Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

25 minuten geleden zei Olorin:

Wie weet. Hij was trouwens ook groot fan van alchemie, astrologie en occultisme.
https://en.wikipedia.org/wiki/Isaac_Newton's_occult_studies 

Het is ten zeerste aan te raden om te proberen met een 18e eeuwse bril naar Newton te kijken, en niet met termen te smijten die anno nu een heel andere betekenis hebben of die toendertijd nog niet bestonden. 
De zaken die je noemt, daar hielden destijds veel wetenschappers zich mee bezig omdat dit toen nu eenmaal normaal was om je mee bezig te houden. Newton was een christen. Ik zeg dat omdat veel forumbezoers bij 'occultisme' een heel ander beeld hebben en daarbij gelijk de duivel en diergelijke zaken er bij halen.

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 89
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Aan hem heb ik denk ik het meeste mijn ongeloof te danken. Ik verslond zijn boeken als tiener en kwam op een gegeven moment voor mezelf tot de conclusie: God is helemaal niet nodig om alles te verklar

Eentje met lange poot, zodat ze onder de pruik gestoken kan worden.

49 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Het is ten zeerste aan te raden om te proberen met een 18e eeuwse bril naar Newton te kijken, en niet met termen te smijten die anno nu een heel andere betekenis hebben of die toendertijd nog niet bestonden. 
De zaken die je noemt, daar hielden destijds veel wetenschappers zich mee bezig omdat dit toen nu eenmaal normaal was om je mee bezig te houden. Newton was een christen. Ik zeg dat omdat veel forumbezoers bij 'occultisme' een heel ander beeld hebben en daarbij gelijk de duivel en diergelijke zaken er bij halen.

Ik gebruik termen met de betekenis die ze hebben en hadden. En die opmerking plaatste ik ook met een doel. Wat jij aanraadt vind ik maar een beetje zwak. Ik heb er een wikipedia link bij geplaatst. En of er mensen dan bij occultisme aan duivels, of voor mijn part aan een roze olifanten denken boeit me vrij weinig.
En of het voor wetenschappers normaal was om je er mee bezig te houden toen, boeit ook vrij weinig voor de reden waarom ik die reactie plaatste. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Olorin:

Ik gebruik termen met de betekenis die ze hebben en hadden. En die opmerking plaatste ik ook met een doel. Wat jij aanraadt vind ik maar een beetje zwak. Ik heb er een wikipedia link bij geplaatst. En of er mensen dan bij occultisme aan duivels, of voor mijn part aan een roze olifanten denken boeit me vrij weinig.
En of het voor wetenschappers normaal was om je er mee bezig te houden toen, boeit ook vrij weinig voor de reden waarom ik die reactie plaatste. 

Wat ís dan dat doel waarmee je het plaatste en waaróm vind je mijn advies zwak ?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vind het zwak om me af te raden om met termen ' te smijten' omdat die toen een andere betekenis zouden hebben. Alle termen die ik noemde bestonden toen ook al eeuwen en de betekenis die ik gebruik is de betekenis die zij er aan verbonden. En of je dan misschien een groepje christenen hebt die er hun eigen beeld bij hebben, lijkt me niet dat ik dan geen begrippen meer zou kunnen gebruiken. Dat zou ik zwak vinden. 
En het doel van mijn post was dat het feit dat Newton een intelligente man is, net zoveel over het Arianisme zegt, als over alchemie, astrologie en occultisme. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
33 minuten geleden zei Olorin:

Ik vind het zwak om me af te raden om met termen ' te smijten' omdat die toen een andere betekenis zouden hebben. Alle termen die ik noemde bestonden toen ook al eeuwen en de betekenis die ik gebruik is de betekenis die zij er aan verbonden. En of je dan misschien een groepje christenen hebt die er hun eigen beeld bij hebben, lijkt me niet dat ik dan geen begrippen meer zou kunnen gebruiken. Dat zou ik zwak vinden. 
En het doel van mijn post was dat het feit dat Newton een intelligente man is, net zoveel over het Arianisme zegt, als over alchemie, astrologie en occultisme. 

Ik had toch stellig de indruk dat de opmerking "hij hield zich ook bezig met alchemie, astrologie en occultisme"  als reactie op de opmerking dat Newton een intelligent man was, de bedoeling had om te suggereren dat hij zich met duivelse praktijken bezig hield.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 14-3-2018 om 23:06 zei Olorin:

Stephen Hawking is overleden. Voor mij was het iemand waarmee ik ben opgegroeid. Een natuurkundige met baanbrekend onderzoek op zijn naam (op bijv. het gebied van zwarte gaten), maar in de tijd dat ik opgroeide ook iemand die een belangrijke bijdrage heeft geleverd aan de populaire wetenschap. Hij was iemand die complexe zaken van de sterrenkunde op een manier wist te beschrijven dat ik het als leek kon begrijpen. Ik vind sterrenkunde erg boeiend, maar ik heb niks met formules. Het hielp me erg dat Hawking een boek schreef (A brief history of time) waarin hij zei maar één formule te gaan noemen (e=mc2). En hij beschrijft er van alles is, van de oerknal, tot zwarte gaten, van ruimte-tijd, tot kwantum mechanica. En dat op vind ik een hele leuke manier.
Verder maakt het natuurlijk ook bijzonder dat hij zo lang met ALS geleefd heeft en zo enorm invalide was en toch veel bereikt heeft. 

Ik vind zijn uitspraken over c.q. waarschuwingen voor kunstmatige intelligentie uitermate boeiend. Temeer ook omdat ontwikkelingen / technologie hierin zo explosief zijn gegroeid en zijn uitspraken hierover  dus zo superactueel zijn, met name voor de mensen die niet met hem zijn opgegroeid.

bewerkt door Cybelle Hawke
Link naar bericht
Deel via andere websites
17 minuten geleden zei The Black Mathematician:

Stephen Hawking was geen Ariaan. Hij was een atheïst.

Bij welke definitie? Volgens dit artikel:

https://www.hln.be/wetenschap-planeet/-we-staan-op-het-punt-te-bewijzen-dat-het-universum-geen-schepper-nodig-heeft~a252ea10/

Was er zwaartekracht die ervoor gezorgd heeft dat alles uit het niets is ontstaan... Een ambivalente uitspraak, want zwaartekracht wordt op deze wijze tot god verheven. Als er zwaartekracht is, was er dus toch iets. En waar komt zwaartekracht vandaan dan?

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Was er zwaartekracht die ervoor gezorgd heeft dat alles uit het niets is ontstaan... Een ambivalente uitspraak, want zwaartekracht wordt op deze wijze tot god verheven. Als er zwaartekracht is, was er dus toch iets. En waar komt zwaartekracht vandaan dan?

Interessante vraag, waar komt de zwaartekracht vandaan als die de oorzaak van alles zou zijn. Als ik die vraag over God stel krijg ik als antwoord dat God eeuwig is, zonder begin en zonder eind. Blijkbaar kan dat voor God wel maar voor zwaartekracht niet. 8-)

Link naar bericht
Deel via andere websites
19 minuten geleden zei Mullog:

Interessante vraag, waar komt de zwaartekracht vandaan als die de oorzaak van alles zou zijn. Als ik die vraag over God stel krijg ik als antwoord dat God eeuwig is, zonder begin en zonder eind. Blijkbaar kan dat voor God wel maar voor zwaartekracht niet. 8-)

Het blijft dus een kwestie van geloof, geloof ik... ook bij de atheïst.

bewerkt door Kaasjeskruid
Link naar bericht
Deel via andere websites
8 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Bij welke definitie? Volgens dit artikel:

https://www.hln.be/wetenschap-planeet/-we-staan-op-het-punt-te-bewijzen-dat-het-universum-geen-schepper-nodig-heeft~a252ea10/

Was er zwaartekracht die ervoor gezorgd heeft dat alles uit het niets is ontstaan... Een ambivalente uitspraak, want zwaartekracht wordt op deze wijze tot god verheven. Als er zwaartekracht is, was er dus toch iets. En waar komt zwaartekracht vandaan dan?

Als ik mag antwoorden met een link:
https://www.religionnews.com/2018/03/14/a-brief-history-of-stephen-hawkings-atheism/

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei The Black Mathematician:

Geen punt, scheelt weer typen. Het artikel roept alleen nog maar meer de vraag op: bij welke definitie van atheïst? Er bestaat volgens mij geen vastomlijnde academische definitie. Een hardcore atheïst bezigt zich volgens mij niet met uitspraken dat de natuurwetten misschien wel door God in leven zijn geroepen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei The Black Mathematician:

Mensen kunnen van opvattingen veranderen in de loop van hun leven. Mijn interpretatie van het artikel dat ik linkte is dat hij met de jaren steeds meer hardcore werd :)

Juist jou interpretatie bevestigt mijn vermoeden dat het steeds lastiger en op den duur onmogelijk wordt voor mensen die God stelselmatig blijven ontkennen om Hem te leren kennen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 21-3-2018 om 19:54 zei Dat beloof ik:

Ik had toch stellig de indruk dat de opmerking "hij hield zich ook bezig met alchemie, astrologie en occultisme"  als reactie op de opmerking dat Newton een intelligent man was, de bedoeling had om te suggereren dat hij zich met duivelse praktijken bezig hield.

Het was een reactie op dat de man Ariaan was en de suggestie dat dit in verband bestaat met zijn intelligentie. 
En het hele woord 'duivels; gebruik jij, ik heb dat nergens gebruikt. 

Voor de context, ik ben in het verleden nogal wat keren Newton in discussies tegen gekomen, aangehaald door bijvoorbeeld Jehovah's getuigen. Omdat Newton een slimme gast was en niet in de drie eenheid geloofde, net als zij dat ook niet doen. Maar Newton geloofde dat alleen, hij geloofde ook nogal wat dingen die nogal erg impopulair in hun geloof zijn. 
En dat ik dat in die opmerking terug zie, is ook van mij uit een interpretatie, maar ik voel me daar nogal in gesterkt, omdat ik een paar posts vervolgens weer Nicea langs zie komen. Een concilie wat ook vaak de revue passeert in dat soort discussies.

Maar anyway, Stephen Hawking hing niet de orthodoxe aan noch was die Ariaan. De goede man was atheïst. 

4 uur geleden zei The Black Mathematician:

Mensen kunnen van opvattingen veranderen in de loop van hun leven. Mijn interpretatie van het artikel dat ik linkte is dat hij met de jaren steeds meer hardcore werd :)

Toch heb ik hem altijd wel prettig gevonden, in tegenstelling tot hardcore Dawkins, die laatste vind ik een beetje vervelend met z'n god delusion. Ik kan er niet zo tegen als mensen een stropop naar mijn overtuiging vernoemen en die dan gaan afbranden en dan gefrustreerd raakt wanneer bijvoorbeeld de paus niet aan zijn karikatuur voldoet of wanneer hij historische woordgrapjes tegenkomt. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 2018-03-14 om 23:06 zei Olorin:

Stephen Hawking is overleden. Voor mij was het iemand waarmee ik ben opgegroeid. Een natuurkundige met baanbrekend onderzoek op zijn naam (op bijv. het gebied van zwarte gaten), maar in de tijd dat ik opgroeide ook iemand die een belangrijke bijdrage heeft geleverd aan de populaire wetenschap.

Valt wel mee. In vele opzichten een naprater, en veel heeft hij niet ontdekt... Zijn grootste ontdekking heeft hij pas na zijn dood gedaan. Nu weet hij dat God bestaat! Hij heeft het bewijs!

Link naar bericht
Deel via andere websites
22 minuten geleden zei WdG:

Valt wel mee. In vele opzichten een naprater, en veel heeft hij niet ontdekt... Zijn grootste ontdekking heeft hij pas na zijn dood gedaan. Nu weet hij dat God bestaat! Hij heeft het bewijs!

Helaas heeft men dan ook zijn zin: ten volle ervaren wat het betekent om atheïst te zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Helaas heeft men dan ook zijn zin: ten volle ervaren wat het betekent om atheïst te zijn.

Het klinkt hard maar kan heel goed waar zijn. "U was niet in mij geïnteresseerd en daarom ben ik nu ook niet in U geïnteresseerd." Ergens hoop ik dat God nog een tweede kans geeft maar de Bijbel is er bijzonder duidelijk over dat goddeloosheid uiterst ernstige consequenties heeft, en niet alleen voor dit aardse leven maar ook voor de eeuwigheid.

bewerkt door Willempie
Link naar bericht
Deel via andere websites
8 uur geleden zei WdG:

Valt wel mee. In vele opzichten een naprater, en veel heeft hij niet ontdekt... 

Op gebied van zwarte gaten heeft hij een best belangrijke bijdrage geleverd. 

 

 

__________________________Nieuwe post, die tegen wil en dank is samengevoegd:_________________

Ik ben trouwens erg blij dat ik een geloof aan hang wat zegt dat het laatste oordeel bij God ligt en wij mensen niet over onze medemens kunnen oordelen. 

bewerkt door Olorin
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Olorin:

Ik ben trouwens erg blij dat ik een geloof aan hang wat zegt dat het laatste oordeel bij God ligt en wij mensen niet over onze medemens kunnen oordelen. 

Zo is dat... Ik vind het nogal spijtig dat er hier een beetje aan karaktermoord wordt gedaan gewoon omdat de man atheïstisch was. Ik denk in ieder geval dat hij heel wat meer heeft ontdekt op wetenschappelijk gebied dan de meesten van ons ooit zullen doen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid