Spring naar bijdragen

Alleen Tanakh / Voorsteltopic As Sepoes


Aanbevolen berichten

Hallo ik ben nieuw hier en gezien ik geen voorstel rubriek zie , zeg ik even koer wie ik ben , wat ik zoek en of ik uberhaupt in dit forum pas 

 

Ik ben Astrid 57 jaar ,levenlang Atheist geweest tot 2 jaar terug , tot geloof gekomen christelijk , maar vond veel dingen niet kloppen ,omdat OT en NT tegenstrijdig zijn 

Ik heb na 1 jaar de kerk verlaten en zoek nu dus alles uit met behulp van Tanakh alleen , omdat ik het NT niet zie als het woord van God maar als het woord van de kerk 

Ik ben op zoek naar mensen die net als ik geloven in 1 God en niet in de drie eenheid , de God van Israel dus alleen en niet in Jezus geloven , ik ken verder niemand behalve joden die alleen Tanakh als de bijbel zien 

en het is behoorlijk eenzaam , misschien is er hier iemand of kent iemand die ook alleen in de God van Israel gelooft waar ik contact mee kan leggen om samen over God te leren en dichterbij de Waarheid te komen 

 

Gr Astrid

Link naar bericht
Deel via andere websites

Welkom As Sepoes.

Ik heb je topic verplaatst naar het subforum "Het Portaal". Dat is de plek waar nieuwe forummers zich doorgaans voorstellen.

Ik geloof niet dat er hier op het forum iemand meedoet die alleen gelooft in de Tenach, wel forummers die niet geloven in de Drie-eenheid.

Bijvoorbeeld de Jehovah's Getuigen geloven niet in de Drie-eenheid; maar dat het OT en het NT tegenstrijdig zijn geloven ze niet.

Atheïsten zijn er hier op het forum ook wel.

Hoe dan ook, wellicht zijn er hier gesprekken waaraan je mee wilt doen; en wellicht heeft iemand een goede raad voor je waaraan je wat hebt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei As Sepoes:

Ik ben op zoek naar mensen die net als ik geloven in 1 God en niet in de drie eenheid , de God van Israel dus alleen en niet in Jezus geloven , ik ken verder niemand behalve joden die alleen Tanakh als de bijbel zien 

Vervolgens

2 uur geleden zei As Sepoes:

Ik ben Astrid 57 jaar ,levenlang Atheist geweest tot 2 jaar terug , tot geloof gekomen christelijk , maar vond veel dingen niet kloppen ,omdat OT en NT tegenstrijdig zijn 

Over tegenstrijdig gesproken..

Verder welkom hier, hoop dat je veel leert van ons en wij van jouw.

Zou je willen vertellen waarom je geen atheist meer bent ? 

2 uur geleden zei As Sepoes:

,omdat OT en NT tegenstrijdig zijn 

Het oude testament zit in het nieuwe verborgen, en het nieuwe in het oude. Welicht leer je dat nog bij eerlijk onderzoek.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei As Sepoes:

Ik ben op zoek naar mensen die net als ik geloven in 1 God en niet in de drie eenheid , de God van Israel dus alleen en niet in Jezus geloven , ik ken verder niemand behalve joden die alleen Tanakh als de bijbel zien 

Hallo @As Sepoes. Ik geloof niet in die zin in de drieeenheid als zijnde dat Jezus de almachtige God is. Hij is zoals de Bijbel zegt de Zoon van God. Het geloof in Jezus is wel essentieel voor eeuwig leven. Niemand komt tot de Vader dan door Jezus, de Messias. Ik hoop hier fijn met je te kunnen redeneren op dit forum en wellicht je vragen te beantwoorden. Het OT en het NT stemmen wel degelijk met elkaar overeen. Dus ik denk genoeg gespreksstof.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Welkom!

Is er dan in feite een reden dat je  niet tot het jodendom komt als je uitsluitend de Tanakh als gezaghebbend beschouwt?

Verder vind ik dat de term tegenstrijdig te snel en vaak te scherp wordt gebruikt... Wat je zegt is in feite wel waar, het NT is de tekst van de Kerk... De brieven van Paulus b.v. die we vaak als theologie zijn gaan beschouwen de dag van vandaag waren dat in feite in eerste instantie niet, het waren apostolische brieven aan specifieke kerken, (die trouwens vaak ook de tekortkomingen van Paulus tentoonspreiden, b.v. in 2 Kor) Paulus was dan ook in eerste instantie een apostel (lees: zendeling) en geen theoloog, al wordt dat vaak van hem gemaakt de dag van vandaag. Wat de bijbelschrijvers van het NT dan ook deden was hun eigen interpretatie toepassen op het OT. Dat kan tegenstrijdig lijken als je een andere interpretatie wilt aanhouden dan de schrijvers deden. Maar het blijft natuurlijk interpretatie.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hoi allemaal , ik probeer ff wat vragen te beantwoorden ,eerst aan Mullog die zich afvraagt hoe ik tot geloof ben gekomen , nee niet terug tot geloof , ik heb me nooit afgevraagd waar ik vandaan ,maar ik ben eigenlijk gaan beseffen door de illuminati dat er een geestenwereld is , zijn aanbidden Lucifer en offeren nog altijd aan Moloch 

daar is het begonnen , ik dacht toen waar slecht is moet ook goed zijn , en ben naar een Alpha cursus gegaan , daar tot geloof gekomen , maar ik dacht maar steeds dat ik geloof te weinig had , want vond veel dingen niet kloppen ,en trok veel in twijfel elk evangelie bracht het verhaal anders , Paulus noemt de de wet die in OT als honing op onze tong is een vloekwet , blij dat we ervan verlost zijn , terwijl God zegt dat de wt voor eeuwig is , en zo nog tientallen misschien honderden tegenstellingen , ik probeerde de ingewikkeld bedachte constructies van theologen te begrijpen om toch te kunnen zien dat Paulus echt niet tegen de wet was , maar dat hij nu geestelijk gezien moest worden , oke , nu ik beetje geworteld ben in Thora , zijn veel twijfels weg en erken ik NT niet meer als bijbel ik kan met geen mogelijkheid geloven dat Jezus God is ,als God daar helemaal niks over verteld in Tanakh deze belangrijkste boodschap wordt niet vermeld ,Hij zegt Alleen en eigenhandig hamerde ik de aarde uit , Hij zei niet , samen met Mijn woord ,maakte ik alles , nee ook niet dat we de wet die voor eeuwig is , kunnen vergeten als het woord in het vlees komt en als mens voor ons zal sterven , wel zegt Hij dat ieder verantwoordelijk is voor zijn eigen zonden 

Hij zegt ook dat wij de wet wel kunnen houden, Paulus zegt dat we het niet kunnen ,en een mediator nodig hebben  God zegt dat nergens 

Helaas zijn er door de kerk veel al dan niet expres verkeerde vertalingen in Tanakh aan gebracht waardoor zoals bv psalm 2 en 22 waardoor je al snel denkt dat het om Jezus gaat , het is een zoektocht die nooit ophoudt maar ik zoek dus geen waarheid meer in het NT 

Tegen Sjako zou ik willen zeggen , de Heilige Geest is de Geest van God , waarom zijn er dan zoveel verschillende denominaties?De Geest van God onderwijst Waarheid , maar wij hebben allen een andere waarheid , Als de echte messias komt die niet goddelijk is dan zullen wij allen weten wie God is en geen onderwijs mee nodig hebben , dan komt het nieuwe verbond waarover Hij spreekt en nog steeds geldt de wet en de messias gaat offeren voor zichzelf en het volk dus Jezus die God is is dan toch zondig ? ook staat er dat hij zonen heeft staat allemaal in Ezechiel 

 

En de uitspraak Niemand komt tot de Vader dan door de zoon is NT maar waar zegt God dit tegen ons ? Waar zegt God denk erom dat jullie in de messias of mijn zoon moeten geloven om eeuwig leven te krijgen , volgens Amos 3 maakt God alles aan ons bekend door Zijn profeten , maar dit is hij vergeten ?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Tegen ZENO dotus waarom ik niet tot jodendom kom is omdat ik denk dat God niet alleen tot Juda sprak maar alle 12 stammen en dat we dus geen jood hoeven worden , maar Israel , bovendien hebben de joden de Talmud , en daar staat in dat wij de Noaieten wetten moeten doen , maar dat staat niet in Thora , en God zegt dat er niks mag worden toegevoegd of weggelaten aan het Woord , God zegt in num 15/15 en Jes 56 dat er 1 wet is voor de israeliet en voor de vreemdeling , maar de joden zeggen dus dat er 2 wetten zijn en de christenen zeggen ook Nee de wet is voor de joden , wij zijn er vrij van 

God zegt in Jes 56 dat de vreemdeling die Zijn Sabath heiligt en Zijn verordeningen volgt en Zijn Naam lief heeft , ook wordt verwelkomt op de berg Sinai volgens de joden is de naam te heilig om uit te spreken zij zeggen Hasjem , maar ook dat is de Noahiet verboden , als God zegt dat we zijn Naam lief moeten hebben is het gek dat je hem niet mag uitspreken toch ? 

Maar de Talmud zegt dat de vreemdeling die Sabath houdt de doodstraf verdient omdat hij de Noaietenwet breekt 

Ik heb dus de keus om naar Thora te luisteren en de wet te doen of naar Talmud en de Sabath naast mij neer te leggen , nou dan luister ik dus niet naar God want dit is veranderen aan het Woord net als de kerk deed door de zondag te gaan heiligen 

de Karaieten joden hebben alleen de Thanak , maar die zijn er volgens mij helemaal niet in Nederland , maar ik volg ze wel op internet om van te leren 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hallo @As Sepoes, bedankt voor je uitgebreide uitleg. Maar als ik je goed begrijp heb je wat theosofische, esoterische, christelijke en joodse ingrediënten in een blik gegooid een keer goed geschud en daarna met een eigen sausje overgoten om iets te maken waar je jezelf in kunt vinden. Ik vraag me af wat je met die mengelmoes op een christelijk forum zoekt, maar dat vraag ik mij over mezelf ook weleens af ;)

16 uur geleden zei Thinkfree:

Knabbeld er stiekum niet iets bij jouw vanbinnen ?

Nee, er knabbelt niets bij mij van binnen. En als er wat gaat knabbelen dan hoef ik maar een paar posts op dit forum te lezen om dat gevoel weer heel snel te laten verdwijnen ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites

ik zocht ook geen christelijk forum maar mensen die zich ook afvragen of het NT wel klopt , wat gooi ik in een blik ?en hussel ik ? ik zoek nl geen religie maar wat God zegt , dus als je mij kan laten zien wat mijn sausje is ? dan kan ik daarvan leren of antwoorden met teksten uit Tanakh , want ik heb niks aan meningen of intrepetaties ook niet van mij zelf 

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 minuten geleden zei As Sepoes:

dus als je mij kan laten zien wat mijn sausje is

Het begint met de illuminati. Een nogal vage beweging waar sinds 1788 niks meer van gehoord is behalve bij Dan Brown en in de eerste Tomb Raider film. Niet bepaald een stevig fundament voor conclusies als

Citaat

zijn aanbidden Lucifer en offeren nog altijd aan Moloch 

Je conclusie dat het NT niet klopt, klopt naar mijn mening. Je zou je eens in ontstaansgeschiedenis eens moeten verdiepen (ik kan je de historicus Richard Carrier aanbevelen die daar op deelgebieden veel over heeft geschreven). Dat je er dan vanuit gaat dat het OT wel klopt raakt kant noch wal. De in het oog springende zaken daarbij zij al de uittocht uit Egypte en de zondvloed. Als je dat dan weer wel accepteert maar het NT niet is iedere logica wat mij betreft zoek. De kern van het christendom is juist dat beide boeken bij elkaar horen. Die Alpha cursus had je toch zoiets moeten bijbrengen.

Je zou naar een Joods forum moeten, denk ik dan. Maar ik denk dat die ook niet goed raad met je zullen weten.

Misschien moet je naar www.freethinker.nl als je over het kloppen van het NT wilt discussieren.

bewerkt door Mullog
Link naar bericht
Deel via andere websites
19 uur geleden zei As Sepoes:

Ik heb na 1 jaar de kerk verlaten en zoek nu dus alles uit met behulp van Tanakh alleen , omdat ik het NT niet zie als het woord van God maar als het woord van de kerk 

Ik ben op zoek naar mensen die net als ik geloven in 1 God en niet in de drie eenheid , de God van Israel dus alleen en niet in Jezus geloven , ik ken verder niemand behalve joden die alleen Tanakh als de bijbel zien 

en het is behoorlijk eenzaam , misschien is er hier iemand of kent iemand die ook alleen in de God van Israel gelooft waar ik contact mee kan leggen om samen over God te leren en dichterbij de Waarheid te komen

U wenst uzelf een proseliet te zijn binnen het judaïsme, of bent u soms van joodse afkomst? Ik kan u slechts als dringend advies meegeven dat we in alles afhankelijk zijn van God welke Zich openbaart in Zijn Zoon Jezus Christus. Hij is de Enige Weg tot zaligheid.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Kaasjeskruid u zegt dat ik wens een proseliet te zijn in het judaisme , waar zeg ik dat ? ik wens dat helemaal niet , ik wens God te leren kennen zoals Hij Zich kenbaar maakt , ik wens geen enkele religie te volgen 

We zijn idd in alles afhankelijk van God maar ik wil graag weten waar Hij dan zegt in Tanakh dat Hij in het vleesnaar ons toe  komt 

bewerkt door As Sepoes
Link naar bericht
Deel via andere websites
8 minuten geleden zei As Sepoes:

Kaasjeskruid u zegt dat ik wens een proseliet te zijn in het judaisme , waar zeg ik dat ? ik wens dat helemaal niet , ik wens God te leren kennen zoals Hij Zich kenbaar maakt , ik wens geen enkele religie te volgen 

De zin eindigt dan ook met een vraagteken. Wellicht dat deze vraag voortvloeit uit het feit dat je aangeeft de Karaïeten te waarderen en hen volgt om van te leren. Het Karaïsme is een stroming binnen het judaïsme. Mij doet ze sterk denken aan de Essenen, een sektarische aangelegenheid met vele ketterijen. Een van de tegenstrijdigheden die men leert is dat een mens zelf de Bijbel (lees Tenach) dient te verstaan en niet gebonden is aan de uitleg van een leermeester. En jij bent op zoek naar mensen die je iets kunnen leren over de Tenach...

2 uur geleden zei As Sepoes:

de Karaieten joden hebben alleen de Thanak , maar die zijn er volgens mij helemaal niet in Nederland , maar ik volg ze wel op internet om van te leren 

 

bewerkt door Kaasjeskruid
Link naar bericht
Deel via andere websites

klopt ik ben op zoek naar mensen om van te leren die komen met bijbelteksten , mijn leermeester is God Zelf , maar uitleg die kloppend is aan Tanakh is wel handig omdat je anders zelf gaat invullen , ik heb bij de Karaieten nog niks kunnen vinden dat tegen Tanakh ingaat ,heeft u een voorbeeld dat dat wel zo is ? Dat is met christendom wel anders daar lees ik bijna niks wat met Tanakh overeenkomt 

Ik k

 

Mullog bedankt voor link van freethinkers ik ga daar kijken 

Link naar bericht
Deel via andere websites
35 minuten geleden zei As Sepoes:

We zijn idd in alles afhankelijk van God maar ik wil graag weten waar Hij dan zegt in Tanakh dat Hij in het vleesnaar ons toe  komt 

Naar mijn weten is Hosea onderdeel van de Tenach. Zo kun je in Hosea 6:2 het volgende lezen:

Hij zal ons na twee dagen levend maken; op den derden dag zal Hij ons doen verrijzen, en wij zullen voor Zijn aangezicht leven.

Ook Jona rept over deze kwestie in hoofdstuk 1:17

De HEERE nu beschikte een groten vis, om Jona in te slokken; en Jona was in het ingewand van den vis, drie dagen en drie nachten.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
22 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Naar mijn weten is Hosea onderdeel van de Tenach. Zo kun je in Hosea 6:2 het volgende lezen:

Hij zal ons na twee dagen levend maken; op den derden dag zal Hij ons doen verrijzen, en wij zullen voor Zijn aangezicht leven.

Ook Jona rept over deze kwestie in hoofdstuk 1:17

De HEERE nu beschikte een groten vis, om Jona in te slokken; en Jona was in het ingewand van den vis, drie dagen en drie nachten.

Zijn op zich goede voorbeelden al kan je Hosea ook anders verstaan. Jezus gebruikt het teken van Jona als identificatie dat Hij idd de Messias is. Hij was drie dagen en drie nachten dood. Ik vind dat trouwens een leuk onderwerp voor een Topic want de opstanding is volgens de kerk op een zondag geweest. Als we ervan uitgaan dat Jezus op een vrijdag stierf dan was hij niet drie dagen en drie nachten dood wanneer hij op zondag opstond uit de doden. Ik kom dan op maandag uit. Maar goed dit is off-topic maar wel een interessante vraag.

Link naar bericht
Deel via andere websites
32 minuten geleden zei sjako:

Zijn op zich goede voorbeelden al kan je Hosea ook anders verstaan.

Uiteraard. Ik wijd er verder ook niet over uit, aangezien mevrouw zelf meent te kunnen verstaan. En ergens kan ik mij dat ook wel voorstellen. In perspectief en retroperspectief sluiten het OT en het NT nauwkeurig op elkaar aan, althans zo ervaar ik dat.  Ik beroep mij op Lukas 24:45:

Toen opende Hij hun verstand, opdat zij de Schriften verstonden.

En hoop van ganser harte dat het als resultaat zal hebben de erkenning van hetgeen geschreven staat:

En zeide tot hen: Alzo is er geschreven, en alzo moest de Christus lijden, en van de doden opstaan ten derden dage. En in Zijn Naam gepredikt worden bekering en vergeving der zonden, onder alle volken, beginnende van Jeruzalem. En gij zijt getuigen van deze dingen. (Luk.24:46-48)

Ik kan slechts getuigen van mijn standpunt en vermoed dat zodra ik een ander wil gaan overtuigen het slechts als resultaat een gekapseisd schip oplevert. Helaas erkent mevrouw het NT niet als gezaghebbend Woord van God.

bewerkt door Kaasjeskruid
Link naar bericht
Deel via andere websites
5 uur geleden zei As Sepoes:

ik kan met geen mogelijkheid geloven dat Jezus God is ,als God daar helemaal niks over verteld in Tanakh deze belangrijkste boodschap wordt niet vermeld

En Ik zal vijandschap zetten tussen u en de vrouw, en tussen uw zaad en haar zaad; dit zal u de kop vermorzelen en gij zult het de hiel vermorzelen." (Genesis 3:15)
Vervulling: "Maar toen de tijd gekomen was zond God zijn Zoon, geboren uit een vrouw en onderworpen aan de wet, maar gezonden om ons vrij te kopen van de wet opdat wij zijn kinderen zouden worden.

 

Leg uit ? ( ik heb er nog meer)

De scepter zal van Juda niet wijken, noch de heersersstaf tussen zijn voeten, totdat Silo komt, en hem zullen de volken gehoorzaam zijn." (Genesis 49:10)
Vervulling: "Het is immers bij iedereen bekend dat onze Heer is voortgekomen uit Juda, en deze stam is door Mozes nooit met priesters in verband gebracht." (Hebreeën 7:14); Matteüs 1:2-3; Luka 3:33.
 

Daarom zal de Heer zelf u een teken geven: de jonge vrouw is zwanger, zij zal spoedig een zoon baren en hem Immanuel [Immanuel kan worden vertaald als ‘God met ons’] noemen." (Jesaja 7:14)
Vervulling: "De afkomst van Jezus Christus was als volgt. Toen zijn moeder Maria al was uitgehuwelijkt aan Jozef maar nog niet bij hem woonde, bleek ze zwanger te zijn door de heilige Geest." (Matteüs 1:18); zie ook Matteüs2:1 en Lucas 1:26-35.
Uitleg: In Jesaja 7:14 wordt het Hebreeuwse woord 'almah gebruikt voor 'jonge, huwbare vrouw'. Uit de context van het Oude Testament weten we dat hiermee bedoelt wordt een jonge, huwbare vrouw van onbesproken gedrag. Daarom gebruikt de Septuagint - de oude Griekse vertaling van het Oude Testament, de Tanakh - het woord parthenos (maagd) voor 'almah. Matteüs gebruikt het woord 'maagd' in plaats van 'jonge vrouw'. Dit komt doordat Matteüs niet de Hebreeuwse Bijbel maar de Septuagint-vertaling aanhaalt. De betekenis is echter hetzelfde: het gaat om een jonge, huwbare vrouw van onberispelijk gedrag, een maagd dus.

"Hoor, een stem roept: ‘Baan voor de HEER een weg door de woestijn, effen in de wildernis een pad voor onze God." (Jesaja 40:3)
Vervulling: "In die tijd trad Johannes de Doper op in de woestijn van Judea. Hij verkondigde: 'Kom tot inkeer, want het koninkrijk van de hemel is nabij!'" (Matteüs 3:1-2)

bewerkt door Thinkfree
Link naar bericht
Deel via andere websites
10 minuten geleden zei Mullog:

@Thinkfree heb je ooit overwogen dat dit opzettelijk zo in het NT is gezet om een (vermeende) voorspelling in het OT uit te laten komen?

 

Onthou dat de bijbel over een zeer lange tijd is geschreven door verschillende personen, van opzet kan geen sprake zijn. (Menselijk gezien onmogelijk)

De enige die opzet gebruikte is god zelf.

bewerkt door Thinkfree
Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid