Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

God kan oneindig veel meer doen dan wij ooit kunnen bidden of beseffen. Dat blijkt uit de kracht die in ons werkt. Hem komt voor altijd en eeuwig alle eer toe in de Gemeente door Jezus Christus. Amen! Efeziërs 3:14-17a, HTB.

Heer onze God, wij hebben ons verzameld in uw zicht. Wij danken u dat u ons door uw woorden iets van uzelf hebt gegeven om ons te helpen uw discipelen, uw kinderen te zijn, die standvastig zijn in geloof en vertrouwen hebben tijdens ons hele leven, wat ons lot ook moge zijn. Help ons in deze tijden, en wanneer dagen moeilijk en vol verdriet worden, houd uw mensen veilig in uw hand. Help ons om stevig geworteld te zijn in het geloof, hoe donker het ook op aarde is. U kunt ons kracht en moed geven; wij kunnen niets doen in onze menselijke kracht. Maar de kracht van uw Geest kan ons vernieuwen, ons waakzaam maken en met blijvende vreugde vullen. Want wij zijn uw mensen, uw kinderen en wanneer wij in uw hand gehouden worden, kunnen wij ons, ondanks alle verdriet, verheugen. Amen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

JUSTICE De Eva Kor die ik niet gekend heb

19 april 2018 door Carmen Hinkey (iemand in onze gemeenschap)

Bijna achttien maanden geleden in een blogpost https://www.bruderhof.com/en/voices-blog/justice/would-you-forgive-the-nazis-part-2 noemde ik een aanstaande maar nog steeds verre toekomstfilm over het leven van Eva Mozes Kor, overlevende van de Holocaust. Mijn man en ik hebben haar activiteiten gevolgd en als alumni van haar reizen terug naar Auschwitz, werden we uitgenodigd om de première van Indianapolis op 6 april bij te wonen: een come-to-indy, discount-tickets-aanbod, alumni-reünie-diner inbegrepen nacht van feest en herinnering. Toen we de uitnodiging meer dan zes maanden geleden ontvingen, wisten we niet zeker of we terug in de VS zouden zijn om te accepteren, zoveel als we wilden. Maar dat zijn we, en als je nog een film in je leven bekijkt, bekijk dan Eva A-7063 https://www.thestoryofeva.com/ . Geproduceerd door Ted Green http://tedgreenfilms.com/ en gecoproduceerd door Mika Brown, die op onze reis van 2010 met Eva was, het vertelt haar verhaal krachtig en volledig.

Het kind Eva en haar tweelingzus overleefden de onmenselijke experimenten die de beruchte nazidokter Josef Mengele, onder honderden andere tweelingen, op hen uitvoerde. Ze is een leidende wereldfiguur geworden in de strijd om de lessen van de Holocaust levend te houden en een boodschap over te brengen die tegelijkertijd controversieel en krachtig is: vergeving. Deze verkleinde vierentachtigjarige Terre Haute dame vecht tegen tijd en een slechte gezondheid en reist de wereld rond met haar rollator. Ze leidt nog steeds rondleidingen naar Polen en haar geboorteplaats in Roemenië, doet CNN specials in Londen en boekt signeersessies in Duitsland.

Ik had eerder documentaires over haar bekeken, haar boeken gelezen en in 2010 twee keer met haar mee gereisd, eerst naar Polen en later naar Duitsland, naar het concentratiekamp Buchenwald. Dus ik dacht dat ik haar verhaal kende. Ik had ongelijk. Ik kende het tienjarige meisje dat besloot niet in Auschwitz te sterven. Ik kende de stoere oude dame die de mantel van het slachtofferschap heeft weggegooid. Ik kende niet de Eva van de schaduwen, van de donkere jaren tussen haar bevrijding en haar wedergeboorte.

Nieuw voor mij was de lange periode van eenzaamheid en vervreemding, gekoppeld aan frustratie, die Eva ervoer als een nieuwe Terre Haute bewoner van de jaren zestig: de gekke Joodse overlevende-moeder in het witte en christelijke hart van de VS, die wanhopig probeerde uit te zoeken wie ze was. Eva's s sudderende woede en haar obsessieve behoefte om te weten, bij voorkeur van Mengele zelf, wat er precies met haar en haar tweeling was gedaan, bracht de klopjacht op de nazi misdadiger terug op het wereldtoneel. Onbekwaam en onwillig om geruchten en journalistieke berichtgeving over zijn dood te geloven, werd Eva voor velen (die dat liever vergeten) de stereotiepe overlevende die niet verder kon. Maar hoe kon ze?

Ik huilde (en lachte) mijn weg door de 120 minuten die de film in beslag nam - in goed gezelschap, denk je - in het servet van het restaurant dat ik in mijn zak had gestopt. Soms brak spontaan applaus uit in het enorme publiek. Het genie van de film is echter om de Eva die we niet kenden naar diegenen onder ons te brengen die dachten dat we haar kenden en om diegenen die nog nooit van haar hebben gehoord een portret te geven van de transformatie van gemartelde, boze overlevende naar vreugdevolle voorvechter van hoop en genezing, een transformatie die mogelijk werd gemaakt door Eva's heldhaftige en bewuste daad van het emotioneel loslaten van haar kwelgeesten, met de dood bedreigde mensen, door hen te vergeven.

Eva's onwaarschijnlijke pad heeft haar nu gepositioneerd als een van de weinigen die haar nog de cruciale lessen van de Holocaust kan leren aan een generatie die (hopelijk) nog ontvankelijk is voor haar boodschap. En haar zeldzame perspectief geeft haar de autoriteit om ons allen te waarschuwen dat het ondenkbare, de "nooit meer"-gebeurtenissen, nog steeds kunnen gebeuren. Inderdaad, de humanitaire crises in Syrië, Rwanda, Darfoer en andere regio's zijn voortdurend in haar gedachten. Ze weet hoe deze dingen beginnen.

De première zelf was prachtig. Eva is een geliefde Indiana held geworden en iedereen was er inclusief gouverneur Eric Holcomb en US Senator Joe Donnelly. De mensen kwamen uit Duitsland en Israël. De film, gehuisvest door Butler University, trok een energieke menigte van meer dan duizend. Het leek ons gepast dat we die avond, toen we door de stad reden, veel werfborden in het Spaans, Engels en Arabisch zagen staan: "Waar je ook vandaan komt, we zijn blij dat je onze buurman bent", een boodschap die helemaal overeenkwam met die van Eva.

Eva A-7063 zal het circuit van het filmfestival runnen en zal pas in oktober beschikbaar zijn voor algemene vertoning, maar terwijl we wachten is er gelegenheid om samen te werken. Word lid van #TeamEva. Schrijf je in voor een screeningsevenement op je lokale school. En als je echt weet wat goed voor je is, ga je met Eva mee op reis, want ze gaat zo lang als ze kan. Juni 2018 naar Auschwitz is maxed out, maar het bezoek aan Roemenië in oktober is nog steeds open. De formulieren zijn open voor Auschwitz 2019. Meld je aan https://candlesholocaustmuseum.org/trips/ en bid dat Eva nog steeds hier is om met je mee te gaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid