Spring naar bijdragen

Oosters orthodoxe vriend, kindje op komst


Aanbevolen berichten

Mijn dochter heeft sinds 5 jaar een relatie met een roemeense man. Geheel onverwacht blijkt zij zwanger te zijn. Hij is nu behoorlijk in shock, want ze zijn niet getrouwd. Mijn dochter wil dit wel, maar zou dan eerst zich moeten bekeren. En ze voelt niets bij dit geloof. Voor de vorm wil ze best dit geloof aannemen, maar dit is ondenkbaar voor hem. Hij wil dolgraag trouwen en hun kindje verwelkomen maar wel daadwerkelijk binnen zijn geloof. Het is een moeilijke situatie. Wie heeft goede raad?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb geen goede raad. Die jongen heeft dingen gedaan die de Orthodoxe Kerk vast ook niet de meest de meest vrome weg vindt, dan nu heel moeilijk gaan doen vind ik wat raar. Ik hoop dat hij lig zijn verantwoordelijkheid neemt en niet achter regeltjes gaat verschuilen. Is je dochter gedoopt? In de Katholieke kerk kun je dan wel voor de kerk trouwen, ook al is één van de twee niet katholiek. Maar misschien dat het in de Orthodoxe kerk was lastiger ligt. 
Het enige wat ik me kan bedenken is:
1) Hij moet niet zo moeilijk doen, hij had dan wat eerder "principieel" moeten zijn, nu is hij schromelijk te laat en gaat hij vader worden en moet hij zich daar ook naar gedragen. Het komt mij bij hem een beetje over als vluchtgedrag. Oké dat is geen advies, dus,
2) Ze moeten samen miss. eens praten met een priester van die kerk. Ik kan me voorstellen dat die mensen wat praktischer zijn bij dat soort dingen.  Het zou me helemaal niks verbazen als er opeens een hoop meer mogelijk is dan wat die man denkt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
15 uur geleden zei dieuwke:

Mijn dochter heeft sinds 5 jaar een relatie met een roemeense man. Geheel onverwacht blijkt zij zwanger te zijn. Hij is nu behoorlijk in shock, want ze zijn niet getrouwd. Mijn dochter wil dit wel, maar zou dan eerst zich moeten bekeren. En ze voelt niets bij dit geloof. Voor de vorm wil ze best dit geloof aannemen, maar dit is ondenkbaar voor hem. Hij wil dolgraag trouwen en hun kindje verwelkomen maar wel daadwerkelijk binnen zijn geloof. Het is een moeilijke situatie. Wie heeft goede raad?

 

Uw situatieschets is heel erg summier.

Wat is de nationaliteit van uw dochter? En waar is zij woonachtig?

 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei sjako:

@Dat beloof ik Onthou dat je op een Christelijk forum zit. Geen adviezen geven die tegen Christelijke principes indruisen. 

Dat heb ik onthouden en ik heb daar bij nagedacht. Ik realiseer me dat er christenen zijn die het niet eens zijn met het laatste deel van mijn advies, Jehova getuigen zullen daar ook onder vallen. Maar evengoed zijn er christenen die daar geen moeite mee hebben. Zou je het stuk terug willen plaatsen zonder het deel over het kindje ?

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 uur geleden zei Dat beloof ik:

Maar evengoed zijn er christenen die daar geen moeite mee hebben

Ik denk dat je je geen Christen mag noemen als je het eens bent met dat walgelijke voorstel waar jij mee kwam. Ik ken ze niet.

@Dat beloof ik schreef:

Hier is nogal wat aan de hand. Het eerste dat er moet gebeuren is dat de situatie realistisch wordt bekeken, zonder de ogen te sluiten voor zaken die men liever niet wil zien. Dat geldt voor je dochter en de Roemeen, maar ook voor jou.

Ten eerste kan het nooit zo zijn dat ze 'geheel onverwacht' zwanger is. Wat er werkelijk aan de hand is dat ze met elkaar in bed zijn gedoken zonder over de gevolgen na te denken.
Nu die gevolgen er wél zijn, zou de man in shock moeten zijn vanwege zijn eigen kortzichtigheid, maar hij is in shock omdat ze niet getrouwd zijn. Kom op zeg dat is wel het minste probleem hier.
Bekeren omdat je zwanger bent, is wel zo'n beetje de slechtste reden om je te bekeren. En hoe kun je nu bekeren als je niets voelt bij een geloof ? Ook dat is dus geen begaanbare weg.
Maar....  een andere weg is voor hem ondenkbaar.
Wel dan zal er dus een keiharde knoop moeten worden doorgehakt.
Mijn advies voor je dochter is dan ook om de man vaarwel te zeggen. Zijn geloof is immers belangrijker dan je dochter, en dat zou al genoeg reden moeten zijn om hem nooit meer te willen zien.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Thorgrem:

Het absoluut verwerpelijke en immorele advies wat gelukkig verwijderd is negerende kan ik ook het advies om de relatie maar te verbreken niet anders zien dan ordinair getroll.

Helemaal mee eens. Heb ook echt zitten dubben om het terug te zetten, maar goed, het is een mening. Maar een mening waar ik het absoluut niet mee eens ben.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 23-3-2018 om 21:51 zei dieuwke:

Mijn dochter heeft sinds 5 jaar een relatie met een roemeense man. Geheel onverwacht blijkt zij zwanger te zijn. Hij is nu behoorlijk in shock, want ze zijn niet getrouwd. Mijn dochter wil dit wel, maar zou dan eerst zich moeten bekeren. En ze voelt niets bij dit geloof. Voor de vorm wil ze best dit geloof aannemen, maar dit is ondenkbaar voor hem. Hij wil dolgraag trouwen en hun kindje verwelkomen maar wel daadwerkelijk binnen zijn geloof. Het is een moeilijke situatie. Wie heeft goede raad?

Bijzondere reactie van haar vriend. Ik vraag me af wat er achter die plotseling principiële houding zit. Mogelijk bang voor een oordeel van de omgeving?

Contact met een priester is een goed idee, maar ik kan me voorstellen dat dat voor je dochter lastig kan zijn aangezien zij niet vertrouwd is met deze kerk/het geloof. Een neutraal persoon zoals een relatietherapeut is ook een optie. 

——————————————————

Onnodig negatieve en niet-inhoudelijke reactie verwijderd. Probeer het te houden bij de goede raad waar dieuwke om vraagt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Trajecto locked en unlocked this discussie

Met of zonder priester of relatietherapeut:
Hij wil dat zij zich bekeert, terwijl zij niets voelt bij zijn geloof.
Dat is de kern van het probleem.
Dan zijn er in mijn ogen 3 mogelijkheden:
a. De man geeft toe, hij laat zijn eis om te bekeren vallen en ze trouwen.
b. De vrouw geeft toe en neemt voor de vorm zijn geloof aan.
c. De relatie wordt stop gezet. (ook een mogelijkheid @Thorgrem, niet bedoeld als trollen). 

Opmerkelijk is dat de man tegen alle 3 deze mogelijkheden is! Het is dus vooral een hem om zich in de leven in de situatie van de dochter van @dieuwke, maar als hij dat niet wil of kan.... tsja dan vraag ik mij af waarom je dit probleem zou moeten oplossen.

Je kunt verwijzen naar een priester of therapeut, maar dat is in mijn ogen niet echt een inhoudelijk advies; veeleer is dit het verwijzen naar anderen. Een mogelijkheid die @dieuwke zelf ook wel kan bedenken.

 

@sjako, bedankt voor het terug plaatsen.
 

bewerkt door Dat beloof ik
Bedankje Sjako toegevoegd
Link naar bericht
Deel via andere websites

Om eerlijk te zijn heb ik ook wel zoiets van dumpen die kerel, want ik vraag me af waar het respect voor deze vrouw is: ze is wel goed genoeg om het bed in te duiken, maar niet goed genoeg om mee te trouwen? Sorry, maar christelijk handelen kun je dat toch allerminst noemen? Als je een meisje uit je eigen religie wilt, dan moet je maar van andere vrouwen afblijven en ook niet de geneugten opzoeken van die andere vrouwen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 1 month later...

Misschien is dit een probleem die zijn kerk realiseert. Waarbij ze geen stel trouwen, waarvan één niet gelovig is.

Dan moet de man eieren voor zijn geld kiezen. Ik heb een zwager die na een echtscheiding voor een tweede keer gehuwd is. Dat kon ook niet voor zijn kerk, omdat ze daar niet aan doen. Ze zijn dan ook niet voor hun kerk, maar slechts voor de gemeente getrouwd. Dat lijkt me dan de oplossing. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Gaitema:

Misschien is dit een probleem die zijn kerk realiseert. Waarbij ze geen stel trouwen, waarvan één niet gelovig is.

Dan moet de man eieren voor zijn geld kiezen. Ik heb een zwager die na een echtscheiding voor een tweede keer gehuwd is. Dat kon ook niet voor zijn kerk, omdat ze daar niet aan doen. Ze zijn dan ook niet voor hun kerk, maar slechts voor de gemeente getrouwd. Dat lijkt me dan de oplossing. 

Hoi @Gaitema. Allereerst leuk dat je weer van de partij bent. Echtscheiding is een lastig probleem. Bijbels kan je enkel scheiden en hertrouwen als er overspel is geweest. Voor alle andere zaken blijf je voor God getrouwd en mag je niet hertrouwen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nou, de bijbel (incl. citaten van Jezus) zegt wel wat meer en ook ook bepaalde plaatsen wat anders dan dat. Ik ben altijd wat terughoudend om over "bijbels" te spreken, aangezien er nogal wat verschillende teksten bestaan. Het is in principe een stukje moraalleer, met daarachter een stuk theologie, die zich uiteindelijk (deels) op de bijbel beroept. Maar zo heb je ook andere moraalleer die dat zelfde doet. Met als gevolg gelovigen die de bijbel heel serieus nemen, maar er toch wat anders tegenaan kijken (sommigen zullen meer mogelijkheden zien, anderen minder).

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 6-5-2018 om 13:07 zei sjako:

Hoi @Gaitema. Allereerst leuk dat je weer van de partij bent. Echtscheiding is een lastig probleem. Bijbels kan je enkel scheiden en hertrouwen als er overspel is geweest. Voor alle andere zaken blijf je voor God getrouwd en mag je niet hertrouwen.

Ik ben niet standvastig terug. Je zal me niet erg actief zien. Wat je schetst is inderdaad de strakke lijn die de chr. Geref. Kerk volgt. De kerk van mijn zwager en schoonzus. Ik denk zelf dat de werkelijkheid soms complexer is. Gezien wat ik om mij heen zie. Ik blijf echter gewoon bij mijn vrouw :)

Je kan je bijvoorbeeld voorstellen dat mishandeling ook een goede basis voor scheiden is. Het niet mogen hertrouwen is volgens mij vooral Paulus' mening.

 

bewerkt door Gaitema
Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk ook dat we er rekening mee moeten houden dat Jezus het tegen de Joden had. Als joden die trouwen, zijn ze door God samen gebracht. Elk zonde in het huwelijk kan hersteld worden, behalve voortdurende overspel. Dus is dat de enige geldige reden om te kunnen scheiden. Echter is het vandaag de dag ook nog de vraag of stellen wel echt "door God" zijn samen gebracht. Als dat zo is, dan moeten problemen hersteld kunnen worden. We leven echter ook niet meer onder de wet, maar onder de genade. Soms kan je na een huwelijk zeggen dat het "niet gelukt" is om het te herstellen. Dat we als mensen te zwak zijn gebleken. Daarvoor is Jezus er ook met Zijn genade. 

bewerkt door Gaitema
Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid