Spring naar bijdragen

Filippenzen 4: God heeft veel meer dan wij kunnen vragen


Aanbevolen berichten

9 minuten geleden zei Naeva:

Oké, nog simpeler: wat is de rijkdom van God volgens jou?

In de eerste plaats vergeving van zonden, voor een ieder die Christus aanvaardt als Verlosser, met als gevolg het eeuwige leven. Ten tweede geloof ik in de volledige ruil. Dat betekent dat Jezus arm geworden is, zodat wij zonder gebrek kunnen leven, Zijn striemen zijn onze genezing (fysiek en mentaal) geworden. Aan het kruis vond een Goddelijke ruil plaats! Wat wij verdienen (hel, ziekte, dood, armoede, verderf) heeft Jezus op Zich genomen en wat wij niet verdienen (eeuwig leven, gezondheid, rijkdom, welzijn, geluk) ontvangen wij door Zijn Genade. Wat "moeten" we daarvoor doen? Eigenlijk niks, behalve ons vernederen voor God. Wat betekent dat? Dat we erkennen dat we zonder Hem niks zijn, dat we in alles Hem nodig hebben! Het getuigt van nederigheid te erkennen dat we het eeuwige leven aan Hem te danken hebben, onze gezondheid aan Hem te danken hebben, enz. enz.

Jezus heeft ons vrijgekocht van de vloek van de wet! Immers:

Christus heeft ons vrijgekocht van de vloek van de wet door voor ons een vloek te worden, want er staat geschreven: Vervloekt is ieder die aan een hout hangt

Wat houdt deze vloek in? En wat is het tegenovergestelde? De zegen. We ontvangen dus de zegeningen, omdat Christus in onze plaats een gestraft is. Er staat geschreven:

opdat de zegen van Abraham in Christus Jezus tot de heidenen zou komen, en opdat wij de belofte van de Geest zouden ontvangen door het geloof.

Paulus verwijst hier naar het boek Deuteronomium, en citeert uit de wet van Mozes! En, het zijn er nogal wat! Enkele voorbeelden:

Gezegend zult u zijn in de stad, en gezegend zult u zijn op het veld.

En de HEERE zal u een overvloed ten goede geven, in de vrucht van uw schoot, in de vrucht van uw vee en in de vrucht van uw land

De HEERE zal voor u Zijn rijke schatkamer, de hemel, openen, door uw land regen te geven op zijn tijd en door al het werk van uw handen te zegenen. U zult aan vele volken  uitlenen, maar u zult zelf niet hoeven te lenen.

Jezus droeg de vloek die werd veroorzaakt door de zonde en ongehoorzaamheid – opdat wij, in ruil daarvoor, door geloof in Hem, toegang zouden hebben tot de zegen die het gevolg was van zijn zondeloze gehoorzaamheid, met alles erop en eraan, dat wil zeggen vergeving, dus een eeuwig leven, gezondheid, enz. enz. enz.

 

 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 minuten geleden zei WdG:

In de eerste plaats vergeving van zonden, voor een ieder die Christus aanvaardt als Verlosser, met als gevolg het eeuwige leven. Ten tweede geloof ik in de volledige ruil. Dat betekent dat Jezus arm geworden is, zodat wij zonder gebrek kunnen leven, Zijn striemen zijn onze genezing (fysiek en mentaal) geworden. Aan het kruis vond een Goddelijke ruil plaats! Wat wij verdienen (hel, ziekte, dood, armoede, verderf) heeft Jezus op Zich genomen en wat wij niet verdienen (eeuwig leven, gezondheid, rijkdom, welzijn, geluk) ontvangen wij door Zijn Genade. Wat "moeten" we daarvoor doen? Eigenlijk niks, behalve ons vernederen voor God. Wat betekent dat? Dat we erkennen dat we zonder Hem niks zijn, dat we in alles Hem nodig hebben! Het getuigt van nederigheid te erkennen dat we het eeuwige leven aan Hem te danken hebben, onze gezondheid aan Hem te danken hebben, enz. enz.

Jezus heeft ons vrijgekocht van de vloek van de wet! Immers:

Christus heeft ons vrijgekocht van de vloek van de wet door voor ons een vloek te worden, want er staat geschreven: Vervloekt is ieder die aan een hout hangt

Wat houdt deze vloek in? En wat is het tegenovergestelde? De zegen. We ontvangen dus de zegeningen, omdat Christus in onze plaats een gestraft is. Er staat geschreven:

opdat de zegen van Abraham in Christus Jezus tot de heidenen zou komen, en opdat wij de belofte van de Geest zouden ontvangen door het geloof.

Paulus verwijst hier naar het boek Deuteronomium, en citeert uit de wet van Mozes! En, het zijn er nogal wat! Enkele voorbeelden:

Gezegend zult u zijn in de stad, en gezegend zult u zijn op het veld.

En de HEERE zal u een overvloed ten goede geven, in de vrucht van uw schoot, in de vrucht van uw vee en in de vrucht van uw land

De HEERE zal voor u Zijn rijke schatkamer, de hemel, openen, door uw land regen te geven op zijn tijd en door al het werk van uw handen te zegenen. U zult aan vele volken  uitlenen, maar u zult zelf niet hoeven te lenen.

Jezus droeg de vloek die werd veroorzaakt door de zonde en ongehoorzaamheid – opdat wij, in ruil daarvoor, door geloof in Hem, toegang zouden hebben tot de zegen die het gevolg was van zijn zondeloze gehoorzaamheid, met alles erop en eraan, dat wil zeggen vergeving, dus een eeuwig leven, gezondheid, enz. enz. enz.

 

 

 

Oké duidelijk. Het is heel mooi om in zo'n groot vertrouwen te leven. Maar het roept natuurlijk wel een heel grote vraag op, die je vast vaker gehoord hebt: hoe komt het volgens jou dat christenen net zo goed als ongelovigen kanker krijgen, financieel aan de grond zitten, chronisch psychisch ziek zijn, omkomen in oorlog, etc.? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 uur geleden zei Hendrik-NG:

Als mijn idee klopt dat jouw uitleg van Fil 4, gekoppeld aan Joh 6, in houdt dat wij in geen geval gebrek zullen lijden omdat "God ons in alle opzichten overvloedig voorziet" op het moment dat wij gebrek lijden als het gaat om "financiën, gezondheid, relaties of wat dan ook" - en als ik dat terecht zou bestempelen als een vorm van "welvaartsevangelie" - dan denk ik niet dat God Zichzelf ergens tegenspreekt nee, maar wel dat de bijbel die vorm van evangelie tegenspreekt.

Maar misschien sla ik de plank gewoon mis, als het gaat om die uitleg van je. En heb ik je gewoon verkeerd begrepen.

In ieder geval denk ik dat dat "alles wat u nodig hebt" van die tekst veel minder is dan ik zelf denk dat ik nodig heb in dit leven! En dan wordt "bezit" meer een uitdaging als in Mattheus 19!

In de bijbel staat ook:"maak je geen zorgen over de dag van morgen. Over wat je zult eten en wat je zult drinken. De hemelse Vader weet wel wat je nodig hebt"

Hij voorziet ook in het dagelijks onderhoud, staat er in de bijbel. Dat geloven maakt je niet stinkend rijk, maar je kunt wel dergelijke zorgen die je kwellen in te korten gewoon bij God neerleggen. Hij zorgt er wel voor dat je niet in de goot beland. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Soms laat God rijkdom, gezondheid en welzijn toe, als dat iemand een heilige maakt of zou moeten maken.
En soms laat God armoede, ziekte en lijden toe, als dat iemand een heilige maakt of zou moeten maken.
Waarom toch steeds aan het een of het andere willen blijven hangen, alsof God maar op één manier ons zou voorzien?

God geeft ons zichzelf in Christus. Dat is al oneindig meer dan wij kunnen bevatten. Al het andere is enkel daarop gericht. Blijf daar dus niet aan hangen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
13 uur geleden zei Naeva:

Oké duidelijk. Het is heel mooi om in zo'n groot vertrouwen te leven. Maar het roept natuurlijk wel een heel grote vraag op, die je vast vaker gehoord hebt: hoe komt het volgens jou dat christenen net zo goed als ongelovigen kanker krijgen, financieel aan de grond zitten, chronisch psychisch ziek zijn, omkomen in oorlog, etc.? 

Zeker roept het deze vraag op, en nog veel meer vragen! Deze vragen werden in de Bijbel ook gesteld, door bijvoorbeeld de vader van de maanzieke jongen. In de eerste plaats is het van groot belang dat God niet de oorzaak is van ziekte, armoede en andere ellende! "God staat het toe" is een vaak gebruikt excuus voor onze eigen zwakheid. God staat ziekte niet toe. De Bijbel leert ons dat wanneer wij tegen de berg (het probleem, de ziekte, de armoede) spreken EN in ons hart geloven dat de berg zal wijken, dat deze wijkt. De Bijbel leert ons ook dat alles wat wij begeren in Jezus' Naam, Hij zal doen. We kunnen een loopje nemen met deze uitspraak, we kunnen er ook serieus mee omgaan.

Het gaat om onze identiteit in Christus! We moeten goed begrijpen EN geloven dat we de gerechtigheid Gods in Christus zijn. Dit is geen hoogmoed, maar juist nederigheid. Het betekent dat we in alle opzichten afhankelijk van Hem zijn. Het betekent dat we het offer van Christus uiterst serieus nemen, met alles erop en eraan! Vergeet niet dat Jezus ook voor jou geslagen is, bespot en bespuugd is. HIJ is voor jou gemarteld. Als gezondheid en welzijn niet belangrijk zouden zijn, had God er voor kunnen kiezen Jezus te laten sterven voor ons. Het lijden op aarde zou dan een straf kunnen zijn, met het eeuwige leven als beloning. Zo is het niet. Het eeuwige leven begint zodra iemand Christus aanvaardt als Verlosser. En dan zijn er nog Christenen die geloven dat ziekte en armoede een weg van God kunnen zijn. Een vraag die daarop gesteld kan worden is:

Is het niet "gemeen"of vals om te zeggen dat iedereen kan genezen?
Het antwoord luidt natuurlijk NEE! het is eerder vals om mensen te zeggen dat er geen oplossing is voor hun ziekte, terwijl Jezus daarvoor betaald heeft. Het is een ontkenning van de volheid van Christus’ werk, die helaas eeuwenlang bestaat en wereldwijd aanvaard is. Ongeloof is zeker een oorzaak, maar een andere oorzaak is gebrek aan kennis! En dat is een deel van het antwoord op jouw vraag, Naeva! Veel zeer oprechte Christenen hebben gebrek, niet omdat ze niet in God geloven of op Hem vertrouwen, maar omdat ze een gebrek aan kennis hebben. Sommigen gaan ten onder (dus niet verloren, maar levend in ziekte of armoede), omdat ze de kennis niet hebben. Deze kennis wordt door veel kerkleiders (gelukkig niet alle) onthouden, en dat is een kwalijke zaak.

Link naar bericht
Deel via andere websites
18 minuten geleden zei WdG:

Zeker roept het deze vraag op, en nog veel meer vragen! Deze vragen werden in de Bijbel ook gesteld, door bijvoorbeeld de vader van de maanzieke jongen. In de eerste plaats is het van groot belang dat God niet de oorzaak is van ziekte, armoede en andere ellende! "God staat het toe" is een vaak gebruikt excuus voor onze eigen zwakheid. God staat ziekte niet toe. De Bijbel leert ons dat wanneer wij tegen de berg (het probleem, de ziekte, de armoede) spreken EN in ons hart geloven dat de berg zal wijken, dat deze wijkt. De Bijbel leert ons ook dat alles wat wij begeren in Jezus' Naam, Hij zal doen. We kunnen een loopje nemen met deze uitspraak, we kunnen er ook serieus mee omgaan.

Deze uitleg van de Schrift, dit type geloof kan je hanteren tot de realiteit van het leven onder de zon je vol in je gezicht mept, en dat geloof van je in stukken uiteen slaat!

In onze gemeente was een (zeer gelovig, meelevend) gemeentelid zeer ernstig ziek. En men bad voor haar de knieen beurs. Zelf deed ze dat ook trouwens: haar leven in de hand leggen van haar Heer en Heiland. En toch overleed ze na een lang ziekbed. De enige "troost" die jouw theologie hier zou brengen is: je hebt ofwel verkeerd gebeden (alsof dat kan!! niet verhoord worden omdat je per ongeluk "de verkeerde gebedsformule hebt gebruikt" - bijgeloof!!), ofwel je geloofde niet...

Zou je toen met die boodschap bij ons gekomen zijn, ik had je met een trap onder je hol de kerkzaal uitgeschopt, en die bijbel achter je aangesmeten - als die echt deze boodschap zou brengen!!!

Maar nu Paulus:

Citaat

Rom 8 (19) Ook de schepping verlangt vurig naar de openbaring van Gods kinderen. (20) Want zij is onderworpen aan een zinloos bestaan, niet omdat zij het zelf wil, maar door de wil van Hem die haar daaraan onderworpen heeft. Maar zij is niet zonder hoop, (21) want ook de schepping zal verlost worden uit de slavernij der vergankelijkheid en delen in de glorierijke vrijheid van de kinderen Gods. (22) Wij weten immers, dat de hele natuur kreunt en barensweeën lijdt, altijd door. (23) En niet alleen zij, ook wij zelf, die toch reeds de eerstelingen van de Geest hebben ontvangen, ook wij zuchten over ons eigen lot, zolang wij nog wachten op de verlossing van ons lichaam. (24) In deze hoop zijn wij gered. Maar men spreekt niet van hopen, als men het voorwerp van zijn hoop reeds aanschouwt: wie verwacht nog wat hij al ziet?

en:


(35) Wie zal ons scheiden van de liefde van Christus? Verdrukking wellicht of nood, vervolging, honger, naaktheid, levensgevaar of het zwaard? (36) Er staat immers geschreven: Om Uwentwil bedreigt ons de dood de gehele dag; wij worden behandeld als slachtvee. (37) Maar over dit alles zegevieren wij glansrijk, dankzij Hem die ons heeft liefgehad. (38) Ik ben ervan overtuigd, dat noch de dood noch het leven, noch engelen noch boze geesten, noch wat is noch wat zijn zal, en geen macht (39) in den hoge of in de diepte, noch enig wezen in het heelal ons zal kunnen scheiden van de liefde Gods, die is in Christus Jezus onze Heer.

Blijven we gevrijwaard van ellende in dit leven? Nee, zegt Paulus hier m.i. klip en klaar... Maar dat alles zal ons niet kunnen scheiden van de liefde van God: door de dood heen zal Hij ons in zijn hand houden. En DAT is het Evangelie!!

Link naar bericht
Deel via andere websites
49 minuten geleden zei WdG:

Het antwoord luidt natuurlijk NEE! het is eerder vals om mensen te zeggen dat er geen oplossing is voor hun ziekte, terwijl Jezus daarvoor betaald heeft. Het is een ontkenning van de volheid van Christus’ werk, die helaas eeuwenlang bestaat en wereldwijd aanvaard is.

Dat kan inderdaad betekenen dat alle christenen wereldwijd ernaast zitten, behalve jij en je fellows. Het kan echter óók betekenen dat jíj ernaast zit, omdat bijvoorbeeld (ik noem maar wat hoor) God het niet in zijn hoofd zou halen om christenen eeuwenlang en wereldwijd in dwaling te laten over zijn gaven.

Ik bedoel, stel dat jij gelijk zou hebben. Dan zou God dus eeuwenlang, wereldwijd, zijn Kerk blijkbaar niet hebben weten te onderrichten over de gaven waarover jij spreekt. Hij zou zijn gelovigen dan eeuwenlang gegarandeerde materiele gezondheid, rijkdom en noem maar op onthouden, alleen maar omdat jij en je fellows toevallig nog niet geboren waren. Dat zou toch gemeen zijn?

Misschien, het is maar een tip, moet je niet teveel kijken naar jouw eigen ideeën over hoe de heilige Geest zou moeten handelen. Misschien moet je gewoon eens kijken naar hoe Hij in de wereldwijde geschiedenis van de Kerk daadwerkelijk gehandeld heeft volgens de meest uiteenlopende ervaringen van ontelbaar veel christenen en dáárop je ideeën baseren.

Ik garandeer je een rijke zoektocht, meer waard dan het zuiverste goud en de edelste stenen. ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites
26 minuten geleden zei Hendrik-NG:

je hebt ofwel verkeerd gebeden (alsof dat kan!! niet verhoord worden omdat je per ongeluk "de verkeerde gebedsformule hebt gebruikt" - bijgeloof!!)

De Bijbel is duidelijk:

u krijgt niet, omdat u niet bidt. U bidt wel, maar u ontvangt niet,  omdat u verkeerd bidt, met het doel het in uw hartstochten door te brengen.

Verkeerd bidden is dus mogelijk! Gebrek aan kennis is een van de oorzaken waarom men niet ontvangt. De Bijbel leert ons dat alles wat wij begeren in Jezus' Naam HIJ zal doen. Het zijn de woorden van Jezus:

En wat jullie dan in mijn naam vragen, dat zal ik doen, zodat door de Zoon de grootheid van de Vader zichtbaar wordt. Wanneer je iets in mijn naam vraagt, zal ik het doen.

Als iemand niet ontvangt is het dus goed mogelijk dat die persoon verkeerd bidt, of helemaal niet bidt.

6 minuten geleden zei Robert Frans:

Dat kan inderdaad betekenen dat alle christenen wereldwijd ernaast zitten, behalve jij en je fellows. Het kan echter óók betekenen dat jíj ernaast zit, omdat bijvoorbeeld (ik noem maar wat hoor) God het niet in zijn hoofd zou halen om christenen eeuwenlang en wereldwijd in dwaling te laten over zijn gaven.

Ik bedoel, stel dat jij gelijk zou hebben. Dan zou God dus eeuwenlang, wereldwijd, zijn Kerk blijkbaar niet hebben weten te onderrichten over de gaven waarover jij spreekt. Hij zou zijn gelovigen dan eeuwenlang gegarandeerde materiele gezondheid, rijkdom en noem maar op onthouden, alleen maar omdat jij en je fellows toevallig nog niet geboren waren. Dat zou toch gemeen zijn?

Misschien, het is maar een tip, moet je niet teveel kijken naar jouw eigen ideeën over hoe de heilige Geest zou moeten handelen. Misschien moet je gewoon eens kijken naar hoe Hij in de wereldwijde geschiedenis van de Kerk daadwerkelijk gehandeld heeft volgens de meest uiteenlopende ervaringen van ontelbaar veel christenen en dáárop je ideeën baseren.

Ik garandeer je een rijke zoektocht, meer waard dan het zuiverste goud en de edelste stenen. ;)

Wereldwijd zijn veel Christenen die het ware evangelie van Genade, de Genade van Christus geloven en aannemen, en zij zijn wel degelijk onderdeel van de Kerk. De Kerk is en wordt (gelukkig) wel degelijk onderwezen. Ik spreek over vele (honderden) miljoenen Christenen!

De vader van de maanzieke jongen geloofde dat Jezus zijn kind kon genezen. Toch bad hij:

Ik geloof, Heere! kom mijn ongelovigheid te hulp!

De discipelen genazen de jongen niet. Waarom niet? Vanwege hun ongeloof. Ongeloof is iets heel menselijks. Ook daarin komt God ons te hulp. Erkennen we dat we ongeloof hebben? Bidden we net zoals de vader van de maanzieke jongen?

Ik geloof, Heere! kom mijn ongelovigheid te hulp!

Bidden we vanuit onze eigen positie, of bidden we vanuit de positie, het geloof en de wetenschap (kennis) dat God al voorzien heeft? Bidden we vanuit het geloof en de wetenschap dat wat we bidden, dat God het zal doen, sterker nog, dat God het al aan het kruis voor ons gedaan heeft? Enige dat wij moeten doen, is ontvangen!

Link naar bericht
Deel via andere websites
26 minuten geleden zei WdG:

De Bijbel is duidelijk:

u krijgt niet, omdat u niet bidt. U bidt wel, maar u ontvangt niet,  omdat u verkeerd bidt, met het doel het in uw hartstochten door te brengen.

Verkeerd bidden is dus mogelijk! Gebrek aan kennis is een van de oorzaken waarom men niet ontvangt. De Bijbel leert ons dat alles wat wij begeren in Jezus' Naam HIJ zal doen. Het zijn de woorden van Jezus:

En wat jullie dan in mijn naam vragen, dat zal ik doen, zodat door de Zoon de grootheid van de Vader zichtbaar wordt. Wanneer je iets in mijn naam vraagt, zal ik het doen.

Als iemand niet ontvangt is het dus goed mogelijk dat die persoon verkeerd bidt, of helemaal niet bidt.

Jacobus spreekt in een heel specifieke situatie:

Citaat

1) Waar komen bij u die vechtparijen en ruzies vandaan? Toch alleen van uw eigen hartstochten, die u niet met rust laten? (2) Gij begeert dingen die gij niet kunt krijgen. Gij moordt en benijdt en kunt uw doel niet bereiken. Dan gaat gij vechten en strijden. Gij hebt niets, omdat gij niet bidt. (3) En als gij bidt, krijgt ge het niet, omdat gij verkeerd bidt, met de bedoeling namelijk om wat ge krijgt uit te geven voor uw boze lusten.

een situatie waarin hij kennelijk de hartsgesteldheid van zijn toehoorders heeft mogen peilen. Een situatie waarin de intentie van de bidders kennelijk niet deugde... Je kan dat echter niet omdraaien, alsof elke situatie waarin een gebed niet wordt verhoord betekent dat de persoon "verkeerd bidt" - je kan er geen algemeen geldende waarheid van maken, zonder hele groepen gelovigen te diskwalificeren met een "Gebed niet verhoord? Dan deugden je intenties niet!!".

Verkeerd bidden kan niet, zei ik. Ik vul de opmerking aan: een kind van God kan niet "verkeerd" bidden op grond van gebrek aan kennis of het gebruik van de verkeerde gebedsformules (bijgeloof!!); Paulus leert ons immers dat alles wat we (in onze zwakheid) op dat punt te kort komen door God Zelf wordt aangevuld:

Citaat

Rom 8 26) Evenzo komt de Geest onze zwakheid te hulp. Want wij weten niet eens hoe wij behoren te bidden, maar de Geest zelf pleit voor ons met onuitsprekelijke verzuchtingen. (27) En Hij die de harten doorgrondt, weet waar de Geest op zint, want Hij pleit voor de heiligen naar Gods bedoeling. (28) Intussen weten wij, dat God in alles het heil bevordert van die Hem liefhebben, van hen die volgens zijn raadsbesluit geroepen zijn.

"Want wij weten niet eens hoe wij behoren te bidden, maar de Geest zelf pleit voor ons met onuitsprekelijke verzuchtingen": ofwel: al kies je de juiste woorden niet (omdat je niet weet hoe te bidden), Gods Geest bidt méé!

Let wel: Paulus spreekt hier nog steeds over gelovigen die meelijden met/in een schepping die is onderworpen aan zinloosheid en vergankelijkheid, zuchtend over hun eigen lot, zolang ze nog wachten op de verlossing van hun lichaam... Net als in de voorgaande verzen. En bij dat alles gaat het om het standvastig houden van hoop - op dat wat we nog niet zien, maar wat we ooit zullen krijgen; en waar "dood (!) noch leven" ons van zal kunnen scheiden!

God heeft hier, via Paulus, ons geestelijk welzijn op het oog... Zonder ons 'een rozentuin te beloven'! Net als in die Jacobusbrief, als er over ziekenzalving wordt gesproken ("het gelovige gebed zal de zieke redden" - redden staat hier niet gelijk aan genezen!!)...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Uiteindelijk hoort men het gebed te besluiten met "niet mijn wil, maar uw wil geschiedde alzo in de hemel als ook op de aarde"

Immers door genade hebben wij reeds de overwinning behaald, en hoort men ook geen schatten op deze aarde te koesteren maar de dingen die boven zijn.

Als jij verwacht dat god naar jouw aardse verwachtingen moet dansen heb je er nog niets van begrepen.

Ongeacht het ja/nee van boven, zal beleden worden als genade 

Immers de overwinning hebben we al.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Inderdaad, we hebben de onverwinning al! We ZIJN in Christus overwinnaars, en van die identiteit moeten we ons goed bewust zijn! Vanuit die positie mogen we vechten, niet voor de overwinning, maar vanuit de overwinning!

VECHT VANUIT DE OVERWINNING, NIET VOOR DE OVERWINNING! 

God heeft jou niet nodig om de duivel te verslaan. Jezus heeft het al gedaan en de volledige overwinning bereikt (Kolossenzen 2:15, Romeinen 8:37). Jouw deel is om de overwinning af te dwingen door plaats te nemen op de overwinningsgrond. Met andere woorden, je "vecht" vanuit de overwinning. Je vecht niet voor de overwinning. 

In Efeziërs 6 treffen we in vers 12 het woord "strijd" aan, terwijl het begrip "stand houden" meerdere malen voorkomt. Wanneer we de wapenuitrusting aan hebben, kunnen we stand houden. Toch richten veel Christenen zich altijd nog op het strijden, terwijl de overwinning al een feit is! 

Mijn vriend, je bent al een overwinnaar in Christus! Je hebt alles al in Christus (1 Korinthe 3:21, 23), je bent al gezegend met elke spirituele zegen in Christus (Efeziërs 1:3). De duivel weet dit. En daarom is zijn tactiek om je te misleiden en je te laten denken dat je de overwinning niet hebt. 

Dus wanneer hij je aanvalt door te zeggen: "Maak je zorgen om je geld. Hoe ga je de rekeningen betalen?", sta dan op de overwinning en verklaar, "Ik probeer niet rijk te zijn. Ik ben al gezegend in Christus!" Het maakt niet uit hoeveel geld je hebt. Je bent voorzien en gezegend in Christus bent, en wanneer het nodig is, zal voorzien worden, als je het gelooft! 

Zo werkt het ook met onze gezondheid, met onze kleding, ons werk en alle andere zaken. De duivel wil ons misleiden en laten geloven dat we geen overwinnaars zijn. En daarom moeten we blijven beseffen dat we "vechten" vanuit de overwinning en niet voor de overwinning! We zijn overwinnaars in Christus! Je bent al gezegend met elke zegen in Christus.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vind al jullie argumenten goed onderbouwd. Alleen heb ik een kanttekening wel bij te leveren. WdG is geen welvaardsprediker. Hij gaat niet voor de lusten. Hij oogt meer op de schepping van voor de zondeval, waarin God de hele schepping met alles er op en er aan, aan Adam en Eva gaf.

Hij redeneerd ook puur op bijbels gronden.

Ik vind de vooroordelen richting WdG dan ook erg eenzijdig en overdreven. 

Ik zeg hier bij echter ook wel dat God niet altijd geneest, als wij Hem daarom vragen. Soms doet God andere dingen. Dat kan dan ook Gods wil zijn, maar soms ook niet. Het is waar dat soms God wel wil, maar niet kan genezen. Ik geloof wel degelijk dat iemands ongeloof of lage geestelijke ontwikkeling in De Heilige Geest een belemmering kan zijn.

Als voorbeeld mijn vrouw. Ze heeft de gave van profetie. Ik vroeg me vaak af waarom ik dat niet had. Mijn vrouw kon het me met moeite zeggen en was bang voor mijn reactie. Immers had God gezegd tegen haar dat dit komt omdat ik geen geloof had. Ik nam het ter harte en zonder moeite aan. Ik ging met mijn geloof aan de slag. En warempel.. Ik leerde meer Gods stem verstaan, als ik meer geloof ontwikkelde :)

 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid