Spring naar bijdragen

Hoe geef je je christen-zijn in de praktijk vorm?


Aanbevolen berichten

4 minuten geleden zei Willempie:

Ook goed. Ik zie niet zo veel verschil tussen ontvangen en geloven. Ik zie trouwens dat ik er in mijn tekstverwijzingen nogal een zooitje van heb gemaakt. Sorry daarvoor.

Geen punt. Ik ben in gemeentes geweest waar ik tijdens de dienst radicaal rechtsomkeer heb gemaakt omdat ik sterk de indruk kreeg met kleuters te maken te hebben. Vaak als gevolg van dergelijke teksten te verdraaien tot iets wat er niet staat.

bewerkt door Kaasjeskruid
Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 160
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ik denk dat het een wel samenhangt met het ander. Als je goede werken doet omdat je bij God in het krijt staat, dan ben je bezig met verwerven van eigen heil. En staat dus alles wat je doet (praktisch

Je bent niet vervelend. Natuurlijk praten we met mensen over het geloof, en natuurlijk bidden we met mensen. Praktisch betekent het dat we oplossingen voor problemen, van iedere aard, dus uit geloof o

Drie maal per dag bid ik het getijdengebed: lauden, vespers, completen. Elke zondag ga ik naar de mis en zo af en toe spreek ik de biecht als het nodig is. Nu in de veertigdagentijd leef ik ook iets s

10 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Geen punt. Ik ben in gemeentes geweest waar ik tijdens de dienst radicaal rechtsomkeer heb gemaakt omdat ik sterk de indruk kreeg met kleuters te maken te hebben. Vaak als gevolg van dergelijke teksten te verdraaien tot iets wat er niet staat.

Klopt. Die ervaring heb ik ook. Ik heb een tijdlang een gemeente bijgewoond (mijn vrouw is daar gedoopt) waar de prediking iedere zondag hetzelfde was, namelijk dat je je hart aan de Here Jezus moet geven. Na dat honderd keer gehoord te hebben weet je het wel een keer en verlang je naar iets steviger voedsel. De pastor was een goede herder maar totaal ongeschikt als prediker. Als je niets hebt te vertellen, lees dan gewoon een stukje uit de Bijbel voor. Dat dacht ik toen regelmatig. En van teksten verdraaien weten we ook alles. Goddank zijn er nog steeds wijze en verstandige leraren.

bewerkt door Willempie
Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Er lijkt mij een behoorlijk verschil te zitten tussen geloven en ontvangen van geloof...

Daar zal je wel gelijk in hebben. Geloof moet tot wasdom groeien. Ik heb heel wat mensen meegemaakt die het als een kind ontvingen en er wat later net zo gemakkelijk weer afstand van deden, vooral in charismatische gemeentes die teveel de nadruk leggen op het spectaculaire en de emotie. Redenen? Verliefd op een andere vrouw, geldzucht en teleurstelling in andere christenen.

bewerkt door Willempie
Link naar bericht
Deel via andere websites
10 minuten geleden zei Willempie:

Daar zal je wel gelijk in hebben. Geloof moet tot wasdom groeien. Ik heb heel wat mensen meegemaakt die het als een kind ontvingen en er wat later net zo gemakkelijk weer afstand van deden, vooral in charismatische gemeentes die teveel de nadruk leggen op het spectaculaire en de emotie. Redenen? Verliefd op een andere vrouw, geldzucht en teleurstelling in andere christenen.

Emotripperij en sensatiezucht zijn slechte motivatiemiddelen vaak leidend tot egotripperij. Het is juist ons ego waar we aan moeten sterven.

bewerkt door Kaasjeskruid
Link naar bericht
Deel via andere websites
8 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Emotripperij en sensatiezucht zijn slechte motivatiemiddelen vaak leidend tot egotripperij. Het is juist ons ego waar we aan moeten sterven.

Exact. En op het kind terug te komen: Een kind gelooft en vertrouwt zijn vader (in normale omstandigheden dan). Als het opgroeit denkt het dat hij of zij het allemaal beter weet om na verloop van tijd tot de ontdekking te komen dat dat toch niet helemaal juist was. Ik vertrouw volkomen op mijn hemelse Vader maar wil tegelijkertijd zoveel mogelijk leren over Hem en zijn schepping. Dus ik vertrouw en geloof als een kind maar ik denk niet als een kind (hoop ik tenminste :)).

bewerkt door Willempie
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Bonjour:

Ik denk in ongeveer de helft van de gevallen. In mijn geval zeker niet.

Dat kan. Ik ken geen percentages. Er bestaan slechte en domme vaders. Ik heb een sterk vermoeden dat een verstoorde of ontbrekende vader-kind relatie een belemmering vormt voor het aanvaarden van en vertrouwen in onze hemelse Vader.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Willempie:

Er bestaan slechte en domme vaders. Ik heb een sterk vermoeden dat een verstoorde of ontbrekende vader-kind relatie een belemmering vormt voor het aanvaarden van en vertrouwen in onze hemelse Vader.

Reken daar maar op.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Ik hoop van harte dat dit opgaat voor alle kinderen. Tegelijkertijd weet ik uit ervaring dat dit een levensgroot obstakel kan zijn.

Ik weet het. Er zijn zelfs vaders die hun kinderen misbruiken, of lichamelijk ernstig mishandelen. Mijn vader sloeg me regelmatig in elkaar. De laatste keer dat hij mij een blauw oog sloeg (Ik zat notabene al bij de marine.) zei ik tegen hem: "Pappa, dit is de laatste keer geweest dat ik dit toelaat. De volgende keer sla ik terug." Toch heb ik veel respect voor mijn vader. Hij is later ook erg veranderd ten goede.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Willempie:

Ik weet het. Er zijn zelfs vaders die hun kinderen misbruiken, of lichamelijk ernstig mishandelen. Mijn vader sloeg me regelmatig in elkaar. De laatste keer dat hij mij een blauw oog sloeg (Ik zat notabene al bij de marine.) zei ik tegen hem: "Pappa, dit is de laatste keer geweest dat ik dit toelaat. De volgende keer sla ik terug." Toch heb ik veel respect voor mijn vader. Hij is later ook erg veranderd ten goede.

Als vader vertegenwoordig je m.i. je hemelse Vader. Er komt meer verantwoordelijkheid om de hoek kijken bij het vaderschap dan men vaak door heeft.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Bonjour:

Ben ik wel benieuwd naar. Vertel eens. Hoeveel komt er binnen, hoeveel gaat er naar de organisatie, het bestuur, evangelisatie en naar hulpverlening.

Hierbij een link met een greep uit de hulpverlening door JG

https://www.jw.org/nl/jehovahs-getuigen/activiteiten/hulp-samenleving/hulpverlening-bij-rampen/

Link naar bericht
Deel via andere websites
15 minuten geleden zei sjako:

Ik zou graag willen weten hoe jij het kunt verantwoorden dat het WTG weigert met anderen samen te werken. Ik begrijp heel goed waarom het WTG dat niet doet maar hoe kan jij dat uitleggen? En dat opscheppen over de eigen prestaties bevalt me ook helemaal niet. 

bewerkt door Willempie
Link naar bericht
Deel via andere websites
35 minuten geleden zei sjako:

Dat is toch niet wat ik vraag. Gewoon dollars of euros. Cijfers. Net als andere goede doel organisaties. Bedrag aan donaties, winst uit bedrijven, uitgaven aan bestuur en overhead en hulpverlening.

Link naar bericht
Deel via andere websites

moderatie:

Als @sjakozulke cijfers kent en die openbaar zijn mag hij die natuurlijk noemen. Als hij ze niet kent of weliswaar kent maar het niet de bedoeling is dat ze openlijk genoemd worden kan respectievelijk moet hij ze niet noemen, natuurlijk. 

Jullie zetten hem wel nogal de pin op de neus. Ik maak me sterk dat niet iedereen van het kerkgenootschap waarbij hij of zij aangesloten is zulke cijfers uit de mouw weet te schudden.

Een lijst zoals die waar @sjakoeen link naar geeft kun je natuurlijk eventueel niet vertrouwen, maar alles wat een geloofrichting publiceert  als "propagandapraat" karakteriseren is ook wel weer iemand monddood maken. Natuurlijk is een bevestiging uit een andere bron wel welkom; dat wel.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Trajecto, het is geen geheim dat de JG-organisatie uiterst geheimzinnig doet over de cijfers. Niemand weet hoeveel miljoen omzet er omgaat, behalve de organisatie zelf. Er zijn zelfs schatting rond de miljard. Dus dan kan je wel met een lijstje projecten komen om het geheel te verdoezelen, maar dan mag je ook rekenen op wat tegengas.

Link naar bericht
Deel via andere websites
30 minuten geleden zei Bonjour:

Trajecto, het is geen geheim dat de JG-organisatie uiterst geheimzinnig doet over de cijfers. Niemand weet hoeveel miljoen omzet er omgaat, behalve de organisatie zelf. Er zijn zelfs schatting rond de miljard. Dus dan kan je wel met een lijstje projecten komen om het geheel te verdoezelen, maar dan mag je ook rekenen op wat tegengas.

Dat wel, maar het moet toch niet te veel de toon gaan krijgen alsof @sjakozulke geheimzinnigdoenerij specifiek ondersteunt. Vragen waarom zulke geheimzinnigdoenerij er is kan; of hij (sjako) dat weet en of hij achter zoiets staat kan natuurluik wel gevraagd worden.

"Hoe geef je je christen-zijn in de praktijk vorm?" is overigens wel meer een topic om te vertellen hoe in je eigen leven het vorm krijgt, meer dan dat je een "club" moet gaan verdedigen waarbij je aangesloten bent. En dat een atheïst naar zoiets gaat informeren hier, is toch wel wat buiten de bedoelingen. Offtopic in deze draad eigenlijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid