Spring naar bijdragen

De belofte die alles mogelijk maakt (Hebreeën 8)


Aanbevolen berichten

Heb je Jezus als Verlosser aangenomen? Dan leef je niet meer onder het oude verbond! Je leeft onder het nieuwe verbond. En in dit nieuwe verbond zegt God dat Hij drie dingen voor ons zal doen: 

1. God (bege)leidt ons. In Hebreeën 8 lezen we: 

Ik zal Mijn wetten in hun verstand geven en Ik zal die in hun hart schrijven.

Deze wetten zijn de wetten van geloof, liefde en vrijheid om je te begeleiden in alles wat je doet. Het is een spontane, dynamische, actieve en intieme manier om geleid te worden door God. 

2. God doet wonderen voor ons. In Hebreeën 8 lezen we tevens: 

Ik zal hun tot een God zijn, en zij zullen Mij tot een volk zijn.

De uitdrukking "Ik zal hun God zijn" staat voor een wonderwerkende God. Dus als je ziek bent en God zegt: "Ik zal je God zijn", maak je dan klaar voor genezing! Als je arm bent en God zegt: "Ik zal je God zijn", bereid je dan voor op Zijn voorziening!

3. God zorgt ervoor dat we Hem moeiteloos kennen. In Hebreeën 8 lezen we: 

Want zij allen zullen Mij kennen, van klein tot groot onder hen.

Het Griekse woord voor "kennen" in dit vers is "eido". Het betekent "intuïtief weten zonder inspanning". Dit betekent dat je God gemakkelijk zult kennen. 

Wil je al deze zegeningen in je leven van vandaag ervaren?

Hopelijk antwoord je "Natuurlijk, ik wil door God worden geleid. Ik wil dat Hij in mijn leven wonderen verricht. Ik wil Hem innig kennen zonder mij in te spannen of te moeten werken.", Als je dat antwoordt, dan moet je de belofte die het allemaal mogelijk maakt kennen, geloven en begrijpen, de belofte uit Hebreeën 8

Want Ik zal wat hun ongerechtigheden betreft genadig zijn en aan hun zonden en hun wetteloos gedrag beslist niet meer denken.

In het Grieks zijn de woorden "niet meer" sterk dubbel-negatief. Dus God zegt hier: "Ik zal nooit meer aan jouw zonden denken!" Hoe meer je dit in je hart gelooft, hoe meer je die zegeningen in je leven vervuld zult zien! Als jij je realiseert hoeveel God ons heeft vergeven en onze zonden niet meer herinnert, dan ken je Hem intuïtief, je kent Zijn wegen en je kent Zijn Wil, zonder moeite. Geloof dus in de belofte waarop al deze zegeningen gebaseerd zijn, en bereid je voor op wonderen en verwachtingen die in de komende dagen vervuld zullen worden! 

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 70
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Als jij een wezen neerzet als mislukking die jouw vrije wil respecteert en vervolgens een dictator neerzet als kwaad, zegt heel veel over jouw hart. Kortom wat God ook doet je wilt niet, lekker l

16 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Ik snap jou niet zo best. Eerst mij adviseren om het stof van de schoenen te kloppen en vervolgens zelf als een malle aan de gang...

Dat had ik dus ook al geconstateerd en dus verhip.....we zijn het eens.

Tjonge. Ben ik het in korte tijd een keer eens geweest met @Sjako, een keer met @WdG en nu met @Kaasjeskruid.

Ik weet niet of ik dit allemaal aan kan.

Ik denk dat ik als medicijn vanavond maar eens stevig ga mediteren.

bewerkt door HJW
Link naar bericht
Deel via andere websites
12 minuten geleden zei HJW:

Tjonge. Ben ik het in korte tijd een keer eens geweest met @Sjako, een keer met @WdG en nu met @Kaasjeskruid.

Vergeet je schaakzet niet.

29 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Ik snap jou niet zo best. Eerst mij adviseren om het stof van de schoenen te kloppen en vervolgens zelf als een malle aan de gang...

Aanpassing aan het publiek.

Link naar bericht
Deel via andere websites
42 minuten geleden zei WdG:

De uitdrukking "Ik zal hun God zijn" staat voor een wonderwerkende God. Dus als je ziek bent en God zegt: "Ik zal je God zijn", maak je dan klaar voor genezing! Als je arm bent en God zegt: "Ik zal je God zijn", bereid je dan voor op Zijn voorziening!

Een kenmerk van een sekte (in negatieve zin dan, een sekte wordt in de Bijbel ook in positieve zin gebruikt) is een overdreven en beklemmende nadruk op een eenzijdig aspect van het evangelie. Dit aspect wordt volledig uit zijn verband gerukt gepresenteerd en als waarheid verkondigd. Als nu God een God van genezing is, waarom wordt je dan als gelovige nog ziek? Waarom sterf jij aan hartfalen?

bewerkt door Kaasjeskruid
Link naar bericht
Deel via andere websites
8 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Als nu God een God van genezing is, waarom wordt je dan als gelovige nog ziek? Waarom sterf jij aan hartfalen?

God is onze Geneesheer. Toch werden mensen in alle tijden (dus ook "vroeger") ziek. Ik geloof niet in ziek worden, ik geloof ook niet in hartfalen. Het meeste is gebaseerd op emoties, hoe mensen het zien, en niet hoe de werkelijkheid is. Vergeet niet dat satan ook nog in het spel is. Hij laat de mensen twijfelen, ook aan het feit dat God onze Geneesheer is! Er zijn zelfs mensen die denken dat het van "toen" was, of dat het uitsluitend geestelijk is. God geneest! Geloven wij dit? Zo niet, bid: "Hemelse Vader, kom mijn ongeloof te hulp!".

Link naar bericht
Deel via andere websites
37 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Een kenmerk van een sekte (in negatieve zin dan, een sekte wordt in de Bijbel ook in positieve zin gebruikt) is een overdreven en beklemmende nadruk op een eenzijdig aspect van het evangelie. Dit aspect wordt volledig uit zijn verband gerukt gepresenteerd en als waarheid verkondigd.

En wij welke sekte zit jij dan ?? Je voldoet namelijk aan je eigen omschrijving.

8 minuten geleden zei WdG:

Nee. Je vraagt natuurlijk naar de bekende weg. De ziektemaker, de leugenaar, ofwel satan, is een persoon. Ziekteverwekkers komen NIET van God. Ziekte komt ook NIET van God.

Waar dan wel vandaan ?

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei WdG:

satan. Het is aan de mens te bepalen in hoeverre hij de ellende van deze leugenaar toelaat. Extreem?

Yep. Extreem. Dus ziekte is je eigen schuld. Kanker is je eigen schuld. Maar ook omstandigheden zijn dan je eigen schuld. Een vrouw die gedwongen in de prostitutie zit komt daar door de leugenaar toe te laten. Kleine kinderen worden verkracht omdat zij ook al de leugenaar toelaten.

Te extreem. Vind jij dan dat mensen niet naar de reguliere geneeskunde zouden moeten gaan ? Als je bij iemand weer een arm laat aangroeien heb je mijn interesse.

Lijkt ook wel een beetje op new age of op karma.

13 minuten geleden zei WdG:

satan. Het is aan de mens te bepalen in hoeverre hij de ellende van deze leugenaar toelaat. Extreem?

Het heeft ook aparte consequenties, deze gedachtengang van jou. Mensenwerk (dokter, medicijnen) is dan in staat om satan te verdrijven. Die laat zich verdrijven met antibiotica, operaties en medicijnen.

Dus de mens is krachtig genoeg (zonder God) om de satan te verdrijven.

bewerkt door HJW
Link naar bericht
Deel via andere websites
15 minuten geleden zei WdG:

satan. Het is aan de mens te bepalen in hoeverre hij de ellende van deze leugenaar toelaat. Extreem?

Dat lijkt mij te makkelijk gesteld. De zondeval is niet de schuld van satan maar van de mens. Ziekte zie ik dan ook als een algemeen gevolg van deze zondeval.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Dat lijkt mij te makkelijk gesteld. De zondeval is niet de schuld van satan maar van de mens. Ziekte zie ik dan ook als een algemeen gevolg van deze zondeval.

Ziekte is inderdaad een gevolg van zonde. Echter, ik geloof in de complete ruil. Dat betekent in de eerste plaats de erkenning dat ik een zondaar ben, en dus de eeuwige dood (hel) verdien. Ik kan op geen enkele manier iets doen deze schuld te betalen, dus heb ik een Verlosser (Jezus Christus is de Enige!) nodig. Ik beroep me dus op wat Jezus gedaan heeft aan het kruis. HIJ is gestorven voor mij. HIJ heeft al mijn zonden gedragen, en is opgestaan uit de dood, waardoor ik de gerechtigheid Gods in Christus ben. Tevens heeft HIJ mijn ziektes en kwalen gedragen (door ZIJN striemen IS mijn genezing geworden). Het GEVOLG van de zonde is de dood, waarvan ziekte het eerste teken is. Het allerbelangrijkste is Christus aannemen als Verlosser (door zonden te belijden en Zijn aanbod te aanvaarden). Ik weet dat er Christenen zijn die wel in het deel van de ruil (Zijn gerechtigheid is onze gerechtigheid geworden) geloven, maar niet in de rest. Ook die Christenen zijn mijn broeders en zusters. Ik denk dat ze niet volledig gebruik maken van de ruil. Ik geloof dus ook dat een genezing, zonder de aanvaarding van Christus als Verlosser, waardeloos is. Beter ziek het Koninkrijk van God binnen gaan, dan gezond de hel in geworpen te worden. Maar, nog beter is de gehele ruil te aanvaarden, hoe kort het aardse leven ook is. Ook die zegeningen zijn voor ons.

1 uur geleden zei HJW:

Te extreem. Vind jij dan dat mensen niet naar de reguliere geneeskunde zouden moeten gaan ? Als je bij iemand weer een arm laat aangroeien heb je mijn interesse.

Ik geloof in de complete ruil, lees de rest van mijn post maar door. Overigens zal ik nooit iemand afraden of aanraden naar een arts te gaan. Dat is zijn of haar eigen keuze. Sterker nog: als iemand geen geloof heeft, gaan alsjeblieft naar een arts.

1 uur geleden zei HJW:

Dus de mens is krachtig genoeg (zonder God) om de satan te verdrijven.

Nee, zeker niet. Nogmaals: ik geloof in de complete ruil. Ik geloof in het Perfecte Werk van Christus aan het Kruis. Jezus heeft de duivel verslagen. De mens is daartoe niet in staat. Echter, MET Hem zijn we meer dan overwinnaars!

Link naar bericht
Deel via andere websites
34 minuten geleden zei WdG:

Tevens heeft HIJ mijn ziektes en kwalen gedragen

En als het laat geworden was, hebben zij velen, van den duivel bezeten, tot Hem gebracht, en Hij wierp de boze geesten uit met den woorde, en Hij genas allen, die kwalijk gesteld waren; Opdat vervuld zou worden, dat gesproken was door Jesaja, den profeet, zeggende: Hij heeft onze krankheden op Zich genomen, en onze ziekten gedragen. (Mat.8:16-17)

Dit is een actief gebeuren van voor het kruis en een vervulling van de profetie uit Jesaja 53:4 ter overtuiging van de joden dat Hij de beloofde Messias is en heeft niets te maken met een passieve ontvangst van ziektes aan het kruis.

44 minuten geleden zei WdG:

(door ZIJN striemen IS mijn genezing geworden).

Die Zelf onze zonden in Zijn lichaam gedragen heeft op het hout; opdat wij, der zonden afgestorven zijnde, der gerechtigheid leven zouden; door Wiens striemen gij genezen zijt. (1Pet.2:24)

Deze tekst komt uit een gedeelte dat gaat over onze heiliging. Het hele hoofdstuk staat ervan in het teken. Nergens lees ik enige connectie met fysieke genezing. Zijn striemen slaat dus op een andere genezing, namelijk die van onze zonden; van onze afdwaling als schapen (1Pet.2:25). Op eenzelfde wijze wordt er in Jeremia gesproken over genezen van afdwalingen:

Keert weder, gij afkerige kinderen! Ik zal uw afkeringen genezen. Zie, hier zijn wij, wij komen tot U, want Gij zijt de HEERE, onze God! (Jer.3:22)

De nadruk wordt m.i. gelegd op herstel van relatie en niet op herstel van ziekte. De volledige genezing zoals door jou gepredikt is nog toekomstmuziek. Ik keer mij dan ook ten stelligste af van jou zienswijze en ben van mening dat jou zienswijze de hemel op aarde promoot. Ik heb medelijden met de mensen die zich laten begoochelen door een dergelijke leer en bedrogen uit zullen komen. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 uur geleden zei WdG:

Nee, zeker niet. Nogmaals: ik geloof in de complete ruil. Ik geloof in het Perfecte Werk van Christus aan het Kruis. Jezus heeft de duivel verslagen. De mens is daartoe niet in staat. Echter, MET Hem zijn we meer dan overwinnaars!

Toch verdwijnt een ziekte (en daarmee satan) na een goede dosering antibiotica. En die antibiotica wordt door een mens gegeven. Dus kunnen mensen met medicijnen de satan verdrijven. Geen speld tussen te krijgen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 uur geleden zei Kaasjeskruid:

De nadruk wordt m.i. gelegd op herstel van relatie en niet op herstel van ziekte. De volledige genezing zoals door jou gepredikt is nog toekomstmuziek. Ik keer mij dan ook ten stelligste af van jou zienswijze en ben van mening dat jou zienswijze de hemel op aarde promoot. Ik heb medelijden met de mensen die zich laten begoochelen door een dergelijke leer en bedrogen uit zullen komen. 

Natuurlijk ligt de nadruk op vergeving van zonden (dus erkenning dat we zondaren zijn). Maar, waarom het een wel aanvaarden en het ander niet. Wij kunnen ons vol vertrouwen tot God wenden, in de zekerheid dat Hij naar ons luistert als we Hem iets vragen dat in overeenstemming is met Zijn Wil. En omdat we weten dat Hij naar ons luistert, wat we Hem ook vragen, weten we ook dat we alles al hebben gekregen wat we Hem gevraagd hebben.

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei WdG:

Wij kunnen ons vol vertrouwen tot God wenden, in de zekerheid dat Hij naar ons luistert als we Hem iets vragen dat in overeenstemming is met Zijn Wil. En omdat we weten dat Hij naar ons luistert, wat we Hem ook vragen, weten we ook dat we alles al hebben gekregen wat we Hem gevraagd hebben.

Wat mij betreft gaat het nog wel een stapje verder, en is er sprake van eenheid en zijn wij onlosmakelijk deel van het goddelijke. Als we ons dat weer herinneren, daar weer in leven, dan hoeven we niets meer te vragen, maar zijn we alles al. Onbegrensde mogelijkheden. Niet in afhankelijkheid en afgescheidenheid, maar in eenheid.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei WdG:

Natuurlijk ligt de nadruk op vergeving van zonden (dus erkenning dat we zondaren zijn). Maar, waarom het een wel aanvaarden en het ander niet.

Omdat genezing van lichamelijke kwalen niet per definitie inbegrepen is bij de verzoening.

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Omdat genezing van lichamelijke kwalen niet per definitie inbegrepen is bij de verzoening.

Ik ken de studies, en je mag dat geloven, even goede broeders.... voor mij is er geen enkele twijfel: God is onze Geneesheer, we lezen het al in Exodus. Genezing is niet slechts geestelijk, we lezen het in Spreuken, Jesaja. Zieken genezen is een opdracht, niet alleen in geestelijk opzicht. Net zoals de vergeving van zonden van alle tijden is (alleen GELOOF redt!), zo geloof ik ook dat Gods voorziening in alle opzichten voor ons zijn. We hoeven niet nogmaals te boeten of te lijden. We zullen wel bespot worden om het Woord.

Aanvaard dan wie zwak is in het geloof, maar niet om over meningsverschillen te strijden. De een gelooft wel dat hij alles eten mag, maar wie zwak is, eet plantaardig voedsel. De een acht de ene dag boven de andere dag, maar de ander acht al de dagen gelijk. Laat ieder in zijn eigen geest ten volle overtuigd zijn.

Er zullen meningsverschillen zijn, onder Christenen! Wat mij betreft geen strijd waard. Als je gered bent, geloof wat je verder wilt geloven. Alle respect.

Link naar bericht
Deel via andere websites
13 uur geleden zei WdG:

... ik geloof ook niet in hartfalen. ...Vergeet niet dat satan ook nog in het spel is. Hij laat de mensen twijfelen, ook aan het feit dat God onze Geneesheer is! 

Dat had je tegen mijn vader moeten vertellen, dan had hij zich misschien wel bekeerd en was gespaard gebleven. Oh nee, hij was gelovig, was ik even vergeten. Misschien vindt de familie van die vrouw in Hulst hier troost in en kunnen ze tegen haar kind, mocht de baby het overleven, later zeggen, kijk volgens @WdG is dit allemaal de schuld van satan, je moeder was gewoon een slecht mens, als ze maar in God geloofd had was dit allemaal niet gebeurd. Als de baby alsnog overlijdt was dat natuurlijk ook een slechterik, net als mijn vader blijkbaar. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Mullog:

Dat had je tegen mijn vader moeten vertellen, dan had hij zich misschien wel bekeerd en was gespaard gebleven. Oh nee, hij was gelovig, was ik even vergeten. Misschien vindt de familie van die vrouw in Hulst hier troost in en kunnen ze tegen haar kind, mocht de baby het overleven, later zeggen, kijk volgens @WdG is dit allemaal de schuld van satan, je moeder was gewoon een slecht mens, als ze maar in God geloofd had was dit allemaal niet gebeurd. Als de baby alsnog overlijdt was dat natuurlijk ook een slechterik, net als mijn vader blijkbaar. 

Ook ik ben een slecht mens, Mullog. Er zijn inderdaad (veel) Christenen die het ene deel van de ruil wel, en het andere deel niet geloven. Boosheid is een veel voorkomende reactie, bespotting evenzo.

Link naar bericht
Deel via andere websites
25 minuten geleden zei WdG:

Er zullen meningsverschillen zijn, onder Christenen! Wat mij betreft geen strijd waard. Als je gered bent, geloof wat je verder wilt geloven. Alle respect.

Een kwestie van bouwen op het fundament met goud of met hooi. Het vuur zal laten blijken wat het waard is.

bewerkt door Kaasjeskruid
Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid