Spring naar bijdragen

Heb ik een kerk of gemeente nodig om te kunnen geloven?


Aanbevolen berichten

Op 26-3-2018 om 22:23 zei sjako:

In principe is geloof stellen in Jezus genoeg.

Dus men hoeft niet per se lid te zijn van de WTG, de NWV te lezen, velddienst te verrichten, de vergaderingen en congressen van de JG te bezoeken, niet bij de doop antwoord te geven op de vraag of men zich aan het wachttorengenootschap onderwerpt en daarmee ook instemt wat het WTG leert en uitvoert wat er door het WTG bepaald wordt, men hoeft ook niet verplicht vrijwillig te doneren aan de organisatie (bv door het verplicht af nemen van lectuur voor de velddienst en deze zelf betalen), alle lectuur die uitgebracht wordt door het WTG hoeft ook niet verplicht gelezen te worden, men hoeft ook niet alleen maar met andere WTG' ers om te gaan maar heeft zelf de keuze wie privé wordt toegelaten, met baard is het toch mogelijk om een leidinggevende positie te verkrijgen, men mag zich ook bij andere kerkgenootschappen aansluiten, politieke voorkeur mag geuit worden, geëxcommuniceerde leden zijn geen paria en worden vriendelijk begroet, er volgen geen consequenties als men het lidmaatschap opzegt, feestdagen zijn een feestje, de vlag mag uit en ... nouja, zo kan ik nog wel ff doorgaan.

Dat is heel fijn en een significante verbetering ten opzichte van hoe het was!

====

Sjako antwoordde op 27-03-2018 om 07:22

@KaasjeskruidOp de meeste opmerkingen kan ik nee zeggen. Maar geloven is er ook naar leven. Er is niks verplicht. Maar het WTG helpt je wel deze eindtijd te overleven. Als je niet naar een kerk of wat dan ook gaat zal je besmet worden met de geest van deze wereld en wellicht je geloof verliezen. Je hebt totaal een verkeerd beeld van WTG. Ga zaterdag eens naar een gedachtenisviering en proef de sfeer eens zou ik zeggen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
16 uur geleden zei sjako:

Je hebt totaal een verkeerd beeld van WTG. Ga zaterdag eens naar een gedachtenisviering en proef de sfeer eens zou ik zeggen.

Prima, met de Statenvertaling onder de arm zal ik de statistieken wat proberen op te krikken. Mij wel meetellen he!

===

Sjako antwoordde op 27-03-2018 om 09:05

Het gaat niet om statistieken. Het gaat erom dat de Jezus eert met je aanwezigheid. Je bent van harte welkom. Het is om 20.00 uur, maar zorg dat je op tijd bent want het is altijd megadruk.

Link naar bericht
Deel via andere websites
20 minuten geleden zei thom:

Hahaha, wat een toestanden.

Er klopt dan ook geen meter van. We onderwerpen ons niet aan het WTG. Bij de doop wordt ons gevraagd dat we ons realiseren dat we ons als Jehovah's Getuige zullen identificeren. Bijdragen zijn anoniem en vrijwillig. Er worden geen collectes gehouden. Lectuur wordt bekostigd uit de vrijwillige bijdragen en kost ons als verkondigers geen cent. Duurdere uitgaves voor jezelf betaal je uit goed fatsoen wel, maar er staan geen prijzen op. Je moet ze ook niet verplicht lezen, maar het is handig als je weet wat je verspreidt. Je mag gerust vrienden hebben buiten het WTG. En die heb ik gelukkig ook. In onze gemeente hebben we ouderlingen met baarden. Dat is je eigen keuze. Bij andere kerkgenootschappen aansluiten mag idd niet, maar waarom zou je dat willen? We zijn politiek neutraal. Zou wat zijn als we een bepaalde politieke voorkeur zouden hebben als we van deur tot deur gaan. Wij zijn niet van deze wereld. We mogen volop feestjes vieren, alleen vieren we geen feesten met heidense wortels. Volgens mij wordt het ook niet gewaardeerd wanneer je je bij een andere kerk uitschrijft. Zo, en nu weer on-topic.  

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 minuten geleden zei sjako:

Volgens mij wordt het ook niet gewaardeerd wanneer je je bij een andere kerk uitschrijft.

Ik heb mij onttrokken aan de tucht en opzicht van de gereformeerd vrijgemaakte kerk te Assen destijds. Niet wegens een openlijke zonde waardoor tucht noodzakelijk zou zijn, maar omdat ik me niet kon verenigen met de calvinistische grondslag. Dit heb ik schriftelijk kenbaar gemaakt en in reactie hierop werd mij toch het allerbeste toegewenst in de hoop dat God mij niet zou loslaten. Ik kreeg niet het idee dat ik niet meer welkom zou zijn.

bewerkt door Kaasjeskruid
Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei sjako:

 

4 uur geleden zei sjako:

... Maar het WTG helpt je wel deze eindtijd te overleven.

 

hahahaha. Dat is een absurde premisse en een wel erg egostrelende interpretatie van eigen kunnen.

1. Waarom die neiging om de pracht van eigen kerkgenootschap te verweven in een Redding die slechts en uitsluitend door het vergoten, kostbaar bloed van Jezus loopt?

 

Verder zei je:

quaote Als je niet naar een kerk of wat dan ook gaat zal je besmet worden met de geest van deze wereld en wellicht je geloof verliezen.... unquote

ALS JE NIET naar een kerk of wat dan ook....

ZUL JE besmet worden met de geest van deze wereld.....

en WELLICHT je geloof verliezen....

2. Waarom kies je ervoor met vage termen angst in de harten van lezers te zaaien? 3. En waar zegt Jezus dat kerkgang dit (besmetting en verlies geloof) voorkomt - chapter and verse pls

bewerkt door Cybelle Hawke
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Ik kreeg niet het idee dat ik niet meer welkom zou zijn.

Mensen die zich uitschrijven of inactief worden zijn altijd weer welkom. We hebben zelfs een speciale brochure voor hen. Ouderlingen bezoeken ook uitgetreden of uitgesloten personen om de zoveel tijd. Als daar natuurlijk prijs op wordt gesteld natuurlijk.

1 uur geleden zei thom:

waaronder ik de kerk zie in al zijn genootschappen, gebondenheden en gedragingen, beklemt mij.

Ik ervaar het echt niet zo. Waar meer dan drie personen bij elkaar komen daar zal Mijn Geest zijn. Het is fijn mijn broeders en zusters te zien. We letten op elkaar, in die zin dat we willen dat het goed gaat met iedereen. Als er iets niet goed gaat dan helpen we elkaar. We leren steeds bij tijdens onze vergaderingen. Er is een uitwisseling van liefde onder elkaar en moedigen elkaar aan. Misschien is het drempelvrees?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Heb ik perse een instituut, kerk of gemeente nodig om mijn geloof goed vorm te kunnen geven.

Mijn stelling is dat het onontbeerlijk is in het Christelijk geloof. Hoe denken jullie hierover? 

—————————————————-

Naar aanleiding van de discussie die ontstond uit dit topic:

Het is niet de bedoeling angst te zaaien. In de oudheid zag je ook al dat dit zo werkt. Korinthe bijv was een welvarende stad, maar met een hoop immoraliteit en najagen van geld. Vergelijkbaar met de situatie nu. Als de gelovigen niet samen zouden komen zouden ze al snel afdrijven van het geloof. Jezus gaf in Openbaring 2 aan verschillende gemeentes ook waarschuwingen. Je wordt makkelijk meegezogen in het dagelijks wereldse leventje. Die broeders en zusters zullen best ook gelovig geweest zijn, maar dwaalden wel af. Net als een kooltje wat uit een vuur rolt ook uit zal doven. 

bewerkt door Naeva
Link naar bericht
Deel via andere websites
45 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Hmmm, en dat vuurtje is dan de kerk als instituut of de organisatie WTG?

De gemeente, dus als instituut. Je spoort elkaar aan en let op elkaar.

38 minuten geleden zei thom:

''In Mijn Naam''..staat er bij.

Dat is in de Geest, van Christus.

Ja, dus moet je toch samenkomen? Of moet is eigenlijk het verkeerde woord. Je mag samenkomen om Jehovah en Jezus te eren en van Hen te leren.

Link naar bericht
Deel via andere websites
19 minuten geleden zei thom:

Het is niet speciaal een samenkomen van mensen an sich, maar één in Christus. Dat kan ook met een brief, geschrift of mail, waarin het Woord gelezen wordt.

Díe Kerk of Ark.

Hebreeen 10:25 zegt toch: Sla onze bijeenkomsten niet over, zoals de gewoonte van sommigen is, maar moedig elkaar aan, en dat des te meer naarmate je de dag dichterbij ziet komen. Je moet het Woord dus niet alleen tot je nemen, maar elkaar ook aanmoedigen, steunen, liefhebben. Anders krijg je wel een heel egocentrische geloof. En de dag zien we dichterbij komen! Maar we dwalen veel te veel af. Ik heb er ondertussen een topic over geopend. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
24 minuten geleden zei sjako:

Heb ik perse een instituut, kerk of gemeente nodig om mijn geloof goed vorm te kunnen geven.

Mijn stelling is dat het ontbeerlijk is in het Christelijk geloof. Hoe denken jullie hierover? 

http://www.mijnwoordenboek.nl/synoniemen/ontbeerlijk

Link naar bericht
Deel via andere websites

Eenmaal op de nieuwe hemel en aarde zullen we volmaakt verbonden met God en met elkaar zijn. Daar kun je nu dus het beste al mee beginnen. Verbondenheid met God door het heilig Sacrament, verbondenheid met elkaar door de Kerk. En ja, ook zij die geroepen zijn tot het heremitische leven, blijven toch ten diepste verbonden met de Kerk door gebed, sacrament en gehoorzaamheid aan de bisschop. Ook zij staan dus niet op zichzelf.

Dit is dan ook de reden dat vrijwel alle bijbelse geschriften aan gemeenschappen of leiders van gemeenschappen zijn geschreven en ook binnen gemeenschappen werden voorgelezen. Hoe kan men immers de naastenliefde, de nederigheid en de gehoorzaamheid beoefenen als men de gemeenschap der gelovigen mijdt?

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 minuten geleden zei thom:

Internet lost dat samenzijn in een gebouw dus op, want dat kan zelf gelezen worden.

Nee, internet is beslist niet hetzelfde als een werkelijke kerkgemeenschap. Want op internet kies je je eigen mensen uit en  je eigen informatiebronnen, terwijl binnen de kerk je die keuzes niet hebt. Daarbij is elkaar daadwerkelijk zien iets anders dan enkel elkaar lezen via een scherm.
Daarbij kun je op internet niet de sacramenten ontvangen en zul je voor veel vrijwilligerswerk toch regelmatig de deur uitmoeten.

13 minuten geleden zei thom:

Naastenliefde gaat er om, wie je als naaste ziet, dat kan ook; iedereen zijn, de mensheid.

Klopt, dus ook je medegelovigen in de kerk. Jij hebt hen nodig en zij hebben jou nodig.

13 minuten geleden zei thom:

Nederigheid beoefenen is elk moment van Zelfbewust worden.

Nee, het is jezelf juist verloochenen en vrij worden van allerlei gedachten en ideeën over jezelf. Het is jezelf als de minste willen beschouwen en jezelf willen schikken naar de mores binnen de gemeenschap en slechts in alle bescheidenheid eventuele verkeerde dingen willen aanstippen.

15 minuten geleden zei thom:

En gehoorzaamheid lijkt mij dus geen item voor een groep in relatie tot innerlijk geloof volgen, omdat hier groepsbelang juist boven het individu geldt.

Niet binnen de Kerk, daar leer je jezelf nu juist kennen in gemeenschap met anderen en ben je elkaar dienstbaar. Jij bent de ander dienstbaar, maar de ander ook jou. Ook de pastoor of dominee staat als herder ten dienste van het geestelijk heil van alle gelovigen en dus ook dat van jou.
Gehoorzaamheid wordt dan ook het meest voornaam beoefend in relatie tot andere mensen, in het bijzonder degenen die als meerderen over jou zijn aangesteld en dus legitieme zeggenschap over jou uitoefenen. Alleen je eigen ideeën over God gehoorzamen is geen echte gehoorzaamheid.

17 minuten geleden zei thom:

Gehoorzaamheid aan Zijn Stem is daarbij weer nederigheid beoefenen of zijn, waarbij de naaste weer de compassie met de mensheid is.

En God spreekt door je geweten én door de Kerk. Beiden vullen elkaar aan, zodat je geweten verlicht wordt met het Evangelie en je ook je eigen verantwoordelijkheid binnen Kerk en samenleving blijft uitoefenen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
40 minuten geleden zei thom:

Internet lost dat samenzijn in een gebouw dus op, want dat kan zelf gelezen worden.

Niet helemaal natuurlijk. Intermenselijk contact is gewoon erg belangrijk. Maar voor veel mensen is het wel een vorm van contact natuurlijk. Maar je moet goed onthouden wanneer je iemand antwoord geeft dat het ook echt een mens is die daar zit. Maar internet vervangt nooit je broeders en zusters. En je mist gewoon onderwijs.

40 minuten geleden zei thom:

Naastenliefde gaat er om, wie je als naaste ziet, dat kan ook; iedereen zijn, de mensheid.

 

Ja klopt. maar in het bijzonder moet je je broeders en zusters liefhebben. En dan moet je toch echt naar een gemeente toegaan.

40 minuten geleden zei thom:

En gehoorzaamheid lijkt mij dus geen item voor een groep in relatie tot innerlijk geloof volgen, omdat hier groepsbelang juist boven het individu geldt.

Jezus staat aan het hoofd van de Gemeente. Hem moet je gehoorzamen. Dus als iemand zich als leider opstelt en die zegt wat anders dan wat Gods woord dan klopt er iets niet. Juist het individu krijgt aandacht, maar idd niet boven het groepsbelang. 

40 minuten geleden zei thom:

Gehoorzaamheid aan Zijn Stem is daarbij weer nederigheid beoefenen of zijn, waarbij de naaste weer de compassie met de mensheid is.

 

Zijn Stem zegt mij dat je het samenkomen niet moet nalaten. Juist de gemeente kan een bescherming voor je zijn. Maar op die manier kan je er ook zijn voor je broeders en zusters.

17 minuten geleden zei Robert Frans:

aarbij kun je op internet niet de sacramenten ontvangen

Dat is natuurlijk een Katholiek inzicht. Waar staat het dat sacramenten nodig zijn voor eeuwig leven? Enkel geloof in Jezus en er naar leven, dat kan je redden. Voor de rest helemaal met jou eens.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 27-3-2018 om 16:02 zei thom:

Leve het internet zou ik dan zeggen.

Je medemens is ook de mens die je niet voor het uitkiezen hebt!

Op 27-3-2018 om 16:02 zei thom:

Er is heel veel onderwijs op internet..

Van het internet moet je het niet hebben. Daar kan je je geloof bij elkaar shoppen hoe je maar wilt, maar wat dus absoluut niet klopt. Mattheus 9:36 zegt dat Jezus medelijden met de mensen kreeg omdat ze als schapen zonder herder waren. Persoonlijke aandacht is van levensbelang. Anders maak je al snel je 'eigen' geloof.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei sjako:

Het is niet de bedoeling angst te zaaien. In de oudheid zag je ook al dat dit zo werkt. Korinthe bijv was een welvarende stad, maar met een hoop immoraliteit en najagen van geld. Vergelijkbaar met de situatie nu. Als de gelovigen niet samen zouden komen zouden ze al snel afdrijven van het geloof. Jezus gaf in Openbaring 2 aan verschillende gemeentes ook waarschuwingen. Je wordt makkelijk meegezogen in het dagelijks wereldse leventje. Die broeders en zusters zullen best ook gelovig geweest zijn, maar dwaalden wel af. Net als een kooltje wat uit een vuur rolt ook uit zal doven. 

Dank je wel voor je reactie Sjako. Toch kom ik er nog op terug want je reactie vormt geen antwoord op mijn vraag.

Nog even op een rijtje

Jij stelt

quaote Als je niet naar een kerk of wat dan ook gaat zal je besmet worden met de geest van deze wereld en wellicht je geloof verliezen.... unquote

 

ik vroeg

En waar zegt Jezus dat kerkgang dit (besmetting en verlies geloof) voorkomt - chapter and verse pls

 

Jij anwoordt Openbaring 2. Kun je nog even het vers aangeven want ik vind in Openbaring 2 geen enkele zin over kerkgang.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei sjako:

Dat is natuurlijk een Katholiek inzicht. Waar staat het dat sacramenten nodig zijn voor eeuwig leven? Enkel geloof in Jezus en er naar leven, dat kan je redden. Voor de rest helemaal met jou eens.

Uiteraard spreek ik vanuit het katholieke geloof. Net zoals jij vanuit jouw geloof als JG zal spreken. Jij zal dan misschien eerder spreken over de vergaderingen in de koninkrijkszaal, in het bijzonder de gedachtenisviering die jullie zaterdag weer zullen vieren, en de velddienst. Die hebben natuurlijk geen sacramentele status, maar ik kan me zo voorstellen dat voor een JG het samen ontvangen en bespreken van het onderwijs en ook het samen langs de deuren gaan net zo onmisbaar is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei Robert Frans:

Uiteraard spreek ik vanuit het katholieke geloof. Net zoals jij vanuit jouw geloof als JG zal spreken

Ik sprak eigenlijk met @thom in gedachte. Ik had al het vermoeden dat hij niks met sacrament zou hebben. De gedachtenisviering is ook wel een soort van sacrament maar je eeuwig leven hangt er niet van af. We doen het vanwege de waardering wat Jezus voor ons heeft gedaan. Maar het is juist interessant dat iemand antwoord vanuit zijn geloof. Dus zie het niet als aanvallend. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
35 minuten geleden zei sjako:

Ik had al het vermoeden dat hij niks met sacrament zou hebben.

Het is de vraag in welke context zijn uitspraak gezien moet worden. Ik kan mij voorstellen dat hij sacramenten niet als zaligmakend beschouwd. Echter de doop en het Avondmaal zijn weldegelijk ingesteld en ik ben van mening dat deze sacramenten dan ook uit dankbaarheid gevierd behoren te worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Echter de doop en het Avondmaal zijn weldegelijk ingesteld en ik ben van mening dat deze sacramenten dan ook uit dankbaarheid gevierd behoren te worden.

Helemaal mee eens. Maar strikt genomen lijkt het me geen vereiste. De misdadiger die naast Jezus terecht werd gesteld kreeg ook geloof in Jezus. Hem werd een plek in het Paradijs beloofd. Hij was niet gedoopt of wat dan ook.

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 minuten geleden zei thom:

Het ondergaan van deze handelingen in natura zie ik niet als zaligmakend, hoe kan dat werken voor een geestelijk lichaam.

Sacramenten zijn misschien ook niet de juiste bewoordingen voor deze verordeningen.

9 minuten geleden zei thom:

Echter, de symboliek van de doop met water is het reinigen van 'de oude mens' als de keus voor de overgave aan 'Hem die voor mij was en na mij komt', de weg voorbereiden om Hem te ontvangen, zoals Joh. de Doper.

Hoe bedoel je de weg voorbereiden om Hem te ontvangen? Naar mijn overtuiging ontvang je Hem bij het tot geloof komen.

11 minuten geleden zei thom:

Het Avondmaal houden kan innerlijk gevierd worden, of is in wezen een innerlijke viering, voor het aan de Roep gehoor hebben geven, door Hem bewust te zijn geworden. Het tot geloof gekomen zijn.

Volgens mij vier je Avondmaal ter gedachtenis, zodat we niet vergeten het werk van Jezus aan het kruis. De mens is nogal snel afgeleid namelijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Trajecto changed the title to Heb ik een kerk of gemeente nodig om te kunnen geloven?
  • Trajecto locked this discussie
  • Trajecto unlocked this discussie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid