Spring naar bijdragen

Wat is de betekenis van het 'Onze Vader' voor jou?


Aanbevolen berichten

@Kaasjeskruid Op de meeste opmerkingen kan ik nee zeggen. Maar geloven is er ook naar leven. Er is niks verplicht. Maar het WTG helpt je wel deze eindtijd te overleven. Als je niet naar een kerk of wat dan ook gaat zal je besmet worden met de geest van deze wereld en wellicht je geloof verliezen. Je hebt totaal een verkeerd beeld van WTG. Ga zaterdag eens naar een gedachtenisviering en proef de sfeer eens zou ik zeggen.

Trajecto: tekst verplaatst naar ander topic.

19 uur geleden zei ZENODotus:

Andere vertaling: ‘in uw binnenste’.

Maar dat geeft dus verwarring. Het Koninkrijk is geen gemoedstoestand. Daarmee doe je Jezus tekort. Jezus zegt, Zie ik maak alles nieuw. Dat is de kern.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 139
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

De heiligste woorden uit Gods woord is wel het 'Onze Vader'. Onze Heer Jezus gaf hier aan ons een modelgebed. Ik wil hier regel voor regel gaan analyseren wat er nu eigenlijk staat. Wat is jou idee ov

Inderdaad. Bijvoorbeeld dat het opvalt dat het begint met "ónze Vader." Dus niet "mijn Vader." Meteen aan het begin stel je je dus in de gemeenschap der gelovigen. Je kindschap Gods beleef je niet all

Zucht, je hebt echt geen enkel begrip van de drie-eenheid hé? Het probleem dat je hier beschrijft heeft te maken met modalisme, niet met trinitisme. (Modalisme wordt vroeger beschreven bij de kerkvade

14 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Waar staat dat?

Klein foutje, het is Jehovah die dat zegt: Openbaring 21:5: Hij die op de troon zat zei: "Kijk! Ik maak alles nieuw.".... Maar wel door middel van Jezus. In 1Joh 3:8 staat: Met dit doel is de Zoon van God geopenbaard: om het werk van de duivel ongedaan te maken. 

Trajecto: tekst hieronder verplaatst naar ander topic.

14 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Prima, met de Statenvertaling onder de arm zal ik de statistieken wat proberen op te krikken. Mij wel meetellen he!

Het gaat niet om statistieken. Het gaat erom dat de Jezus eert met je aanwezigheid. Je bent van harte welkom. Het is om 20.00 uur, maar zorg dat je op tijd bent want het is altijd megadruk.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 11-3-2018 om 21:05 zei sjako:

De heiligste woorden uit Gods woord is wel het 'Onze Vader'. Onze Heer Jezus gaf hier aan ons een modelgebed. Ik wil hier regel voor regel gaan analyseren wat er nu eigenlijk staat. Wat is jou idee over het 'Onze Vader'? Welke betekenis heeft het voor je dagelijks leven? 

Niet echt veel. Misschien is wel het mooiste dat Jezus een geformuleerd gebed gaf aan mensen die niet wisten hoe ze moeten bidden. Zo van ' weet je het niet? Bidt dit:' Ik vind het fijn dat het in de liturgie van de mis is opgenomen. Buiten dat doe ik er weinig mee. Het is iets wat in veel spirituele vormen zit ingebouwd Bijvoorbeeld in de rozenkrans. Je kunt er vast heel goed over mediteren enzo. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 uur geleden zei Olorin:

Niet echt veel.

Heb je wel alle bijdrages gelezen hier? Het is een modelgebed. Jezus moedigt niet aan om telkens dezelfde woorden te zeggen zoals bijv. bij de rozekrans.

Mat. 6:7 staat dan ook: 7 Zeg tijdens het bidden niet steeds dezelfde dingen zoals de heidenen doen, want zij denken dat hun gebeden verhoord zullen worden als ze maar veel woorden gebruiken.

Dan hebben de woorden geen betekenis voor je. Ik probeer met dit topic de mensen er juist toe aan te zetten om na te denken over de betekenis van deze woorden en ze te gaan gaan begrijpen en toepassen.

Het Onze Vader bevat alle belangrijke dingen wat in onze gebeden moet voorkomen en eigenlijk wel op volgorde van belangrijkheid. Dit gegeven zou je al aan het denken moeten zetten. Als je deze woorden echt begrijpt gaan ze heel veel voor je betekenen als het goed is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
14 uur geleden zei sjako:

Heb je wel alle bijdrages gelezen hier? 

Natuurlijk niet. Een dergelijke voorwaarde zou ook een forum vernietigen. Of vind je dat ik alleen mag reageren als ik eerst 5 pagina's lees? Dan wens ik je veel succes (zeker bij andere topics waar een veelvoudig aantal posts zijn). Sterker nog, het zou fijn zijn als mensen gewoon op de TS reageren, helpt een topic ontopic te blijven. 

Maar ik ben wel benieuwd naar jouw opvatting als moderator. Vind je dat iemand alleen op de openingspost mag reageren als die alle posts in een topic gelezen heeft?

Link naar bericht
Deel via andere websites
21 uur geleden zei Olorin:

Maar ik ben wel benieuwd naar jouw opvatting als moderator. Vind je dat iemand alleen op de openingspost mag reageren als die alle posts in een topic gelezen heeft?

Nee hoor natuurlijk niet, maar je zou er een hoop van kunnen leren. Het onderwerp is er belangrijk genoeg voor.

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei Thinkfree:

Wat is de richtlijn van die wil ?

De richtlijn? Dat is m.i. waar de hele Bijbel over gaat. Dat de tegenstellingen worden overwonnen, of de kloof gedicht, of de heuvels geslecht en de dalen opgevuld, en dat de harmonie in de schepping wordt hersteld. Dat de twee weer één worden. In de hemel is harmonie en daar zijn geen tegenstellingen. Dat is God's wil en we bidden dat dit op aarde ook zo zal worden. De Bijbel vertelt ons gelukkig dat dit gebed al verhoord is en ook nog volkomen vervuld zal worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Willempie:

De richtlijn? Dat is m.i. waar de hele Bijbel over gaat. Dat de tegenstellingen worden overwonnen, of de kloof gedicht, of de heuvels geslecht en de dalen opgevuld, en dat de harmonie in de schepping wordt hersteld. Dat de twee weer één worden. In de hemel is harmonie en daar zijn geen tegenstellingen. Dat is God's wil en we bidden dat dit op aarde ook zo zal worden. De Bijbel vertelt ons gelukkig dat dit gebed al verhoord is en ook nog volkomen vervuld zal worden.

Oké ben het met je eens dat is het doel. Wat ik eigenlijk bedoelde welke richtlijn moeten wij als christenen aanemen hier op aard, om in eenheid te leven naar gods wil ?

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Thinkfree:

Oké ben het met je eens dat is het doel. Wat ik eigenlijk bedoelde welke richtlijn moeten wij als christenen aanemen hier op aard, om in eenheid te leven naar gods wil ?

Allereerst moeten we opnieuw geboren worden. Hier valt uiteraard nog veel meer over te zeggen maar ik moet nu weg. Eigenlijk staat alles ook al beschreven in het eerste scheppingsverhaal. Leuk gesprek trouwens. ;)

bewerkt door Willempie
Link naar bericht
Deel via andere websites
9 uur geleden zei sjako:

We gaan verder. 

Laat uw wil gedaan worden op aarde net zoals in de hemel.

Wat wordt hier onder verstaan. Wat is die wil?

1 johannes 2:3-7

3 En hieraan kennen wij, dat wij Hem gekend hebben, zo wij Zijn geboden bewaren.

4 Die daar zegt: Ik ken Hem, en Zijn geboden niet bewaart, die is een leugenaar, en in dien is de waarheid niet;

5 Maar zo wie Zijn Woord bewaart, in dien is waarlijk de liefde Gods volmaakt geworden; hieraan kennen wij, dat wij in Hem zijn.

6 Die zegt, dat hij in Hem blijft, die moet ook zelf alzo wandelen, gelijk Hij gewandeld heeft.

7 Broeders! Ik schrijf u geen nieuw gebod, maar een oud gebod, dat gij van den beginne gehad hebt; dit oud gebod is het woord, (het woord is jezus) dat gij van den beginne gehoord hebt.

Die geboden zijn alle 10 geboden. Ook het 4de

Zoals het woord zei : god liefhebben boven alles en de naaste als uzelf welke zijn de 10 geboden.

Merk op dat het woord en geboden in 1 adem genoemd worden

De geboden brengen tot het woord en door het woord (jezus) gedenken wij zijn geboden en voeren die naar vermogen uit in liefde tot hem.

En uiteindelijk volmaakt in jezus Christus (het woord) die zijn bloed gestort heeft voor brekers van zijn geboden

Zonde = overtreden van gods geboden

God's wil is het houden van zijn geboden.

Jezus heeft de wil van zijn vader volmaakt gehouden

Iemand die het woord (jezus) en zijn geboden bewaard, is uit God en doet naar de wil van de vader.

bewerkt door Thinkfree
Link naar bericht
Deel via andere websites
9 uur geleden zei Thinkfree:

God's wil is het houden van zijn geboden.

Dat denk ik niet. Ik kom er later op terug. De geboden en wetten zijn alleen een middel tot Gods wil. Niet het doel. Zo is bijv verboden rijden door rood om te voorkomen dat je een ongeluk krijgt. De wil is dan geen ongeluk krijgen, niet het verbod van rijden door rood. En je zou je ook kunnen afvragen welke geboden hier bedoeld worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 1 month later...
Op 12-3-2018 om 09:56 zei Kaasjeskruid:

En alle schepsel, dat in den hemel is, en op de aarde, en onder de aarde, en die in de zee zijn, en alles, wat in dezelve is, hoorde ik zeggen: Hem, Die op den troon zit, en het Lam, zij de dankzegging, en de eer, en de heerlijkheid, en de kracht in alle eeuwigheid. En de vier dieren zeiden: Amen. En de vier en twintig ouderlingen vielen neder, en aanbaden Dengene, Die leeft in alle eeuwigheid. (Op.5:13-14)

En ziet, een melaatse kwam, en aanbad Hem, zeggende: Heere! indien Gij wilt, Gij kunt mij reinigen. En Jezus, de hand uitstrekkende, heeft hem aangeraakt, zeggende: Ik wil, word gereinigd! En terstond werd hij van zijn melaatsheid gereinigd. En Jezus zeide tot hem: Zie, dat gij dit niemand zegt; maar ga heen, toon uzelven den priester, en offer de gave, die Mozes geboden heeft, hun tot een getuigenis. Als nu Jezus te Kapernaum ingegaan was, kwam tot Hem een hoofdman over honderd, biddende Hem, En zeggende: Heere! mijn knecht ligt te huis geraakt, en lijdt zware pijnen. En Jezus zeide tot hem: Ik zal komen en hem genezen. (Mat.8:2-7)

Drie expliciete voorbeelden waarin Jezus aanbeden wordt. Indien nodig kan ik zo doorgaan.

Er zijn natuurlijk veel meer plaatsen, waar Jezus aanbeden wordt. Daarnaast worden zowel Jezus als God aangeduid met Heer der Heren, Redder, Machtige God, Eerste en Laatste, Koning van Israël, Rots, Licht, Almachtig, Alfa en Omega en Herder! Stefanus bad tot Jezus in Handelingen 7. Hetzelfde geldt trouwens ook voor de Heilige Geest. De Heilige Geest is een Persoon, immers, Hij kan bedroefd zijn (Efeze 4), gelasterd worden (Matt.12), een Wil hebben? (1 Kor. 12), Hij kan iemandvertellen wat te doen? (Handelingen) en Hij kan voor ons pleiten!

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei thom:

1 Joh.2 gaat verder

8 Wederom schrijf ik u een nieuw gebod: hetgeen waarachtig is in Hem, zij ook in u waarachtig; want de duisternis gaat voorbij, en het waarachtige licht schijnt nu.
Joh.17
 Ik heb Uw Naam geopenbaard den mensen, die Gij Mij uit de wereld gegeven hebt. Zij waren Uw, en Gij hebt Mij dezelve gegeven; en zij hebben Uw woord bewaard.
7 Nu hebben zij bekend, dat alles, wat Gij Mij gegeven hebt, van U is.
8 Want de woorden, die Gij Mij gegeven hebt, heb Ik hun gegeven, en zij hebben ze ontvangen, en zij hebben waarlijk bekend, dat Ik van U uitgegaan ben, en hebben geloofd, dat Gij Mij gezonden hebt.
Joh.1
1 In den beginne was het Woord, en het Woord was bij God, en het Woord was God.
2 Dit was in den beginne bij God.

3 Alle dingen zijn door Hetzelve gemaakt, en zonder Hetzelve is geen ding gemaakt, dat gemaakt is.
4 In Hetzelve was het Leven, en het Leven was het Licht der mensen.

De 10 geboden zijn enkel de gedragslijnen voor ´de wegvoorbereider´ , de mens die zich reinigt, het natuurlijke, want

8 Wederom schrijf ik u een nieuw gebod: hetgeen waarachtig is in Hem, zij ook in u waarachtig; want de duisternis gaat voorbij, en het waarachtige licht schijnt nu.

Het Hem bewust worden in onszelf, is het inzien dat het Licht zélf alles bepalend is, en dit Licht kunnen laten schijnen de Liefde is die toe zal nemen.

 

 

Hey thom.

Denk dat de clu in de woorden "licht" en "woord" zit.

Namelijk Jezus is die beide, vul Jezus op deze plaatsen in wat staat er dan ?

Jezus is het licht der wereld Jezus is ook het woord, volgens de schriften.

 

bewerkt door Thinkfree
Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei thom:

Maar snap je ook, dat dit Ik Ben ons dan allemaal aangaat?

 

Het gaat ons aan in christus, omdat hij het werk volbracht heeft niet wij.

Kortom wij treden in zijn voetsporen die hij gedrukt heeft. En waar nodig draagt hij.

bewerkt door Thinkfree
Link naar bericht
Deel via andere websites
12 minuten geleden zei thom:

Wat mij vooral verbaasde van dat genootschap, is de diefstal van biblija.net.

Gebruiksvriendelijk en gratis, en velen hadden hiernaar verwijzingen in hun epistels, websites of reacties.

Dit werd in één keer weggestolen door de NBG, en voor eigen gebruik misbruikt. De taak van de Bijbel verspreiden, werd de Bijbel inpikken van de mensen. Bizar.

Hoe kan je iets stelen wat van jezelf is? Biblija.net is van het internationale bijbelgenootschap. De NBG had daar hun vertalingen ondergebracht. Nu heeft het NBG een eigen website, waarop nog steeds de Bijbel gratis te raadplegen is. Kortom, je praat in raadselen.

 

14 minuten geleden zei thom:

Dan even over de vertaling.

Als er iets gereviseerd moet worden, zoals schijnt te moeten, dan zou ik achter het Uw Naam worde geheiligd en Uw Koninkrijk kome, in mij  schrijven;

Onze Vader, Die in de hemelen zijt! Uw Naam worde geheiligd.

10 Uw Koninkrijk kome.

Uw wil geschiede, gelijk in den hemel alzo ook op de aarde.

Reviseren wil niet zeggen: zomaar dingen toevoegen of weghalen. 'In mij' staat niet in het Grieks en er is dus geen enkele reden zoiets toe te voegen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 minuten geleden zei thom:

En dat dus weggehaald. Stelen van jezelf, of iedereen die dit gebruikte het uit handen nemen..

Dat is een goed geoliede machine spaak laten lopen. 

Nu geen raadsel meer?

 

Dat is geen stelen van jezelf. Hoogstens het uit handen nemen van één tool. Natuurlijk was dit erg vervelend voor veel internetters. Alleen, de kosten van het opheffen van biblija waren lager dan de winst van een eigen website, die met de tijd meegaat en waarop véél meer informatie is te raadplegen. Per saldo is een website in eigen beheer dus beter voor de verspreiding van de Bijbel, omdat je er veel meer mee kunt. Klachten dat het NBG de bijbelverspreiding tegengaat vind ik dus hypocriet: het is een vroom ingekleed verwijt wat eigenlijk gaat over de frustratie van internetgebruikers over de voortgang van de techniek. ;-)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid