Spring naar bijdragen

Saaiste bijbelpassages


Aanbevolen berichten

Wat vind je de saaiste stukken uit de Bijbel? Welk boek vind je het saaist?

 

Voor mij zijn het de geslachtsregisters en ook eindeloze beschrijvingen van hoe de tempel gebouwd moet worden, of de tabernakel. 
Het boek vind ik lastig. Er zijn best wat boeken met saaie stukken er in, maar die dan ook hele leuke delen hebben. Die boeken zijn ook soms zelf ook een samenraapsel van een aantal teksten. Maar ik neig naar Deutronomium. Liviticus kom ik ook moeilijk doorheen, maar Deutronomium heeft ook nog de vervelende eigenschap om alles wat ik al gelezen heb te gaan herhalen. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Al cherry pikkend heb ik de neiging om Leviticus een beetje over te slaan. Al besef ik dat het -in die tijd geschreven- anders toeging. Kijk ik Braveheard dan besef ik ook hoe anders het is. Niet slechter misschien, oorlogen zijn er nog steeds en blijven gruwelijk.

Vanmorgen was ik in de kerk- we moesten met het koor zingen- en ik merk dat de aversie op de achtergrond raakt. Oh ik hoor nog steeds dingen waarbij ik denk: "nou dat zie ik toch anders" maar het ging over een lied wat we zongen. De predikant zit ook op het koor en hij verwoorde het voor mij mooi. ~~Where you there when they crucified my Lord.~~ En het stadium van het lied doornemend was ik het, mijn buurvrouw op het koor. Waren wij het die daar stonden bij Jezus kruisiging. Vragen ....ach wat doet het er op dat moment toe. 

De slaven die heel ironisch de christelijke religie van de slavenmeester mee kregen. Maar het werd voor velen hoop en troost en gelukkig hielden ze hun eigen stijl. De negrospirituals.

 

Oh iets saais??? Ik zal er nog even over nadenken; ja inderdaad ik heb ook niets met die geslachtsregisters.

 

 

bewerkt door Lobke
Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk dat de geslachtsregisters bij iedereen wel naar voren komen als saaiste passage, bij mij ook.
Daarnaast vind ik Openbaringen echt niet om door te komen; bij de meeste Bijbelboeken heb ik nog wel een idee waarom mensen schreven wat ze schreven, maar bij Openbaringen kan ik werkelijk geen touw aan wat dan ook knopen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Niets in de bijbel vind ik saai. De geslachtsregisters tonen aan dat de schrijvers van de Bijbelboeken consciëntieuze mensen waren die alles, tot in de kleinste bijzonderheden, getrouw weergaven. Het bevestigt voor mij de betrouwbaarheid van de Bijbelboeken. Daarnaast ben ik van mening, en velen met mij, dat er geen woord of zelfs letter teveel staat in de Bijbel. Alles heeft zijn plaats en betekenis. Ook de geslachtsregisters, ogenschijnlijk slechts een opnoeming van namen, willen ons iets zeggen. Het is niet voor niets dat vele joden hun hele leven bezig zijn met studie van de Thora en, als ze gevraagd wordt wat ze het liefste in het paradijs gaan doen, antwoorden: "De Thora bestuderen". Zij ontdekken daarin, als het ware, een goddelijk universum dat, anders dan de gebroken wereld waarin we leven, hun intellectuele nieuwsgierigheid en hun ziel bevredigt. Om een voorbeeldje te noemen wil ik wijzen op het begin van het boek dat wij Exodus noemen. De Hebreeuwse naam van dat boek is Sjemot en dat betekent "namen". Het boek begint met een opsomming van de namen der zonen van Jacob. Als nu een Hebreeuws sprekend iemand deze namen achter elkaar leest, leest die eigenlijk het volgende: "Zie de zoon. Luister naar hem. Kleef hem aan. Loof hem (de deur naar God). Hij brengt het loon. Hij woont onder ons. De zoon van mijn rechterhand, de rechter, strijdt voor uw geluk en blijdschap." De tabernakel wordt van oudsher beschouwd als een uitbeelding van het universum als schepping en is het bestuderen meer dan waard. Vanuit christelijke hoek heeft Sidney Wilson daar een indrukwekkende studie aan gewijd. Zodra we de Bijbel werkelijk als het Woord van God gaan beschouwen beweegt ons dat tot diepgaande studie en dan ontdekken we zaken die we niet voor mogelijk hadden gehouden. En dan is niets in de Bijbel saai. :)  

4 uur geleden zei Dat beloof ik:

Ik denk dat de geslachtsregisters bij iedereen wel naar voren komen als saaiste passage, bij mij ook.
Daarnaast vind ik Openbaringen echt niet om door te komen; bij de meeste Bijbelboeken heb ik nog wel een idee waarom mensen schreven wat ze schreven, maar bij Openbaringen kan ik werkelijk geen touw aan wat dan ook knopen.

Openbaring kan alleen begrepen worden vanuit het zogenaamde Oude Testament. Zonder kennis daarvan is het inderdaad onbegrijpelijk.

bewerkt door Willempie
Link naar bericht
Deel via andere websites
51 minuten geleden zei Willempie:

Niets in de bijbel vind ik saai.

Onmogelijk ook, alles heeft nut en staat met elkaar in verband.

51 minuten geleden zei Willempie:

als ze gevraagd wordt wat ze het liefste in het paradijs gaan doen, antwoorden: "De Thora bestuderen".

Hmmm, daarin ontdekken ze voornamelijk dat het onmogelijk is om aan Gods standaard tegemoet te komen. De thora is verleden tijd, gelukkig. Mocht jij judaïstisch christen willen zijn, dan is dat jou probleem. De mishnah is slechts ter verleiding van diegenen die goede werken voorop vinden staan.

bewerkt door Kaasjeskruid
Link naar bericht
Deel via andere websites

@Willempie Je benadert de vraag nu dan ook vrij duidelijk vanuit het oogpunt van de studie. Inderdaad, als je de Schrift biddend bestudeert of overweegt, dan opent zij vele schatten die voor de gewone lezer deels besloten blijven. Ik denk ook dat geen christen hier ontkent dat alles in de Schrift haar plaats en betekenis heeft.
Nochtans kunnen bepaalde gedeelten nog altijd saai zijn om gewoon te lezen. Dat betekent niet dat die gedeelten minder van belang zouden te zijn, maar wel dat veel lezers bijvoorbeeld een ellenlang geslachtsregister vervelender kunnen vinden om te lezen dan een spannend verhaal.
Niet elke gelovige wil dagelijks de Schrift intensief bestuderen zoals jij wellicht doet, maar misschien wel dagelijks haar gewoon lezen. Iets wat natuurlijk ook van harte aan te bevelen is. En dan kan het dus zomaar gebeuren dat het ene hoofdstuk je meer aanspreekt dan het andere. In Schrift noch geloofstraditie wordt dat per se afgekeurd.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid