Spring naar bijdragen

Vergeving, verbittering, genezing


Aanbevolen berichten

Veel mensen zijn verbitterd. Ook veel Christenen zijn verbitterd. Mensen kunnen elkaar niet vergeven. Wanneer mensen elkaar vreselijk leed aandoen (bedenk maar iets), kunnen ze elkaar niet of nauwelijks vergeven en het leed vergeten! De Bijbel leert ons dat God onze zonden niet meer herinnert!

Want Ik zal wat hun ongerechtigheden betreft genadig zijn en aan hun zonden en hun wetteloos gedrag beslist niet meer denken.

Vergeven wij elkaar, zoals God ons vergeeft? Vergeven wij elkaar als ons ernstig leed aangedaan is? Of blijven we verbitterd?? Bitterheid staat genezing van zowel ziel als lichaam vaak in de weg. Het veroorzaakt stress, en stress veroorzaakt ziektes!

Na het oversteken van de Rode Zee kwam Mozes met zijn volk, na drie dagen lopen, zonder water te vinden bij Mara. Het water dat ze daar vonden was bitter. Mara betekent bitter. Het volk vroeg "Wat moeten wij nu drinken?", waarop God het water zoet maakte: 

Hij riep tot de HEERE, en de HEERE wees hem een stuk hout. Dat wierp hij in het water. Toen werd het water zoet. Daar heeft Hij het volk een verordening en een bepaling gegeven, en daar heeft Hij het op de proef gesteld.

Direct daarna openbaart God Zich als onze Heelmeester: 

dan zal Ik geen enkele van de ziekten over u brengen die Ik over Egypte gebracht heb, want Ik ben de HEERE, uw Heelmeester.
 

God is dus onze Heelmeester! Niet slechts in de tijd van de apostelen, niet slechts "toen", maar altijd! God is Dezelfde, gisteren, vandaag en morgen!

Waarom? Wat hebben ziektes te maken met bitter water? 

Als je wrok koestert jegens mensen, als je verbitterd bent of niet kunt vergeven, kan deze bitterheid soms tot ziekte leiden. Dus als je bitter bent over iets of iemand, is het tijd om het te laten gaan! Jouw gezondheid, vreugde en leven zijn belangrijker! Als je al ziek bent en je weet dat die bitterheid er iets mee te maken heeft, laat het gaan! Accepteer Jezus als je genezer. Hij draagt jouw verbittering en boosheid, Hij is jouw Geneesheer!

Link naar bericht
Deel via andere websites
45 minuten geleden zei sjako:

@WdG Graag geen monoloog houden. Ook graag de bron van jou betoog, want dit heb je denk ik ergens vandaan.

Heb jij ook bronnen bij je eigen gedachten ?

Je hebt het lef om anderen naar bronnen te vragen terwijl je dat zelf categorisch weigert.

En nee, dit is geen kritiek op de rol van moderator.

modbreak Trajecto: Wat het dan ook zijn mag volgens jou, dit gaat zo echt niet. Een normaal vriendelijke toon is vereist.

Er wordt een waarschuwingspunt genoteerd, hiervoor.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei HJW:

Je hebt het lef om anderen naar bronnen te vragen terwijl je dat zelf categorisch weigert.

Voor klachten over de moderatie kan je bij mijn collega’s terecht. Eigen gedachten zijn prima. Hele stukken tekst citeren zonder bron is niet toegestaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Zelfde tekst hier gebruikt;

 

Waar ik al aangaf dat de bron http://185.10.99.25/~dirk01/bitter.htm is.

Buiten dat WdG schijnbaar nog niet heeft geleerd even netjes de link te geven naar de bron valt het ook behoorlijk in herhaling. Waarom hetzelfde onderwerp met vrijwel identieke openingspost op hetzelfde forum bespreken enkele maanden na elkaar?

 

En als je dan kijkt naar de homepage; http://gelooft.com/

Dan hebben we denk ik te maken met iemand die enkel komt zenden.

bewerkt door Thorgrem
Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei sjako:

Voor klachten over de moderatie kan je bij mijn collega’s terecht. Eigen gedachten zijn prima. Hele stukken tekst citeren zonder bron is niet toegestaan.

Sorry, maar je geeft altijd aan dat je geen eigen gedachten hebt, maar slechts leert wat de bijbel leert.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei HJW:

Sorry, maar je geeft altijd aan dat je geen eigen gedachten hebt, maar slechts leert wat de bijbel leert.

Ik vertel het in mijn eigen woorden en haal daar vaak de Bijbel mee aan ja. Hoogstzelden knip en plak ik en als ik dat doe vertel ik dit erbij. Ik zou je willen adviseren niet op de man te spelen. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei sjako:

Ik vertel het in mijn eigen woorden en haal daar vaak de Bijbel mee aan ja. Hoogstzelden knip en plak ik en als ik dat doe vertel ik dit erbij. Ik zou je willen adviseren niet op de man te spelen. 

Kom je dan nog met bronnen over de erfzondeleer ?

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Thorgrem:

Waar ik al aangaf dat de bron http://185.10.99.25/~dirk01/bitter.htm is.

Buiten dat WdG schijnbaar nog niet heeft geleerd even netjes de link te geven naar de bron valt het ook behoorlijk in herhaling. Waarom hetzelfde onderwerp met vrijwel identieke openingspost op hetzelfde forum bespreken enkele maanden na elkaar?

Ook dat ja.

5 minuten geleden zei HJW:

Kom je dan nog met bronnen over de erfzondeleer ?

Heb ik gegeven, de Bijbel.

In OT is het ook terug te vinden.

Job 14:4 Wie wordt rein geboren uit een onreine?Niemand!

Genesis 8:21 Jehovah vond de geur van het offer aangenaam. Daarom zei Jehovah bij zichzelf: ‘Nooit weer zal ik de grond vervloeken vanwege de mens, want het hart van de mens is van jongs af aan geneigd tot het slechte. En nooit weer zal ik alles wat leeft vernietigen, zoals ik heb gedaan.

Psalm 51:5 Ik ben schuldig vanaf mijn geboorte en in zonde heeft mijn moeder me ontvangen.

Psalm 58:3 De slechten dwalen af vanaf hun geboorte.Onhandelbaar zijn ze, leugenaars vanaf de dag dat ze zijn geboren.

En zo zijn er nog veel meer teksten te vinden die de erfzonde ondersteund. 

Pas later is dit principe benoemd als erfzonde, maar dat wilt niet zeggen dat de Bijbel het niet leert.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
22 minuten geleden zei sjako:

Heb ik gegeven, de Bijbel.

Pas later is dit principe benoemd als erfzonde, maar dat wilt niet zeggen dat de Bijbel het niet leert.

Nou eindelijk is het hoge woord eruit.

In de eerste eeuw waren er dus geen christenen die de erfzondeleer geloofden.

Dat is dus theologie vanaf de 5e eeuw. Je kunt dus niet meer stellen dat de JG gemeenschap het geloof heeft van de christenen van de 1e eeuw.

Helder. Kostte even moeite, maar nu is er geen misverstand meer.

Dank daarvoor.

PS dat je de erfzondeleer aanhangt staat je geheel vrij.

Link naar bericht
Deel via andere websites
47 minuten geleden zei sjako:

@WdG Graag geen monoloog houden. Ook graag de bron van jou betoog, want dit heb je denk ik ergens vandaan.

Zoals ik van jou begrepen heb, gebruik jij dit forum om te prediken. Je hebt het zelf erkend. Je declareert zelfs je uurtjes. M.a.w: niet mopperen als anderen dat ook doen!

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei HJW:

Je kunt dus niet meer stellen dat de JG gemeenschap het geloof heeft van de christenen van de 1e eeuw.

Dat heb ik nooit gezegd. Het is een vorm wat voor borduurt op de Christenen uit de 1ste eeuw. Heel de opzet is gelijk aan de eerste eeuwse gemeente. Besturend Lichaam zat in Jeruzalem, die van ons in Warwick. Je hebt ouderlingen in gemeenten, reizende opzieners, de kringopzieners, die een soortgelijke functie als Paulus hebben, zendelingen etc

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei sjako:

Er zijn wel meer dingen die pas later duidelijk zijn geworden. Ik denk dat er nu geen enkele kerk te vinden is die het niet onderwijst.

Het klopt dat er veel van later datum is. Is ook helemaal geen probleem. Ik ken niet alle kerken dus weet niet of ze het allemaal onderwijzen.

Waar het mij om ging is dat jij telkens roept dat jullie als JG zo goed het geloof van de eerste christenen volgen.

En dat blijkt dus niet te kloppen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei WdG:

Zoals ik van jou begrepen heb, gebruik jij dit forum om te prediken. Je hebt het zelf erkend. Je declareert zelfs je uurtjes. M.a.w: niet mopperen als anderen dat ook doen!

Commentaar op moderatie is niet toegestaan! 

1 minuut geleden zei HJW:

Waar het mij om ging is dat jij telkens roept dat jullie als JG zo goed het geloof van de eerste christenen volgen.

 En dat blijkt dus niet te kloppen.

Beetje flauw om dit tot in het absurde door te trekken, vind je zelf ook niet?

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei sjako:

Commentaar op moderatie is niet toegestaan! 

Beetje flauw om dit tot in het absurde door te trekken, vind je zelf ook niet?

Nee. Ik geef je eigen woorden weer. Meer niet. Je doet uitspraken die niet kloppen en het kost heeeeeel veel moeite om daar duidelijkheid over te krijgen.

En zelfs daarna glibber je nog alle kanten op.

Zeg dan gewoon: dat had ik niet moeten stellen of iets dergelijks.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites

@WdG,

Je citeert steeds tekst van een andere site -- eigen werk zo te zien. Je moet dan echter toch wel de bron vermelden.

Verder voldoet enkel zo'n tekst doorgaans ook niet goed als topic-start omdat het meer een stuk prediking is dan een aanzet tot een discussie. Het moet dus echt anders. Je doet het nu recent meerdere keren en je bent er al vaker op aangesproken. Ik ga daarom een waarschuwingspunt noteren.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik wil er wel bij zeggen, dat het preken zonder een openingsstart te geven op gelooft.com een gewoonte is, dat daar is toegestaan.  Misschien is het een beetje een bepaald forumcultuur van daar, dat je dan hier ziet. Het gevolg daarvan is, dat je er over lastig in gesprek kunt. 

Anderzijds moet ik zeggen, dat woorden citeren van je eigen forum, wel zo iets is als jouw eigen woorden aanhalen. Moeten we dan wel echt naar bronnen vragen, als je uiteindelijk gewoon jezelf citeert? Ik vind het wel een beetje muggenzifterij. Juist door dit gehakkeltak gaat het gespreksonderwerk "hoe om te gaan met wrok" wel verloren. 

Kijk, ik had een wijkpredikant, ds. Boomsma. Hij zal ongetwijfeld zijn eigen thema's op zijn eigen website hebben neergezet. Zou hij dan altijd als hij dat thema dan weer behandeld, zijn eigen site als bron moeten citeren, als hij zelf de auteur is? Vanuit de veronderstelling, dat als hij hier iets zou posten. 

 

 

 

bewerkt door Gaitema
Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Gaitema:

Ik wil er wel bij zeggen, dat het preken zonder een openingsstart te geven op gelooft.com een gewoonte is, dat daar is toegestaan.  Misschien is het een beetje een bepaald forumcultuur van daar, dat je dan hier ziet. Het gevolg daarvan is, dat je er over lastig in gesprek kunt. 

 

Klopt, Gaitema, maar, dit forum heet credible, en aan die regels zijn "we" gebonden. Ik respecteer die regels, of ik het er mee eens ben of niet. Bij feedback, in dit forum, heb ik er meer over gezegd. Ik ben het wel met je eens dat het muggenzifterij is. Het onderwerp is door sjako aangekaart. Hij ziet het forum trouwens wel als platform voor prediking. Onder feedback kan je er meer over lezen.

Maar weer verder over vergeving, verbittering en genezing!?

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei WdG:

Klopt, Gaitema, maar, dit forum heet credible, en aan die regels zijn "we" gebonden. Ik respecteer die regels, of ik het er mee eens ben of niet. Bij feedback, in dit forum, heb ik er meer over gezegd. Ik ben het wel met je eens dat het muggenzifterij is. Het onderwerp is door sjako aangekaart. Hij ziet het forum trouwens wel als platform voor prediking. Onder feedback kan je er meer over lezen.

Maar weer verder over vergeving, verbittering en genezing!?

Dat kan, maar strikt genomen moet je dus nu eerst een vraag stellen om aan te geven waar je het over wilt hebben. Anders komt het over dat je alleen iets wilt meegeven en een gesprek er over niet de bedoeling is. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Gaitema:

Dat kan, maar strikt genomen moet je dus nu eerst een vraag stellen om aan te geven waar je het over wilt hebben. Anders komt het over dat je alleen iets wilt meegeven en een gesprek er over niet de bedoeling is. 

Akkoord. Het is een feit dat God onze Geneesheer is. Ik denk dat we dat met elkaar eens zijn!? Het is ook een feit dat God in deze tijd nog steeds geneest!? Jij en ik zijn daar ook, op verschillende manieren, getuige van geweest! Het is ook een feit dat er mensen zijn met gaven van genezing, wijsheid, profetie, kennis, enz. Dit kan niet ontkend worden, zoals we ook niet kunnen ontkennen dat Parijs de hoofdstad van Frankrijk is.

De vraag is nu: in hoeverre staat bitterheid Gods genezing in de weg? Kan de uitoefening van de Gaven van de Geest belemmerd worden door bitterheid, bijvoorbeeld omdat mensen elkaar niet vergeven?

Link naar bericht
Deel via andere websites
18 minuten geleden zei WdG:

Akkoord. Het is een feit dat God onze Geneesheer is. Ik denk dat we dat met elkaar eens zijn!? Het is ook een feit dat God in deze tijd nog steeds geneest!? Jij en ik zijn daar ook, op verschillende manieren, getuige van geweest! Het is ook een feit dat er mensen zijn met gaven van genezing, wijsheid, profetie, kennis, enz. Dit kan niet ontkend worden, zoals we ook niet kunnen ontkennen dat Parijs de hoofdstad van Frankrijk is.

De vraag is nu: in hoeverre staat bitterheid Gods genezing in de weg? Kan de uitoefening van de Gaven van de Geest belemmerd worden door bitterheid, bijvoorbeeld omdat mensen elkaar niet vergeven?

Ja, dat kan.

Wat je allemaal zegt klopt geloof ik inhoudelijk wel. Wrok kan je ziek maken, maar ook verdriet.

Ik heb het in mijn eigen familie zien gebeuren. Mijn opa stierf door zelfdoding. Daar zit een lange geschiedenis aan ruzie aan vooraf in zijn huwelijk, waarbij ze op het laatst gescheiden van tafel en bed gingen leven. De Goeroegemeente om hen heen gaven collectief mijn opa van de scheiding de schuld. Hij werd de zondebok. Volgens een insider (mijn moeder, hun dochter) niet helemaal terecht. Gedoe kwam van twee kanten. Uiteindelijk stierf 8 jaar later mijn oma ook. Al die jaren wilde ze geen enkele contact met mensen meer (op een enkeling na). Verweet hen van alles en vergaf nooit iets wat iemand verkeerd zei of deed. Ze had een hekel aan ouderlingen vanwege woorden uit het verleden en meed de kerk structureel. Ze kreeg later kanker aan haar lever en stierf. Volgens haar hervormde dokter is het ook heel goed mogelijk, dat haar psychische lijden de veroorzaker is van haar ziekte en dat ze daardoor gestorven is. Voor haar dood riep ze het ook een keer uit naar haar overleden man. Toen schoot bij mijn moeder de gedachte binnen, dat ze de zelfdoding van haar man nooit heeft kunnen verwerken en dat ze daarom ook zo reageerde op haar omgeving. Die immers als goeroegemeente ook haar man tot zondebok hadden gemaakt. Ze was daarom gefixeerd op deze mensen, of ze zelf dan wel zulke heilige boontjes waren. Daarom onthield ze ook zo goed, wat al die mensen allemaal verkeer zeiden en deden.

De tekst die je aanhaald over het bittere water, ik weet niet of in het Hebreeuws dit dan ook het zelfde betekend als in het Nederlands.  Of ons woord voor bitter water en bitterheid onder mensen ook in het Hebreeuws net als in het Nederlands het zelfde woord is en God daar dan ook op doelt. Ik kan me ook zo voorstellen, dat God wil laten zien dat als het ware "ziek water" genezen wordt tot "gezond water". Iets als, waar laten wij ons door voeden. Door het bittere water van de dood of het levend water van Jezus Christus, dat leven geeft. Licht en duisternis dus.

Echter wat je inhoudelijk er over zegt klopt hoe dan ook. Verbittering kan jouw contact met God in de weg staan en ook dat heeft invloed op de ontwikkeling van de gaven van de Geest.  Echter moet ik er wel bij zeggen dat dit niet perse altijd hoeft. Iemand die de gaven van de Geest heeft is niet volmaakt rein. Het zijn gewone mensen die deze gaven hebben. Mijn vrouw heeft de gave van profetie en juist daardoor kon God haar goed bereiken om te laten zien dat zij het contact met haar vader weer moest herstellen en zijn fouten moest vergeven. Zonder dwang trouwens. Het ging op een heel natuurlijke manier. God helpt dus ook met zijn gaven mensen van hun verbitterdheid af. Wat er speelde tussen mijn vrouw en haar vader laat ik even in het midden. Het was een hoop ellende. 

bewerkt door Gaitema
Link naar bericht
Deel via andere websites
9 minuten geleden zei sjako:

En waar komen die woorden dan weer vandaan? Het is een andere stijl dan ik gewend ben van WdG.

Dat weet ik niet. Ik herken uit zijn geloofsovertuiging dat heel veel inspiratie komt van Derek Prince. Waar deze inspiratie vandaan kwam, weet ik niet.

Hoeveel auteurs er aan zijn site werken weet ik trouwens niet. Er zijn wel meer vrijwilligers bij betrokken. Ik denk dat veel gedachten met elkaar gedeeld worden, zoals op een Bijbelkring. Daarbij staan er ook veel getuigenissen op hun site, van andere christenen. 

 

Maar goed, hij heeft het toegegeven dat het van zijn site was en een openingspost gegeven. ?

Laten we dan ook verder gaan en niet in het bittere water blijven zitten ?

Ik denk dat het inhoudelijk het bespreken wel waard is!

bewerkt door Gaitema
Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid