Spring naar bijdragen

Vrijmetselarij


Aanbevolen berichten

13 minuten geleden zei WdG:

Is dit een realistische optie, volgens jou?

Verder staat het onderstaande, heb er op zich geen probleem mee gezien het correlaat met het Christendom.

""een georganiseerd verband van individuen dat er naar streeft door middel van een specifiek symbolisch begrippenkader; volgens het procedé van systematische inwijding van haar leden; methodisch; elke individuele vrijmetselaar, elke individuele mens naar eigen inzicht te verbeteren met als einddoel het scheppen van een betere mens als onderdeel van een betere samenleving in het hier en het nu."

Denk wel dat het iets anders wordt wanneer dit ontaardt in tribalisme, dat zie je zowat overal gebeuren waardoor het misschien als een onrealistisch doel zal blijven bestaan. Ook hier zal wellicht gelden: naargelang de vertaling van de lezer.

bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites
9 uur geleden zei WdG:

Dat begrijp ik vanuit jouw standpunt. Ik betitel de vrijmetselarij, het fascisme, de islam, het communisme, als verderfelijke ideologieën. Ik vermoed (hoop) dat je het op het punt m.b.t. fascisme mijn mening deelt (?). Als dat het geval is, bewijs je daarmee al dat ook jij bepaalde ideologieën een bepaald stempel geeft. Bovendien zou het mij niks verbazen als jij de Bijbel een sprookjesboek zou noemen.

Ik betwijfel of je een en ander begrijpt vanuit mijn standpunt, want uit je reactie blijkt dat je mij totaal niet hebt begrepen.
Waar het mij om gaat is dat je alles waar jij het niet mee eens bent, tot occulte sekte of verderfelijke ideologie veroordeelt.  Dit betekent dat je helemaal geen inlevingsvermogen hebt en dus andersdenkenden niet kunt begrijpen.

Ik weet niet of ik jouw mening deel over fascisme. Ik zou dan eerst moeten weten wat jij precies onder fascisme verstaat, en daarnaast waarom je er tegen bent. En ik heb met jou heel slechte ervaringen op het gebied van vragen in dit topic.  Feitelijk heb je nog op geen enkele vraag die ik je hebt gesteld in dit topic normaal antwoord gegeven.  Op de vraag 'waarom vrijmetselaars'  kwam überhaupt geen antwoord, en op de vraag waarom je slechts 2 mogelijkheden ziet om de vrijmetselaars te kwalificeren, reageer je met 'heb je niks beter te doen vandaag'.

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 9-5-2018 om 16:38 zei WdG:

"De bijbel kan men binnen de vrijmetselarij aantreffen als "altaarbijbel", die onderdeel is van de vrijmetselaarssymboliek, maar er zijn ook maçonnieke bijbels die, net als jongerenbijbels van inleidingen en voetnoten voorzien zijn, maar dan gericht op vrijmetselaars.

De bijbel heeft binnen de reguliere vrijmetselarij een belangrijke symbolische functie. Binnen de Nederlandse vrijmetselarij wordt traditioneel de Bijbel als eerste grote licht gezien, omdat het een heilig boek is waarachter het merendeel van de Nederlandse vrijmetselaren zich kan scharen" (wikipedia)

Het is duidelijk wat vrijmetselaars over de Bijbel zeggen. Beweert de Bijbel ook iets over vrijmetselaars? Zo ja, wat? En, kunnen we de vrijmetselarij als een Christelijke stroming zien, of is het een occulte sekte?

De bijbel zegt er niet zoveel over omdat (zoals Robert ook al zegt) de vrijmetselaars toen niet bestonden. 
Als antwoord op je vraag: Het is geen christelijke stroming, omdat je ook prima niks met het christendom vandoen hoeft te hebben als lid. Het is in feite een groep met een bepaalde filosofie die te combineren is met religies of geen religie. Dus je kunt christen zijn en lid zijn van die organisatie, of je kunt ook niks met het christendom ophebben en lid zijn. Wel heb ik het idee dat je wel op een bepaalde manier in het geloof moet staan, wil je het met elkaar kunnen combineren. Het vraagt denk ik wel een zekere vrijzinnigheid en relativisme. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Terwijl de vrijmetselarij best een interessant subject is voor een meer diepgaand topic dan enkel "ze zijn fout omdat ze occult zijn, klaar." Het is een genootschap dat voor veel mensen toch tot de verbeelding spreekt, met haar geheimzinnige rituelen vol bijbelse, mythologische en ambachtelijke symboliek, vrij moderne denkbeelden waar zowel kerken als regeringen niet altijd vrolijk van worden, eeuwenoude geschiedenis en de vele complottheorieën die onvermijdelijk om haar heen hangen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ze hebben nogal de schijn tegen zich gehad omdat ze wat geheimzinnig waren (tegenwoordig valt dat denk ik bestwel mee. Ben ook wel eens in een loge op open monumentendag binnen gewandeld). En wat geheimzinnig is, schept speculatie. Dat geheime en die rituelen is denk ik ook wel iets wat mensen erg aan kan spreken. En het is ook wel iets typerends voor die tijd. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
16 uur geleden zei WdG:

Is dit een realistische optie, volgens jou?

Ook interessant om het correlaat met het Christendom op het spoor te komen zijn een aantal praktische richtlijnen:

  • Alle mensen zijn gelijkwaardig, maar niet gelijk en deel van de algemene broederschap der mensen.
  • Ieder mens heeft het recht zelfstandig op zoek te gaan naar (zijn) waarheid.
  • Ieder mens dient met toewijding te werken aan het welzijn van de gehele gemeenschap.
  • Ieder mens is verantwoordelijk voor zijn eigen doen en laten.
  • Vrijmetselaars streven naar ontwikkeling van al die eigenschappen van geest en gemoed, die de mens en de mensheid kunnen brengen naar een hoger geestelijk en zedelijk niveau.
  • Vrijmetselaars streven naar de veelzijdige en harmonische ontwikkeling van de mens en de mensheid.
Link naar bericht
Deel via andere websites
Op ‎10‎-‎5‎-‎2018 om 22:56 zei Olorin:

De bijbel zegt er niet zoveel over omdat (zoals Robert ook al zegt) de vrijmetselaars toen niet bestonden. 
Als antwoord op je vraag: Het is geen christelijke stroming, omdat je ook prima niks met het christendom vandoen hoeft te hebben als lid. Het is in feite een groep met een bepaalde filosofie die te combineren is met religies of geen religie. Dus je kunt christen zijn en lid zijn van die organisatie, of je kunt ook niks met het christendom ophebben en lid zijn. Wel heb ik het idee dat je wel op een bepaalde manier in het geloof moet staan, wil je het met elkaar kunnen combineren. Het vraagt denk ik wel een zekere vrijzinnigheid en relativisme. 

Een behoorlijke vrijzinnigheid. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat ik interessant vind is dat ze zichzelf in verband brengen met Solomons tempel. Natuurlijk is het een beetje vergezocht dat een moderne groep als metselaars vandaag de dag enige relatie kan hebben met de werkers die Solomon in dienst nam dus neem het wel met een korreltje zout. Ik ben zelf eerder een kabbalist, vrijmetselarij is meer een sociale groep naar mijn gevoel. Het oogt wel mysterieus zo'n clubje en dan die gebouwen waar ze zich in verstoppen maar ik zie alles toch seculair van de tenach en ook de vrijmetselaars hun geloofwaardigheid leunt op de tenach 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid