Spring naar bijdragen

Christen zijn met hersenletsel.


Aanbevolen berichten

9 minuten geleden zei sjako:

Niemand is volmaakt

Inderdaad, en mijn onvolmaaktheid heeft zonde als oorzaak. Ik ben geboren in een zondige wereld met alle gevolgen van dien. En bij mij heeft die zonde o.a. impact gehad op het neurobiologische proces. Daarnaast ben ik een zondig wezen, en heb door eigen toedoen vele zonden begaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 72
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ik vermoed dat iedereen inderdaad een flinke beschadiging aan de plurale tantum heeft opgelopen wil men niet door hebben dat het merendeel van de berichten inmiddels offtopic is. En dat is in orde, wa

Het is maar de vraag of het een kwestie is van door de ander geaccepteerd te worden of dat het een kwestie is van de ander accepteren...

Zojuist zei Kaasjeskruid:

Inderdaad, en mijn onvolmaaktheid heeft zonde als oorzaak. Ik ben geboren in een zondige wereld met alle gevolgen van dien. En bij mij heeft die zonde o.a. impact gehad op het neurobiologische proces. Daarnaast ben ik een zondig wezen, en heb door eigen toedoen vele zonden begaan.

Die God jou vergeeft. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei sjako:

Die God jou vergeeft. 

Mits daar om gevraagd wordt. Een wat mij betreft even groot issue als juist oordelen. Vergeving kan pas dan gegeven worden als er om gevraagd wordt, tot dan is het aan mij om te leven met de bereidheid om te willen vergeven.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nog een reden voor mij om drukte te mijden is dat ik gauw overspoeld kan raken door de emoties van een ander. En hoe meer ik om me heen heb, hoe gauwer dit kan gebeuren. Nu weet ik niet of dit een goede of slechte zaak is, maar vervelend kan het wel zijn als je niet weet van wie die emoties zijn.

bewerkt door Kaasjeskruid
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Het is maar net hoe je tegen die zaak aan kijkt. We hebben net de verkiezingen achter de rug en ik durf er een groot bedrag op in te zetten dat jij weldegelijk de kandidaten hebt beoordeeld alvorens ze jou stem te geven. En als jij de straat oversteekt zonder de mensen achter het stuur van een ander voertuig te beoordelen, dan vrees ik dat je grote brokken maakt. 

Ik weet dat ik hierin ook een hoop te leren heb, maar ik weiger om dit probleem te omzeilen door dan maar niet te oordelen, dat is in mijn optiek de oplossing van de bange mens. Ik stem in met Johannes:

Oordeelt niet naar het aanzien (ga niet op de schijn af), maar oordeelt een rechtvaardig oordeel. (Joh.7:24)

Je schrijft zelf ook al verschillende woorden met verschillende betekenissen, nl. iets (be)oordelen of iemand (ver)oordelen.

Dat zijn 2 totaal verschillende dingen.

De Nederlandse taal leent zich voor verschillende betekenissen, al naar gelang een bepaalde context.

 

1e - Het is een situatie of kenmerken van iets of iemand beoordelen in de zin van inschatten. Kijk uit je doppen.

Voor wat betreft jouw ingebrachte tekst van Johannes: "Oordeelt niet naar het aanzien (ga niet op de schijn af), maar oordeelt een rechtvaardig oordeel. (Joh.7:24)"

Te lezen als: "Zie waar het belang ligt en laat je niet bedriegen, want iets kan anders zijn dan het lijkt. En beoordeel dat dan niet vanuit impulsieve gevoelens. maar rechtvaardig, dus met de juiste argumenten.

2e - Het oordelen of veroordelen in de zin van een negatieve conclusie trekken over een persoon zelf en/of diens wezenskenmerken, daarover is het dat Mattheus Jezus laat zeggen:

Mattheüs 7:  “1 Oordeel niet, opdat u niet geoordeeld wordt; 2 want met het oordeel waarmee u oordeelt, zult u zelf geoordeeld worden; en met welke maat u meet, zal er bij u ook gemeten worden.

 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
27 minuten geleden zei Maria K.:

Je schrijft zelf ook al verschillende woorden met verschillende betekenissen, nl. iets (be)oordelen of iemand (ver)oordelen.

Onzin, noem jij eens een voorbeeld waarin ik iets of iemand beoordeel waarvan jij vind dat het veroordelen is. Overigens is oordelen niet het zelfde als veroordelen, hoeveel je ook tussen haakjes zet om het zo te laten lijken. De rechters waar ik heb voor moeten verschijnen oordelen eerst en veroordelen daarna.

bewerkt door Kaasjeskruid
Link naar bericht
Deel via andere websites
52 minuten geleden zei Maria K.:

Voor wat betreft jouw ingebrachte tekst van Johannes: "Oordeelt niet naar het aanzien (ga niet op de schijn af), maar oordeelt een rechtvaardig oordeel. (Joh.7:24)"

Te lezen als: "Zie waar het belang ligt en laat je niet bedriegen, want iets kan anders zijn dan het lijkt. En beoordeel dat dan niet vanuit impulsieve gevoelens. maar rechtvaardig, dus met de juiste argumenten.

Alsof een impuls het altijd bij het verkeerde eind heeft. Ook flauwekul natuurlijk. Impulsieve gevoelens is niet hetzelfde als impulsief handelen. En als mijn impulsieve gevoel gelijk blijkt te hebben (wat vaak het geval is) dan is het zaak om niet impulsief te gaan handelen. En daar wringt de schoen dan nog wel eens bij mij.

Link naar bericht
Deel via andere websites
41 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Onzin, noem jij eens een voorbeeld waarin ik iets of iemand beoordeel waarvan jij vind dat het veroordelen is. De rechters waar ik heb voor moeten verschijnen oordelen eerst en veroordelen daarna.

Als jij dat opmaakt uit mijn woorden, dat ik persoonlijk werd naar jou toe, dan kan ik daar niets mee.

Citaat

Overigens is oordelen niet het zelfde als veroordelen, hoeveel je ook tussen haakjes zet om het zo te laten lijken.

 Je lijkt bovendien niet begrepen te hebben wat ik schreef, want dat is precies wat ik bedoel.

 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Maria K.:

Als jij dat opmaakt uit mijn woorden, dat ik persoonlijk werd naar jou toe, dan kan ik daar niets mee.

Ik heb helemaal niet het idee dat jij persoonlijk wordt/doet naar mij toe. Ik vraag je slechts om een voorbeeld, dat werkt namelijk in veruit de meeste gevallen het meest verhelderend.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Maria K.:

1e - Het is een situatie of kenmerken van iets of iemand beoordelen in de zin van inschatten. Kijk uit je doppen.

Voor wat betreft jouw ingebrachte tekst van Johannes: "Oordeelt niet naar het aanzien (ga niet op de schijn af), maar oordeelt een rechtvaardig oordeel. (Joh.7:24)"

Te lezen als: "Zie waar het belang ligt en laat je niet bedriegen, want iets kan anders zijn dan het lijkt. En beoordeel dat dan niet vanuit impulsieve gevoelens. maar rechtvaardig, dus met de juiste argumenten.

2e - Het oordelen of veroordelen in de zin van een negatieve conclusie trekken over een persoon zelf en/of diens wezenskenmerken, daarover is het dat Mattheus Jezus laat zeggen:

Mattheüs 7:  “1 Oordeel niet, opdat u niet geoordeeld wordt; 2 want met het oordeel waarmee u oordeelt, zult u zelf geoordeeld worden; en met welke maat u meet, zal er bij u ook gemeten worden.

En waaruit maak jij op dat met het ene oordelen zus en het andere oordelen zo wordt bedoeld? Oordelen is oordelen in mijn optiek en in beide situatie wordt precies hetzelfde bedoeld. Namelijk dat je niet schijnheilig/hypocriet mag oordelen. M.a.w. als iemand vind dat ik niet mag blowen omdat ik daarmee zou zondigen, dan pik ik dat niet van iemand die met een sigaret in zijn mond deze mededeling doet. Of als iemand mij meent te kennen op basis van verkeerde interpretaties, dan kan hij de wind van voren krijgen van mij.

Het voornaamste wat ik mis aan het samenzijn in de gemeente is juist het stuk feedback wat je daar kunt krijgen t.a.v. je eigen gedrag. Het is goed om op zonde gewezen te worden. Ik heb tot op bepaalde hoogte zicht op mezelf en heb een ander nodig om gecorrigeerd te worden daar waar ik het zicht verlies. Ik ben van mening dat God de ander ook gebruikt om bewuster te kunnen leven. Daar gaat immers net zo goed liefde vanuit, omdat het gebeurd met de intentie om de ander beter te laten worden. En ik wil graag beter worden. En als die confrontatie berouw en verzoening teweeg brengt, dan is het doel bereikt toch! En het doel bereiken staat diametraal op het doel missen (zondigen).

En ik wil graag niet met de handschoentjes aangepakt worden. Echter mij beurs slaan aan de andere kant gaat contraproductief werken. Nu ben ik mij bewust van het feit dat woorden ook beurs kunnen slaan. Daarom ook graag voorbeelden van mij (want wat voor zin heeft het om een andermans voorbeeld te nemen, aangezien dat roddelen zou zijn in mijn optiek) waarin blijkt dat ik iemand beurs sla met woorden. Waarin blijkt dat ik hypocriet aan de gang ben. Daar leer ik van.

 

 

bewerkt door Kaasjeskruid
Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb je alleen maar geliked, omdat ik vond dat die zin die je schreef getuigde van inzicht.

Als mijn idee van van oordelen en beoordelen niet aansluit bij die van jou dan: Het zij zo.

Als jij de woorden van Jezus hetzelfde vindt als die van Johannes, nl. dat het om hypocrisie zou gaan: Het zij zo.

 

Je moet niet mij gaan vragen om voorbeelden van iets waar ik het helemaal niet over had.

Daar heb ik helemaal geen zin in.

Ik zoek het beste in mensen te liken en niet om me te focussen op waar ik mijn gelijk zou kunnen gaan halen bij de ander.

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Het voornaamste wat ik mis aan het samenzijn in de gemeente is juist het stuk feedback wat je daar kunt krijgen t.a.v. je eigen gedrag

Dat is een stukje op elkaar letten. Maar wat dacht je van vriendschap, elkaar aansporen het goede te doen. Het samen vieren van je geloof. Dat zijn toch allemaal dingen die je moet missen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
20 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Het is maar de vraag of het een kwestie is van door de ander geaccepteerd te worden of dat het een kwestie is van de ander accepteren...

Ik denk dat het een tweerichtingsstraat is van een beetje geven en een beetje nemen... Ik herinner me b.v. een discussie over een jongetje dat van school gestuurd werd voor brutaal gedrag, hij bleek echter autisme te hebben... Maar autisme is niet meteen een excuus voor brutaal gedrag... (Natuurlijk ligt het geheel wat complexer want niet altijd is "brutaal" gedrag, dan ook "brutaal" gedrag, maar miscommunicatie).

17 uur geleden zei Kaasjeskruid:

De voornaamste reden van het niet lid zijn van een kerk/gemeente waar ik wel lid van ben geweest, is een verschil van inzicht wbt de soteriologie. Nadien ben ik in tientallen kerken geweest en heb me niet meer kunnen aarden, overal is wel wat aan de hand. Wellicht moet ik de zoektocht naar het paradijs op aarde gewoon opgeven, want die bestaat gewoon niet meer.

Het is zekers niet zo dat ik een in de hoek zittende introverte autist ben. Integendeel, ik ben behoorlijk extravert van aard en heb mijn mond echt niet tussen de billen zitten.

hmmm... Het zou leuk zijn, een kerk met alleen maar positieve vibes en geweldige mensen. Er kan serieus wat mislopen in een kerk, daar verschilt de kerk niet van de wereld, want je hebt nu eenmaal te doen met mensen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei sjako:

Dat is een stukje op elkaar letten. Maar wat dacht je van vriendschap, elkaar aansporen het goede te doen. Het samen vieren van je geloof. Dat zijn toch allemaal dingen die je moet missen.

Meer dan vrienden zijn mijn broeders. Het is goed om vriendelijk te zijn, maar echte broeders slaan wonden uit oprecht gemeende liefde. Als men geestelijk wil groeien, moet er wel sprake zijn van geestelijke nood. Het is niet voor niets dat men dankt voor nooddruft en voor overvloed.

14 minuten geleden zei ZENODotus:

Ik denk dat het een tweerichtingsstraat is van een beetje geven en een beetje nemen...

Helemaal mee eens. Echter de enige die ik veranderen kan, dat ben ikzelf.

14 minuten geleden zei ZENODotus:

hmmm... Het zou leuk zijn, een kerk met alleen maar positieve vibes en geweldige mensen. Er kan serieus wat mislopen in een kerk, daar verschilt de kerk niet van de wereld, want je hebt nu eenmaal te doen met mensen.

Dat zou heel leuk zijn inderdaad, maar utopisch. Mijn vader was vroeger psychotherapeut voor mensen op gereformeerde grondslag alleen. En ik had oortjes op steeltjes en heb bijzonder veel ten hemel schreiende toestanden opgevangen die mij alleen maar heel boos maakten. Soms lijkt het in de kerk nog slechter dan in de wereld. En dan zitten die mensen die verschrikkelijke dingen doen zondags met een grote schijnheilige harses voor in de kerk. Woedend kon ik zitten op de achterste bank... En dan aan komen zetten met die grote flauwekul omtrent het niet oordelen... Verwijfd christendom noem ik dat.

bewerkt door Kaasjeskruid
Link naar bericht
Deel via andere websites
43 minuten geleden zei ZENODotus:

Ik herinner me b.v. een discussie over een jongetje dat van school gestuurd werd voor brutaal gedrag, hij bleek echter autisme te hebben... Maar autisme is niet meteen een excuus voor brutaal gedrag... (Natuurlijk ligt het geheel wat complexer want niet altijd is "brutaal" gedrag, dan ook "brutaal" gedrag, maar miscommunicatie).

Dat klopt. Een autist vertelt gewoon een feit, schaamteloos. Welk nut heeft het immers om uit beleefdheid stilzwijgend in de stank te zitten, terwijl even aangeven dat het hier stinkt wel zo netjes is...

Een onbegrepen autist echter kan weldegelijk brutaal gedrag vertonen, echter dan vaak in exces. Klaar met de ander, met bijzonder veel schade als mogelijk gevolg.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei sjako:

Dat is een stukje op elkaar letten. Maar wat dacht je van vriendschap, elkaar aansporen het goede te doen. Het samen vieren van je geloof. Dat zijn toch allemaal dingen die je moet missen.

Niet beledigend bedoelt Sjako maar je klinkt als een stukje wachttoren, idyllisch, sprookjesachtig, vrede en welzijn om je heen. De werkelijkheid is natuurlijk veel weerbarstiger, belangenstrijd, haantjes gedrag, ellebogen werk, afgunst, roddel en achterklap en alle andere menselijke emoties en menselijk gedrag bestaan ook gewoon in geloofsgemeenschappen (jawel ook bij de JG (F))

Deze sketch voor twee heren is iets wat je dan ook mist ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites
17 minuten geleden zei Mullog:

Deze sketch voor twee heren is iets wat je dan ook mist ;)

Wat een bende ongeregeld. Jan Zijlstra die aangeeft al 33 jaar deze man te kennen als manipulator... Welk voordeel heeft Jan daar dan uit getrokken? Waarom zou je daar 33 jaar mee samen willen werken? Uit eigen belang lijkt mij. Beide heren charlatans, slechts uit op eigen winst en genot. Twee wolven die het gezamenlijke doel voor zichzelf opeisen.

bewerkt door Kaasjeskruid
Link naar bericht
Deel via andere websites
30 minuten geleden zei Mullog:

Niet beledigend bedoelt Sjako maar je klinkt als een stukje wachttoren, idyllisch, sprookjesachtig, vrede en welzijn om je heen. De werkelijkheid is natuurlijk veel weerbarstiger, belangenstrijd, haantjes gedrag, ellebogen werk, afgunst, roddel en achterklap en alle andere menselijke emoties en menselijk gedrag bestaan ook gewoon in geloofsgemeenschappen (jawel ook bij de JG (F))

Deze sketch voor twee heren is iets wat je dan ook mist ;)

Ik zie hier niet iets typisch Wachttoren in.

De meeste kerken die nog floreren en waar mensen niet alleen plichtsgetrouw heengaan omdat het nu eenmaal moet op zondag, hebben een sterke gemeenschap, waar veel samen wordt gedaan, te beginnen met een een kop koffie samen na de dienst.

Dat zijn dan ook de gemeenschappen binnen mijn beleving, waar ook nog jeugd erbij betrokken is.

Echter ook de andere kant van de medaille.

Inderdaad, deze kerkgangers en ook voorgangers zijn net gewoon mensen en dan kan het heel gauw fout gaan, als en je teveel op elkaars lip zit.

https://www.omroepzeeland.nl/nieuws/102034/Dominee-stapt-op-kerkscheuring-in-Kruiningen

Ik weet niet of dat hier ook zo gaat, maar zeker is dat hier bijna iedereen iedereen kent.

 

bewerkt door Maria K.
Link naar bericht
Deel via andere websites
32 minuten geleden zei Maria K.:

Inderdaad, deze kerkgangers en ook voorgangers zijn net gewoon mensen en dan kan het heel gauw fout gaan, als en je teveel op elkaars lip zit.

https://www.omroepzeeland.nl/nieuws/102034/Dominee-stapt-op-kerkscheuring-in-Kruiningen

Ik weet niet of dat hier ook zo gaat, maar zeker is dat hier bijna iedereen iedereen kent.

Heel menselijk hoor, je eigen familie (ver)neuken. Geeft niks, mens zijn we allemaal en oordelen doen we daar niet over... En die dominee kiest wat mij betreft de makkelijke weg uit. Ik had het kunnen waarderen als hij in eigen parochie zaken op orde wist te stellen ipv weg te gaan. Beetje een slapjanus.

bewerkt door Kaasjeskruid
Link naar bericht
Deel via andere websites
48 minuten geleden zei Mullog:

Niet beledigend bedoelt Sjako maar je klinkt als een stukje wachttoren, idyllisch, sprookjesachtig, vrede en welzijn om je heen. De werkelijkheid is natuurlijk veel weerbarstiger, belangenstrijd, haantjes gedrag, ellebogen werk, afgunst, roddel en achterklap en alle andere menselijke emoties en menselijk gedrag bestaan ook gewoon in geloofsgemeenschappen (jawel ook bij de JG (F))

Als je de rest gelezen hebt weet je ook wel dat ik dat vind. In onze gemeente is er ook wel eens wat, maar over het geheel genomen is er gewoon een heel goede sfeer. Je hebt altijd met mensen te maken die onvolmaakt zijn, maar die proberen er het beste van te maken.

25 minuten geleden zei Maria K.:

Ik zie hier niet iets typisch Wachttoren in.

De meeste kerken die nog floreren en waar mensen niet alleen plichtsgetrouw heengaan omdat het nu eenmaal moet op zondag, hebben een sterke gemeenschap, waar veel samen wordt gedaan, te beginnen met een een kop koffie samen na de dienst.

Dat zijn dan ook de gemeenschappen binnen mijn beleving, waar ook nog jeugd erbij betrokken is.

 

Precies @Maria K. De jeugd wordt heel erg betrokken. Ze mogen antwoord geven bij bijv. Wachttorenstudie, stukje tekst lezen op het podium etc. Ook ouderen worden niet vergeten. Ze worden regelmatig opgehaald en krijgen dan volop aandacht. Na de zondag-vergadering is er altijd een kopje koffie en de eerste zaterdag van de maand wordt altijd een beetje feestelijk gemaakt met wat lekkers. Je ziet het ook aan de activiteit. We hebben behoorlijk veel Bijbelstudies.  Het is gewoon een bruisende gemeente.

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 minuten geleden zei sjako:

Als je de rest gelezen hebt weet je ook wel dat ik dat vind. In onze gemeente is er ook wel eens wat, maar over het geheel genomen is er gewoon een heel goede sfeer. Je hebt altijd met mensen te maken die onvolmaakt zijn, maar die proberen er het beste van te maken.

Precies @Maria K. De jeugd wordt heel erg betrokken. Ze mogen antwoord geven bij bijv. Wachttorenstudie, stukje tekst lezen op het podium etc. Ook ouderen worden niet vergeten. Ze worden regelmatig opgehaald en krijgen dan volop aandacht. Na de zondag-vergadering is er altijd een kopje koffie en de eerste zaterdag van de maand wordt altijd een beetje feestelijk gemaakt met wat lekkers. Je ziet het ook aan de activiteit. We hebben behoorlijk veel Bijbelstudies.  Het is gewoon een bruisende gemeente.

Fijn voor jullie gemeente, dat het daar goed gaat. ;)

Echter naar mijn ervaring en binnen veel gemeenten is dat vaak de buitenkant, zoals die in het openbaar en binnen de gemeente beleefd wordt.

De andere kant van de medaille, waar @Mullog het over had, daarvoor zul je buiten het hek moeten gaan kijken.

Daarvoor moet je gaan naar de twijfelaars en degenen, die niet meer konden geloven en nog altijd daarmee worstelen. Niet alleen voor zichzelf voor wat betreft het geloof, maar vooral ook door zich buitengesloten te voelen van dat warme nestgevoel. Die, of zelf uit de gemeenschap zijn vertrokken omdat ze geen aansluiting meer vonden, of die buiten geschopt werden omdat de zekerheden van de anderen werden verstoord. Het verhaal van de rotte appel, weet je wel!!

Want zo voelt dat wel bij velen.

Die kant van de medaille wordt binnen een geloofsgemeenschap niet naar gevraagd, dus hoor je en weet je dan niet meer.

 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid