Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

3 uur geleden zei zendeling:

Als het christendom niet al dat water bij de wijn had gedaan, was het christendom nooit en te nimmer uitgegroeid tot de belangrijkste religie van het Romeinse rijk.

Ja dat klopt. In die tijd waren er een heleboel vormen van Christendom, heb gelezen enkele honderden. Zou op moeten zoeken waar ik dat gelezen heb. Constantijn had die ‘droom’ van het kruis waarin hij zou overwinnen. In mijn optiek kon die droom nooit van God zijn of Jezus omdat oorlog juist verwijderd zou worden van de aarde. Hij schijnt toen een vorm hebben gekozen die zijn moeder aanhing. Maar goed, er was een vorm van Christendom blijven bestaan. 

Nu in de eindtijd wordt de juiste leer weer hersteld. Daarom wijkt onze leer af van het mainstream Christendom. Daniël 12 had dat al voorspelt.

 4 Houd de woorden geheim, Daniël, en verzegel het boek tot de tijd van het einde. Velen zullen het grondig onderzoeken, en de ware kennis zal overvloedig worden.’

2 uur geleden zei HJW:

Bij geen enkele andere denominatie wordt men gedwongen. Je hoopt het JG geloof aantrekkelijk te maken. Lijkt me dit niet het juiste argument. 

 Daarnaast verwijt je WdG constant maar te herhalen en wat doe je zelf.......inderdaad.

Wij worden niet gedwongen hoor. Er staat geen uitsluiting op als je inactief bent. Maar een beetje JG begrijpt dat het erbij hoort.

2 uur geleden zei HJW:

Helemaal mee eens. Maar taalkundig staat er ook nog iets anders. Als je de stem hebt van een aartsengel, ben je dus geen aartsengel . Alleen je stem is als van een aartsengel.

Het gaat hier niet om een menselijke stem. Jezus roept met de stem van een aartsengel. Er is maar 1 aartsengel, Michael. Jezus roept dus met de stem van Michael. Het zou raar zijn als de stem van Jezus minder is als van een lager wezen. Maar niet alleen dit vers duidt erop dat Jezus Michael is. Ook Openbaring laat het zien. Jezus voert daarin het engelenleger aan Openbaring 19:3 Hij draagt kleding die met bloed bevlekt is. Zijn naam is: Het Woord van God.  14 En de legers in de hemel volgden hem op witte paarden

In openbaring 12:7 wordt gesproken over Michaël met zijn legers 

En er brak oorlog uit in de hemel: Michaël en zijn engelen vochten tegen de draak.

Daniël 12:1 spreekt ook over dat Michaël zou gaan optreden, maar in Openbaring 19:3 zie je dat Jezus dat doet. Daniël kende de naam Jezus niet, maar Michaël wel. Dus blijkbaar is Jezus Michaël in de hemel.

Waarom zou Jezus niet op kunnen treden als een aartsengel? Ik zeg niet dat Hij zomaar een engel is. Jesus is ook mens geworden, dus zover is dat niet gezocht lijkt me.

2 uur geleden zei HJW:

Klopt. Er wordt wat uitgepikt en waar de JG's geen trek in hebben (al je bezittingen opgeven en Hem volgen) daar haakt men af.

Klopt ten dele. Reizende opzieners reizen van gemeente tot gemeente. Deze broeders hebben heel weinig bezittingen, meestal een auto en een huurhuisje. Hetzelfde kan je zeggen van de zendelingen. Ze worden door de gemeentes onderhouden dmv slaapplek en eten. Dus ook hierin volgen wij de eerste Christenen.

 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 272
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Waar komt die behoefte tot verkettering van andersdenkenden in bepaalde stromingen in het Christendom toch vandaan? Nietzsche zei dat de laatste Christen stierf aan het kruis en daar had hij gelijk in

Het woord 'occult' leidt echt onder inflatie zeg. Welke esoterische kennis zie jij bij de Jehova's getuigen terug dan? Volgens mij zijn ze juist over hun theologie heel erg open en geloven ze ook niet

Klopt, thx. Aangepast.

41 minuten geleden zei sjako:

In mijn optiek kon die droom nooit van God zijn of Jezus omdat oorlog juist verwijderd zou worden van de aarde.

Klopt ten dele. Reizende opzieners reizen van gemeente tot gemeente. Deze broeders hebben heel weinig bezittingen, meestal een auto en een huurhuisje. Hetzelfde kan je zeggen van de zendelingen. Ze worden door de gemeentes onderhouden dmv slaapplek en eten. 

Het klopt dat de oorlog verwijderd zou worden. Is echter met de komst van Jezus niet gebeurd en dat is een aanwijzing dat Jezus dus niet de verwachte messias was. Gecombineerd met ontbrekende profetieën over twee komsten van de messias wordt het dan toch lastig.

 

En het verkopen van bezittingen: wat doe jij persoonlijk met die oproep ?

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei sjako:

Klopt ten dele. Reizende opzieners reizen van gemeente tot gemeente. Deze broeders hebben heel weinig bezittingen, meestal een auto en een huurhuisje. Hetzelfde kan je zeggen van de zendelingen. Ze worden door de gemeentes onderhouden dmv slaapplek en eten. Dus ook hierin volgen wij de eerste Christenen.

Misschien volgen jullie de eerste christenen, al denk ik zelf van niet omdat er allerelei soorten "eerste christenen" zijn geweest en is het de vraag of je in het begin wel al kunt spreken van christenen en er te veel onduidelijk is over hoe die allemaal dachten en leefden. De volgelingen van Jeshoea die de Q-lite instructies volgden waren in elk geval zeker nog geen christenen, zij kenden ook de latere betiteling 'christus' nog niet en geen van hen bleef thuis wonen bij hun familie, maar ze trokken rond van huis tot huis zoals Jesjoea hen had opgedragen en genazen er zieken en probeerden er mensen te motiveren om ook volgeling te worden. Het lijkt nogal op het boeddhisme in de regels die gesteld werden voor zulke rondreizende volgelingen zonder bezittingen of familiebanden.

3 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Onder welke brug slaap jij nu dan?

Ik ben geen volgeling van Jesjoea, maar ik heb wel korte tijd zo geleefd in een vergelijkbare missie.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei HJW:

Het klopt dat de oorlog verwijderd zou worden. Is echter met de komst van Jezus niet gebeurd en dat is een aanwijzing dat Jezus dus niet de verwachte messias was. Gecombineerd met ontbrekende profetieën over twee komsten van de messias wordt het dan toch lastig.

Dat heeft Jezus allemaal uitgelegd. Jezus verlost ons in twee stappen.

1 uur geleden zei zendeling:

Misschien volgen jullie de eerste christenen, al denk ik zelf van niet omdat er allerelei soorten "eerste christenen" zijn geweest en is het de vraag of je in het begin wel al kunt spreken van christenen en er te veel onduidelijk is over hoe die allemaal dachten en leefden. 

Zoveel mogelijk. De structuur is zoals in de Bijbel staat. Het is ook een andere tijd, dus 1 op 1 gaat niet meer.

Link naar bericht
Deel via andere websites
29 minuten geleden zei sjako:

Zoveel mogelijk. De structuur is zoals in de Bijbel staat. Het is ook een andere tijd, dus 1 op 1 gaat niet meer.

Dat is ook wel zo'n beetje het 'probleem' want in de bijbel staat vooral een mythisch beeld over de eerste christenen, daar zijn veel theologen het tegenwoordig over eens. Maar in de tijd dat jullie kerk (en de mormonen en de zevende dagsadventisten en de apostolischen) werd gesticht was dat nog veel minder duidelijk. Of Q-lite dan wel echt teruggaat op de allereerste missie is ook helemaal niet zeker, maar ik neem voorlopig nog aan van wel.

bewerkt door zendeling
Link naar bericht
Deel via andere websites
34 minuten geleden zei sjako:

Dat heeft Jezus allemaal uitgelegd. Jezus verlost ons in twee stappen.

Mijn punt is dat er geen enkele profetie bestaat die twee komsten voorspelt.

Alle messiasverwachtingen zouden bij de eerste komst vervuld worden.

Toen bleek dat dat niet gebeurd is heeft men achteraf bedacht dat er dan nog een komst komt.

Wie weet......worden het wel 4 komsten.

Alles bij elkaar opgeteld wordt het een wankel verhaal.

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 minuten geleden zei HJW:

Wie weet......worden het wel 4 komsten.

Dat zou nog wel eens waar kunnen zijn. De eerste keer als de lijdende Messias, de tweede keer om Zijn bruidsgemeente op te halen, de derde keer om Israël te redden en de vierde keer bij Armageddon, als de legers van de wereld op het punt staan elkaar en deze planeet te vernietigen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei Willempie:

Dat zou nog wel eens waar kunnen zijn. De eerste keer als de lijdende Messias, de tweede keer om Zijn bruidsgemeente op te halen, de derde keer om Israël te redden en de vierde keer bij Armageddon, als de legers van de wereld op het punt staan elkaar en deze planeet te vernietigen.

En als daar telkens minimaal 2.000 jaar tussen zit, dan hebben we nog even.

Link naar bericht
Deel via andere websites
14 minuten geleden zei HJW:

Mijn punt is dat er geen enkele profetie bestaat die twee komsten voorspelt.

Ik denk dat je hier deels gelijk hebt. De profetieën spreken zowel over de lijdende als de overwinnende Messias maar er staat niet duidelijk in de profetieën vermeld dat zijn komst en openbaring in twee verschillende stappen gebeurt. En als het nu zo is dat God dat bewust zo heeft gedaan, zodat de Messias aan de heidenen geopenbaard kon worden? Als heel Israël Jezus de eerste maal als de Messias had aangenomen zou het allemaal heel anders zijn gelopen. 

1 minuut geleden zei HJW:

En als daar telkens minimaal 2.000 jaar tussen zit, dan hebben we nog even.

Dan kan Hij nu op ieder moment zijn bruid komen ophalen en daarna kan die slechte koning zich manifesteren, die meestal (m.i. ten onrechte) als de antichrist wordt aangeduid, en de laatste zeven jaar inluiden totdat Hij de kwade machten uitschakelt en Zijn Koninkrijk over de hele aarde wordt gevestigd.

Link naar bericht
Deel via andere websites
21 minuten geleden zei Willempie:

Ik denk dat je hier deels gelijk hebt. De profetieën spreken zowel over de lijdende als de overwinnende Messias maar er staat niet duidelijk in de profetieën vermeld dat zijn komst en openbaring in twee verschillende stappen gebeurt.

Er staat helemaal niets over twee komsten in twee verschillende stappen.

En dus is het gerechtvaardigd te geloven dat het in één stap gebeurt en dat die stap dus nog moet gebeuren.

21 minuten geleden zei Willempie:

En als het nu zo is dat God dat bewust zo heeft gedaan, zodat de Messias aan de heidenen geopenbaard kon worden?

Dat is dan een breuk met de tenach en de invulling van de rol van de joden als uitverkoren volk.

Waar staat in de tenach dat de messias aan de heidenen geopenbaard diende te worden ? En waar staat dan dat alle heidenen het evangelie verkondigd moeten krijgen ?

21 minuten geleden zei Willempie:

Als heel Israël Jezus de eerste maal als de Messias had aangenomen zou het allemaal heel anders zijn gelopen. 

Met andere woorden: mensen zijn in staat om Gods plan 2.000 jaar vertraging op te laten lopen. Wij als mensen zijn dus machtig.

En de conclusie is dan ook: alle ellende die na het leven van Jezus heeft plaatsgevonden is de schuld van de joden. Want als zij Jezus hadden aangenomen dan was het allemaal niet gebeurd. Tja.....

21 minuten geleden zei Willempie:

Dan kan Hij nu op ieder moment zijn bruid komen ophalen

Ze dachten 2.000 jaar geleden ook dat hij elk moment terug kon komen. De generatie zou immers niet voorbij gaan.

En nu 2.000 jaar later wachten ze nog steeds. En misschien moeten we nog wel 2.000 of 4.000 of 10.000 jaar wachten. Wie zal het zeggen.

En misschien blijken de "7 jaren" wel 7 periodes te zijn van elk 10.000 jaar. Tijd is immers geen constante gebleken ?

bewerkt door HJW
Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei HJW:

Er staat helemaal niets over twee komsten in twee verschillende stappen.

En dus is het gerechtvaardigd te geloven dat het in één stap gebeurt en dat die stap dus nog moet gebeuren.

Voor Joden is dat misschien wel gerechtvaardigd.

3 minuten geleden zei HJW:

Dat is dan een breuk met de tenach en de invulling van de rol van de joden als uitverkoren volk.

Niet noodzakelijk.

4 minuten geleden zei HJW:

Waar staat in de tenach dat de messias aan de heidenen geopenbaard diende te worden ? En waar staat dan dat alle heidenen het evangelie verkondigd moeten krijgen ?

Nu dwing je me toch om met Bijbelteksten aan te komen. Geeft niet. Even tijd nodig.

5 minuten geleden zei HJW:

Met andere woorden: mensen zijn in staat om Gods plan 2.000 jaar vertraging op te laten lopen. Wij als mensen zijn dus machtig.

Ja, wij zijn inderdaad zeer machtig. Maar God is toch nog machtiger.

6 minuten geleden zei HJW:

En de conclusie is dan ook: alle ellende die na het leven van Jezus heeft plaatsgevonden is de schuld van de joden. Want als zij Jezus hadden aangenomen dan was het allemaal niet gebeurd. Tja.....

En deze conclusie of gedachte verwerp ik en beschouw ik zelfs als godslastering. Niet persoonlijk opvatten alsjeblieft.

8 minuten geleden zei HJW:

Ze dachten 2.000 jaar geleden ook dat hij elk moment terug kon komen. De generatie zou immers niet voorbij gaan.

En nu 2.000 jaar later wachten ze nog steeds. En misschien moeten we nog wel 2.000 of 4.000 of 10.000 jaar wachten. Wie zal het zeggen.

Er zijn aanwijzingen. De profetieën met al hun bijzondere details staan niet voor niets in de Bijbel.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Willempie:

Voor Joden is dat misschien wel gerechtvaardigd.

Niet noodzakelijk.

Nu dwing je me toch om met Bijbelteksten aan te komen. Geeft niet. Even tijd nodig.

Ja, wij zijn inderdaad zeer machtig. Maar God is toch nog machtiger.

En deze conclusie of gedachte verwerp ik en beschouw ik zelfs als godslastering. Niet persoonlijk opvatten alsjeblieft.

Voor joden is dat zeker gerechtvaardigd. Dan had God maar duidelijk moeten zijn, toch ?

Als het heil van de mensheid ervan afhangt, moet je volgens mij wel zeer punctueel zijn. Slordig zijn is dan fataal.

Ik dank wel dat het noodzakelijkerwijs een breuk is. De rol als uitverkoren volk is niet missionair van aard.

Ik wacht rustig even op de bijbelteksten. 

Maar we kunnen dus ook de volgende komst saboteren. En de volgende. En de volgende.

Ik acht de uitpraak niet godslasterlijk. Het is een legitieme conclusie op basis van wat jij stelt. Dat het gruwelijk is, ben ik met je eens. En dat het niet terecht is ben ik ook met je eens. Maar het volgt wel uit jouw gedachtengang.

Als de joden trouwens de eerste keer Jezus hadden aangenomen, dan was het toch niet Gods plan om het aan de heidenen te openbaren ? Dan klopt dus je eerdere suggestie niet.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei HJW:

Voor joden is dat zeker gerechtvaardigd. Dan had God maar duidelijk moeten zijn, toch ?

Ja!? Behalve dan dat veel Joden Hem wel aannamen. Het waren vooral de toenmalige geestelijke leiders die Hem niet moesten.

2 minuten geleden zei HJW:

Als het heil van de mensheid ervan afhangt, moet je volgens mij wel zeer punctueel zijn. Slordig zijn is dan fataal.

Ik heb wel vertrouwen in God's planning.

3 minuten geleden zei HJW:

Ik dank wel dat het noodzakelijkerwijs een breuk is. De rol als uitverkoren volk is niet missionair van aard.

Gedeeltelijk toch wel. God heeft het volk uitverkoren met als doel alle andere volkeren voor zich te winnen.

4 minuten geleden zei HJW:

Maar we kunnen dus ook de volgende komst saboteren. En de volgende. En de volgende.

Neuh...

5 minuten geleden zei HJW:

Ik acht de uitpraak niet godslasterlijk. Het is een legitieme conclusie op basis van wat jij stelt. Dat het gruwelijk is, ben ik met je eens. En dat het niet terecht is ben ik ook met je eens. Maar het volgt wel uit jouw gedachtengang.

Helemaal niet. Lees eens wat Paulus hier over te vermelden heeft, in zijn brief aan de Romeinen. De gedachte dat God zijn beloften niet houdt aan zijn volk en dat dit volk de oorzaak zou zijn van de ellende in de wereld beschouw ik als satanisch en godslasterlijk. En nogmaals: Vat dit alsjeblieft niet persoonlijk op. Het is namelijk een gedachte die al eeuwenlang in kerken haar verderfelijke uitwerking heeft.

9 minuten geleden zei HJW:

Als de joden trouwens de eerste keer Jezus hadden aangenomen, dan was het toch niet Gods plan om het aan de heidenen te openbaren ? Dan klopt dus je eerdere suggestie niet.

God had een nog hoger en beter plan voor deze wereld. Jezus bad of God's plan niet veranderd kon worden maar legde zich uiteindelijk wel neer bij God's wil.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei HJW:

Mijn punt is dat er geen enkele profetie bestaat die twee komsten voorspelt.

Ja, dat begrijp ik wel. Maar er staat dus ook niet hoe de Messias zou handelen. In Jesaja staat hoe de Messias zou zijn op aarde. In Daniël staat zowel het aardse handelen van de Messias als wat erna zou gebeuren, zoals de komst van Michaël (Jezus), de opstanding, het volk wat inzicht zou hebben in de Waarheid etc. Daniël 12:1

In die tijd zal Michaël opstaan, de grote vorst die staat ten behoeve van jouw volk. Er zal een moeilijke tijd aanbreken zoals er niet is geweest sinds er een volk is ontstaan tot die tijd. In die tijd zal jouw volk ontkomen, iedereen die geschreven blijkt te staan in het boek.  2 Velen van hen die in het stof van de aarde slapen, zullen ontwaken, sommigen tot eeuwig leven en anderen tot schande en eeuwige verachting. 3 Degenen die inzicht hebben, zullen zo helder stralen als het uitspansel van de hemel, en degenen die de velen tot rechtvaardigheid brengen als de sterren, voor altijd en eeuwig. 4 Houd de woorden geheim, Daniël, en verzegel het boek tot de tijd van het einde. Velen zullen het grondig onderzoeken, en de ware kennis zal overvloedig worden.’

Als over de grote Dag van Jehovah wordt gesproken dan slaat dat in de meeste gevallen op de tweede wederkomst.

1 uur geleden zei HJW:

Alle messiasverwachtingen zouden bij de eerste komst vervuld worden.

Dat kan ik er niet uit opmaken. Het wordt niet besproken een hoeveel stappen het gedaan zou worden. Eerst moest de mensheid gelegenheid om geloof in Hem te stellen. De verzameling van de gezalfden moest eerst gebeuren etc. Het kleine zaadje moest eerst tot wasdom komen. Ik denk dat net eerder te wijten is aan ongeduld.

Link naar bericht
Deel via andere websites
27 minuten geleden zei Willempie:

Ja!? Behalve dan dat veel Joden Hem wel aannamen. Het waren vooral de toenmalige geestelijke leiders die Hem niet moesten.

Veel joden namen hem aan ? Ik heb hier een poosje geleden eens met Nunc het gehad over een percentage dat toenmalig hem aannam. We kwamen (in het gunstigste geval) tot 10%. Dus zeg maar: 90% nam hem niet aan. En dat was ook het gewone volk.

Opvallend detail: de één roept dat "de joden" hem hebben laten doden, en jij roept dat velen hem wel aannamen. Ik denk dat beide inzichten de eigen overtuiging dienen en niet zozeer gebaseerd zijn op historie.

Historisch: de romeinen hebben Jezus gedood, en de overgrote meerderheid van de joden zagen in hem niet de messias. En daar hadden ze zo hun onderbouwing voor.

27 minuten geleden zei Willempie:

Ik heb wel vertrouwen in God's planning.

Tja, altijd een goede reden. Dan is ook geen discussie meer mogelijk.

27 minuten geleden zei Willempie:

Gedeeltelijk toch wel. God heeft het volk uitverkoren met als doel alle andere volkeren voor zich te winnen.

Wederom: waar staat dat ? Dat aan heidenen de God van Israel vertolkt moest worden ? En waarom is het jodendom dan geen missionaire godsdienst ? Als jij gelijk hebt, dan zouden de joden dus nu missionair moeten zijn. En dat zijn ze niet........en dus zien ZIJ dat in ieder geval niet als Gods doel.

En waarom zien ze dat niet als Gods doel? Nou: zeer waarschijnlijk omdat Hij daartoe nergens oproept. Ik snap dat je een verklaring probeert te zoeken waarom er een tweede komst moet komen, maar het wringt gewoon.

27 minuten geleden zei Willempie:

Neuh...

Waarom niet ? Ze hebben de eerste toch ook gesaboteerd. Geen enkele reden dat dat een volgende keer niet ook zou kunnen gebeuren.

27 minuten geleden zei Willempie:

Helemaal niet. Lees eens wat Paulus hier over te vermelden heeft, in zijn brief aan de Romeinen. De gedachte dat God zijn beloften niet houdt aan zijn volk en dat dit volk de oorzaak zou zijn van de ellende in de wereld beschouw ik als satanisch en godslasterlijk. En nogmaals: Vat dit alsjeblieft niet persoonlijk op. Het is namelijk een gedachte die al eeuwenlang in kerken haar verderfelijke uitwerking heeft.

Ja, dat weet ik. Daarom vind ik ook dat JIJ heeeeel voorzichtig moet zijn met de stelling dat het er allemaal heel anders uit had gezien als de joden Jezus als messias hadden aangenomen. DAARMEE zet je namelijk de deur wagenwijd open voor antisemitisme. Het was dus een spiegel voor jou.

Ikzelf geloof namelijk helemaal niet in wat jij stelt en dus ook niet in de mogelijke conclusie daarvan.

 

bewerkt door HJW
Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei HJW:

Ikzelf geloof namelijk helemaal niet in wat jij stelt en dus ook niet in de mogelijke conclusie daarvan.

Maar je gelooft dus ook niet in de Bijbel? Want dan heeft het natuurlijk ook weinig zin om met Bijbelteksten aan te komen zetten.

4 minuten geleden zei HJW:

Waarom niet ? Ze hebben de eerste toch ook gesaboteerd. Geen enkele reden dat dat een volgende keer niet ook zou kunnen gebeuren.

Die zogenaamde sabotage was volgens Paulus dus deel van God's plan, terwille van ons heidenen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
24 minuten geleden zei sjako:

Ja, dat begrijp ik wel. Maar er staat dus ook niet hoe de Messias zou handelen. In Jesaja staat hoe de Messias zou zijn op aarde. In Daniël staat zowel het aardse handelen van de Messias als wat erna zou gebeuren, zoals de komst van Michaël (Jezus), de opstanding, het volk wat inzicht zou hebben in de Waarheid etc. Daniël 12:1

Nee, er staat WAT de messias onder andere zou doen: 

Hij zal eeuwige vrede brengen

Hij zal alle mensen tot het jodendom (!!) bekeren

Hij maakt de wereld vegetarisch

Hij zal de 12 stammen inzamelen

Er zal geen honger meer zijn voor het joodse volk.

Maar er staat nergens dat hij TWEE keer zal komen. En dan is er dus geen enkele reden om aan te nemen dat er wel sprake zou moeten zijn van twee keer.

En moeilijker dan dat is het niet........

Maar dat komt niet overeen met de christelijke gedachte en dan komen de schwalbes.

24 minuten geleden zei sjako:

Als over de grote Dag van Jehovah wordt gesproken dan slaat dat in de meeste gevallen op de tweede wederkomst.

Nope, geen sprake van. Inlegkunde. Om daarmee je eigen gedachtengang overeind te kunnen houden.

Nergens staat dat er een tweede komst zal zijn.

24 minuten geleden zei sjako:

Dat kan ik er niet uit opmaken. 

Correctie: dat WIL je er niet uit opmaken. Want als het bij de eerste komst is, dan klopt jouw geloof niet meer. En jouw geloof is het uitgangspunt en je leest de bijbel dusdanig dat die weer in overeenstemming is met jouw geloof. Maat dat is de omgekeerde wereld.

24 minuten geleden zei sjako:

Het wordt niet besproken een hoeveel stappen het gedaan zou worden. Eerst moest de mensheid gelegenheid om geloof in Hem te stellen.

Nee, dat staat niet in de tenach. Kun je met een tekst uit de tenach aangeven dat de mensheid eerst de gelegenheid moest krijgen om geloof in hem te stellen ?

24 minuten geleden zei sjako:

Het kleine zaadje moest eerst tot wasdom komen. Ik denk dat net eerder te wijten is aan ongeduld.

Dan snap je de rol die het joodse volk heeft niet. Het is geen kwestie van ongeduld. Het is een kwestie van:

we hebben verwachtingen, we toetsen de persoon aan die verwachtingen en als die niet voldoe aan de verwachtingen, tja......dan is het hem niet.

Net zoals jij niet zult geloven dat Jezus is teruggekomen als de persoon die dat claimt niet voldoet aan jouw verwachtingen. En die verwachtingen haal jij uit de bijbel.

En dat deden de joden ook gewoon.

 

10 minuten geleden zei Willempie:

Maar je gelooft dus ook niet in de Bijbel? Want dan heeft het natuurlijk ook weinig zin om met Bijbelteksten aan te komen zetten.

Die zogenaamde sabotage was volgens Paulus dus deel van God's plan, terwille van ons heidenen.

Ik geloof niet dat de bijbel het woord van God is. Wat je heel goed met bijbelteksten kunt doen is kijken of jouw en mijn gedachten overeenkomen met wat er in staat. Daarvoor is geloof in de bijbel geen noodzakelijke voorwaarde.

Als jij stelt: ik geloof dit en dat, en ik zeg: kun je aangeven waar dat in de bijbel staat, dan kun je gewoon met bijbelteksten komen. Als je geen tekst hebt, dan is jouw mening dus niet bijbels onderbouwd. Heb je die wel, dan kunnen we nog kijken naar interpretaties. Bijbelonderzoek is geen exclusief terrein voor gelovigen.

10 minuten geleden zei Willempie:

Die zogenaamde sabotage was volgens Paulus dus deel van God's plan, terwille van ons heidenen.

Paulus wel ja, die zag het probleem ook wel. Want wat doe je als jouw gedachten niet overeenkomen met de gedachten uit de tenach ?

Dan kom je met alternatieve verklaringen. En nogmaals: 90% van de joden geloofde de uitleg van Paulus dus klaarblijkelijk niet. Dat zegt ook al wat.

bewerkt door HJW
Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei HJW:

Ik geloof niet dat de bijbel het woord van God is. Wat je heel goed met bijbelteksten kunt doen is kijken of jouw en mijn gedachten overeenkomen met wat er in staat. Daarvoor is geloof in de bijbel geen noodzakelijke voorwaarde.

O.K.  Duidelijk. Nu even een "time out" want het gaat me allemaal weer een beetje te snel momenteel. Moet ook een beetje op mezelf passen. :)

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei Willempie:

O.K.  Duidelijk. Nu even een "time out" want het gaat me allemaal weer een beetje te snel momenteel. Moet ook een beetje op mezelf passen. :)

Geen probleem. Neem je rust, ik wacht geduldig af.

Nogmaals: ik waardeer je grote hart. Ik blijf je een zeer prettig mens vinden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei sjako:

@HJW Eigenlijk zit je in het verkeerde topic. Dit heeft niets met JG te maken maar dit gaat alle Christenen aan. Misschien iets voor topic verschil interpretatie joden en Christenen.

Wat mijn discussie met Willempie betreft heb je gelijk, mijn discussie met jou zou in beide topics kunnen. Dit gaat ook over hoe JG's denken. Maar als je het daar voor wilt zetten, vind ik dat prima.

Link naar bericht
Deel via andere websites
21 uur geleden zei HJW:

Ik geloof niet dat de bijbel het woord van God is. Wat je heel goed met bijbelteksten kunt doen is kijken of jouw en mijn gedachten overeenkomen met wat er in staat. Daarvoor is geloof in de bijbel geen noodzakelijke voorwaarde.

Als jij stelt: ik geloof dit en dat, en ik zeg: kun je aangeven waar dat in de bijbel staat, dan kun je gewoon met bijbelteksten komen. Als je geen tekst hebt, dan is jouw mening dus niet bijbels onderbouwd. Heb je die wel, dan kunnen we nog kijken naar interpretaties. Bijbelonderzoek is geen exclusief terrein voor gelovigen.

Goed dan. Hier een greep teksten waar ik persoonlijk iets mee kan, hetgeen uiteraard niet wil zeggen dat dit voor jou ook het geval is. :)

"Hebt U niet gehoord wat de mensen zeggen? Dat de Here Juda en Israël uitkoos en daarna weer verstootte! Zij spotten en zeggen dat Israël niet als een volk kan worden beschouwd. Maar dit is het antwoord van de Here: Ik zal mijn volk net zo min verstoten als Ik mijn wetten van dag en nacht verander. Ik zal de Joden of mijn dienaar David nooit verstoten." (Jeremia) Vraagje: Welke mensen zeggen dat dan?

"Want ik ben een vader voor Israël en Efraïm is mijn oudste zoon. Luister naar deze boodschap van de Here, volken van de wereld, en laat iedereen in verre landen het horen: De Here, Die Zijn volk uiteenjoeg, haalt het weer bij elkaar en zal erop letten als een herder die zijn kudde bewaakt. Hij zal de Israëlieten weer vrijmaken en verlossen uit de macht die hun te sterk was." (Jesaja) Vraagje: Aan wie is deze boodschap gericht?

Een greepje uit de Psalmen:

"De machthebbers van deze wereld hebben hun hoofden bijeen gestoken en de leiders spannen samen tegen de Here en Zijn Gezalfde."

"Val voor Zijn Zoon op de knieën. Kus Hem, want als binnenkort Zijn toorn ontbrandt, bent U verloren. Zij die hun vertrouwen op Hem stellen, zijn gelukkige en gezegende mensen."

"O God, mijn God, waarom hebt U mij alleen gelaten? Ik schreeuw om uitkomst, maar die is ver van mij. Ik huil om hulp..."

"...ik voel mij als water, dat wegloopt; al mijn beenderen zijn ontwricht. Mijn hart lijkt op gesmolten was, ik voel het bijna niet meer kloppen..."

"...zij doorsteken mijn handen en mijn voeten. Ik kan mijn beenderen tellen; zij vermaken zich door naar mij te kijken. Zij verdelen mijn kleren onder elkaar en loten wie mijn mantel mag hebben..."

"Van mijzelf blijft niets over, omdat ik alles geef voor Uw zaak. De spot en hoon van hen die U haten, kwamen op mij terecht..."

"...Verberg U niet voor mij; ik ben Uw dienaar en ik ben vreselijk bang. Antwoord mij toch snel!..."

"...Velen dachten dat ik die wonderen zelf deed, maar U was degene tot wie ik altijd vluchtte..."

"Dit sprak de Here tot mijn Heer: Kom naast mij zitten, aan mijn rechterhand, dan zal ik alle tegenstanders aan U onderwerpen..."

"Nu blijkt dat hoe de steen die door de bouwvakkers werd weggegooid, een echte hoeksteen is geworden. De Here heeft daarvoor gezorgd en wij zien dat als een groot wonder."

Tot zover maar even? Zit ik de hele Bijbel weer door te spitten voor jou. :) Maar met zeer veel genoegen hoor!

bewerkt door Willempie
Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid