Spring naar bijdragen

Welke hardware/software gebruik je om hier te komen?


Aanbevolen berichten

Wat voor hardware en software gebruik je zoal?

Ben je van de generatie die eigenlijk alleen met Galaxy S9 werkt? Of gebruik je voor Credible je 56k inbelmodem onder windows 98, met Netscape? Heb je een Steve Jobs altaartje thuis staan en heb je een grote appel op je rug getatoeëerd, of start je gelukzalig OpenBSD op met het gevoel dat je niet zo'n conformistische Linux mainstreamer bent.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Tja dat wordt een heel lijstje: bij voorkeur gebruik ik mijn Ubuntu PC over een 50/50Mbps glasvezel verbinding. Maar onderweg gebruik ik een iPhone of een Nexus 10 Android tablet of Windows notebook en op mijn werk een gedateerde Windows PC. PC-BSD ondersteunt helaas nog niet alle hardware van mijn notebook anders zou ik die gebruiken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Voor het betere typewerk een MacBook Pro (2 eigenlijk, zowel thuis als op kantoor) en mobiel een iPhone 8 Plus.

Helaas werkt het menu van Credible (sinds kort) niet goed samen met Safari, op zowel MacBook als iPhone (zeg maar gerust; werkt totaal niet samen met Safari en iOS in z'n geheel).

 

En thuis inderdaad een bescheiden Steve-altaartje. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 uur geleden zei dingo:

PC-BSD ondersteunt helaas nog niet alle hardware van mijn notebook anders zou ik die gebruiken.

Wat ik me trouwens afvraag: Wat maakt BSD anders dan Linux? Of beter gezegd, waarom zou iemand voor BSD kiezen ipv een Linux distributie? Ik vind het zelf leuk dat het een andere OS is, maar ben verder er niet in thuis en kan me voorstellen dat software ook wat schaarster is. 

5 uur geleden zei JoostG:

Helaas werkt het menu van Credible (sinds kort) niet goed samen met Safari, op zowel MacBook als iPhone (zeg maar gerust; werkt totaal niet samen met Safari en iOS in z'n geheel).

Heb ik zelf geen last van op de Macbook. Onder IOS trouwens wel, maar om eerlijk te zijn vind ik fora bezoeken op een telefoon sowieso niet zo prettig.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ehm tja, ook ik ben van alle markten thuis. Zelf ben ik wel een Microsoft fan dus Windows gebruik ik vooral. Zelf samengestelde PC met Windows gebruik ik vooral, een HP laptop en een Surface Pro 2 als laptop en een Nokia Lumia met Windows Mobile als mobiel, (Volgedne word wel een Android maar ook weer Nokia.) Maar daarnaast heb ik een Apple Mac Mini voor het ontwikkel werk en nog een Ubuntu PC voor nog wat testwerk. En alles word weer op een Synology NAS bewaard waar nog wat andere services op draaien.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Naeva:

een iPad Air

Die ook nog, ja!

Maar die gebruik ik vooral voor bladmuziek (dwz; de Opwekking gitaarakkoorden-app) in de kerk.

 

En ergens in huis staat nog een Windows 10 pc maar daarmee kom ik niet op Credible, die is dedicated voor de opnamestudio.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei Rommel:

Ehm tja, ook ik ben van alle markten thuis. Zelf ben ik wel een Microsoft fan dus Windows gebruik ik vooral. Zelf samengestelde PC met Windows gebruik ik vooral, een HP laptop en een Surface Pro 2 als laptop en een Nokia Lumia met Windows Mobile als mobiel, (Volgedne word wel een Android maar ook weer Nokia.) Maar daarnaast heb ik een Apple Mac Mini voor het ontwikkel werk en nog een Ubuntu PC voor nog wat testwerk. En alles word weer op een Synology NAS bewaard waar nog wat andere services op draaien.

Een Synology NAS heb ik ook draaien maar die andere services draaien onder VMware op een Dell  R210 II server. Ik wil namelijk naar 500Mbps en dan volstaat de Fritzbox niet meer. En just for fun een web- en mailserver op een Raspberry Pi 2 B.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb een laptop met Macos high sierra. Ik vind het wel erg fijn om dan op de bank te zitten of met mooi weer buiten. Net als met een boek zeg maar. 
Ik heb ook een pc met Windows 10, maar die gebruik ik meer voor games, voor Netflix/films/series/tv en voor muziek. Ik gebruik hem weinig voor internet surfen (en fora in zoverre ik daar überhaupt kom). Mijn telefoon (met iOS) gebruik ik wel veel voor internet, maar nooit voor zoiets als dit forum. Scherm is dan te klein en schrijven met touch screen vind ik niet fijn. Verder heb ik nog een tablet met Android die stof aan het verzamelen is en een oude netbook met Linux, maar met dat ding doe ik verder nooit wat. De accu werkt niet meer en het ding is al te zwak voor een youtube filmpje en een gewone website laden is al een enorme inspanning.
 

bewerkt door Olorin
Link naar bericht
Deel via andere websites
5 uur geleden zei Olorin:

Wat ik me trouwens afvraag: Wat maakt BSD anders dan Linux? Of beter gezegd, waarom zou iemand voor BSD kiezen ipv een Linux distributie? Ik vind het zelf leuk dat het een andere OS is, maar ben verder er niet in thuis en kan me voorstellen dat software ook wat schaarster is.

*BSD is Unix en een rechtstreekse afstammeling van de originele Berkeley Unix in tegenstelling tot System V van Bell Labs. *BSD is vooral robuust en op veiligheid gebouwd dus waar bedrijfsleven en universiteiten behoefte aan hebben. Overigens is het verschil met Linux betrekkelijk want Linus heeft wel goed gekeken naar BSD voordat hij Linux schreef maar het is een andere codebase. Als server is *BSD uitstekend maar op een desktop is het inderdaad nog minder dan Linux wat software betreft. Uiteraard het gewone verhaal van een webbrowser en tekstverwerker is hetzelfde als Linux in die zin kan je er prima mee werken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik kwam er laatst pas achter dat MacOS van BSD afstamt. En waar ik ook pas later achter kwam is dat het besturingssysteem pas eind jaren 90 een UNIX achtig systeem geworden is, dat was het voor die tijd namelijk niet. In die zin is het eigenlijk een volstrekt nieuw programma itt de oude Apple OS, waar het de credits voor kreeg om de grafische interface enzo. Steve Jobs vertrok bij Apple, begon (met anderen) een nieuw bedrijf. Bouwde op basis van UNIX/BSD een nieuw besturingssysteem. Werd door Apple overgekocht. Werd vervolgens weer de baas en gebruikte dat besturingssysteem als basis voor het nieuwe MacOS. (Of beter gezegd, Apple koopt NeXT (dat bedrijf dus), om als als het ware overgenomen te worden door NeXT). En wordt daar vervolgens een stuk populairder door.
 

bewerkt door Olorin
Link naar bericht
Deel via andere websites
14 uur geleden zei Olorin:

Ik kwam er laatst pas achter dat MacOS van BSD afstamt. En waar ik ook pas later achter kwam is dat het besturingssysteem pas eind jaren 90 een UNIX achtig systeem geworden is, dat was het voor die tijd namelijk niet. In die zin is het eigenlijk een volstrekt nieuw programma itt de oude Apple OS, waar het de credits voor kreeg om de grafische interface enzo. Steve Jobs vertrok bij Apple, begon (met anderen) een nieuw bedrijf. Bouwde op basis van UNIX/BSD een nieuw besturingssysteem. Werd door Apple overgekocht. Werd vervolgens weer de baas en gebruikte dat besturingssysteem als basis voor het nieuwe MacOS. (Of beter gezegd, Apple koopt NeXT (dat bedrijf dus), om als als het ware overgenomen te worden door NeXT). En wordt daar vervolgens een stuk populairder door.
 

Ja ik ken mijn klassieken :) maar om MacOS zit zo'n dikke Apple schil dat je *BSD met een vergrootglas moet zoeken. Qua robuustheid en veiligheid is MacOS echt niet te vergelijken met de huidige *BSD varianten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
22 uur geleden zei Olorin:

Ik kwam er laatst pas achter dat MacOS van BSD afstamt. En waar ik ook pas later achter kwam is dat het besturingssysteem pas eind jaren 90 een UNIX achtig systeem geworden is, dat was het voor die tijd namelijk niet. In die zin is het eigenlijk een volstrekt nieuw programma itt de oude Apple OS, waar het de credits voor kreeg om de grafische interface enzo. Steve Jobs vertrok bij Apple, begon (met anderen) een nieuw bedrijf. Bouwde op basis van UNIX/BSD een nieuw besturingssysteem. Werd door Apple overgekocht. Werd vervolgens weer de baas en gebruikte dat besturingssysteem als basis voor het nieuwe MacOS. (Of beter gezegd, Apple koopt NeXT (dat bedrijf dus), om als als het ware overgenomen te worden door NeXT). En wordt daar vervolgens een stuk populairder door.
 

En dat is wat de (open source) community ook zo stoort. Kijk BSD is uitgebracht onder de MIT licentie, die toelaat om de code te sluiten... Dat is b.v. bij een Linux-systeem onmogelijk juist omdat het onder de GPL is uitgegeven, een licentievirus zeg maar, alle code er bovenop zou terug open gemaakt moeten worden. Daarom was Linux ook een stuk populairder bij hackers toen het in de jaren '90 verscheen. Verder heb je natuurlijk de hiërachie van programmeurs die bij Linux een stuk soepeler is dan bij BSD. (Maar waardoor de code van BSD misschien wel iets mooier is dan van Linux, ik weet het niet, werk niet aan de systemen). Verder bestaat BSD trouwens niet enkel uit een kernel, maar ook uit het besturingssysteem zelf (daarom dat men b.v. wel spreekt van freeBSD, maar niet van Canonical Linux (maar van Ubuntu), Linux is namelijk uitsluitend een kernel.

Maar dat is altijd al de MO geweest van Apple, dingen nemen en die sluiten, toen ze met hun eerste computers op de markt kwamen was heel de binnenkant afgeschermd zodat je niet gemakkelijk te weten kon komen wat het liet draaien. Dit in tegenstelling tot IBM-computers (en tegelijk ook wel een beetje zijn eigen doodsteek) waar alles zichtbaar was. Ook Bill Gates heeft hier trouwens geluk gehad toen hij zijn DOS contract opmaakte met IBM en er geen exclusiviteit in werd gezet, zodat MicroSoft verder ook kon verkopen aan klonen.

Maar goed, wat ik eigenlijk wil zeggen, dat is wat mij niet alleen stoort aan Apple, maar ook toen b.v. Steve Jobs stierf was precies heel de wereld in rouw, in diezelfde periode stierf b.v. ook Dennis Ritchie die vèèl meer voor de vooruitgang van de informatica heeft betekend dan Steve Jobs, die weinig originele ideeën had, behalve hoe hij de markt moest bespelen, maar van Dennis Ritchie hoorde je bijna niets. :(

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
17 uur geleden zei ZENODotus:

Maar goed, wat ik eigenlijk wil zeggen, dat is wat mij niet alleen stoort aan Apple, maar ook toen b.v. Steve Jobs stierf was precies heel de wereld in rouw, in diezelfde periode stierf b.v. ook Dennis Ritchie die vèèl meer voor de vooruitgang van de informatica heeft betekend dan Steve Jobs, die weinig originele ideeën had, behalve hoe hij de markt moest bespelen, maar van Dennis Ritchie hoorde je bijna niets. :(

 

Maar ook bij de dood van Jobs, zag ik vooral in de media hem geroemd worden om dingen als iPods, tablets en smartphones. Terwijl dat wellicht een goede marketingactie was, ik hem juist meer credit zou geven als een pionier van de personal computer. Daar hoorde ik in de media juist weinig over. Trouwens vond ik al die aandacht überhaupt erg overdreven, maar dat terzijde.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 8 months later...

Momenteel iOS op "smarthone" (tegenwoordig gewoon een mobiele computer ipv een telefoon), macOS op de laptop. Telefoon gebruik ik onderweg en thuis met lezen van nieuws enzo. Laptop voor studie, wanneer ik documenten maak en als ik thuis wat intensiever op internet zit, en voor eindredactie foto's. Eigenlijk kun je zeggen: lichter werk en mobiel: "telefoon" (The Expanse zou zeggen 'hand terminal') en zwaardere dingen/schrijfwerk/multi tasking op de  macbook. Ik heb ook een 'game' pc met windows 10. Die gebruik ik voornamelijk voor zwaardere (en indie windows) games en als tv (streaming/netflix/video bestanden). Owja, en voor muziek als ik geen platenspeler gebruik (vaak, al is het meestal toch youtube en spotify). Verder nog een een virtual machine met Kali (Linux) die ik soort van actueel hou maar niet veel actiefs mee doe (waarvoor het bedoeld is) en speel wel eens met een headless rasberrie pi met Debian (benadering via SSH). Maar ben daar niet zo enthousiast over. 
Voor werk: iPhone en Citrix (windows).

Link naar bericht
Deel via andere websites
22 minuten geleden zei Olorin:

Momenteel iOS op "smarthone" (tegenwoordig gewoon een mobiele computer ipv een telefoon), macOS op de laptop. Telefoon gebruik ik onderweg en thuis met lezen van nieuws enzo. Laptop voor studie, wanneer ik documenten maak en als ik thuis wat intensiever op internet zit, en voor eindredactie foto's. Eigenlijk kun je zeggen: lichter werk en mobiel: "telefoon" (The Expanse zou zeggen 'hand terminal') en zwaardere dingen/schrijfwerk/multi tasking op de  macbook. Ik heb ook een 'game' pc met windows 10. Die gebruik ik voornamelijk voor zwaardere (en indie windows) games en als tv (streaming/netflix/video bestanden). Owja, en voor muziek als ik geen platenspeler gebruik (vaak, al is het meestal toch youtube en spotify). Verder nog een een virtual machine met Kali (Linux) die ik soort van actueel hou maar niet veel actiefs mee doe (waarvoor het bedoeld is) en speel wel eens met een headless rasberrie pi met Debian (benadering via SSH). Maar ben daar niet zo enthousiast over. 
Voor werk: iPhone en Citrix (windows).

Ik heb hier ook een paar Raspberry Pi's in gebruik en met plezier. Waarom ben jij er niet zo enthousiast over?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Omdat na upgrade / update ik gerommel krijg met hardware herkenning. Bijvoorbeeld het herkent mijn usb netwerk ding niet meer. Knap vervelend als het headless is. Ik kan het repareren, maar het idee was nou net dat ik het als server voor automatische zooi gebruik. Zo hing ik hem aan mijn geluidsversterker en draaide ik airport er op.

De ellende begon na een 'sudo app-get upgrade' . En misschien ben ik wel lui, maar ik wil dat spul hun werk doet. Automatiseren is wat mij betreft het instellen en dat het je dan werk uit handen neemt. In dit geval neem ik zelfs al die terminal/bash stuff voor lief, mits het dan gewoon draait.
Misschien moet ik wel niet updaten/upgraden, maar het ding hangt indirect aan het internet. Voelt ook zo awkward.

bewerkt door Olorin
Link naar bericht
Deel via andere websites
14 uur geleden zei Olorin:

Omdat na upgrade / update ik gerommel krijg met hardware herkenning. Bijvoorbeeld het herkent mijn usb netwerk ding niet meer. Knap vervelend als het headless is. Ik kan het repareren, maar het idee was nou net dat ik het als server voor automatische zooi gebruik. Zo hing ik hem aan mijn geluidsversterker en draaide ik airport er op.

De ellende begon na een 'sudo app-get upgrade' . En misschien ben ik wel lui, maar ik wil dat spul hun werk doet. Automatiseren is wat mij betreft het instellen en dat het je dan werk uit handen neemt. In dit geval neem ik zelfs al die terminal/bash stuff voor lief, mits het dan gewoon draait.
Misschien moet ik wel niet updaten/upgraden, maar het ding hangt indirect aan het internet. Voelt ook zo awkward.

Dat is wel bijzonder ik heb tot nu toe alleen meegemaakt dat er meer hardware herkend wordt na een update. Ik ben overigens niet zo kapot van systemd dat tegenwoordig in Debian zit want dat veroorzaakt vaker van dit soort problemen. Ik gebruik daarom tegenwoordig Devuan met aparte images voor RPi 1, 2 en 3, waarbij 3 direct 64 bits is. Je kan vrij pijnloos migreren van Debian naar Devuan. Je kan ook naar Arch Linux kijken, is meer werk om op te zetten maar is ook vrij stabiel.

bewerkt door dingo
Links werkte niet zoals bedoeld.
Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Olorin:

Arch Linux hoor ik idd steeds meer positieve verhalen over. Zeker naar mate ik over Debian bepaalde geruchten hoor over dingen waar ik niet in thuis ben maar kennelijk erg verontrustend is. Werkt arch linux met Package managers / thingy stuff?
 

Ja Arch maakt gebruik van pacman als packagemanager.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid