Spring naar bijdragen

NT Kolossensen 2 8-10


Aanbevolen berichten

Citaat

8 Ziet toe, dat niemand u als een roof vervoere door de filosofie, en ijdele verleiding, naar de overlevering der mensen, naar de eerste beginselen der wereld, en niet naar Christus;

9 Want in Hem woont al de volheid der Godheid lichamelijk;

10 En gij zijt in Hem volmaakt, Die het Hoofd is van alle overheid en macht;

Toen ik geconfronteerd werd met deze uitspraak van Paulus werd ik geraakt. Ik heb vele jaren van mijn leven besteed aan wat blijkbaar een ijdele verleiding is (gericht op narcisme?) en de overlevering der mensen (kennis en kunde en technologie) of eerste beginselen der wereld (metafysische systemen) waren juist voor mij het summum van zinvolle bezigheid. Ik dacht werkelijk met wereldproblemen bezig te zijn en identificeerde me met het idee bij een grote denktank der mensheid te horen.

Wat op een gegeven moment wel uit al dit denken naar voren kwam was die waarheid die in 9 en 10 staat over volmaaktheid in Christus. Ik weet niet of iedereen nu hetzelfde beeld daarbij heeft als dat ik heb, of misschien heeft men er helemaal geen passende voorstelling bij, maar in ieder geval onderschrijf ik wel de conclusie van Paulus, er is niets belangrijker dan die waarheid van volmaaktheid in Christus.

Het is moeilijk te verkroppen dat ik met mijn liefde voor wijsheid, voor filosofie, "als een roof vervoere", en je zou dit direct van toepassing kunnen laten zijn op wat ik recent schreef over de positie van gelovige. Als geen ander zou ik moeten beseffen dat denkbeelden en concepten anders dan Jezus Christus een geest-gijzelende werking hebben op mensen die geen goed brengt. Het is dan werkelijk monsterlijk om mensen zo in een ban te brengen. of althans dat lijkt Paulus uit te drukken.

Misschien dat filosofie te mondaan is, te veel op de wereld gericht die volgens de Jehova getuigen onder de macht van de duivel is, of waar Prediker van zegt "ijdelheid en kwelling des geestes".

Hoe dan ook, als een van jullie me betrapt op de verleiding moet je het maar aangeven.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei Noel:

Wat op een gegeven moment wel uit al dit denken naar voren kwam was die waarheid die in 9 en 10 staat over volmaaktheid in Christus.

 

Zoals jouw onderschrift al zegt, het gaat om Jezus-bewustzijn! En, in HEM zijn we volmaakt! Het betekent dat God de Vader ons door Christus ziet. God ziet jou, door Christus, zonder fout, smetje of onvolmaaktheid. Prijs Zijn Woord en het volbrachte werk van Zijn Zoon Jezus Christus. Twijfel niet aan jouw volmaaktheid in Christus! 

Jezelf te zien als verre van perfect is geen bescheidenheid, maar een gebrek aan begrip en vertrouwen in het volmaakte offer van Jezus voor jou! In de Bijbel lezen we: "Want met één offer heeft Hij hen die geheiligd worden, tot in eeuwigheid volmaakt". In de Engelse KJV lezen we: 

“For by one offering He hath perfected forever them that are sanctified”

Besef je dat? Je bent niet alleen heilig gemaakt, maar door hetzelfde offer van Zijn lichaam, ben je al geperfectioneerd. Je bent zowel heilig als perfect in Gods ogen!

Jouw zonden zijn perfect en totaal vergeven. Dus in plaats van bewust te zijn van je zonden (om een slecht geweten te hebben [Hebreeën 10:22]), kun je een perfect geweten hebben, een geweten vrij van schuld en veroordeling van zonden. Als je "zonde-bewust" leeft, zeg dan simpel: "Dank U, Jezus, voor Uw wonderbaarlijk werk aan het kruis. Het is een perfect offer dat al mijn zonden volledig verwijderd heeft."

"Heilige Geest, dank U voor het overtuigen van mijn gerechtigheid, niet mijn eigen, maar Gods gerechtigheid, gegeven aan mij als een geschenk. Blijf me overtuigen, ook als ik faal, dat ik nog steeds de gerechtigheid van God in Christus ben!" 

God ziet jou perfect zonder enige smetje van zonde. Hij behandelt je als een rechtschapen man of vrouw, want zo heeft Hij jou gemaakt. Dus verwacht de goede dingen: 

Spreuken 10: 6
Zegeningen rusten er op het hoofd van de rechtvaardige, maar geweld overdekt de mond van de goddelozen.

Jezelf te zien als verre van perfect is geen bescheidenheid, maar een gebrek aan begrip en vertrouwen in het volmaakte offer van Jezus voor jou! God ziet jou door Jezus Christus, volmaakt, zonder zonden, zonder smet! Neem Jezus aan als persoonlijke Verlosser. Je bent dan de rechtvaardigheid van God in Christus!

Link naar bericht
Deel via andere websites

@WdG

Ik begrijp je volkomen. Ik las al eerder een boek van Joseph Prince die herhaalt wat jij ook zegt. Mijn zus en zwager zijn actief voor Jong & Vrij.

Alleen mijn verstandelijke vermogens zijn nog erg gehecht aan filosofisch denken, en ik laat maar moeilijk los de rol van belang die ik er mee denk te hebben.

 

zie je: het is best wel aantrekkelijk om jezelf belangrijk te vinden, dat je een rol en functie hebt binnen het geheel die misschien groot genoeg is om eervol  te zijn en je waardig te maken.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 uur geleden zei Noel:

Alleen mijn verstandelijke vermogens zijn nog erg gehecht aan filosofisch denken, en ik laat maar moeilijk los de rol van belang die ik er mee denk te hebben.

 

Gemakkelijk en moeilijk tegelijk. Het gaat om de identiteit. WIE ben je eigenlijk? Als je Christus aangenomen hebt als Verlosser, dan BEN je Gods gerechtigheid in Christus. Het gaat dan niet meer om eigen inzet, eigen vermogens, het draait om HEM, nogmaals, jouw onderschrift zegt eigenlijk al meer dan genoeg, en is het antwoord op veel vragen! God wil niet dat mensen gebukt gaat onder zorgen, angst of zelfs het eigen (filosofische) denken. God wil niet dat je bang bent voor iedere uitdaging of ieder probleem. God wil dat je gericht bent op Zijn genade voor jou! Als je denkt dat oplossingen voor problemen, doorbraken in je leven, oplossingen voor financieële problemen, genezingen van ziektes en alle andere zegeningen afhankelijk zijn van jouw inzet en de mate waarin je God gehoorzaamt, zal je niet rusten! De reden is dat je God nooit perfect zult gehoorzamen!

Echter, als jij je afhankelijk opstelt van Gods genade voor jou, dan gebeurt het tegenovergestelde! Als jij gelooft in Christus en op Hem vertrouwt (en dus niet op eigen inspanningen), zal je het eeuwige leven en Zijn zegeningen ontvangen. Dat is genade! Vertrouw op het volbrachte werk van Christus! Je zult dan zonder angsten, zonder zorgen kunnen leven!

God wil dat jij weet en begrijpt dat Zijn gerechtigheid, genezing, bescherming en voorziening voor jou zijn - het is allemaal betaald door Jezus' volbrachte en perfecte werk aan het kruis. Gods zegeningen zijn een zekerheid in jouw leven, omdat zij niet afhankelijk zijn van jouw inspanningen of de mate waarin jij je aan wetten houdt! Ze zijn afhankelijk van Jezus' volmaakte gehoorzaamheid! 

Onder het oude verbond ontving je Gods zegeningen, als je je aan al zijn wetten hield, zoals we lezen in Deuteronomium 28:

En het zal gebeuren, als u de stem van de HEERE, uw God, nauwgezet gehoorzaam bent, door al Zijn geboden, die ik u heden gebied, nauwlettend in acht te nemen, dat de HEERE, uw God, u dan een plaats zal geven hoog boven alle volken van de aarde. En al deze zegeningen zullen over u komen en u bereiken, wanneer u de stem van de HEERE, uw God, gehoorzaam bent. 

Als je zondigde of faalde, als je slechts één wet niet hield, ontving je Gods zegeningen niet. Maar, onder het nieuwe verbond spelen jouw zonden geen rol meer, omdat God Zelf gezegd heeft in Hebreeën 8:

Want Ik zal wat hun ongerechtigheden betreft genadig zijn en aan hun zonden en hun wetteloos gedrag beslist niet meer denken.

Wees dus gericht op Gods genade! Vanwege Zijn genade heb je volledige toegang tot Zijn zegeningen. Je hoeft je geen zorgen te maken of je goed genoeg bent. Houd vast aan de beloften die in Zijn Woord zijn gedaan en geniet van Gods zegeningen, omdat Jezus de prijs betaald heeft! Enige dat je "moet" doen is het geloven en ontvangen! 

Link naar bericht
Deel via andere websites
20 minuten geleden zei Noel:

Ik ben wel toe aan een periode zonder angst inderdaad.

Ook hier geeft jouw onderschrift weer het antwoord. We hebben geen geest van angst! Ook nu gaat het om WIE we in Christus zijn. Heb je Jezus aanvaard als persoonlijke Verlosser? Belijd dan dat je de gerechtigheid Gods in Christus bent! Dat is geen hoogmoed, maar juist nederigheid! Jezus heeft al jouw zonden, maar ook al jouw ziektes, ellende en angsten gedragen! Er zijn mensen die denken dat ze moeten verhuizen, of moeten emigeren, of voor een bepaald bedrijf moeten werken, om gelukkiger te zijn.

De waarheid is dat niet de plaats of de fijne baan zegeningen brengt, maar het feit of Gods zegen op jou is! En, als je een kind van God bent - dat betekent als je Jezus aangenomen hebt als persoonlijke Verlosser, ben je al gezegend met alle geestelijke zegeningen in Christus Jezus (Efeziërs 1: 3). Jezus heeft betaald voor alles met Zijn bloed! De zegen is dus niet op het land, maar op de persoon! 

In de stad Jeruzalem werd Jezus gemarteld, vervloekt en bespuugd. En vlak buiten de stad, op de heuvel Golgotha, werd Hij doorboord en gekruisigd. En daarom ben jij gezegend in de stad en in het land! Je bent gezegend, ongeacht je locatie, je positie of je situatie!

Misschien werk je in een niet-Christelijk bedrijf en je baas mag je niet echt. Misschien behandelt hij je niet goed. Maar God kan jou nog steeds zegenen, ondanks je baas! Je bent gezegend, omdat je op God vertrouwt. Het heeft niets met je baas of bedrijf te maken! 

Waarom lijkt het erop dat je de zegeningen niet (altijd) ziet?

Als je de zegeningen niet ziet, ga dan eens na wat je gelooft en wat je zegt. Sommige mensen klagen en geven alles en iedereen de schuld voor hun gebrek, hun leegte of ongeluk. Ze wijten hun ongeluk aan hun ouders (opvoeding), huidskleur, geslacht, het milieu of de overheid. Doe dit niet! Geloof en belijd dat je gezegend bent door het volbrachte werk van Jezus aan het kruis! 

Het maakt niet uit waar je werkt of woont, welke kleur je huid is, of je man of vrouw bent. Als God jou zegent, dan ben je gezegend! En het is allemaal dankzij Jezus. Dus zeg tegen jezelf: "Ik ben gezegend, waar ik ook! Ik ben gezegend in de stad, gezegend op het land!"

Link naar bericht
Deel via andere websites
22 minuten geleden zei Noel:

Ik ben nog steeds bezorgd om de perioden van blindheid in anderen.

En ook nu verwijs ik weer naar je onderschrift: Jezus-bewustzijn! Moet jij je dan zorgen maken? Nee, enige dat je "moet" doen is Christus als Verlosser aanvaarden en belijden dat je de gerechtigheid Gods in Christus bent. Dat is de juiste manier van geloven! Dit evangelie "moet" je uitdragen. Wijs de mensen op Christus, maak ze bewust van het perfecte Werk dat Hij gedaan heeft. Je hoeft je totaal geen zorgen te maken, beste Noel!

Sommige mensen hebben zorgen over hun gezondheid, financiën, familie of toekomst, of de blindheid van anderen. Zelfs als alles goed gaat, maken sommige mensen zich nog steeds zorgen, omdat anderen zeggen: "Je moet je zorgen maken als alles vreedzaam is, omdat er iets mis is als de duivel jou niet verzoekt." Mensen maken zich zorgen, zelfs als alles goed gaat! 

Maar Jezus wil niet dat jij je zorgen maakt over wat je zal eten of drinken, of over je gezondheid, je kleding of wat dan ook. Hij zegt dat je je geen zorgen moet maken over je dagelijkse voorzieningen, omdat God, die onze Hemelse Vader is, weet dat je al deze dingen nodig hebt en Hij wil deze dingen ons gewoon geven, zoals we in Mattheüs 6 kunnen lezen: 

Want al deze dingen zoeken de heidenen. Uw hemelse Vader weet immers dat u al deze dingen nodig hebt. Maar zoek eerst het Koninkrijk van God en Zijn gerechtigheid, en al deze dingen zullen u erbij gegeven worden.

God is dezelfde God die de Israëlieten in de woestijn heeft verzorgd en ze 40 jaar lang met manna heeft gevoed (Exodus 16)! Onder Zijn zorg had Zijn volk geen gebrek. Toen de mensen vlees voor het avondeten wilden, zorgde Hij voor kwakkels (kwartels), zoals Numeri 11 beschrijft: 

Toen stak er van de kant van de HEERE een wind op en voerde kwakkels aan vanaf de zee, en verspreidde ze boven het kamp, ongeveer een dagreis naar de ene kant en een dagreis naar de andere kant, rondom het kamp, ongeveer twee el hoog boven het aardoppervlak. En het volk stond op, die hele dag en die hele nacht, en heel de volgende dag, en men verzamelde de kwakkels. Wie het minst had, had tien homer verzameld, en men spreidde ze wijd voor zich uit, rondom het kamp.

De Israëlieten moesten ze alleen maar ophalen. Als ze zelf naar vlees zouden gaan zoeken, hadden ze waarschijnlijk (in de woestijn) niets of weinig gevonden! Het probleem is dat de meeste mensen denken dat we iets moeten doen om onszelf te helpen. Sommigen van ons kunnen zelfs denken dat het voor Jezus gemakkelijk is om te zeggen: 'Maak je geen zorgen", omdat Hij onze problemen niet zou kunnen begrijpen of zou kunnen oplossen. Maar de waarheid is dat Jezus al onze problemen begrijpt en al opgelost heeft! Hij heeft zelfs ons "laatste probleem" opgelost, overwonnen: de dood. De dood is het 'laatste probleem' omdat het een einde maakt aan al onze andere problemen. Jezus stierf aan het kruis, overwon de dood en stond op uit de dood. En omdat Hij het grootste probleem van alle problemen heeft overwonnen, kunnen we op Hem vertrouwen als Hij zegt dat wij ons geen zorgen hoeven te maken! Jezus Christus lost al onze problemen op!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid