Spring naar bijdragen

Onderzoek: het Dunning-Kruger effect bestaat echt


Aanbevolen berichten

Interessant onderzoek.

Het Dunning-Kruger effect is het verschijnsel dat mensen die mensen die minder competent zijn op een bepaald gebied zichzelf te positief inschatten terwijl mensen die heel hoog op die uiterst competent zijn iets te streng zijn in hun zelfbeoordeling. De verklaring voor dit verschijnsel is dat je kennis nodig hebt over een competentiegebied om je eigen competentie enigszins realistisch te kunnen beoordelen. Het bestaan van het Dunning-Kruger effect is een beetje tegenintuïtief en paradoxaal. Blijkbaar kun je je eigen gevoel over hoe goed je ergens in bent, niet goed vertrouwen. Dat je het gevoel hebt dat je ergens heel goed in bent, kan misschien zelfs een aanwijzing zijn dat je er dus helemaal niet zo goed in bent. (bron)

Heeft iemand hier ervaring mee, praktische voorbeelden die dit kunnen aantonen?

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 102
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Perverse effecten kunnen het gevolg zijn van het Dunning-Krugereffect, dat zien we aan een zowaar heilig geloof dat schuldenbergen werkelijk zijn. Ze worden enkel in stand gehouden door de manier hoe

Als je zout neemt als enig wettig betaalmiddel, dan voel je wel dat veel van de waarde van het geld afhangt van de omstandigheden, van je eigen hoedanigheid en positie, en ook van je omgeving, je loca

32 minuten geleden zei TTC:

Heeft iemand hier ervaring mee, praktische voorbeelden die dit kunnen aantonen?

Vraag je nu of er ook iemand is die vind dat hij incompetent is? In mijn optiek zijn zowel de zichzelf overschattende als de onderschattende dat.

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Vraag je nu of er ook iemand is die vind dat hij incompetent is? In mijn optiek zijn zowel de zichzelf overschattende als de onderschattende dat.

Ja, je kan bv zeggen dat negatieve rente negatief is en niet weten dat het ook positief kan zijn voor alle partijen, toch wordt er gezegd dat rente een zonde is. Dit is een praktisch voorbeeld, met aansluitend vaak reacties die het bestaan van het Dunning-Krugereffect aantonen. 

bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites
45 minuten geleden zei TTC:

Interessant onderzoek.

Het Dunning-Kruger effect is het verschijnsel dat mensen die mensen die minder competent zijn op een bepaald gebied zichzelf te positief inschatten terwijl mensen die heel hoog op die uiterst competent zijn iets te streng zijn in hun zelfbeoordeling. De verklaring voor dit verschijnsel is dat je kennis nodig hebt over een competentiegebied om je eigen competentie enigszins realistisch te kunnen beoordelen. Het bestaan van het Dunning-Kruger effect is een beetje tegenintuïtief en paradoxaal. Blijkbaar kun je je eigen gevoel over hoe goed je ergens in bent, niet goed vertrouwen. Dat je het gevoel hebt dat je ergens heel goed in bent, kan misschien zelfs een aanwijzing zijn dat je er dus helemaal niet zo goed in bent. (bron)

Heeft iemand hier ervaring mee, praktische voorbeelden die dit kunnen aantonen?

Ik heb daar wel ervaring mee. In combinatie met de lat voor jezelf te hoog leggen en die voor je collega's veel te laag geeft dat een vrij explosieve burnout op.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei TTC:

Ja, je kan bv zeggen dat negatieve rente negatief is en niet weten dat het ook positief kan zijn voor alle partijen, toch wordt er gezegd dat rente een zonde is. Dit is een praktisch voorbeeld, met aansluitend vaak reacties die het bestaan van het Dunning-Krugereffect aantonen. 

In beide gevallen wordt er gecompenseerd, afhankelijk van de standaard waaraan men zich wil meten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Thorgrem:

Ik heb daar wel ervaring mee. In combinatie met de lat voor jezelf te hoog leggen en die voor je collega's veel te laag geeft dat een vrij explosieve burnout op.

Herkenbaar.

1 minuut geleden zei Kaasjeskruid:

In beide gevallen wordt er gecompenseerd, afhankelijk van de standaard waaraan men zich wil meten.

Over welke beide gevallen heb je het hier? Hoe zie je die compensatie precies?

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei TTC:

Over welke beide gevallen heb je het hier? Hoe zie je die compensatie precies?

In zowel het geval van de zichzelf overschattende als de onderschattende. Moet ff boodschappen doen, over de formulering van het antwoord op de vervolg vraag denk ik ondertussen na.

bewerkt door Kaasjeskruid
Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Moet ik dit zien in het licht van het gegeven dat mensen zich hier erop beroepen absoluut zeker te zijn dat zijn het enig ware geloof aanhangen? Dunning-Kruger daarop toepassend, betekent dit dan dat die mensen eigenlijk zo zeker zijn van wat ze geloven?

Ik zou het vooral praktisch willen houden, er werd een voorbeeld gegeven.

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Moet ik dit zien in het licht van het gegeven dat mensen zich hier erop beroepen absoluut zeker te zijn dat zijn het enig ware geloof aanhangen?
Dunning-Kruger daarop toepassend, betekent dit dan dat die mensen eigenlijk zo zeker zijn van wat ze geloven?

Nee, dat heeft er weer eens helemaal niets mee te maken. Het gaat over vakkennis en competentie. Hoe minder je weet, hoe meer je denkt te weten (omdat je niet beseft dat er zo ontzettend veel is dat je niet weet) en hoe meer je weet hoe meer je gaat beseffen hoe beperkt die kennis eigenlijk is. Het is in het bedrijfsleven en ook in de politiek heel herkenbaar.

bewerkt door Willempie
Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik geeft toch een praktisch voorbeeld?  

2 minuten geleden zei Willempie:

Nee, dat heeft er weer eens helemaal niets mee te maken. Het gaat over vakkennis en competentie.

Nee hoor: Het dunning-krugereffect is een psychologisch verschijnsel. Het treedt op bij incompetente mensen die juist door hun incompetentie het metacognitieve vermogen missen om in te zien dat hun keuzes en conclusies soms verkeerd zijn.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Dunning-krugereffect

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Ik geeft toch een praktisch voorbeeld?  

Nee hoor: Het dunning-krugereffect is een psychologisch verschijnsel. Het treedt op bij incompetente mensen die juist door hun incompetentie het metacognitieve vermogen missen om in te zien dat hun keuzes en conclusies soms verkeerd zijn.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Dunning-krugereffect

 

Over het Wikipedia-effect kunnen we het ook nog wel eens hebben. Mijn excuses voor mijn directheid in deze.

bewerkt door Willempie
Link naar bericht
Deel via andere websites
49 minuten geleden zei TTC:

Dacht even dat je verwees naar dat praktische voorbeeld.

Gaat het je om het voorbeeld of om de reacties op dat voorbeeld? In mijn optiek compenseren mensen die zichzelf overschatten dit met arrogantie en de onderschattende met valse bescheidenheid.

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Gaat het je om het voorbeeld of om de reacties op dat voorbeeld? In mijn optiek compenseren mensen die zichzelf overschatten dit met arrogantie en de onderschattende met valse bescheidenheid.

Ja, het praktische voorbeeld werd gegeven om het Dunning-Krugereffect aan te tonen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei TTC:

Waarom wordt er dan gezegd dat rente een zonde is?

Ik denk niet dat dit per definitie het geval is:

Zo moest gij dan mijn geld den wisselaren gedaan hebben, en ik, komende, zou het mijne wedergenomen hebben met woeker. (Mat.25:27)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid