Spring naar bijdragen

Overgave aan Jezus


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 202
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ik beschouw mijzelf als huis voor God. In navolging daarbij wil ik bouwen aan het huis voor God. Dat kan een huis voor enkelingen zijn, of een huis voor velen, voor onderdak.

Zou het ook zo kunnen zijn dat men zich vaak deerlijk vergist wbt geestelijke groei? We hebben het graag instant en worden dan gegarandeerd gedesillusioneerd. Men stelt maar al te vaak methode boven p

Gods methode voor heiliging is geloof; men is geheiligd. Deze heiliging wordt uitgekristalliseerd via een proces van groei. Dit proces duurt een mensenleven en wordt aangestuurd door de Heilige Geest.

17 minuten geleden zei Noel:

@Gaitema

zou het kunnen dat christelijk gelovigen vervolgd worden omdat men de noodzakelijkheid van geloof denkt te kunnen bestrijden door het geloof te bestrijden?

Dat zou best kunnen. Zo iets van: " we zullen het wel even bewijzen dat God niet bestaat" of in geval van christelijke vervolgers: "We zullen wel even bewijzen dat jouw geloof niets waard is"

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Gaitema:

Dat zou best kunnen. Zo iets van: " we zullen het wel even bewijzen dat God niet bestaat" of in geval van christelijke vervolgers: "We zullen wel even bewijzen dat jouw geloof niets waard is"

Ik zie nog wel een verschil tussen het eventuele waard zijn van geloof en de noodzaak van geloof.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Noel:

Ik zie nog wel een verschil tussen het eventuele waard zijn van geloof en de noodzaak van geloof.

Ik ook. Het gekke is echter dat ook de ene christen de andere vervolgt. Ik heb zelf meegemaakt dat ik met een meid uit de gereformeerde bond uit wilde gaan. Ik was toen zelf nog lid van de gereformeerde kerk. Haar ouders verboden het haar, omdat mijn geloof te ligt zou zijn. Ze dreef het zo op, dat ze tussen mij en haar ouders moest kiezen. Als ze voor mij koos, zou ze het huis uit moeten. Dat zal ik nooit vergeten. Ik heb zelf maar de relatie beëindigd. Gelukkig is ze nu gelukkig getrouwd en ik ook :)

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei Gaitema:

Ik ook. Het gekke is echter dat ook de ene christen de andere vervolgt. Ik heb zelf meegemaakt dat ik met een meid uit de gereformeerde bond uit wilde gaan. Ik was toen zelf nog lid van de gereformeerde kerk. Haar ouders verboden het haar, omdat mijn geloof te ligt zou zijn. Ze dreef het zo op, dat ze tussen mij en haar ouders moest kiezen. Als ze voor mij koos, zou ze het huis uit moeten. Dat zal ik nooit vergeten. Ik heb zelf maar de relatie beëindigd. Gelukkig is ze nu gelukkig getrouwd en ik ook :)

 

Hartverscheurend.

Ik denk echter wel dat je nu dit kunt denken, doordat het zo gebeurde. Eigenlijk zou je moeten willen dat je niet zo hoefde te kunnen denken, of anders gewoon accepteren.

Link naar bericht
Deel via andere websites
15 minuten geleden zei Noel:

Hartverscheurend.

Ik denk echter wel dat je nu dit kunt denken, doordat het zo gebeurde. Eigenlijk zou je moeten willen dat je niet zo hoefde te kunnen denken, of anders gewoon accepteren.

Accepteren is lastig. De eerste tijd was ik daar wel door van slag. Had ik het idee dat ik meer met de botte bijl in de strijd moest gaan en niet me direct overgeven. Ik had naar haar toe moeten gaan om de confrontatie te zoeken met haar ouders. Dat heb ik toen niet gedurfd. Nu achteraf accepteer ik het zoals het gebeurd is. Ik heb me echter eerst wel afgevraagd waarom God dit zo liet gebeurden en wat Hij van me moest. De bonders vinden me te ligt, zei ik tegen God. "De katholieken zien ons als te zwaar. De evangelischen zeggen dat we de Heilige Geest niet hebben en in mijn kerk heerst er vergrijzing. Waar moet ik mijn partner vinden?" Dat bad ik allemaal naar God. Zo dacht ik toen. Nu zie ik hier op het forum trouwens katholieken die gereformeerden helemaal niet te zwaar vinden en ik tref evangelischen die hoopvol zijn over de PKN. Daarbij ben ik nu zelf evangelisch, dus hoe denk ik nu over de gereformeerden-PKN?  Ik zie ze als mijn familie :)

Mijn huidige vrouw komt ook uit de zware hoek. Ze was nog een bonder toen ik haar leerde kennen, waarbij haar moeder zelfs lid is geweest van de Gereformeerde Gemeente in Nederland. Toen ik haar ontmoette, leefde haar moeder niet meer. Anders had ik wellicht het zelfde probleem gehad. Haar vader leefde nog wel en was ook een bonder, maar had geen probleem met mijn achtergrond. Zo zwaar was hij niet. Ik leerde echter wel van haar dat het geloof van haar moeder als het bijbelse "Egypte" voor haar was. Ze moest in de relatie met haar in het laatst van haar leven met haar breken, om zelf vrij te zijn. Anders bleef ze in haar slavernij zitten, zo omschreef ze het. Maar nu had haar moeder ook narcisme, dat in combinatie met haar geloof maakte het tot een drama. 

Overgave aan God vroeg van haar ook om haar moeder los te laten en zich later juist weer te verzoenen met haar vader.. want ook dat was een tijd door het verleden niet goed.

Geloof vraagt veel van ons. Echter heb ik één ding geleerd. Dat God weet wat Hij doet en ons nooit in de steek laat. Achteraf zien we vaak waarom de dingen zo hadden moeten lopen. 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
14 minuten geleden zei Noel:

Ik denk echter wel dat je nu dit kunt denken, doordat het zo gebeurde. Eigenlijk zou je moeten willen dat je niet zo hoefde te kunnen denken, of anders gewoon accepteren.

Noem eens de verschillen en de overeenkomsten tussen de volgende twee citaten:

1. Eigenlijk zou je moeten willen dat je niet zo hoefde te kunnen denken, of anders gewoon accepteren.

2. Het gaat niet om zelf-bewustzijn; het gaat om Jezus-bewustzijn. Dus gaat het ook niet om zelf-realisatie maar Jezus-realisatie.

Link naar bericht
Deel via andere websites
26 minuten geleden zei Gaitema:

Ik ook. Het gekke is echter dat ook de ene christen de andere vervolgt. Ik heb zelf meegemaakt dat ik met een meid uit de gereformeerde bond uit wilde gaan. Ik was toen zelf nog lid van de gereformeerde kerk. Haar ouders verboden het haar, omdat mijn geloof te ligt zou zijn. Ze dreef het zo op, dat ze tussen mij en haar ouders moest kiezen. Als ze voor mij koos, zou ze het huis uit moeten. Dat zal ik nooit vergeten. Ik heb zelf maar de relatie beëindigd. Gelukkig is ze nu gelukkig getrouwd en ik ook :)

 

Het is inderdaad bizar. Ik lees momenteel een boek over koning Willem I en krijg een beetje de indruk dat het vooral in de noordelijke Nederlanden wel heel erg gesteld was met sektevorming. Het doet mij de huidige situatie wat beter begrijpen. De andere kant van het verhaal is dat de meeste volgelingen van Jezus elkaar toch ook wel weer weten te vinden. Het lichaam van Jezus bestaat gewoon uit heel veel organen en soms werken de verschillende organen elkaar tegen. Dat maakt het lichaam ziek. We bidden dat het lichaam weer heel en gezond mag worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei WdG:

Noem eens de verschillen en de overeenkomsten tussen de volgende twee citaten:

1. Eigenlijk zou je moeten willen dat je niet zo hoefde te kunnen denken, of anders gewoon accepteren.

2. Het gaat niet om zelf-bewustzijn; het gaat om Jezus-bewustzijn. Dus gaat het ook niet om zelf-realisatie maar Jezus-realisatie.

Het is Jezus als persoon die twee wegen bewandelde: dat van slachtoffer en dat van heilige.

In ons eigen leven kan met Jezus als voorbeeld een besef komen dat ook wij twee wegen bewandelen, en dat je niet kiest voor 1 weg, maar altijd voor allebei.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Willempie:

Het is inderdaad bizar. Ik lees momenteel een boek over koning Willem I en krijg een beetje de indruk dat het vooral in de noordelijke Nederlanden wel heel erg gesteld was met sektevorming  Het doet mij de huidige situatie wat beter begrijpen. De andere kant van het verhaal is dat de meeste volgelingen van Jezus elkaar toch ook wel weer weten te vinden. Het lichaam van Jezus bestaat gewoon uit heel veel organen en soms werken de verschillende organen elkaar tegen. Dat maakt het lichaam ziek. We bidden dat het lichaam weer heel en gezond mag worden.

Volgens mij is het per plaats ook heel verschillend. In Nijverdal konden christenen wel redelijk door één deur gaan. Hier op de bijbelbeld ligt dat lastiger. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
31 minuten geleden zei Noel:

Het is Jezus als persoon die twee wegen bewandelde: dat van slachtoffer en dat van heilige.

In ons eigen leven kan met Jezus als voorbeeld een besef komen dat ook wij twee wegen bewandelen, en dat je niet kiest voor 1 weg, maar altijd voor allebei.

Je wilt je dus laten kruisigen? Dat was het lot van Jezus, op aarde. Ik geloof dat er maar EEN Weg is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
39 minuten geleden zei Noel:

Jezus volgen als de ENE weg, dat klopt dan ook wel.

Dus Jezus volgen als de ENE weg, maar ook beide van deze ENE weg? Je wilt heilig zijn, maar ook een slachtoffer. Denk je dat Jezus wil dat jij slachtoffer bent? Of zou het kunnen dat Jezus alles voor jou betaald heeft, zodat jij NIKS meer hoeft te betalen?

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei WdG:

Dus Jezus volgen als de ENE weg, maar ook beide van deze ENE weg? Je wilt heilig zijn, maar ook een slachtoffer. Denk je dat Jezus wil dat jij slachtoffer bent? Of zou het kunnen dat Jezus alles voor jou betaald heeft, zodat jij NIKS meer hoeft te betalen?

Het is wel duidelijk dat Jezus leeft.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben het trouwens niet helemaal met WdG eens. Het kan inderdaad dat we vermoord worden om ons geloof. Kijk maar naar wat de IS met christenen doet. Jezus was duidelijk. Wat Hem overkomen is, kan ons ook overkomen. Een knecht is immers niet meer dan zijn meester. Zo zei Hij dat hier op  de aarde.

Vele christenen die zo vervolgd worden om hun geloof, zien dit ook als een eer, om het kruis achter Jezus aan te dragen. Ook in Noord Korea sterven zo velen in kampen om de naam van Jezus. Ook wij moeten bereid zijn voor Jezus te kunnen sterven. Maar wat er ook gebeurd. Of we nu leven of sterven, we zijn van de Heer.

Satan kan ons lichaam immers wel gijzelen en doden, maar onze geesten kan hij niet uit Gods handen roven. Bij Hem leven wij voor eeuwig 

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 minuten geleden zei Gaitema:

Ik ben het trouwens niet helemaal met WdG eens. Het kan inderdaad dat we vermoord worden om ons geloof. Kijk maar naar wat de IS met christenen doet. Jezus was duidelijk. Wat Hem overkomen is, kan ons ook overkomen. Een knecht is immers niet meer dan zijn meester. Zo zei Hij dat hier op  de aarde.

Vele christenen die zo vervolgd worden om hun geloof, zien dit ook als een eer, om het kruis achter Jezus aan te dragen. Ook in Noord Korea sterven zo velen in kampen om de naam van Jezus. Ook wij moeten bereid zijn voor Jezus te kunnen sterven. Maar wat er ook gebeurd. Of we nu leven of sterven, we zijn van de Heer.

Satan kan ons lichaam immers wel gijzelen en doden, maar onze geesten kan hij niet uit Gods handen roven. Bij Hem leven wij voor eeuwig 

Als niet uit bescheidenheid gehandeld wordt, niet uit volledige dienstbaarheid en wegcijfering is het bij mij niet geloofwaardig. Valse manieren om in de glorie te delen. Als uit opdracht gehandeld wordt is dat anders, maar dat kan zeker in de huidge tijd gelden als psychische afwijking.

Link naar bericht
Deel via andere websites
18 minuten geleden zei Gaitema:

Het kan inderdaad dat we vermoord worden om ons geloof. Kijk maar naar wat de IS met christenen doet. Jezus was duidelijk. Wat Hem overkomen is, kan ons ook overkomen.

Dat eerste ontken ik niet, het is de realiteit. We ondersteunen organisaties als Open Doors ook niet voor niks! Zij komen op voor vervolgde Christenen. Of Jezus hier duidelijk over is, weet ik niet. Misschien heb je een tekst voor me?

Ik geloof wel dat we gezegend zijn, waar we ook gaan. Ik geloof ook dat er Christenen zijn die dwaas handelen. Er zijn tal van manieren om te evangeliseren in moslim-landen. Open Doors en diverse andere organisaties bewijzen dat. Er zijn ook dwaze manieren. Ik geloof in Gods bescherming, onafhankelijk van plaats, tijd en situatie.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei WdG:

Dat eerste ontken ik niet, het is de realiteit. We ondersteunen organisaties als Open Doors ook niet voor niks! Zij komen op voor vervolgde Christenen. Of Jezus hier duidelijk over is, weet ik niet. Misschien heb je een tekst voor me?

Zalig zijn die vervolgd worden om der gerechtigheid wil; want hunner is het Koninkrijk der hemelen. Zalig zijt gij, als u de mensen smaden, en vervolgen, en liegende alle kwaad tegen u spreken, om Mijnentwil (Mat.5:10-11).

En ook allen, die godzaliglijk willen leven in Christus Jezus, die zullen vervolgd worden. (2Tim.2:12)

En onze hoop van u is vast, als die weten, dat, gelijk gij gemeenschap hebt aan het lijden, gij ook alzo gemeenschap hebt aan de vertroosting. Want wij willen niet, broeders, dat gij onwetende zijt van onze verdrukking, die ons in Azië overkomen is, dat wij uitnemend zeer bezwaard zijn geweest boven onze macht, alzo dat wij zeer in twijfel waren, ook van het leven. (2Kor.2:7-8)

Drie teksten uit een Bijbel vol vermeldingen over vervolging van hen die Hem liefhebben en jij komt aanzetten met waar je dat kunt lezen...

1 uur geleden zei WdG:

Ik geloof wel dat we gezegend zijn, waar we ook gaan. Ik geloof ook dat er Christenen zijn die dwaas handelen.

Wat bedoel je hiermee te zeggen? Dit kan beledigend overkomen.

1 uur geleden zei WdG:

Ik geloof in Gods bescherming, onafhankelijk van plaats, tijd en situatie.

Hmmm, volgens mij vergeet je het woord "fysieke" tussen God en bescherming te plaatsen, onkreukbare.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid