Spring naar bijdragen

Hoe geef je je christen-zijn in de praktijk vorm?


Aanbevolen berichten

1 minuut geleden zei WdG:

Mogelijk. Met het volgende ben je het (dus?) eens: God redt niet iedereen, en daar heeft Hij dus Zijn reden(en) voor? En dat terwijl de redding voor iedereen beschikbaar is.

Mij bekruipt nu het gevoel dat ik op een papegaai ga lijken als ik hier antwoord op geef.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 160
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ik denk dat het een wel samenhangt met het ander. Als je goede werken doet omdat je bij God in het krijt staat, dan ben je bezig met verwerven van eigen heil. En staat dus alles wat je doet (praktisch

Je bent niet vervelend. Natuurlijk praten we met mensen over het geloof, en natuurlijk bidden we met mensen. Praktisch betekent het dat we oplossingen voor problemen, van iedere aard, dus uit geloof o

Drie maal per dag bid ik het getijdengebed: lauden, vespers, completen. Elke zondag ga ik naar de mis en zo af en toe spreek ik de biecht als het nodig is. Nu in de veertigdagentijd leef ik ook iets s

Zojuist zei Kaasjeskruid:

Mij bekruipt nu het gevoel dat ik op een papegaai ga lijken als ik hier antwoord op geef.

Ik wilde even duidelijkheid of je het met me eens bent wat dit punt betreft? Antwoord is dus "ja". Gebleken is dat je over andere zaken (Kingdom now) een totaal verkeerd beeld van mij had.

Zojuist zei Willempie:

Het gaat om de manier waarop en de verplichting om het op die manier te doen. Ik weet dat het leuk kan zijn. Heb het zelf ook gedaan.

Ben het deels met je eens. Als jij een dierbare op de snelweg ziet lopen, dan trek je die persoon misschien wel met geweld van de weg, om te voorkomen dat hij of zij dood gereden wordt? Of roep je voorzichtig, en als er niet gereageerd wordt denk je "jammer"?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Willempie:

Het gaat om de manier waarop en de verplichting om het op die manier te doen. Ik weet dat het leuk kan zijn. Heb het zelf ook gedaan.

Leuk te horen, maar niet van deur tot deur neem ik aan. Blijkt toch een van de beste manieren. Andere manieren zijn ook prima, als je het maar doet. Tegenwoordig doen we het ook met stands. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
21 minuten geleden zei sjako:

Leuk te horen, maar niet van deur tot deur neem ik aan. Blijkt toch een van de beste manieren. Andere manieren zijn ook prima, als je het maar doet. Tegenwoordig doen we het ook met stands. 

Ja, wel van deur tot deur. De JG's zijn namelijk niet de enigen die dat doen, al lijken ze zelf te denken van wel.

23 minuten geleden zei WdG:

Ben het deels met je eens. Als jij een dierbare op de snelweg ziet lopen, dan trek je die persoon misschien wel met geweld van de weg, om te voorkomen dat hij of zij dood gereden wordt? Of roep je voorzichtig, en als er niet gereageerd wordt denk je "jammer"?

Het probleem is dat de meerderheid van de mensen (hier in Nederland althans) er helemaal niets mee te maken wil hebben. Voor mensen bidden is dan misschien effectiever dan ze aan te spreken. Ik heb een vriend, die uitgesproken atheïstisch was, die er altijd zelf over begon en dan kwaad op me werd. Totdat ik een keer tegen hem zei: "Je begint er steeds zelf over, ik niet." Op dat moment drong het tot hem door. Op mijn werk spreek ik er alleen over als iemand mij erover vraagt. Mijn werkgever heeft me niet aangenomen om te evangeliseren. Maar ik maak wel steeds duidelijk, het liefst met grapjes, hoe ik er in sta. Ik zeg dan bijvoorbeeld dat mijn ochtendgebed steeds langer wordt omdat "jullie er zo'n zooitje van maken". Dat zeg ik ook tegen mijn directeur en dan kijkt hij me telkens heel vreemd aan. Dat is gewoon leuk. Of in een vergadering: "Wie opent er met gebed?" Ik schaam me nergens meer voor maar dat komt misschien ook wel omdat ik ouder wordt. Ik hoef niet meer zo nodig "populair" te zijn. Ik heb ook niet langer de behoeft om aardig gevonden of serieus genomen te worden.

bewerkt door Willempie
Link naar bericht
Deel via andere websites
17 minuten geleden zei Willempie:

Ja, wel van deur tot deur. De JG's zijn namelijk niet de enigen die dat doen, al lijken ze zelf te denken van wel.

Het probleem is dat de meerderheid van de mensen (hier in Nederland althans) er helemaal niets mee te maken wil hebben. Voor mensen bidden is dan misschien effectiever dan ze aan te spreken. Ik heb een vriend, die uitgesproken atheïstisch was, die er altijd zelf over begon en dan kwaad op me werd. Totdat ik een keer tegen hem zei: "Je begint er steeds zelf over, ik niet." Op dat moment drong het tot hem door. Op mijn werk spreek ik er alleen over als iemand mij erover vraagt. Mijn werkgever heeft me niet aangenomen om te evangeliseren. Maar ik maak wel steeds duidelijk, het liefst met grapjes, hoe ik er in sta. Ik zeg dan bijvoorbeeld dat mijn ochtendgebed steeds langer wordt omdat "jullie er zo'n zooitje van maken". Dat zeg ik ook tegen mijn directeur en dan kijkt hij me telkens heel vreemd aan. Dat is gewoon leuk. Of in een vergadering: "Wie opent er met gebed?" Ik schaam me nergens meer voor maar dat komt misschien ook wel omdat ik ouder wordt.

"Want ik schaam mij het evangelie niet; want het is een kracht. Gods tot behoud voor een ieder die gelooft", toch!!? Als ik me goed herinner, ben je toch ook in Afrika geweest, waar je bijvoorbeeld hebt meegemaakt wat de kracht van het gebed is, bij diensten van bijvoorbeeld Derek Prince, een dienaar Gods. Derek Prince wees mensen ook op het gegeven dat de Heilige Geest een Persoon is, die als Gids mensen door het leven leidt. Veel mensen weten niet eens meer WIE de Heilige Geest is. Er zijn zelfs mensen die denken dat de Heilige Geest een "wat" is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei WdG:

"Want ik schaam mij het evangelie niet; want het is een kracht. Gods tot behoud voor een ieder die gelooft", toch!!? Als ik me goed herinner, ben je toch ook in Afrika geweest, waar je bijvoorbeeld hebt meegemaakt wat de kracht van het gebed is, bij diensten van bijvoorbeeld Derek Prince, een dienaar Gods. Derek Prince wees mensen ook op het gegeven dat de Heilige Geest een Persoon is, die als Gids mensen door het leven leidt. Veel mensen weten niet eens meer WIE de Heilige Geest is. Er zijn zelfs mensen die denken dat de Heilige Geest een "wat" is.

Ik ben zelfs in Afrika gered. Man man, hele bussen met blinden werden er genezen van hun blindheid. Blinden die achter moesten blijven, omdat de bussen vol zaten, trouwens ook, allemaal op hetzelfde moment. Gebedsdiensten in treinen in Natal. Rapporten van de lokale politie dat de misdaad ineens zo ontzettend afnam. Overal om je heen mensen die ineens tot geloof kwamen. Filmsterren, bekende rugbysterren en cricketspelers, dominees, politici. En gaat gaat nog steeds door, ondanks alle problemen en tegenstand. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Willempie:

Ik ben zelfs in Afrika gered. Man man, hele bussen met blinden werden er genezen van hun blindheid. Blinden die achter moesten blijven, omdat de bussen vol zaten, trouwens ook, allemaal op hetzelfde moment. Gebedsdiensten in treinen in Natal. Rapporten van de lokale politie dat de misdaad ineens zo ontzettend afnam. Overal om je heen mensen die ineens tot geloof kwamen. Filmsterren, bekende rugbysterren en cricketspelers, dominees, politici. En gaat gaat nog steeds door, ondanks alle problemen en tegenstand. 

Geweldig! Anderzijds is het "heel gewoon", omdat dit DE realiteit is! De gemiddelde Nederlander staat hier te ver van af. Er zijn zelfs gelovigen die denken dat dit duivels is. Ook wij zijn getuige geweest van dergelijke genezingen en bekeringen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei WdG:

Geweldig! Anderzijds is het "heel gewoon", omdat dit DE realiteit is! De gemiddelde Nederlander staat hier te ver van af. Er zijn zelfs gelovigen die denken dat dit duivels is. Ook wij zijn getuige geweest van dergelijke genezingen en bekeringen.

Gewoon doen wat er in de Bijbel staat, zonder al dat theologische geneuzel. In Afrika komen mensen tot geloof, krijgen of kopen een Bijbel, en lezen daarin dan gewoon wat er staat. En dan denken ze: "Hé, dat is leuk! Dat gaan we doen". En dan werkt het gewoon. God gaat die (kinderlijke) mensen toch niet teleurstellen? Maar ook daar zit helaas natuurlijk weer kaf onder het koren. De "Kingdom Now" misleiding is er ook erg sterk. Een voorbeeldje van wat God kan doen:

http://www.kwasizabantu.nl/over-ons/

Of, als je Zulu verstaat :) (Engelse ondertiteling):

 

bewerkt door Willempie
Link naar bericht
Deel via andere websites
25 minuten geleden zei Willempie:

Gewoon doen wat er in de Bijbel staat, zonder al dat theologische geneuzel. In Afrika komen mensen tot geloof, krijgen of kopen een Bijbel, en lezen daarin dan gewoon wat er staat. En dan denken ze: "Hé, dat ik leuk! Dat gaan we doen". En dan werkt het gewoon. God gaat die (kinderlijke) mensen toch niet teleurstellen?

Er zit wat mij betreft verschil tussen als een kind geloven en naïef zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites
29 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Er zit wat mij betreft verschil tussen als een kind geloven en naïef zijn.

We moeten geloven als kinderen maar niet denken als kinderen. Dat is wat de Bijbel leert. We hebben ons verstand van God gekregen als een talent en dienen dat te ontwikkelen tot Zijn eer en glorie. Naïef heeft ook de betekenis van onschuldig, naast te goedgelovig. Ik ben naïef van karakter (dat is me al heel vaak verweten) en ik heb door schade en schande geleerd om niet overal meer in te trappen en iedereen op zijn woord te vertrouwen. Toch ben ik liever wat te naïef dan te wantrouwend. Dat heeft mij persoonlijk ontzettend veel geld gekost en nu heb ik geen cent meer over. Maar wat ik wel over heb is veel kostbaarder dan geld.

bewerkt door Willempie
Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei sjako:

Heb het nog nooit meegemaakt, maar prima.

Het wordt tegenwoordig inderdaad veel minder gedaan dan voorheen, omdat er inmiddels betere (effectievere) methodes zijn om mensen te bereiken. En neem alsjeblieft eens serieus kennis van wat God allemaal doet in deze wereld, buiten de JG's om. Je mist ontzettend veel.

bewerkt door Willempie
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Willempie:

Gewoon doen wat er in de Bijbel staat, zonder al dat theologische geneuzel.

Dat ben ik volledig met je eens. Probleem is dat mensen niet "geloven" wat er staat, dus proberen ze er een dusdanige theologische draai aan te geven, zodat hun ervaringen passen bij hetgeen Jezus ons leert. Het is omgekeerd! Hoe kijken mensen tegen Iemand aan die over water loopt, water in wijn verandert, duizenden mensen voedt met een paar broodjes en wat vis? Jezus werd in Zijn tijd al belachelijk gemaakt, net zoals Zijn volgelingen, die dezelfde dingen deden, belachelijk gemaakt werden. In dat opzicht is er niks veranderd.

Citaat

In Afrika komen mensen tot geloof, krijgen of kopen een Bijbel, en lezen daarin dan gewoon wat er staat. En dan denken ze: "Hé, dat is leuk! Dat gaan we doen". En dan werkt het gewoon. God gaat die (kinderlijke) mensen toch niet teleurstellen?

Dat denk ik ook. Dat heet vertrouwen (faith).

Citaat

Maar ook daar zit helaas natuurlijk weer kaf onder het koren. De "Kingdom Now" misleiding is er ook erg sterk.

Dat ben ik volledig met je eens, en helaas worden veel dienaren Gods geschaard onder dit clubje. Wanneer er wonderen gebeuren, wordt het al gauw gerekend onder "Kingdom now". Joseph Prince, Derek Prince, Marcel Gaasenbeek van Jong en Vrij zijn/waren voorgangers die NIKS te maken hebben met Kingdom Now. Sterker nog: Derek Prince heeft al gewaarschuwd tegen deze leer. Joseph Prince is fel tegen deze leer, maar toch worden ze door sommigen op dezelfde hoop gegooid als de Kingdom Now-brengers. Ik ken iemand die genezingsdiensten organiseerde, die het Woord verkondigde. Velen kwamen tot geloof, velen werden genezen. Helaas kwam deze persoon in aanraking met het preterisme, met als gevolg dat hij zich aansloot bij de Kingdom Now beweging. Er is nu weinig tot niks over van zijn bediening. Op die wijze wil satan Gods dienaren slopen.

Door de komende opname van de Gemeente te verwijderen uit de leer, wordt de hoop weggenomen. Om direct misverstanden weg te nemen, Joseph Prince legt duidelijk uit dat hij wel degelijk in de opname gelooft, en dus geen Kingdom Now leraar is:

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Willempie:

1 Kor. 14: 20.

Broeders, wordt geen kinderen in het verstand, maar zijt kinderen in de boosheid, en wordt in het verstand volwassen.

Hier staat volgens mij dat we juist moeten laten zien dat we beter verstand hebben dan kinderen en daar volwassen in behoren te worden. Blijf niet steken in de kennis van een kind en pronk niet met gaven. Eenvoudig zijn dus.

bewerkt door Kaasjeskruid
Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Broeders, wordt geen kinderen in het verstand, maar zijt kinderen in de boosheid, en wordt in het verstand volwassen.

Hier staat volgens mij dat we juist moeten laten zien dat we beter verstand hebben dan kinderen en daar volwassen in behoren te worden. Blijf niet steken in de kennis van een kind en pronk niet met gaven.

Juist! Zo lees ik het ook.

bewerkt door Willempie
Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Willempie:

Markus 10:15

Voorwaar zeg Ik u: Zo wie het Koninkrijk Gods niet ontvangt, gelijk een kindeken, die zal in hetzelve geenszins ingaan.

De context (althans de directe) betreft de verzen 13, 14 en 16. De discipelen voelen zich nogal verheven en ze bestraften de mensen die de kinderen tot Jezus wilden laten komen. Jezus neemt het ze ernstig kwalijk en waarschuwt ze dat wie het geloof niet ontvangt in eenvoudigheid, oprechtheid en nederigheid (als een kind dus), de hemel niet zal zien.

Dus niet geloven als een kind, maar ontvangen als een kind.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Voorwaar zeg Ik u: Zo wie het Koninkrijk Gods niet ontvangt, gelijk een kindeken, die zal in hetzelve geenszins ingaan.

De context (althans de directe) betreft de verzen 13, 14 en 16. De discipelen voelen zich nogal verheven en ze bestraften de mensen die de kinderen tot Jezus wilden laten komen. Jezus neemt het ze ernstig kwalijk en waarschuwt ze dat wie het geloof niet ontvangt in eenvoudigheid, oprechtheid en nederigheid (als een kind dus), de hemel niet zal zien.

Dus niet geloven als een kind, maar ontvangen als een kind.

Ook goed. Ik zie niet zo veel verschil tussen ontvangen en geloven. Ik zie trouwens dat ik er in mijn tekstverwijzingen nogal een zooitje van heb gemaakt. Sorry daarvoor.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid