Spring naar bijdragen

Religieus horizontalisme


Aanbevolen berichten

50 minuten geleden zei thom:

Bedoel je met dit inwerken op een dieperliggend schuldbesef als een unheimlich gevoel, het dieperliggend besef van een zich hier niet-thuis voelen?

Het zich hier niet-thuis voelen lijkt me af te spelen op een ander niveau wat dat schuldbesef betreft, het gaat mi meer over hoe we in deze wereld een en ander organiseren en onze bijdrage daartoe. In relatie tot De Ander worden we - al naargelang de eigen situatie - geconfronteerd met het menselijke lijden, niet omwille dat het ontbreekt aan hulpmiddelen maar omdat we er weinig of niets doen mee doen. De Duivel dient als excuus waarom een en ander niet lukt.

1 uur geleden zei Kaasjeskruid:

En waar zouden anderen zich schuldig over moeten voelen? Welke anderen bedoel je daarmee?

Je mag dat zelf invullen, wat anderen zeggen klopt toch nooit.

bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 191
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ik haalde deze tekst aan omdat Jezus hier aangeeft dat het appèl van de ander/Ander in wezen Zijn appèl is. Jezus zegt niet - om met de woorden van Kaasjeskruid te spreken - 'je moet naar elkaar

Het ene werkt niet zonder het andere. Levinas verwoordt een oeroude Joodse en Bijbelse waarheid, namelijk dat je God ziet in het gelaat van de Ander. Dat kun je als de ene kant van de medaille beschou

God is dichterbij dan we beseffen. In Hem en door Hem leven wij. Ik heb lang gedacht dat God heeeeel ver weg was, heeeeel ver boven ons verheven, abstract en onbenaderbaar, totdat er een keerpunt kwam

12 minuten geleden zei TTC:

Je mag dat zelf invullen, wat anderen zeggen klopt toch nooit.

Lastig he concreet zijn. Dat is nog eens wat anders dan dat vage esoterische gezwets. Laat ik het dan anders stellen:

Als jij nu in de ogen van mij een ander bent, waarover zou ik mij dan schuldig moeten voelen? Wat heb ik jou aangedaan dat een appel zou doen op mijn verantwoordelijkheid jegens jou?

bewerkt door Kaasjeskruid
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Lastig he concreet zijn. Dat is nog eens wat anders dan dat vage esoterische gezwets. Laat ik het dan anders stellen: Als jij nu in de ogen van mij een ander bent, waarover zou ik mij dan schuldig moeten voelen? Wat heb ik jou aangedaan dat een appel zou doen op mijn verantwoordelijkheid jegens jou?

We zullen het maar niet hebben over dat Jubeljaar dat je kan terugvinden in de Bijbel, dit tracht je telkens met de grond gelijk te maken om zeer dubieuze redenen. Esoterisch gezwets?

30 minuten geleden zei thom:

Ik vond een stukje over een gedachte over de gedachte van Levinas. Het raakt de grondgedachte dat de mens in Oorspronkelijkheid goed is, (Joh.1) maar niet kan tonen 'in de duisternis'. Hoé werkelijk goedheid, of rechtvaardigheid, in de mens zich ontwikkelt wordt niet beschreven, maar dát het (Ge-weten) kan zijn, en niet werelds is maar oorspronkelijk, is wat geconcludeerd wordt. Op zich mooie filosofie, maar daadwerkelijke beschrijving van het leven in het Christus-bewustzijn, de Christelijke beschrijving van het leven vanuit het Oorspronkelijke, wordt niet gedaan. De duivel is uiteraard de tegenkracht van het Goede, omdat dát zijn wereld niet is en alle bezit wat uit deze wereld wordt weggenomen zal hij claimen blijven tot de laatste snik.

Mooi gezegd, getuigend van een dieper inzicht. Met dank.

Link naar bericht
Deel via andere websites
22 minuten geleden zei TTC:

We zullen het maar niet hebben over dat Jubeljaar dat je kan terugvinden in de Bijbel, dit tracht je telkens met de grond gelijk te maken om zeer dubieuze redenen. Esoterisch gezwets?

Dan verneem ik graag van jou welk landje ik van jou heb gepikt (of was het nu aan mij verkocht omdat je in de problemen zat?) en krijg je dat zonder problemen weer terug van mij. En mocht jij je op de eoa wijze slaaf van mij voelen, dan laat ik je hierbij direct gaan en mag je het zelf gaan uitzoeken.

bewerkt door Kaasjeskruid
Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Dan verneem ik graag van jou welk landje ik van jou heb gepikt (of was het nu aan mij verkocht omdat je in de problemen zat?) en krijg je dat zonder problemen weer terug van mij. En mocht jij je op de eoa wijze slaaf van mij voelen, dan laat ik je hierbij direct gaan en mag je het zelf gaan uitzoeken.

:)

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Ja, je kan nu wel een beetje gaan glimlachen, echter verneem ik eerst graag concreet van jou om welk stuk land het gaat en op welke wijze jij je slaaf voelt van mij.

Hebben die oefening al eens gehad, met voorspelbaar resultaat. :)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei TTC:

Hebben die oefening al eens gehad, met voorspelbaar resultaat. :)

Zwaktebod. Geeft niks hoor, soms duurt het ff voordat zaken in perspectief komen te staan. Dat jubeljaar waar jij zo naar hunkert is nog steeds van kracht. Echter niet meer op de wijze van het OT. Let maar op welk feest er aanbreekt 50 dagen na Pasen...

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Zwaktebod. Geeft niks hoor, soms duurt het ff voordat zaken in perspectief komen te staan. Dat jubeljaar waar jij zo naar hunkert is nog steeds van kracht. Echter niet meer op de wijze van het OT. Let maar op welk feest er aanbreekt 50 dagen na Pasen...

Ben alvast benieuwd wat er gaat gebeuren als plots in herinnering wordt gebracht wat we al meer dan tweeduizend jaar genegeerd hebben, zo lijkt het alsof de Bijbel heel die tijd niet begrepen werd. En dan spreken we nog maar over profane problemen, haast ongeloofwaardig maar toch gebeurt. Misschien dat die Ander ons niet echt interesseert, laat ons bidden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
17 minuten geleden zei TTC:

Ben alvast benieuwd wat er gaat gebeuren als plots in herinnering wordt gebracht wat we al meer dan tweeduizend jaar genegeerd hebben, zo lijkt het alsof de Bijbel heel die tijd niet begrepen werd. En dan spreken we nog maar over profane problemen, haast ongeloofwaardig maar toch gebeurt. Misschien dat die Ander ons niet echt interesseert, laat ons bidden.

Pfff, en wie wou jij aanbidden dan?

Link naar bericht
Deel via andere websites
36 minuten geleden zei TTC:

We hopen het beste maar vrezen het ergste.

Het wordt maar niet zomaar Pinksteren. Mocht jij weer vaste grond onder de voeten willen hebben (voor dat gemis voel ik mij dus niet verantwoordelijk, echter wel voor het aanbieden van de oplossing voor jou probleem), kom dan tot geloof! Geloof in het werk van Jezus, het bevrijdende werk van Jezus (je voelt je slaaf van mij, ik vat dat maar op als een gevalletje projectie) en deel in die vergeving. Dan vrees jij helemaal niets meer. Pasen en Pinksteren zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden en de Heilige Geest kan Zijn werk pas dan ten volle doen als jij kiest voor Jezus. En beleef die nieuwe start dat Jubeljaar heet!

bewerkt door Kaasjeskruid
Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Het wordt maar niet zomaar Pinksteren. Mocht jij weer vaste grond onder de voeten willen hebben (voor dat gemis voel ik mij dus niet verantwoordelijk, echter wel voor het aanbieden van de oplossing voor jou probleem), kom dan tot geloof! Geloof in het werk van Jezus, het bevrijdende werk van Jezus (je voelt je slaaf van mij, ik vat dat maar op als een gevalletje projectie) en deel in die vergeving. Dan vrees jij helemaal niets meer. Pasen en Pinksteren zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden en de Heilige Geest kan Zijn werk pas dan ten volle doen als jij kiest voor Jezus. En beleef die nieuwe start dat Jubeljaar heet!

Alsof je christenen op een christelijk forum moet overtuigen dat ze christenen zijn? Bizar.

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 uur geleden zei Naeva:

Back on topic a.u.b. 

Zeer graag.

Het uitgangspunt van de filosofische beschouwingen van Levinas is onze ervaring met het absurde en zinloze bestaan. Dit zinloze is voor de mens angstaanjagend omdat het ongrijpbaar is, niet te vatten. Het gaat over het onpersoonlijke ZIJN, in verschrikking en verbijstering. In het dagelijkse leven tracht de mens dit zinloze van zijn bestaan te ‘vergeten’. Hij trekt zich terug op zijn eigen basis, tracht te genieten van de dingen en geeft daardoor inhoud en smaak aan het leven. Tegelijkertijd tracht de mens zijn omgeving te ordenen, te grijpen en te begrijpen door middel van werken en kennen, arbeid en wetenschap. (bron)

bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 months later...
Op 22-3-2018 om 19:20 zei Kaasjeskruid:

Ik kom er genoeg tegen waar geen greintje van God meer in te herkennen valt. God is niet immanent, maar transcendent.

Ik lees in de woorden van Jezus dat God zowel transcendent is (te realiseren via het eigen Subject) als ook immanent (Christus of God tegenkomen in de Ander). Bij Jezus dus niet een pantheistische God of een theistische God, maar wel een panentheistische God. De Ander lijkt dus alleen maar iets anders te zijn dan het eigen Subject, maar dat is een illusie die veroorzaakt wordt door onze vervreemding van de Ander of God (het gevoel dat we alleen of geisoleerd zijn). 

Het onderwijs van Jezus is er opgericht het eigen Subject (Heilige Geest of Heerschappij van God) te realiseren door enerzijds je daar steeds in Liefde op te richten (via Jezus) en anderzijds de illusie van de afgescheidenheid van de Ander bewust (dus in denken en optreden) te ontkennen of te helpen afzwakken.

Dat is niet alleen de horizontale benadering, maar tegelijkertijd ook de verticale, wat gesymboliseerd wordt door een positief hakenkruis (de pootjes geven de positieve dynamiek weer), dat later werd omgevormd tot het meer bekende christelijke kruis (werking van dat symbool is iets minder krachtig).

bewerkt door zendeling
Link naar bericht
Deel via andere websites
6 uur geleden zei zendeling:

Bij Jezus dus niet een pantheistische God of een theistische God, maar wel een panentheistische God.

Als derivaat van het pantheïsme probeert panentheïsme god een beetje groter te maken dan de god van het pantheïsme. In wezen draait het bij beiden om hetzelfde: God is het universum. Dit is echter niet wat ik in de Bijbel lees. Want daar lees ik dat God vele malen groter dan Zijn schepping is en daar los van staat. God wordt ook gedegradeerd naar een manipuleerbare onpersoonlijke kracht door je zienswijze, welke van de mens een co creërende mede god maakt en de Heilige Drie-Eenheid lastert.

Link naar bericht
Deel via andere websites
40 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Als derivaat van het pantheïsme probeert panentheïsme god een beetje groter te maken dan de god van het pantheïsme. In wezen draait het bij beiden om hetzelfde: God is het universum. Dit is echter niet wat ik in de Bijbel lees. Want daar lees ik dat God vele malen groter dan Zijn schepping is en daar los van staat. God wordt ook gedegradeerd naar een manipuleerbare onpersoonlijke kracht door je zienswijze, welke van de mens een co creërende mede god maakt en de Heilige Drie-Eenheid lastert.

Dat klopt niet. God is niet hetzelfde als het universum. Maar buiten God is niets en dus moet het universum wel integraal onderdeel zijn van de geest van God. Het hele universum, inclusief dus wat jij nu denkt is als het ware Zijn projectie, Zijn innerlijke droom. Maar zoals wij ook meer zijn dan onze dromen, zo is God ook meer dan het universum alleen. Panentheisme is dus wezenlijk iets anders dan pantheisme. Het bijzondere aan God is dat Hij kan dromen of projecteren zonder hersenen, God is dan ook een groot Mysterie dat voor ons denkvermogen ontoegankelijk en te groot is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei thom:

Paulus schrijft in 1 Kor.3

9 Want wij zijn Gods medearbeiders; Gods akkerwerk, Gods gebouw zijt gij.
10 Naar de genade Gods, die mij gegeven is, heb ik als een wijs bouwmeester het fondament gelegd; en een ander bouwt daarop. Maar een iegelijk zie toe, hoe hij daarop bouwe.
11 Want niemand kan een ander fondament leggen, dan hetgeen gelegd is, hetwelk is Jezus Christus.

Hoe zie jij dit Kaasjeskruid?

God is Zich een gebouw (in geestelijk opzicht) aan het optrekken. Deze bestaat uit mensen die willen bouwen op het fundament Jezus Christus. Buiten dit fundament om maakt men geen onderdeel uit van Gods gebouw en zal het zelfgemaakte fundament, dat de gehele tijd op instorten stond, alle cohesie verliezen en bezwijken onder het gewicht van Gods toorn. Het is dus zaak om goed te onderzoeken op welk fundament men aan het bouwen is, we zijn immers niet uit onszelf een tempel van de Heilige Geest.

Link naar bericht
Deel via andere websites
16 minuten geleden zei thom:

Ze zeggen wel eens, dat gelovigen zweven.

Het is meer dat het geloof de grond is van het bestaan. Het bestaan van Hem.

Tot die tijd dat men zich het fundament bewust wordt, of tot het geloof komt, zweeft men.

Oftewel; is zwervende. 

Op grond van je redenatie ben ik toch geneigd om het gezegde waarmee je begint in twijfel te trekken. Het geloof in God geeft juist vaste grond onder de voeten. Dit in tegenstelling tot een ieder die meent wel veilig te zijn op de grondvesten van hun luchtkasteel.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Voor mij is toch het fundament de toepassing van de instructies van Jezus ("doe wat ik zeg"), althans de strekking ervan, anders bouw je je huis op drijfzand en als de storm dan komt ....

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid