Spring naar bijdragen

Christen zijn met hersenletsel.


Aanbevolen berichten

2 minuten geleden zei Lobke:

@Mullog;

Afschuwelijk dit filmpje, wat de Heer niet allemaal kan zeggen tegen zgn leiders van sommige gemeentes, groeperingen. Maar hier hebben we het over charismatische pinkstergemeentes. Of dit zo is bij Jehovagetuigen betwijfel ik. 

Dit soort godslasterlijke ongein (en hierover oordeel ik dus wel) is er de onderliggende reden van dat er duizenden verschillende nominaties zijn. Het zal de oorzaak zijn van veel kerkverlating (vooral ook uit streng gereformeerde hoek). Gelukkig gaat het er lang niet overal zo aan toe. Paulus waarschuwde er al voor dat er roofgierige wolven de gemeente zouden binnensluipen en dat is dan ook gebeurd. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 72
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ik vermoed dat iedereen inderdaad een flinke beschadiging aan de plurale tantum heeft opgelopen wil men niet door hebben dat het merendeel van de berichten inmiddels offtopic is. En dat is in orde, wa

Het is maar de vraag of het een kwestie is van door de ander geaccepteerd te worden of dat het een kwestie is van de ander accepteren...

11 minuten geleden zei Willempie:

Dit soort godslasterlijke ongein (en hierover oordeel ik dus wel) is er de onderliggende reden van dat er duizenden verschillende nominaties zijn.

Ow, dus het moet eerst de spuitgaten uitlopen voordat er een oordeel geveld mag worden? Ik noem dat reactief dweilen met de kraan open. Beter durft men aan vroegtijdige signalering te doen en staat men proactiever in de gemeenschap. Dat voorkomt veel meer en beter en vooral escalaties.

Link naar bericht
Deel via andere websites
22 minuten geleden zei Lobke:

@Mullog;

Afschuwelijk dit filmpje, wat de Heer niet allemaal kan zeggen tegen zgn leiders van sommige gemeentes, groeperingen.

Sartre schreef ooit: 
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

Citaat

Maar hier hebben we het over charismatische pinkstergemeentes. Of dit zo is bij Jehovagetuigen betwijfel ik. 

Ik denk, dat dit voor iedereen geldt die zich verbeeldt de waarheid in pacht te hebben, zeker als "leiders" daarbij extra autoriteit willen geven aan "het woord en boodschappen verkregen door inspiratie"

Wat de volgelingen betreft zou er idd. een wezenlijk verschil kunnen zijn tussen de beide groeperingen, die je bedoelt. 

Pinksterleden lijken steeds erg gevoelsmatig overstag te gaan en daarmee hun geloof te versterken.

Wat JG betreft: Ik ben altijd zo verbaasd, dat zij enerzijds zo gestimuleerd worden te studeren om tot waarheid te kunnen komen en dat ook doen voor zover in hun vermogen ligt, maar anderzijds daarvoor zo eenzijdig hun bronnen kiezen, nl. alles te lezen en te absorberen wat geschreven is door de "leiders".  Zij die leergierig zijn van aard en toch alle kanten willen bestuderen, toch altijd voorrang geven aan de uitleg van de eigen leraren.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Maria K.:

alles te lezen en te absorberen wat geschreven is door de "leiders"

Je zou eens in m'n boekenkast moeten kijken, daar staan echt niet alleen boeken van het Genootschap in. Als je goed wilt prediken, dan moet je ook weten wat andere geloven zeggen. Het zal van persoon tot persoon schelen, maar ik vind het juist heel interessant om wat meer verdieping te hebben in m'n persoonlijke studie. Zo vind ik de geschiedenis van de Christelijke gemeente erg interessant. Ook zaken als de Dode Zeerollen, Nag Hammadi geschriften vind ik super interessant en je leert er ook van. Je komt heel verrassende zaken tegen. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
40 minuten geleden zei Lobke:

@Mullog;

Afschuwelijk dit filmpje, wat de Heer niet allemaal kan zeggen tegen zgn leiders van sommige gemeentes, groeperingen. Maar hier hebben we het over charismatische pinkstergemeentes. Of dit zo is bij Jehovagetuigen betwijfel ik. 

Jaren geleden heeft iemand mij eens op dit filmpje gewezen. De eerste minuten was ik verbijsterd daarna heb ik tranen met tuiten gelachen. Ik ben nieuwsgierig hoe het publiek deze sketch, iets anders kan ik het niet noemen, ervaren heeft. Ik zal het wel nooit te weten komen maar ik heb wel te doen met de mensen die hun voorgangers, in wie ze toch wel een zekere mate van vertrouwen gesteld zullen hebben, op deze manier zien acteren.

Het voorbeeld dat @Maria K. hierboven geeft is ook niet mals maar daar missen we registratie. Er zijn wel meer voorbeelden zoals deze in Waalwijk. Als je erbij bent zal het af en toe ook wel een hilarische component hebben ;) Of het bij de JG's zo toe gaat kunnen we denk ik alleen maar achterkomen door JG te worden, maar je maakt mij niet wijs dat die ook niet zo af en toe hun toestanden hebben :) 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
26 minuten geleden zei Mullog:

Jaren geleden heeft iemand mij eens op dit filmpje gewezen. De eerste minuten was ik verbijsterd daarna heb ik tranen met tuiten gelachen. Ik ben nieuwsgierig hoe het publiek deze sketch, iets anders kan ik het niet noemen, ervaren heeft. Ik zal het wel nooit te weten komen maar ik heb wel te doen met de mensen die hun voorgangers, in wie ze toch wel een zekere mate van vertrouwen gesteld zullen hebben, op deze manier zien acteren.

Het voorbeeld dat @Maria K. hierboven geeft is ook niet mals maar daar missen we registratie. Er zijn wel meer voorbeelden zoals deze in Waalwijk. Als je erbij bent zal het af en toe ook wel een hilarische component hebben ;) Of het bij de JG's zo toe gaat kunnen we denk ik alleen maar achterkomen door JG te worden, maar je maakt mij niet wijs dat die ook niet zo af en toe hun toestanden hebben :) 

 

Natuurlijk wordt er bij de Jehova getuigen ook veel onder tafel geveegd. Maar het ergste van dit filmpje vind ik; "God gaf mij een woord". Zulk manipulatief gedrag is beschamend om te lezen. Zodra mensen dat zeggen krijg ik al argwaan.:(

Maar of deze mensen hersenletsel hebben, dat weet ik niet. Wel dat het waarschijnlijk behoorlijke narcisten zijn.

bewerkt door Lobke
Link naar bericht
Deel via andere websites
40 minuten geleden zei sjako:

Je zou eens in m'n boekenkast moeten kijken, daar staan echt niet alleen boeken van het Genootschap in. Als je goed wilt prediken, dan moet je ook weten wat andere geloven zeggen. Het zal van persoon tot persoon schelen, maar ik vind het juist heel interessant om wat meer verdieping te hebben in m'n persoonlijke studie. Zo vind ik de geschiedenis van de Christelijke gemeente erg interessant. Ook zaken als de Dode Zeerollen, Nag Hammadi geschriften vind ik super interessant en je leert er ook van. Je komt heel verrassende zaken tegen. 

Oké. Dan geldt voor jou het 2e deel van wat ik schreef en wat je niet citeerde. :P

 

Citaat

 

Wat JG betreft: Ik ben altijd zo verbaasd, dat zij enerzijds zo gestimuleerd worden te studeren om tot waarheid te kunnen komen en dat ook doen voor zover in hun vermogen ligt, maar anderzijds daarvoor zo eenzijdig hun bronnen kiezen, nl. alles te lezen en te absorberen wat geschreven is door de "leiders". 

Zij die leergierig zijn van aard en toch alle kanten willen bestuderen, toch altijd voorrang geven aan de uitleg van de eigen leraren.

 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
35 minuten geleden zei Mullog:

 Of het bij de JG's zo toe gaat kunnen we denk ik alleen maar achterkomen door JG te worden, maar je maakt mij niet wijs dat die ook niet zo af en toe hun toestanden hebben

Tuurlijk is er wel eens wat, het zijn ook onvolmaakte mensen. Maar er wordt veel aandacht aan besteed hoe je problemen moet oplossen. Ik spreek over mijn eigen gemeente en ik vind dat een fijne gemeente die echt bruist van de activiteit . 

4 minuten geleden zei Maria K.:

Oké. Dan geldt voor jou het 2e deel van wat ik schreef en wat je niet citeerde.

Yep, (F)  Ik heb geen enkele aanleiding om te twijfelen aan wat ik leer via het Genootschap. Ik vind het juist heel erg in overeenstemming met wat ik er omheen studeer.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei sjako:

Tuurlijk is er wel eens wat, het zijn ook onvolmaakte mensen. Maar er wordt veel aandacht aan besteed hoe je problemen moet oplossen. Ik spreek over mijn eigen gemeente en ik vind dat een fijne gemeente die echt bruist van de activiteit . 

Yep, (F)

Heb jij nooit twijfels bij de manier van uitleg van die leraren. Het zijn tenslotte ook mensen.

Edit: Onze berichten overlapten elkaar.

bewerkt door Maria K.
Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vermoed dat iedereen inderdaad een flinke beschadiging aan de plurale tantum heeft opgelopen wil men niet door hebben dat het merendeel van de berichten inmiddels offtopic is. En dat is in orde, want niemand is volmaakt en aan elke hersenen mankeert wel wat.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Ow, dus het moet eerst de spuitgaten uitlopen voordat er een oordeel geveld mag worden? Ik noem dat reactief dweilen met de kraan open. Beter durft men aan vroegtijdige signalering te doen en staat men proactiever in de gemeenschap. Dat voorkomt veel meer en beter en vooral escalaties.

Het verschil zien tussen kwaad en goed is absoluut noodzakelijk en dat het kwaad benoemd wordt ook. Dat is een subtiel verschil met het veroordelen van anderen. Ik wil ook gecorrigeerd worden op mijn fouten en gebreken, die ik misschien zelf niet eens zie, maar zonder daarom veroordeeld te worden. In liefde en nederigheid dus en in het besef dat we allemaal zondaren zijn, niemand uitgezonderd.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Willempie:

Het verschil zien tussen kwaad en goed is absoluut noodzakelijk en dat het kwaad benoemd wordt ook. Dat is een subtiel verschil met het veroordelen van anderen. Ik wil ook gecorrigeerd worden op mijn fouten en gebreken, die ik misschien zelf niet eens zie, maar zonder daarom veroordeeld te worden. In liefde en nederigheid dus en in het besef dat we allemaal zondaren zijn, niemand uitgezonderd.

Leg mij dan eens uit Willem adhv een praktijk voorbeeld (een zaak waarin jij voor verbetering vatbaar bent) hoe iemand nederig en liefdevol jou op een fout zou kunnen wijzen. Voor mijn part dmv een soort rollenspel in tekst uitgeschreven.

bewerkt door Kaasjeskruid
Link naar bericht
Deel via andere websites
50 minuten geleden zei Lobke:

Natuurlijk wordt er bij de Jehova getuigen ook veel onder tafel geveegd. Maar het ergste van dit filmpje vind ik; "God gaf mij een woord". Zulk manipulatief gedrag is beschamend om te lezen. Zodra mensen dat zeggen krijg ik al argwaan.:(

Maar of deze mensen hersenletsel hebben, dat weet ik niet. Wel dat het waarschijnlijk behoorlijke narcisten zijn.

Zo heb ik ooit van een vriendin gehoord dat een "profeet" haar vertelde dat haar kindje, waarvan ze in verwachting was, dood geboren zou worden. Zo iemand verdient een verschrikkelijk pak slaag. De profetie kwam natuurlijk niet uit. De "profeet" is inmiddels overleden en mag nu verantwoording afleggen. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Leg mij dan eens uit Willem adhv een praktijk voorbeeld (een zaak waarin jij voor verbetering vatbaar bent) hoe iemand nederig en liefdevol jou op een fout zou kunnen wijzen. Voor mijn part dmv een soort rollenspel in tekst uitgeschreven.

Dat lijkt me wat moeilijk want van de fouten en gebreken waarvan ik me al ben bewust hoef ik niet op de hoogte te worden gesteld. O.K. Toch iets uit de praktijk maar dan in de seculiere maatschappij. Mijn nieuwe directeur wees me erop dat ik in vergaderingen teveel de confrontatie opzocht. Mij was het alleen maar om het belang van de zaak te doen maar wat die directeur me duidelijk maakte was dat mensen zich door mij persoonlijk aangevallen voelden en zich daarom gingen verdedigen en het uiteindelijk niet langer over het bedrijfsbelang ging maar een egostrijd werd. Dat heb ik me aangetrokken en ik was dankbaar voor dat wijze inzicht. Zelf had ik het namelijk gewoon niet door. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei Willempie:

Mijn nieuwe directeur wees me erop dat ik in vergaderingen teveel de confrontatie opzocht. Mij was het alleen maar om het belang van de zaak te doen maar wat die directeur me duidelijk maakte was dat mensen zich door mij persoonlijk aangevallen voelden en zich daarom gingen verdedigen en het uiteindelijk niet langer over het bedrijfsbelang ging maar een egostrijd werd. Dat heb ik me aangetrokken en ik was dankbaar voor dat wijze inzicht. Zelf had ik het namelijk gewoon niet door. 

Kan ik hieruit concluderen dat mensen met meer hersenbeschadiging dan gemiddeld meer confronterend in het leven staan?

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Mullog:

Of het bij de JG's zo toe gaat kunnen we denk ik alleen maar achterkomen door JG te worden, maar je maakt mij niet wijs dat die ook niet zo af en toe hun toestanden hebben

Neen hoor... Je kan al veel te weten komen door de media te volgen en de luisteren naar ervaringsdeskundigen (niet dat die gespeend is van emotie)... het probleem vaak bij JG is dat ze het probleem "ontkennen"... Om een voorbeeld te geven,, JG gaan prat op de eenheid en het feit dat ze geen afscheuringen kennen, er zijn echter in de eeuw dat ze bestaan tientallen afscheuringen geweest, maar die worden dan gewoon als afvallige JG beschouwd en niet als denominaties... Een mooi voorbeeld hiervan is b.v. de True faith Jehovah's witnesses uit het oostblok die vasthouden aan een leerstelling gedaan in de jaren '80 over Rom 13... Een mooi boek om het reilen zeilen van het hoogste orgaan te kennen is b.v. "gewetensconflict" van Raymond Franz

1 uur geleden zei Lobke:

Natuurlijk wordt er bij de Jehova getuigen ook veel onder tafel geveegd. Maar het ergste van dit filmpje vind ik; "God gaf mij een woord". Zulk manipulatief gedrag is beschamend om te lezen. Zodra mensen dat zeggen krijg ik al argwaan.:(

Maar of deze mensen hersenletsel hebben, dat weet ik niet. Wel dat het waarschijnlijk behoorlijke narcisten zijn.

Ik ook... Zo bestaat er in Amerika een (kleine) sekte geleid door twee personen die zich  Jezus en Maria Magdalena laten noemen, ze geloven namelijk hun reïncarnatie te zijn... De belangrijkste vraag (want er zijn meerderen op deze planeet die  geloven Jezus te zijn, en zich vaak vrij rijk laten maken door hun volgelingen) is of ze het zelf geloven of als het charlatans zijn die het voor het geld doen... Alletwee niet echt hoogvliegers dan van gezond verstand denk ik. (en in feite ook niet echt veel nieuws onder de zon, want er er tientallen in de geschiedenis die zich beriepen de teruggekeerde Jezus te zijn, vaak zelfs met dramatische gevolgen.

bewerkt door ZENODotus
Link naar bericht
Deel via andere websites
12 minuten geleden zei ZENODotus:

Neen hoor... Je kan al veel te weten komen door de media te volgen en de luisteren naar ervaringsdeskundigen (niet dat die gespeend is van emotie)... het probleem vaak bij JG is dat ze het probleem "ontkennen"... Om een voorbeeld te geven,, JG gaan prat op de eenheid en het feit dat ze geen afscheuringen kennen, er zijn echter in de eeuw dat ze bestaan tientallen afscheuringen geweest, maar die worden dan gewoon als afvallige JG beschouwd en niet als denominaties... Een mooi voorbeeld hiervan is b.v. de True faith Jehovah's witnesses uit het oostblok die vasthouden aan een leerstelling gedaan in de jaren '80 over Rom 13... Een mooi boek om het reilen zeilen van het hoogste orgaan te kennen is b.v. "gewetensconflict" van Raymond Franz

Ik ook... Zo bestaat er in Amerika een (kleine) sekte geleid door twee personen die zich  Jezus en Maria Magdalena laten noemen, ze geloven namelijk hun reïncarnatie te zijn... De belangrijkste vraag (want er zijn meerderen op deze planeet die  geloven Jezus te zijn, en zich vaak vrij rijk laten maken door hun volgelingen) is of ze het zelf geloven of als het charlatans zijn die het voor het geld doen... Alletwee niet echt hoogvliegers dan van gezond verstand denk ik.

Ja ik weet het, ik lees er ook over maar het is hier off-topic.

Misschien een topic; misbruik in geloofsgemeenschappen /kerken, zo richten we ons niet op één groep.

31 minuten geleden zei Willempie:

Dat lijkt me wat moeilijk want van de fouten en gebreken waarvan ik me al ben bewust hoef ik niet op de hoogte te worden gesteld. O.K. Toch iets uit de praktijk maar dan in de seculiere maatschappij. Mijn nieuwe directeur wees me erop dat ik in vergaderingen teveel de confrontatie opzocht. Mij was het alleen maar om het belang van de zaak te doen maar wat die directeur me duidelijk maakte was dat mensen zich door mij persoonlijk aangevallen voelden en zich daarom gingen verdedigen en het uiteindelijk niet langer over het bedrijfsbelang ging maar een egostrijd werd. Dat heb ik me aangetrokken en ik was dankbaar voor dat wijze inzicht. Zelf had ik het namelijk gewoon niet door. 

@Willempie,

Je komt mij zo zachtmoedig over. Inderdaad je durft jezelf onder de loep te nemen of te laten nemen, veel mensen vinden dat heel moeilijk. Dus toch positief.

Link naar bericht
Deel via andere websites
43 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Kan ik hieruit concluderen dat mensen met meer hersenbeschadiging dan gemiddeld meer confronterend in het leven staan?

Bij mij is dat blijkbaar wel het geval. Een voordeel dat ik dan weer zie is dat ik ontzettend afhankelijk van God ben geworden en veel moet bidden om staande te blijven.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Willempie:

Bij mij is dat blijkbaar wel het geval. Een voordeel dat ik dan weer zie is dat ik ontzettend afhankelijk van God ben geworden en veel moet bidden om staande te blijven.

Hmmm, ik ben wel blij met mijn confronterende wijze van in het leven staan en ben God daar dankbaar voor. Dit vogeltje zingt zoals ie gebekt is en zolang ik weet dat ik niet vals zing, is het mij best.

Link naar bericht
Deel via andere websites
25 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Hmmm, ik ben wel blij met mijn confronterende wijze van in het leven staan en ben God daar dankbaar voor. Dit vogeltje zingt zoals ie gebekt is en zolang ik weet dat ik niet vals zing, is het mij best.

En dat heeft ook iets moois. We hoeven niet allemaal hetzelfde te worden. Ik heb wel iets met dwarse mensen. Mijn opa was dwars en dat heeft hem het leven gekost maar hij wordt nu wel als een verzetsheld beschouwd. Mijn vader heeft het bijna zijn (zeer goede) baan gekost. Zelf ben ik ook nogal ook dwars en gaarne bereid mijn leven voor mijn overtuiging op te geven. Waarschijnlijk genetisch bepaald. De wereld bestaat nog dankzij dwarse mensen. Tevens probeer ik mijn dwarse karakter in productieve banen te laten leiden.  

bewerkt door Willempie
Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid