Spring naar bijdragen

Hoe geef je je christen-zijn in de praktijk vorm?


Aanbevolen berichten

2 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Krijg nou wat. Hoe kan dat nou?

Deze man spreekt toch niet alsof het Koninkrijk van God al op aarde is gevestigd. Hij geeft toch toe dat hij nog steeds kampt met sombere episodes. Ik vind het een heel tegenstrijdig gebeuren tussen wat er in deze preek wordt gezegd en in die gemeente wordt beleden. Het klopt niet. Het Koninkrijk van God is niet van hier en nu. Jezus geeft dit toch duidelijk aan:

Jezus antwoordde: Mijn Koninkrijk is niet van deze wereld. Indien Mijn Koninkrijk van deze wereld ware, zo zouden Mijn dienaren gestreden hebben, opdat Ik den Joden niet ware overgeleverd; maar nu is Mijn Koninkrijk niet van hier. (Joh.18:36)

De inhoud van de preek staat m.i. ook haaks op jou benadering van zorgen door bv de bezorgdheidgeest/vloek weg te jagen en te bidden. Hmmm, wellicht is de beste man een vreemde eend in de bijt van het koninkrijk nu gebeuren.

Voor de duidelijkheid: ik wijs de "Kingdom Now" leer af. Verbaasd?

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 160
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ik denk dat het een wel samenhangt met het ander. Als je goede werken doet omdat je bij God in het krijt staat, dan ben je bezig met verwerven van eigen heil. En staat dus alles wat je doet (praktisch

Je bent niet vervelend. Natuurlijk praten we met mensen over het geloof, en natuurlijk bidden we met mensen. Praktisch betekent het dat we oplossingen voor problemen, van iedere aard, dus uit geloof o

Drie maal per dag bid ik het getijdengebed: lauden, vespers, completen. Elke zondag ga ik naar de mis en zo af en toe spreek ik de biecht als het nodig is. Nu in de veertigdagentijd leef ik ook iets s

4 minuten geleden zei sjako:

Anders zou je preterisme aanhangen toch?

Inderdaad. "Kingdom Now" aanhangers zijn per definitie preterisme-aanhangers. Andersom is NIET het geval. Naar mijn mening is het gevaar van het preterisme dat het in veel denominaties voorkomt. Je herkent preterisme-aanhangers niet direct. Ik ken mensen die, zonder dat ze het door hadden, in een gemeente zaten waar het preterisme heerste.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei sjako:

Het preterisme is verzonnen door de katholieke kerk als een soort bliksemafleider tegen het opkomende protestantisme. Door bepaalde zaken die in de toekomst plaats gaan vinden, zoals het duizend jarig rijk, wordt in het heden geplaatst.

Ik wil niet de katholieke kerk de "schuld" daarvan geven, sjako. Het preterisme komt helaas overal voor. Er zijn wel degelijk katholieken die niks met het preterisme hebben. Ik denk dat het preterisme door satan verzonnen is. Preteristen plaatsen eindtijd-profetieen in de eerste eeuw na Christus. Er zijn mensen die denken dat het preterisme al bij de eerste Christenen voorkwam; de katholieke kerk bestond toen niet eens! Sommige eerste Christenen geloofden wellicht dat de wederkomst binnen die generatie zou plaatsvinden.

Er zijn allerlei gelovigen die het preterisme bewust of onbewust aanhangen. Er zijn ook genoeg gelovigen die er niks van af weten. Ik geloof dat Jezus onze Verlosser is, en dat door Hem te aanvaarden we inderdaad het geluk OOK op aarde zullen vinden, MAAR, Jezus is OOK onze Rechter. Wanneer de eindtijd in het verleden geplaatst wordt, komt er geen duizendjarig rijk meer, komt er geen anti-christ meer, geen verdrukking, geen Armageddon. Wat is het gevaar, en de Bijbel voorspelt het: er zal een anti-christ komen, die als god aanbeden zal worden. Het preterisme legt de rode loper uit voor de komende anti-christ.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Kaasjeskruid:

Enigszins. Maar goed om te horen. Ik heb nu 3 preken beluistert van deze man en ik vind ze prachtig.

Waarom ben je verbaasd?

Volgens mij is ons grootste verschil in inzicht dat ik geloof dat de gaven van de Geest in de huidige tijd nog verstrekt worden, en jij niet? Ik geloof in de komende wederkomst. Ik geloof ook in een komend oordeel. Ik geloof ook in een duizendjarig rijk. Ik geloof dat gerechtigheid een geschenk is, dat we niet kunnen verdienen. Ik geloof ook dat er een hel is, en dus in een eeuwig bewustzijn. Ik geloof absoluut niet dat gelovigen moeten werken om het koninkrijk op aarde, samen met Christus op te bouwen. De "kingdom now" leer is naar mijn mening een gevaarlijke leer, die heel geraffineerd de kop op steekt in allerlei gemeenten, zonder dat mensen het door hebben.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei WdG:

Waarom ben je verbaasd?

Ergens heeft zich het idee bij mij postgevat dat jij daar aanhanger van zou zijn. Volledig misgeslagen die plank dus.

4 minuten geleden zei WdG:

Volgens mij is ons grootste verschil in inzicht dat ik geloof dat de gaven van de Geest in de huidige tijd nog verstrekt worden, en jij niet?

Ik geloof dat God zijn gaven geeft aan wie Hij wil. Voorts geloof ik dat God nog steeds mensen geneest. Echter het verschil tussen jou en mij zit hem in het gegeven dat ik van mening ben dat God niet iedereen geneest en dat Hij daar zo Zijn redenen voor heeft.

6 minuten geleden zei WdG:

De "kingdom now" leer is naar mijn mening een gevaarlijke leer, die heel geraffineerd de kop op steekt in allerlei gemeenten, zonder dat mensen het door hebben.

Daarom ben ik ook teleurgesteld dat deze man in een dergelijke gemeente predikt. Ik krijg niet het idee dat deze man er zelf ook van overtuigd is. Maar ik ken hem nog maar net, dus ik zal eerst informatie inwinnen voordat ik hier een oordeel over vorm.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Ergens heeft zich het idee bij mij postgevat dat jij daar aanhanger van zou zijn. Volledig misgeslagen die plank dus.

Inderdaad. Ik gruwel zelfs van die leer, als ik dat zo mag zeggen...

Citaat

Ik geloof dat God zijn gaven geeft aan wie Hij wil. Voorts geloof ik dat God nog steeds mensen geneest. Echter het verschil tussen jou en mij zit hem in het gegeven dat ik van mening ben dat God niet iedereen geneest en dat Hij daar zo Zijn redenen voor heeft.

Feit is dat er mensen ziek zijn en feit is ook dat er mensen zijn die niet genezen. Ik geloof echter dat God iedereen wil genezen, iedereen wil vergeven en iedereen wil redden. Immers, "De Heere wil niet dat enigen verloren gaan, maar dat allen tot bekering komen". Toch gaan er mensen verloren, en zo zijn er ook mensen die niet genezen. Het is NIET Gods Wil, er zijn wel redenen voor. Ik formuleer het dus anders. God vergeeft dus ook niet iedereen, en daar heeft Hij Zijn redenen voor! Welke?

Citaat

Daarom ben ik ook teleurgesteld dat deze man in een dergelijke gemeente predikt. Ik krijg niet het idee dat deze man er zelf ook van overtuigd is. Maar ik ken hem nog maar net, dus ik zal eerst informatie inwinnen voordat ik hier een oordeel over vorm.

Ik begrijp jouw teleurstelling. Ik weet trouwens niet alles over deze gemeente.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Citaat

Inderdaad. Ik gruwel zelfs van die leer, als ik dat zo mag zeggen...

Iedere leer die niet van de auteur van de schrift komt en geen ondersteuning heeft in de schrift is een gruwel in Gods ogen, dient voor ons ook een gruwel te zijn, de mens die het brengt dienen we niet meteen te verwerpen, hij/ zij kan tot inkeer komen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
21 minuten geleden zei WdG:

Klopt. Ben je het met me eens dat er mensen zijn die helaas naar de hel gaan, om daar eeuwig te blijven?

Eeuwig zondigen verdient eeuwig straf... Daarom is dit leven zo belangrijk! Alleen in dit leven kan men de keuze maken voor God en zodoende die straf afgewend zien.

Link naar bericht
Deel via andere websites
20 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Eeuwig zondigen verdient eeuwig straf... Daarom is dit leven zo belangrijk! Alleen in dit leven kan men de keuze maken voor God en zodoende die straf afgewend zien.

Ben ik met je eens. Is het ingewikkeld om de straf te ontlopen, of is het volgens jou eenvoudig? Ben je het met me eens dat het Gods Wil is dat niemand verloren gaat?

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei WdG:

Ben ik met je eens. Is het ingewikkeld om de straf te ontlopen, of is het volgens jou eenvoudig? Ben je het met me eens dat het Gods Wil is dat niemand verloren gaat?

Iedereen, zonder uitzondering, is welkom en mag zijn/haar vertrouwen leggen in God de Vader door het werk van Jezus te aanvaarden als het enige werk dat bevrijden kan. Geen enkele inspanning van onze kant kan meewerken en bijdragen aan Zijn verlossende werk.

Het is zo simpel, dat het voor de meesten ongelooflijk lijkt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
59 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Iedereen, zonder uitzondering, is welkom en mag zijn/haar vertrouwen leggen in God de Vader door het werk van Jezus te aanvaarden als het enige werk dat bevrijden kan. Geen enkele inspanning van onze kant kan meewerken en bijdragen aan Zijn verlossende werk.

Het is zo simpel, dat het voor de meesten ongelooflijk lijkt.

Inderdaad. Er staat ook geschreven "De Heere vertraagt de belofte niet  (zoals sommigen dat als traagheid beschouwen),  maar Hij heeft geduld met ons en wil niet dat enigen verloren gaan, maar dat allen tot bekering komen", ofwel het is Gods Wil dat iedereen, inderdaad zonder uitzondering tot bekering komt. Toch gaan er mensen eeuwig naar de hel. Hoe rijm je dat met Gods Wil? Kiest Hij er voor sommigen niet te redden? Wiens schuld is het als iemand in de hel komt?

Link naar bericht
Deel via andere websites
13 uur geleden zei WdG:

Feit is dat er mensen ziek zijn en feit is ook dat er mensen zijn die niet genezen. Ik geloof echter dat God iedereen wil genezen, iedereen wil vergeven en iedereen wil redden. Immers, "De Heere wil niet dat enigen verloren gaan, maar dat allen tot bekering komen". Toch gaan er mensen verloren, en zo zijn er ook mensen die niet genezen. Het is NIET Gods Wil, er zijn wel redenen voor. Ik formuleer het dus anders. God vergeeft dus ook niet iedereen, en daar heeft Hij Zijn redenen voor! Welke?

Inderdaad, God wilt iedereen genezen, en zal ook iedereen genezen. Maar we zitten nu in een tussenperiode. De basis tot herstel van alles is gelegd. Nu is Jezus Zijn gemeente aan het verzamelen in de loop van de eeuwen na Zijn opstanding. Straks bij Zijn zichtbare wederkomst zal het Koninkrijk van God aanbreken op deze aarde. Voor kwaadwillenden een moeilijke tijd, maar voor goedwillende mensen een tijd om naar uit te zien. Dan zal iedereen genezen, want iedereen is nu ziek als het ware. Zelfs de dood wordt weggedaan. Alleen we moeten wel geloof stellen en er naar handelen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 minuten geleden zei WdG:

Inderdaad. Er staat ook geschreven "De Heere vertraagt de belofte niet  (zoals sommigen dat als traagheid beschouwen),  maar Hij heeft geduld met ons en wil niet dat enigen verloren gaan, maar dat allen tot bekering komen", ofwel het is Gods Wil dat iedereen, inderdaad zonder uitzondering tot bekering komt. Toch gaan er mensen eeuwig naar de hel. Hoe rijm je dat met Gods Wil? Kiest Hij er voor sommigen niet te redden? Wiens schuld is het als iemand in de hel komt?

Voorlopig bevindt zich er nog niemand in de hel (whatever that may be), behalve op deze aarde.

bewerkt door Willempie
Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Eeuwig zondigen verdient eeuwig straf... Daarom is dit leven zo belangrijk! Alleen in dit leven kan men de keuze maken voor God en zodoende die straf afgewend zien.

Werkelijk, ik gruw van deze gedachte. Zo is God niet. Voor een paar zonden in een kort leven iemand tot in de eeuwigheid martelen is zo wat niet God is. Het is dan ook niet Bijbels. Het is een belediging voor God.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei sjako:

Werkelijk, ik gruw van deze gedachte. Zo is God niet. Voor een paar zonden in een kort leven iemand tot in de eeuwigheid martelen is zo wat niet God is. Het is dan ook niet Bijbels. Het is een belediging voor God.

Daaraan denk ik dan ook als ik bid: "Uw Naam worde geheiligd." De satan doet al heel lang zijn best om God als een soort monster voor te stellen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 minuten geleden zei WdG:

Toch gaan er mensen eeuwig naar de hel.

Het hele woord 'hel' staat niet in de Bijbel. Iemand kan voor eeuwig verloren gaan, voor eeuwig dood. De Bijbel noemt dat de Tweede dood. Maar zonder bewustzijn. 

Zojuist zei Willempie:

Daaraan denk ik dan ook als ik bid: "Uw Naam worde geheiligd." De satan doet al heel lang zijn best om God als een soort monster voor te stellen.

Inderdaad, vreselijk. God is de personificatie van liefde en gerechtigheid. Hoe past een hel daarin? Het wordt niet geleerd in de Bijbel. Hoe kan je liefde ontwikkelen voor God als je dat kunt geloven? Ik begrijp dat werkelijk echt niet. Een ouder zegt toch ook niet "Hou van me, anders gooi ik je in het vuur, beetje voor beetje." Nee, een kind houdt van zijn ouders omdat zij voor hem/haar zorgt. Zo is het ook met onze Vader. Ik hou van Hem, omdat Hij voor me zorgt en zelfs Zijn eigen Zoon heeft gegeven. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid