Spring naar bijdragen

Eerbetoon aan Billy Graham


Aanbevolen berichten

Mooie voice over.  "To unite nations and usher change across race and age" Vertaling: om landen te verenigen en verandering in te luiden tussen rassen leeftijden. Ja, totdat uit de gesprekken tussen hem en Nixon, die de laatste heimelijk had opgenomen, bleek hoe hij wérkelijk dacht over Joden.  Toen bleek dat wat hij met zijn mond verkondigde niet overeenkwam met hoe hij er echt over dacht.

In ieder geval heeft hij de zaak voor zijn zoons goed geregeld. Franklin Graham verdient met het verkondigen van het geloof tegenwoordig zo'n miljoen dollar per jaar.
Inderdaad een hele prestatie. Maar om hem daarvoor nu te gaan eren, dat vind ik best wel ver gaan.
 

Citaat

 

In the taped conversation, Mr Graham said the Jewish "stranglehold" on the media "has got to be broken or this country's going down the drain".

"You believe that?" Nixon replies.

"Yes, sir."

"Oh boy. So do I. I can't ever say that but I believe it," Nixon says.

"If you get elected a second time, then we might be able to do something," Mr Graham replies.

A lot of Jews are great friends of mine, but they don't know how I really feel about what they're doing to this country

Billy Graham to Richard Nixon

Later in the conversation, when Nixon raises the subject of Jewish influence in Hollywood, Mr Graham says:

"A lot of Jews are great friends of mine. They swarm around me and are friendly to me, because they know that I am friendly to Israel and so forth, but they don't know how I really feel about what they're doing to this country, and I have no power and no way to handle them."

Nixon, who became friends with Mr Graham in the 1950s during his time as vice president in the Eisenhower administration, then advises: "You must not let them know

 

Bron: http://news.bbc.co.uk/2/hi/americas/1850077.stm

 

Google Vertaling:

In het opgenomen gesprek zei de heer Graham dat de Joodse "wurggreep" op de media "moet worden verbroken of dat dit land door de afvoer gaat".
"Je gelooft dat?" Nixon antwoordt.
"Ja meneer."
"Oh jongen, ik ook. Dat kan ik nooit zeggen, maar ik geloof het", zegt Nixon.
"Als je voor een tweede keer wordt gekozen, kunnen we misschien iets doen", antwoordt de heer Graham.
Veel Joden zijn geweldige vrienden van mij, maar ze weten niet hoe ik me echt voel over wat ze met dit land doen
Billy Graham aan Richard Nixon
Later in het gesprek, wanneer Nixon het onderwerp van de Joodse invloed in Hollywood naar voren brengt, zegt de heer Graham:
"Veel Joden zijn geweldige vrienden van mij, ze zwermen om me heen en zijn vriendelijk tegen mij, omdat ze weten dat ik vriendelijk ben tegen Israël, enzovoort, maar ze weten niet hoe ik me echt voel over wat ze doen naar dit land, en ik heb geen macht en geen manier om ze aan te pakken. '
Nixon, die in de jaren vijftig bevriend raakte met de heer Graham tijdens zijn tijd als vice-president in de regering van Eisenhower, adviseerde toen: "Je moet ze niet laten weten

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben heel goed in staat om te vergeven (en dat is iets anders dan vergevingsgezind te zijn) , maar het gaat hier over Graham.
Die overigens pas excuses aanbood nadat anderen het gesprek bekend hadden gemaakt. Dus bepaald niet omdat hij 's-avonds in bed zichzelf bedacht "sjonge, wat heb ik nu toch voor domme dingen over Joden gezegd tegen Nixon." Excuses met zijn kop op het hakblok dus, en die komen toch echt minder over dan excuses vanuit zelfreflectie.
Maar wellicht dat hem op de drempel van het huis waar hij naar binnen wilde is gevraagd "Zeg, mijn uitverkoren volk, hoe dacht jij daar nou precies over?" , of dat bij het geld wat zijn familie bezit nog eens het verhaal is genoemd van die kameel die door het oog van de naald wilde.

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Thorgrem:

Kortom, je kiest ervoor om er verzuurd in te staan en hem niet te vergeven voor misstappen. Ook en keuze, niet de mijne. 

 

“en vergeef ons onze schulden,

zoals ook wij vergeven aan onze schuldenaren”

Ook wel logisch als je de vergevende liefde van jezus nog niet geproefd heb.

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 minuten geleden zei Thorgrem:

Kortom, je kiest ervoor om er verzuurd in te staan en hem niet te vergeven voor misstappen. Ook en keuze, niet de mijne. 

 

“en vergeef ons onze schulden,

zoals ook wij vergeven aan onze schuldenaren”

Ik kies ervoor om gewoon onder ogen te zien wat hij heeft gedaan. Waarom zou ik mijn ogen daar voor sluiten ? Dat heeft te maken met realisme, niet met verzuring. Ik heb de man nooit gekend en hij mij ook niet, ik ben ook geen Jood, dus of ik hem vergeef is totaal irrelevant.

Hoe denk jij dat het gesprek op de drempel van het huis is gegaan ?

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Ik kies ervoor om gewoon onder ogen te zien wat hij heeft gedaan.

Je kiest ervoor om maar een half verhaal te plaatsen. Je kiest ervoor om een topic wat een eerbetoon moet zijn aan een invloedrijk christen negatief te beladen. Je kiest ervoor om zijn excuus te als niet oprecht weg te zetten wanneer je daarop gewezen wordt. Je kiest ervoor om hem niet te vergeven om misstappen. Je kiest ervoor om zijn excuus negatief te interpreteren.

Citaat

Waarom zou ik mijn ogen daar voor sluiten ? Dat heeft te maken met realisme, niet met verzuring. Ik heb de man nooit gekend en hij mij ook niet, ik ben ook geen Jood, dus of ik hem vergeef is totaal irrelevant.

De man was christen en om dat gegeven wens je hier je gal te spuwen. Ik ben wel een beetje klaar met dat nieuw-atheïstische vingertje. Constant afgeven op christenen, christelijke tradities, christelijke waarden en dat op een christelijk forum. Pleur fijn op met je bekeringsdrang.

bewerkt door Thorgrem
Link naar bericht
Deel via andere websites
39 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Ik kies ervoor om gewoon onder ogen te zien wat hij heeft gedaan. Waarom zou ik mijn ogen daar voor sluiten ? Dat heeft te maken met realisme, niet met verzuring. Ik heb de man nooit gekend en hij mij ook niet, ik ben ook geen Jood, dus of ik hem vergeef is totaal irrelevant.

Hoe denk jij dat het gesprek op de drempel van het huis is gegaan ?

En wat heb jij allemaal al uitgespookt, Dat beloof ik?  Billy Graham was een mens, met fouten en gebreken. Daar was hij zich heel wel van bewust. Ik heb ooit een reactie van Graham zelf gelezen waar hij zei dat één van de dingen was waar hij spijt van had was dat hij zich teveel had laten verleiden om zich met politiek te bemoeien. Dat kwam weliswaar voort uit bezorgdheid over het welzijn van het Amerikaanse volk maar achteraf besefte hij dat dat niet zijn opdracht was. Zijn opdracht was om het evangelie te verkondigen, niets meer en niets minder. Wat zullen de duivel en zijn dienaren wel niet allemaal hebben geprobeerd om deze dienstknecht van God in diskrediet te brengen. Als wat jij noemt het enige is wat ze hebben kunnen vinden en gebruiken om Graham te veroordelen en te discrediteren zegt mij dit dat Billy Graham weliswaar niet volmaakt was maar er wel erg bij in de buurt kwam. Ik begrijp best dat mensen zoals jij voortdurend en wanhopig op zoek zijn om fouten en gebreken te ontdekken in christenen en die uiteraard zult vinden ook omdat geen mens volmaakt is. Zelfs moeder Theresa wordt door door enkele prominente woordvoerders van het anti-theïsme gedemoniseerd. Jij denkt dat Graham antisemitisch was? Fijn voor je. Als je de indruk wilt wekken dat het Billy Graham om geld te doen was kun je dat natuurlijk ook doen. Je moet dan wel negeren waaraan dat geld wordt besteed. Jezus werd van demonische bezetenheid beschuldigd. Misschien kun je je daarin ook wel vinden? En hoe zit het trouwens met jouzelf? Ben je blij en tevreden met jezelf en gaat alles wel goed met je?   

bewerkt door Willempie
Link naar bericht
Deel via andere websites
26 minuten geleden zei Thorgrem:
37 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Ik kies ervoor om gewoon onder ogen te zien wat hij heeft gedaan.

Je kiest ervoor om maar een half verhaal te plaatsen. Je kiest ervoor om een topic wat een eerbetoon moet zijn aan een invloedrijk christen negatief te beladen. Je kiest ervoor om zijn excuus te als niet oprecht weg te zetten wanneer je daarop gewezen wordt. Je kiest ervoor om hem niet te vergeven om misstappen. Je kiest ervoor om zijn excuus negatief te interpreteren.

Ik begrijp dat het vervelend is om er mee te worden geconfronteerd dat iemand die je mateloos bewondert, ook minder goede kanten heeft. M.a.w:dat jouw halve verhaal wordt aangevuld tot het hele verhaal. Ik breng dus inderdaad maar één helft. De andere helft staat er nl. al.

Het wordt vreemd als je mijn verhaal anders weer geeft. Ik twijfel aan zijn excuses; dat is iets anders dan zijn excuses als niet oprecht bestempelen. Dat laatste doe ik niet. Maar het lijkt er op dat je van mening bent dat alle eventuele negatieve kanten van Graham moeten worden verzwegen, en dat breng je dan onder de noemer “Je kiest er voor om hem niet te vergeven”. Het één heeft echter niets met het ander te maken.

26 minuten geleden zei Thorgrem:

De man was christen en om dat gegeven wens je hier je gal te spuwen. Ik ben wel een beetje klaar met dat nieuw-atheïstische vingertje. Constant afgeven op christenen, christelijke tradities, christelijke waarden en dat op een christelijk forum. Pleur fijn op met je bekeringsdrang.

Ik heb geen probleem met christenen, wel met mensen die links praten en rechts handelen (of andersom). Verder is het niet mijn bedoeling om wie dan ook te bekeren tot wat dan ook.

37 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Hoe denk jij dat het gesprek op de drempel van het huis is gegaan ?

 

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei Thorgrem:
12 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Ik begrijp

Je begrijpt er geen zak van zo te lezen. Ik heb het getracht duidelijk voor je te maken maar helaas is dat niet gelukt.

Mijn hele zin was: "Ik begrijp dat het vervelend is om er mee te worden geconfronteerd dat iemand die je mateloos bewondert, ook minder goede kanten heeft."

Als het iets anders, hoor ik dat graag, maar uit je antwoord klinkt alleen frustratie dus voorlopig ga ik er van uit dat ik het wat deze zin betreft bij het rechte eind heb.

Ik stel voor dat we het over Graham hebben, want daar gaat dit topic over. het heeft geen zin om mensen met een andere mening uit frustratie aan te vallen.

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites

Nu natuurlijk laat je voor je eigen goeddunken maar weg wat Graham er (dertig jaar later notabene, want hij herinnert zichzelf het gesprek niet) over te zeggen had:

"Although I have no memory of the occasion, I deeply regret comments I apparently made in an Oval Office conversation with President Nixon some 30 years ago," Mr Graham said in a statement released by his Texas public relations firm.

Nixon had hundreds of conversations taped

"They do not reflect my views and I sincerely apologise for any offence caused by the remarks," he said, adding that he had spent his life building bridges between Jews and Christians.

Moest je al mijn gesprekken opnemen vanaf dertig jaar geleden, zou je ook soms rare dingen tegenkomen vrees, zeker als ik bezopen was trouwens... Als dit trouwens het schokkendste is dat de man ooit gezegd heeft dan valt dat volgens mij goed mee.

Verder moet ik bij wat dat beloof ik schrijft, denken aan wat wilkin Van Der Kamp ooit gezegd heeft: als je enige bekendheid verwerft heeft iedereen een mening over je, in het begin las hij de negatieve commentaren en was hij erdoor gekwetst, maar uiteindelijk leer je dat de mening van anderen buiten je familie en je vrienden, mensen die je kennen, er eigenljjk niet toe doen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
13 minuten geleden zei ZENODotus:

Although I have no memory of the occasion, I deeply regret comments I apparently made in an Oval Office conversation with President Nixon some 30 years ago," Mr Graham said in a statement released by his Texas public relations firm.

Dat wist ik niet. Interessant detail, dat hij zelf geen excuses heeft gemaakt, maar dat zijn PR bureau dat namens hem heeft gedaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites
33 minuten geleden zei ZENODotus:

Er is trouwens een speelfilm gemaakt van zijn jonge jaren... Wat mij bijzonder aansprak was de manier waarop hij omging met zijn vriend (een bekende evangelist in die tijd) die na de tweede wereldoorlog van zijn geloof viel omdat hij niet kon geloven dat als er een god is hij dat zou toelaten.

Bedankt voor de tip ZENODotus ga ik eens op googelen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid