Spring naar bijdragen

Wat is de betekenis van het 'Onze Vader' voor jou?


Aanbevolen berichten

Op ‎21‎-‎3‎-‎2018 om 12:52 zei sjako:

Laat uw wil gedaan worden op aarde net zoals in de hemel

Wat is die wil?

Die wil wijst ons op onze verantwoordelijkheid m.i. Ik bid dit niet om van God te vragen of Hij Zijn wil door wil zetten. God doet immers wat Hij wil zonder daarbij van mij afhankelijk te zijn. Ik wil graag weten wat Zijn wil is en daarnaar handelen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 139
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

De heiligste woorden uit Gods woord is wel het 'Onze Vader'. Onze Heer Jezus gaf hier aan ons een modelgebed. Ik wil hier regel voor regel gaan analyseren wat er nu eigenlijk staat. Wat is jou idee ov

Inderdaad. Bijvoorbeeld dat het opvalt dat het begint met "ónze Vader." Dus niet "mijn Vader." Meteen aan het begin stel je je dus in de gemeenschap der gelovigen. Je kindschap Gods beleef je niet all

Zucht, je hebt echt geen enkel begrip van de drie-eenheid hé? Het probleem dat je hier beschrijft heeft te maken met modalisme, niet met trinitisme. (Modalisme wordt vroeger beschreven bij de kerkvade

1 uur geleden zei thom:

Als God doorheen de mens werkt die zich aan Hem overgegeven heeft..is de verantwoordelijkheid alleen de overgave aan Hem lijkt mij (reiniging en heiliging). En kan Zijn wil alleen plaatsvinden als de handelingen ''rechtvaardig'' zijn. Ik denk dat de Math. 25 tekst hier ook goed inpast; wie is rechtvaardig en wie aan de linkerkant opgesteld.

De rechterhand, de rechterkant of recht-vaardig is een uitdrukking voor ''handelen''. Rechtvaardig handelen(wanneer hebben wij U geholpen, gekleed, eten gegeven, onderdak gegeven) kan alleen zónder de eigen wil in te zetten, dan alleen die wil zijn Wil te doen. En dat is weer overgave.

Dat is m.i. toestaan juist wel Zijn wil door te laten zetten. 

Oftewel de enige Godsdienst die een mens kan doen.

Volgens mij is liefde tweerichtings verkeer. Dat betekent m.i. dat de eigen wil niet uitgeschakeld behoort te worden, maar zich wil laten vormen naar Zijn wil.

bewerkt door Kaasjeskruid
Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei thom:

Er kan pas gegeven worden als er ook ontvangen kan worden.

En dat ontvangen gebeurt dan ook door de eigen hand af te hakken en te vervangen door Gods Hand? God die Zichzelf een kadootje geeft?

bewerkt door Kaasjeskruid
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei thom:

Ontvangen als in Openb. 3:20

'' Zie, Ik sta aan de deur en Ik klop. Als iemand Mijn stem hoort en de deur opent, zal Ik bij hem binnenkomen en de maaltijd met hem gebruiken, en hij met Mij.''

God klopt maar forceert de deur niet open. God is op zoek naar onze wil die een keuze maakt voor Hem. Uit eigen wil die deur open doen lijkt mij de enige logische handeling waardoor wij ook verantwoordelijk gehouden kunnen worden voor wat wij hebben gedaan als de tijd komt dat we ons moeten verantwoorden voor Gods Troon.

Link naar bericht
Deel via andere websites
21 minuten geleden zei thom:

Dit is Hem ontvangen, in het hart. '' Zie, Ik sta aan de deur en Ik klop. Als iemand Mijn stem hoort en de deur opent, zal Ik bij hem binnenkomen en de maaltijd met hem gebruiken, en hij met Mij.''

En nadat we Hem ontvangen oftewel binnengelaten hebben, verdwijnt onze wil en hebben we niks meer te willen? Lijkt me een bijzonder gevaarlijke ontwikkeling welke i.m.o. slechts godsdienstwaanzin in de hand werkt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dus @thom. Volgens jou is dus Gods Koninkrijk iets binnen in je. Waarom denk je dat? Als ik de Bijbel goed doorneemt zie ik als rode draad: het verloren gaan van het Paradijs naar het herstel van het Paradijs en daarbij het heiligen van Gods Naam. Dit herstelde paradijs wordt ook wel het Messiaans Koninkrijk genoemd met Jezus als Koning. Volgens mij is dat het Koninkrijk waar je om vraagt. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
31 minuten geleden zei sjako:

Dus @thom. Volgens jou is dus Gods Koninkrijk iets binnen in je. Waarom denk je dat? Als ik de Bijbel goed doorneemt zie ik als rode draad: het verloren gaan van het Paradijs naar het herstel van het Paradijs en daarbij het heiligen van Gods Naam. Dit herstelde paradijs wordt ook wel het Messiaans Koninkrijk genoemd met Jezus als Koning. Volgens mij is dat het Koninkrijk waar je om vraagt. 

Is het niet tevens iets anders? Jezus zei toch ook dat het koninkrijk binnenin ons is? Ik denk dat Gods koninkrijk overal is waar met Hem als koning aanvaardt. En dat is niet beperkt tot de koninkrijkszaal. ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites
14 minuten geleden zei Willempie:

Jezus zei toch ook dat het koninkrijk binnenin ons is?

Dat berust op een vertaalfout. Het Koninkrijk was onder de mensen (niet in de mensen) omdat Jezus als Koning van het Koninkrijk tussen de mensen was op dat moment. Het Koninkrijk regeert nu ook al op aarde, maar straks na Jezus zichtbare wederkomst zal het pas tot volle glorie komen. De aarde wordt veranderd in een paradijs

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei thom:

Kan jij aangeven waar staat dat het Paradijs verloren is gegaan?

Na het zondigen door van de boom van goed en kwaad te eten werden Adam en Eva verbannen uit het Paradijs. De bedoeling was dat het Paradijs uit zou groeien tot over de hele wereld, maar dat ging niet meer door. Er werden twee Cherubs neergezet die moesten beletten dat nog iemand het Paradijs binnen kon gaan. Na de Vloed was het Paradijs helemaal verdwenen. De mens dacht het beter te kunnen dan God, maar dat blijkt ondertussen een leugen. Daarom heeft God nu bewezen dat Hij de enige rechtvaardige heerser te kunnen zijn. Jezus is naar de aarde gekomen om de werken van satan ongedaan te maken. Het Paradijs wordt weer hersteld onder Gods Koninkrijk. Wij als Jezus volgelingen moeten dan ook één worden met God en met elkaar, we moeten Zijn wil uitvoeren en Hem volgen. We moeten allemaal hetzelfde doel hebben: Gods Koninkrijk verbreiden. Daarom bad Hij het Hogepriesterlijk gebed voor ons. We moeten weer één zijn in Zijn voornemen. Daar heeft God Zijn Zoon voor naar de wereld gezonden. Door in Hem te geloven, in Zijn loskoopoffer kunnen we weer in het reine komen met God.  Hierdoor is het mogelijk dat we straks op een Nieuwe aarde en een nieuwe hemel mogen leven. De nieuwe aarde wordt bevolkt door rechtvaardige mensen, in de nieuwe hemel  (het nieuwe bestuur), zullen straks Christus met 144.000 mederegeerders heersen over deze nieuwe aarde (Openbaring 21). Het Nieuwe Jeruzalem als centrum van de nieuwe regering op aarde. Dan kan gezegd worden dat de tent (de bescherming) van God bij de mensen is (vers 3). Dat is het herstel van Gods schepping. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

@thom Je moet onderscheidt hebben in gezalfde volgelingen van Christus en degene die een aardse hoop hebben (die dus straks op de Nieuwe aarde zullen leven.) Romeinen 8 is specifiek geschreven voor de gezalfden. De gezalfden zijn de 144.000 mederegeerders met Christus. Dat weten ze doordat de Geest van God dit hen zegt. Abba, Vader! Zij zijn het die een verbond hebben samen met Christus voor een Koninkrijk. Als niet gezalfde krijg je ook heilige Geest maar op een andere manier. Gezalfden krijgen een opstanding in de hemel. Die een aardse hoop hebben een opstanding op de (nieuwe) aarde. Dat is deze aarde, maar dan gereinigd van alle kwaad en goddeloosheid.

Eigenlijk worden hemel en aarde samen weer 1. Eén kudde onder Koning Jezus. Gods Koninkrijk. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei thom:

Dat is in het NT niet gebruikelijk meer, door de komst van Jezus Christus.

1 Johannes 2:27 zegt het volgende : 27En wat jullie betreft: de zalving die jullie van hem hebben ontvangen blijft in jullie, en jullie hebben niemand nodig die je onderwijst. Maar de zalving door hem leert jullie alle dingen en is waar en is geen leugen. Blijf in eendracht met hem, zoals die zalving jullie heeft geleerd.

Zalven werd gedaan om iemand tot Koning of tot priester te maken. Het was een uitverkiezing door God. Die uitverkiezing is er nog steeds zoals Johannes uitlegd hierboven.

Lukas 22:29 zegt ‘ik sluit een verbond met jullie voor een koninkrijk, net zoals mijn Vader een verbond met mij heeft gesloten,  30 zodat jullie in mijn Koninkrijk aan mijn tafel kunnen eten en drinken, en op tronen kunnen zitten om de 12 stammen van Israël te oordelen.’

Dit zien we ook weer terug in Openbaring in bijv Openbaring 20:6 6Gelukkig en heilig is iedereen die deelheeft aan de eerste opstanding. Over hen heeft de tweede dood geen autoriteit, maar ze zullen priesters van God en van de Christus zijn en ze zullen de 1000 jaar met hem als koningen regeren. Openbaring 7 laat zien dat er  144000 verzegelden zijn, dus uitverkorenen.

Het overgrote deel van de mensheid wacht een plek op de paradijsaarde. Jezus zegt in Mat. 5:5 dat de zachtaardigen gelukkig zijn, want zij zullen de aarde beërven . In het Onze Vader wordt gevraagd of Gods wil ook geschiede op aarde. Zie ook Jesaja 45:18

Dat is weer in overeenstemming met Psalm 37:11 

11 De zachtmoedigen zullen de aarde bezitten,ze zullen intens genieten van vrede in overvloed.

Je ziet dus duidelijk twee onderscheiden groepen. Maar samen zijn we één kudde onder één Herder.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei sjako:

Het NBV vertaald het wel goed volgens mij.

Nieuwe wereld vertaling

Lukas17:21 De mensen zullen niet zeggen: “Kijk hier!” of: “Daar!” Want kijk! Gods Koninkrijk is in jullie midden.’

NBG 51 Het Koninkrijk Gods is bij u

NBV Koninkrijk van God ligt binnen uw bereik

Hier zie je dus duidelijk dat er niet een bepaalde gemoedstoestand bedoelt wordt. Hoogstwaarschijnlijk bedoelde Hij zichzelf als Koning van het Koninkrijk.

Het is natuurlijk wel zo dat wanneer je Jezus volgt dat je al onder de bescherming komt van Jehovah en Jezus. Je leeft dan volgens de ultieme gebruiksaanwijzing van God wat alleen maar zegeningen met zich mee brengt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
17 minuten geleden zei thom:

Het is een innerlijk proces in elk mens waarin de wedergeboorte van Christus plaatsvindt.

Door Jezus te aanvaarden als Koning was het Koninkrijk binnen hun bereik. De SV heeft dat echt verkeerd vertaald en alle andere moderne vertalingen zeggen ook wat anders. Het Koninkrijk is zo duidelijk een echt Koninkrijk dat op aarde zal regeren. Het loopt als een rode draad door de hele Bijbel. 

Wat dacht je bijv van Daniël 2:44

44 In de dagen van die koningen zal de God van de hemel een koninkrijk oprichten dat nooit vernietigd zal worden. En dat koninkrijk zal nooit aan een ander volk worden overgedragen. Het zal al die koninkrijken verbrijzelen en er een eind aan maken. Als enige zal het eeuwig blijven bestaan,  

Alle teksten spreken over een echt Koninkrijk. Lukas 17 moet daar in overeenstemming zijn. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Wat moet er nog meer voor gedaan worden dan?

Geloof stellen in Hem.

1 uur geleden zei thom:

Doordat de personificatie van Jezus zo groot is gemaakt in de moderne vertalingen met zijn kleine letters overal, is het nog moeilijk te beseffen of helder te lezen zoals in de SV, dat het om het Goddelijk Bewustzijn, dat Hij in onszelf aanwezig is, gaat.

Het is de zelfde gedachte, maar dan begrijpelijk voor hedendaagse mensen. Ik denk juist dat moderne vertalingen het hart meer bereikt dan een taalkeuze van honderd jaar geleden. Je kan vertalingen ook naast elkaar leggen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

En wat is het verschil tussen Hem aanvaarden als Verlosser en geloof stellen in Hem?

Lijkt me weinig verschil. Als je gelooft in Jezus dan aanvaard je Hem ook als Verlosser. Maar wat versta je onder verlossing. Van wat en hoe?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Kaasjeskruid:

Wat moet er nog meer voor worden gedaan dan?

In principe is geloof stellen in Jezus genoeg. Als het goed is wordt je dan door Gods geest geleid en ga je goede werken doen, zoals prediken. De vruchten van de geest zullen steeds meer zichtbaar worden. Een identificatie is oa dat gelovigen liefde onder elkaar hebben.

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 uur geleden zei Willempie:

Is het niet tevens iets anders? Jezus zei toch ook dat het koninkrijk binnenin ons is? Ik denk dat Gods koninkrijk overal is waar met Hem als koning aanvaardt. En dat is niet beperkt tot de koninkrijkszaal. ;)

Een betere vertaling dan koninkrijk is dan ook iets in de trant van koningsschap of regering. Het gaat niet om een plaatsbepaling of afgrenzing van een gebied, maar om het regeren als activiteit van God.

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei Peter79:

Een betere vertaling dan koninkrijk is dan ook iets in de trant van koningsschap of regering. Het gaat niet om een plaatsbepaling of afgrenzing van een gebied, maar om het regeren als activiteit van God.

Ok, mee eens, maar dat neemt niet weg dat een toekomstig Messiaans koninkrijk een realiteit gaat worden. Zie ook Jesaja 65

Er zal in die plaats geen baby meer zijn die maar een paar dagen leeften ook geen oude man die zijn dagen niet volmaakt. Want een honderdjarige die sterft zal bezien worden als nog maar een jongenen de zondaar zal vervloekt worden, ook al is hij honderd jaar oud.  21 Ze zullen huizen bouwen en erin wonen,ze zullen wijngaarden planten en de vruchten ervan eten.  22 Wat ze bouwen zal niet door iemand anders worden bewoond.Wat ze planten zal niet door anderen worden gegeten.Want de dagen van mijn volk zullen zijn als de dagen van een boomen mijn uitverkorenen zullen volop genieten van het werk van hun handen

Daniel is ook duidelijk dat het over een reeel Koninkrijk gaat met een koning, ministers een wet en onderdanen. Bij Jezus zichtbare wederkomst zullen alle satanische elementen worden verwijderd en breekt het duizendjarig Rijk aan wat uitmond in een eeuwigdurend Paradijs.

Link naar bericht
Deel via andere websites
13 uur geleden zei sjako:

Dat berust op een vertaalfout. Het Koninkrijk was onder de mensen (niet in de mensen) omdat Jezus als Koning van het Koninkrijk tussen de mensen was op dat moment. Het Koninkrijk regeert nu ook al op aarde, maar straks na Jezus zichtbare wederkomst zal het pas tot volle glorie komen. De aarde wordt veranderd in een paradijs

Dit is te kort door de bocht. Het woord vertaald in de NBV met "binnen uw bereik" is ἐντὸς (wat in tegenstelling staat met ἐκτός) ἐν zou al een belletje moeten doen rinkelen want dat betekent letterlijk "in". ἐντὸς komt heel weinig voor in het NT, maar op twee plaatsen; de andere keer dat het voorkomt gaat het om het uitpoetsen van de beker, zowel de binnenkant (ἐντὸς) als de buitenkant (ἐκτός)... Het is trouwens interessant dat het idee van ἐντὸς als in uw midden (of binnen uw bereik) zelden worden verwoord in lexicons en woordenboeken die handelen over het klassiek Grieks in zijn geheel (en dus ook andere Griekse werken vergelijken dan enkel het NT).

Ook de NBV kent deze alternatieve vertaling zo stellen ze bij Luk 17:21: "Hier is het : vgl. v. 23. binnen uw bereik : in Jezus, de koning, is het koninkrijk onder de mensen gekomen. Het is vanaf nu toegankelijk en werkzaam, maar de farizeeën zien dit niet, omdat ze op de verkeerde manier zoeken en weigeren om het bestaan van het nauwe verband tussen Jezus en het koninkrijk van God te aanvaarden. Andere vertaling: ‘in uw binnenste’.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid