Spring naar bijdragen

Kan een atheïst in de hemel komen?


Aanbevolen berichten

46 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Die vader of moeder liefheeft boven Mij, is Mijns niet waardig; en die zoon of dochter liefheeft boven Mij, is Mijns niet waardig. (Mat.10:37)

Het staat er dus ook letterlijk in de bijbel, dank je ?

4 minuten geleden zei thom:

Het heeft denk ik met inzicht te maken.

Inzicht in wat ons bindt aan deze natuur, als een wat immer noodzakelijk natuurlijk gebeuren is (is geweest voor de ziel) voor het onderhouden van het leven in deze natuur, is niet (meer) wat nu de noodzaak is geworden om zich te richten als volgeling op wat de goddelijke natuur verlangt.

Het is geen keus maken tussen je eigen broer, zus, vader of moeder om deze los te laten als liefhebbenden, maar los te kunnen leren zien van het gevonden goddelijke of het geloof in de mens, wat deze mens kan verlossen uit deze cirkelgang van het natuurlijke voortplantingsmechanisme, of het wiel van samsara.

 

Wat is het wiel van Samsara? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 483
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Het probleem "maar wat als mijn familie niet gelooft, kan ik dan nog wel gelukkig zijn in de hemel" werd door de schrijver van Lucas ook al voorzien. Hij schreef dan ook : (Lucas 14:26) Ui

1. Ja, die is er. De mensen lijden daar door God afwezigheid. Er is dus geen sprake van martelende demonen met vuurpoelen of zo; dat is slechts beeldspraak om de bitterheid van een bestaan zonder en

En dit is nu precies de tragiek van een atheist: dat er een God is die tegen sommigen zal zeggen: jouw wil geschiede- voor jou is er niets meer.  

1 minuut geleden zei Gaitema:

Het staat er dus ook letterlijk in de bijbel, dank je ?

Geen punt hoor. Eigenlijk betreft het dezelfde kwestie als met Adam en Eva in het paradijs. Eva wou direct resultaat zien en schoof het gebod van God aan de kant. Adam wilde zijn relatie met zijn vrouw redden en maakte hierbij de verkeerde keuze, verkoos de relatie met zijn vrouw boven de gemeenschap met God en verloor zijn leven.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei thom:

De eeuwige cirkelgang van de ziel in de materie, die in een lichaam komt, en later met de overgang weer los daarvan komt. En weer in een lichaam komt, en weer overgaat, en weer etc. Het re-incarneren.

 

Oké, zo doende :)

2 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Geen punt hoor. Eigenlijk betreft het dezelfde kwestie als met Adam en Eva in het paradijs. Eva wou direct resultaat zien en schoof het gebod van God aan de kant. Adam wilde zijn relatie met zijn vrouw redden en maakte hierbij de verkeerde keuze, verkoos de relatie met zijn vrouw boven de gemeenschap met God en verloor zijn leven.

Dat is een mooi voorbeeld ja.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wel, ik zie deze discussie nu en het fascineert mij ook. 

Ik had het vandaag over met een begeleidster van Riwis: zie, want als iemand iets stouts doet, dan heeft dat vaak een reden, een psychische reden. Een pedofiel zal ''een reden'' hebben om het met jonge vrouwen te doen. Hier is de vraag: bestaat er echt iets als welwillend zondigen, het antwoord is...wel, niemand weet het, wij moeten geloven in de zekerheid die het geloof ons biedt. Christenen kunnen soms hypocriet zijn omdat ze vaak zelf ook zondigen en anderen erover aanspreken. That said, wij geloven (ben ook christen) dat God/Jezus ons vrijpleit. Geloof is iets dat zeker is (waar je in kunt geloven) en demonen kunnen dat geloof belemmeren (zie mijn eerdere topic over Mattheüs). Dus nee, er wordt hier denk ik geen liefdevol antwoord gegeven dat voor iedereen bevredigend is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
54 minuten geleden zei Gaitema:

Jezus zelf maakt ons een christen. Niet wat wij doen of zeggen.

Hoe, volgens jou? Moeten we daarvoor nog iets zeggen, geloven of doen? En, als iemand niet gelooft dat Jezus God is en de Verlosser is? De duivelen geloven ook in Jezus. Maakt Jezus van iedereen een Christen? Zo niet, wat zijn de "voorwaarden"?

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei WdG:

Hoe, volgens jou? Moeten we daarvoor nog iets zeggen, geloven of doen? En, als iemand niet gelooft dat Jezus God is en de Verlosser is? De duivelen geloven ook in Jezus. Maakt Jezus van iedereen een Christen? Zo niet, wat zijn de "voorwaarden"?

Wij mensen proberen de juiste geloofsbelijdenissen op te stellen. We willen dat dan graag horen. Echter zullen er velen ogenschijnlijk de juiste geloofsbelijdenis in een kerk op kunnen dreunen, zonder Jezus te kennen. Terwijl iemand die verkeerd is onderwezen toch door Jezus geleid kan worden.

In wezen is er maar 1 Christen en Hij heet Jezus Christus. Hij maakt ons kinderen van God. Dat werk zal pas in de toekomst afgerond zijn. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
53 minuten geleden zei Gaitema:

Wij mensen proberen de juiste geloofsbelijdenissen op te stellen. We willen dat dan graag horen. Echter zullen er velen ogenschijnlijk de juiste geloofsbelijdenis in een kerk op kunnen dreunen, zonder Jezus te kennen. Terwijl iemand die verkeerd is onderwezen toch door Jezus geleid kan worden.

In wezen is er maar 1 Christen en Hij heet Jezus Christus. Hij maakt ons kinderen van God. Dat werk zal pas in de toekomst afgerond zijn. 

Er is inderdaad maar een God: Jezus Christus. Buiten Hem is er geen Verlossing mogelijk. Welk werk zal pas in de toekomst afgerond zijn? Dat we Zijn kind zijn? Ik geloof dat ik NU al een kind van Hem ben. Ik neem aan dat jij dat ook vindt, toch?

Overigens kunnen we moeilijk of makkelijk doen over een geloofsbelijdenis, toch heeft een belijdenis wel degelijk betekenis! Zo zijn er mensen die Jezus zien als profeet (zoals moslims) of als een goed mens of een geschapen wezen (dus niet als God) of als een voorbeeld. Ben je met me eens dat een onderdeel van het Christen-zijn is het erkennen van Jezus als God en Verlosser?

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei WdG:

Er is inderdaad maar een God: Jezus Christus. Buiten Hem is er geen Verlossing mogelijk. Welk werk zal pas in de toekomst afgerond zijn? Dat we Zijn kind zijn? Ik geloof dat ik NU al een kind van Hem ben. Ik neem aan dat jij dat ook vindt, toch?

Overigens kunnen we moeilijk of makkelijk doen over een geloofsbelijdenis, toch heeft een belijdenis wel degelijk betekenis! Zo zijn er mensen die Jezus zien als profeet (zoals moslims) of als een goed mens of een geschapen wezen (dus niet als God) of als een voorbeeld. Ben je met me eens dat een onderdeel van het Christen-zijn is het erkennen van Jezus als God en Verlosser?

De naam "christen" wel ja, maar dan kan je het weer hebben over "naam-christenen". 

Het niet erkennen dat Jezus God is, dat is natuurlijk een misser. Aangezien je duidt op Jehovagetuigen, vind ik dat toch een beetje gevoeliger. Zij erkennen ten minste wel dat Jezus voor onze zonden gestorven is. Dat is meer dan de moslims erkennen. 

Wat ik bedoel met kinderen van God worden, is dat er in de bijbel staat dat God ons de macht heeft gegeven kinderen van God "te worden".  Daar heb ik nog een preek over in een Gereformeerd Vrijgemaakte Kerk gehoord. Ik moet dan ook altijd denken aan de woorden van "Het Boek", dat ergens de eigen woorden gebruikt: "wie zichzelf een christen noemt, zal nooit iets verkeerds moeten doen en nooit iets verkeerds moeten zeggen." In andere vertalingen staat het weliswaar anders, maar ergens ben ik het er mee eens. Waarop beroemen wij ons namelijk, als we ons zelf een christen noemen?  Op onze eigen inspanningen of op de Genade van Jezus? 

Is het onze verdienste dat we christenen zijn? 

 

Het kind van God worden begint bij het tot geloof komen en is een actief gebeuren dat door gaat, zolang we nog niet helemaal op Jezus lijken. Je bent pas helemaal af, wanneer we helemaal op Hem lijken. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 uur geleden zei Gaitema:

Het niet erkennen dat Jezus God is, dat is natuurlijk een misser. Aangezien je duidt op Jehovagetuigen, vind ik dat toch een beetje gevoeliger. Zij erkennen ten minste wel dat Jezus voor onze zonden gestorven is. Dat is meer dan de moslims erkennen. 

Dus het ontkennen dat Jezus God is, is een misser. Voor Jehovah's-getuigen ligt dat niet anders of gevoeliger. Zo werkt het natuurlijk niet. Er zijn heel veel "personen" en "gestalten" die beweren Jezus te zijn. Alleen Diegene die ook God is, is de ware Jezus! Zo eenvoudig is het. Ook mormonen hebben een afwijkend idee over Jezus, net zoals Jehovah's getuigen en moslims. Moslims geloven dat Jezus geneest en dat Hij wederkomt. Toch maakt het ze geen Christenen.

modbreak Trajecto: Hier ben je niet aan het discussieren maar aan het doceren of prediken. Je stelt van alles vast. Dat is niet de bedoeling; je post hier in het gedeelte Levensbeschouwing waarin dit topic loopt. Hieronder zeg je wel dat je het met iets oneens bent en dat je iets gelooft, maar in het blokje hierboven klinkt het allemaal heel anders.

 

Citaat

 

Wat ik bedoel met kinderen van God worden, is dat er in de bijbel staat dat God ons de macht heeft gegeven kinderen van God "te worden".

 

Ik geloof dus in kinderen van God "zijn" en niet "worden". Ik geloof wel, en misschien bedoel je dat (?), dat we geestelijk zullen groeien van baby naar volwassenheid.

Citaat

 

"wie zichzelf een christen noemt, zal nooit iets verkeerds moeten doen en nooit iets verkeerds moeten zeggen." In andere vertalingen staat het weliswaar anders, maar ergens ben ik het er mee eens. Waarop beroemen wij ons namelijk, als we ons zelf een christen noemen?  Op onze eigen inspanningen of op de Genade van Jezus? 

 

Met die eerste zin ben ik het absoluut ONEENS. Waar staat dit, volgens jou?? Wij beroepen ons op het volbrachte werk van Christus, en niet op onze inspanningen. We ZIJN Christen, we ZIJN de gerechtigheid Gods in Christus, uit geloof. Niet omdat we het verdienen, maar omdat Jezus alles volbracht heeft.

Citaat

Is het onze verdienste dat we christenen zijn? 

Er is dus geen sprake van verdienste, maar wel van een keuze. Jezus aanvaarden als God en Verlosser en je bent Christen. Jezus afwijzen als God en/of Verlosser, en je bent geen Christen, zo simpel is het. Met gevoeligheden kunnen we geen rekening houden. Het is kiezen voor, of kiezen tegen, waarbij niet-kiezen automatisch tegen kiezen is.

modbreak Trajecto: Hier switchte je weer over naar een vaststellen en dan ook nog met het claimen van een definitie met een soort van "automatisme-clausule" er in. Dit heeft weer weinig van doen met een open denkbeelden bespreken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
15 minuten geleden zei WdG:

Dus het ontkennen dat Jezus God is, is een misser. Voor Jehovah's-getuigen ligt dat niet anders of gevoeliger. Zo werkt het natuurlijk niet. Er zijn heel veel "personen" en "gestalten" die beweren Jezus te zijn. Alleen Diegene die ook God is, is de ware Jezus! Zo eenvoudig is het. Ook mormonen hebben een afwijkend idee over Jezus, net zoals Jehovah's getuigen en moslims. Moslims geloven dat Jezus geneest en dat Hij wederkomt. Toch maakt het ze geen Christenen.

Ik geloof dus in kinderen van God "zijn" en niet "worden". Ik geloof wel, en misschien bedoel je dat (?), dat we geestelijk zullen groeien van baby naar volwassenheid.

Met die eerste zin ben ik het absoluut ONEENS. Waar staat dit, volgens jou?? Wij beroepen ons op het volbrachte werk van Christus, en niet op onze inspanningen. We ZIJN Christen, we ZIJN de gerechtigheid Gods in Christus, uit geloof. Niet omdat we het verdienen, maar omdat Jezus alles volbracht heeft.

Er is dus geen sprake van verdienste, maar wel van een keuze. Jezus aanvaarden als God en Verlosser en je bent Christen. Jezus afwijzen als God en/of Verlosser, en je bent geen Christen, zo simpel is het. Met gevoeligheden kunnen we geen rekening houden. Het is kiezen voor, of kiezen tegen, waarbij niet-kiezen automatisch tegen kiezen is.

Ik heb niet de behoefte het oordeel te strekken over wie bij Jezus horen of wie niet. Die macht komt mij niet toe. Wat mensen geloven wordt vaak gevormd door hun persoonlijke omstandigheden en die omstandigheden kent God alleen. Natuurlijk ga ik niet in een moskee of een Koninkrijkzaal zitten om over Jezus te horen. Echter leven we in een lastige tijd. Hier in Veenendaal zeggen zo veel mensen dat Jezus God is, maar dat maakt ze nog geen kinderen van God.

 

Om de bijbel te citeren:

Johannes 1:12

"Maar allen die Hem aangenomen hebben, hun heeft Hij macht gegeven kinderen van God te worden, namelijk die in Zijn Naam geloven"

Wat anders betekend dit  dan dat God ons al wel kinderen van God noemt, maar dat we dat nog niet waardig zijn? Hij zal ons zo kneden, dat we die naam ook waardig worden! Het worden van kinderen van God, is het reinigende proces van baby naar volwassenheid "in de Heer". 

 

Je gelooft het zelf ook wel, dat God een zegening uitspreekt, door ons "zijn kind" te noemen, waarop we door deze zegenende scheppende woorden van God, ook werkelijk Zijn kinderen worden! 

bewerkt door Gaitema
Link naar bericht
Deel via andere websites
13 minuten geleden zei WdG:

Dus het ontkennen dat Jezus God is, is een misser. Voor Jehovah's-getuigen ligt dat niet anders of gevoeliger. Zo werkt het natuurlijk niet. 

En hij gaat weer gewoon door met zijn drogredenen en beledigende uitlatingen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei sjako:

En hij gaat weer gewoon door met zijn drogredenen en beledigende uitlatingen.

Dat komt omdat hoofdzaken bijzaken worden en bijzaken hoofdzaken onder de kinderen van God. In verwarring is het Lichaam van Christus geraakt! 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Gaitema:

Nee. Jij in Urk wel?

Speculatie.

Ik weet wel wie mijn broeders zijn, maar heb moeite om ze in de directe omgeving te onderscheiden. Jehova's getuigen hebben we hier ook in het dorp, dezen zijn iig geen broeders.

Link naar bericht
Deel via andere websites
13 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Speculatie.

Ik weet wel wie mijn broeders zijn, maar heb moeite om ze in de directe omgeving te onderscheiden. Jehova's getuigen hebben we hier ook in het dorp, dezen zijn iig geen broeders.

Zo ver ga ik niet. Sterker nog, ik weet werkelijk niet wie mijn broeders zijn. Ik geloof dat we overal op de wereld broeders en zusters hebben, al kennen ze Jezus nog niet. Iemand is al mijn broeder of zuster, nog voor hij Jezus leerde kennen. 

Het Boek heb ik het trouwens in gevonden:

Citaat

2 Timotheüs 2: 19 (Het Boek)

"De Here kent de mensen die echt bij Hem horen", en "Wie zichzelf een christen noemt, zou niets verkeerds moeten doen en niets verkeerds moeten zeggen."

Waarom laten we het oordeel niet aan God over? Vanwaar de behoefte zelf voor Gods rechter te spelen? Is dat geen hoogmoed? 

37 minuten geleden zei WdG:

Met die eerste zin ben ik het absoluut ONEENS. Waar staat dit, volgens jou?? 

Zie citaat 2 Tim. 2:19 Het Boek

bewerkt door Gaitema
Link naar bericht
Deel via andere websites
17 minuten geleden zei Gaitema:

2 Timotheüs 2: 19 (Het Boek)

"De Here kent de mensen die echt bij Hem horen", en "Wie zichzelf een christen noemt, zou niets verkeerds moeten doen en niets verkeerds moeten zeggen."

Corrupte vertaling.

bewerkt door Kaasjeskruid
Link naar bericht
Deel via andere websites
8 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Corrupte vertaling.

Ook weer een drogreden.

Galaten 2:11 Maar toen Ce̱fas in Antiochi̱ë kwam, zei ik hem recht in zijn gezicht dat hij duidelijk fout zat.  12 Want eerst at hij altijd met heidenen, maar toen er bepaalde mensen van Jakobus kwamen, stopte hij daarmee en hield hij zich afzijdig, uit angst voor hen die van de besnijdenis waren.  13 De andere Joden waren net zo hypocriet als hij, en zelfs Barnabas liet zich erin meeslepen.  14 Maar toen ik zag dat hun gedrag niet overeenkwam met de waarheid van het goede nieuws, zei ik tegen Ce̱fas waar iedereen bij was: ‘Jij bent een Jood, maar je leeft als de heidenen en niet als de Joden. Hoe kun je dan heidenen dwingen naar Joods gebruik te leven?”

Hier zijn Petrus en Paulus het niet met elkaar eens en geeft Paulus aan Petrus zelfs een uitbrander. Zijn het nu geen broeders meer omdat ze het niet eens zijn? Denk hier maar eens over na.

Link naar bericht
Deel via andere websites
57 minuten geleden zei Gaitema:

Waarom laten we het oordeel niet aan God over? Vanwaar de behoefte zelf voor Gods rechter te spelen? Is dat geen hoogmoed?

Nee, dat heet onderscheiden en is je positieve plicht als Christen.

31 minuten geleden zei sjako:

Ook weer een drogreden.

Galaten 2:11 Maar toen Ce̱fas in Antiochi̱ë kwam, zei ik hem recht in zijn gezicht dat hij duidelijk fout zat.  12 Want eerst at hij altijd met heidenen, maar toen er bepaalde mensen van Jakobus kwamen, stopte hij daarmee en hield hij zich afzijdig, uit angst voor hen die van de besnijdenis waren.  13 De andere Joden waren net zo hypocriet als hij, en zelfs Barnabas liet zich erin meeslepen.  14 Maar toen ik zag dat hun gedrag niet overeenkwam met de waarheid van het goede nieuws, zei ik tegen Ce̱fas waar iedereen bij was: ‘Jij bent een Jood, maar je leeft als de heidenen en niet als de Joden. Hoe kun je dan heidenen dwingen naar Joods gebruik te leven?”

Hier zijn Petrus en Paulus het niet met elkaar eens en geeft Paulus aan Petrus zelfs een uitbrander. Zijn het nu geen broeders meer omdat ze het niet eens zijn? Denk hier maar eens over na.

Een broeder aanspreken op schijnheiligheid is geen zonde. Een broeder kan het bij het verkeerde eind hebben en verdient het dan om bestraft te worden. Daar gaat liefde van uit. Petrus liet zich dan ook corrigeren. Echter zie ik Petrus noch Paulus als een broeder van jou.

bewerkt door Kaasjeskruid
Link naar bericht
Deel via andere websites
25 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Een broeder aanspreken op schijnheiligheid is geen zonde. Een broeder kan het bij het verkeerde eind hebben en verdient het dan om bestraft te worden. Daar gaat liefde van uit. Petrus liet zich dan ook corrigeren.

Je begrijpt mijn punt niet. Petrus en Paulus waren het op bepaalde punten niet eens, maar daarom waren het wel broeders van elkaar. Ik bedoel te zeggen, verschil van inzicht wil niet zeggen dat je geen broeders van elkaar bent.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid