Spring naar bijdragen

De Naam van God is onweerlegbaar Jehovah


Aanbevolen berichten

13 minuten geleden zei sjako:

Je zegt het goed, de meeste stammen. Dus zit er een afwijking in. Paulus legt uit dat de stam het natuurlijke Israel is en de enten de volken (heidenen buiten Israel). Samen vormen ze een nieuwe 'plant', het geestelijke Israel en niet meer Israel naar 'het vlees' wat Paulus wel noemt.

Nergens in de bijbel wordt over een geestelijk Israël gesproken. 

Paulus legt uit dat het gehele volk (!!) Israël zalig zal worden. Dat is ook in lijn met de tenach en daarmee is de 144.000 ook heel goed verklaarbaar.

Er zit een lichte afwijking in, maar de meeste stammen worden bij de bekende naam genoemd en hebben dus geen geestelijke betekenis. Dat is inlegkunde.

Maar je blijft de vragen vermijden: waar staat in de bijbel de term “geestelijk Israël” en welke groepen worden bedoeld met elke apart genoemde stam ?

Als de christenen het nieuwe Israël is, is het volstrekt onlogisch om dan de stammen van Israël bij naam te noemen.

19 minuten geleden zei sjako:

We verwerpen de drie-eenheid niet omdat het woord niet in de Bijbel voorkomt. Dan heb je m'n bedrages niet goed gelezen.

In je bijdragen noem je in die discussie een aantal keren dat het woord niet in de bijbel genoemd wordt en maakt daarmee dus onderdeel uit van je argumentatie. 

Het is niet je volledige argumentatie, maar wel een deel daarvan. Vandaar dat ik ook stel dat je “mede” op basis daarvan argumenteert.

En nu benoem je telkens een geestelijk Israël en dat is dan niet consequent.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 516
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ik zeg het niet om je te kleineren maar misschien wel om je een beetje nederiger te maken. Je geeft van jezelf aan dat je wetenschapper bent. Aan de hand van je reacties schat ik dat je niet eens op H

Want een iegelijk, die den Naam des Heeren zal aanroepen, zal zalig worden. (Rom.10:13) Wat is toch die naam van de Heer die wij zouden moeten aanroepen om zalig te worden? Zo zij u allen ke

Maar misschien was het wel helemaal niet de bedoeling van onder meer Paulus om zo scherp onderscheid te maken tussen Heer en Jehovah. Misschien was het voor hem wel heel natuurlijk om zowel Jezus als

34 minuten geleden zei sjako:

We verwerpen de drie-eenheid niet omdat het woord niet in de Bijbel voorkomt. Dan heb je m'n bedrages niet goed gelezen.

Het Unitarisme is al heel oud, Arius (256-336), de presbyter/priester van Alexandrie verdedigde het al aan het begin van de vierde eeuw. Het was zelfs tijdens periodes de dominante theologie in het Romeinse Rijk. Uiteindelijk maakte keizer Theodosius I er door vervolgingen met geweld onder de Romeinen een einde aan rond 400.

In Amsterdam is ook een Unitarische kerk, maar die hebben helaas niet iedere week bijeenkomsten en ze zijn ook nog eens engelstalig.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Arianisme

bewerkt door zendeling
Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei zendeling:

Het Unitarisme is al heel oud, Arius (256-336), de presbyter/priester van Alexandrie verdedigde het al aan het begin van de vierde eeuw. Het was zelfs tijdens periodes de dominante theologie in het Romeinse Rijk. Uiteindelijk maakte keizer Theodosius I er door vervolgingen met geweld onder de Romeinen een einde aan rond 400.

Klopt. Maar binnen de niet-trinitatarische kerken heb je ook nog verschillende stromingen. Rome, en zeker keizer Constantijn, heeft de knoop definitief doorgehakt.  Het schijnt zo te zijn dat hij een Christelijke stroming die zijn moeder aanhing als enige waarheid, als definitieve religie voor het Roomse Rijk bestempelde. 

25 minuten geleden zei HJW:

En nu benoem je telkens een geestelijk Israël en dat is dan niet consequent.

Omdat het appels met peren vergelijken is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei sjako:

Klopt. Maar binnen de niet-trinitatarische kerken heb je ook nog verschillende stromingen. Rome, en zeker keizer Constantijn, heeft de knoop definitief doorgehakt.  Het schijnt zo te zijn dat hij een Christelijke stroming die zijn moeder aanhing als enige waarheid, als definitieve religie voor het Roomse Rijk bestempelde. 

Daaraan kun je klip en klaar zien langs welke arbitraire lijnen zo'n stelsel van dogma's onstaan is. Arbitraire visies moet je gewoon terug kunnen draaien in je eigen geloof. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei HJW:

de meeste stammen van Israël worden letterlijk genoemd in Openbaringen.

Er worden gewoon twaalf stammen van Israël genoemd. De opmerking hierover van Sjako (dat twee ervan geen stammen zijn) was zo lachwekkend dat ik er niet eens op wilde reageren. Het is zoals je zegt: Als we de Bijbel gaan onderwerpen aan onze eigen leer kan je de Bijbel voor alles misbruiken. "Elke ketter heeft zijn letter." Daarom heb ik zelf ook wat voorbehoud bij kerkdogma's maar de dogma's van het WTG slaan werkelijk alles. 

bewerkt door Willempie
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Dat beloof ik:

Dat is nou het probleem als je Oud- Nederlands leest.
Ulieden duidt niet per definitie op meerdere personen.
Iemand aanspreken in de meervoudsvorm, daarmee sprak men vroeger beleefdheid uit. "gij" was oorspronkelijk ook meervoud. In Limburg gebruikt men het woord "geer", dat kan zowel U (enkelvoud) als jullie betekenen.
De simpele conclusie dat "Ulieden" duidt op meerdere personen, zeker als het gaat om een aanduiding van Jezus in een Bijbelvertaling, kan dus niet.
Je had dus net zo goed kunnen schrijven:
"Omdat er over één Jood wordt gesproken, is "Ulieden" (aanspreken in meervoud) een beleefdheidsvorm."
Dat laatste: uit beleefdheid aanspreken in meervoud, kennen we uit de geschiedenis van onze taal. Jouw conclusie: en hele groep mensen aanspreken als "een man die een Jood is", dat kennen we niet in onze taal.

Dat het om een beleefdheidsvorm gaat is dus eigenlijke de enige mogelijkheid.

 

een terechte opmerking dat je hier maakt... Ik heb het even opgezocht in de LXX (griekse vertaling) want mijn Hebreeuws is momenteel te roestig om het te kunnen controleren (daar hoop ik deze zomer weer verandering in te brengen), maar dus de eerste ulieden in deze zin staan in het enkelvoud, het tweede in het meervoud.

Link naar bericht
Deel via andere websites
20 minuten geleden zei ZENODotus:

een terechte opmerking dat je hier maakt... 

Het is alleen niet correct. Ulieden is 2e persoon meervoud. Altijd. U zonder toevoeging kan zowel 2e persoon enkel- als meervoud zijn. Om dat te verduidelijken werd er vroeger -lieden achtergeplakt. Zie ook hier en hier.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Willempie:

Er worden gewoon twaalf stammen van Israël genoemd. De opmerking hierover van Sjako (dat twee ervan geen stammen zijn) was zo lachwekkend dat ik er niet eens op wilde reageren

Zo lachwekkend is dat niet hoor. In Openbaring 7:1-8 ontbreken de stammen Dan en Efraïm, daarvoor zijn Jozef en Levi in de plaats gekomen. En dat waren geen stammen van natuurlijk Israël zo ver ik weet. Je ziet ook dat het zevende zegel pas verbroken mocht worden nadat de 144.000 zijn verzegeld op hun voorhoofd. Dat is een soort van eigendomsmerk van het Lam en de Vader. Eerder mag er geen schade worden toegebracht aan de aarde. Het is gewoon duidelijk dat hier sowieso gezalfde Christenen bijhoren. Efeziers 1:13 zegt dat het om een innerlijke verzegeling gaat via de Heilige Geest. Ze zijn gekocht dmv. het bloed van Christus. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei sjako:

Omdat het appels met peren vergelijken is.

Zijn gewoon appels met appels. Als je aan de ene kant een toevoeging niet accepteert, moet je dat aan de andere kant ook niet doen.

Het zijn voor jou appels en peren omdat je de ene theologie niet aanhangt en de andere wel.

En als de theologie niet door jou aangehangen wordt, mag er niets toegevoegd worden en hang jij een theologie wel aan, dan mag de bijbel daarop wel aangepast worden.

1 minuut geleden zei sjako:

Zo lachwekkend is dat niet hoor. In Openbaring 7:1-8 ontbreken de stammen Dan en Efraïm, daarvoor zijn Jozef en Levi in de plaats gekomen. En dat waren geen stammen van natuurlijk Israël zo ver ik weet.

En die andere 10 zijn dus wel de stammen van het natuurlijke Israël. De 144.000 staat gewoon voor geheel het volk Israël. En dat past prima in het totaalplaatje van de gehele bijbel die ik je eerder heb voorgelegd:

God is eeuwig trouw, tot in het 1000e geslacht, wordt een aantal keren bevestigd. Met het niet accepteren van Jezus als messias hebben ze tijdelijk (!!) een andere rol gekregen om zo deuren voor de heidenen te openen.

En door die rol te krijgen zal geheel het volk Israël zalig worden. Wat weer in Openbaringen wordt bevestigd, want van alle stammen (12) worden allen mannen (12.000, het is patriarchaal, maar dat was nou eenmaal zo) genoemd. Dus ook daar : geheel het voplk Israël.

Zeer consistent.

Bij jouw theologie loop je tegen verschillende problemen aan:

 - je moet de eeuwige trouw van God teniet doen, en daarmee God als onbetrouwbaar wegzetten

 - je moet de tenach volledig negeren

 - je moet de Romeinenbrief niet serieus nemen

 - je moet ineens een "geestelijk'" Israël introduceren, terwijl de bijbel die term helemaal niet kent.

 

1 uur geleden zei Willempie:

 Het is zoals je zegt: Als we de Bijbel gaan onderwerpen aan onze eigen leer kan je de Bijbel voor alles misbruiken. "Elke ketter heeft zijn letter." Daarom heb ik zelf ook wat voorbehoud bij kerkdogma's maar de dogma's van het WTG slaan werkelijk alles. 

De vervangingsleer is onbijbels. Daarnaast waarschuwt Jezus ook om niet op de eerste plaatsen te gaan zitten. Dus verdring anderen niet, want dan kon je wel eens naar de achterste plaatsen verwezen worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei HJW:

dan mag de bijbel daarop wel aangepast worden.

Waar wordt de bijbel dan aangepast? Andersom gebeurt wel. Verzen zoals de Comma Johanneum worden toegevoegd. En dat zijn niet de enige verzen die aantoonbaar zijn toegevoegd aan bijv de Statenvertaling. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
54 minuten geleden zei sjako:

Waar wordt de bijbel dan aangepast? Andersom gebeurt wel. Verzen zoals de Comma Johanneum worden toegevoegd. En dat zijn niet de enige verzen die aantoonbaar zijn toegevoegd aan bijv de Statenvertaling. 

Daar waar er Israël staat, lees jij wel eens “geestelijk Israël”, maar dat staat er dus niet.

En zo pas jij de bijbel aan. Met als enig doel om de bijbel jouw theologie te laten verkondigen. Je neemt niet de bijbel als leidraad.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei sjako:

Zo lachwekkend is dat niet hoor. In Openbaring 7:1-8 ontbreken de stammen Dan en Efraïm, daarvoor zijn Jozef en Levi in de plaats gekomen. En dat waren geen stammen van natuurlijk Israël zo ver ik weet. Je ziet ook dat het zevende zegel pas verbroken mocht worden nadat de 144.000 zijn verzegeld op hun voorhoofd. Dat is een soort van eigendomsmerk van het Lam en de Vader. Eerder mag er geen schade worden toegebracht aan de aarde. Het is gewoon duidelijk dat hier sowieso gezalfde Christenen bijhoren. Efeziers 1:13 zegt dat het om een innerlijke verzegeling gaat via de Heilige Geest. Ze zijn gekocht dmv. het bloed van Christus. 

De stam Dan ontbreekt. De stam Jozef wordt vaak onderverdeeld in de stammen Efraïm en Manasse. Wat daar de betekenis van is, is het onderwerp van studie en speculatie, door mensen die de Bijbel serieus nemen, maar dus niet door het WTG, want die mensen denken blijkbaar dat het noemen van die twaalf stammen geen betekenis heeft en dus overbodig is. De stam van Jozef wordt gewoon in de Bijbel genoemd en de stam van Levi ook maar daar heeft het WTG blijkbaar geen boodschap aan, omdat dit alles niet past in hun valse leringen. Zoals ik het lees betreft het hier 12.000 afstammelingen van de genoemde stammen van Israël. Het zijn eerstelingen van het volk Israël die, na de opname van de gemeente, het evangelie gaan verkondigen in de hele wereld, waardoor een ontelbare schare gered wordt. Ik word hier heel blij van, maar niet van de valse leringen van het WTG. Vat dit niet persoonlijk op want ik mag jou wel als persoon. Ik haat het WTG en zo'n beetje alles waar dat orgaan voor staat maar niet de JG's. Die zie ik meer als gevangenen van een systeem, in minder of meerdere mate gehersenspoeld. Ik heb wel begrip voor jou en al die andere JG's. Het geeft een veilig gevoel om bij een club te horen die alle wijsheid en alle kennis meent in pacht te hebben. Waar je, volgens mij, wel eens over mag nadenken is dat het WTG alle volgelingen van Jezus, in het heden en door de hele geschiedenis heen, die hun leringen niet onderschrijven, afschrijft en wegzet als bedriegers. Een zeer kwalijke zaak.  

bewerkt door Willempie
Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik haat het WTG en zo'n beetje alles waar dat orgaan voor staat maar niet de JG's, zegt Willempie. Haat is geen vrucht van de geest, denk daar maar eens over na.

Jou beschrijving vind ik dus echt nergens op slaan. Je hebt geen flauw idee wie die 144.000 zijn. Als je je haat eens laat varen zie je misschien wel de waarheid.

3 uur geleden zei HJW:

Daar waar er Israël staat, lees jij wel eens “geestelijk Israël”, maar dat staat er dus niet.

En zo pas jij de bijbel aan. Met als enig doel om de bijbel jouw theologie te laten verkondigen. Je neemt niet de bijbel als leidraad.

Slaat gewoon nergens op. Galaten 6:15 en 16 heeft Paulus het over Israel Gods of Israël van God.

15Want het maakt niet uit of je besneden bent of niet — een nieuwe schepping, daar gaat het om.16Allen die volgens deze gedragsregel leven, wens ik vrede en barmhartigheid toe. Zij zijn het Israël van God.

Hier legt Paulus duidelijk uit dat het niet uitmaakt of je besneden bent (Joods) of niet. Het gaat erom dat je door de Geest een nieuwe schepping bent. Zij zijn het Israël van God of Gods. Een term die maar één keer voorkomt en die slaat op het geestelijke Israël.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Willempie:

Waar je, volgens mij, wel eens over mag nadenken is dat het WTG alle volgelingen van Jezus, in het heden en door de hele geschiedenis heen, die hun leringen niet onderschrijven, afschrijft en wegzet als bedriegers.

Heb je me dat horen zeggen? Ja, de Roomse kerk met hun vervolging, kruistochten en inquisitie enz enz, tja, dat kan je toch moeilijk de waarheid noemen. Het ging zo’n beetje overal in waar Jezus voor stond. Maar bijv Luther was een grote stap in de evolutie van de waarheid. De reformatie was ook een goede stap de goede kant. En zo kan je zoveel personen opnoemen die aan waarheidsvinding deden, zoals bijv Thindale, Servet en nog heel veel anderen. Nu, in deze eindtijd wordt het alleen maar duidelijker, maar je moet er wel voor open staan.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei sjako:

Ja, de Roomse kerk met hun vervolging, kruistochten en inquisitie enz enz, tja, dat kan je toch moeilijk de waarheid noemen. Het ging zo’n beetje overal in waar Jezus voor stond. Maar bijv Luther was een grote stap in de evolutie van de waarheid. De reformatie was ook een goede stap de goede kant.

Ik denk dat je dat veel ruimer moet bekijken. De kerkleer is al in of zelfs vóór de tweede eeuw de verkeerde kant op gegaan toen ze zich afkeerden van de esoterische visie die feitelijk het allerbeste aansluit op de historische leringen van Jezus zelf. Dáár al ligt het begin van de verbinding van machtsspelletjes met de kerkleer, die zo funest is geweest voor de ontwikkeling van het christendom en het Nieuwe Testament.

Mensen zoals Luther waren allang niet meer in staat om terug te keren naar het punt waar het misging en ook de CGvJG en andere restaurationistische bewegingen konden dat niet meer. Zelfs de schrijvers van het heel oude Thomas evangelie uit de tweede eeuw hadden daarvoor niet meer de juiste kennis. Het zicht op de oorsprong was al heel snel volledig overwoekerd en verbleekt geraakt door allerlei externe multiculturele invloeden.

Het protestantisme haalde een deel van het bijgeloof en het ritualisme van de Roomse kerk weg, maar behield veel van de overige exoterische bijgelovigheid. Daarom gaat de oecomenische samenwerking ook zo gemakkelijk tegenwoordig, ze verschillen inhoudelijk helemaal zoveel niet. Maar als ze zouden kunnen tijdreizen naar de tijd van de missie van Jezus, dan zouden ze hun ogen niet kunnen geloven waar het in werkelijkheid allemaal mee begonnen was.

Link naar bericht
Deel via andere websites
15 minuten geleden zei sjako:

Maar bijv Luther was een grote stap in de evolutie van de waarheid. De reformatie was ook een goede stap de goede kant. 

 

34 minuten geleden zei sjako:

Ik haat het WTG en zo'n beetje alles waar dat orgaan voor staat maar niet de JG's, zegt Willempie. Haat is geen vrucht van de geest, denk daar maar eens over na.

Haat is geen vrucht van de geest. En Luther is een grote stap voorwaarts in de evolutie van de waarheid ?

Citaat Luther:

 ‘Het past helemaal in het oordeel van Christus dat zij giftige, bittere, wraakgierige, valse slangen, sluipmoordenaars en duivelsgebroed zijn, die heimelijk steken en schade berokkenen... Een christen heeft naast de duivel geen giftiger, bitterder vijand dan een jood.’

En hoe wilde hij joden behandelen ?

In 1543 verschijnt zijn boekje ‘Over de Joden en hun leugens’. Die leugens betreffen de exegese van het Oude Testament: de Joden verdraaien de Schrift. In dit boek stelt hij voor: verwoesting van de huizen van de Joden, opheffing van bescherming op reis. verbod op woeker, verplichte slavenarbeid, verwoesting van hun synagogen, vernietiging van gebedenboeken en talmoedische geschriften, een leerverbod voor de rabbijnen en een verbod op godsdienstige samenkomsten.

Echt De grote sprong voorwaarts. En daar vind jij waarheid in ?

39 minuten geleden zei sjako:

15Want het maakt niet uit of je besneden bent of niet — een nieuwe schepping, daar gaat het om.16Allen die volgens deze gedragsregel leven, wens ik vrede en barmhartigheid toe. Zij zijn het Israël van God.

52 minuten geleden zei sjako:

15Want het maakt niet uit of je besneden bent of niet — een nieuwe schepping, daar gaat het om.16Allen die volgens deze gedragsregel leven, wens ik vrede en barmhartigheid toe. Zij zijn het Israël van God.

Zo zie je maar hoe de JG de bijbel verdraaien om de eigen theologie toe te passen.

Andere vertalingen van dit vers.

Herziene Statenvertaling:

En allen die overeenkomstig deze regel wandelen: vrede en barmhartigheid zij over hen en over het Israël van God.

Statenvertaling:

En zovelen als er naar dezen regel zullen wandelen, over dezelve zal zijn vrede en barmhartigheid, en over het Israël Gods.

NBV:

Laat er vrede en barmhartigheid zijn voor allen die bij deze maatstaf blijven, en voor het Israel van God.

King James:

And as many as walk according to this rule, peace be on them, and mercy, and upon the Israel of God.

 

Jullie vertalen het met: zij zijn het Israel van God. En daarmee verdraaien jullie de bijbel. De andere vertalingen geven duidelijk aan dat het het over een groep gaat EN over het Israel van God. Niets te maken met een geestelijk Israel.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites

We zeggen ook niet dat Jehovah het hele volk Israël heeft verstoten. De stam waarop de takken zijn geënt is nog steeds Israël. Het natuurlijke Israël maakt dus nog steeds deel uit van het geestelijke Israël (natuurlijke Israël met de geënte takken).

Dit staat in ons inzichtboek

Maar ook natuurlijke joden werden in het geestelijke Israël opgenomen. De apostelen en andere discipelen (ongeveer 120) die met Pinksteren 33 G.T. de heilige geest ontvingen, alsook allen (ongeveer 3000) die op die dag werden toegevoegd, en degenen door wie het getal later tot ongeveer 5000 steeg, waren allen joden en proselieten (Han 1:13-15; 2:41; 4:4). Nochtans was dit, zoals Jesaja had gezegd, „slechts een overblijfsel” dat uit die verworpen natie werd gered. — Jes 10:21, 22; Ro 9:27.

Romeinen 11 zegt ook dat Israël niet wordt verworpen. We prediken dus geen vervangingstheologie. Israël blijft ook Gods volk, maar niet geheel Israël.  Takken worden afgesneden (ongelovige deel) en ‘heidense’ takken worden geënt. Dat geheel noemen wij het Israël van God. De natie Israël is geen speciaal volk meer op dit moment.

Je ziet het bijv ook aan 1petrus 2:9. Daar wordt een belofte die voor Israël (Exodus 19:5 en 6) was toegepast op het geestelijke Israël .

9Maar jullie zijn ‘een uitverkoren geslacht, een koninklijke priesterschap, een heilige natie, een volk dat een speciaal eigendom is, zodat jullie overal de schitterende eigenschappen bekend zouden maken’ van degene die jullie uit de duisternis heeft geroepen naar zijn wonderbaarlijke licht.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Gied om te horen dat je niet in de vervangingstheologie gelooft. Dat was wel een beetje de reden van het begin van de discussie, want @antoon gaf aan dat het volk had afgedaan.

Het is opvallend dat je blijft volharden in de onbijbelse term van een fictief geestelijk Israël. Dat is een illusie. 

Een geestelijk Israël bestaat niet. Daar waar in de bijbel Israël wordt genoemd is dat gewoon altijd het bolk Israël. Jouw Galaten tekst was wel een eye-opener. Ik ken de NWV niet inhoudelijk en hoorde vaak de kritiek dat het geen juiste vertaling is en gebaseerd op de eigen theologie. Ik dacht altijd dat dat wel mee zou vallen en dat het doorgeschoten kritiek was. Maar met de vertaling die jij nu gaf blijkt de kritiek dus terecht.

Je link naar Jesaja is echt broddelwerk. Lees de voorafgaande en volgende verzen ook eens. God gaat dus het land vernietigen en veel joden zullen dood gaan. Het restant zal weer op God vertrouwen. Geen enkele link met het afwijzen van Jezus. 

Het is knip- en plakwerk en ik kan niet snappen dat je dit zelf gelooft.

Ook de belofte uit Exodus is een belofte aan het volk Israël.

De bijbel is glashelder: de joden hebben een speciale rol en blijven die ook houden. Het gehele volk Israël zal zalig worden. En dan ga hij draaien en “geestelijk” toevoegen omdat de boodschap die de bijbel geeft niet overeen komt met jouw persoonlijke theologie.

Jij maakt dan de keuze om niet de bijbel te volgen, maar om de bijbel aan te passen. Jouw persoonlijke geloofsovertuiging is leidend, en de bijbel dient te volgen.

bewerkt door HJW
Link naar bericht
Deel via andere websites
10 uur geleden zei sjako:

Haat is geen vrucht van de geest, denk daar maar eens over na.

We moeten inderdaad geen mensen haten, wel onrecht, misleiding, zonde e.d.

9 uur geleden zei sjako:

Heb je me dat horen zeggen? Ja, de Roomse kerk met hun vervolging, kruistochten en inquisitie enz enz, tja, dat kan je toch moeilijk de waarheid noemen. Het ging zo’n beetje overal in waar Jezus voor stond. Maar bijv Luther was een grote stap in de evolutie van de waarheid. De reformatie was ook een goede stap de goede kant. En zo kan je zoveel personen opnoemen die aan waarheidsvinding deden, zoals bijv Thindale, Servet en nog heel veel anderen. Nu, in deze eindtijd wordt het alleen maar duidelijker, maar je moet er wel voor open staan.

Ik had het ook niet over jou persoonlijk maar over het bestuur van het WTG in New York met haar valse leer dat de JG's het nieuwe Israël zijn. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 uur geleden zei sjako:

Je hebt geen flauw idee wie die 144.000 zijn.

Inderdaad niet. Maar de Bijbel vertelt ons wel glashelder uit welke stammen van Israël ze afkomstig zijn.

10 uur geleden zei sjako:

Maar bijv Luther was een grote stap in de evolutie van de waarheid. De reformatie was ook een goede stap de goede kant.

Misschien wel. Maar voor de reformatorische afscheiding bevonden alle volgelingen van Jezus zich in principe binnen de katholieke kerk. En er waren ook volgelingen van Jezus die niet zo blij waren met die afscheiding. Lees bijvoorbeeld Erasmus en Pascal. En ook nu vandaag maken veel oprechte volgelingen van Jezus gewoon nog deel uit van de katholieke kerk. Misschien aanvaard jij persoonlijk dat wel maar het WTG zeker niet. En alleen al daarom verkondigt het WTG een valse leer, die ik dus haat en veracht.

Link naar bericht
Deel via andere websites
13 uur geleden zei sjako:

Heb je me dat horen zeggen? Ja, de Roomse kerk met hun vervolging, kruistochten en inquisitie enz enz, tja, dat kan je toch moeilijk de waarheid noemen.

Daar kan ik in meekomen. Het heeft ook vrij weinig met de katholieke leer te maken. Maar is (geloofs) praktijk. Indien het WTG zoveel macht had gehad in die tijd zou ze het er waarschijnlijk niet beter vanaf hebben gebracht. Macht corrumpeert, dat zien we we overal en ook binnen het WTG.

13 uur geleden zei sjako:

Het ging zo’n beetje overal in waar Jezus voor stond. Maar bijv Luther was een grote stap in de evolutie van de waarheid. De reformatie was ook een goede stap de goede kant.

Welke van de 10.000+ goede kanten? Want zoveel stromingen zijn er inmiddels voortgekomen uit de reformatie. Die elk wat anders vinden, elkaar niet zelden bestrijden, er een andere leer op nahouden en er een andere geloofspraktijk op nahouden. Zo kan je bijvoorbeeld de KKK, een militante tak van de baptisten, echt niet beter noemen dan de katholieke kerk van vandaag. Ook binnen de reformatie heeft men elkaar hevig vervolgd, en ook door lutheranen en calvinisten zijn er moordpartijen gepleegd.

13 uur geleden zei sjako:

En zo kan je zoveel personen opnoemen die aan waarheidsvinding deden, zoals bijv Thindale, Servet en nog heel veel anderen. Nu, in deze eindtijd wordt het alleen maar duidelijker, maar je moet er wel voor open staan.

Door de gehele christelijke geschiedenis, tot aan de dag van vandaag kan ik je katholieken (en protestanten) noemen die op hun manier aan waarheidsbeving deden dan wel doen. Op fora kom ik uit beide denominaties mensen tegen die claimen aan waarheidsbevinding te doen. Servet eindigde overigens vrij vervelend door toedoen van Calvijn.

We zitten al 2000 jaar in de eindtijd. En het kan nog wel 2000 jaar duren. De kans dat het duidelijker wordt neemt enkel af, oa door toedoen van de reformatie.

Link naar bericht
Deel via andere websites
19 minuten geleden zei Thorgrem:

Het heeft ook vrij weinig met de katholieke leer te maken

Dat geloof ik zeker. Het waren de leiders die de fout ingingen. Ik weet ook zeker dat er veel oprechte gelovigen binnen de Katholieke Kerk zitten.

19 minuten geleden zei Thorgrem:

Ook binnen de reformatie heeft men elkaar hevig vervolgd, en ook door lutheranen en calvinisten zijn er moordpartijen gepleegd.

Zeker, Calvijn heeft heel sneeky Servet bijv op de brandstapel geholpen. Maar ik zie het als een evolutie naar het ware inzicht. 

21 minuten geleden zei Thorgrem:

En het kan nog wel 2000 jaar duren

Dat denk ik niet.

4 uur geleden zei HJW:

Het is opvallend dat je blijft volharden in de onbijbelse term van een fictief geestelijk Israël.

Het is niet fictief. Het is het natuurlijke Israël + de Kerk. Maar de staat Israël zoals die nu bestaat geloof ik niet dat dit Gods volk is. Het gaat om een overblijfsel (de stam minus de afvallige Joden). Er zijn immers takken afgebroken. Hij wil jij dit geheel dan noemen? Dat er nog een overblijfsel is puur genade (onverdiende goedheid noemen wij dat) van God. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid