Spring naar bijdragen

Een aantal vragen voor een schoolopdracht!


Aanbevolen berichten

1. Tot welk geloof behoort u?

2. Welke normen en waarden zitten in uw geloof?

3. Wat vindt u goede eigenschappen van uw geloof?

4. Welke eigenschappen minder?

5. Wat zou er volgens u anders moeten in uw geloof?

6. Wat vindt u van andere geloven?

7. Als u zou veranderen van geloof welke zou u dan kiezen?

8. Hoe vindt u de samenwerking tussen de geloven die hier in Nederland zijn?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hoi Siawash, leuk dat je dit onderwerp kiest voor je schoolopdracht. Voor welk vak is het?

Ik wil je vragen op zich wel beantwoorden, alleen loop ik er tegenaan dat ze zó breed zijn dat ik over iedere vraag een boek zou kunnen schrijven. Als ik ze in een paar woorden of zinnen beantwoord dan vind ik het weer erg kort door de bocht, als je begrijpt wat ik bedoel. Maar ik zal het proberen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
59 minuten geleden zei Siawash123:

1. Tot welk geloof behoort u?

2. Welke normen en waarden zitten in uw geloof?

3. Wat vindt u goede eigenschappen van uw geloof?

4. Welke eigenschappen minder?

5. Wat zou er volgens u anders moeten in uw geloof?

6. Wat vindt u van andere geloven?

7. Als u zou veranderen van geloof welke zou u dan kiezen?

8. Hoe vindt u de samenwerking tussen de geloven die hier in Nederland zijn?

1. Het christelijk geloof, oftewel het geloof in Jezus Christus.

2. Dat zijn er teveel om op te noemen. De tien geboden worden vaak genoemd als belangrijke christelijke normen en waarden. Daarin staat bijvoorbeeld dat je niet mag stelen en mag liegen. Maar in de Bijbel worden nog veel meer geboden en regels gegeven, vooral in het oude testament (het eerste deel van de Bijbel). Aan Jezus werd een keer gevraagd: Wat is nu het belangrijkste gebod? Jezus heeft toen gezegd dat het allerbelangrijkste is dat je oprecht van God en je naasten (de mensen om je heen) houdt. Als je dat doet, heb je alles gedaan wat er in de geboden staat.

3. Dat leven met God alles veel meer betekenis geeft, dat het je rust geeft en dat je je hele leven lang kunt groeien in je geloof.

4. Dat het vaak moeilijk is om uit te leggen wat je precies gelooft.

5. Ik zou wel willen dat het ons allemaal wat beter zou lukken om te leven zoals Jezus.

6. Ik heb geen mening over andere geloven, ik accepteer ze en hoop dat we iets van elkaar kunnen leren.

7. Dan zou ik waarschijnlijk boeddhistisch of ongelovig worden.

8. Ik heb het idee dat er heel weinig samenwerking is. Het zou van mij veel meer mogen. Het mooiste vind ik het als gelovigen samenwerken om iets goeds voor de mensen om hen heen te doen, zoals het het helpen van arme of hulpbehoevende mensen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

1. Tot welk geloof behoort u?
Christendom (katholicisme)

2. Welke normen en waarden zitten in uw geloof?
Geloof, hoop en liefde.

3. Wat vindt u goede eigenschappen van uw geloof?
Naastenliefde, het opkomen voor de zwakkeren, het belang om jezelf te veranderen en een beter mens te worden.

4. Welke eigenschappen minder?
Dat de aanhangers van mijn geloof de afgelopen twee duizend jaar wel eens dingen hebben gedaan die haaks staan op wat ze gelooft. En dat men soms zo bezig is met allemaal regeltjes dat er mensen zijn die zich in de steek gelaten voelen en de boodschap er ook door ondergesneeuwd lijkt te worden.

5. Wat zou er volgens u anders moeten in uw geloof?
Ik zou er beter naar moeten leven.

6. Wat vindt u van andere geloven?
Interessant. Ik vind het mooi te zien wat voor tradities er bestaan en hoe andere geloven hun weg hebben gevonden in het omgaan met menselijke vragen, zoektochten en spiritualiteit.

7. Als u zou veranderen van geloof welke zou u dan kiezen?
Ik denk dat ik agnost zou zijn. Enerzijds met wat nihilistische invulling, maar anderzijds denk ik wel met wat spirituele en esthetische elementen. Misschien ook wel met een niet concreet pantheïstisch gevoel.

8. Hoe vindt u de samenwerking tussen de geloven die hier in Nederland zijn?
Kan beter, maar vergeleken met vroeger wel een stuk beter. Het is goed dat ze elkaar niet zo zitten te verketteren en in hun eigen bubbel leven.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Één bericht verwijderd. De vragenlijst is bedoeld ter beantwoording door gelovigen.

Forummers die niet geloven mogen wel met Credible meedoen en over hun opvattingen vertellen, maar in dit topic is dat niet de bedoeling. Het zijn vragen aan gelovigen. Voor niet-gelovigen zijn de vragen praktisch allemaal eigenlijk ook niet te beantwoorden anders dan met "niet van toepassing"; andere opmerkingen zijn offtopic.

Link naar bericht
Deel via andere websites

1. Tot welk geloof behoort u?
Het katholieke geloof.

2. Welke normen en waarden zitten in uw geloof?
Behandel de ander zoals jezelf behandelt wil worden. Andere belangrijke waarden zijn de eerbiediging en heiliging van het leven, de onverbrekelijkheid van het huwelijk en bescherming van het gezin, de sociale rechtvaardigheid, de persoonlijke levensheiliging en de gelijkwaardigheid van ieder mens.

3. Wat vindt u goede eigenschappen van uw geloof?
De sacramenten, de liturgie en de eeuwenoude tradities, de consistente leer, de vele prachtige verhalen en legenden, de wereldwijd georganiseerde liefdadigheid in zelfs de meest afgelegen brandhaarden.

4. Welke eigenschappen minder?
De verschrikkelijke daden die binnen de kerk zijn verricht, waartegen niet altijd even snel en effectief gestreden werd en wordt.

5. Wat zou er volgens u anders moeten in uw geloof?
Wereldwijd meer liefde voor en toewijding aan de sacramenten en de liturgie, meer herderlijk toezicht op liturgische en morele activiteiten binnen parochies.

6. Wat vindt u van andere geloven?
Verschilt per geloof of levensbeschouwing. Sommigen zijn erg mooi, anderen doen me weinig. In elke levensbeschouwing is wel enige of veel waarheid te vinden, omdat een mens nooit tevergeefs naar antwoorden en naar God zoekt, maar de meest volledige verwoording van de waarheid vind je wel binnen de Kerk.

7. Als u zou veranderen van geloof welke zou u dan kiezen?
Waarschijnlijk een gematigde atheïst met meer liefde tot mooie (eeuwenoude) verhalen en mythen dan enkel tot wetenschappelijke feiten.

8. Hoe vindt u de samenwerking tussen de geloven die hier in Nederland zijn?
Op het vlak van liefdadigheid en politiek prima daar waar de sociale leringen op elkaar aansluiten, op het gebied van oecumenische betrekkingen en het gezamenlijk bidden is echter voorzichtigheid en terughoudendheid gewenst.

Link naar bericht
Deel via andere websites

1. Tot welk geloof behoort u?

Het christendom. Ik laat me niet zo gemakkelijk in een hokje stoppen, maar als ik de zondag naar een viering ga is het meestal in een protestants evangelische kerk.

2. Welke normen en waarden zitten in uw geloof?

Jezus gaf zijn volgelingen het dubbel liefdesgebed (heb uw God lief en heb uw naaste lief), daar probeer ik me aan te houden.

3. Wat vindt u goede eigenschappen van uw geloof?

Burggraeve zei ooit dat Jezus ergens een revolutionair van was, dat het een revolutionair van de liefde was... Caritas is dan ook de belangrijkste eigenschap van het christendom.

4. Welke eigenschappen minder?

Daar ik me niet identificeer met een groep an sich, ben ik best tevreden over mijn geloof, maar dat wil niet zeggen dat het streven naar de liefde geen hobbelig pad is... Het gaat dan ook niet over dat ik eigenschappen van mijn geloof minder vind, maar dat het juist als mens moeilijk is om die eigenschappen te handhaven.

5. Wat zou er volgens u anders moeten in uw geloof?

Christenen zouden zich minder in hun hokjes moeten laten duwen, een veel oecumenischer moeten denken. Verder zouden christenen het dogmatische dat de mens eigen is, moeten overstijgen.

6. Wat vindt u van andere geloven?

De mens heeft altijd een neiging tot het spirituele gehad, en zal dat ook altijd hebben. Als men Jezus of de Bijbel niet kent, zal men altijd gebrekkige spiritualiteit ervaren omdat het nooit volledig zal zijn. Wat niet wil zeggen dat ik geen sympatie heb voor een ieder die op zoek is naar spiritualiteit.

7. Als u zou veranderen van geloof welke zou u dan kiezen?

Ik zou waarschijnlijk niet gelovig zijn, en me toespitsen op de liefde.

8. Hoe vindt u de samenwerking tussen de geloven die hier in Nederland zijn?

Ik ben niet van Nederland, maar van België. Maar het kan in ieder geval beter. Je hebt alleen al in het christendom vaak eilanden, waar de één de ander niet kan uitstaan, dat betreur ik ten zeerste.

bewerkt door ZENODotus
Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid