Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

1 minuut geleden zei ZENODotus:

Zucht... Hoe komt het dat terwijl je de (neutrale) tekst leest in wikipedia, die het inderdaad weergeeft zoals het hoort trouwens, je altijd maar weer tot valse zekerheden komt.

Omdat de meerderheid van theologen die erkent hebben. De nieuwe vertalingen hebben niet voor niets deze tekst niet meer.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 272
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Waar komt die behoefte tot verkettering van andersdenkenden in bepaalde stromingen in het Christendom toch vandaan? Nietzsche zei dat de laatste Christen stierf aan het kruis en daar had hij gelijk in

Het woord 'occult' leidt echt onder inflatie zeg. Welke esoterische kennis zie jij bij de Jehova's getuigen terug dan? Volgens mij zijn ze juist over hun theologie heel erg open en geloven ze ook niet

Klopt, thx. Aangepast.

1 minuut geleden zei Kaasjeskruid:

Uiteraard, te verwachten van een JG. Jij hebt recht op jou mening. Zoals ik recht heb op de mijne en in de Bijbel die ik lees staat ie als theologische accurate triniteitsverklaring. Mijn uitgangspunt.

Ik zou zeggen onderzoek het eens. Waarom staat het dan niet meer in bijv NBV? In andere vertalingen staat het ook vaak tussen haakjes. Ik vind het een beetje naïef om je geloof af te stemmen op een dubieus vers.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei thom:

Daarom noem ik het altijd het geloof VAN.. Jezus Christus.

Ja natuurlijk, en daarom heten wij ook Christenen omdat wij Jezus als de Christes erkennen. Hij is het middel tot redding gegeven van God. God heeft die macht overgegeven aan Jezus. Hij is onze Koning. Na het Duizend Jarig Rijk geeft Jezus weer de macht terug aan Zijn Vader.

5 minuten geleden zei thom:

Daarom houd ik zo van de SV, want daar staat het zo;

Daar staat hetzelfde, maar moeilijker te begrijpen 

13 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Uiteraard, te verwachten van een JG. Jij hebt recht op jou mening. Zoals ik recht heb op de mijne en in de Bijbel die ik lees staat ie als theologische accurate triniteitsverklaring. Mijn uitgangspunt.

Je raakt hier trouwens wel een punt. Jij denkt een goed onderbouwd punt te hebben, maar met evenveel recht en onderbouwing heb ik de mijne. Maar daarom veroordeel ik jou niet. Ik probeer zoveel mogelijk de dialoog open te houden. Er zijn ook andere belangrijke punten waarover we wel eens zijn. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
19 minuten geleden zei sjako:

Er zijn ook andere belangrijke punten waarover we wel eens zijn. 

Echter zijn er dusdanig veel verschillen, dat ik jullie onmogelijk als Christenen beschouwen kan. Mensen die geloven dat het ware geloof in God met de laatste apostelen uitstierf en dan plotseling weer werd geopenbaard aan ene Charles Taze Russell, maken er wel een circus van he. Ik ben geen clown. Het kruis zou een heidens symbool zijn? Weer zo een verkettering van waarheid. En de Drie-eenheid is een ingeving van de duivel... Slechts 144.000 worden wedergeboren en ontvangen de Heilige Geest, het gros van de "gelovigen" wordt verbannen naar de aarde in afzondering van Jezus en de deur naar de hemel zou al sinds 1935 onomkeerbaar gesloten zijn. Dus helaas Sjako, voor jou geen kans meer om wedergeboren te worden.

Mocht ik je ooit eens tegenkomen in een poel bloed, dan kun je de mijne krijgen. Ik heb O negatief en ben multi compatibel. Of heb je een kaartje om je hals hangen: Bij groot verlies aan bloed geen transfusie! Pleeg ik dan een misdaad als ik het toch doe? Dat vind ik namelijk wel van jullie als jullie je kinderen vertikken in te enten.

Zoals je ziet Sjako, gaat het mij niet om overeenkomsten en zijn die flitsen van profetisch licht wat mij betreft gewoon kortsluiting in de hersenen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Misschien is het constructiever om eens te praten over wat jullie wel bind. Wat kan er wel samen beleden worden en waar kunnen de verschillende denominaties zich wel gezamenlijk voor inzetten. 

 

Noem om te beginnen eens 3 dingen die je wel kan waarderen aan de andere denominatie. 

bewerkt door Thorgrem
Link naar bericht
Deel via andere websites
12 minuten geleden zei Thorgrem:

Misschien is het constructiever om eens te praten over wat jullie wel bind.

Zal me een rare constructie worden. Bouwtechnisch gedoemd om in elkaar te storten. Zoals reeds aangegeven doe ik niet aan synthese. Ik zou natuurlijk kunnen zeggen dat JG harde werkers zijn en over het algemeen bereid om meer te doen voor een leugen dan een Christen voor de waarheid, maar of dat nu als positief kan worden opgevat...

bewerkt door Kaasjeskruid
Link naar bericht
Deel via andere websites

Vragen staat vrij hoor. Maar volgens mij ben ik hier op een Christelijk forum, met de belijdenis van Nicea als grondslag en zoek geen oecumene ten koste van de waarheid. Graag bij de feiten blijven.

bewerkt door Kaasjeskruid
Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Vragen staat vrij hoor. Maar volgens mij ben ik hier op een Christelijk forum, met de belijdenis van Nicea als grondslag en zoek geen oecumene ten koste van de waarheid. Graag bij de feiten blijven.

Ik heb inmiddels meer dan genoeg van je schrijfsels gelezen om te weten dat je afgunst niet ophoud bij het WTG, je vind ongetwijfeld vele redenen om ook niet naar overeenkomsten te kijken met katholieken, kopten, evangelicalen, anglicanen enzovoort enzoverder. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
14 minuten geleden zei Thorgrem:

Ik heb inmiddels meer dan genoeg van je schrijfsels gelezen om te weten dat je afgunst niet ophoud bij het WTG, je vind ongetwijfeld vele redenen om ook niet naar overeenkomsten te kijken met katholieken, kopten, evangelicalen, anglicanen enzovoort enzoverder. 

Laat het denken voor mij maar aan mij over. Dat scheelt een hoop ruis. Ik heb niets tegen evangelicalen als stroming binnen het orthodox-protestantisme, wel ben ik wars van de evangelische subcultuur met zijn eigen organisaties en instituten, denominaties, parakerk-organistaties, tijdschriften, radio en tv stations, scholen, colleges, universiteiten, eigen beroemdheden, muziekcultuur, boeken en boekhandels, marketing- en advertentiestrategieën, etc, etc, etc...

Hoezo oecumene?

bewerkt door Kaasjeskruid
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei sjako:

Omdat de meerderheid van theologen die erkent hebben. De nieuwe vertalingen hebben niet voor niets deze tekst niet meer.

zwart-wit denken is inderdaad nogal eigen aan sektarische mensen... Zoals ik al gezegd heb staat het in de NBV in een voetnoot...

Het gaat er ook helemaal niet om of het vers thuishoort in de Bijbel of niet, maar om de manier waarop jij redeneert.

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 uur geleden zei sjako:

Omdat de meerderheid van theologen die erkent hebben. De nieuwe vertalingen hebben niet voor niets deze tekst niet meer.

Zo heeft Markus aan zijn eind ook een latere toevoeging, geschapen door ijverige christenen die poogden het christendom verder te "verbeteren".

En wat blijkt, dit proces vond al heel lang plaats, feitelijk is zo het hele christendom onstaan uit vele christelijke initiatieven om aan het geloof te sleutelen, schaven en het uit te breiden langs nieuwe (en oude) wegen.

Dat geeft niets, want volgens velen van jullie was dit steeds weer opnieuw de wil van de Heilige Geest, totdat een concilie van bisschoppen ineens (door diezelfde Heilige Geest ingegeven?) besloot dat het welletjes was geweest. Hoe goedgelovig kun je zijn, maar dit terzijde.

Alleen aan het begin van dat proces stond de historische Jesjoea met zijn eigen missie, leringen en volgelingen. Alleen bij Hem zie ik persoonlijk de werkzaamheid van de Heilige Geest, de rest heeft soms het niveau van prachtige preken. Maar luister niet naar mij, want ik ben geen christen, maar een ellendige ketter.

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 uur geleden zei Thorgrem:

Misschien is het constructiever om eens te praten over wat jullie wel bind.

De basis van het Christelijk geloof, uitgangspunt van dit fraaie forum. Het woord laster en beledigen is ergens gevallen. Toch heb ik de indruk dat er personen zijn die de Drie-ene God lasteren. Laten we daar mee stoppen? Jehovah's getuigen, en dat is toch het onderwerp hier, doen dit stelselmatig. Dat is nu wel geconstateerd. Ik wens niet meer als lasteraar te worden uitgemaakt, wanneer ik de Drie-ene God belijd! Wat ons bindt? De Drie-ene God! Het feit dat God als mens op aarde gekomen is, in de persoon Jezus Christus, dat Hij geleden, gestorven en opgestaan is uit de dood, om mij ellendige zondaar te verlossen van de eeuwige dood. Dat bindt ons! Ik geloof in Jezus Christus, mijn Verlosser, mijn God!

Citaat

Wij geloven in één God, de almachtige Vader, Schepper van de hemel en de aarde, van alle zichtbare en onzichtbare dingen.
En in één Here Jezus Christus, de eniggeboren Zoon van God, geboren uit de Vader voor alle eeuwen, God uit God, Licht uit Licht, waarachtig God uit waarachtig God; geboren, niet geschapen, één van wezen met de Vader; door Hem zijn alle dingen geworden.
Ter wille van ons mensen en van ons behoud is Hij neergedaald uit de hemel en vlees geworden door de Heilige Geest uit de maagd Maria en is een mens geworden. Hij is ook voor ons gekruisigd onder Pontius Pilatus, heeft geleden, is begraven.Op de derde dag is Hij opgestaan overeenkomstig de Schriften. Hij is opgevaren naar de hemel, zit aan de rechterhand van de Vader en zal in heerlijkheid weerkomen om te oordelen de levenden en de doden. En zijn rijk zal geen einde hebben.
En in de Heilige Geest, die Here is en levend maakt, die van de Vader (en de Zoon) uitgaat, die samen met de Vader en de Zoon aanbeden en verheerlijkt wordt, die gesproken heeft door de profeten.
En een heilige, algemene en apostolische kerk.
Wij belijden een doop tot vergeving van de zonden.
Wij verwachten de opstanding van de doden en het leven van de komende eeuw.
Amen.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Hoezo oecumene?

Oecumene is afgeleid van het Griekse woord οἰκουμένη, oikoumenè dat wil zeggen "de bewoonde wereld". Met deze term wordt gewoonlijk een groeien naar religieuze eenheid aangeduid, verwant met het irenisme. One world religion?? M.i. een rotwoord. Ik denk dat men eerder "samenwerking" bedoelt. En, zeker, we werken samen met Christenen uit allerlei richtingen. Jehovah's getuigen en mormomen horen daar helaas niet bij, omdat ze constant God lasteren en Jezus wegzetten als geschapen wezentje. Pure laster!

7 minuten geleden zei thom:

de Drie-ene God het centrum

De Drie-ene God is het centrum. Geloof jij dat Jezus God is? Onderschrijf jij de doelstelling van het forum? Onderschrijf jij de basis van het Christelijk geloof, zoals Credible dat doet? Het hoeft niet, wat mij betreft. Echter, respecteer het wel. Jehovah's getuigen lasteren deze Drie-ene God, dat is een feit, thom. Jehovah's getuigen zetten Jezus weg als een geschapen wezen, een essentieel verschil met Christenen, en pure lastering!

Citaat

Wij geloven in één God, de almachtige Vader, Schepper van de hemel en de aarde, van alle zichtbare en onzichtbare dingen.
En in één Here Jezus Christus, de eniggeboren Zoon van God, geboren uit de Vader voor alle eeuwen, God uit God, Licht uit Licht, waarachtig God uit waarachtig God; geboren, niet geschapen, één van wezen met de Vader; door Hem zijn alle dingen geworden.
Ter wille van ons mensen en van ons behoud is Hij neergedaald uit de hemel en vlees geworden door de Heilige Geest uit de maagd Maria en is een mens geworden. Hij is ook voor ons gekruisigd onder Pontius Pilatus, heeft geleden, is begraven.Op de derde dag is Hij opgestaan overeenkomstig de Schriften. Hij is opgevaren naar de hemel, zit aan de rechterhand van de Vader en zal in heerlijkheid weerkomen om te oordelen de levenden en de doden. En zijn rijk zal geen einde hebben.
En in de Heilige Geest, die Here is en levend maakt, die van de Vader (en de Zoon) uitgaat, die samen met de Vader en de Zoon aanbeden en verheerlijkt wordt, die gesproken heeft door de profeten.
En een heilige, algemene en apostolische kerk.
Wij belijden een doop tot vergeving van de zonden.
Wij verwachten de opstanding van de doden en het leven van de komende eeuw.
Amen.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 uur geleden zei Thorgrem:

Misschien is het constructiever om eens te praten over wat jullie wel bind. Wat kan er wel samen beleden worden en waar kunnen de verschillende denominaties zich wel gezamenlijk voor inzetten. 

Noem om te beginnen eens 3 dingen die je wel kan waarderen aan de andere denominatie. 

Er zijn genoeg zaken waar alle denominaties zich gezamenlijk voor ik kunnen zetten. Kan er tientallen noemen. Wat ontbreekt is de bereidheid daartoe.

Niet hij die roept Here, Here, maar hij die doet de wil mijns vaders.

Het eerste deel......daar slaan mensen (ook hier) elkaar de hersenen voor in. Het tweede deel verbindt. Het is treurig om te zien hoe het "lasteren" en "beledigen" over en weer vliegt.

De handen kunnen ineen worden geslagen op vele vlakken. Gewoon menselijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei thom:

Joh. 1

14 En het Woord is vlees geworden, en heeft onder ons gewoond (en wij hebben Zijn heerlijkheid aanschouwd, een heerlijkheid als des Eniggeborenen van den Vader), vol van genade en waarheid.

WdG is niet zo van de vrijheid van godsdienst.......

Persoonlijk denk ik dat voor beide visies wat te zeggen is. Zelf geloof ik dat Jezus van goddelijke oorsprong is, maar dat komt omdat ik denk dat iedereen dat is.

bewerkt door HJW
Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei thom:

Hakke hakke ..:-)

In vergelijking met het verhaal van de verloren zoon:

Terwijl we met zijn allen tussen het varkensvoer zitten (inclusief hij), slaat hij anderen de hersenen in over zijn gedachten.

In plaats van naar Huis te gaan.

Ik heb er niets mee.

bewerkt door HJW
Link naar bericht
Deel via andere websites
8 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Mensen die geloven dat het ware geloof in God met de laatste apostelen uitstierf en dan plotseling weer werd geopenbaard aan ene Charles Taze Russell, 

Dat zeggen we helemaal niet. Het ware geloof is altijd door gegaan. De ware aanbidders zijn altijd hevig vervolgd geweest, dat is wat anders. De Reformatie was een goede stap in de richting. Alleen in de Eindtijd heeft het begrip een spurt gemaakt, iets wat volgens Daniël zou gebeuren. Ik heb gezegd dat met na de Apostelen de wonderen niet meer gebeuren, dat is wat anders.

Bloed nemen we idd niet want dat is heilig, wordt zowel in het OT als in het NT verboden, alhoewel dat tegenwoordig eigen geweten is. We hebben idd een kaartje bij ons. We enten onze kinderen wel in. Die deur die gesloten is naar de hemel is ook niet van ons afkomstig.

Als jij het aardse Paradijs als verbannen ziet, dan heb je straks heel wat uit te leggen, want dat wordt toch echt je bestemming.

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 uur geleden zei Thorgrem:

Misschien is het constructiever om eens te praten over wat jullie wel bind. Wat kan er wel samen beleden worden en waar kunnen de verschillende denominaties zich wel gezamenlijk voor inzetten. 

Dat lijkt me een beter uitgangspunt. @Kaasjeskruid laat duidelijk zien dat hij er niets van begrijpt en bevooroordeeld is. Dus misschien is er toch wel meer overeenkomst dan je denkt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei thom:

14 En het Woord is vlees geworden, en heeft onder ons gewoond (en wij hebben Zijn heerlijkheid aanschouwd, een heerlijkheid als des Eniggeborenen van den Vader), vol van genade en waarheid.

En? Volgens mij pak je het punt niet, beste thom! Wanneer iemand lid wordt van een club, onderschrijf je daarmee de regels. Als jij lid zou zijn van mijn voetbalteam, maar je bent het niet eens met de buitenspel-regel, kan je best lid blijven, zolang je maar niet buitenspel gaat staan. Als je wel buitenspel gaat staan, vlieg je eruit. Zo heeft dit forum een doelstelling en als basis het Christelijk geloof. Deze basis wordt breed onderschreven, door Christenen uit alle hoeken en gaten. Jehovah's getuigen doen dit niet, en zetten zichzelf buitenspel. Je hoeft het er niet mee eens te zijn, maar je moet je wel conformeren naar de forum-regels en doelstelling. En, toevallig kan ik me vinden in de geloofsbelijdenis. Ik geloof in de Drie-ene God, ik geloof dat Jezus niet geschapen is. Ik geloof dat Hij mijn Verlosser is. Ik geloof dat ik een Verlosser nodig heb, omdat ik een ellendige zondaar ben, ik ben helemaal niks, als je mij meet aan Gods rechtvaardigheid. Ik geloof dat ik dankzij Jezus' lijden, sterven en opstanding Gods rechtvaardigheid in Christus geworden ben, en daarom naar de hemel ga, na dit aardse leven! En, dat is ook de basis van credible, of je het er mee eens bent of niet. Vanuit die basis wil ik gesprekken aangaan, met gelovigen en niet-gelovigen. Je hoeft het niet te geloven. Je moet het wel respecteren. Jehovah's getuigen doen dit niet. Doel van sjako in dit forum is prediken, zoals hij zelf erkend heeft. Daar heb ik geen behoefte aan! Waarom niet? Omdat hij structureel blijft ontkennen dat Jezus mijn God is, iets dat in onderstaande belijdenis genoemd wordt! Hij blijft structureel ontkennen dat Jezus geschapen is, iets dat indruist tegen onderstaande belijdenis!

Citaat

Wij geloven in één God, de almachtige Vader, Schepper van de hemel en de aarde, van alle zichtbare en onzichtbare dingen.
En in één Here Jezus Christus, de eniggeboren Zoon van God, geboren uit de Vader voor alle eeuwen, God uit God, Licht uit Licht, waarachtig God uit waarachtig God; geboren, niet geschapen, één van wezen met de Vader; door Hem zijn alle dingen geworden.
Ter wille van ons mensen en van ons behoud is Hij neergedaald uit de hemel en vlees geworden door de Heilige Geest uit de maagd Maria en is een mens geworden. Hij is ook voor ons gekruisigd onder Pontius Pilatus, heeft geleden, is begraven.Op de derde dag is Hij opgestaan overeenkomstig de Schriften. Hij is opgevaren naar de hemel, zit aan de rechterhand van de Vader en zal in heerlijkheid weerkomen om te oordelen de levenden en de doden. En zijn rijk zal geen einde hebben.
En in de Heilige Geest, die Here is en levend maakt, die van de Vader (en de Zoon) uitgaat, die samen met de Vader en de Zoon aanbeden en verheerlijkt wordt, die gesproken heeft door de profeten.
En een heilige, algemene en apostolische kerk.
Wij belijden een doop tot vergeving van de zonden.
Wij verwachten de opstanding van de doden en het leven van de komende eeuw.
Amen.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid