Spring naar bijdragen
zendeling

Dogmatisch religieus fundamentalisme is de grote Satan van de spiritualiteit

Aanbevolen berichten

Met dogmatisch religieus fundamentalisme bedoel ik ook dat je op voorhand aanneemt dat de hele christelijke bijbelverzameling "God's Woord" zou zijn, terwijl dat een blinde aanname is voor de meeste mensen, ze zeggen dat anderen op dogmatische wijze na. Natuurlijk is het wel te begrijpen dat het zo geworden is, want de Joden hadden natuurlijk al hun Heilige Schrift en toen een deel van die Joden Jezus ging volgen, heeft dáár weer een deel van na lange tijd ook de christelijke canon geaccepteerd als Heilige Schrift. Maar goed, ik ben helemaal geen christen en ook geen Jood.

Nu zou ik als Jezuist (zie de link hieronder voor uitleg van Jezuisme) natuurlijk kunnen stellen dat alleen de historische woorden van Jezus of liever die van Jesjoea de Nazareeër het "Woord van God" zijn, maar dan zou ik liegen, want er staan veel meer woorden die waar zijn in de christelijke bijbelverzameling en daarbuiten. Maar in zijn geheel is de christelijke bijbelverzameling voor mij niet gezaghebbend.

@Antoon Je vroeg me welke teksten. Die teksten staan in het Nederlands in het topic over Q-lite en in het Engels achter de link die ik gaf. Als je zo'n topic niet echt leest, dan mis je dat natuurlijk, maar je kunt het daar nalezen. De uitleggingen zijn helaas alleen in het Engels. Een Jezuist kijkt naar de historische leringen van Jezus en erkent de rest niet als gezaghebbend. De idee dat "God een plan heeft en dat alles daarbuiten de grote Satan is" zie ik als een ernstige vorm van bijgeloof, ik zal het nog netjes houden, want we respecteren elkaar.

Ik zeg bewust ernstig omdat dergelijke sektarische ideeen veel schade aanrichten in de wereld, ook Islamitische Staat denkt langs zulke lijnen. Dan luister ik liever naar iemand zoals Thom die de eenheid benadrukt tussen allerlei spirituele teksten die niet uit het intellect komen maar vanuit het spirituele hart. Want in de kern zijn we spiritueel allemaal 1.

Er bestaat helemaal geen "verkeerde spiritualiteit", spiritualiteit is altijd positief, als het negatief is, dan is het anti-spiritueel.

bewerkt door zendeling

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Citaat

Met dogmatisch religieus fundamentalisme bedoel ik ook dat je op voorhand aanneemt dat de hele christelijke bijbelverzameling "God's Woord" zou zijn, terwijl dat een blinde aanname is voor de meeste mensen, 

Voor veel mensen die  gestudeerd hebben is het niet zozeer een  blinde aannname ook in de wetenschappelijke wereld is de consensus wel dat het woord vaststaat, alleen vinden veel van die wetenschappers dat het geen reden is om te geloven, want tussen de vaststelling dat het woord niet aan verandering onderhevig is geweest en er een historische Jezus heeft bestaan..... en geloven ook in de schepper, dat is voor velen net een brug te ver.

Citaat

, want er staan veel meer woorden die waar zijn in de christelijke bijbelverzameling. Maar in zijn geheel is de christelijke bijbelverzameling voor mij niet gezaghebbend.

Bijna alle bijbelgedeelten sluiten op de een of andere manier aan elkaar aan, terwijl er eeuwen verschil in tijd kan zijn, met andere woorden haal er een passage uit en je zou een verminkt boek kunnen krijgen wat zichzelf ook zou tegenspreken, een van de redenen dat ik het hele woord aanneem.

Citaat

@Antoon Je vroeg me welke teksten. Die teksten staan in het Nederlands in het topic over Q-lite en in het Engels achter de link die ik gaf. Als je zo'n topic niet echt leest, dan mis je dat natuurlijk, maar je kunt het daar nalezen. De uitleggingen zijn helaas alleen in het Engels. Een Jezuist kijkt naar de historische leringen van Jezus en erkent de rest niet als gezaghebbend. De idee dat "God een plan heeft en dat alles daarbuiten de grote Satan is" zie ik als een ernstige vorm van bijgeloof, ik zal het nog netjes houden, want we respecteren elkaar.

Je mag het als bijgeloof zien, maar je hebt niet zo heel veel bijval, bijna iedere Bijbelonderzoeker en of theoloog ziet het plan, alleen de uitleggingen kunnen verschillend zijn, daarom hou ik mij zoveel mogelijk aan het zuivere Bijbelwoord vast.

Citaat

Ik zeg bewust ernstig omdat dergelijke sektarische ideeen veel schade aanrichten in de wereld, ook Islamitische Staat denkt langs zulke lijnen. Dan luister ik liever naar iemand zoals Thom die de eenheid benadrukt tussen allerlei spirituele teksten die niet uit het intellect komen maar vanuit het spirituele hart. Want in de kern zijn we spiritueel allemaal 1.

KLOPT in hoofdletters , verkeerd fundamentalisme richt aanzienlijke schade aan, vals geld richt ook schade aan , maar dat wil niet zeggen dat er geen normaal goed geld zou zijn. het zou kunnen zijn dat de vergelijking niet zo goed is.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
21 minuten geleden zei antoon:

Voor veel mensen die  gestudeerd hebben

De meeste mensen die "gestudeerd hebben" geloven niet langer dat de christelijke bijbelverzameling "God's Woord" is, gelovigen zijn tegenwoordig in Nederland sowieso in de minderheid.

Bijna alle bijbelgedeelten sluiten op de een of andere manier aan elkaar aan, terwijl er eeuwen verschil in tijd kan zijn, met andere woorden haal er een passage uit en je zou een verminkt boek kunnen krijgen wat zichzelf ook zou tegenspreken, een van de redenen dat ik het hele woord aanneem.

Dat is jouw idee over de Bijbel, maar niet het mijne. Er is zeker samenhang, maar er zit voor mij teveel kaf onder het koren, derhalve is het voor mij niet gezaghebbend.

Je mag het als bijgeloof zien, maar je hebt niet zo heel veel bijval, bijna iedere Bijbelonderzoeker en of theoloog ziet het plan, alleen de uitleggingen kunnen verschillend zijn, daarom hou ik mij zoveel mogelijk aan het zuivere Bijbelwoord vast.

Nogmaals, de mensen die op die manier geloven zijn tegenwoordig een kleine minderheid in Nederland, jullie krijgen dus weinig bijval. Maar ik zou dat zelf nooit als argument willen gebruiken, want het is een drogreden om zoiets te zeggen (het is geen geldig argument, voldoende of onvoldoende bijval zegt niets over de waarheid van iets).

KLOPT in hoofdletters , verkeerd fundamentalisme richt aanzienlijke schade aan, vals geld richt ook schade aan , maar dat wil niet zeggen dat er geen normaal goed geld zou zijn. het zou kunnen zijn dat de vergelijking niet zo goed is.

De schade hoeft net perse te bestaan uit lichamelijk geweld tegen andersgelovigen. Het kan mensen ook onnodig extreem isoleren van de samenleving waardoor hun kinderen vervreemden van die samenleving en zichzelf niet langer op natuurlijke manier mogen uiten bijvoorbeeld omdat ze homoseksueel zijn of van bepaalde muziek houden.

bewerkt door zendeling

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei thom:

Ik begrijp het niet wat je advies is tov wat ik schreef.

De emotie zegt: het valt wel mee, we kunnen onszelf redden door Jezus na te doen. Zo werkt dat niet.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik kan het in enkele grote lijnen wel met je eens zijn, zoals, Meerderheid is niet altijd doorslaggevend en Fundamentalisme als het van mensen afkomende is richt schade aan aan de medemens, ik heb het zelf ervaren.

Alleen dit nog, bij hogere studie komen aanzien, connecties, sociale bijeenkomsten en meer van dat aan te pas, dat kan fnuikend zijn voor geloof, niet altijd  datgene wat in studie gegeven wordt is de boosdoener, sterker nog Bijbel studie en wetenschap zijn weleens met elkaar in een lijn.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
58 minuten geleden zei antoon:

niet altijd  datgene wat in studie gegeven wordt is de boosdoener, sterker nog Bijbel studie en wetenschap zijn weleens met elkaar in een lijn.

Dit is interessant, want het zegt iets over hoe jullie tegen wetenschap en wereldse kennis aankijken, met een wantrouwende blik vermoed ik. Wat natuurlijk ook wel logisch is, want veel mensen raken hun geloof kwijt als ze hogere opleidingen gaan volgen, vaak in een grotere stad, weg van hun ouderlijke omgeving. De leiding in Amerika zal dat willen voorkomen.

Nou ben ik nooit christelijk geweest, maar had al als kind belangstelling voor wetenschap en mystieke kennis. Bij de leringen van Jezus ervaar ik geen enkel conflict tussen wetenschap en geloof. Dat is ook de enige reden dat het Jezuisme voor mij waarde heeft. Als ook de leringen in Q-lite tegen mijn rationele manier van denken in waren gegaan, dan had ik ze verworpen.

Nou vraag je je misschien af, hoe kan dat nou dat die leringen van Jezus in Q-lite dan niet tegen de rationele manier van denken ingaan en veel van die andere teksten vaak wel? Dat heeft te maken met de oorsprong van die teksten. Thom kan zo mooi over mystiek schrijven omdat er een zekere logica verborgen zit in mystieke teksten. Maar bij veel religieuze teksten is die logica afwezig, daar spreekt meer het menselijke intellect van de schrijver en volgt de schrijver zijn emotie en geen echte spirituele kennis.

Als je een fundamentalistische instelling hebt, dan wantrouw je je eigen intellect omdat je denkt dat je dat niet aan zal kunnen en dat je beter gezaghebbende personen kunt gehoorzamen. 

Ik denk zelf dat het geen kwaad kan om gezaghebbende spirituele mensen te volgen, maar ja, in het NT komen wel erg veel personen aan het woord, niet iedereen heeft in mijn ogen zomaar recht op gezag.

bewerkt door zendeling

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
34 minuten geleden zei zendeling:

Dit is interessant, want het zegt iets over hoe jullie tegen wetenschap en wereldse kennis aankijken, met een wantrouwende blik vermoed ik. Wat natuurlijk ook wel logisch is, want veel mensen raken hun geloof kwijt als ze hogere opleidingen gaan volgen, vaak in een grotere stad, weg van hun ouderlijke omgeving.

Voor zover er dan al echt geloof aanwezig was. Wellicht niet eens zo heel slecht, want het selecteert. Huichelaars in de kerk heb je niks aan.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Citaat

Dit is interessant, want het zegt iets over hoe jullie tegen wetenschap en wereldse kennis aankijken, met een wantrouwende blik vermoed ik. Wat natuurlijk ook wel logisch is, want veel mensen raken hun geloof kwijt als ze hogere opleidingen gaan volgen, vaak in een grotere stad, weg van hun ouderlijke omgeving. De leiding in Amerika zal dat willen voorkomen.

Wij kijken niet wantrouwend maar met een nuchtere blik, en zoals ik al opperde wetenschap en bijbel zijn het in heel veelpunten met elkaar eens waarom mensen met hogere opleiding afvallen heb ik al iets van  besproken. het kan de sociale omgeving zijn   niet wat er bestudeert wordt, dat kan niet, Bijbel en wetenschap vullen elkaar uitstekend aan, helaas je zit volgens mij daar niet goed mee.

Citaat

Nou ben ik nooit christelijk geweest, maar had al als kind belangstelling voor wetenschap en mystieke kennis. Bij de leringen van Jezus ervaar ik geen enkel conflict tussen wetenschap en geloof. Dat is ook de enige reden dat het Jezuisme voor mij waarde heeft. Als ook de leringen in Q-lite tegen mijn rationele manier van denken in waren gegaan, dan had ik ze verworpen.

Je zegt terecht er is geen conflict, en het hoeft er ook niet te zijn

Citaat

Als je een fundamentalistische instelling hebt, dan wantrouw je je eigen intellect omdat je denkt dat je dat niet aan zal kunnen en dat je beter gezaghebbende personen kunt gehoorzamen. 

Daar heb ik geen last van en gezaghebbende personen, sorry ik scheer ze niet over een kam, maar helaas van velen kan je zeggen dat hun werken geen afdoende antwoord geven. 

Citaat

Ik denk zelf dat het geen kwaad kan om gezaghebbende spirituele mensen te volgen, maar ja, in het NT komen wel erg veel personen aan het woord, niet iedereen heeft in mijn ogen zomaar recht op gezag.

Het is je goed recht te volgen of te geloven die jij wenst, ik ga daar niet over in discussie, het is jouw leven, daar heb ik niets over te zeggen, alleen het is niet in mijn lijn.

Alhoewel ik volg ook veel gezaghebbende mensen zoals oude historici en oude schrijvers zoals Eusebius dat doe ik dus wel.

bewerkt door antoon

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
22 minuten geleden zei antoon:

Het is je goed recht te volgen of te geloven die jij wenst, ik ga daar niet over in discussie, het is jouw leven, daar heb ik niets over te zeggen,

Volgens mij verantwoorden JG's hun tijd hier als 'velddienst verrichten'.
Als dat zo is, dan komt dit citaat daarmee niet overeen (en dan zeg ik het heel voorzichtig).

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
20 uur geleden zei Kaasjeskruid:
20 uur geleden zei thom:

Als het een dooddoener is, lees ik dan weer ''de letter doodt, en de Geest maakt levend.'' 

Dat is m.i. ook het hele verschil in het aannemen van dogma's als geloven, of het geloven door Spirit; geraakt worden in het fundament wat er ligt.

En dat wat er ligt, is wat gewekt moet worden door het Woord vanuit de oorspronkelijke natuur, die goed en goddelijk is. 

Dan gaan de teksten spreken zoals Joh. 17, 1 Kor. 15  Rom 10 etc.

M.i. heeft het Schriftgedeelte dat gaat over dodende letters en levendmakende Geest niets van doen met e.o.a. fundament wat er reeds zou liggen in elk mens. De mens is dood van nature en niet in staat zichzelf te redden van deze dood.

Het gaat over de dooddoener. Niet over het fundament.

Het gaat in mijn reactie over het verschil in wat dogmatisch fundamentalisme kan doen in relatie tot wat Geest doet.

Het gaat over het geloof van Jezus Christus, wat door Geest belevend wordt. Dat is het Woord horen.

De mens leeft van nature in een leven met een eindigheid door vergankelijkheid. De ziel gaat verder. 

2 Kor.3 heeft weinig van doen met interpretatie maar alles met het verschil tussen het oude en nieuwe verbond. Het oude verbond zoals ingesteld in het OT verlangde perfectie en volmaakte gehoorzaamheid van mensen die daar niet toe in staat waren. Bij overtreding werd de dood geëist. Dat oude verbond was dan ook niet een verbond van verlossing, maar was een instelling om de mens te laten zien dat ze zich in een verloren toestand bevond.

Dit schrijven heeft niets met mijn opmerking te maken naar Antoon. Ik snap de relatie daarmee ook niet.

Het is deze Geest van Christus die levend maakt!

Daar schrijf ik sinds ik hier post alleen maar over.

Laat toch varen die emoties, laat je er iig niet door leiden en gebruik je verstand.

En dit is dus jouw pakkie an, je bent niet in staat mijn reacties te lezen, en adequaat daarop te reageren door een bepaalde blindheid in je lezen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 5-7-2018 om 07:16 zei thom:

En dit is dus jouw pakkie an, je bent niet in staat mijn reacties te lezen, en adequaat daarop te reageren door een bepaalde blindheid in je lezen.

Maar niet iedereen heeft van nature genoeg invoelend vermogen en flexibiliteit van denken in het leven. Het heerst behoorlijk en niemand weet goed waardoor het komt.

bewerkt door zendeling

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid