Spring naar bijdragen

Christen zijn met hersenletsel.


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 72
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ik vermoed dat iedereen inderdaad een flinke beschadiging aan de plurale tantum heeft opgelopen wil men niet door hebben dat het merendeel van de berichten inmiddels offtopic is. En dat is in orde, wa

Het is maar de vraag of het een kwestie is van door de ander geaccepteerd te worden of dat het een kwestie is van de ander accepteren...

Je hebt ongelooflijk veel vormen van hersenletsel. Een lijstje met mogelijke aandoeningen, zo van het web geplukt, vermoedelijk niet volledig:

  • coma of een verminderd bewustzijnsniveau
  • krachtsverlies of uitval van de spieren
  • halfzijdige verlamming
  • afwijkingen van het horen, zien, proeven, voelen of ruiken
  • verminderd denkvermogen
  • problemen met het korte- en/of het langetermijngeheugen
  • veranderingen in het karakter

Waarbij dan ook nog geldt dat je een spectrum hebt van heel erg tot bijna onmerkbaar. Ik denk dat je wat specifieker moet zijn want alleen deze opsomming leidt al tot een scala van beperkingen in het dagelijks leven.

Overigens lijkt het mij dat het niet veel uitmaakt of je christen bent of niet als je bijvoorbeeld halfzijdig verlamd bent.

Dus eigenlijk is mijn wedervraag, wat bedoel je precies?

bewerkt door Mullog
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Mullog:

Je hebt ongelooflijk veel vormen van hersenletsel.

Dat klopt en wat jij benoemd zijn gevolgen van hersenletsel. Hersenaandoeningen op zich zijn er ook in vele varianten, zoals je kunt lezen op de site van de hersenstichting:

https://www.hersenstichting.nl/alles-over-hersenen/hersenaandoeningen

1 uur geleden zei Mullog:

Overigens lijkt het mij dat het niet veel uitmaakt of je christen bent of niet als je bijvoorbeeld halfzijdig verlamd bent.

Ik vraag niet naar ervaringen van mensen met (halfzijdige) verlamming, tenzij hersenletsel daaraan ten grondslag ligt.

1 uur geleden zei Mullog:

Ik denk dat je wat specifieker moet zijn want alleen deze opsomming leidt al tot een scala van beperkingen in het dagelijks leven.

Dus eigenlijk is mijn wedervraag, wat bedoel je precies?

Het is juist mijn bedoeling om niemand uit te sluiten, vandaar mijn specifieke vraagstelling. En aangezien ik mezelf ook niet wil uitsluiten ben ik ook benieuwd naar ervaringen van mensen met hersenletsel die Christen zijn. Volgens mij maakt het namelijk wel uit of je last hebt van aandoeningen en Christen bent of niet. Dat wil niet zeggen dat ik mensen die geen Christen zijn verbied om te reageren, ook zij zijn welkom en kunnen een lezend oog verwachten.

bewerkt door Kaasjeskruid
Link naar bericht
Deel via andere websites
13 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Iemand die hier bekend mee is en welke gevolgen ondervind je van je handicap in het dagelijkse leven?

Zelf heb ik ook een lichte mate van hersenletsel. Het gevolg is dat ik minder sociaal ben en niet alles kan doen wat ik graag zou willen. Maar ik weet dat God mij accepteert zoals ik ben en ik zie uit naar het beloofde herstel van mijn lichaam, bij de opname of bij de opstanding. "Alle dingen werken mee ten goede voor diegenen die Hem liefhebben en volgens zijn voornemen zijn geroepen." 

Mijn ervaringen t.a.v. andere mensen met hersenletsel tot nu toe leren mij dat dit hun relatie met God, ondanks alle beperkingen, niet nadelig beïnvloedt, integendeel zelfs.

bewerkt door Willempie
Link naar bericht
Deel via andere websites
20 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Dat vermoeden had ik al Willem. Mag ik je vragen of dit letsel aangeboren of niet aangeboren is?

Het is het gevolg van een extreem zware burn-out waardoor mijn chemische huishouding verstoord is geraakt. Eerst dacht ik dat het wel weer goed zou komen maar inmiddels is duidelijk dat er blijvende schade aangericht is. Ik heb het inmiddels geaccepteerd en heb er vrede mee. Ik ben in ieder geval hartstikke dankbaar dat mijn lees- en leervermogen wel redelijk zijn hersteld en dat ik weer kan werken, al is dat dan ook nog slechts enkele uren per dag en niet eens alle dagen.   

bewerkt door Willempie
Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Willempie:

Het is het gevolg van een extreem zware burn-out waardoor mijn chemische huishouding verstoord is geraakt.

NAH dus. Jou variant is nieuw voor mij, omdat ik meestal lees over burn-out bij mensen die reeds een hersenaandoening hebben. Bij jou lijkt er sprake te zijn van hersenletsel door chronische burn-out en stress. Weet je zeker dat je niet al een hersenletsel had voordien?

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

NAH dus. Jou variant is nieuw voor mij, omdat ik meestal lees over burn-out bij mensen die reeds een hersenaandoening hebben. Bij jou lijkt er sprake te zijn van hersenletsel door chronische burn-out en stress. Weet je zeker dat je niet al een hersenletsel had voordien?

Het is best mogelijk dat ik al iets had. Ik functioneerde echter wel en kwam altijd prima door alle keuringen en testen heen, inclusief militaire. Achteraf gezien was ik misschien wel nooit helemaal zoals de anderen maar ik heb me daar nooit zo in verdiept. Ik ben wel als kind eens van een dak afgevallen en op mijn hoofd terechtgekomen. Ook heb ik vroeger veel harde klappen voor mijn kop gehad. Wie zal het zeggen? Ik heb er nu niet zoveel aan om me daar mee bezig te houden. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Willempie:

Het is best mogelijk dat ik al iets had. Ik functioneerde echter wel en kwam altijd prima door alle keuringen en testen heen, inclusief militaire. Achteraf gezien was ik misschien wel nooit helemaal zoals de anderen maar ik heb me daar nooit zo in verdiept. Ik ben wel als kind eens van een dak afgevallen en op mijn hoofd terechtgekomen. Ook heb ik vroeger veel harde klappen voor mijn kop gehad. Wie zal het zeggen? Ik heb er nu niet zoveel aan om me daar mee bezig te houden. 

Het is zoals het is.

Ik heb een AH, multicausaal. Er is sprake van zowel een genetisch component als van een meervoudige navelstrengomstrengeling tijdens de geboorte met een zuurstoftekort als gevolg. Ook heb ik een val van ongeveer 9 meter hoogte meegemaakt, waarbij mijn harses het ook flink te verduren heeft gehad, echter voelde ik me nadien niet anders dan voorheen. Wel was ik ongeveer 1/3 van alle tanden ineens kwijt en had de bovenkaak gebroken op drie plekken (apart hoor, de bovenkaak breken).

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Het is zoals het is.

Ik heb een AH, multicausaal. Er is sprake van zowel een genetisch component als van een meervoudige navelstrengomstrengeling tijdens de geboorte met een zuurstoftekort als gevolg. Ook heb ik een val van ongeveer 9 meter hoogte meegemaakt, waarbij mijn harses het ook flink te verduren heeft gehad, echter voelde ik me nadien niet anders dan voorheen. Wel was ik ongeveer 1/3 van alle tanden ineens kwijt en had de bovenkaak gebroken op drie plekken (apart hoor, de bovenkaak breken).

Ja, je maakt wat mee als mens! Mag ik je vragen welke symptomen jou het meest plagen of beperken?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Willempie:

Mag ik je vragen welke symptomen jou het meest plagen of beperken?

Tuurlijk. Het lastigste is de constante compensatie van de vertraagde informatieverwerking. Het ontbreekt mij niet aan intelligentie, echter kent deze wel een grillig patroon. Ik kan ook heel creatief zijn, echter vaak werd dit de kop ingedrukt door opmerkingen van mensen (leraren, ouders) in de trent van: "je kunt het wel, maar je wilt niet". Met name mijn pa kon slecht overweg met mijn handicap wat zich vaak vertaalde in fysiek geweld. Ik heb geleerd op mezelf te zijn en functioneer dan ook prima aan de rand van de samenleving. Ik kan erg chaotisch zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Ik heb geleerd op mezelf te zijn en functioneer dan ook prima aan de rand van de samenleving. Ik kan erg chaotisch zijn.

Misschien is dat wel de reden waarom je niet aangesloten bent bij een kerk of gemeente? Misschien heb je daar moeite mee. Maar je hebt wel wat meegemaakt zeg.

Link naar bericht
Deel via andere websites
16 minuten geleden zei sjako:

Misschien is dat wel de reden waarom je niet aangesloten bent bij een kerk of gemeente? Misschien heb je daar moeite mee.

Mijn op mezelf zijn voorkomt met name depressie. Daarnaast kan ik bijzonder eigenwijs uit de hoek komen, echter maak ik verschil tussen mensen die eigenwijs zijn ten koste van de waarheid en mensen die de waarheid stug blijven aanhangen. Ik beschouw mij als behorend tot die laatsten. Zonder concessies te doen, en daar kan men vaak slecht mee overweg.

Link naar bericht
Deel via andere websites
15 minuten geleden zei sjako:

Dus je denkt dat je niet geaccepteerd zal worden.

Het is maar de vraag of het een kwestie is van door de ander geaccepteerd te worden of dat het een kwestie is van de ander accepteren...

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Het is maar de vraag of het een kwestie is van door de ander geaccepteerd te worden of dat het een kwestie is van de ander accepteren...

Veel mensen oordelen over anderen.

Soms ook ik, moeten we leren dat oordelen over de ander aangeleerd gedrag is, ooit in ons eigen leven veel mee moeten maken.

Daar wordt het niet minder irritant door, maar mensen met dit soort zelfinzicht, zoals hier getoond wordt, kunnen bij mij een potje breken als ik dat weet. (F)

Maar het blijft irritant.  8-)

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Het is maar de vraag of het een kwestie is van door de ander geaccepteerd te worden of dat het een kwestie is van de ander accepteren...

Maar je leeft toch niet in een cocon? Je hebt nu eenmaal met andere mensen te maken. Een Christelijke eigenschap is nu juist de ander accepteren, zeker als het je broeder of zuster is. Mijn broeders en zusters zijn ook niet allemaal perfect, maar ik accepteer ze wel. En ja, de een zal je beter liggen dan de ander. Maar om nu een gemeente te schuwen om een handicap vind ik niet zo slim. Het is alleen maar goed voor je.

Link naar bericht
Deel via andere websites
28 minuten geleden zei sjako:

Maar je leeft toch niet in een cocon? Je hebt nu eenmaal met andere mensen te maken. Een Christelijke eigenschap is nu juist de ander accepteren, zeker als het je broeder of zuster is. Mijn broeders en zusters zijn ook niet allemaal perfect, maar ik accepteer ze wel. En ja, de een zal je beter liggen dan de ander. Maar om nu een gemeente te schuwen om een handicap vind ik niet zo slim. Het is alleen maar goed voor je.

Ik krijg nu een beetje het idee dat je van het ene uiterste naar het andere schiet. En dat voelt manipulerend.

30 minuten geleden zei Maria K.:

Het oordelen over anderen. 

Het is maar net hoe je tegen die zaak aan kijkt. We hebben net de verkiezingen achter de rug en ik durf er een groot bedrag op in te zetten dat jij weldegelijk de kandidaten hebt beoordeeld alvorens ze jou stem te geven. En als jij de straat oversteekt zonder de mensen achter het stuur van een ander voertuig te beoordelen, dan vrees ik dat je grote brokken maakt. En nu Holleeder zo in de belangstelling staat kan het je zeker ook niets schelen wat ze daar allemaal aan het doen zijn? Laat toch gaan die man, want oordelen mag niet immers... En wat te denken van jou kerel? Die heb je zekers ook zo van de straat geplukt op basis van geen oordeel?

Ik snap best dat het moeilijk is om juist te oordelen. Maar om dan maar helemaal niet meer te oordelen werkt evengoed gevaarlijke situaties in de hand. Zonde kan toch immers niet genegeerd worden?

Ik weet dat ik hierin ook een hoop te leren heb, maar ik weiger om dit probleem te omzeilen door dan maar niet te oordelen, dat is in mijn optiek de oplossing van de bange mens. Ik stem in met Johannes:

Oordeelt niet naar het aanzien (ga niet op de schijn af), maar oordeelt een rechtvaardig oordeel. (Joh.7:24)

Mijn queeste.

 

bewerkt door Kaasjeskruid
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei sjako:

Dat is niet zo bedoelt. Ik bedoel het goed met je.

De voornaamste reden van het niet lid zijn van een kerk/gemeente waar ik wel lid van ben geweest, is een verschil van inzicht wbt de soteriologie. Nadien ben ik in tientallen kerken geweest en heb me niet meer kunnen aarden, overal is wel wat aan de hand. Wellicht moet ik de zoektocht naar het paradijs op aarde gewoon opgeven, want die bestaat gewoon niet meer.

Het is zekers niet zo dat ik een in de hoek zittende introverte autist ben. Integendeel, ik ben behoorlijk extravert van aard en heb mijn mond echt niet tussen de billen zitten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
22 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Ik snap best dat het moeilijk is om juist te oordelen.

Ik denk dat het onmogelijk is. Jij kent het hart niet en je weet ook niet wat voor factoren er allemaal in iemands leven spelen. Jezus leert ons juist andere mensen te accepteren zoals ze zijn en er geen vooroordeel over te hebben. Kijk eens naar het verhaal van de barmhartige Samaritaan. Samaritanen werden met de nek aangekeken (vooroordeel). Maar het was juist de Samaritaan die voor die man ging zorgen. Holleeder is natuurlijk een extreem voorbeeld. Maar vergeet niet dat jij ook fouten maakt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei sjako:

Jezus leert ons juist andere mensen te accepteren zoals ze zijn en er geen vooroordeel over te hebben.

Ik heb het niet over vooroordelen, maar over oordelen.

1 minuut geleden zei sjako:

Maar vergeet niet dat jij ook fouten maakt.

En er om veroordeelt ben geweest.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Kaasjeskruid:

Wellicht moet ik de zoektocht naar het paradijs op aarde gewoon opgeven, want die bestaat gewoon niet meer.

Niemand is volmaakt, ook een Christelijke gemeente niet. Idd is er overal wel iets aan de hand. We zijn namelijk onvolmaakt. Maar soms moet je die onvolmaaktheid maar accepteren en er het beste van maken. Kol 3:13 zegt ook: Blijf elkaar verdragen en elkaar van harte vergeven, ook als iemand een reden heeft om over een ander te klagen. 

5 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

En er om veroordeelt ben geweest.

God vergeeft je altijd volledig, mits je natuurlijk berouw ervan hebt gehad.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid