Spring naar bijdragen

De Naam van God is onweerlegbaar Jehovah


Aanbevolen berichten

9 uur geleden zei sjako:

Je moet me maar op m’n woord geloven. Google maar eens. Anders heb ik een Statenvertaling in m’n boekenkast waarin het staat. 

 

Absurd!

Ik concludeer

dat je de titel niet kunt waarmaken (onweerlegbaar)

dat je de tegenargumenten niet kunt weerleggen

en

mijn tot 2x toe gestelde vraag negeert

 

Over and out!

bewerkt door Cybelle Hawke
toevoeging
Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 516
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ik zeg het niet om je te kleineren maar misschien wel om je een beetje nederiger te maken. Je geeft van jezelf aan dat je wetenschapper bent. Aan de hand van je reacties schat ik dat je niet eens op H

Want een iegelijk, die den Naam des Heeren zal aanroepen, zal zalig worden. (Rom.10:13) Wat is toch die naam van de Heer die wij zouden moeten aanroepen om zalig te worden? Zo zij u allen ke

Maar misschien was het wel helemaal niet de bedoeling van onder meer Paulus om zo scherp onderscheid te maken tussen Heer en Jehovah. Misschien was het voor hem wel heel natuurlijk om zowel Jezus als

17 uur geleden zei sjako:

Jehovah’s Getuigen geloven net als de Joden dat er maar één God bestaat, JHWH. Jezus wordt Zijn Zoon genoemd omdat Jezus de eerste directe schepping door God is, hij wordt de eerstgeborene genoemd. Jezus is dus niet de Almachtige God. Alle andere schepselen zijn door bemiddeling door Jezus gemaakt. Spreuken 8:22 spreekt daarover. Wijsheid wordt hier gepersonifieerd en is gelijk aan Jezus geloven wij.

22 Jehovah bracht mij voort als het begin van zijn weg,het eerste van zijn werken van lang geleden.

in vers 30 wordt Jezus de meesterwerker van God genoemd

30 toen was ik naast hem als een meesterwerker. Ik was degene op wie hij bijzonder gesteld was, elke dag weer.Ik was altijd vrolijk bij hem.

Wij geloven dus niet in een drieëenheid. Wij geloven ook dat de Heilige Geest Gods werkzame kracht is die vanuit God gaat. Ik dacht dat de Joden dit ook zo geloven?

Jezus gaat wel namens God regeren over Gods Koninkrijk. Wij geloven dat de aarde weer een Paradijs wordt.

Maar jullie geloven ook dat de messias naar de wachttoren komt en jullie zullen regeren? 

bewerkt door nikie90
Link naar bericht
Deel via andere websites
21 minuten geleden zei nikie90:

Ja het (getuigen) is naar mijn mening een andere joodse rip-off en afhankelijk van de romeinse Jezus en katholieke kanonnen. Maar jullie geloven ook dat de messias naar de wachttoren komt en jullie zullen regeren? Kijk daar vergaat alle logica alweer

Nee hoor, wij zijn Christelijk. We geloven dat Jezus de Messias is, die niet enkel voor de Joden naar deze wereld kwam, maar voor de hele wereld. We geloven in een tweede komst en dat dan het Messiaanse Koninkrijk van God zal aanbreken wat alle regeringen zal wegdoen (Daniël 2:44). Dan zal er overal op aarde vrede heersen. De Wachttoren heeft daar niks mee te maken, dat is een tijdschrift van ons.

Wij gaan niet regeren. Vanaf het moment dat Jezus Zijn leven heeft gegeven zijn er volgens Openbaring 144.000 uitverkorenen die mee gaan regeren samen met Jezus over het Koninkrijk. Zeg maar een soort ministers. Sommige Jehovah's Getuigen, maar ook andere gelovigen tijdens de hele geschiedenis zijn gezalfd. Het merendeel zullen dus geen Jehovah's Getuige zijn. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei thom:

Ik dacht hetzelfde TTC nu ik alles zo teruglees. Onenigheid(...) over iets wat niet te benoemen is. Toch is de Naam innerlijk te horen, maar dan met het hart. En dan moet de Onzienbare ook nog gezien worden volgens Open. 3:16  :)''Zie, Ik sta aan de deur en Ik klop..''

Misschien dat we straks ook een naam moeten verzinnen om vrede te beschrijven, over de inhoud gaat het hier al lang niet meer.

Link naar bericht
Deel via andere websites
42 minuten geleden zei sjako:

Nee hoor, wij zijn Christelijk. We geloven dat Jezus de Messias is, die niet enkel voor de Joden naar deze wereld kwam, maar voor de hele wereld. We geloven in een tweede komst en dat dan het Messiaanse Koninkrijk van God zal aanbreken wat alle regeringen zal wegdoen (Daniël 2:44). Dan zal er overal op aarde vrede heersen. De Wachttoren heeft daar niks mee te maken, dat is een tijdschrift van ons.

Wij gaan niet regeren. Vanaf het moment dat Jezus Zijn leven heeft gegeven zijn er volgens Openbaring 144.000 uitverkorenen die mee gaan regeren samen met Jezus over het Koninkrijk. Zeg maar een soort ministers. Sommige Jehovah's Getuigen, maar ook andere gelovigen tijdens de hele geschiedenis zijn gezalfd. Het merendeel zullen dus geen Jehovah's Getuige zijn. 

Ik moest even zoeken omdat ik een jaar of twee geleden een amerikaanse getuigen heb aangehoord. Maar dit komt natuurlijk omdat jullie vaak veranderen van mening. Maar een aantal jaar geleden geloofden jullie dus nog dat jullie religie de 144000 zijn in het NT of de religie van dit leiderschap. Dus ja zo kan je ook niet echt je religie discussieren omdat jullie nog draaiende zijn. Maar het maakt verder niet uit

bewerkt door nikie90
Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 1 month later...
Op 18-4-2018 om 15:29 zei nikie90:

Ik moest even zoeken omdat ik een jaar of twee geleden een amerikaanse getuigen heb aangehoord. Maar dit komt natuurlijk omdat jullie vaak veranderen van mening. Maar een aantal jaar geleden geloofden jullie dus nog dat jullie religie de 144000 zijn in het NT of de religie van dit leiderschap. Dus ja zo kan je ook niet echt je religie discussieren omdat jullie nog draaiende zijn. Maar het maakt verder niet uit

Wat dat betreft is het Wachttorengenootschap niets nieuws onder de zon, want het hele Nieuwe Testament staat volgeschreven met dat "gedraai" (behalve bij de weinige woorden van Jezus zelf). Je kunt er zoals gebruikelijk een dikke deken overheen leggen met je eigen kerkse leer en net doen of het gedraai daaronder niet bestaat, maar dan moet je niet per ongeluk een paar goede theologische boeken gaan lezen over het Nieuwe Testament, dan vallen er prompt gaten in die deken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 18-4-2018 om 15:29 zei nikie90:

Ik moest even zoeken omdat ik een jaar of twee geleden een amerikaanse getuigen heb aangehoord. Maar dit komt natuurlijk omdat jullie vaak veranderen van mening. Maar een aantal jaar geleden geloofden jullie dus nog dat jullie religie de 144000 zijn in het NT of de religie van dit leiderschap. Dus ja zo kan je ook niet echt je religie discussieren omdat jullie nog draaiende zijn. Maar het maakt verder niet uit

Het inzicht over de 144.000 is geloof ik in de jaren 30 van de vorige eeuw ontstaan. Het speelde bij de meeste eerste Christenen geen rol omdat zei allemaal een hemelse hoop hadden, dus al toebehoorden tot die 144.000. Pas in de Openbaring van Johannes is het benoemd en is het later duidelijk geworden, bij JG dan, dat het aantal verzegelden beperkt was tot deze groep. De rest van de Christenen en Joden hebben een opstandingshoop op aarde (wat trouwens ook terug te vinden is in het OT). In het OT speelde 'het naar de hemel gaan' geen rol. Die gedachte is pas later ook in het Judaïsme terecht gekomen, door Hellenistische invloeden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei sjako:

Het inzicht over de 144.000 is geloof ik in de jaren 30 van de vorige eeuw ontstaan. Het speelde bij de meeste eerste Christenen geen rol omdat zei allemaal een hemelse hoop hadden, dus al toebehoorden tot die 144.000. Pas in de Openbaring van Johannes is het benoemd en is het later duidelijk geworden, bij JG dan, dat het aantal verzegelden beperkt was tot deze groep. De rest van de Christenen en Joden hebben een opstandingshoop op aarde (wat trouwens ook terug te vinden is in het OT). In het OT speelde 'het naar de hemel gaan' geen rol. Die gedachte is pas later ook in het Judaïsme terecht gekomen, door Hellenistische invloeden.

Het is geen inzicht, het is een visie.

Hoe weet jij dat de eerste christenen al toebehoorden tot die 144k ?

En hoe kan het dan dat het inzicht pas in de jaren 30 van de vorige eeuw kwam ? Dat gaat niet samen.

Heb je daar een bron voor dat zij zo over zichzelf dachten ?

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei HJW:

Hoe weet jij dat de eerste christenen al toebehoorden tot die 144k ?

Kan je uit de brieven van Paulus halen. Romeinen 1:7 Aan alle geliefden van God in Rome, geroepen om heiligen te zijn.

Het OT leert een opstanding op aarde, nergens tref je aan dat goede mensen naar de hemel gaan. Dat was iets nieuws en het gordijn dan scheurde voor het heilige der heiligen symboliseerde dat. Het heilige der heilige wat de hemel symboliseert was ineens toegankelijk voor normale mensen, niet enkel de hogepriester. Maar dan wilt het niet zeggen dat de aarde opstanding ineens niet meer geld.

3 uur geleden zei HJW:

En hoe kan het dan dat het inzicht pas in de jaren 30 van de vorige eeuw kwam ? Dat gaat niet samen.

Het is eeuwen in de vergetelheid geraakt. Iedereen ging ervan uit dat ze naar de hemel gingen. Eeuwen lang had men geen idee wie de 144000 waren.

Link naar bericht
Deel via andere websites
28 minuten geleden zei sjako:

Kan je uit de brieven van Paulus halen. Romeinen 1:7 Aan alle geliefden van God in Rome, geroepen om heiligen te zijn.

Hier zegt hij iets over de geliefden in Rome. Er waren meer christenen, ook buiten Rome. Daarover heeft hij het niet. Dus de christenen uit Jeruzalem vallen er niet onder. En de christenen in Colosse niet, en van andere plekken ook niet. Alleen de christenen uit Rome. 

Je kunt hieruit dus nooit afleiden dat alle eerste christenen onder de 144.000 zullen vallen en dat de christenen dat ook geloofden. Je pakt nu een tekst die niet gelinkt is aan een aantal en linkt die dan maar met 144.000. 

Heb je bronnen uit de eerste eeuw die aangeven dat de eerste christenen die link net zoals jij maakten ?

32 minuten geleden zei sjako:

Het is eeuwen in de vergetelheid geraakt. Iedereen ging ervan uit dat ze naar de hemel gingen. Eeuwen lang had men geen idee wie de 144000 waren.

Zo kun je overal een verhaal achter krijgen. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 18-4-2018 om 14:56 zei sjako:

Nee hoor, wij zijn Christelijk.

Mijn excuses dat ik steeds van het Wachttorengenootschap sprak, ik heb inmiddels begrepen dat jullie denominatie sinds 2011 heet: 'stichting Christelijke Gemeente van Jehova's Getuigen' (CGvJG).

https://nl.wikipedia.org/wiki/JHWH

Ik lees op Wikipedia dat JHWH 'de Zijnde' (Ik ben) zou kunnen betekenen, wat erop duidt dat God dan opgevat zou worden als (Kosmisch?) Bewustzijn, een synomiem voor Heilige Geest? Dat is wel een mooie filosofische benaming voor God, al kun je Hem natuurlijk op allerlei manieren benoemen met allerlei namen. Brahma betekent geloof ik de 'onmetelijke allergrootste'.

Shiva betekent volgens Wikipedia mede 'het Zelf van het Universum' of de 'primordiale Alziel', wat een overeenkomstige betekenis zou zijn als die van JHWH.

Die namen lijken ook best veel op elkaar, zou er misschien een etymologisch verband zijn via lang vervlogen contacten tussen beide culturen?

bewerkt door zendeling
Link naar bericht
Deel via andere websites
28 minuten geleden zei HJW:

Zo kun je overal een verhaal achter krijgen. 

Het is ook wel zo (en ik geloof dat de JG hier het graag willen vergeten) dat voor Russell het onderscheid tussen de 144 000 (die volgens hem symbolisch was) en de grote schare ook werd gemaakt, de grote schare werd volgens Russell echter (terecht) in de hemel geplaatst... Ook voor Russell was het niet de bedoeling om aardlingen te verzamelen, maar hemellingen. Het interessantste is dan ook de kunstmatige tweedeling die JG hebben gemaakt, en wat bewijst dat hun theologie vrij bouwvallig is, want het NT is eigenlijk geschreven voor de hemellingen, ook het verbond is met de hemellingen en niet met de aardlingen, de aardlingen kunnen er dankzij de hemellingen van profiteren.

bewerkt door ZENODotus
Link naar bericht
Deel via andere websites
57 minuten geleden zei HJW:

Je kunt hieruit dus nooit afleiden dat alle eerste christenen onder de 144.000 zullen vallen en dat de christenen dat ook geloofden. Je pakt nu een tekst die niet gelinkt is aan een aantal en linkt die dan maar met 144.000. 

De 144000 leg je niet in een paar zinnen uit. Het komt er op neer dat zij de bruid  van Christus en het hemelse Jeruzalem vormen. Dat is heel goed aan te tonen. 

32 minuten geleden zei ZENODotus:

Russell het onderscheid tussen de 144 000 (die volgens hem symbolisch was)

Russell wist ook nog niet goed wie de 144.000 waren. Al was de 144.000 symbolisch dan nog is het een onderscheiden groep van de grote schare. Het klopt idd dat die in de hemel zijn. De grote schare die de grote verdrukking overleven is op aarde. Probleem is dat dit niet zo een twee drie in een forum is uit te leggen.

39 minuten geleden zei ZENODotus:

want het NT is eigenlijk geschreven voor de hemellingen, ook het verbond is met de hemellingen en niet met de aardlingen, de aardlingen kunnen er dankzij de hemellingen van profiteren.

Ja, dat is grotendeels waar. Wij aardse mensen houden de slip van de Jood vast. De hemelse 144.000 vormen idd de kern en wij aarde personen profiteren daarvan. Precies wat wij ook zeggen. 

Maar hoe verklaar je dan bijv Daniël 12

In die tijd zal Michaël opstaan, de grote vorst die staat ten behoeve van jouw volk. Er zal een moeilijke tijd aanbreken zoals er niet is geweest sinds er een volk is ontstaan tot die tijd. In die tijd zal jouw volk ontkomen, iedereen die geschreven blijkt te staan in het boek.  2 Velen van hen die in het stof van de aarde slapen, zullen ontwaken, sommigen tot eeuwig leven en anderen tot schande en eeuwige verachting. 3 Degenen die inzicht hebben, zullen zo helder stralen als het uitspansel van de hemel, en degenen die de velen tot rechtvaardigheid brengen als de sterren, voor altijd en eeuwig. 4 Houd de woorden geheim, Daniël, en verzegel het boek tot de tijd van het einde. Velen zullen het grondig onderzoeken, en de ware kennis zal overvloedig worden.’

Hier gaat het toch om een aardse opstanding.

7 minuten geleden zei sjako:

Degenen die inzicht hebben

Wie zijn die ‘degenen’ . De theologie van de meeste kerken is al honderden jaren hetzelfde, maar in de eindtijd zullen er personen zijn dus die ‘inzicht hebben’.

57 minuten geleden zei zendeling:

Mijn excuses dat ik steeds van het Wachttorengenootschap sprak, ik heb inmiddels begrepen dat jullie denominatie sinds 2011 heet: 'stichting Christelijke Gemeente van Jehova's Getuigen' (CGvJG).

Wachttorengenootschap is eigenlijk de uitgeverij. Maar geeft niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei zendeling:

Ik lees op Wikipedia dat JHWH 'de Zijnde' (Ik ben) zou kunnen betekenen, wat erop duidt dat God dan opgevat zou worden als (Kosmisch?) Bewustzijn, een synomiem voor Heilige Geest?

Zo zou de Naam kunnen omschrijven. 2Kor 3:17 zegt dit ook

17 Jehovah (de Heer) is de Geest, en waar de geest van Jehovah is, daar is vrijheid.  Hier staat idd dat Jehovah, de Vader, identiek is aan de (heilige) Geest.

1 uur geleden zei zendeling:

Die namen lijken ook best veel op elkaar, zou er misschien een etymologisch verband zijn via lang vervlogen contacten tussen beide culturen?

Dat denk ik wel. De mensheid is uitgewaaierd over de aarde, maar eens hadden ze maar een God, JHWH. Dus zou best wel eens een naamsverbastering van de ware God kunnen zijn. Net zoals bijna elke cultuur wel een vloedverhaal kent.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei sjako:

De 144000 leg je niet in een paar zinnen uit. Het komt er op neer dat zij de bruid  van Christus en het hemelse Jeruzalem vormen. Dat is heel goed aan te tonen. 

Dat er later allerlei theorieën zijn bedacht weet ik wel. Vraag was of jij kunt aantonen dat dit is wat de eerste christenen geloofden.

1 uur geleden zei sjako:

 

Ja, dat is grotendeels waar. Wij aardse mensen houden de slip van de Jood vast.

Velen zullen het grondig onderzoeken, en de ware kennis zal overvloedig worden.’

Het is niet netjes een tekst heel anders weer te geven dan wat er staat. Geeft aan dat de kennis niet bij jullie te vinden is.

1 uur geleden zei sjako:

Wie zijn die ‘degenen’ . De theologie van de meeste kerken is al honderden jaren hetzelfde, maar in de eindtijd zullen er personen zijn dus die ‘inzicht hebben’.

En wie zijn degenen dan ?

 

PS de 144.000 geeft gewoon aan dat het om het gehele volk Israël gaat. Dan past het ook het beste in de gehele lijn van de bijbel.

bewerkt door HJW
Link naar bericht
Deel via andere websites
8 uur geleden zei HJW:

Het is niet netjes een tekst heel anders weer te geven dan wat er staat. Geeft aan dat de kennis niet bij jullie te vinden is.

Je weet welke tekst ik bedoel.

8 uur geleden zei HJW:

En wie zijn degenen dan ?

Dat was mijn vraag.... En er staat nog een cruciale vraag open.

Link naar bericht
Deel via andere websites
55 minuten geleden zei sjako:

Je weet welke tekst ik bedoel.

Ja, die heb ik zelf aangehaald. Een tekst waarom staat dat mensen zich bij de joden zullen melden en zich bij hen aan willen sluiten. Onderdeel van de Messias verwachting dat de Messias ervoor zal zorgen dat de gehele wereld zich tot het jodendom zal bekeren.

Jij schrijft met nu ineens met een hoofdletter, maar dat staat niet in de tekst. Je voegt wederom iets toe aan de bijbel en bouwt daar een theorie op. Wederom confirmation bias. Je leest niet wat er staat maar wat jij wilt dat er staat. Om het zo in te passen in je eigen theologie.

En dat is dus niet netjes.

55 minuten geleden zei sjako:

 En er staat nog een cruciale vraag open.

55 minuten geleden zei sjako:

 

Welke cruciale vraag staat er open ? Je vraag over Daniël is gericht aan Zenofotus, leek mij. Of verwacht je van mij een reactie daarop ?

bewerkt door HJW
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei HJW:

Welke cruciale vraag staat er open ? Je vraag over Daniël is gericht aan Zenofotus, leek mij. Of verwacht je van mij een reactie daarop ?

Mag, het is een forum waar iedereen mag reageren. Maar ben ook wel benieuwd naar jou reactie. 

2 uur geleden zei sjako:

Je weet welke tekst ik bedoel.

‘Het zal zijn in die dagen dat tien mannen uit alle talen der natiën zullen vastgrijpen, ja, zij zullen werkelijk de slip vastgrijpen van een man die een jood is, en zeggen: “Wij willen met ulieden gaan, want wij hebben gehoord dat God met ulieden is”’ (Zach. 8:23)

Hoewel hier over één Jood wordt gesproken, duidt ‘ulieden’ op meerdere personen. Deze geestelijke Jood is dus niet een individu, maar een groep.

Misschien moet je het onderstaande artikel eens lezen. Dat gaat er helemaal over. 

Bron: https://www.jw.org/nl/publicaties/tijdschriften/studie-wachttoren-januari-2016/wij-willen-met-ulieden-gaan/#?insight[search_id]=13534478-92ab-47fc-8a07-e0432e110862&insight[search_result_index]=0

Link naar bericht
Deel via andere websites
14 minuten geleden zei sjako:

Mag, het is een forum waar iedereen mag reageren. Maar ben ook wel benieuwd naar jou reactie. 

In vers 2 staat alleen dat men eeuwig zal leven, daar wordt in deze tekst geen fysieke plek bij genoemd.

 

18 minuten geleden zei sjako:

‘Het zal zijn in die dagen dat tien mannen uit alle talen der natiën zullen vastgrijpen, ja, zij zullen werkelijk de slip vastgrijpen van een man die een jood is, en zeggen: “Wij willen met ulieden gaan, want wij hebben gehoord dat God met ulieden is”’ (Zach. 8:23)

Hoewel hier over één Jood wordt gesproken, duidt ‘ulieden’ op meerdere personen. Deze geestelijke Jood is dus niet een individu, maar een groep.

Correctie van mijn kant: in diverse teksten staat Jood inderdaad wel met een hoofdletter, dus mijn opmerking daaarover is niet correct.

Er staat echter niet dat het over een geestelijke Jood gaat, dat is wel degelijk een eigen invulling. Aangezien men bij de JG er niet aan wil dat men een Joodse man bij de slip pakt en dat men zich dus bij het joodse volk zal aansluiten, wordt de term "geestelijk" toegevoegd, om zo de eigen theologie een basis te geven.

De wetenschapper Samuelsson zou zeggen: je moet de tekst lezen zoals die er staat, en niet tussen de regels door lezen.

Het is onbijbels om hier "geestelijke Jood" te lezen.

Ik heb het artikel gescand.

Citaat:

We moeten er in plaats daarvan achter zien te komen welke groep een afbeelding is van de ‘man die een jood is’, en die groep ondersteunen

 

Eerst "geestelijke Jood" en daarna is een groep een afbeelding. Alles uit de kast trekken om de tekst maar niet te hoeven volgen. De groep is glashelder: het volk Israel.

Op je vraag wie degenen zijn die het inzicht hebben:

Ik weet niet wie het wel heeft, maar ik weet wel wie het niet heeft. Bij de JG is het inzicht niet te vinden. Die zitten er te vaak naast en zetten veel te veel teksten naar hun eigen hand.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@sjako,

zou jij dan ook de cruciale vraag willen beantwoorden waarom je telkens schermt met de termen “geestelijk Israël” en “geestelijke jood”, terwijl deze termen in de bijbel niet voortkomen.

En dat ook omdat je de drie-eenheid verwerpt, mede omdat die term in de bijbel niet genoemd wordt.

En die andere vraag die hierop betrekking heeft:

de meeste stammen van Israël worden letterlijk genoemd in Openbaringen. Kun jij aangeven welke groep dan met welke geestelijke stam wordt bedoeld ?

bewerkt door HJW
Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei sjako:

Mag, het is een forum waar iedereen mag reageren. Maar ben ook wel benieuwd naar jou reactie. 

‘Het zal zijn in die dagen dat tien mannen uit alle talen der natiën zullen vastgrijpen, ja, zij zullen werkelijk de slip vastgrijpen van een man die een jood is, en zeggen: “Wij willen met ulieden gaan, want wij hebben gehoord dat God met ulieden is”’ (Zach. 8:23)

Hoewel hier over één Jood wordt gesproken, duidt ‘ulieden’ op meerdere personen. Deze geestelijke Jood is dus niet een individu, maar een groep.

Misschien moet je het onderstaande artikel eens lezen. Dat gaat er helemaal over. 

Bron: https://www.jw.org/nl/publicaties/tijdschriften/studie-wachttoren-januari-2016/wij-willen-met-ulieden-gaan/#?insight[search_id]=13534478-92ab-47fc-8a07-e0432e110862&insight[search_result_index]=0

Dat is nou het probleem als je Oud- Nederlands leest.
Ulieden duidt niet per definitie op meerdere personen.
Iemand aanspreken in de meervoudsvorm, daarmee sprak men vroeger beleefdheid uit. "gij" was oorspronkelijk ook meervoud. In Limburg gebruikt men het woord "geer", dat kan zowel U (enkelvoud) als jullie betekenen.
De simpele conclusie dat "Ulieden" duidt op meerdere personen, zeker als het gaat om een aanduiding van Jezus in een Bijbelvertaling, kan dus niet.
Je had dus net zo goed kunnen schrijven:
"Omdat er over één Jood wordt gesproken, is "Ulieden" (aanspreken in meervoud) een beleefdheidsvorm."
Dat laatste: uit beleefdheid aanspreken in meervoud, kennen we uit de geschiedenis van onze taal. Jouw conclusie: en hele groep mensen aanspreken als "een man die een Jood is", dat kennen we niet in onze taal.

Dat het om een beleefdheidsvorm gaat is dus eigenlijke de enige mogelijkheid.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Omdat er over één Jood wordt gesproken, is "Ulieden" (aanspreken in meervoud) een beleefdheidsvorm."
Dat laatste: uit beleefdheid aanspreken in meervoud, kennen we uit de geschiedenis van onze taal. Jouw conclusie: en hele groep mensen aanspreken als "een man die een Jood is", dat kennen we niet in onze taal.

Dan moet je het vergelijken met andere bijbelvertalingen. Dan pas kan je conclusies trekken.

1 uur geleden zei HJW:

de meeste stammen van Israël worden letterlijk genoemd

Je zegt het goed, de meeste stammen. Dus zit er een afwijking in. Paulus legt uit dat de stam het natuurlijke Israel is en de enten de volken (heidenen buiten Israel). Samen vormen ze een nieuwe 'plant', het geestelijke Israel en niet meer Israel naar 'het vlees' wat Paulus wel noemt.

We verwerpen de drie-eenheid niet omdat het woord niet in de Bijbel voorkomt. Dan heb je m'n bedrages niet goed gelezen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid