Spring naar bijdragen

Alleen Tanakh / Voorsteltopic As Sepoes


Aanbevolen berichten

1 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Helaas erkent mevrouw het NT niet als gezaghebbend Woord van God.

Ik ben het helemaal met je eens dat het OT en NT heel consistent is met elkaar. Maar het is ook best ingewikkelde kost. Ik snap best dat mevrouw As sepoes veel dingen niet begrijpt. En veel uitleg klopt ook niet. Daarom is het ook nuttig een nieuw topic aan te maken hierover en deze vraag voor vraag door te nemen.  

Link naar bericht
Deel via andere websites
25 minuten geleden zei Thinkfree:

Onthou dat de bijbel over een zeer lange tijd is geschreven door verschillende personen, van opzet kan geen sprake zijn.

Het NT is in korte tijd door weinige geschreven, daarna door velen in langere tijd naar hun inzichten aangepast.

Maar in feite beantwoord je mijn vraag. Ik wilde weten of 'Thinkfree' een treffende nickname is. Ik weet daar nu het antwoord op :)

Link naar bericht
Deel via andere websites
44 minuten geleden zei Thinkfree:

"Hoor, een stem roept: ‘Baan voor de HEER een weg door de woestijn, effen in de wildernis een pad voor onze God." (Jesaja 40:3)
Vervulling: "In die tijd trad Johannes de Doper op in de woestijn van Judea. Hij verkondigde: 'Kom tot inkeer, want het koninkrijk van de hemel is nabij!'"

Zo zijn er heel veel profetieën over de Messias te vinden. Ook met heel veel detail. Zo mochten de Joden de botten van het Pascha-lam niet breken. Dat was een vooruitwijzing naar Jezus. Bij zijn terechtstelling werd in tegenstelling tot de gewoonte zijn benen niet gebroken. Hij stierf op het Pascha-feest wat ook weer een vervulling was van een profetie. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 25-3-2018 om 17:23 zei As Sepoes:

Hallo ik ben nieuw hier en gezien ik geen voorstel rubriek zie , zeg ik even koer wie ik ben , wat ik zoek en of ik uberhaupt in dit forum pas 

 

Ik ben Astrid 57 jaar ,levenlang Atheist geweest tot 2 jaar terug , tot geloof gekomen christelijk , maar vond veel dingen niet kloppen ,omdat OT en NT tegenstrijdig zijn 

Ik heb na 1 jaar de kerk verlaten en zoek nu dus alles uit met behulp van Tanakh alleen , omdat ik het NT niet zie als het woord van God maar als het woord van de kerk 

Ik ben op zoek naar mensen die net als ik geloven in 1 God en niet in de drie eenheid , de God van Israel dus alleen en niet in Jezus geloven , ik ken verder niemand behalve joden die alleen Tanakh als de bijbel zien 

en het is behoorlijk eenzaam , misschien is er hier iemand of kent iemand die ook alleen in de God van Israel gelooft waar ik contact mee kan leggen om samen over God te leren en dichterbij de Waarheid te komen 

 

Gr Astrid

Er zijn Noachieten. Dat is wat je beschrijft te zijn.

Misschien is er een Noachitische gemeenschap die je op kan zoeken. Maar voor Noachitische is het jodendom, Rabbijnse gewoon de autoriteit over de theologie en gemeenschap zover ik weet dus als je in G-d en Thora geloof vraag het joden. Misschien zijn er seminars of iets van lezingen die je op kan speuren

Tenach overigens is de joodse term voor de joodse boeken dus ik snap je evenaring niet tussen tenach geloven en dat joodse de enige zijn die ze geloven en dan vraag je christenen over mensen die alleen Tenach geloven

Maar uiteindelijk geloof je in G-d en Tenach? De enige die je het kan vragen zijn joden

bewerkt door nikie90
Link naar bericht
Deel via andere websites
8 uur geleden zei As Sepoes:

Hoi allemaal , ik probeer ff wat vragen te beantwoorden ,eerst aan Mullog die zich afvraagt hoe ik tot geloof ben gekomen , nee niet terug tot geloof , ik heb me nooit afgevraagd waar ik vandaan ,maar ik ben eigenlijk gaan beseffen door de illuminati dat er een geestenwereld is , zijn aanbidden Lucifer en offeren nog altijd aan Moloch 

_:)__:)__:)_|=

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 uur geleden zei As Sepoes:

Tegen ZENO dotus waarom ik niet tot jodendom kom is omdat ik denk dat God niet alleen tot Juda sprak maar alle 12 stammen en dat we dus geen jood hoeven worden , maar Israel , bovendien hebben de joden de Talmud , en daar staat in dat wij de Noaieten wetten moeten doen , maar dat staat niet in Thora , en God zegt dat er niks mag worden toegevoegd of weggelaten aan het Woord , God zegt in num 15/15 en Jes 56 dat er 1 wet is voor de israeliet en voor de vreemdeling , maar de joden zeggen dus dat er 2 wetten zijn en de christenen zeggen ook Nee de wet is voor de joden , wij zijn er vrij van 

God zegt in Jes 56 dat de vreemdeling die Zijn Sabath heiligt en Zijn verordeningen volgt en Zijn Naam lief heeft , ook wordt verwelkomt op de berg Sinai volgens de joden is de naam te heilig om uit te spreken zij zeggen Hasjem , maar ook dat is de Noahiet verboden , als God zegt dat we zijn Naam lief moeten hebben is het gek dat je hem niet mag uitspreken toch ? 

Maar de Talmud zegt dat de vreemdeling die Sabath houdt de doodstraf verdient omdat hij de Noaietenwet breekt 

Ik heb dus de keus om naar Thora te luisteren en de wet te doen of naar Talmud en de Sabath naast mij neer te leggen , nou dan luister ik dus niet naar God want dit is veranderen aan het Woord net als de kerk deed door de zondag te gaan heiligen 

de Karaieten joden hebben alleen de Thanak , maar die zijn er volgens mij helemaal niet in Nederland , maar ik volg ze wel op internet om van te leren 

Dus je obstakel is dus of joods of noachiet?

Kijk het is pijnlijk vanuit Joods perspectief dat als de Joden zien dat alle mensen om hun heen zoals hun doen en hun Sabbat houden maar hun eigen wending te geven.

Uiteindelijk Sabbat is een joodse rustdag met joodse gebeden. Dus waarom dan opeens joods handelen op sabbat? En als je dan wel sabbat wilt houden en je gebruikt Jesaja 56 dan doe je toch Thora houden of erken je tenminste dat je die richting op wilt

Dus het is ergens wel zo. Noahide is tenminste dat je G-d erkent, het betekent niet dat je perse hoeft te bekeren

 

 

bewerkt door nikie90
Link naar bericht
Deel via andere websites
7 uur geleden zei Mullog:

Maar in feite beantwoord je mijn vraag. Ik wilde weten of 'Thinkfree' een treffende nickname is. Ik weet daar nu het antwoord op :)

Nu pas ?;)

Waarschijnlijk omdat jij mijn knellende banden ziet en ik die van jouw.

Ik voel de mijne niet, jij de jouwe niet, ach zal ook wel met de wil te maken hebben.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 weeks later...

Zoals ik het zie zul je toch echt bij het Jodendom dan uitkomen. En dat is inderdaad een pakket wat veel breder is dan de Tennach. Een canon is namelijk ook iets wat is afgesproken. Enkel de tennach, zonder andere tradities is vind ik wat vreemd, omdat de Tennach voortgekomen is uit die tradities.

Het aparte van het Christendom als (in origine Joodse sekte) is dat het de deur naar de heidenen heeft open gegooid. Je kon ook als die-Jood erbij horen, zonder dat je Jood moet worden. In het prille begin was dat ook zo, later werd de heiden de norm en de Joodse christen de hele kleine minderheid.

Als je niks met het NT hebt, maar wel met het OT, dan denk ik dat je Jood moet worden. En dat is lastig, omdat Joden doorgaans niet missionair zijn. Je kunt het wel worden, maar er is geen aanmoediging. En je zult de Joodse tradities erbij krijgen (zoals de Talmoed). 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid