Spring naar bijdragen

Laat het gaan!


Aanbevolen berichten

Na het oversteken van de Rode Zee kwam Mozes met zijn volk, na drie dagen lopen, zonder water te vinden bij Mara. Het water dat ze daar vonden was bitter. Mara betekent bitter. Het volk vroeg "Wat moeten wij nu drinken?", waarop God het water zoet maakte: 

Hij riep tot de HEERE, en de HEERE wees hem een stuk hout. Dat wierp hij in het water. Toen werd het water zoet. Daar heeft Hij het volk een verordening en een bepaling gegeven, en daar heeft Hij het op de proef gesteld.

Direct daarna openbaart God Zich als onze Heelmeester: 

dan zal Ik geen enkele van de ziekten over u brengen die Ik over Egypte gebracht heb, want Ik ben de HEERE, uw Heelmeester.

Waarom? Wat hebben ziektes te maken met bitter water? 

Als je wrok koestert jegens mensen, als je verbitterd bent of niet kunt vergeven, kan deze bitterheid soms tot ziekte leiden. Dus als je bitter bent over iets of iemand, is het tijd om het te laten gaan! Jouw gezondheid, vreugde en leven zijn belangrijker! Als je al ziek bent en je weet dat die bitterheid er iets mee te maken heeft, laat het gaan! Accepteer Jezus als je genezer. Hij draagt jouw verbittering en boosheid, Hij is jouw Geneesheer!

Link naar bericht
Deel via andere websites
13 minuten geleden zei WdG:

Stuk is van eigen hand, dus waarom een bron vermelden? Verder graag bij het onderwerp blijven, en bedankt!

Zoals @Robert Fransin het andere topic ook al aangeeft. Daarnaast is het gewoon netjes en eerlijk. En als je van plan bent om je hele site hiereen te knippen en plakken moet ik je ook alvast teleurstellen. Dat gaat niet gebeuren. Dus graag ook even een discussiepunt toevoegen. Dit is namelijk een discussieforum en geen blog. Voor enkel zenden is hier geen plaats.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Op verzoek van Thorgem een discussiepunt:

Na het oversteken van de Rode Zee kwam Mozes met zijn volk, na drie dagen lopen, zonder water te vinden bij Mara. Het water dat ze daar vonden was bitter. Mara betekent bitter. Het volk vroeg "Wat moeten wij nu drinken?", waarop God het water zoet maakte: 

Hij riep tot de HEERE, en de HEERE wees hem een stuk hout. Dat wierp hij in het water. Toen werd het water zoet. Daar heeft Hij het volk een verordening en een bepaling gegeven, en daar heeft Hij het op de proef gesteld.

Direct daarna openbaart God Zich als onze Heelmeester: 

dan zal Ik geen enkele van de ziekten over u brengen die Ik over Egypte gebracht heb, want Ik ben de HEERE, uw Heelmeester.

Vraag: Waarom openbaart God Zich hier als Heelmeester? Wat hebben ziektes te maken met bitter water? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei WdG:

Op verzoek van Thorgem een discussiepunt:

Na het oversteken van de Rode Zee kwam Mozes met zijn volk, na drie dagen lopen, zonder water te vinden bij Mara. Het water dat ze daar vonden was bitter. Mara betekent bitter. Het volk vroeg "Wat moeten wij nu drinken?", waarop God het water zoet maakte: 

Hij riep tot de HEERE, en de HEERE wees hem een stuk hout. Dat wierp hij in het water. Toen werd het water zoet. Daar heeft Hij het volk een verordening en een bepaling gegeven, en daar heeft Hij het op de proef gesteld.

Direct daarna openbaart God Zich als onze Heelmeester: 

dan zal Ik geen enkele van de ziekten over u brengen die Ik over Egypte gebracht heb, want Ik ben de HEERE, uw Heelmeester.

Vraag: Waarom openbaart God Zich hier als Heelmeester? Wat hebben ziektes te maken met bitter water? 

Waarom krijg ik de indruk dat je hier helemaal niet komt voor de dialoog maar slechts om te prediken? Als ik een preek wil horen ga ik daarvoor niet naar een discussieforum. Snap je me of niet? Niet dat je hier de enige bent hoor. Maar ik vind het knap verstorend.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei WdG:

dan zal Ik geen enkele van de ziekten over u brengen die Ik over Egypte gebracht heb, want Ik ben de HEERE, uw Heelmeester.

Vraag: Waarom openbaart God Zich hier als Heelmeester? Wat hebben ziektes te maken met bitter water? 

Het betreft hier zowel een belofte als een waarschuwing...

Luister goed naar God en voorkom rampspoed. Niet bij rampspoed je gaan beroepen op dit vers.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei WdG:

Op verzoek van Thorgem een discussiepunt:

Na het oversteken van de Rode Zee kwam Mozes met zijn volk, na drie dagen lopen, zonder water te vinden bij Mara. Het water dat ze daar vonden was bitter. Mara betekent bitter. Het volk vroeg "Wat moeten wij nu drinken?", waarop God het water zoet maakte: 

Hij riep tot de HEERE, en de HEERE wees hem een stuk hout. Dat wierp hij in het water. Toen werd het water zoet. Daar heeft Hij het volk een verordening en een bepaling gegeven, en daar heeft Hij het op de proef gesteld.

Direct daarna openbaart God Zich als onze Heelmeester: 

dan zal Ik geen enkele van de ziekten over u brengen die Ik over Egypte gebracht heb, want Ik ben de HEERE, uw Heelmeester.

Vraag: Waarom openbaart God Zich hier als Heelmeester? Wat hebben ziektes te maken met bitter water? 

Ik vind dit een bijzondere vraag omdat je inzoomt op een verband in de tekst wat er volgens mij niet direct zo ligt. Dit bijbelgedeelte gaat in de essentie volgens mij niet over de smaak van het water of over ziektes of het directe verband daartussen. Ik lees hier een samenvatting van een wonderlijke gebeurtenis en daaraan gekoppeld - maar de gebeurtenis overstijgend - een openbaring van God aan zijn volk: vertrouw op mij en Ik zorg voor je. 

Daarnaast, los van de tekst maar inhakend op het onderwerp dat je eigenlijk aandraagt: jup, bitterheid is inderdaad niet goed en kan je (geestelijk) leven behoorlijk verstoren. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 2/13/2018 om 21:33 zei Naeva:

Ik lees hier een samenvatting van een wonderlijke gebeurtenis en daaraan gekoppeld - maar de gebeurtenis overstijgend - een openbaring van God aan zijn volk: vertrouw op mij en Ik zorg voor je. 

Het zijn hele specifieke woorden:

dan zal Ik geen enkele van de ziekten over u brengen die Ik over Egypte gebracht heb, want Ik ben de HEERE, uw Heelmeester.

God openbaart Zich hier dus als onze Heelmeester. Zijn Woord is medicijn, niet alleen voor onze ziel en geest, maar ook voor ons lichaam (vlees). Sommigen denken dat God niet (meer) geneest, of dat genezing slechts geestelijk is. Echter, de Bijbel is duidelijk. Het woord van God is genezing voor ons lichaam:

Mijn zoon, sla acht op mijn woorden, neig je oor tot wat ik zeg. Laat ze niet wijken van je ogen, bewaar ze in het binnenste van je hart. Ze  zijn immers leven voor wie ze vinden, en genezing voor heel hun vlees.

Het is geen toeval dat God Zich openbaart als onze Geneesheer. Het is geen toeval dat ZIJN WOORDEN, waarvan we onze ogen niet moeten wijken, genezing voor ons vlees zijn. En, inderdaad, bitterheid staat dit vaak in de weg. Het is een gevolg van de werken van het vlees:

afgoderij, toverij, vijandschappen, ruzie, afgunst, woede-uitbarstingen, egoïsme, onenigheid, afwijkingen in de leer, jaloersheid, moord, dronkenschap, zwelgpartijen, en dergelijke.

Deze werken belemmeren vaak de uitkomst van een gebed. Daarom zou men niet moeten afwijken van de gezonde leer (de Genade van Christus), zich niet moeten inlaten met afgoderij en toverij (zoals reiki, yoga, zen-boeddhisme, voodoo, etc.). Sla acht op Gods Woorden, lees de Bijbel, ze zijn immers leven voor degene die ze vinden en een medicijn voor het lichaam!

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op ‎13‎-‎2‎-‎2018 om 19:52 zei Willempie:

Na het oversteken van de Rode Zee kwam Mozes met zijn volk, na drie dagen lopen, zonder water te vinden bij Mara. Het water dat ze daar vonden was bitter.

Drie dagen lopen, daar, zonder water. Dat ze überhaupt nog konden lopen is al een klein wonder. Dat het water bitter was zal ze een zorg zijn geweest.

Ik denk dat he hele verhaal een symbolische betekenis heeft, namelijk dat God een heelmeester is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Wat is bitter water? Als ik Numeri 5 lees, dan zou ik er toch maar niet aan beginnen.

https://www.statenvertaling.net/bijbel/nume/5.html

Inderdaad, dat bittere water was ze wel degelijk een zorg. Na drie dagen lopen, zonder water, was de teleurstelling enorm dat het water bitter was. Het is een FEIT dat God het water zoet maakte, zoals het eveneens een FEIT is dat God bittere zaken in ons leven zoet maakt. Geloof is de sleutel. En, is er sprake van ongeloof? Dat kan, daar zijn we mensen voor!

Ik geloof, Heere! kom mijn ongelovigheid te hulp.

We kunnen dus geloof en ongeloof tegelijk hebben. Ook daarin staat God ons bij. Laten we erkennen dat we zonder Hem niks zijn, niks kunnen!

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Wat is bitter water? Als ik Numeri 5 lees, dan zou ik er toch maar niet aan beginnen.

Ik vraag me af of het over hetzelfde soort bitter water gaat.

Nog even opgezocht wat er over Mara bekend is ende Wiki geeft onder andere het volgende commentaar:

Citaat

Er hoeft niets miraculeus achter dit verhaal te zitten; er bestaat een type van de Berberis die in de woestijn groeit en die gebruikt kan worden om brak water drinkbaar te maken. Sommige exegeten zien het verhaal over Mara als een van oorsprong etiologische mythe, gebruikt om de naam te verklaren.

Dat pleit voor mijn symbolische interpretatie.

3 minuten geleden zei WdG:

Het is een FEIT dat God het water zoet maakte,

Dat hoeft dus geen feit te zijn, als ik de Wiki mag geloven

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid