Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Stephen Hawking is overleden. Voor mij was het iemand waarmee ik ben opgegroeid. Een natuurkundige met baanbrekend onderzoek op zijn naam (op bijv. het gebied van zwarte gaten), maar in de tijd dat ik opgroeide ook iemand die een belangrijke bijdrage heeft geleverd aan de populaire wetenschap. Hij was iemand die complexe zaken van de sterrenkunde op een manier wist te beschrijven dat ik het als leek kon begrijpen. Ik vind sterrenkunde erg boeiend, maar ik heb niks met formules. Het hielp me erg dat Hawking een boek schreef (A brief history of time) waarin hij zei maar één formule te gaan noemen (e=mc2). En hij beschrijft er van alles is, van de oerknal, tot zwarte gaten, van ruimte-tijd, tot kwantum mechanica. En dat op vind ik een hele leuke manier.
Verder maakt het natuurlijk ook bijzonder dat hij zo lang met ALS geleefd heeft en zo enorm invalide was en toch veel bereikt heeft. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 89
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Aan hem heb ik denk ik het meeste mijn ongeloof te danken. Ik verslond zijn boeken als tiener en kwam op een gegeven moment voor mezelf tot de conclusie: God is helemaal niet nodig om alles te verklar

Eentje met lange poot, zodat ze onder de pruik gestoken kan worden.

44 minuten geleden zei Olorin:

Wat ik wel somber aan die film vind is dat het huwelijk met zijn vrouw uiteindelijk geen stand heeft gehouden (zit volgens mij niet in de film).

euhm... Mijn brein valt hier wat over, je vindt het somber dat in de film zijn huwelijk op de klippen loopt, maar het zit niet in de film? Wat is het nu, zit het in de film of niet?

Het zit trouwens wel in de film... Ik dacht meer naar het einde toe. En ik vond het eigenlijk ook spijtig, na zoveel tezamen meegemaakt te hebben... Maar dit terzijde.

Ik heb Hawking eigenlijk pas goed leren kennen toen ik al vrij gelovig was, en wat mij vooral opviel in zijn ouder werk is zijn eerlijkheid, ook naar geloof toe.

bewerkt door ZENODotus
Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 15-3-2018 om 00:34 zei ZENODotus:

euhm... Mijn brein valt hier wat over, je vindt het somber dat in de film zijn huwelijk op de klippen loopt, maar het zit niet in de film? Wat is het nu, zit het in de film of niet?

Het zit niet in de film. Dus je hebt een romantisch verhaal wat in werkelijkheid een best wel rottig einde heeft. Of dat einde wel of niet in de film zit: Je kent het bredere verhaal, ook als je er maar een deel van ziet.
 

Op 15-3-2018 om 00:34 zei ZENODotus:

Ik heb Hawking eigenlijk pas goed leren kennen toen ik al vrij gelovig was, en wat mij vooral opviel in zijn ouder werk is zijn eerlijkheid, ook naar geloof toe.

Iedereen heeft recht op het verkondigen van z'n eigen mening. En ik vond Hawking  een vrij open en eerlijke houding hebben daar in. Ik heb hem ook nooit als een atheïstische kruisvaarder als bijvoorbeeld Dawkins beschouwd.
Ik snapte ook nooit zo waarom bepaalde bekeer atheïsten fora afstruinden en vervolgens met Hawking aan kwamen zetten. Ik had ook zoiets van 'huh, ja? Ik weet wie het is, wat is nou je punt?' Maar goed, dat waren ook vaak types die al meteen met de veronderstelling een discussie instapte dat iedere christen in een Platte aarde geloofd ofzo en gelooft dat wetenschap demonisch is en vervolgens met een paar populair-wetenschappelijke blaadjes in de hand hun positivistische kijk op de wereld kwamen verkondigen, of zoiets. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op ‎15‎-‎3‎-‎2018 om 00:34 zei ZENODotus:

Ik heb Hawking eigenlijk pas goed leren kennen toen ik al vrij gelovig was, en wat mij vooral opviel in zijn ouder werk is zijn eerlijkheid, ook naar geloof toe.

Ik denk dat hij altijd eerlijk is geweest over wat hij dacht over een God. Zijn inzicht heeft zich daarin ontwikkeld van "als we een theorie van alles kennen, kennen we ook God" tot "we hebben geen God nodig om het universum te verklaren".  Uiteindelijk wees hij elke vorm van religie af en concludeerde dat er geen leven is na de dood.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Aan hem heb ik denk ik het meeste mijn ongeloof te danken. Ik verslond zijn boeken als tiener en kwam op een gegeven moment voor mezelf tot de conclusie: God is helemaal niet nodig om alles te verklaren. Een paar maanden realiseerde ik me dat ik inmiddels ook niet meer in God geloofde. Wellicht was ik ook zonder die boeken tot die conclusie gekomen, maar toch.
Mijn promotor kende hem overigens persoonlijk. Blijkbaar zijn ze een keer met een groep naar de disco gegaan waar Hawking van te voren ingeprogrameerde pirouettes maakte met zijn rolstoel. Ik heb het idee dat hij alles uit het leven heeft gehaald wat erin zat voor hem en daar heb ik misschien nog wel meer bewondering voor dan zijn schitterende resultaten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 14-3-2018 om 23:06 zei Olorin:

Stephen Hawking is overleden. Voor mij was het iemand waarmee ik ben opgegroeid. Een natuurkundige met baanbrekend onderzoek op zijn naam (op bijv. het gebied van zwarte gaten), maar in de tijd dat ik opgroeide ook iemand die een belangrijke bijdrage heeft geleverd aan de populaire wetenschap. Hij was iemand die complexe zaken van de sterrenkunde op een manier wist te beschrijven dat ik het als leek kon begrijpen. Ik vind sterrenkunde erg boeiend, maar ik heb niks met formules. Het hielp me erg dat Hawking een boek schreef (A brief history of time) waarin hij zei maar één formule te gaan noemen (e=mc2). En hij beschrijft er van alles is, van de oerknal, tot zwarte gaten, van ruimte-tijd, tot kwantum mechanica. En dat op vind ik een hele leuke manier.
Verder maakt het natuurlijk ook bijzonder dat hij zo lang met ALS geleefd heeft en zo enorm invalide was en toch veel bereikt heeft. 

Geniaal brein, dwaas hart... al hoop ik dat dit nog veranderd is in zijn laatste dagen.

bewerkt door Thinkfree
Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei Robert Frans:

Oordeel je nu over zijn hart? Was dat nu niet iets waarover wij nadrukkelijk níét mochten oordelen?

Nee geen oordeel, wel het hopen en weten waar god toe in staat is.

En dat is mijn hoop.

Stephen wees god geduriglijk zijn leven openlijk af, hoop dat hij niet zo gestorven is.

bewerkt door Thinkfree
Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Thorgrem:

Zijn as wordt bijgezet in Westminster Abbey. Vreemd.

Is dat niet omdat hij tot verschillende hoge, Britse ordes behoort? Hij was immers Commander of the Most Excellent Order of the British Empire en hij behoorde tot de Order of the Companions of Honour, zo had ik begrepen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als ik dit zo lees dan is het wellicht schokkend voor sommigen hier: ook niet-gelovigen hebben na hun dood een uitvaartplechtigheid. In dit geval is dat de crematie van Hawking.

De as wordt vervolgens gezet in de Abbey op thanksgiving.  http://www.westminster-abbey.org/press/news/2018/march/professor-stephen-hawking-to-be-honoured-at-the-abbey

Het is mij niet helemaal duidelijk wie hierover beslist, maar uit het bericht van de Westminster abbey zelf blijkt wel dat hierover de meningen uiteen lopen. Aan het eind van dit bericht staat immers "We believe it to be vital that science and religion work together to seek to answer the great questions of the mystery of life and of the universe".  Dat vind ik weinig respectvol naar één van de beroemdste wetenschappers van deze tijd, die juist schreef dat er geen god nodig is om het universum te verklaren.

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Het is mij niet helemaal duidelijk wie hierover beslist, maar uit het bericht van de Westminster abbey zelf blijkt wel dat hierover de meningen uiteen lopen. Aan het eind van dit bericht staat immers "We believe it to be vital that science and religion work together to seek to answer the great questions of the mystery of life and of the universe".  Dat vind ik weinig respectvol

Ik ben het met je eens dat het een geforceerde situatie betreft.

Link naar bericht
Deel via andere websites
35 minuten geleden zei sjako:

Die ouwe Ariaan was wel de meest intelligente man die 20ste eeuw heeft voortgebracht. Misschien zag hij het wel goed? 

Wat zijn de doelstellingen van Credible?

Credible heeft als doel: het met elkaar in contact brengen van christelijke jongeren. Het forum biedt hen een plaats om samen met anderen over het geloof te praten en te discussiëren. Op deze manier kunnen deze jongeren groeien in hun persoonlijk geloof en een ander daarbij ondersteunen. Credible heeft als basis het christelijk geloof, zoals dat kernachtig wordt beschreven in de geloofsbelijdenis van Nicea-Constantinopel:

https://nl.wikipedia.org/wiki/Eerste_Concilie_van_Nicea

Nog steeds krijg ik mijn hoofd niet om het besluit heen gewonden om dergelijke ketterse leer alsnog toe te staan. Een zeer inconsequente bedoeling.

bewerkt door Kaasjeskruid
Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Dat beloof ik:

Dat vind ik weinig respectvol naar één van de beroemdste wetenschappers van deze tijd, die juist schreef dat er geen god nodig is om het universum te verklaren.

Persoonlijk denk ik dat ze hem geen groter plezier hadden kunnen doen dan hem de ruimte in te te schieten. Er vliegt daar nog ergens een Tesla waar hij graag bij zou hebben gezeten :)

 

38 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Nog steeds krijg ik mijn hoofd niet om het besluit heen gewonden om dergelijke ketterse leer alsnog toe te staan.

Sommige dingen zijn af en toe groter dan de werkelijkheid. Dit is er een van. Troost je met de gedachte dat het zal overwaaien, iets wat je van God niet kunt zeggen ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid