Spring naar bijdragen

Hoe geef je je christen-zijn in de praktijk vorm?


Aanbevolen berichten

3 uur geleden zei Willempie:

Jij kunt het niet verantwoorden of uitleggen? Heb je er al eens over nagedacht?

Omdat het van ons uitgaat. Leger des Heils doet het toch ook alleen. We werken uitsluitend met vrijwilligers zodat er niks aan de strijkstok blijft hangen. We helpen onze broeders en zusters maar ook andere mensen.

1 uur geleden zei Bonjour:

sjako, wist je van deze geheimhouding?

Er is geen geheimhouding, alleen kan ik ze zo niet ophoesten. Staat wellicht in het jaarboek. Wat de gemeente bij elkaar haalt en welke bijdragen er Nasr het Genootschap gaan wordt maandelijks netjes gepubliceerd op het prikbord. 

Bovendien wat is er mis met noodhulp? Spijkers op laag water zoeken noem ik dat. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 160
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ik denk dat het een wel samenhangt met het ander. Als je goede werken doet omdat je bij God in het krijt staat, dan ben je bezig met verwerven van eigen heil. En staat dus alles wat je doet (praktisch

Je bent niet vervelend. Natuurlijk praten we met mensen over het geloof, en natuurlijk bidden we met mensen. Praktisch betekent het dat we oplossingen voor problemen, van iedere aard, dus uit geloof o

Drie maal per dag bid ik het getijdengebed: lauden, vespers, completen. Elke zondag ga ik naar de mis en zo af en toe spreek ik de biecht als het nodig is. Nu in de veertigdagentijd leef ik ook iets s

Wat een onzin er weer verteld wordt over JG, ongelooflijk, Hier blijkt een totale onwetendheid hoopvol is  dat  Trajecto het nog aardig kan  relativeren,

En als het werkelijk een heet hangijzer is waarom gaat men het dan niet onderzoeken (VRAAGTEKEN). Ik bv. die graag alles onderzoekt alvorens een conclusie te trekken, deed het wel enige decennia geleden en ik moet eerlijk  toegeven dat ik ook met het idee speelde dat er geld aan de strijkstok bleef hangen, er blijft niets hangen en zeker niet aan het bestuur, ook weer onwetendheid, er is geen bestuur we zijn allemaal broeders, het bestuur ik zal het zomaar noemen dan moet alleen veel harder werken tegen gezonde  kost en goede inwoning zonder enige luxe.

Het geld gaat grotendeels naar de drukkerij en verwerking om miljoenen en miljoenen bijbel gratis te verdelen over goedwillende mensen op heel de wereld, ook ik heb meermalen een gratis bijbel en veel boeken gehad, markt waarde zeker enkele honderden euros

Wat denk je dat zoiets wel moet kosten. en dan zou er iemand in luxe leven, ik ben altijd zeer vroeg op om te studeren , maar nu dacht ik dat ik nog sliep

bewerkt door antoon
Link naar bericht
Deel via andere websites
7 uur geleden zei sjako:

Omdat het van ons uitgaat. Leger des Heils doet het toch ook alleen. We werken uitsluitend met vrijwilligers zodat er niks aan de strijkstok blijft hangen. We helpen onze broeders en zusters maar ook andere mensen.

Het Leger des Heils werkt juist wel samen met anderen. Officieel beschouwt het Leger zich niet eens als een kerk. Daarom wordt er niet gedoopt en er wordt geen avondmaal gehouden. Oorspronkelijk werden de mensen die door het Leger uit de goot werden gehaald doorverwezen naar de lokale kerkgenootschappen. Ik heb geen kritiek op jou hoor, Sjako. Jij bent niet verantwoordelijk voor de leiding van het WTG en hoeft dat allemaal niet uit te leggen en te verdedigen. Mijn kritiek is op de leiding in New York die zich blijkbaar zo superieur en exclusief acht dat alle andere denominaties zo'n beetje als duivels worden beschouwd. Alleen zij hebben de waarheid en staan onder direct gezag van Jezus zelf. Alle anderen niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
17 uur geleden zei antoon:

Wat denk je dat zoiets wel moet kosten.

@Trajecto.

Dit vind ik dus een uitnodiging om naar de cijfers te vragen. antoon heeft alles onderzocht. Of hij heeft de cijfers, om mijn part van een jaar decennia geleden, of er is geheimhouding.

modbreak Trajecto: Inderdaad, maar eigenlijk is het allemaal niet echt ontopic.

 

17 uur geleden zei antoon:

Ik bv. die graag alles onderzoekt

Wel met de premise dat God bestaat, de Bijbel waar is en, naar ik nu graag wil weten, dat het JG bestuur altijd de waarheid verteld.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vind het allemaal weer heel aanvallend. Jehovah’s Getuigen bekostigen alles uit vrijwillige bijdragen. Er wordt precies aangegeven hoeveel er binnen is gekomen en hoeveel er is uitgegeven per gemeente. Dat is wat ons aangaat. Wat het bestuur er verder mee doet interesseert me verder niet. Het geld is hard nodig voor prediking, Koninkrijkszalen, onderhoud, calamiteiten etc. Het is spijkers op laag water zoeken en ik hou er dan ook over op.

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 uur geleden zei sjako:

Omdat het van ons uitgaat. Leger des Heils doet het toch ook alleen. We werken uitsluitend met vrijwilligers zodat er niks aan de strijkstok blijft hangen. We helpen onze broeders en zusters maar ook andere mensen.

Het Leger des Heils doet het niet alleen. Ze werken samen met anderen, ontvangen hulpgoederen van anderen en helpen ongeacht de vraag of het nu om 'broeders en zusters' gaat of niet. En, ook heel belangrijk, bij het Leger staat hulp verlenen voorop. De keren dat ik met ze heb samen gewerkt, werd er tijdens de hulpverlening niet over de bijbel gesproken.  De situatie bij het LdH is dus heel anders.

Dat er met vrijwilligers wordt gewerkt zegt niets over een strijkstok; het betekent alleen dat de mensen niet in loondienst zijn. Strijkstok betekent in de meeste gevallen onkostenvergoedingen die los staan van loon. Het is ongelooflijk naïef, om te verwachten dat je met de zin 'uitsluitend vrijwilligers dus geen strijkstok' mensen denkt te kunnen overtuigen van de afwezigheid van een strijkstok.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb verschillende kantoren en huisvestingen bezocht iedereen mag dat ook journalisten, er wordt niets in het verborgene gehouden

De bijdrage is vrijwillig, als iemand niets geeft valt dat niet op, en nogmaals ik heb al zoveel gratis gekregen en ik niet alleen, wereldwijd en met de bouw van zalen en congres centra zou dat over een aantal jaren  in de miljarden kunnen oplopen allemaal bekostigd uit vrijwilligheid.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Thorgrem:

Het is maar de vraag hoe vrijwillig die bijdrage is. 

Zou best vrijwillig kunnen zijn, met een verplicht randje.

Als ze het voor kost en inwoning doen, prima. Als leden vrijwillig afstaan, prima. 

Bij mij irriteert het dat ze constant zichzelf op de borst kloppen en zich betere gelovigen achten dan anderen:

"wij voeren geen oorlog", "wij gaan langs de deuren, niemand anders doet dat", "kijk eens hoeveel uren wij prediken" etc etc etc.

Het is in strijd met elke bijbelse regel. 

Als je iets doet, doe het dan in stilte. Maar dat hautaine gedrag, dat is wat ik walgelijk vind.

Link naar bericht
Deel via andere websites
14 uur geleden zei Thorgrem:

Het is maar de vraag hoe vrijwillig die bijdrage is. 

Heel vrijwillig en het wordt ook niet genoteerd hoeveel je geeft. Je doet het anoniem in een van de kistjes achterin de zaal. Er wordt geen collecte gehouden waar je ziet hoeveel de buurman geeft.

12 uur geleden zei HJW:

"wij voeren geen oorlog", "wij gaan langs de deuren, niemand anders doet dat", "kijk eens hoeveel uren wij prediken" etc etc etc.

 

Als je daar niet tegen kan, moet je er niet naar vragen.

Je rukt deze tekst teveel uit het geheel. En ik heb het topic even doorgescrold en kan niet vinden dat HJW eerder in dit topic iets heeft gepost en dus ook niet een vraag. Hij doet in de post waarop je reageert een mededeling over hoe hij iets vindt maar vraagt niets.

12 uur geleden zei HJW:

Als je iets doet, doe het dan in stilte. Maar dat hautaine gedrag, dat is wat ik walgelijk vind.

Tja, Christenen geven licht in de duisternis. Het valt op. Als jij dat walgelijk vindt kan ik niks aan doen.

modbreak Trajecto: Te kort door de bocht; weliswaar begrijpelijk omdat je een aanval op de richting die je aanhangt zag maar..., toch maar niet zo doen, zou ik zeggen.

 

14 uur geleden zei antoon:

De bijdrage is vrijwillig, als iemand niets geeft valt dat niet op, en nogmaals ik heb al zoveel gratis gekregen en ik niet alleen, wereldwijd en met de bouw van zalen en congres centra zou dat over een aantal jaren  in de miljarden kunnen oplopen allemaal bekostigd uit vrijwilligheid.

Het is jammer dat men niet in wilt inzien dat dit enkel door Jehovah's geest kan ontstaan. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei sjako:

Je doet het anoniem in een van de kistjes achterin de zaal. Er wordt geen collecte gehouden waar je ziet hoeveel de buurman geeft.

Citaat

And the money kept rolling in from every side
....
Now you may feel it should have been a voluntary cause
Ah, but that's not the point, my friends

When the money keeps rolling in, you don't ask how
Think of all the people gonna see some good times now
...

And the money kept rolling out in all directions
To the poor, to the weak, to the destitute of all complexions
Now cynics claim a little of the cash has gone astray
Ah, but that's not the point, my friends

When the money keeps rolling out, you don't keep books
You can tell you've done well by the happy, grateful looks
Accountants only slow things down, figures get in the way
 

Deze tekst komt uit de musical Evita. Een van de regels die ik even heb weggelaten:

Never been a fund like the Foundation Eva Peron! Dus wel.

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 minuten geleden zei sjako:

Heel vrijwillig en het wordt ook niet genoteerd hoeveel je geeft. Je doet het anoniem in een van de kistjes achterin de zaal. Er wordt geen collecte gehouden waar je ziet hoeveel de buurman geeft.

Ik heb een hekel aan collectes, alleen al omdat kerken alle schijn dienen te vermijden dat het ze om geld is te doen. Tegelijkertijd snap ik natuurlijk heel goed dat er geld nodig is om de boel draaiende te houden. Ik heb eens gelezen van een Leger des Heils officier die er ook een hekel aan had en, na daarover gebeden te hebben, de proef op de som nam en gewoon geen collectes meer hield. Haar getuigenis was dat er niet minder geld binnenkwam. Ik ken christelijke arbeiders die weigeren om financiële hulp te vragen, al is de nood nog zo hoog. Ze vinden dat als ze voor God werken, Hij dan ook maar moet voorzien in hun behoeftes. Dat is een radicaal standpunt maar God lijkt dat wel leuk te vinden. Tegelijkertijd lees ik dat Paulus de gemeentes vroeg om regelmatig geld opzij te zetten om anderen te kunnen helpen. Zij die overhebben helpen de anderen die tekort komen, opdat, mochten er tijden komen dat zij zelf te kort komen, weer door anderen geholpen worden.

bewerkt door Willempie
Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Bonjour:

Deze tekst komt uit de musical Evita. Een van de regels die ik even heb weggelaten:

Het is toch logisch dat er geld nodig is voor zo'n organisatie. Iedereen geeft wat hij wilt. Er zijn geen richtlijnen hoeveel je moet geven, geen tienden of zoiets. Snap dat het moeilijk te begrijpen is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Bonjour:

But that's not the point my friend.

Accountants only slow things down, figures get in the way ....

Maar alles en iedereen wantrouwen als het met geld heeft te maken gaat ook niet helpen. Ik hoor regelmatig van mensen dat ze niets meer aan goede doelen schenken omdat ze geen enkele organisatie vertrouwen. Ja, zo maak je je er wel heel gemakkelijk van af.

Link naar bericht
Deel via andere websites
16 minuten geleden zei Willempie:

Maar alles en iedereen wantrouwen als het met geld heeft te maken gaat ook niet helpen. Ik hoor regelmatig van mensen dat ze niets meer aan goede doelen schenken omdat ze geen enkele organisatie vertrouwen. Ja, zo maak je je er wel heel gemakkelijk van af.

Wat is het nut van geld geven aan goede doelen?

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei Willempie:

Het geven zelf heeft al nut. Het is de enige manier om je van Mammon te bevrijden. En "God heeft de blijde gever lief".

Is het dan niet zaak om eerst binnen eigen gemeente te zorgen dat er geen nood is in dat opzicht?

Link naar bericht
Deel via andere websites
27 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Is het dan niet zaak om eerst binnen eigen gemeente te zorgen dat er geen nood is in dat opzicht?

Het lijkt me volkomen juist in je eigen omgeving te beginnen. Je familie, gemeente en waar je zo verder in de eigen omgeving mee wordt geconfronteerd. Ik denk dat een christen daarvoor ook om wijsheid moet bidden. Het zou inderdaad vreemd zijn om geld naar een (buitenlandse) organisatie over te maken en je eigen gemeente te vergeten. Toen ik nog veel verdiende (en nog vrijgezel was) maakte ik maandelijks vijf procent van mijn bruto salaris over naar de gemeente waar ik thuishoorde en de andere vijf procent verdeelde ik over organisaties die mij nauw aan het hart lagen. Inmiddels probeer ik tien procent van mijn netto inkomen af te staan maar zelfs dat lukt me niet altijd. Het is gelukkig geen wet van Meden en Perzen maar het heeft me altijd blij gemaakt om te geven (en anderen te helpen die dat nodig hadden). En sinds ik het minder heb ervaar ik dat God altijd overal in voorziet, vaak op het allerlaatste moment als de nood het hoogst is. Dat lijkt God ook leuk te vinden. :#

In mijn geval heeft God me verschillende malen duidelijk laten weten dat Hij het zeer op prijs stelt als ik mijn tien procent weggeef. Het is ook een geloofsdaad, een daad van vertrouwen. "Beproeft Mij toch daarin...." Ik weet van een (wijlen) zeer succesvolle zakenman die het heeft omgedraaid en tien procent zelf hield en negentig procent weggaf. Daar word ik erg blij van, van dat soort dingen. Dat maakt ook dat bijvoorbeeld de schepen van Operatie Mobilisatie en Mercy Ships kunnen blijven varen. Heel veel van het benodigde geld daarvoor komt van rijke zakenmensen, vooral uit de V.S.

bewerkt door Willempie
Link naar bericht
Deel via andere websites
19 minuten geleden zei Willempie:

In mijn geval heeft God me verschillende malen duidelijk laten weten dat Hij het zeer op prijs stelt als ik mijn tien procent weggeef.

En als er eens een maand tussen zit waarin je 25 procent weg zou kunnen geven, doe je dat dan ook?

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Kaasjeskruid:

En als er eens een maand tussen zit waarin je 25 procent weg zou kunnen geven, doe je dat dan ook?

Als God dat op mijn hart legt, ja natuurlijk! Met graagte! Maar sinds ik ben getrouwd heb ik ook (een klein beetje) met mijn vrouw te overleggen. :) Niet dat die gierig is hoor, verre van dat zelfs. Ik heb ook wel eens geld geleend om iemand te kunnen helpen maar dat doe ik niet meer. Dat was niet God's wil.  

Ik vind het trouwens wel leuk en zinvol om over geld te praten. Ik heb gemerkt dat dit onderwerp vaak angstvallig wordt vermeden, ook helaas binnen kerken. Misschien dat het een beetje confronterend is. Maar ik wil nog wel iets leuks vertellen.

Het was in Afrika en ik zat zeer krap bij kas. Ontmoet ik een vrouw die mensen in de dorpjes in haar omgeving bezocht om te evangeliseren en met mensen te bidden en zo. Ze deed dat op de fiets en iemand vertelde me dat ze haar fiets hadden gestolen. Zegt God tegen me (heel duidelijk hoor): "Koop een nieuwe fiets voor haar". Mijn antwoord: "Maar dat kost me alles wat ik nog overheb voor de rest van de maand en ik moet nog rekeningen betalen ook." "Je geeft het niet aan me, je leent het me." Ik weet niet meer precies hoe maar ik ben evengoed de maand doorgekomen. Daarna begon het een soort sport te worden. Bijzonder onverantwoordelijk hoor. Gewoon alles wat je hebt in de collectebak pleuren en dan kijken hoe God weer voorziet. Dat zijn toch prachtige dingen om mee te maken? Zo wordt het leven met God een schitterend avontuur. Maar toen was ik nog vrijgezel. :)

bewerkt door Willempie
Link naar bericht
Deel via andere websites
14 uur geleden zei sjako:

Als je daar niet tegen kan, moet je er niet naar vragen. 

Ik vraag er niet naar. Je meldt het bij meerdere gelegenheden. Ongevraagd.

14 uur geleden zei sjako:

Tja, Christenen geven licht in de duisternis. Het valt op. Als jij dat walgelijk vindt kan ik niks aan doen. 

Wow.....is dit een gevolg van de zuivere leer ?

modbreak Trajecto: Suggestief gepraat in reactie op suggestief praten door gespreksgenoot

Je verdraait heel bewust mijn woorden en probeert mij met deze leugen in een kwaad daglicht te stellen. Is dat je ware aard ?

Dat christenen licht geven is fantastisch. Kan niet genoeg van zijn.

Het walgelijke zit erin dat jij je steeds op de borst klopt en maar loopt te verkondigen dat jouw licht zo mooi is en toch echt mooier dan die van anderen. En dat jij toch zoveel beter bezig bent dan anderen.

Jezus moet daar niets van hebben, van dat soort gedrag.

modbreak Trajecto: Zo spreken met de ander is niet de bedoeling. Je laat je meeslepen door dingen die je ziet maar die niet rechtstreeks voorafgaan aan je bericht. Niet doen; het geeft een ruziereeks die niet goed te modereren is. Ik ga niet opzoeken en bekijken wat @sjako wel of niet heeft gezegd in andere draden en wat mogelijk wat te veel een gehalte van op de borst kloppen zou hebben. Als je iets ziet dat je in zo'n zin niet bevalt kun je het beter rapporteren. Het is op dit forum niet de bedoeling jezelf of de organisatie waarvan je lid bent op een voetstuk te plaatsen, dan is een fijn gesprek namelijk niet goed mogelijk. Voorts is het ook niet de bedoeling om een (kerk-)organisatie steeds aan te vallen wanneer dat maar even kan. Vragen stellen of een je verbazing over iets uitspreken kan natuurlijk wel. Maar iets als "jullie doen dit en Jezus gruwt daarvan" is dan natuurlijk niet de manier. Als je gedrag constateert van forummers dat mogelijk de spuigaten uitloopt dan is dat melden de weg; zelf erachteraan lopen en als een soort luis in de pels willen gaan werken kan verkeerd uitpakken. Dan kan het weleens zo worden dat men juist vooral jouw gedrag als hinderlijk ervaart. Iets melden kan via "contact"; dan ziet het hele team het. Via PB aan een teamlid melden kan natuurlijk ook.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei HJW:

Dat christenen licht geven is fantastisch. Kan niet genoeg van zijn.

Ik klop me helemaal niet op de borst. JG worden nogal gedemoniseerd hier en ik wil aantonen dat je er helemaal naast zit. Er worden voorbeelden gevraagd en die geef ik dan. Ik wil je vragen om op te houden met demoniseren. Waarom spreek je bijv Willempie niet aan die ook nogal pocht hoe gul hij wel niet is ( @Willempie ik heb daar niks op tegen hoor, integendeel, maar ik praat even vanuit de belevingswereld van HJW).

Link naar bericht
Deel via andere websites

In Nederland is geld een taboe-onderwerp. Er mag niet over gesproken worden... En zo zijn er meerdere onderwerpen die niet besproken mogen worden. Mijn ervaring met mensen, die het meeste klagen, diegenen die anderen verwijten maken, diegenen die anderen erop aanspreken dat er geen collectes gehouden (moeten) worden, vaak (dus niet altijd) het minst of zelfs helemaal niks geven. Wanneer iedere Christen zijn of haar deel zou doen, dan was deze zinloze discussie totaal niet nodig. Ik begrijp trouwens ook niet waarom mensen zich gaan verantwoorden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid