Spring naar bijdragen

Religieus horizontalisme


Aanbevolen berichten

18 minuten geleden zei TTC:

Bij jou wel, voor ons betekent het een appel op onze verantwoordelijkheid jegens onze noodlijdende medemensen, zo het christenen is geleerd.

Ik heb jou niet nodig om mezelf te zijn. Dat iemand is blijven steken in een bepaalde periode van de tijd is het probleem van de ander. Volgens mij kan je dan beter traumaverwerking gaan doen. Mij verantwoordelijk houden voor jou welzijn is de schuld afschuiven op een ander.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 191
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ik haalde deze tekst aan omdat Jezus hier aangeeft dat het appèl van de ander/Ander in wezen Zijn appèl is. Jezus zegt niet - om met de woorden van Kaasjeskruid te spreken - 'je moet naar elkaar

Het ene werkt niet zonder het andere. Levinas verwoordt een oeroude Joodse en Bijbelse waarheid, namelijk dat je God ziet in het gelaat van de Ander. Dat kun je als de ene kant van de medaille beschou

God is dichterbij dan we beseffen. In Hem en door Hem leven wij. Ik heb lang gedacht dat God heeeeel ver weg was, heeeeel ver boven ons verheven, abstract en onbenaderbaar, totdat er een keerpunt kwam

6 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Ik heb jou niet nodig om mezelf te zijn. Dat iemand is blijven steken in een bepaalde periode van de tijd is het probleem van de ander. Volgens mij kan je dan beter traumaverwerking gaan doen. Mij verantwoordelijk houden voor jou welzijn is de schuld afschuiven op een ander.

Aangezien we toegang hebben tot internet zal het nog wel meevallen met dat welzijn, er zijn mensen die in heel andere omstandigheden leven. Daar gaat het om wat betreft die verantwoordelijkheid, een kwestie van moreel besef en de daad bij het woord voegen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 23-3-2018 om 19:21 zei Kaasjeskruid:

Om te evangeliseren of heb je even een praatje met ze gemaakt?

Je wordt daar regelmatig door Joden aangesproken (en door Arabieren ook wel), in hotels, in taxi´s, bij bushaltes, op straat, in horecagelegenheden en noem maar op. Ze zijn over het algemeen nieuwsgierig en vriendelijk. Zo heb ik het althans ervaren. De gesprekken komen vanzelf en zijn heel natuurlijk en, naar Nederlandse maatstaven, verrassend open. Van agressie of haat tegen het christendom heb ik weinig tot niets gemerkt, integendeel zelfs. Ik denk dat dit in Nederland vele malen erger is. Het wordt waarschijnlijk anders als daar met een luidspreker mensen gaat uitdagen maar dat ligt mij niet zo. Misschien iets voor jou? :D

bewerkt door Willempie
Link naar bericht
Deel via andere websites
Op ‎24‎-‎3‎-‎2018 om 09:52 zei TTC:

Aangezien we toegang hebben tot internet zal het nog wel meevallen met dat welzijn, er zijn mensen die in heel andere omstandigheden leven. Daar gaat het om wat betreft die verantwoordelijkheid, een kwestie van moreel besef en de daad bij het woord voegen.

Dus iedereen aan het internet dan maar? Er zijn ook mensen die internet hebben en alsnog beneden de armoedegrens leven. Wat is welzijn?

2 uur geleden zei thom:

De Ander kunnen zien in de ander, is waar Jezus op doelde toen hij gezocht werd door zijn broers en moeder, maar hij zijn Discipelen aanwees als zijn broeders, zusters en moeder.

Wie is mijn broeder?

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei TTC:

Leuke vraag, anderen die het minder goed hebben helpen?

Dat staat buiten kijf, echter hoe moet ik jou opmerking over het internet in relatie tot welzijn plaatsen?

 

2 uur geleden zei thom:

De Ander kunnen zien in de ander, is waar Jezus op doelde toen hij gezocht werd door zijn broers en moeder, maar hij zijn Discipelen aanwees als zijn broeders, zusters en moeder.

Omdat ze de wil van de Vader deden.

 

Het geloof is de basis, het fundament. Wie daarop bouwt, is een broeder.

Van wie is het geloof anders, dan alleen van Jezus Christus. Daarom is de mens alleen door Hem betrokken bij de Vader.

Een broeder schrijven met een hoofdletter is teveel eer naar mijn besef. Er is er maar Eén waardig om met hoofdletters geschreven te worden en dat is God zelf. Ik en mijn broeders staan niet gelijk aan God. Ik lees ook nergens in de Bijbel dat broeders of anderen met een hoofdletter wordt geschreven.

bewerkt door Kaasjeskruid
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei thom:

Een broeder schrijf ik ook niet met een hoofdletter. De Ander wel, omdat het fundament van het geloof van de Ander is, dat is Christus in de mens.

Sorry hoor, ik vind het allemaal nogal verwarrend. Je doelt op Jezus als je de Ander bedoeld. In de context van deze discussie klopt dit echter niet, want Levinas erkent Jezus niet als Verlosser.

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei thom:

Dat weet ik niet of Levinas dat zo meent. Als `de Ander` al niet begrepen wordt kan zijn filosofie gemakkellijk veroordeeld worden in plaats van onderzocht.

Dan stel ik voor dat je eerst onderzoek gaat doen naar de persoon Levinas en naar zijn gedachtengoed cq motivatie om een dergelijke Godslasterende filosofie in het leven te roepen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Dat staat buiten kijf, echter hoe moet ik jou opmerking over het internet in relatie tot welzijn plaatsen?

Via internet kunnen we filmpjes terugvinden over de erbarmerlijke toestand waarin anderen moeten leven, net zoals talrijke sociale alternatieven om het anders aan te pakken. Dit vereist het nemen van onze verantwoordelijkheid, die sociale alternatieven kunnen we dan ook beschouwen als een teken/boodschap van God.

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei TTC:

Via internet kunnen we filmpjes terugvinden over de erbarmerlijke toestand waarin anderen moeten leven, net zoals talrijke sociale alternatieven om het anders aan te pakken. Dit vereist het nemen van onze verantwoordelijkheid, die sociale alternatieven kunnen we dan ook beschouwen als een teken/boodschap van God.

Ik heb 3 jaar beneden de armoedegrens geleefd en heb dit ervaren als welvaartsarmoede. Niks erbarmelijks aan, als je maar oplet op waar je je geld aan uitgeeft. Internet is tegenwoordig een primaire levensbehoefte en hierop hoeft niet bezuinigd te worden mocht men in de schuldhulpverlening terecht komen. Het is m.i. pure ontevredenheid dat ervoor zorgt dat mensen verkeerde keuzes maken. Althans in Nederland dan, de uitzonderingen daargelaten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Een broeder schrijven met een hoofdletter is teveel eer naar mijn besef. Er is er maar Eén waardig om met hoofdletters geschreven te worden en dat is God zelf. Ik en mijn broeders staan niet gelijk aan God. Ik lees ook nergens in de Bijbel dat broeders of anderen met een hoofdletter wordt geschreven.

Kaasjeskruid schrijf je toch ook met een hoofdletter? :D

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Ik heb 3 jaar beneden de armoedegrens geleefd en heb dit ervaren als welvaartsarmoede. Niks erbarmelijks aan, als je maar oplet op waar je je geld aan uitgeeft. Internet is tegenwoordig een primaire levensbehoefte en hierop hoeft niet bezuinigd te worden mocht men in de schuldhulpverlening terecht komen. Het is m.i. pure ontevredenheid dat ervoor zorgt dat mensen verkeerde keuzes maken. Althans in Nederland dan, de uitzonderingen daargelaten.

Om het een keertje met Einstein te zeggen: ‘Meer dan het verleden interesseert mij de toekomst, want daarin ben ik van plan te leven.’

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei TTC:

Om het een keertje met Einstein te zeggen: ‘Meer dan het verleden interesseert mij de toekomst, want daarin ben ik van plan te leven.’

Wel, met de lessen getrokken uit het verleden, zou dat toch moeten lukken. Een van die lessen is dat zonder God alles gedoemd is te mislukken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Kaasjeskruid:

Wel, met de lessen getrokken uit het verleden, zou dat toch moeten lukken. Een van die lessen is dat zonder God alles gedoemd is te mislukken.

Straks WOIII en andere onheil, wachtend op de zevende bazuin die nu al oorverdovend klinkt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 uur geleden zei thom:

Dat weet ik niet of Levinas dat zo meent. Als `de Ander` al niet begrepen wordt kan zijn filosofie gemakkellijk veroordeeld worden in plaats van onderzocht.

Zit wat in, hij appeleert dan ook aan onze verantwoordelijkheid jegens het leven en onze medemensen, dit kan inwerken op een dieperliggend schuldbesef waar we misschien liever niet mee geconfronteerd willen worden. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei TTC:

Zit wat in, hij appeleert dan ook aan onze verantwoordelijkheid jegens het leven en onze medemensen, dit kan inwerken op een dieperliggend schuldbesef waar we misschien liever niet mee geconfronteerd willen worden. 

Waar zou ik mij schuldig over moeten voelen? Als een ander van zijn probleem af wil, dan kan hij het beste niet een ander de schuld geven maar met zijn eigen schuld naar God toe gaan. Daar vind vergeving plaats en alleen door het bloed van Jezus.

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Waar zou ik mij schuldig over moeten voelen? Als een ander van zijn probleem af wil, dan kan hij het beste niet een ander de schuld geven maar met zijn eigen schuld naar God toe gaan. Daar vind vergeving plaats en alleen door het bloed van Jezus.

Jij niet Klaasjeskruid, anderen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid