Spring naar bijdragen

W.b. vriendschap en relatie


Aanbevolen berichten

Beste medemensen,

Vandaag kom ik met 2 vragen; de ene gaat over vriendschap en de andere over intieme relaties. 

Ik heb zelf een vorm van autisme, PDD-NOS en mijn vraag is het volgende; waar zou ik vriendschap in moeten zoeken? Aan de ene kant hecht ik waarde aan mijn kennissen/vrienden die net als ik (want dat heb ik ook) een psychose hebben gehad en aan de andere kant zegt de bijbel, spreuken, ook dat je je niet moet inlaten met mensen die een ander geloofsleven hebben. Ik merk dat ik het makkelijkste praat met mensen die net als ik iets hebben, maar is dat ook wat God wil? 

2e vraag: Ik heb zelf nog geen vriendin (ook nooit gehad) en ik vroeg me af wat ik in een vriendin moet zoeken/hebben. Ik heb discipline nodig aan de ene kant en aan de andere kant begrip. Ik zoek ook iemand die niet altijd moet praten...ja, ik weet dat dit een lastige is...en ik weet dat zoekende zijn nooit goed is, ik zeg er gewoon bij dat: als het komt, komt het komt het niet dan komt het niet. En natuurlijk speelt gevoel ook een belangrijk rol...ik denk dat het ook een kwestie van ontdekken is natuurlijk....

 

Vriendelijke dank,

 

Met vriendelijke groet,

 

Arthur

Link naar bericht
Deel via andere websites
34 minuten geleden zei Henricus:

Ik heb zelf een vorm van autisme, PDD-NOS en mijn vraag is het volgende; waar zou ik vriendschap in moeten zoeken? Aan de ene kant hecht ik waarde aan mijn kennissen/vrienden die net als ik (want dat heb ik ook) een psychose hebben gehad en aan de andere kant zegt de bijbel, spreuken, ook dat je je niet moet inlaten met mensen die een ander geloofsleven hebben. Ik merk dat ik het makkelijkste praat met mensen die net als ik iets hebben, maar is dat ook wat God wil? 

Ik denk bij vrienden waarbij je je goed voelt. Als je merkt dat die vrienden een verkeerde invloed op je hebben kan je altijd nog die vriendschap verbreken.

35 minuten geleden zei Henricus:

2e vraag: Ik heb zelf nog geen vriendin (ook nooit gehad) en ik vroeg me af wat ik in een vriendin moet zoeken/hebben.

Dat overkomt je gewoon denk ik. Je moet er niet geforceerd naar gaan zoeken, want dat zal wellicht een tot een teleurstelling leiden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 uur geleden zei Henricus:

Ik heb zelf een vorm van autisme, PDD-NOS en mijn vraag is het volgende; waar zou ik vriendschap in moeten zoeken? Aan de ene kant hecht ik waarde aan mijn kennissen/vrienden die net als ik (want dat heb ik ook) een psychose hebben gehad en aan de andere kant zegt de bijbel, spreuken, ook dat je je niet moet inlaten met mensen die een ander geloofsleven hebben. Ik merk dat ik het makkelijkste praat met mensen die net als ik iets hebben, maar is dat ook wat God wil? 

 

Wat betreft je eerste punt:
Ik geloof niet dat ' de Bijbel' dat zegt. Bepaalde teksten wellicht, maar je moet ze ook niet te absoluut nemen. De ene tekst kan een ander beeld schetsen dan een andere tekst. Het feit dat al die teksten in het zelfde boek zitten zegt ook wel wat. Soms refereren ze zelfs aan elkaar. Om lessen er uit te trekken geloof ik meer in de bijbel in het geheel en de teksten in de context. Ik heb er lig niet uit geleerd dat het christendom zegt dat je geen contact (of vriendschap) met anders gelovigen mag hebben. Ik haal er uit dat je juist je niet moet afzonderen, er voor de ander moet zijn, maar dat je wel moet oppassen dingen te doen die niet goed voor je zijn. (Je bent in de wereld, niet van de wereld.)
Zelf heb ik veel meer niet-christelijke vrienden (van met oosterse religie flirtende zwakke agnosten tot overtuigde atheïsten) dan wel christelijke vrienden. Op erg veel vlakken kom ik juist met ze overeen. Ironisch genoeg kan ik zelfs betere gesprekken met sommigen over geloof hebben dan dat ik dat met bepaalde christenen kan. 

Ik geloof dat het juist goed is om vriendschappen te hebben met mensen je geloof niet delen. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid