Spring naar bijdragen

Reis van de Held, Jezus.


Aanbevolen berichten

9 minuten geleden zei HJW:

Nogmaals: ik zie het niet als een spel, dus daar hebben we geen gemeenschappelijke basis. Ik geloof niet in het kwaad, dus daar raken we elkaar ook niet. Ik zoek niet naar een redelijk evenwicht, het is een kwestie van herinneren van mijn ware Zelf.

Dat is een stap binnen de Reis van de Held, beschreven als het mystieke huwelijk tussen het valse en ware zelf. Hierna gaat het spel gewoon verder, vanuit een hernieuwd perspectief tengevolge een innerlijke transformatie. Het spel is er, in het andere geval zou je niets meer schrijven. :)

 

bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 103
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Dat Campbell een thema 'ontdekte' dat in verhalen uit alle windstreken voorkomt is niet echt zijn eigen ontdekking. Zijn boek "The Hero with a Thousand Faces" kwam uit in 1949. Echter, reeds in 1909 p

Lijkt me logisch dat het niet uniek is voor Jezus, hij nodigde immers uit om zelf die reis te maken om te kunnen ontdekken wat hij zei. Zo gezien kunnen we Jezus beschouwen als een 'magische helper' i

Je zou dan kunnen stellen: Hij heeft het niet voor ons gedaan, hij heeft het ons voorgedaan.

12 uur geleden zei HJW:

Wat is het nut van deze exercitie ?

Het is een proces met veel vraagtekens en twijfel, zoals onderstaande bron weergeeft.

Paradoxen

De wake up call heeft plaatsgevonden... gaat de held het avontuur aan of niet? Na de wake up call ontstaat twijfel. Weerstand en verlangen strijden. Angst en opwinding wisselen elkaar af. Ik wil wel, maar durf ik ook? Twijfel kan je overmeesteren, een steeds afwisselende strijd tussen het gevoelde verlangen en de aanwezige weerstand. Durf ik het wel? Kan ik het wel? Hoe ga ik met alle beproevingen om? Wat laat ik achter? Wat wint er... een zeker ongemak met de huidige situatie of het onzekere van een zinvolle verandering? Ga ik het doen of niet? In deze fase kom je de verschillende 'deelpersoonlijkheden' in jezelf tegen. Zowel de avonturier en held, maar ook de criticaster, het angstige deel en de twijfelaar. Eigenlijk niets nieuws maar omdat er een wake up call en keuzevraagstuk is opgetreden worden ze wel zichtbaarder en hoorbaarder. (bron)

bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei TTC:

Het is een proces met veel vraagtekens en twijfel, zoals onderstaande bron weergeeft.

De wake up call heeft plaatsgevonden... gaat de held het avontuur aan of niet? Durf ik het wel? Kan ik het wel? Hoe ga ik met alle beproevingen om? Wat laat ik achter? 

Waarom is dit proces gestart ? Ik snap wel hoe het in elkaar steekt, maar de vraag is: waarom ?

En ik krijg telkens antwoord over “hoe” en “wat”.

En dat is dus niet de vraag.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei HJW:

Waarom is dit proces gestart ? Ik snap wel hoe het in elkaar steekt, maar de vraag is: waarom ? En ik krijg telkens antwoord over “hoe” en “wat”. En dat is dus niet de vraag.

Omdat God nu eenmaal een speelvogel is, zonder dit spel zouden we ook niet onze ware aard kunnen herontdekken. Niemand verplicht je, er is de uitnodiging om mee te spelen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
22 minuten geleden zei TTC:

Omdat God nu eenmaal een speelvogel is, zonder dit spel zouden we ook niet onze ware aard kunnen herontdekken. Niemand verplicht je, er is de uitnodiging om mee te spelen.

Waarom moet ik mijn ware aard dan herontdekken ?

Alles een spel.......ik heb er geen raakvlak mee.

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei HJW:

Waarom moet ik mijn ware aard dan herontdekken? Alles een spel.......ik heb er geen raakvlak mee.

Je hoeft dat niet te doen, je zei immers dat je dat al gedaan hebt. Verder heb je geen raakvlak met het spel, ik wel.

Link naar bericht
Deel via andere websites
28 minuten geleden zei TTC:

Dat is waar de Reis van de Held over gaat, iets doen om die wreedheid te milderen. 

Je begrijpt mijn punt niet.

Waarom zou je in hemelsnaam allerlei wreedheden in het spel gooien opdat de Held dat kan gaan minderen ?

Raar spel.

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 minuten geleden zei HJW:

Je begrijpt mijn punt niet. Waarom zou je in hemelsnaam allerlei wreedheden in het spel gooien opdat de Held dat kan gaan minderen? Raar spel.

Ja, het is een raar spel, soms lijkt het op een tragische grap. Het is een beetje als de vraag waarom we liever vrede zien dan oorlog, en welke rol we individueel spelen in het geheel. Volgens Camus bestaan er ook absurde helden, ze denken dat de mensheid in staat moet zijn om in vrede te leven met elkaar. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 minuten geleden zei thom:

Het is het spel, wat uitgedrukt wordt in de film de Matrix Trilogie. En dat is weer een uitdrukking van de reis van Neo. Neo staat voor the One.

En the One is de Christus. Christus staat voor de wedergeborene. De wedergeborene is de gewekte Ziel. De gewekte Ziel is het Oorspronkelijke leven. Het Oorspronkelijke Leven is wat wij allen in ons dragen, maar ons niet bewust zijn, daarom moet dit eerst gewekt worden.

Hierom is de confrontatie met de keus tussen de pillen, de rode of de blauwe. Kies je, dan begint ´het spel´ is daar de wedergeboorte, óf je (het potentiele Leven) blijft in de slaaptoestand in deze wereld, wordt niet gewekt en de mens heeft 'het geloof niet omarmt'.

Na de keus voor het Leven, begint de reis en de strijd in alle facetten van Neo om te volbrengen, maar wordt belaagd door zijn innerlijke weerstanden uit de Matrixwereld die alles in de Matrix willen handhaven, de Mr. Smith, die naarmate de strijd heviger wordt, hulp krijgt van alles wat 'het kwaad' vertegenwoordigt.

Maar Neo overwint uiteindelijk, en staat op in het nieuwe Leven.

Maar dan is het geen spel meer maar realistisch lijkende fictie. Een zeer groot verschil.

Zelf denk ik ook regelmatig dat het allemaal fictie is. Dat zou trouwens ook wensdenken kunnen zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites
33 minuten geleden zei HJW:

Maar dan is het geen spel meer maar realistisch lijkende fictie. Een zeer groot verschil. Zelf denk ik ook regelmatig dat het allemaal fictie is. Dat zou trouwens ook wensdenken kunnen zijn.

Fictie kan ook pijnlijk zijn, maar mooi gezegd. Ook de held in het verhaal is fictie, Jezus is ook tot dat inzicht gekomen.

bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 4-5-2018 om 11:24 zei TTC:

Vond hier iets treffend dat naadloos past op het verhaal van Jezus, onze held van weleer.

In ieder mens zit een diep verlangen zichzelf te zijn, om je eigen identiteit verder te ontdekken en ontwikkelen. Juist hier zit een gevaar in. Eigenwijsheid, trots en "het zelf willen doen" kunnen fataal worden. 

Een man en een vrouw beklimmen een berg, met touwen, houwelen en pinnen. De man neemt een route via een gevaarlijke, steile afgrond, terwijl de vrouw voor een gemakkelijker route kiest en is daarom het eerst boven. De man, die nog onderweg is, heeft zijn touw bevestigd aan een rotsblok. Maar dit rotsblok blijkt los te zitten! De vrouw bindt haar touw aan een boom en gooit deze naar de man, en schreeuwt: "Pas op! Het rotsblok waar je aan hangt zit los! Grijp mijn touw en kom daarlangs naar boven!" Maar man stelt dit helemaal niet op prijs. Hij wil niet geholpen worden, want dat zou een vernedering zijn. Hij wil de eer hebben om deze steile wand beklommen te hebben. "Haal dat touw weg!" roept hij geërgerd, "het rotsblok houdt het vast wel, ik wil het ZELF proberen!" De man negeert alle waarschuwingen.

Hij denkt het als ervaren bergbeklimmer zelf wel redden. Hij vertrouwt op zichZELF en aanvaardt geen hulp!

Ineens schiet het rotsblok los. De eigenwijze man valt.... Wat een verschrikkelijk einde! Maar het was zijn eigen schuld. Hij heeft de aangeboden redding willens en wetens afgeslagen. Zijn trots heeft hem weerhou­den om de redding te grijpen. Hij vertrouwde op zichZELF, en daarmee verloor hij alles.

Link naar bericht
Deel via andere websites
28 minuten geleden zei WdG:

In ieder mens zit een diep verlangen zichzelf te zijn, om je eigen identiteit verder te ontdekken en ontwikkelen. Juist hier zit een gevaar in. Eigenwijsheid, trots en "het zelf willen doen" kunnen fataal worden. Een man en een vrouw beklimmen een berg, met touwen, houwelen en pinnen. De man neemt een route via een gevaarlijke, steile afgrond, terwijl de vrouw voor een gemakkelijker route kiest en is daarom het eerst boven. De man, die nog onderweg is, heeft zijn touw bevestigd aan een rotsblok. Maar dit rotsblok blijkt los te zitten! De vrouw bindt haar touw aan een boom en gooit deze naar de man, en schreeuwt: "Pas op! Het rotsblok waar je aan hangt zit los! Grijp mijn touw en kom daarlangs naar boven!" Maar man stelt dit helemaal niet op prijs. Hij wil niet geholpen worden, want dat zou een vernedering zijn. Hij wil de eer hebben om deze steile wand beklommen te hebben. "Haal dat touw weg!" roept hij geërgerd, "het rotsblok houdt het vast wel, ik wil het ZELF proberen!" De man negeert alle waarschuwingen. Hij denkt het als ervaren bergbeklimmer zelf wel redden. Hij vertrouwt op zichZELF en aanvaardt geen hulp! Ineens schiet het rotsblok los. De eigenwijze man valt.... Wat een verschrikkelijk einde! Maar het was zijn eigen schuld. Hij heeft de aangeboden redding willens en wetens afgeslagen. Zijn trots heeft hem weerhou­den om de redding te grijpen. Hij vertrouwde op zichZELF, en daarmee verloor hij alles.

Wie niet waagt, niet wint. :)

Link naar bericht
Deel via andere websites
14 uur geleden zei WdG:

Dat eerste valt mee, dat tweede klopt natuurlijk. Nauw is de poort naar het leven, en smal de weg ernaartoe, en slechts weinigen weten die te vinden

Kom je dan nog terug ook?

Nu je het Elixer hebt gevonden begint de reis terug. Zoals je in alle verhalen en films zult zien gebeurt er nog een laatste onverwachte wending. Een dolk in de rug, iemand die je op het laatst verraadt of bedondert of een poging om het Elixer weer van je af te nemen of te vernietigen. Dit is de laatste test en soms kan de terugkeer meer op een Vlucht lijken dan een kabbelend reisje retour. (bron)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 4-5-2018 om 11:24 zei TTC:

Vond hier iets treffend dat naadloos past op het verhaal van Jezus, onze held van weleer.

De schrijver en hoogleraar mythologie Joseph Campbell wijdde zijn leven aan het onderzoeken van oude mythen, sprookjes en andere verhalen. Campbell ontdekte een thema dat in verhalen uit alle culturen en windrichtingen keer op keer terugkwam. Het algemene thema dat hij ontdekte noemde hij treffend ‘De Reis van de Held’. Deze Reis van de Held beschrijft in essentie de ‘levensreis’ of spirituele zoektocht die iemand aangaat op zoek naar zijn of haar eigen identiteit.In zijn Reis van de Held onderscheidt Campbell zeven stappen. Niet alle verhalen bevatten alle stappen. Sommige gaan maar over één stap, andere vertellen de hele reis zoals het bekende verhaal van Odysseus. 

1. Oproep tot het avontuur
2. De overwinning van weerstanden
3. Magische helpers langs de weg
4. De wachters aan de drempel
5. De weg der beproevingen
6. De mystieke bruiloft (vereniging)
7. De terugkeer naar de wereld

http://www.coachcenter.nl/reis-van-de-held/

Als ik nou C.S. Lewis zou zijn geweest (of voor mijn part de gemiddelde middeleeuwse theoloog), dan zou ik zeggen: 'Fantastisch he, dat al die heldenverhalen voorafschaduwingen zijn van het evangelie van Jezus!' :# 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 uur geleden zei Olorin:

Als ik nou C.S. Lewis zou zijn geweest (of voor mijn part de gemiddelde middeleeuwse theoloog), dan zou ik zeggen: 'Fantastisch he, dat al die heldenverhalen voorafschaduwingen zijn van het evangelie van Jezus!' :# 

Mooi gezegd, op dezelfde manier is Jezus nooit weggeweest.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 6-5-2018 om 10:29 zei HJW:

Ik ben tot het inzicht gekomen dat er geen dualiteit bestaat, geen goed versus kwaad, geen yin en yang.

Ik denk dat het zaken van een zelfde medaille zijn. Ik geloof niet in een hel, niet in de duivel. Ik geloof niet in het kwaad. "Hel" en "kwaad" zijn termen die we bedacht hebben, die eigenlijk de afwezigheid van iets weergeven. Het kwade is volgens mij niets anders dan de afwezigheid van het goede. Dus 0% goedheid. Onderaan op de schaal van goedheid, maar dus geen tegenstelling.

 

Je bewering dat dualiteit niet bestaat wordt niet ondersteund door wat je vervolgens zegt. Je definieert kwaad als 0% goedheid maar daarmee bestaat het kwaad nog steeds natuurlijk. Je hebt het alleen een andere naam gegeven. Als er in deze geen dualiteit zou bestaan zou ook 0% goedheid gelijk moeten zijn aan het goede en niet aan het kwade. 

 

bewerkt door Hobble-Frank
Link naar bericht
Deel via andere websites
6 uur geleden zei Hobble-Frank:

Je bewering dat dualiteit niet bestaat wordt niet ondersteund door wat je vervolgens zegt. Je definieert kwaad als 0% goedheid maar daarmee bestaat het kwaad nog steeds natuurlijk. Je hebt het alleen een andere naam gegeven. Als er in deze geen dualiteit zou bestaan zou ook 0% goedheid gelijk moeten zijn aan het goede en niet aan het kwade. 

 

Als iemand 100% afwezig is houdt dat niet in dat er dan dus iemand anders moet zijn.

Als het goddelijke ergens geheel afwezig is dan houdt dat niet in dat er dan dus een duivel moet bestaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei HJW:

Als iemand 100% afwezig is houdt dat niet in dat er dan dus iemand anders moet zijn.

Als het goddelijke ergens geheel afwezig is dan houdt dat niet in dat er dan dus een duivel moet bestaan.

Afhankelijk van welke kosmogenie je aanhangt is voor begrip van God de duivel inderdaad niet nodig (of je moet bv Manicheeër zijn) maar je eerste voorbeeld loopt al weer mank. Voor begrip van afwezigheid zul je toch echt moeten weten wat de complementaire tegengesteldheid daarvan (aanwezigheid) inhoudt.  

Om een yin/yang man te citeren:

Citaat

Ieders begrip van wat mooi is in de wereld houdt verband met wat lelijk is. Elk besef van wat goed is komt neer op de kennis van het kwaad, en niets anders. Iets en niets brengen elkaar voort. Moeilijk en makkelijk completeren elkaar. Lang en kort vullen elkaar aan. Tonen en klanken harmoniseren met elkaar. Voor en na volgen op elkaar, in alle eeuwigheid.

Bron: Lao Zi "Het boek van de Tao en de innerlijke kracht" Aforisme 2 (Uitgeverij Augustus 2010)

Zonder dualisme in de schepping zou er overigens ook geen menselijk leven zijn. We zijn immers geen androgyne wezens.

Hmm, ik kan citaten die ik zelf invoeg niet bewerken. De laatste zin "Zonder dualisme in de schepping zou er overigens ook geen menselijk leven zijn. We zijn immers geen androgyne wezens." hoort natuurlijk niet bij Lao Zi.

Dualiteit die voortkomt uit het ene (God) zie je overigens ook in Genesis 1 om het wat meer bij de bijbel te houden.

bewerkt door Hobble-Frank
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Hobble-Frank:

Afhankelijk van welke kosmogenie je aanhangt is voor begrip van God de duivel inderdaad niet nodig (of je moet bv Manicheeër zijn) maar je eerste voorbeeld loopt al weer mank. Voor begrip van afwezigheid zul je toch echt moeten weten wat de complementaire tegengesteldheid daarvan (aanwezigheid) inhoudt.  

Om een yin/yang man te citeren:

 

 

Ik geloof niet in yin en yang.

Ik kan heel goed liefhebben zonder te haten. Liefde kun je ervaren on zichzelf. Liefde heeft ervaringskenmerken die intrinsiek ervaren worden.

Ik geloof dat de overtuiging dat dualiteit bestaat de reden is dat voor jou die dualiteit bestaat.

Als mijn overtuiging klopt dat wij onlosmakelijk onderdeel van het goddelijke zijn dan bepalen wij dus (mede) hoe deze werkelijkheid op deze aardbol eruit ziet en wat wij kunnen ervaren.

Dualiteit is dan geen objectieve werkelijkheid maar een keuze.

En ik geloof dat voor de een dualiteit werkelijk en noodzakelijk is terwijl de ander daar niet aan gebonden is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid