Spring naar bijdragen

Vrijmetselarij


Aanbevolen berichten

"De bijbel kan men binnen de vrijmetselarij aantreffen als "altaarbijbel", die onderdeel is van de vrijmetselaarssymboliek, maar er zijn ook maçonnieke bijbels die, net als jongerenbijbels van inleidingen en voetnoten voorzien zijn, maar dan gericht op vrijmetselaars.

De bijbel heeft binnen de reguliere vrijmetselarij een belangrijke symbolische functie. Binnen de Nederlandse vrijmetselarij wordt traditioneel de Bijbel als eerste grote licht gezien, omdat het een heilig boek is waarachter het merendeel van de Nederlandse vrijmetselaren zich kan scharen" (wikipedia)

Het is duidelijk wat vrijmetselaars over de Bijbel zeggen. Beweert de Bijbel ook iets over vrijmetselaars? Zo ja, wat? En, kunnen we de vrijmetselarij als een Christelijke stroming zien, of is het een occulte sekte?

Link naar bericht
Deel via andere websites

De vrijmetselarij ontstond zo ongeveer in de achttiende eeuw, dus weinig kans dat je erover iets in de bijbel tegenkomt. ;) Op de Nederlandse website staat als missie: "De vrijmetselarij biedt zoekende mensen in een vertrouwde omgeving een zingevingsmethode die met behulp van rituelen en symbolen leidt tot zelfontplooiing, broederschap en daardoor een betere samenleving." Wat ze in de loges doen is het spreken over filosofische kwesties en het uitvoeren van bepaalde riten.

Het is een wat besloten genootschap: elke man "van goede naam" kan lid worden, maar de logebijeenkomsten en de rituelen zijn geheim. In hun spreken en doen maken ze gebruik van allerlei symbolen afgeleid uit zowel verschillende oude als hedendaagse godsdiensten, met een vooral esoterische en syncretische inslag. Ze zijn anti-dogmatisch en hier en daar ook antikerkelijk, geloven in de maakbaarheid van mens en samenleving en ze zijn niet missionair van aard.

Als katholiek kun je geen vrijmetselaar zijn of worden, omdat de vrijmetselarij strijdig is met belangrijke beginselen van het katholieke geloof. Ook is er simpelweg wantrouwen jegens het genootschap, vanwege haar toch wel exclusieve karakter, invloedrijke leden en geheimzinnige sfeer. Andersom kan echter wel en in sommige landen moet je zelfs tot een kerk behoren om lid te kunnen zijn. Binnen het protestantisme wordt hierover wisselend gedacht.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei WdG:

Beweert de Bijbel ook iets over vrijmetselaars? Zo ja, wat? En, kunnen we de vrijmetselarij als een Christelijke stroming zien, of is het een occulte sekte?

De Bijbel leert dat er maar een weg is die naar God leid. Terwijl de vrijmetselaars daar geheel anders over denken en elke religie welkom is om zich aan te sluiten want elke religie leidt naar God. Ze geloven in een opperwezen zonder daar een definitie aan te geven, deze noemen ze GAOTU (Great Architect Of The Universe). Die kom ik niet tegen in de Bijbel. Vrijmetselaars zijn dus geen Christenen, maar hebben door hun "alle religies leiden naar God" filosofie weldegelijk te maken met demonische invloeden. Deze machten en de op macht beluste mens brengen een geheel ander evangelie en dwingen hun volgers om zich te voegen in het keurslijf van georganiseerde ketterij. Een sekte dus.

http://www.emfj.org/

 

bewerkt door Kaasjeskruid
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Kaasjeskruid:

De Bijbel leert dat er maar een weg is die naar God leid. Terwijl de vrijmetselaars daar geheel anders over denken en elke religie welkom is om zich aan te sluiten want elke religie leidt naar God. Ze geloven in een opperwezen zonder daar een definitie aan te geven, deze noemen ze GAOTU (Great Architect Of The Universe). Die kom ik niet tegen in de Bijbel. Vrijmetselaars zijn dus geen Christenen, maar hebben door hun "alle religies leiden naar God" filosofie weldegelijk te maken met demonische invloeden. Deze machten en de op macht beluste mens brengen een geheel ander evangelie en dwingen hun volgers om zich te voegen in het keurslijf van georganiseerde ketterij. Een sekte dus.

http://www.emfj.org/

 

Ofwel een occulte organisatie, waar je je verre van moet houden?!

Link naar bericht
Deel via andere websites
16 uur geleden zei WdG:

"De bijbel kan men binnen de vrijmetselarij aantreffen als "altaarbijbel", die onderdeel is van de vrijmetselaarssymboliek, maar er zijn ook maçonnieke bijbels die, net als jongerenbijbels van inleidingen en voetnoten voorzien zijn, maar dan gericht op vrijmetselaars.

De bijbel heeft binnen de reguliere vrijmetselarij een belangrijke symbolische functie. Binnen de Nederlandse vrijmetselarij wordt traditioneel de Bijbel als eerste grote licht gezien, omdat het een heilig boek is waarachter het merendeel van de Nederlandse vrijmetselaren zich kan scharen" (wikipedia)

Het is duidelijk wat vrijmetselaars over de Bijbel zeggen. Beweert de Bijbel ook iets over vrijmetselaars? Zo ja, wat? En, kunnen we de vrijmetselarij als een Christelijke stroming zien, of is het een occulte sekte?

Waarom staat hier 'vrijmetselarij'.
Je kunt hier voor hetzelfde geld toch ook invullen "Hersteld Hervormde Gemeente", "Christelijke Gereformeerde Kerk"  of "Remonstranten", om maar eens eenpaar zaken te noemen.

Waarom elke geloofsstroming die afwijkt van de jouwe, zien als occulte sekte, terwijl het in feite niets anders is dan een ander geloof ?

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Waarom staat hier 'vrijmetselarij'.
Je kunt hier voor hetzelfde geld toch ook invullen "Hersteld Hervormde Gemeente", "Christelijke Gereformeerde Kerk"  of "Remonstranten", om maar eens eenpaar zaken te noemen.

Zou kunnen, maar nu gaat het over de vrijmetselarij. Voel je vrij een vergelijkbaar onderwerp te starten over welke religie of ideologie je wenst.

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 uur geleden zei WdG:

Ofwel een occulte organisatie, waar je je verre van moet houden?!

De site die je aanhaalt , geeft als reden dat vrijmetselaars er naast zitten, een Bijbeltekst aan, nl Jesaja 45:5, er is geen andere god naast mij.

Evengoed echter, zijn er Bijbelteksten waarin duidelijk staat dat er meerdere goden zijn.  Zo is in Job verschillende malen te lezen dat er een vergadering van goden is.

De argumentatie van de site die je aanhaalt is dus eenzijdig en blind voor andere Bijbelteksten. 

3 minuten geleden zei WdG:

Zou kunnen, maar nu gaat het over de vrijmetselarij. Voel je vrij een vergelijkbaar onderwerp te starten over welke religie of ideologie je wenst.

En mijn vraag, waarop je weer eens geen antwoord geeft, luidde dus waarom het specifiek over vrijmetselaars gaat en niet over andere geloven. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Dat beloof ik:

De site die je aanhaalt , geeft als reden dat vrijmetselaars er naast zitten, een Bijbeltekst aan, nl Jesaja 45:5, er is geen andere god naast mij.

WELKE site haal ik aan, "Dat beloof ik"? Ik heb een openingspost geplaatst, en verder geen site aangehaald?

Link naar bericht
Deel via andere websites
21 minuten geleden zei WdG:

WELKE site haal ik aan, "Dat beloof ik"? Ik heb een openingspost geplaatst, en verder geen site aangehaald?

Excuus, DAT las ik verkeerd, kaasjeskruid haalde de SITE aan.http://www.emfj.org/.
Je
ziet, handig he, gewoon direct een antwoord op je vraag.
Dan nu voor de 3e keer: Waarom specifiek over vrijmetselaars en niet over andere geloven ? 

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites
13 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Excuus, DAT las ik verkeerd, kaasjeskruid haalde de SITE aan.http://www.emfj.org/.
Je
ziet, handig he, gewoon direct een antwoord op je vraag.
Dan nu voor de 3e keer: Waarom specifiek over vrijmetselaars en niet over andere geloven ? 

Omdat het hier over vrijmetselarij gaat, werd toch al op geantwoord?

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei TTC:

Het stuk waarom je die vraag blijft stellen nadat er een antwoord op werd gegeven, wat begrijp je daar niet aan?

Waarom en daarom zijn beiden voornaamwoordelijke bijwoorden, de laatste aanwijzend. Echter sommigen zien een olifant nog niet als deze voor hun neus aan het poepen is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
28 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Dan nu voor de 3e keer: Waarom specifiek over vrijmetselaars en niet over andere geloven ? 

Waarom? Er zijn duizenden religies en ideologieën. Ik had ook voor een van de door jou voorgestelde stromingen kunnen kiezen, maar graag in een nieuw topic. Ik zal er dadelijk een openen, omdat je er naar vraagt. Je kunt zelf ook een keuze maken, "Dat beloof ik"! Hier graag weer over de vrijmetselarij. Ik herhaal mijn openingspost:

"De bijbel kan men binnen de vrijmetselarij aantreffen als "altaarbijbel", die onderdeel is van de vrijmetselaarssymboliek, maar er zijn ook maçonnieke bijbels die, net als jongerenbijbels van inleidingen en voetnoten voorzien zijn, maar dan gericht op vrijmetselaars.

De bijbel heeft binnen de reguliere vrijmetselarij een belangrijke symbolische functie. Binnen de Nederlandse vrijmetselarij wordt traditioneel de Bijbel als eerste grote licht gezien, omdat het een heilig boek is waarachter het merendeel van de Nederlandse vrijmetselaren zich kan scharen" (wikipedia)

Het is duidelijk wat vrijmetselaars over de Bijbel zeggen. Beweert de Bijbel ook iets over vrijmetselaars? Zo ja, wat? En, kunnen we de vrijmetselarij als een Christelijke stroming zien, of is het een occulte sekte?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vraag helemaal niet naar een nieuw topic.
Ik vraag ook niet een herhaling van je openingspost, als ik die 3 keer zou willen lezen dan doe ik dat wel.

Citaat

 Er zijn duizenden religies en ideologieën

Dat klopt.

Citaat

Ik had ook voor een van de door jou voorgestelde stromingen kunnen kiezen

Dat klopt ook.

Citaat

Hier graag weer over de vrijmetselarij

Dat kan, en mijn (nog steeds onbeantwoorde) vraag daarop : Waarom die, terwijl in je in plaats daarvan heel veel andere kunt invullen?
Het is inmiddels wel duidelijk dat je op deze vraag geen antwoord WIL geven. De vraag is niet ingewikkeld, dus dat het niet KUNT is niet aan de orde.
Dat is ook goed, zeg dat dan gewoon. Maar het is natuurlijk wel vreemd om een topic te openen en daar dan op een vraag geen antwoord te willen geven.

 

Nieuwe vraag dan maar.
Waarom zie je slechts 2 mogelijkheden om de Vrijmetselarij in onder te brengen?
Je noemt een christelijke stroming en een occulte sekte.
Het kan toch ook een geloof net als zoveel anderen zijn, of een spirituele beweging (Om maar eens een paar mogelijkheden te noemen), zonder daar dan direct de labels 'occult' en 'sekte' aan te hangen.

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites
13 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Ik vraag helemaal niet naar een nieuw topic. Ik vraag ook niet een herhaling van je openingspost, als ik die 3 keer zou willen lezen dan doe ik dat wel. Dat klopt. Dat klopt ook. Dat kan, en mijn (nog steeds onbeantwoorde) vraag daarop : Waarom die, terwijl in je in plaats daarvan heel veel andere kunt invullen? Het is inmiddels wel duidelijk dat je op deze vraag geen antwoord WIL geven. De vraag is niet ingewikkeld, dus dat het niet KUNT is niet aan de orde. Dat is ook goed, zeg dat dan gewoon. Maar het is natuurlijk wel vreemd om een topic te openen en daar dan op een vraag geen antwoord te willen geven. Nieuwe vraag dan maar. Waarom zie je slechts 2 mogelijkheden om de Vrijmetselarij in onder te brengen? Je noemt een christelijke stroming en een occulte sekte. Het kan toch ook een geloof net als zoveel anderen zijn, of een spirituele beweging (Om maar eens een paar mogelijkheden te noemen), zonder daar dan direct de labels 'occult' en 'sekte' aan te hangen.

Man man, je zou haast gaan denken dat niemand meekijkt. :)

bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei TTC:

Man man, je zou haast gaan denken dat niemand meekijkt. :)

Ik zing mee:

Man, man, man, wat'n boudel. (Man, man, man, wat een boeltje)

https://www.youtube.com/watch?v=eLht666X_Tc

 

bewerkt door Kaasjeskruid
Link naar bericht
Deel via andere websites
39 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Ik vraag helemaal niet naar een nieuw topic.
Ik vraag ook niet een herhaling van je openingspost, als ik die 3 keer zou willen lezen dan doe ik dat wel.

Inderdaad, de vrijmetselarij is een occulte sekte, waar we, net zoals van de Jehovah's getuigen, verre van moeten houden. Heb je daar problemen mee? Verder ben je niks anders dan een onruststoker, maar, dat geeft niet, voor jou is er nog altijd een mogelijkheid!

40 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Nieuwe vraag dan maar.
Waarom zie je slechts 2 mogelijkheden om de Vrijmetselarij in onder te brengen?
Je noemt een christelijke stroming en een occulte sekte.
Het kan toch ook een geloof net als zoveel anderen zijn, of een spirituele beweging (Om maar eens een paar mogelijkheden te noemen), zonder daar dan direct de labels 'occult' en 'sekte' aan te hangen.

Het is vragen naar de bekende weg. Het lijkt erop dat je op deze mooie dag niks beters te doen hebt....??

7 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Ik zing mee:

Man, man, man, wat een boudel.

https://www.youtube.com/watch?v=eLht666X_Tc

 

!

28 minuten geleden zei TTC:

Man man, je zou haast gaan denken dat niemand meekijkt. :)

Jij bent er nog!

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei WdG:

Inderdaad, de vrijmetselarij is een occulte sekte, waar we, net zoals van de Jehovah's getuigen, verre van moeten houden. Heb je daar problemen mee? Verder ben je niks anders dan een onruststoker, maar, dat geeft niet, voor jou is er nog altijd een mogelijkheid!

Zonder je het jezelf te realiseren, geef je nu antwoord op de vraag 'waarom'.
Dat antwoord is dat je eigenlijk geen topic wil starten om een vraag te behandelen, maar simpelweg om de vrijmetselarij is occulte sekte weg te zetten.
Dat is dus de reden dat je over vrijmetselarij begon.

 

Ja, ik heb er problemen mee dat iemand andersdenken standaard bestempelt als occulte sekte. Dat zegt nl.  maar over één persoon iets, en dat over degene die het stempeltje zet.

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites
8 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Ja, ik heb er problemen mee dat iemand andersdenken standaard bestempelt als occulte sekte. Dat zegt nl.  maar over één persoon iets, en dat over degene die het stempeltje zet.

Dat begrijp ik vanuit jouw standpunt. Ik betitel de vrijmetselarij, het fascisme, de islam, het communisme, als verderfelijke ideologieën. Ik vermoed (hoop) dat je het op het punt m.b.t. fascisme mijn mening deelt (?). Als dat het geval is, bewijs je daarmee al dat ook jij bepaalde ideologieën een bepaald stempel geeft. Bovendien zou het mij niks verbazen als jij de Bijbel een sprookjesboek zou noemen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 minuten geleden zei WdG:

Dat begrijp ik vanuit jouw standpunt. Ik betitel de vrijmetselarij, het fascisme, de islam, het communisme, als verderfelijke ideologieën. Ik vermoed (hoop) dat je het op het punt m.b.t. fascisme mijn mening deelt (?). Als dat het geval is, bewijs je daarmee al dat ook jij bepaalde ideologieën een bepaald stempel geeft. Bovendien zou het mij niks verbazen als jij de Bijbel een sprookjesboek zou noemen.

Begrijpend lezen ?

Dat beloof ik heeft het erover dat jij STANDAARD alles demoniseert. Een groot verschil. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei WdG:

Jou kennende heb je daar wel een mooi schema voor!

Er zijn volgens wikipedia verschillende definities:

  1. een doelmatige definitie - een broederschap: De vrijmetselarij is een middel om oprechte vriendschap te stichten tussen personen die anders in voortdurende verwijdering zouden gebleven zijn. Welwillende en oprechte individuen vormen een collectiviteit of broederketen waar vertrouwen en vriendschap heerst. Binnen deze broederketen zijn alle schakels gelijk. De broederketen werkt als een eenheid, die veel krachtiger en efficiënter functioneert dan wanneer elk individu alleen zou optreden.
  2. een methodieke definitie - een initiatieke gemeenschap: De vrijmetselarij hanteert als werkmethode de initiatie, dit wil zeggen de stelselmatige, graduele en gestructureerde inwijding van haar leden tot volwaardige vrijmetselaars. In deze zin vormen de vrijmetselaren een filosofische elite van ingewijden in filosofische opvattingen die niet toegankelijk zijn voor profanen.
  3. een organisatorische of structurele definitie - een hiërarchische orde: De vrijmetselarij kan slechts bestaan als specifieke organieke structuur, wat typerend is voor de vrijmetselarij. Dit vertaalt zich in een uitwendige en zichtbare hiërarchie op collectief (bestuurlijk) niveau en een inwendige (onzichtbare) hiërarchie op individueel en initiatiek niveau.
  4. een inhoudelijke definitie - een ethische gemeenschap: Van iedere vrijmetselaar wordt verwacht dat hij of zij door zijn of haar metselactiviteit een beter mens wordt. Het geheel van riten dat hiervoor wordt gebruikt is doorspekt met een specifieke symboliek, eigen aan de vrijmetselarij. Dit is het praktische middel om deze inhoudelijke ethische boodschap over te brengen.
  5. een praktische definitie - een levenshouding: Hier wordt het accent gelegd op de fundamentele grondhouding waarvan elke vrijmetselaar moet getuigen. Het geloof in de maakbaarheid, het permanente kunnen verbeteren van de mens, enerzijds op individueel vlak, anderzijds op collectief vlak. De symboliek die daarbij gehanteerd wordt is die van de tempelbouw van koning Salomo die staat voor de tempel van de maatschappij. Deze grondhouding is de basis van de zingeving in het leven van elke vrijmetselaar.
  6. een romantische definitie – het geloof in utopieën: Het geloof in een - volmaakt en momenteel nog niet bereikt – utopisch einddoel gelegen in de toekomst dient als oriëntatiepunt van de arbeid. Het geloof in een universele broederschap van alle mensen, ongeacht verschillen in geloof, cultuur, taal, ras enz. wordt gezien als motiverende factor voor het handelen. Er wordt gestreefd naar geïnstitutionaliseerd kosmopolitisme. Het wezen van de vrijmetselarij als ‘société de pensée’ of als draagster van de beschaving maakt van haar een soort laboratorium waar experimenten met betrekking tot het sociale en culturele leven worden uitgevoerd of waar nieuwe ideeën worden uitgewerkt.

De laatste sluit mi aan bij het streven naar een Vredesrijk, dit naargelang de vertaling van de lezer.

bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid