu en dan nog eens een glimlach op een gezicht veroorzaken. 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Grotendeels kan ik mij vinden in je observatie. Het einde hoeft echter nog niet in zicht te zijn, als de volgende mod (of bij voorkeur een stuk of 3) het heft in handen krijgen en her en der de scalpel hanteren om wat weg te snijden kan het nog wel enige tijd voortbestaan. Wel zijn er dan wat onderwerpen nodig die de middenmoot (en zeker in het huidige landschap) overstijgen.

Dat dit een jongerenforum is is denk ik niet langer houdbaar. Jongeren hebben over het algemeen interesse in ouderwetse fora. Niet dat jongeren hier geen plaats kunnen vinden, maar de gebruikersgroep is gewoon wat ouder inmiddels. Met ouderdom mag men eigenlijk ook wat geestelijke verdieping verwachten en niet steeds hetzelfde rondje om de kerk. Dat blijft een beetje uit en pogingen daartoe stranden eigenlijk altijd in dat welbekende rondje om de kerk door alle ruis op de lijn. Ruis die veroorzaakt wordt door de welbekende gekkies die enkel willen zenden. Waarvan een aanzienlijk deel overigens inmiddels de uitgang gewezen is.

Maar mocht je een keer herinneringen op willen halen dan wil ik gerust een keer op een zaterdag of zondag naar het zuiden afreizen hoor.

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 uur geleden zei sjako:

Je bent meer dan welkom. Als jij nu ook moderator wordt dan kunnen we gelijk wat zaken doorgesproken.

:) ik heb me al maanden geleden, bij herhaling, beschikbaar gesteld. De crew kent mij en klaagde liever dat ze het zo zwaar hadden en niemand wilde helpen, dan mij accepteren. Dus Zeeland graag, modereren ligt minder in het verschiet 

Link naar bericht
Deel via andere websites

De teloorgang van fora is al veel langer aan de gang en was al eerder reden om voor te stellen Credible op te heffen. De huidige crew is onzichtbaar op Thorgrem na, je hoort ze zelfs niet meer klagen. Overigens is modereren een ondankbare taak omdat je het eenvoudig weg niet iedereen naar de zin kan maken. Zeker omdat Thorgrem het afgelopen jaar in zijn eentje heeft moeten opknappen snap ik dat hij het wel even genoeg vindt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
14 uur geleden zei Flash Gordon:

Dus Zeeland graag, modereren ligt minder in het verschiet 

Je bent hoe dan ook welkom Flash. Ik ga nadenken over mijn motivering. Ik denk en hoop een positieve draai te kunnen geven aan dit mooie forum.

41 minuten geleden zei dingo:

Overigens is modereren een ondankbare taak

Daar ben ik het niet mee eens. Zonder moderator geen forum. Het zal niet makkelijk zijn. Ik vind het belangrijk niet mijn eigen mening van invloed te laten zijn. Ik zal dan ook altijd kijken hoe de Bijbel over bepaalde dingen spreekt en denkt. En wat vooral belangrijk is dat de vrede bewaart wordt. Ieder mag zijn mening hebben, maar ruzie bijvoorbeeld kan echt niet. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei sjako:

Daar ben ik het niet mee eens. Zonder moderator geen forum. Het zal niet makkelijk zijn. Ik vind het belangrijk niet mijn eigen mening van invloed te laten zijn. Ik zal dan ook altijd kijken hoe de Bijbel over bepaalde dingen spreekt en denkt. En wat vooral belangrijk is dat de vrede bewaart wordt. Ieder mag zijn mening hebben, maar ruzie bijvoorbeeld kan echt niet. 

Je hoeft het niet met me eens te zijn maar realiseer je dat ik hier +/- 6 jaar gemodereerd of meer "aangemodderd" heb. Met de rest van wat je zegt ben ik het uiteraard eens.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei dingo:

Je hoeft het niet met me eens te zijn maar realiseer je dat ik hier +/- 6 jaar gemodereerd of meer "aangemodderd" heb. Met de rest van wat je zegt ben ik het uiteraard eens.

Besef ook wel dat het lastig is, maar zoals ik zeg zal ik altijd de Bijbel als richtlijn gebruiken voor bepaalde beslissingen. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei dingo:

De teloorgang van fora is al veel langer aan de gang en was al eerder reden om voor te stellen Credible op te heffen. De huidige crew is onzichtbaar op Thorgrem na, je hoort ze zelfs niet meer klagen. Overigens is modereren een ondankbare taak omdat je het eenvoudig weg niet iedereen naar de zin kan maken. Zeker omdat Thorgrem het afgelopen jaar in zijn eentje heeft moeten opknappen snap ik dat hij het wel even genoeg vindt.

@dingo,

Ja, ik herinner me ook dat de crew het wel genoeg vond, en dat mag. Ik weet niet hoe dat werkt, wie is de baas, zijn er financiële consequenties. Als dat gewoon hier gemeld wordt, prima. 

 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nadat de stekker uit het GKV-forum werd getrokken heb ik hier een nieuw thuis gevonden. Het wat een mooie tijd, waar ik nu een punt achter wil zetten. Ik merk meer en meer dat de reden waarom ik me niet thuisvoelde op het forum Geloofsgesprek ook steeds meer opgaan voor Credible... Zeker als Thorgrem zijn taak als moderator neer gaat leggen zie ik wat extra buien hangen.

Vandaar: Thorgrem, ik zou het een eer vinden als jij als een van je laatste mod-daden hier op dit forum mij een permaban zou willen geven! Hartelijk dank voor al je inzet het afgelopen jaar. Zeer gewaardeerd!!!

En alle mede-forummers: het ga jullie goed!

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Hendrik-NG:

Nadat de stekker uit het GKV-forum werd getrokken heb ik hier een nieuw thuis gevonden. Het wat een mooie tijd, waar ik nu een punt achter wil zetten. Ik merk meer en meer dat de reden waarom ik me niet thuisvoelde op het forum Geloofsgesprek ook steeds meer opgaan voor Credible... Zeker als Thorgrem zijn taak als moderator neer gaat leggen zie ik wat extra buien hangen.

Vandaar: Thorgrem, ik zou het een eer vinden als jij als een van je laatste mod-daden hier op dit forum mij een permaban zou willen geven! Hartelijk dank voor al je inzet het afgelopen jaar. Zeer gewaardeerd!!!

En alle mede-forummers: het ga jullie goed!

Jammer Hendrik. ik zal je bijdragen missen, net als die van Mystic.

Het ga je goed

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Hendrik-NG:

Nadat de stekker uit het GKV-forum werd getrokken heb ik hier een nieuw thuis gevonden. Het wat een mooie tijd, waar ik nu een punt achter wil zetten. Ik merk meer en meer dat de reden waarom ik me niet thuisvoelde op het forum Geloofsgesprek ook steeds meer opgaan voor Credible... Zeker als Thorgrem zijn taak als moderator neer gaat leggen zie ik wat extra buien hangen.

Vandaar: Thorgrem, ik zou het een eer vinden als jij als een van je laatste mod-daden hier op dit forum mij een permaban zou willen geven! Hartelijk dank voor al je inzet het afgelopen jaar. Zeer gewaardeerd!!!

En alle mede-forummers: het ga jullie goed!

Jammer Hendrik. Wellicht kan je het een kansje geven?

Ook als ik geen mod meer ben zal ik nog zeker zo nu en dan meedraaien, mits er nog genoeg anderen zijn die ook mee willen doen tenminste.

Dat het GKV forum ter ziele ging vond ik ook erg jammer.

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 uur geleden zei Hendrik-NG:

Nadat de stekker uit het GKV-forum werd getrokken heb ik hier een nieuw thuis gevonden. Het wat een mooie tijd, waar ik nu een punt achter wil zetten. Ik merk meer en meer dat de reden waarom ik me niet thuisvoelde op het forum Geloofsgesprek ook steeds meer opgaan voor Credible... Zeker als Thorgrem zijn taak als moderator neer gaat leggen zie ik wat extra buien hangen.

Vandaar: Thorgrem, ik zou het een eer vinden als jij als een van je laatste mod-daden hier op dit forum mij een permaban zou willen geven! Hartelijk dank voor al je inzet het afgelopen jaar. Zeer gewaardeerd!!!

En alle mede-forummers: het ga jullie goed!

Kun je concreet maken wat de redenen zijn dat je je niet thuisvoelt? Is er nog hoop?

Ik deel het gevoel wel hoor, vind het ook niet lekker lopen. Ik blijf hangen omdat ik behoefte heb aan een forum om dingen te delen en hiernaast is er "niks". Maar als nu juist de mensen die - in mijn ogen - wel opbouwend reageren* vertrekken... dan is het wel een hopeloze zaak.-O-

*Waaronder jij

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Naeva:

Kun je concreet maken wat de redenen zijn dat je je niet thuisvoelt? Is er nog hoop?

Ik deel het gevoel wel hoor, vind het ook niet lekker lopen. Ik blijf hangen omdat ik behoefte heb aan een forum om dingen te delen en hiernaast is er "niks". Maar als nu juist de mensen die - in mijn ogen - wel opbouwend reageren* vertrekken... dan is het wel een hopeloze zaak.-O-

*Waaronder jij

Mijn behoefte ligt sterk in het verlengde van de doelstelling van Credible: "Credible heeft als doel: het met elkaar in contact brengen van christelijke jongeren christenen. Het forum biedt hen een plaats om samen met anderen over het geloof te praten en te discussiëren. Op deze manier kunnen deze jongeren users groeien in hun persoonlijk geloof en een ander daarbij ondersteunen."

De praktijk van het forum is nu vooral een andere. Niet dat ik met "anders gelovigen" nooit een mooi gesprek heb kunnen voeren, maar als het aandeel christenen-vanuit-welke-richting-dan-ook onder een kritische waarde zakt, dan komt er van gezamenlijke groei niet zo veel terecht. Komt bij dat ik zelf sterk de behoefte heb aan inhoudelijk sterk beargumenteerde weerwoorden (maar wel duidelijk opbouwend bedoeld!) om te kunnen groeien en me scherp te houden. Maar in een te groot deel van de "gesprekken" komt het niet verder dan een "nietus-wellus" zonder enige onderbouwing. En dat wordt bijzonder frustrerend als je veel denk- en schrijftijd in een reactie stopt.

Wat ook niet bijdraagt is een eindeloos offtopic gezemel dat veel topics vervuilt, zodat de enkele bijdrage die wel hout snijdt volledig ondersneeuwt en er geen "normaal" lopend inhoudelijk gesprek meer is te voeren. Dat was een van mijn grote ergernissen op dat andere forum waar ik het over had. En ik zie dat hier ook meer en meer gebeuren (ondanks alle goede acties van Thorgrem - maar het lijkt soms wel dweilen met de kraan open).

Ik vroeg om een permaban om maar niet meer in de verleiding te komen om het nog maar weer eens een kans te geven... En nog weer eens mijn neus te stoten. Misschien moet ik eerst eens proberen of ik "40 dagen zonder" kan, en kijken hoe het forum zich ontwikkelt...?! Zal het eens laten bezinken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...
Op 1-2-2018 om 20:12 zei Hendrik-NG:

Mijn behoefte ligt sterk in het verlengde van de doelstelling van Credible: "Credible heeft als doel: het met elkaar in contact brengen van christelijke jongeren christenen. Het forum biedt hen een plaats om samen met anderen over het geloof te praten en te discussiëren. Op deze manier kunnen deze jongeren users groeien in hun persoonlijk geloof en een ander daarbij ondersteunen."

De praktijk van het forum is nu vooral een andere. Niet dat ik met "anders gelovigen" nooit een mooi gesprek heb kunnen voeren, maar als het aandeel christenen-vanuit-welke-richting-dan-ook onder een kritische waarde zakt, dan komt er van gezamenlijke groei niet zo veel terecht. Komt bij dat ik zelf sterk de behoefte heb aan inhoudelijk sterk beargumenteerde weerwoorden (maar wel duidelijk opbouwend bedoeld!) om te kunnen groeien en me scherp te houden. Maar in een te groot deel van de "gesprekken" komt het niet verder dan een "nietus-wellus" zonder enige onderbouwing. En dat wordt bijzonder frustrerend als je veel denk- en schrijftijd in een reactie stopt.

Wat ook niet bijdraagt is een eindeloos offtopic gezemel dat veel topics vervuilt, zodat de enkele bijdrage die wel hout snijdt volledig ondersneeuwt en er geen "normaal" lopend inhoudelijk gesprek meer is te voeren. Dat was een van mijn grote ergernissen op dat andere forum waar ik het over had. En ik zie dat hier ook meer en meer gebeuren (ondanks alle goede acties van Thorgrem - maar het lijkt soms wel dweilen met de kraan open).

Ik vroeg om een permaban om maar niet meer in de verleiding te komen om het nog maar weer eens een kans te geven... En nog weer eens mijn neus te stoten. Misschien moet ik eerst eens proberen of ik "40 dagen zonder" kan, en kijken hoe het forum zich ontwikkelt...?! Zal het eens laten bezinken.

Sorry, ik zie nu dat ik helemaal niet op je antwoord heb gereageerd. In elk geval, wat je schrijft is 100% herkenbaar. Hopelijk zien we je toch nog eens terug zodra de boel weer wat beter op de rit staat (daar hoop ik eigenlijk nog steeds op).

Link naar bericht
Deel via andere websites

In mijn lange tijd dat ik lid ben van dit forum heb ik het al weet ik hoe vaak 'dood' zien gaan en toch is het er nog steeds. Wat dat betreft is het net het influenza virus. Ja, het zal niet constant een pandemie zoals de Spaanse Griep veroorzaken, maar het zal vast wel weer in een bepaalde richting muteren, in een afgezwakte of sterkere vorm. Fora in het algemeen zijn niet meer wat ze ooit geweest zijn. Kijk maar naar andere soorten fora. Er zijn nu ook andere social media.
En verder wel met Thorgrem eens hoor. Ik vind niet alles even interessant en topics gaan vaak een kant op die me ook weinig boeit. Modereren heeft daar natuurlijk invloed op, maar users die content creeëren horen daar natuurlijk ook bij.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid