Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

39 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Mensen trouwen met elkaar omdat ze vinden dat ze goed bij elkaar passen.

Dat is het ideaal in onze samenleving. Ook nog niet zo heel lang overigens.

Citaat

 

Maar nog steeds nemen veel mensen bij een wezenlijk deel van dat huwelijk, nl. seks, een gok door dat als enige niet uit te testen bij een potentiele huwelijkskandidaat.

Klopt. Net zoals mensen bij een wezenlijk deel van het huwelijk ook nog niet weten hoe het gaat. Het huwelijk is een reis die je samen maakt en waar nog heel veel zaken niet uitgekristalliseerd zijn. Seks is daar in sommige huwelijken maar 1 van. Zo heeft mijn vrouw nooit gevraagd om mijn burn-out, ikzelf overigens ook niet. Zo komt het in huwelijken voor dat een van de partners langdurige of permanente verzorging van de ander nodig heeft, soms al op relatief jonge leeftijd. En soms komt het ook voor dat de seks wat tegenvalt.

Niet voor niets spreek je de woorden uit; in goede en in slechte tijden.

Citaat

Je stelt nu dat er niets mis is met seks, maar daar ga je pas na je huwelijk achter komen. Dat is vreemd, er van uitgaand (om naar je vraag in het tweede deel te gaan) dat je toch echt je huis goed hebt bekeken voordat je er mee akkoord ging, hetzelfde geldt voor je echtgenoot.

Zoals hierboven al met enkele voorbeelden aangehaald geef je hier een verkeerde voorstelling van zaken. Ja, de topicstarter weet dat nog niet, maar zo te lezen heeft hij er vertrouwen in. En dat is een mooie basis voor een gezond huwelijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 50
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

In de tijden van de bijbel en in bepaalde gebieden op de wereld ook nu nog zijn kinderen inderdaad een zegen. Ze zijn dan namelijk de pensioenvoorziening van de ouders. En nog geen 100 jaar geleden wa

Hallo, denk vooral zelf na. Mijn 2 centen: geen seks voor het huwelijk is tegennatuurlijk, en voorbehoedsmiddelen zijn ook tegennatuurlijk. Waarom je het ene voor God zou doen en het andere niet

Lijken me stuk voor stuk goede redenen om je niet te overhaasten. Uiteraard betekent dat niet dat je tot je 40e moet wachten zoals nu vaker gebeurt om dan tot de ontdekking te komen dat je niet meer z

2 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Als je zo redeneert pleegt elke vrouw maandelijks abortus, maar dat is denk ik niet waar May mee zit.

Als de pil innesteling van het embryo in de baarmoederwand voorkomt, dan zou May daar best wel eens mee kunnen zitten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
14 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Ik denk dat ik de zaken toch goed weer geef. Bij de dingen die jij noemt kun je tevoren niet weten of en wanneer ze zich voordoen. Waar ik het over heb is de keus om op bepaald gebied onwetend te blijven. Vertrouwen is goed, maar weten is een betere basis. 

Dat is het met een huwelijk hè, je weet niet hoe dat zich gaat ontwikkelen, dat is voor de seks zo en voor talloze andere zaken evengoed. Hier de nadruk op seks leggen geeft te kennen en een verkeerde voorstelling van zaken alsof de rest wel bekend is voor het huwelijk. Aandringen op seks voor het huwelijk om te kijken of het ook daar klikt is moreel verwerpelijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Als de pil innesteling van het embryo in de baarmoederwand voorkomt, dan zou May daar best wel eens mee kunnen zitten.

 

De anticonceptiepil voorkomt de eisprong. Er kan dus geen bevruchting plaatsvinden want er is geen eitje dat bevrucht kan worden. De morning after pil doet dit trouwens ook.  Als er al een eisprong heeft plaatsgevonden, werkt de morning after pil niet. Daarom kun je met een morning after pil niet zeker zijn dat je niet zwanger bent, het is echt een noodmaatregel en je moet dan goed nagaan daarna of je niet alsnog zwanger bent. De morning after pil kun je tegenwoordig gewoon kopen bij de drogist. Overigens heb ik die zelf nooit nodig gehad, maar een vriendin van mij wel, die was een pil vergeten en boven de 40 en wilde geen risico nemen. Het is wel een heel zwaar hormonaal middel, geen pretje naar het schijnt, dus liever niet.

- knip -

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei Dolce Vita:

De anticonceptiepil voorkomt de eisprong. Er kan dus geen bevruchting plaatsvinden want er is geen eitje dat bevrucht kan worden.

De anticonceptiepil heeft een drievoudige werking.

1. voorkomen bevruchting
2. voorkomen innesteling als 1 faalt
3. aborterende werking als 2 faalt (hoewel ik hier mijn twijfels bij heb, gezien het aantal succesvolle concepties met een geboorte als gevolg)

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

De anticonceptiepil heeft een drievoudige werking.

1. voorkomen bevruchting
2. voorkomen innesteling als 1 faalt
3. aborterende werking als 2 faalt (hoewel ik hier mijn twijfels bij heb)

Nee hoor. Drie sowieso niet, want in de stopweek heb je gewoon een menstruatie. Je aborteert niks maar laat de natuur zijn gang gaan in de stopweek. Als je zwanger bent, komt die menstruatie niet, ook niet als je die maand de pil hebt geslikt. Als die menstruatie wel komt, dan ben je dus niet zwanger.  Komt de menstruatie niet als je wel de pil hebt geslikt dan weet je doordat je niet menstrueert dat er een grote kans is dat je  zwanger bent en dan moet je dus naar de dokter en niet met de volgende strip beginnen.

De anticonceptiepil is overigens nooit 100 procent veilig. Ik ken iemand die zwanger werd ondanks correct pilgebruik. Dus de anticinceptiepil is geen recept om er maar op los te leven. Je kunt ook dan dus beter wel ervoor zorgen dat je wel met een partner bent met wie je in principe een duurzame relatie hebt en wilt. 

En 2 is ook gewoon iets dat in de  natuur ook gebeurt. Of je nou wel of geen pil slikt, heel wat kort bevruchte eitjes gaan met de menstruatie alsnog vanzelf naar buiten. De vrouw heeft nooit geweten dat er een bevrucht eitje zat, ze was  een dagje later met de menstruatie misschien of zelfs dat niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Dolce Vita:

Nee hoor. Drie sowieso niet, want in de stopweek heb je gewoon een menstruatie. Als je zwanger bent, komt die niet. Als die menstruatie wel komt, dan ben je dus niet zwanger. 

En 2 is ook net als 3 gewoon iets dat in de  natuur ook gebeurt. Of je nou wel of geen pil slikt, heel wat kort bevruchte eitjes gaan met de menstruatie alsnog vanzelf naar buiten. De vrouw heeft nooit geweten dat er een bevrucht eitje zat, ze was  een dagje later met de menstruatie misschien of zelfs dat niet.

Wel, punt drie zal niet bij elke pil het geval zijn. Echter punt twee wel en die wordt bewust ingezet, dit in tegenstelling tot de natuurlijke gang van zaken. Dus is men er zelf verantwoordelijk voor te houden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
15 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Wel, punt drie zal niet bij elke pil het geval zijn. Echter punt twee wel en die wordt bewust ingezet, dit in tegenstelling tot de natuurlijke gang van zaken. Dus is men er zelf verantwoordelijk voor te houden.

Goed lezen Kaaajeskruid. Punt 3 wordt niet bewust ingezet om een vrucht af te drijven, maar om de  natuurlijke menstruatie te laten komen.   Dit doet men omdat het natuurlijker is. Bovendien kun je zo juist zorgen dat je een zwangerschap niet afbreekt door verder hormoongebruik als die zwangerschap toch is ontstaan.

 Tegenwoordig zeggen sommige artsen dat je de pil ook drie maanden door kan slikken, of zelfs altijd. Maar de meeste artsen raden dit af. Juist ook omdat je in je stopweek kunt zien of je zwanger bent. Bovendien heeft de natuur  cq God door de natuur, geregeld dat de binnenbekleding van het baarmoederslijmvlies regelmatig moet worden afgestoten en weer opnieuw opgebouwd. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Aantal posts verwijderd. Deze waren ten eerste offtopic aangezien de TS geen vraag heeft gesteld over het wel of niet hebben van seks voor het huwelijk. Ten tweede kan het niet de bedoeling zijn dat kerkleer danwel Bijbelse stellingen hier aan de verkeerde entiteit worden toegeschreven en daarmee de TS een kant op te sturen die niet allen irrelevant is, maar ook immoreel.

Vriendelijk doch dringend verzoek aan Dolce Vita om dat dus niet te doen en de forumregels en doeleinden te respecteren.

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei Dolce Vita:

Goed lezen Kaaajeskruid.

Dat lukt over het algemeen prima en ik ben van mening dat dit ook nu het geval is. Het belangrijkste is dat May goed leest, volgens mij lukt dat wel.

4 minuten geleden zei Noel:

Wat ook nog wel een punt is tegen de pil is dat "spelen" met de hormoonhuishouding ernstige ontregelende effecten kan hebben.

Ja, met name bij implanon wil dit nog wel eens het geval zijn.

4 minuten geleden zei Noel:

Het enige wat tegen condooms spreekt is dat de seks minder aangenaam kan zijn. 

Dat kan ik alleen maar beamen. Helaas.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Dat lukt over het algemeen prima en ik ben van mening dat dit ook nu het geval is. Het belangrijkste is dat May goed leest, volgens mij lukt dat wel.

Ja, met name bij implanon wil dit nog wel eens het geval zijn.

Dat kan ik alleen maar beamen. Helaas.

De fixatie op seks waar een condoom bij nodig is, is absurd. Je hebt ook massage, samen badderen, ik hoef niet alle mogelijkheden te noemen toch?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Noel:

De fixatie op seks waar een condoom bij nodig is, is absurd. Je hebt ook massage, samen badderen, ik hoef niet alle mogelijkheden te noemen toch?

Nee hoor, elkaar liefhebben kan op vele manieren tot uitdrukking worden gebracht.

Link naar bericht
Deel via andere websites
18 minuten geleden zei Noel:

Wat ook nog wel een punt is tegen de pil is dat "spelen" met de hormoonhuishouding ernstige ontregelende effecten kan hebben. 

Dat kan bij sommige vrouwen zo zijn, maar bij andere vrouwen kan het ook ernstig positief regulerende effecten hebben. En ook kwa verdere gezondheid kleven er licht verhoogde riscico's aan maar ook verlaagde risico's, dus positieve effecten. Kwestie van bewust nadenken, goed overwegen, jezelf inlezen, praten met je huisarts, en eventueel als je dat wilt vervolgens drie maanden uitproberen.  En daarna evalueren met je huisarts of je door wilt gaan, of wilt overstappen op een ander merk, of wilt stoppen, en zo ja, wat dan.  Dat is gewoonlijk de volgorde bij de huisarts.

Link naar bericht
Deel via andere websites
34 minuten geleden zei Dolce Vita:

Dat kan bij sommige vrouwen zo zijn, maar bij andere vrouwen kan het ook ernstig positief regulerende effecten hebben. En ook kwa verdere gezondheid kleven er licht verhoogde riscico's aan maar ook verlaagde risico's, dus positieve effecten. Kwestie van bewust nadenken, goed overwegen, jezelf inlezen, praten met je huisarts, en eventueel als je dat wilt vervolgens drie maanden uitproberen.  En daarna evalueren met je huisarts of je door wilt gaan, of wilt overstappen op een ander merk, of wilt stoppen, en zo ja, wat dan.  Dat is gewoonlijk de volgorde bij de huisarts.

De pil staat mijns inziens alleen maar ten dienste aan de vrouwelijke selectiezucht, waardoor sommige mannetjes volkomen uitgesloten gaan worden, waar die toch ook hun belang hebben.

Ik denk dat je veilig voelen bij het vrijen (omdat de kans op zwanger worden minimaal is) misschien wel heel prettig is, maar ook zeer oneerlijk. de selectie van de partner kan dan om andere redenen zijn dan dat je er echt wel een kind mee wilt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 7-2-2018 om 13:47 zei May:

Hoi,

Over een tijdje gaan mijn verloofde en ik trouwen, even voor de duidelijkheid, we hebben geen seks met elkaar gehad hiervoor. Ik ben nog vrij jong en wil nog niet gelijk kinderen. Ik vraag me af wat God van anticonceptie vindt. Zou Hij het eens zijn met de pil, zou Hij het überhaupt oke vinden ook als we dit op een natuurlijke manier voorkomen (door geen seks te hebben op vruchtbare dagen)? In de Bijbel staat dat kinderen een zegen/geschenk zijn en ik wil later zeker wel kinderen. Maar ik weet niet tot in hoeverre God het goed vindt dat wij de controle over dingen hebben. Ik hoor graag jullie mening hierover. 

May 

 

May, even een vraagje, uitsluitend voor de helderheid. Volgens mij denken sommigen dat je een man bent, maar May is een vrouwennaam, dus ik ging ervan uit dat je een vrouw bent.   Klopt het dat je een vrouw bent, of ben je een man?

Als je dat in het midden wilt laten, begrijp ik dat hoor.  Alleen ter opheldering deze vraag.

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 uur geleden zei Kaasjeskruid:
10 uur geleden zei Dat beloof ik:

Inderdaad, maar aan de andere kant is dat wat er bij 90% van de bevruchte eicellen zowieso al gebeurt.

Echter daar ben je op natuurlijke wijze niet verantwoordelijk voor te houden.

Dat klopt, maar ik vind het wel vreemd dat mensen die de 10 % willen beinvloeden, zich afvragen of tegen God's wil in gaan. Er rekening mee houdend dat die wil in houdt dat 90% het toch al niet redt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 uur geleden zei Dolce Vita:

 

May, even een vraagje, uitsluitend voor de helderheid. Volgens mij denken sommigen dat je een man bent, maar May is een vrouwennaam, dus ik ging ervan uit dat je een vrouw bent.   Klopt het dat je een vrouw bent, of ben je een man?

Als je dat in het midden wilt laten, begrijp ik dat hoor.  Alleen ter opheldering deze vraag.

Sorry voor de verwarring, ik ben inderdaad een vrouw

Link naar bericht
Deel via andere websites

@May Ik geloof wel dat jullie zoektocht naar mogelijkheden tot expressie van liefde oprecht is. Daar vind ik eigenlijk niet dat de kerk of gemeente iets over te zeggen heeft. Voor zover ik God begrijp wil Hij de mens vrij laten, maar wel aangeven waar de foute keuzes liggen. Die liggen dus voornamelijk in situaties die de onschuldigen (kinderen) te belastend zijn. Al kan de opvoeding door een oma, of tante ook heilig zijn. Een al te expressieve en vrije wijze van liefde bij de ouders kan een kind belasten, maar geen enkele vorm van genegenheid tussen de ouders net zo. Dus denk goed na wat je opbouwt. Het gaat vooral om opbouwend bezig zijn. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid